Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:20

Ach wij hadden jaren iemand die onbeperkt op Hercule mocht rijden, ze reed 2 à 3 x per week buiten, ze hoefde niets aan verzorging te doen (alleen netjes paard na verzorgen) , ze betaalde 50 euro per maand (vonden ouders en ik een koopje) en enige wat ze moest doen was uiterlijk dag van te voren zeggen als ze hem Wilde rijden en dan pasten wij ons daar op aan. Was een geweldige meid, die van hem genoot. Soms gingen we samen, ik op Polie dan.

Nala

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 09:30

Ik heb zeker de adviezen gelezen en daar ook iets mee gedaan hoor, Pien ;) Ik had het bericht echter al een stuk geschreven toen de meeste suggesties kwamen, vandaar dat het geen exacte kopie is.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:31

_San87_ schreef:
Als dat paard een beetje in de buurt staat (Rhenen en omgeving), heb ik best interesse :)).

Maar echt, het is wel een serieuze klacht aan mijn kant :o .

Ik heb misschien wel wat voor je als je niet perse hoeft te rijden :j
Gaat om een IJslander van 21 jaar oud, staat in Veenendaal

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:42

_San87_ schreef:
Zijn ze echt heel schaars, of vertikken ze het gewoon te betalen voor een verzorgpaard :o?

Want ik ben de laatste, bijvoorbeeld.

Mijn eigen paard is al een tijdje dood en daarvoor stond hij op vervroegd pensioen. En ik heb/had voorlopig geen zin in een tweede eigen paard/een nieuwe. In mijn vorige woonplaats kon ik een paard gaan verzorgen waar ik alles mee mocht. Lessen, wedstrijden, naar het strand, ze was meer van mij dan van de eigenaar, bij wijze van. Maar ik deed er dan ook alles voor. Iedere dag was ik er, drollen wippen, paard verzorgen, op de weide, er vanaf, losgooien in de paddock, worteltje hier, appeltje daar, als ze medicatie moest deed ik dat. Ik maakte het tuigage schoon, waste regelmatig de peesbeschermers en dekjes, hield de borstels schoon. Ik gebruikte het zadel van mijn eigen paard op haar, omdat dit tien keer beter lag dan haar eigen zadel. Zorgde voor de afspraak met de hoefsmid, de osteopaat en belde de dierenarts wanneer er een probleem was.

Genoeg eigenaren die dit zoeken voor hun paard op de dagen dat ze niet kunnen. Maar dan vervolgens wel geld vragen :D. Dank je de koekoek. Ik ben inmiddels ook gestopt met het zoeken van een verzorgpaard (ik hoef niet eens perse te rijden) :). Ooit komt er wel weer een eigen.

Net een weekje te laat, ik heb net een ruiter gevonden waarbij ik goede hoop heb. Anders was je bij mij ook zeker welkom (oke, dan wel pony's ipv paarden).
Maar ik lees dat je al wat aangeboden krijgt hier, hopelijk wordt dat wat! :D

Verder wel mee eens dat het voor sommige ruiters wel niet goed genoeg is.. Ik weet dat ik enorm fijne pony's heb, alles is mogelijk en bespreekbaar, we hebben een eigen trailer en gaan ook gezellig mee op wedstrijd etc.
Maar dingen als niet uit zichzelf les afspreken, niet uit zichzelf stallen mesten, niet uit zichzelf tuig poetsen, niet willen longeren. Ik verwacht stiekem toch wel dat er zelf ook een beetje inzicht is.. :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:08

Zoiets zou ik wel een keer uitspreken tegen een verzorger. Dus dat je graag hebt dat ze ook zelf initiatief nemen in dat soort zaken. Velen zullen dat niet zomaar durven denk ik.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:14

Ja inderdaad... ik denk dat dat bij velen echt niet slecht bedoeld is, maar dat tuig invetten of mesten etc echt niet in hun opkomt.
Ik had zelf bij mijn eerste verzorgpaard ook nooit tuig ingevet, nog nooit van gehoord zelfs. Maar toen de eigenaresse het ooit eens vroeg, deed ik het daarna standaard elke maand spontaan uit mezelf. Beter dan met mijn eigen paard nu :+ Stel het eens vriendelijk voor of vraag het eens, je zou misschien nog verbaasd staan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:18

Wat bijzonder Nala.. Jammer dat de verzorgers geen tijd meer hadden want dat zag er leuk uit!

Ik heb ook een beetje rondgekeken naar verzorgers (wel heel andere buurt). Niet dat ik dat nodig heb maar hier op bokt zie je nog wel eens mensen die snakken naar een paard waar ze een beetje mee kunnen tutten en wandelen en dat zou ik graag willen aanbieden.

Maar inderdaad, op marktplaats en Facebook ofzo zie ik die nog niet langskomen :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:20

Een beetje trutten en tutten mag met die van mij ook.
Maar daar vind je echt niet meer zo snel iemand voor, zeker niet in een omgeving met relatief veel paarden.

Ook geen probleem, de tijd die hij nog heeft vermaakt hij zich ook wel zonder extra verzorger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:22

absque_dubio schreef:
_San87_ schreef:
Zijn ze echt heel schaars, of vertikken ze het gewoon te betalen voor een verzorgpaard :o?

Want ik ben de laatste, bijvoorbeeld.

Mijn eigen paard is al een tijdje dood en daarvoor stond hij op vervroegd pensioen. En ik heb/had voorlopig geen zin in een tweede eigen paard/een nieuwe. In mijn vorige woonplaats kon ik een paard gaan verzorgen waar ik alles mee mocht. Lessen, wedstrijden, naar het strand, ze was meer van mij dan van de eigenaar, bij wijze van. Maar ik deed er dan ook alles voor. Iedere dag was ik er, drollen wippen, paard verzorgen, op de weide, er vanaf, losgooien in de paddock, worteltje hier, appeltje daar, als ze medicatie moest deed ik dat. Ik maakte het tuigage schoon, waste regelmatig de peesbeschermers en dekjes, hield de borstels schoon. Ik gebruikte het zadel van mijn eigen paard op haar, omdat dit tien keer beter lag dan haar eigen zadel. Zorgde voor de afspraak met de hoefsmid, de osteopaat en belde de dierenarts wanneer er een probleem was.

Genoeg eigenaren die dit zoeken voor hun paard op de dagen dat ze niet kunnen. Maar dan vervolgens wel geld vragen :D. Dank je de koekoek. Ik ben inmiddels ook gestopt met het zoeken van een verzorgpaard (ik hoef niet eens perse te rijden) :). Ooit komt er wel weer een eigen.

Net een weekje te laat, ik heb net een ruiter gevonden waarbij ik goede hoop heb. Anders was je bij mij ook zeker welkom (oke, dan wel pony's ipv paarden).
Maar ik lees dat je al wat aangeboden krijgt hier, hopelijk wordt dat wat! :D

Verder wel mee eens dat het voor sommige ruiters wel niet goed genoeg is.. Ik weet dat ik enorm fijne pony's heb, alles is mogelijk en bespreekbaar, we hebben een eigen trailer en gaan ook gezellig mee op wedstrijd etc.
Maar dingen als niet uit zichzelf les afspreken, niet uit zichzelf stallen mesten, niet uit zichzelf tuig poetsen, niet willen longeren. Ik verwacht stiekem toch wel dat er zelf ook een beetje inzicht is.. :=

He kak, jij hebt welshjes :D.

Drico schreef:
_San87_ schreef:
Als dat paard een beetje in de buurt staat (Rhenen en omgeving), heb ik best interesse :)).

Maar echt, het is wel een serieuze klacht aan mijn kant :o .

Ik heb misschien wel wat voor je als je niet perse hoeft te rijden :j
Gaat om een IJslander van 21 jaar oud, staat in Veenendaal

Oh leuk! Zal je een pb sturen zo ;).

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:24

Voor mij is het ook wel eens een onwijs goed leerproces geweest; verwachtingen vooral duidelijk uitspreken. :) Dus ik communiceerde daar ook wel over. Ik ben absoluut niet de beroerdste en steek graag tijd en energie in iemand die gemotiveerd is. :D maar na een aantal maanden verwacht ik wel wat eigen inzicht. :o
Ik kan het enorm waarderen als iemand uit zichzelf op warme dagen de pony's eens afspuit. Of zoals de nieuwe bijrijdster sinds een week, op zaterdagavond uit zichzelf even naar stal om alleen even de stallen uit te mesten. Kleine dingetjes die voor mij enorm fijn zijn. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:24

absque_dubio schreef:
Voor mij is het ook wel eens een onwijs goed leerproces geweest; verwachtingen vooral duidelijk uitspreken. :) Dus ik communiceerde daar ook wel over. Ik ben absoluut niet de beroerdste en steek graag tijd en energie in iemand die gemotiveerd is. :D maar na een aantal maanden verwacht ik wel wat eigen inzicht. :o
Ik kan het enorm waarderen als iemand uit zichzelf op warme dagen de pony's eens afspuit. Of zoals de nieuwe bijrijdster sinds een week, op zaterdagavond uit zichzelf even naar stal om alleen even de stallen uit te mesten. Kleine dingetjes die voor mij enorm fijn zijn. :)

Dat zijn wel echt de kersen op de appelmoes inderdaad!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:29

troi schreef:
Kuggur schreef:
Maak je geen zorgen, mensen geloven al letterlijk millenia dat de generatie die na hen komt totaal verdorven is, betekent hoogstens dat je oud wordt... _O-
Hihi en daarbovenop, de huidige 40-ers hebben de 'jeugd van tegenwoordig' opgevoed dus is alle ellende ook nog eens dubbel en dwars onze fout *\o/*

In mijn vorige bericht doelde ik op de kinderen OF de opvoeding van nu. Als het niet aan de opvoeding ligt, dan zijn het de kinderen zelf en hetgeen wat ze van buitenaf mee krijgen. De tijd verandert ook, dus ook dat zal mee spelen.

Ik scheer niet iedereen over 1 kam, ik heb in 2016/2017 nog hele fijne verzorgsters gehad. Maar ik zeg gewoon wat mij opgevallen is bij de manege-kids door de jaren heen. En wat me ook op viel, is dat er vaak (dus niet altijd) een verschil is met kinderen uit een arbeidsgezin (A) en kinderen waarvan de ouders het wat ruimer hebben (B). A zijn al blij met kleine dingen of als ze met je pony mogen wandelen bij wijze van.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:32

Ik heb even je advertentie doorgelezen. Zoals hier eerder is gezegt staat het een beetje streng. nou snap ik dat wel het is een levend dier wat je uit handen geeft geen speelgoedpaardje. Ik snap heel goed dat je er zelf wilt zijn. Ik zou dat als bijrijder positief vinden dat betekend alleen maar dat ze je niet aan je lot overlaten.

Ik denk dat je ook kan overwegen om een manegeruiter (die 1 a 2 jaar rijd) als verzorger te nemen. Ze kunnen vaak nog niet veel. vaak alleen de basis,maar ze zijn wel bereid om veel te doen en te leren!

Ik reed zelf nog maar vier maanden voordat ik mijn eerste eigen pony kreeg (mijn ouders hebben ook altijd paarden gehad en ik begon pas met 12 jaar met paardrijden). Pony was echt super braaf en zeker geen slome. Helaas is de pony na een halfjaar ingeslapen :(

Daarna kreeg ik een zeer dominante 4 jarige welsh cob, die zadelmak was. Ik reed toen ongeveer nog maar een jaar. Mijn moeder en vader hebben toen echt heel veel commentaar gekregen hoe ze in godsnaam zo'n pony voor mij konden kopen. Met de pony en mij is het allemaal goed gekomen. Mijn moeder heeft alleen vaak met d'r handen voor d'r ogen gezeten en slapeloze nachten van gehad. Want als de pony zijn bui had en ik deed maar een klein dingetje verkeerd dan kreeg ik een rodeo voor mijn kiezen en hij ging net zo lang door tot dat ik goed ingreep of er naast lag. Ik heb er het eerste half jaar heel veel naast gelegen, maar ik ben altijd zonder morre weer opgestapt ook al had ik mij veel pijn gedaan. Ik heb er daarna wel een super pony aangehad waar ik mee kon lezen en schrijven. Uiteindelijk werd ik al snel te groot en is de pony verkocht aan een autistisch meisje waar hij nu nog steeds bij is.

Nu heb ik al ruimschoots een bonte ruin die ook dominant is, maar wel alleen onder het zadel. Die was ook alleen zadelmak toen ik hem kreeg. Maar met hem kan ik ook heel goed lezen en schrijven en die gaat hier ook nooit meer weg.

Wat ik hier mee bedoel. ga eens bij een plaatselijke manege kijken bij verschillende lessen. Kijk hoe de kinderen daar rijden en als iemand je bevalt(let wel op dat ze niet bang aangelegd zijn). kan je diegene aanspreken of ze misschien een verzorgpony zoeken ?
Ik denk dat je zo een heel leuk ruitertje kan vinden die aan je eisen voldoet, maar je moet er zelf wel een beetje tijd investeren om dat ruitertje op te leiden.
Ik denk dat je dan een keurige en vooral dankbare bijrijder krijgt.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:53

Mijn ervaring is dat bijrijders vaak via via aan hun paard komen. Dus misschien kun je mensen in je omgeving eens vragen of ze iemand weten? Toen mijn bijrijdpaard vorige zomer verkocht werd kreeg ik meteen 2 andere paarden aangeboden. Beide afgeslagen, 1 om het paard en 1 om de eigenaar. Twee maanden later had ik een nieuw bijrijdpaardje terwijl ik niet eens actief op zoek was. Ook weer via via dus.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:20

En wat is 'dominant' of 'met een gebruiksaanwijzing'... Een paard dat een keertje schrikt van een wapperend iets, oke. Maar een paard wat gewoon uit het niets met je aan de kletter gaat is weer het andere uiterste.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:19

Wohoo die reacties, bizar!

Ik heb eerder vergelijkbare eisen mbt broekmaat, lengte etc gehad en dat is gewoon gelukt. Volwassen ruiters ook gewoon. Het maakt de zoektocht alleen wat lastiger.

De 'er altijd bij zijn' zou voor mij wel echt een dealbreaker zijn. Ik heb in het begin nog weleens de constructie gehad dat óf ik óf de instructrice erbij was. Je zou ook nog kunnen afspreken dat er altijd een tweede persoon bij is, zoals een instructrice/ouder/vriendin etc.

Maar goed, wellicht is er inderdaad wel iemand die dat juist gezellig vindt!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:26

absque_dubio schreef:

Tja toch blijven dit soort dingen lastig. Ik zou niet zomaar andermans paard afspuiten bijvoorbeeld, sommige mensen willen dat helemaal niet hebben, om wat voor reden dan ook.
Door de verschillende inzichten zou ik als verzorger of bijrijder toch voorzichtig zijn met 'uit jezelf' iets doen.

Eowyn_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:00

Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.

Ik ben echt nog een beginner met m'n 1,5 jaar manege ervaring. Maar als ik er 5 jaar rij heb ik ook nog niet genoeg ervaring. Beetje zelfde verhaal als solliciteren :D . Niet genoeg ervaring, maar ook geen baan krijgen om ervaring op te doen.

Ik vind het zelf wel jammer hoe sommigen tegenover manege ruiters staan. Geef ze ook een kans om verder te leren (moet niet gevaarlijk worden natuurlijk :Y) )

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:14

Eowyn_95 schreef:
Goh hier de andere kant van het verhaal. Ik snap best dat je niet iedereen op je paard/pony laat, maar soms zoeken eigenaren wel echt naar iemand die niet bestaat.

Ik ben echt nog een beginner met m'n 1,5 jaar manege ervaring. Maar als ik er 5 jaar rij heb ik ook nog niet genoeg ervaring. Beetje zelfde verhaal als solliciteren :D . Niet genoeg ervaring, maar ook geen baan krijgen om ervaring op te doen.

Ik vind het zelf wel jammer hoe sommigen tegenover manege ruiters staan. Geef ze ook een kans om verder te leren (moet niet gevaarlijk worden natuurlijk :Y) )

Die zijn er ook wel hoor...

Ik heb een paar jaar een jongedame als verzorger/bijrijdster gehad bij mijn paard. Op dat moment alleen manege-ervaring. Vanwege haar jonge leeftijd en mijn eerlijke maar wel héte paard was ik daar wel altijd bij. Het voordeel voor mij zat erin dat ze ook meeging als ik wou mennen (dat doe ik nooit alleen) en lol het voordeel voor haar was gewoon allerlei aspecten van een paard meekrijgen en natuurlijk ook lol.
ze heeft nog eens een manegewedstrijd meegedaan op de mijne zelfs, met redelijk succes. En met paard en wagen door de macdrive en dat soort fratsen.

Inmiddels rijdt ze al jaren niet meer bij mij (Ik ben ook verhuisd, heb nadien ook nog volwassen en zelfstandige bijrijdsters gehad) en wat ik heel leuk vind is dat ik weet dat ze inmiddels een eigen paardje heeft, en dat ze daarmee naast onder het zadel ook aangespannen rijdt.
Die basis heeft ze ooit bij mij opgepikt, en het is echt leuk om te zien dat iemand daar lol in heeft.

Dus ook dat soort eigenaren zijn er echt wel.

Bijrijders bij mij overigens ALTIJD zonder kosten. Hooguit als ze zelf een wedstrijd of les willen doen ofzo, dat betalen ze mooi zelf.

Ik heb later nog een jaar of 3 a 4 een bijrijdster gehad, die juist heel zelfstandig was en die ik ook echt vertrouwde met mijn heetkop. Maar zij was (ruim) volwassen, werkte in de paarden en had een jaar of 30 rijervaring. Die nam hem ook gewoon alleen mee naar buiten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:28

Eowyn_95 schreef:

Oh die kans wil ik wel geven, maar als ze dan zelf denken dat ze al héél goed rijden omdat ze AL 2 jaar rijden en les niet nodig vinden, ja dan ben ik snel klaar met kansen geven.
Als er dan ook nog om een drup regen af geappt word dan duurt die kans nog minder lang.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:35

Brutale reacties in de OP, maar waren ze echt zo of even aangedikt voor dit topic?

Ik ken ook de andere kant van het verhaal: eigenaren die niet altijd even vriendelijk reageren. Zie ik op Facebook een gezocht advertentie voor een verzorger en er moest een bijdrage betaald worden. Ik vraag om meer informatie zoals max. lengte/gewicht en of er eventueel ook gereden kan worden of dat ze alleen een verzorger zocht. Kreeg ik een kortaf reactie dat ik maar een pb moest sturen. Nu wil ik best een pb sturen, maar ik wil niemands tijd verdoen als het bij voorbaat al duidelijk is dat het niet is wat ik zocht. En het waren in mijn ogen doodnormale vragen waarvan ik dacht: als je die info hier neerzet, krijg je niet tig keer dezelfde vraag. Dus ik reageerde nog dat ik best per pb wilde reageren, maar als ze echt alleen een verzorger zocht (dus niet rijden) ik het vreemd vond dat ze daar geld voor vroeg en dat ik alleen wilde betalen als er ook gereden kon worden.

Kreeg ik haar halve vriendenclub over me heen waar ik het lef vandaan haalde en dat ik nooit welkom was bij hun dieren en dat ze me nooit op de rug van hun dier wilden zien en weet ik het wat!

Leek me niet zo,n hele rare reactie van mij, want wie gaat er nu betalen om poep te mogen scheppen of een pony te borstelen? Dat mag op de mange gratis. Maar misschien zie ik het verkeerd en worden mijn vragen al als brutaal gezien?

Verder voor TS: ik vind je nieuwe advertentie te misleidend. Daarin lijkt het alsof alles mogelijk is zonder jou erbij terwijl dat in dit topic duidelijk niet het geval is. Ik zou liever voor de advertenties gaan die hier in het topic geopperd worden. Daarnaast zit ik zelf niet erop te wachten dat de eigenaresse er ALTIJD bij is. Ik werk op wisselende tijden en kom dan echt voor de ontspanning en om 1 te zijn met het paard. Dan zit ik er niet op te wachten om gezellig te moeten kletsen of om continu op mijn vingers gekeken te worden. En ik denk dat er maar weinig bijrijders zijn die dat willen, in combinatie met de rest van je eisen. Maar wie weet, bestaat de speld in de hooiberg toch wel! Je had toch al iemand gevonden? Of was dat niets?

Iig succes!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:42

Ik ken het dus zelf van beide kanten. Ik heb jaren paarden bijgereden, zowel recreatief als ook wedstrijden als ook de verzorging rondom dekken, afveulenen, veulen opvoeden en afspenen.
Zowel met de eigenaar (die 2 paarden had) samen op pad, als volledig zelfstandig bij een andere eigenaar. (in totaal bij 3 verschillende eigenaren langdurig als bijrijder/verzorger rondgelopen, en ja, zo oud ben ik dus :oo )

En ik heb dus ook bijrijders gehad bij eigen paard.

Het is simpel, uiteindelijk moet iedere partij er voordeel bij hebben, anders ben je snel klaar. En dat voordeel kan van alles zijn natuurlijk, gewoon lol is ook een vorm van voordeel. Maar iedere partij moet het ervaren als iets dat wat toevoegt.

En dat kan betekenen dat je elkaar af en toe wat gunt of wat ruimte geeft. Niemand doet alles namelijk exact hetzelfde als jij zelf.

En dat mis ik een beetje in dit topic, bij verschillende paardeneigenaren. De ruimte geven om dingen niet exact hetzelfde te doen als de eigenaar, en/of zo ontzettend strak op de eigen wensen en eisen zitten dat er weinig overblijft dat voor de ANDER als voordeel kan voelen.
Of een soort dankbaarheid verwachten, bijna als eis. En dat kan gewoon onprettig voelen.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 25-08-20 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:43

andersom is ook een ding hoor! :) eigenaren die belachelijk veel geld vragen en dan nog willen dat je allemaal klusjes gaat doen :-) Daar loop ik nu tegen aan. Ik vind het niet erg om iets te betalen (hoewel ik dat niet snap... Ik heb zelf een paard en heb nu al een tijdje geen bijrijder meer, maar voorheen nooit een bijdrage gevraagd). Maar als je soms ziet dat je 150 eur mag betalen om stallen te mesten, dan snap ik dat nooit zo..

Anyway...ik vind het nog knap lastig om een leuk bijrijdpaard te vinden, klik met eigenaar, schappelijke bijdrage. Daarbij loop ik ook vaak aan tegen het feit dat mensen graag iemand voor 3x per week willen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:44

Femke_Tweety schreef:
Ik ken het dus zelf van beide kanten. Ik heb jaren paarden bijgereden, zowel recreatief als ook wedstrijden als ook de verzorging rondom dekken, afveulenen, veulen opvoeden en afspenen.
Zowel met de eigenaar (die 2 paarden had) samen op pad, als volledig zelfstandig bij een andere eigenaar.

En ik heb dus ook bijrijders gehad.

Het is simpel, uiteindelijk moet iedere partij er voordeel bij hebben, anders ben je snel klaar. En dat voordeel kan van alles zijn natuurlijk, gewoon lol is ook een vorm van voordeel. Maar iedere partij moet het ervaren als iets dat wat toevoegt.

En dat kan betekenen dat je elkaar af en toe wat gunt of wat ruimte geeft. Niemand doet alles namelijk exact hetzelfde als jij zelf.

Dat dus inderdaad ook!

En dat mis ik een beetje in dit topic, bij verschillende paardeneigenaren. De ruimte geven om dingen niet exact hetzelfde te doen als de eigenaar, en/of zo ontzettend strak op de eigen wensen en eisen zitten dat er weinig overblijft dat voor de ANDER als voordeel kan voelen.
Of een soort dankbaarheid verwachten, bijna als eis. En dat kan gewoon onprettig voelen.

Precies, dat dus inderdaad ook!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 13:45

Zij haakten (zoals in de op staat) af aangezien het vrij ver reizen was.

Ze zijn in principe van mijn kant vrij om te rijden/handelen hoe zij het goed vinden, maar te hardhandig of niet goed opzadelen oid kan uiteraard niet door de beugel.