Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marije_jiplover schreef:Dat laatste ben ik dan weer niet met je eens, Desiree.
Op de manege waar ik vroeger (bij)gereden heb, reden veel bijrijders (hoger in de) wedstrijden met hun bijrijdpaard en was de eigenaar meer recreatief ingesteld.
Zo ook ik. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard reed er ook wel eens op, maar ik reed hem 4-5-6 dagen per week, had er om de week privéles mee en ben er Z-startgerechtigd mee geworden, waar de eigenaresse niet verder is gekomen dan de L1 met haar vorige paard.
En zo was ik echt geen uitzondering. Ik hoefde geen bijdrage te betalen, maar ik betaalde wel mijn lessen zelf (op verzoek van eigenaresse van instructeur gewijzigd) en ik betaalde de meerkosten voor de hoefsmid die mijn wedstrijden met zich meebrachten (rondom ijzers met stiftgaten ipv alleen voorijzers zonder). En wedstrijdkosten betaalde ik uiteraard ook zelf, behalve het vervoer, zij ging zelf met mij mee om ons te brengen met de trailer.
Ik heb overigens mijn vorige bijrijdster ook 'verplicht' om te lessen bij mijn instructrice (op eigen kosten). Op die manier was het bijrijden voor haar dus niet helemaal gratis, maar die kosten die ze investeerde, kreeg ze dan wel wat voor terug (meisje had tot dan toe uitsluitend manegeles gehad, nu dus intensieve privéles van een iets beter niveau dan de manegeles). En ik wist dat mijn pony door mij en door mijn bijrijdster op een vergelijkbare manier gereden werden.
Mijn huidige bijrijdster lest niet, ik zelf op die pony (zelfde als bovengenoemde) ook niet meer. Die is met een soort van VUT, wordt eigenlijk alleen nog in het bos gereden, ik doe hem met zijn bijna 28 jaar geen plezier meer met bakwerk.
Tegen de tijd dat ik een bijrijder voor mijn jonkie nodig heb, die ik nu aan het beleren ben (en les mee heb), zal daar ook mee gelest moeten worden en niet alleen maar vrijheid blijheid in het bos.
Anke schreef:Precies...alle eigenaren kunnen beter bijrijders worden.
Hoef je niet elke dag. Geen zin of slecht weer, gewoon niet gaan. Geen zorgen, geen verantwoordelijkheden, geen stallings- en overige kosten.
Zeg welkom tegen op maat gemaakte laarzen. Dure rijdbroeken en top privélessen!
Dragan2008 schreef:Anke schreef:Precies...alle eigenaren kunnen beter bijrijders worden.
Hoef je niet elke dag. Geen zin of slecht weer, gewoon niet gaan. Geen zorgen, geen verantwoordelijkheden, geen stallings- en overige kosten.
Ik heb altijd gratis verzorgpaarden gehad. Betaalde lessen wel zelfs maar verder niks.
Maar wat ik aan geld uitspaarde weegt absoluut niet op tegen het plezier en de vrijheid die ik nu met een eigen paard heb.
Dus nee, ik zou mijn paard niet opgeven voor een gratis bijrijdpaard
Anke schreef:Precies...alle eigenaren kunnen beter bijrijders worden.
Anke schreef:Wat zijn de nadelen van een verzorg-/bijrijdpaard?
Ineke2 schreef:Ja ik ook...
Wilde een meisje van 13 de kans geven... Die hoefde geen bijdrage te betalen maar wel minimaal 1x per 3 weken les volgen van mijn instructrice ( 25 euro per x) maar dat was te duur. Haar moeder wilde het niet betalen, dus tja dan houd het op. Zonder les komt er gewoonweg niemand op mijn paard.
pinto_1 schreef:Ineke2 schreef:Ja ik ook...
Wilde een meisje van 13 de kans geven... Die hoefde geen bijdrage te betalen maar wel minimaal 1x per 3 weken les volgen van mijn instructrice ( 25 euro per x) maar dat was te duur. Haar moeder wilde het niet betalen, dus tja dan houd het op. Zonder les komt er gewoonweg niemand op mijn paard.
Zo denk ik er dus ook over. Woon aan de rand van het bos, dus ja, iedereen wil wel een buitenrit maken. Maar dan vervolgens niet lessen. Tja, wil je op mijn paarden rijden zul je ze toch eerst goed genoeg moeten kennen dat ik het vertrouw om je erop naar buiten te laten gaan.
Schijnt lastig te begrijpen...
Josien_ schreef:Ik kan me wel verbazen over jullie ervaringen met verzorgers.
Heb het nooit erg gevonden om klusjes te doen, natuurlijk had ik soms wel weinig tijd maar als het echt niet anders kon dan sloeg ik het rijden over want de klusjes moesten toch gebeuren.
Nou is het misschien anders omdat ik meestal moest verzorgen omdat de eigenaar bijvoorbeeld weg was en als ik het niet deed het dus gewoon echt niet gedaan werd.
Knert schreef:Ja dat heb ik ook exact hetzelfde... Kon zo mijn tekst zijn. Al Wil ik wel eens een lesje cadeau geven als ze ervoor werken ipv 4 drolletjes half opruimen. En nee ik spaar geen werk voor ze op... Het is niets meer dan een dag waarop ik alles Zelf doe.
churity schreef:Hoi,
Ik merk in andere topics dat er vaak toch discussies zijn over een vergoeding voor een bijrijdpaard. Maar ik vraag me dan toch af waarom je zou betalen om andermans paarden te rijden. Ik kan er wel een reden voor bedenken. Het is een hele verantwoordelijkheid, etc. Maar ik neem aan dat de eigenaar van het paard wel een bijrijder wil die wel wat ervaring heeft met rijden en de verzorging. Maar je zou het toch ook vanuit een ander standpunt kunnen zien, waarom word de bijrijder niet betaald? Misschien is het heel onlogisch, maar als jij een paard bijrijd (hier praat ik dan over het paard de basis leren en evt. op hoger niveau brengen en zelf ook bij willen leren) dan zou je toch ook kunnen zeggen dat de bijrijder betaald word. Dit geld overigens niet voor de recreatie ruiters, maar echt voor de ruiters die een paard (bij)rijden en dus doorrijden/basis leren/hoger niveau klasseren. Wat is jullie mening?