Mijn eigen paard was trouwens ook eerst mijn verzorgpaard
Nou, daar heb ik ook heel wat mee meegemaakt....
De eigenaar was in principe een aardige vent, hij bedoelde het niet verkeerd, maar hij was een type boer die paarden hield om ze te hebben. Hij gooide eens per jaar een hengst op zn merrie, niet zorgvuldig uitgezocht op bouw of karakter, nee, puur op kleur. Daar is mijn merrie dus een dochter van. Verder had hij er eigenlijk geen verstand van.
Goed ruwvoer vond ie onzin. Dat pak beschimmelde hooi dat hij niet meer kon verkopen kostte hem niks, dus dat mochten zijn dieren hebben.
Een stal uitmesten was niet echt nodig, als ik dat wou mocht ik het doen, maar denk maar niet dat hij me hielp. (de eerste keer dat ik de stal leeghaalde kostte me drie(!) dagen, en ik was blij verrast dat de stal bijna een meter hoger bleek dan ik dacht)
Hoefsmid? Och, dat kun je toch zelf ook bijknippen met een tuinschaar....
Dierenarts? Wormmiddelen? allemaal geldklopperij.
Shetlanders verhuizen naar een andere wei? Hup, gooi maar op een 3 ha weide met koeiengras (gek he, dat twee van de drie binnen een maand zijn gestorven aan acute hoefbevangenheid)
Als ik niet kwam om de paarden te verzorgen kwamen ze niet op hun (postzegel) weitje, kregen ze geen water en geen hooi, de he-le dag.
Dit brak mij behoorlijk op. De verantwoordelijkheid die ik voelde voor deze dieren werd ongezond (immers, als ik niet kwam werden ze aan hun lot overgelaten) en ik vond het op het laatst niet meer leuk om heen te gaan. Gelukkig heb ik "mijn" merrie, die ik geboren heb zien worden, zelf een naam gegeven en alles heb geleerd wat ze kende (van halster om tot aanrakingen) kunnen overkopen en zijn we nu al ruim twee jaar heel gelukkig met elkaar.
Met haar oude eigenaar heb ik niet echt veelvuldig contact meer, maar wel met zijn nichtje die nu zijn paarden doet en daar ook een eigen paardje heeft staan.
Inmiddels zijn de omstandigheden wel verbeterd gelukkig (voornamelijk omdat hij nu een partner heeft die wel wat meer verstand heeft)
Maar hallelujah wát een ellende heb ik daar meegemaakt