Waarom is het zo'n schande...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Waarom is het zo'n schande...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:13

Ik heb drie maal gehad in het verleden dat ik een paard MOEST weg doen, omdat ik het niet langer kon houden vanwege geld/tijd/energie. Twee maal had ik daarna een EX (!) bijrijdster op mijn nek en een keer moest ik een bijrijdster gedag zeggen daardoor. In het laatste geval kreeg ik nog een leuke opmerking van de moeder van dat kind dat het voor haar dochter toch erger was dan voor mij dat het paardje weg ging. Terwijl ik hem had gefokt, zelf ingereden, er drie jaar op gepast voordat ik hem in kon rijden, etc. En zij wilden niet meer betalen dan 50 euro en ik reed zelf amper op dat paardje, omdat ik er de tijd niet voor had en de puf. Want ik had er nog twee (eentje beleerd en eentje nog maar een jonkie). Van die dingen. Dus bij mij kwam de grootste ellende vaak op het eind. Eentje was overigens een ex bijrijdster omdat ze een kind kreeg en toen stopte en de tweede omdat ze was verhuisd en het lastig was voor haar om nog naar de manege te komen. En ze vond die nieuwe manege niet zo gezellig.
Maar blijkbaar verwachten mensen dat je de eerste tien jaar altijd voor ze klaar staat met een paard mocht dat hun zo uitkomen. Alleen zelf laten ze je om van alles en nog wat zo zitten. Of ze houden je maanden aan het lijntje door voor te doen komen dat ze ooit wel weer er mee door zullen gaan. Maar dat kunnen ze dan helemaal niet (meer) aan.
Oja, nummer vier is toen gestopt omdat ze een andere baan kreeg, maar ik denk dat ze ook zeker de motivatie miste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:38

Dan heb je net 4 slechte bijrijders getroffen..
Hoe jammer dat ook is, maar ze zijn echt niet allemaal zo Knipoog Al is het denk ik wel niet simpel om iemand te vinden waar het echt mee klikt, maar ze zijn er echt wel Lachen

Maar nogmaals: ik begrijp dat jij het dan niet meer ziet zitten om een verzorger/bijrijder te hebben, maar dat je dan zegt dat ze de verzorgpaard maar moeten afschaffen en ofwel eigen paard, ofwel manège, dat gaat dan weer ver ...

Ik heb nu 3 verzorgpaarden waar de eigenaresse eigenlijk ook geen tijd genoeg voor heeft. Nuja, voor de training toch, verzorging uiteraard wel dus ze kan ze ook gewoon op de weide laten lopen maar of dat wat is weet ik niet. Maar hoe is dat gekomen? De pony heeft ze als veulen gekocht en heeft ze nu 10 jaar. Een jaar of 3 geleden is er de halfbloed bijgekomen omdat zij verder wilde in de endurance, de pony daar niet geschikt voor is en die halfbloed toen toevallig weg moest omwille van problemen en ze kon die dan voor weinig geld kopen. Geen makkelijk paardje (als je haar niet kent) maar als ze jouw kent en vertrouwt doet ze alles voor je en ze is super voor de endurancesport. Het 3e paardje is er een jaar geleden bijgekomen, gekregen van iemand die er zelf niet geschikt voor was (klein paardje en grote eigenaresse). Bedoeling was ook dit paard in de sport uit te brengen, maar eerst moest ze nog zo goed als beleerd worden eigenlijk (was wel zadelmak maar dat was het dan ook). Maar ondertussen gaat ook dat goed. Ze heeft nu 2 wedstrijdpaarden en de pony, 2 wedstrijdpaarden is geen overbodige luxe als je veel op wedstrijden wil gaan (je kan niet alles, zeker niet de hogere klassen, met 1 paard doen). Maar daar kruipt natuurlijk tijd in qua training en daarom ben ik in the picture verschenen.

Waarom zou dat niet gaan? Moet de pony dan maar op weide blijven staan? Of verkocht misschien? Of het gekregen paard teruggeven zodat er maar 1 wedstrijdpaard overblijft? (gekregen paard heeft overigens nog meer talent dan het halfbloedje). En ik? Moet ik dan maar op de manège blijven hobbelen waar ik het echt wel gezien heb (niet alleen qua paarden maar ook qua disciplines en mentaliteit). Veel manèges zijn er niet in de buurt en er zijn zeker geen manèges die zich bezighouden met endurance/trec, of meer dan een uur gaan buitenrijden, of waar je leert over het houden van een eigen paard.

Het is niet allemaal zo zwart-wit vind ik.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:08

Maar je hebt hier toch ook mensen die zeggen niets te willen investeren in het paard van een ander, alleen in een eigen paard? Dat komt toch op hetzelfde neer? Dat voor hun de enige optie is of een manege of een eigen paard. Die zijn dan ook zwart-wit, toch?
Als ik geen eigen paard meer zou hebben, dan zou ik er zeker geen moeite mee hebben om in het paard van een ander te investeren. Mocht ik nog de behoefte voelen om nog wat met paarden te blijven doen en niet de behoefte hebben een ander paard te kopen. Maar ja, dat is wel heel erg koffiedik kijken... Want eigenlijk denk ik dat ik dan misschien wel helemaal zou stoppen met rijden.
De voornaamste reden dat ik er nu nog mee door ga, is omdat ik dit paardje zelf heb gefokt, geboren heb zien worden en het zo'n enorme schat is. En ik hem graag bij mij oud zou laten worden. Niet omdat ik zo bloedfanatiek met rijden ben. Hoewel ik goed mijn best doe hem zo goed mogelijk te trainen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:17

Ik zou geen vaste bijdrage betalen omdat ik simpelweg niet elke maand het geld kan opbrengen.
Daarom lever ik een incidentele bijdrage.
Een deel van de stallingskosten of spullen die kapot zijn, dat soort dingen.
Geen vaste regeling dus.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je er iets tegenover zet.
Maar dat hoeft niet altijd geld te zijn.
Spullen, uitmesten, klusjes, enz. zie ik ook als een vergoeding.

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:17

Ik vind het geen schande hoor als je een bedrag per maand van je verzorgster vraagt. Alleen vind ik dat het wel redelijke prijzen moeten zijn. Ik heb wel eens meegemaakt dat een eigenaar €60 in de maand vroeg en dan mocht je 1x in de week het paard komen poetsen. In dat soort gevallen vind ik het dus wél een schande.

Zelf heb ik altijd de 'mazzel' gehad dat ik niet voor mijn verzorgpaarden hoef te betalen. Ik heb sinds 07-07-2007 2 verzorg Shetjes en 2 verzorgpaarden. Voor hun hoef ik ook niet te betalen. Wat ik als een soort 'betaling' doe is dat ik de stallen iedere dag uitmest hun iedere dag poets. Op dit moment kan nog niet gereden worden aangezien ze nu bezig zijn met het bouwen van de bak, maar zodra de bak er is, is het de bedoeling dat ik 1 verzorgpaard 4 á 5x in de week ga rijden. Misschien wel meer. En wat ik ook wel eens doe is dat als ik in de ruitershop ben ik aan de paarden denk en dat ik dan eens een nieuwe deken of een nieuw chabrakje koop etc.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:37

Himyar schreef:
Maar je hebt hier toch ook mensen die zeggen niets te willen investeren in het paard van een ander, alleen in een eigen paard? Dat komt toch op hetzelfde neer? Dat voor hun de enige optie is of een manege of een eigen paard. Die zijn dan ook zwart-wit, toch?

Als je op mij doelt, tsja door ervaring word je wijzer Knipoog. Dus erg zwart/wit vind ik het niet..
Ik heb nu geluk met twee eigenaren waar ik af en toe voor rij (als ik zin heb en/of zij een keer niet kunnen, bijv. in verband met werk).
Maar als ik zou moeten kiezen, even niet rijden en daarna een eigen paard of weer de 'betalende bijrijder'constructie dan weet ik het wel, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik op kamers woon/studeer en een heleboel andere dingen heb die ik momenteel ook belangrijk vind.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:31

Veel mensen die zich geen eigen paard kunnen veroorloven nu en hun rij behoefte op een andere manier moeten oplossen, zitten er ook niet om te springen om zeven dagen in de week naar een paard te moeten gaan. Omdat het ook hun teveel tijd en energie kost. Dus al zouden ze plotseling het geld wel hebben voor een paard, zitten ze er dan wel om te springen om zeven dagen per week naar hun paard toe te gaan? En zouden ze dan zelf een bijrijder overwegen? Hoe denkt je dat dan zelf te zullen ervaren, een bijrijder als je zelf eigenaar bent?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:30

Misser schreef:
Himyar schreef:

Als je op mij doelt, tsja door ervaring word je wijzer Knipoog. Dus erg zwart/wit vind ik het niet..
Ik heb nu geluk met twee eigenaren waar ik af en toe voor rij (als ik zin heb en/of zij een keer niet kunnen, bijv. in verband met werk).
Maar als ik zou moeten kiezen, even niet rijden en daarna een eigen paard of weer de 'betalende bijrijder'constructie dan weet ik het wel, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik op kamers woon/studeer en een heleboel andere dingen heb die ik momenteel ook belangrijk vind.

Ik dacht dat je met investeren bedoelde dat je helemaal geen tijd of energie in de paarden van anderen wilde investeren. Dat je dus alleen tijd en energie in een eigen paard wilde stoppen... Ik dacht niet aan geld op dat moment. Ik heb zelf een bijrijdster gehad die op een gegeven moment stopte met betalen met mijn goedkeuring. Maar ik heb in het verleden allerlei constructies gehad en het hangt gewoon van de situatie en de personen etc. af hoe je het oplost. Ik heb ook wel eens iemand gehad die bereid was de helft van de stallingskosten te betalen toen mijn paard op een luxe manege stond. Dat vond ze zelf helemaal niet raar en ze heeft toen veel geleerd met dat paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:29

Himyar schreef:
Veel mensen die zich geen eigen paard kunnen veroorloven nu en hun rij behoefte op een andere manier moeten oplossen, zitten er ook niet om te springen om zeven dagen in de week naar een paard te moeten gaan. Omdat het ook hun teveel tijd en energie kost. Dus al zouden ze plotseling het geld wel hebben voor een paard, zitten ze er dan wel om te springen om zeven dagen per week naar hun paard toe te gaan? En zouden ze dan zelf een bijrijder overwegen? Hoe denkt je dat dan zelf te zullen ervaren, een bijrijder als je zelf eigenaar bent?

Ik heb er bewust voor gekozen om geen eigen paard te kopen.
Wel een aantal keer de kans gehad.
In plaats daarvan rij ik een paard van iemand anders.
Waardoor ik meer tijd voor andere dingen die ik wil doen, geld over hou voor een auto, huis, andere hobby.
Het is voor mij dus echt een bewuste keuze geweest.
Alhoewel een eigen paard soms wel kriebelt hoor Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:19

Wij laten bijrijdsters niet mee betalen. Wel moeten ze laten zien het paard "waard" te zijn.
D.w.z. tijd en energie steken in zijn verzorging, bereid zijn wat te leren en een eerlijke omgang met het paard.

Aan mensen die voor 3 maanden een paardje bijhuren hebben wij en het paard niets. Wij hebben liever mensen die jaren blijven "hangen". Wel zo prettig voor het paard, die hechten zich sneller dan menig ruiter ooit vermoed.

Het is meer: de ene dienst is de andere waard. Wij hebben een helpend handje en zij een "eigen" paard.

YasS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:18

Vanessa24 schreef:
Zoals ik het lees heeft degene echt totaal geen verzorgende taken (op poetsen na), en vind ik het logisch dat degene ervoor betaald. Ik vind het een ander verhaal, wanneer ze alles zelf moeten doen.

helemaal mee eens! Knipoog laat diegene lekker die zeggen dat het niet klopt! je eigen gevoel volgen!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:54

ik vind het zelf niet erg om er iets bij te leggen Knipoog maar wel in mate.. dus niet de hele stalling en hoefsmid oid.. Knipoog

ik heb 1 shetje verzorgt.. waar ik eerst 20 euro per maand voor betaalde.. later het stalgeld 75 en daana 85 (andere stalling) en bix..
maar dat kwam eigenlijk omdat hij anders verkocht zou worden maar toen ik de stalgeld betaalde reed er niemand anders op zonder mijn toestemming Knipoog . Eigenlijk gewoon een eigenpony, waar je de DA&hoefsmid niet voor hoeft te betalen en als je geen tijd meer hebt niet hoeft te wachten tot hij verkocht is Vork
niemand vond het raar dat ik dat er voor betaalde

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:07

Pfff effe me verhaal kwijt hoor.

Ik heb een hele fijne verzorgster, maar het klikt gewoon niet meer. Vandaag weer zo'n voorval...

Ik had net les op mijn eigen paard en mijn verzorster op een manegepaard (ze rijdt nu tijdelijk bij mij in de les). Na de les ging ik nog even uitstappen met 2 andere vriendinnen, en komt mijn verzorgster ook de bak uit (ze hoefde het manegepaard niet af te zadelen oid, want deze werd overgenomen). Vervolgens vroeg ik: "Zou jij misschien even de voeremmertjes willen vullen?" (van mijn paard. Dus haar verzorgpaard). Zegt ze "Nee. Doe het lekker zelf." Waarop wij wegrijden omdat de paarden nodig moesten stappen. Ik dacht, misschien maakt ze nog een grappie. Dus kom ik terug op stal. Geen voer in de emmertjes. Zit madame zich te vervelen aan de bakrand, te kijken naar de volgende les. Slapen

Steeds vaker heb ik dat.
"Ga je mee Naomi uit het weiland halen?"
"Ja dahag. T'is jouw paard. Doe 't dan zelf"
--------------------------------------------
"Wil je even het hoofdstel pakken?"
"Nee. T'is niet mijn paard"
--------------------------------------------
"Als jij Naomi nou even meeneemt, dan ruim ik de spullen even op"
"Wat denk je nou zelf? Dat doe ik nïet hoor"

En nog meer van dit soort rare dingen... Sorry hoor, maar ik weet echt niet meer waar ik aan toe ben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:16

Updateje van mijn kant...

Intussen is er een verzorgster en nee, ze betaald niet. Wel heb ik als voorwaarde gesteld dat m'n paard 3x in de week fanatiek beweging krijgt. Nu werd ik gisteren gebeld door m'n verzorgster dat m'n paardje links achter op het zachte wat kreupel loopt. Ze had nog ff gelongeerd om te kijken of t beter werd, maar dat werd t niet. Vervolgens heeft ze het been helemaal afgespoten (na ook nog een andere stalgenoot te laten kijken) en m'n paard weer weiderust gegeven. Vandaag gaat ze weer om te kijken en zonodig komt er n DA.

Op de dagen dat ze wel kan rijden gaat ze ook super leuk met m'n paard om. Ze is netjes, consequent en lief voor haar. Ze kan d'r ook met rijden goed aan.

Ben dolblij met haar

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:16

ook een update vanuit mijn kant Ja ik was namelijk een paar maanden geleden ene het kijken voor een groot paard Knipoog

die is het dus niet geworden maar ik heb nu wel een haflinger die ik al 7 jaar ken en dus van een kennis kon overkopen.

de verzorgster van mijn andere pony rijd pierrot nu bij (mijn andere pony heb ik helaas moeten laten inslapen wegens ouderdom/ziekte) en zij betaald mij 50 euro per maand. zelf staat ze dara ook volledig achter, ze heeft 2 dagen per week pierrot volledig tot haar beschikking en vaak genoeg gaat ze nog even extra mee en rijd ze ook nog even.

ze stopt zelf op de manege met rijden omdat ze het daar niet meer leuk vond en vind dit gewoon een hele leuke (en goedkopere) oplossing Haha!

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:05

Amanda schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal dat je er iets tegenover zet.
Maar dat hoeft niet altijd geld te zijn.
Spullen, uitmesten, klusjes, enz. zie ik ook als een vergoeding.

Uitmesten is voor echte paardenmensen geen vergoeding naar de eigenaar toe, maar gewoon een heel klein gedeelte van de dingen die nou eenmaal horen bij de verzorging van een paard.
Althans, dat is hoe ik er over denk en met mij 'hoop ik' vele anderen.

Toen ik jong was en nog geen pony had deed ik allerlei klusjes en uitmesten maar al te graag om bij de paarden te kunnen zijn en iets te kunnen doen in de verzorging van ze. Tegenwoordig draait alles om interessant doen, prestaties en indruk maken op vriendinnetjes. Jammer, vooral voor de paardjes.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk! Knipoog

En als je zo'n uitzondering bent en een verzorgpony zoekt in Rotterdam Overschie, dan weet ik er nog wel 1!! Haha!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:01

wat ik opvallend vind...

Het wordt soms verafschuwd om geld te vragen. Maar..

in mijn vakantie, wanneer ik alle tijd heb voor mijn paard (en dat is 12 weken per jaar) heb ik me ook te maken aan de afspraken : 2 vaste dagen in de week voor mijn bijrijdster. het is niet alleen fijn dat zij mijn paardje verzorgt, zij heeft ook bepaalde rechten op haar dagen. Dan is de pony echt voor haar, niet van haar Knipoog
Verder in overleg, wanneer ze op wedstrijd gaat kan ze ff vaker oefenen als ze wil, ik vraag haar weleens vaker als ik het druk heb omdat ik weet dat zij er dan alle tijd voor uittrekt. Soms kom ik alsnog nog zelf langs ook, ff knuffelen en kijken Haha!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:09

heb door dat ik gewoon ontzettend mazzel heb waar ik nu rijd.
Ik hoef niks per maand te betalen.
Betaal alleen omste beurten de hoefsmid. Omdat hij op ijzers staat voor mij ( rijd wedstrijden)
Mest nu 1 keer per week uit, omdat hun allebei werken.
Koop zelf wel allerlei dingen voor het paard, maarja ik rijd wedstrijden ik wil goeie spullen enz. Vindt niet dat ik dat aan de eigenaresse kan vragen. Mag echt alles overleg alleen als ik hem een paar dagen meeneem ( overnachten) voor de rest niks. Voelt helemaal als eigen paard Haha!

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:00

Nouja, ik vind dat het een reden moet hebben om te betealen.. b.v de eigenaar heb niet genoeg geld dan zou ik wel bij willen betalen.. maar betalen terwijl de eigenaar al genoeg geld heeft vind ik een beetje hetzelfde als: ik verzorg jou kat in het weekend en IK moet ervoor betalen.. dan wordt je wel gek aangekeken...

maaar als je alleen maar hoeft te rijden kan een Kleine vergoeding geen kwaad

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:42

Ik zie het zo..

Ik kan zelf gratis paarden bijrijden, dus waarom zou ik dan een paard nemen waar ik wel veel voor moet betalen. Een betaald verzorgpaard is voor mij geen optie. (Ik heb nu een eigen paard.)
Bovendien neem je een verzorgster omdat je zelf niet genoeg tijd hebt neem ik aan, de verzorgster bewijst je dan een dienst, en jij bewijst haar een dienst door haar paard te mogen doen. Waarom zou je daar geld voor vragen?

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:20

Voor de paarden die ik verzorg hoef ik niet te betalen.. Maar als ik over een paar weken misschien al mijn vaste verzorg paard kan kopen, wil ik ook graag een verzorgster omdat ik volgend jaar nieuwe opleiding ga doen. Dan wil ik ook graag dat me bijrijder/ verzorgster mee betaalt. Voorlopig wil ik hem nog niet inrijden.. eerst lekker uit laten groeien. maar zodra hij is ingereden komt er wel een klein bedrag dat die gene moet betalen. En vind het helemaal geen schande om iets te vragen. In jouw geval helemaal niet die gene hoeft naast poetsen en paard verzorgen helemaal niks anders te doen!