Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:01

Ja ik ook...
Wilde een meisje van 13 de kans geven... Die hoefde geen bijdrage te betalen maar wel minimaal 1x per 3 weken les volgen van mijn instructrice ( 25 euro per x) maar dat was te duur. Haar moeder wilde het niet betalen, dus tja dan houd het op. Zonder les komt er gewoonweg niemand op mijn paard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 06:41

Ja het moet bij de meesten toch echt helemaal gratis zijn.

De types die er elke vrije seconde zijn...zijn er denk ik niet meer. Uitgestorven soort.
Weekend...wakker? Omkleden en naar de paarden.
Die zijn er ook maar weinig. Vaak pas begin vd middag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:14

Begin van de middag zijn met geluk ook pas wakker :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:36

Marije_jiplover schreef:
Dat laatste ben ik dan weer niet met je eens, Desiree.
Op de manege waar ik vroeger (bij)gereden heb, reden veel bijrijders (hoger in de) wedstrijden met hun bijrijdpaard en was de eigenaar meer recreatief ingesteld.

Zo ook ik. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard reed er ook wel eens op, maar ik reed hem 4-5-6 dagen per week, had er om de week privéles mee en ben er Z-startgerechtigd mee geworden, waar de eigenaresse niet verder is gekomen dan de L1 met haar vorige paard.

En zo was ik echt geen uitzondering. Ik hoefde geen bijdrage te betalen, maar ik betaalde wel mijn lessen zelf (op verzoek van eigenaresse van instructeur gewijzigd) en ik betaalde de meerkosten voor de hoefsmid die mijn wedstrijden met zich meebrachten (rondom ijzers met stiftgaten ipv alleen voorijzers zonder). En wedstrijdkosten betaalde ik uiteraard ook zelf, behalve het vervoer, zij ging zelf met mij mee om ons te brengen met de trailer.

Ik heb overigens mijn vorige bijrijdster ook 'verplicht' om te lessen bij mijn instructrice (op eigen kosten). Op die manier was het bijrijden voor haar dus niet helemaal gratis, maar die kosten die ze investeerde, kreeg ze dan wel wat voor terug (meisje had tot dan toe uitsluitend manegeles gehad, nu dus intensieve privéles van een iets beter niveau dan de manegeles). En ik wist dat mijn pony door mij en door mijn bijrijdster op een vergelijkbare manier gereden werden.
Mijn huidige bijrijdster lest niet, ik zelf op die pony (zelfde als bovengenoemde) ook niet meer. Die is met een soort van VUT, wordt eigenlijk alleen nog in het bos gereden, ik doe hem met zijn bijna 28 jaar geen plezier meer met bakwerk.

Tegen de tijd dat ik een bijrijder voor mijn jonkie nodig heb, die ik nu aan het beleren ben (en les mee heb), zal daar ook mee gelest moeten worden en niet alleen maar vrijheid blijheid in het bos.

ik ken er van al die jaren dat ik rij en een paard (of meer) heb, slechts 2. De eigenaar van 1 paard had geen ambitie en de verzorgster is langzaam beter gaan rijden door lessen. Bij de 2e had de eigenaar te vroeg een pony gekocht. Die moesten echt nog de basis leren en hadden daarom ook Hulp nodig. Zowel mede stal genoten als meerdere verzorgsters heb ik zien afhaken door het geklungel van de eigenaresse.
Voor de rest heb ik alleen bijrijders en verzorgsters gezien die minder goed konden rijden.
En bij mijn eerste voorbeeld kon de bijrijder ook nog niet zo best rijden, maar heeft die door de kans en eigen inzet er veel van kunnen leren. Die heeft het paard ook over gekocht trouwens..
En dat is vooral mijn ervaring, dat de hele goede als ze de mogelijkheid krijgen, toch zelf een paard kopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:47

Hier in onze regio zijn veel bijrijders die paarden van fokkers rijden. Dus hier komt het geregeld voor dat de eigenaar uberhaubt niet (meer) rijd (of alleen ment) of die bijrijders boven de eigenaar uitgroeien qua niveau.

Er zijn hier best veel amazones die met een paard van een ander meerijden in de clublessen en er wedstrijden mee gaan rijden. Meestal is dit op eigen kosten maar er zijn ook eigenaren die bijspringen met les of wedstrijdkosten omdat hun paard getraind wordt en zij daar wat aan hebben of dat leuk vinden.

Diegenen die een bijdrage vragen zijn meestal de mensen met maar 1 of 2 paarden, in pension, die te weinig geld en/of tijd hebben maar hun paard of pony niet willen verkopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:16

Anke schreef:
Precies...alle eigenaren kunnen beter bijrijders worden.
Hoef je niet elke dag. Geen zin of slecht weer, gewoon niet gaan. Geen zorgen, geen verantwoordelijkheden, geen stallings- en overige kosten.

Zeg welkom tegen op maat gemaakte laarzen. Dure rijdbroeken en top privélessen!

Ik heb altijd gratis verzorgpaarden gehad. Betaalde lessen wel zelfs maar verder niks.

Maar wat ik aan geld uitspaarde weegt absoluut niet op tegen het plezier en de vrijheid die ik nu met een eigen paard heb.

Dus nee, ik zou mijn paard niet opgeven voor een gratis bijrijdpaard

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:28

Dragan2008 schreef:
Anke schreef:
Hoef je niet elke dag. Geen zin of slecht weer, gewoon niet gaan. Geen zorgen, geen verantwoordelijkheden, geen stallings- en overige kosten.

Ik heb altijd gratis verzorgpaarden gehad. Betaalde lessen wel zelfs maar verder niks.

Maar wat ik aan geld uitspaarde weegt absoluut niet op tegen het plezier en de vrijheid die ik nu met een eigen paard heb.

Dus nee, ik zou mijn paard niet opgeven voor een gratis bijrijdpaard

Ditzelfde geldt voor mij. Maar is er dus ook de reden van, dat ik geen bijdrage vraag aan mijn bijrijdster.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:30

Als eigenaar wil ik geen deeltijdpaard.
Dus niet delen.
Toen ik bijrijders had, was dat voor de paarden die ik niet wedstrijdgericht reed.
Toen ik een verzorgpony had, mocht ik die zelfs alleen voor mezelf. Vond dat wel heel lief van de eigenaar. (Boerderij en het is niet niks om iemand op je erf te laten lopen, elke dag - ben nog steeds heel dankbaar daarvoor)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:01

Anke schreef:

En alle nadelen dan? Die wegen bij mij niet op tegen het hebben van mijn eigen paard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:01

Wat zijn de nadelen van een verzorg-/bijrijdpaard?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:19

Anke schreef:

Voor mij het grootste nadeel dat de eigenaar de eindbeslissing kan maken. Dus bvb bij verkoop van het paard kun je er niks tegen doen.

En niet bij alle bijrijdpaarden heb je veel vrijheid. Dus dat vind ik ook een nadeel.

En als je bijrijdpaard op een stal staat, die om welke reden dan ook niet jou voorkeur heeft bvb de manier van paarden houden, is het toch aan de eigenaar om het paard te verhuizen

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:27

Anke schreef:

voordelen:
een paard ter beschikking hebben waar je geen verantwoordelijkheid voor draagt en waar je geen financiële tegemoetkoming voor moet doen. Je hebt dus maw niets te verliezen

nadelen:
geen grote beslissingen kunnen nemen. Of als ze genomen worden door de eigenaar, het oneens zijn.

volgens mij wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:54

Ik vind juist het wel hebben van die verantwoording, maar ook alle beslissingen zelf nemen, juist een voordeel tov een (gratis) bijrijdpaard.
Niks hoeven vragen mbt naar buiten gaan of op wedstrijd of naar les willen.
Een dag geen zin/tijd? Maakt niet uit, beslis ik zelf.
Als verzorgster/bijrijder moest ik voor les buiten de deur/wedstrijden/buitenrit altijd overleggen en als ik op mijn dag(en) niet kon ook.
Nu is dat allemaal mijn eigen pakkie an.

Nee, ondanks dat ik altijd gratis heb bijgereden vind ik een eigen paard echt goud waard!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:22

Ineke2 schreef:
Ja ik ook...
Wilde een meisje van 13 de kans geven... Die hoefde geen bijdrage te betalen maar wel minimaal 1x per 3 weken les volgen van mijn instructrice ( 25 euro per x) maar dat was te duur. Haar moeder wilde het niet betalen, dus tja dan houd het op. Zonder les komt er gewoonweg niemand op mijn paard.

Zo denk ik er dus ook over. Woon aan de rand van het bos, dus ja, iedereen wil wel een buitenrit maken. Maar dan vervolgens niet lessen. Tja, wil je op mijn paarden rijden zul je ze toch eerst goed genoeg moeten kennen dat ik het vertrouw om je erop naar buiten te laten gaan.
Schijnt lastig te begrijpen... :(

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:27

Hier kom ik nooit aan bijrijders met een leuk niveau. Ja een gehad een dame uit twee dorpen verderop. Die kreeg het te druk,...jammer genoeg voor mij.

De overige bijrijders haal ik alleen aan voor de klusjes. Vaak komt het er wel op neer dat ik toch moet helpen en ook weer mee moet helpen met het rijden. Kijk dat de bijrijder geen niveau heeft maar mijn paard niet in de weg zit vind ik niet erg. Het is een lief paard, dus dat vind ie wel gezellig en zal er geen misbruik van maken.

Maar de klusjes. Die moet ik toch zelf doen. Eerst mesten daarna rijden. En toch sluipt het er altijd weer in. Wilde een beloningssysteem bedenken... Jij werkt voor mij en daartegenover krijg je een paard tot je beschikking met af en toe wat extra's bijvoorbeeld een les door mij betaald en gebracht op locatie. Onderlinge wedstrijd ofzo.

Allen zijn ze enthousiast. Kom je op stal zie je je zadel op de grond liggen en een hoop mest in stal. Nou....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:29

pinto_1 schreef:
Ineke2 schreef:
Ja ik ook...

Zo denk ik er dus ook over. Woon aan de rand van het bos, dus ja, iedereen wil wel een buitenrit maken. Maar dan vervolgens niet lessen. Tja, wil je op mijn paarden rijden zul je ze toch eerst goed genoeg moeten kennen dat ik het vertrouw om je erop naar buiten te laten gaan.
Schijnt lastig te begrijpen... :(

Ja dat heb ik ook exact hetzelfde... Kon zo mijn tekst zijn. Al Wil ik wel eens een lesje cadeau geven als ze ervoor werken ipv 4 drolletjes half opruimen. En nee ik spaar geen werk voor ze op... Het is niets meer dan een dag waarop ik alles Zelf doe.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:40

Ik kan me wel verbazen over jullie ervaringen met verzorgers.
Heb het nooit erg gevonden om klusjes te doen, natuurlijk had ik soms wel weinig tijd maar als het echt niet anders kon dan sloeg ik het rijden over want de klusjes moesten toch gebeuren.
Nou is het misschien anders omdat ik meestal moest verzorgen omdat de eigenaar bijvoorbeeld weg was en als ik het niet deed het dus gewoon echt niet gedaan werd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:44

Josien_ schreef:
Ik kan me wel verbazen over jullie ervaringen met verzorgers.
Heb het nooit erg gevonden om klusjes te doen, natuurlijk had ik soms wel weinig tijd maar als het echt niet anders kon dan sloeg ik het rijden over want de klusjes moesten toch gebeuren.
Nou is het misschien anders omdat ik meestal moest verzorgen omdat de eigenaar bijvoorbeeld weg was en als ik het niet deed het dus gewoon echt niet gedaan werd.

Ik vertrouw er niet te veel op (nog niet). Vraag ik liever de buurvrouw die ook paarden heeft. Was vroeger blij met dat ik een paard mocht uitstappen. In ruil voor 3 stallen en terrein vegen. Nu ben ik als eigenaar de groom van de bijrijders.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:52

Ik verzorg nu bijna 10 jaar een 22 jarige merrie, en ik heb haar als eigen mogen beschouwen. Ik doe er alles mee, en nu zij ouder wordt zijn we wat meer actief buiten. Mijn paard staat daar nu bij, en daar betalen wij stalgeld voor (350 per jaar voor hooi en elektra enzo).
Voor mijn verzorgpony heb ik alleen de spullen betaald, dierenarts kosten en hoefsmid betalen zij.

Ik doe er elke dag de klusjes, mest uit, voer ze 's avonds, omheining controleren en maken, paaltjes in de grond slaan en soms de kat eten geven als ze op vakantie zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:41

Anke schreef:

Dat je 3 jaar lang alle dagen op je fietsje heen gaat door weer en wind, je enorm gehecht bent aan het dier en op een dag kom je er en is 'ie verkocht. Geen paard meer in de stal.

Dat je verzorgpaard stokkreupel loopt omdat 'ie een ijzer mist en de eigenaar besluit dat dat wel kan tijdens het volgende hoefsmidbezoekje een maand later.

Dat je merkt dat het zadel echt voor geen meter ligt maar een nieuw zadel is voor de eigenaar geen optie.

Dat er een leuke wedstrijd / evenement / clinic in de buurt georganiseerd wordt maar jij kan niet mee doen want je hebt geen eigen paard.

Dat je besluit een buitenrit te gaan maken omdat het prachtig weer is maar dat eerst moet overleggen (of het mag niet).

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Je hebt niet de vrijheid die je hebt met een eigen paard en je kunt geen beslissingen nemen. Uitzonderingen daar gelaten. Maar ik vind het nu vooral zo fijn, ondanks dat het geld kost, dat ik de dierenarts erbij kan halen wanneer ik dat nodig vindt. Dat ik vind dat er minimaal jaarlijks een tandarts bij mijn paard moet komen en dat ik dan dan gewoon regel. Dat ik dus niet een paard rijd waar ik gebitsproblemen bij vermoed waar ik verder niks aan kan doen. Daarnaast ben ik zo blij met de vrijheid dat ik kan doen waar ik zin in heb. Als ik een week of twee geen zin heb om te rijden dan rijd ik niet. Als ik mee wil doen aan een schriktraining of wat dan ook dan doe ik dat.

Ik heb het geld er echt helemaal voor over om iets te hebben wat écht van mijzelf is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:42

Ik kocht op jonge leeftijd al de ijzers van mijn verzorgpony.
Een zadel is ook nog wel te overzien indien er vertrouwen is en weinig kosten zijn.
Maar hangt erg van de situatie af.
Als eigenaar betaal je het ook, dus ik zag het toen echt als relatief kleine bijdrage. Zonder die verzorgpony had ik alleen manegelessen kunnen doen. Stallingskosten waren echt teduur, om nog maar te zwijgen over de risico's met dierenarts etc.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:00

Knert schreef:
Ja dat heb ik ook exact hetzelfde... Kon zo mijn tekst zijn. Al Wil ik wel eens een lesje cadeau geven als ze ervoor werken ipv 4 drolletjes half opruimen. En nee ik spaar geen werk voor ze op... Het is niets meer dan een dag waarop ik alles Zelf doe.

Best bizar... Ik heb jarenlang een verzorgpaard gehad en 3 verschillende pony's.
Waarvan 1 zelfs 2 jaar alleen naast gewandeld en opgevoed. ( was een jaarling welsh hengstje) was er zeker 4x per week.
De stal schoon en het erf vegen was het eerste dat ik altijd deed...

Ook voor de anderen altijd eerst de stal en de tijd die ik daarna nog had besteden aan poetsen en beweging geven.

Zo doe ik dat 9 van de 10x ook bij mijn eigen pony trouwens. Eerst de klusjes en daarna rijden of wat ik dan ook in de planning heb.

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:20

churity schreef:
Hoi,

Ik merk in andere topics dat er vaak toch discussies zijn over een vergoeding voor een bijrijdpaard. Maar ik vraag me dan toch af waarom je zou betalen om andermans paarden te rijden. Ik kan er wel een reden voor bedenken. Het is een hele verantwoordelijkheid, etc. Maar ik neem aan dat de eigenaar van het paard wel een bijrijder wil die wel wat ervaring heeft met rijden en de verzorging. Maar je zou het toch ook vanuit een ander standpunt kunnen zien, waarom word de bijrijder niet betaald? Misschien is het heel onlogisch, maar als jij een paard bijrijd (hier praat ik dan over het paard de basis leren en evt. op hoger niveau brengen en zelf ook bij willen leren) dan zou je toch ook kunnen zeggen dat de bijrijder betaald word. Dit geld overigens niet voor de recreatie ruiters, maar echt voor de ruiters die een paard (bij)rijden en dus doorrijden/basis leren/hoger niveau klasseren. Wat is jullie mening?

Ik snap je wel, ik heb zelf een lease-paard. Eigenaresse woont 150 km verder op, paard is ouder en ik doe ongeveer alles met hem. Lessen, verzorgen, beweging geven, dekens verwisselen, hoefsmid/tandarts bezoekjes en ik rijd niet eens ;) Ik betaal de eigenaresse maar heb een tijdje geleden aangegeven dat ik vind dat de betaling nu wel achterwege kan blijven. Paard krijgt een super verzorging en beweging en dan moet ik daar ook nog voor betalen. Aangezien de eigenaresse ook maar 1 keer per twee maand langs komt, vind ik het een heel redelijk dat ik niet meer hoef te betalen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:02

Hahaha...dus omdat je alle vrijheid hebt en het paard volledig tot jouw beschikking. Hoef jij niet meer te betalen en moet de eigenaresse behalve dat ze haar paard uitleent, ook nog jouw hobby gaan sponsoren?! Misschien lees ik het verkeerd...maar dit is toch helemaal van lotje getikt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:04

Nou mij lijkt het ideaal als je geen 7 dagen per week non stop zorg en kosten hebt. Mits je een leuke plek hebt waar het klikt.
Argumenten over verkoop kan ik me wel indenken. Echter zijn daar ook afspraken over te maken.
De andere dingen hoeven geen nadelen te zijn en kunnen bij de juiste plek als voordeel gerekend worden.