Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_San87_ schreef:Zijn ze echt heel schaars, of vertikken ze het gewoon te betalen voor een verzorgpaard
Want ik ben de laatste, bijvoorbeeld.
Mijn eigen paard is al een tijdje dood en daarvoor stond hij op vervroegd pensioen. En ik heb/had voorlopig geen zin in een tweede eigen paard/een nieuwe. In mijn vorige woonplaats kon ik een paard gaan verzorgen waar ik alles mee mocht. Lessen, wedstrijden, naar het strand, ze was meer van mij dan van de eigenaar, bij wijze van. Maar ik deed er dan ook alles voor. Iedere dag was ik er, drollen wippen, paard verzorgen, op de weide, er vanaf, losgooien in de paddock, worteltje hier, appeltje daar, als ze medicatie moest deed ik dat. Ik maakte het tuigage schoon, waste regelmatig de peesbeschermers en dekjes, hield de borstels schoon. Ik gebruikte het zadel van mijn eigen paard op haar, omdat dit tien keer beter lag dan haar eigen zadel. Zorgde voor de afspraak met de hoefsmid, de osteopaat en belde de dierenarts wanneer er een probleem was.
Genoeg eigenaren die dit zoeken voor hun paard op de dagen dat ze niet kunnen. Maar dan vervolgens wel geld vragen. Dank je de koekoek. Ik ben inmiddels ook gestopt met het zoeken van een verzorgpaard (ik hoef niet eens perse te rijden)
. Ooit komt er wel weer een eigen.
absque_dubio schreef:_San87_ schreef:Zijn ze echt heel schaars, of vertikken ze het gewoon te betalen voor een verzorgpaard
Want ik ben de laatste, bijvoorbeeld.
Mijn eigen paard is al een tijdje dood en daarvoor stond hij op vervroegd pensioen. En ik heb/had voorlopig geen zin in een tweede eigen paard/een nieuwe. In mijn vorige woonplaats kon ik een paard gaan verzorgen waar ik alles mee mocht. Lessen, wedstrijden, naar het strand, ze was meer van mij dan van de eigenaar, bij wijze van. Maar ik deed er dan ook alles voor. Iedere dag was ik er, drollen wippen, paard verzorgen, op de weide, er vanaf, losgooien in de paddock, worteltje hier, appeltje daar, als ze medicatie moest deed ik dat. Ik maakte het tuigage schoon, waste regelmatig de peesbeschermers en dekjes, hield de borstels schoon. Ik gebruikte het zadel van mijn eigen paard op haar, omdat dit tien keer beter lag dan haar eigen zadel. Zorgde voor de afspraak met de hoefsmid, de osteopaat en belde de dierenarts wanneer er een probleem was.
Genoeg eigenaren die dit zoeken voor hun paard op de dagen dat ze niet kunnen. Maar dan vervolgens wel geld vragen. Dank je de koekoek. Ik ben inmiddels ook gestopt met het zoeken van een verzorgpaard (ik hoef niet eens perse te rijden)
. Ooit komt er wel weer een eigen.
Net een weekje te laat, ik heb net een ruiter gevonden waarbij ik goede hoop heb. Anders was je bij mij ook zeker welkom (oke, dan wel pony's ipv paarden).
Maar ik lees dat je al wat aangeboden krijgt hier, hopelijk wordt dat wat!
Verder wel mee eens dat het voor sommige ruiters wel niet goed genoeg is.. Ik weet dat ik enorm fijne pony's heb, alles is mogelijk en bespreekbaar, we hebben een eigen trailer en gaan ook gezellig mee op wedstrijd etc.
Maar dingen als niet uit zichzelf les afspreken, niet uit zichzelf stallen mesten, niet uit zichzelf tuig poetsen, niet willen longeren. Ik verwacht stiekem toch wel dat er zelf ook een beetje inzicht is..
Drico schreef:_San87_ schreef:Als dat paard een beetje in de buurt staat (Rhenen en omgeving), heb ik best interesse.
Maar echt, het is wel een serieuze klacht aan mijn kant.
Ik heb misschien wel wat voor je als je niet perse hoeft te rijden
Gaat om een IJslander van 21 jaar oud, staat in Veenendaal
absque_dubio schreef:Voor mij is het ook wel eens een onwijs goed leerproces geweest; verwachtingen vooral duidelijk uitspreken.Dus ik communiceerde daar ook wel over. Ik ben absoluut niet de beroerdste en steek graag tijd en energie in iemand die gemotiveerd is.
maar na een aantal maanden verwacht ik wel wat eigen inzicht.
![]()
Ik kan het enorm waarderen als iemand uit zichzelf op warme dagen de pony's eens afspuit. Of zoals de nieuwe bijrijdster sinds een week, op zaterdagavond uit zichzelf even naar stal om alleen even de stallen uit te mesten. Kleine dingetjes die voor mij enorm fijn zijn.
troi schreef:Kuggur schreef:Hihi en daarbovenop, de huidige 40-ers hebben de 'jeugd van tegenwoordig' opgevoed dus is alle ellende ook nog eens dubbel en dwars onze foutMaak je geen zorgen, mensen geloven al letterlijk millenia dat de generatie die na hen komt totaal verdorven is, betekent hoogstens dat je oud wordt...
absque_dubio schreef:Voor mij is het ook wel eens een onwijs goed leerproces geweest; verwachtingen vooral duidelijk uitspreken.Dus ik communiceerde daar ook wel over. Ik ben absoluut niet de beroerdste en steek graag tijd en energie in iemand die gemotiveerd is.
maar na een aantal maanden verwacht ik wel wat eigen inzicht.
![]()
Ik kan het enorm waarderen als iemand uit zichzelf op warme dagen de pony's eens afspuit. Of zoals de nieuwe bijrijdster sinds een week, op zaterdagavond uit zichzelf even naar stal om alleen even de stallen uit te mesten. Kleine dingetjes die voor mij enorm fijn zijn.
Eowyn_95 schreef:Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.
Ik ben echt nog een beginner met m'n 1,5 jaar manege ervaring. Maar als ik er 5 jaar rij heb ik ook nog niet genoeg ervaring. Beetje zelfde verhaal als solliciteren. Niet genoeg ervaring, maar ook geen baan krijgen om ervaring op te doen.
Ik vind het zelf wel jammer hoe sommigen tegenover manege ruiters staan. Geef ze ook een kans om verder te leren (moet niet gevaarlijk worden natuurlijk)
Eowyn_95 schreef:Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.
Ik ben echt nog een beginner met m'n 1,5 jaar manege ervaring. Maar als ik er 5 jaar rij heb ik ook nog niet genoeg ervaring. Beetje zelfde verhaal als solliciteren. Niet genoeg ervaring, maar ook geen baan krijgen om ervaring op te doen.
Ik vind het zelf wel jammer hoe sommigen tegenover manege ruiters staan. Geef ze ook een kans om verder te leren (moet niet gevaarlijk worden natuurlijk)
Femke_Tweety schreef:Ik ken het dus zelf van beide kanten. Ik heb jaren paarden bijgereden, zowel recreatief als ook wedstrijden als ook de verzorging rondom dekken, afveulenen, veulen opvoeden en afspenen.
Zowel met de eigenaar (die 2 paarden had) samen op pad, als volledig zelfstandig bij een andere eigenaar.
En ik heb dus ook bijrijders gehad.
Het is simpel, uiteindelijk moet iedere partij er voordeel bij hebben, anders ben je snel klaar. En dat voordeel kan van alles zijn natuurlijk, gewoon lol is ook een vorm van voordeel. Maar iedere partij moet het ervaren als iets dat wat toevoegt.
En dat kan betekenen dat je elkaar af en toe wat gunt of wat ruimte geeft. Niemand doet alles namelijk exact hetzelfde als jij zelf.
Dat dus inderdaad ook!
En dat mis ik een beetje in dit topic, bij verschillende paardeneigenaren. De ruimte geven om dingen niet exact hetzelfde te doen als de eigenaar, en/of zo ontzettend strak op de eigen wensen en eisen zitten dat er weinig overblijft dat voor de ANDER als voordeel kan voelen.
Of een soort dankbaarheid verwachten, bijna als eis. En dat kan gewoon onprettig voelen.