vraag voor bijrijder verzorgers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:58

melody7 schreef:
Maar voor 100€ heb je geen fatsoenlijk zadel wat nagekeken is door een zadelmaker neem ik aan..

Ik was minimaal 800€ kwijt bij alle zadelmakers die ik gesproken heb. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad, verzorgpony en ik zijn er allebei flink op vooruit gegaan :D

Ik heb vorige week een zadel verkocht voor 40 euro. Prima zadel niets mee aan de hand en voor de verkoop heb ik hem laten na kijken door de zadelmaker. Het zadel lag alleen maar in de weg in de zadelkamer. Maar het was geen duur merk zadel en het was een 16 inch wat blijkbaar haast niet te verkopen is. Je moet soms gewoon geluk hebben, de vrouw die hem kocht was er erg blij mee. (ze heeft er ook de zadelmaker na laten kijken)

Ik vind wel inderdaad dat bijrijders een bijdrage kunnen leveren. En als je er al geen geld voor vraagt kunnen ze tenminste een keer een koop doen aan een zak voer, nieuw hoofdstel (mocht het toe zijn aan een nieuwe) of zo iets. Als je er wel geld voor vraagt vind ik dat je het meeste zelf wel moet hebben.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:34

kijk je bent er als eigenaar altijd bij, ik wel en dan zie je zelf hoe goed of het zadel zijn taak voldoet mbt pasvorm etc.
dat iets minder duur is wil niet zeggen dat het altijd bijvoorbaat slecht is....En die kinderen rijden niet net als ons met veel gewicht zeer lange ritten van een paar uur! voor hun is het hele gebruikersdoel anders.natuurlijk rijden is rijden maar er zijn duidelijk andere doelen.
Als het zadel goed past zie je dat aan je paard, past het niet dan ook zelfs nog sneller en duidelijker! en dat heeft niets te maken met de aanschaf prijs of merk van een zadel.
Want dat zadel van 500 of 800 euro kan ook gewoon verslijten of je paard kan breder worden in zijn bespiering en dan is dat zadel net zo slecht als een zadel wat niet goed past van marktplaats /zadelmarkt of wat dan ook. :j

Elmira30

Re: vraag voor bijrijder verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:49

Ik gebruik het tuig, dekjes, borstels enz. van de eigenaar. Wel schaf ik regelmatig een deken aan( we hebben een echte deken sloper) of een nieuw halster of nu wil ik een leuk zadeldekje hebben dan koop ik die zelf.
Ik vind het raar als je zelf je tuig moet kopen en dan bedoel ik voornamelijk zadels. Ik vraag regelmatig of het zadel nog goed zit en de kosten om bij te laten vullen betaal ik zelf aangezien ik de enige ben die gebruik maakt van het zadel. Lijkt me meer dan logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:05

kwita schreef:
Anoniem schreef:

Wanneer je alleen nog maar denkt in 'wat als' dan zou ik toch eens kijken of je die bijrijdster dan wel echt "nodig" hebt of "wilt"...

Daar kan je toch ook afspraken mee maken met je bijrijdster; niet zwemmen in zout water met een duur leren zadel.

En sorry, maar ik kan me niet indenken dat ouders hun kind 'even' een nieuw zadel toestoppen, hoeveel goudboompjes heb jij in je tuin staan? ;) En je moet maar net een gek vinden die je zadel overkoopt, als je zadel al niet ineens verdwijnt bij de eigenaar :+

beste mensen het gaat om een zadel van €100,00 ,dat kosten de 10 rittenkaarten tegenwoordig ook al op de manege! dat is echt geen hoofdprijs en het is en blijft hun eigendom,en gaat ook gewoon bij hun mee naar huis.

Leuk idee, maar als je het over kinderen hebt; zie je die kinderen al een zadel met toebehoren meeslepen iedere keer op hun fietsje? Dat je het toestaat dat een kind in jouw bijzijn met een niet lekker passend zadel rijdt vind ik een stuk kwalijker moet ik zeggen. Jouw paard; jouw verantwoording.

Ik heb toen voor m'n pony ook een ander zadel gekocht, niet omdat ik zelf reed maar omdat m'n bijrijdster ook wat comfort nodig had en ik het wel fijn vond dat iedereen nog plezier hield in het rijden. Dat zadel heb ik betaalt van de bijdrage die ze maandelijks betaalde, zodat het zadel gewoon bij de pony bleef en iedereen er lol van had; ook ik nadat de bijrijdster stopte, want ik had gewoon een pony en een fijn zadel in plaats van een pony zonder zadel, maar ik ben zelf pas maanden later weer gaan rijden dus in eerste instantie had ik zelf niks eraan, maar daar was dus dat 'spaarpotje' voor. Vind dat absoluut niet de verantwoording van een bijrijdster om zelf met een zadel aan te komen. Niet ieder zadel van 100 euro is denderend.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:59

Leuk idee, maar als je het over kinderen hebt; zie je die kinderen al een zadel met toebehoren meeslepen iedere keer op hun fietsje? Dat je het toestaat dat een kind in jouw bijzijn met een niet lekker passend zadel rijdt vind ik een stuk kwalijker moet ik zeggen. Jouw paard; jouw verantwoording.

Ik heb toen voor m'n pony ook een ander zadel gekocht, niet omdat ik zelf reed maar omdat m'n bijrijdster ook wat comfort nodig had en ik het wel fijn vond dat iedereen nog plezier hield in het rijden. Dat zadel heb ik betaalt van de bijdrage die ze maandelijks betaalde, zodat het zadel gewoon bij de pony bleef en iedereen er lol van had; ook ik nadat de bijrijdster stopte, want ik had gewoon een pony en een fijn zadel in plaats van een pony zonder zadel, maar ik ben zelf pas maanden later weer gaan rijden dus in eerste instantie had ik zelf niks eraan, maar daar was dus dat 'spaarpotje' voor. Vind dat absoluut niet de verantwoording van een bijrijdster om zelf met een zadel aan te komen. Niet ieder zadel van 100 euro is denderend.[/quote]

Dat jij zegt dat mijn zadel niet past en niet denderend is voor mijn paard, dat kun jij helemaal niet weten .
Zelfs op les en bij de tuigmaker is het zadel goed bevonden en waarom zouden deze mensen het dier willen kwellen, als het hun beroep is om juist dat soort zaken te checken.

Alles verder staat tot haar beschikking gratis en ze betaalt ook niets dus dat is het verschil tussen jou en mijn visie op een bijrijdster/verzorgster.Jij laat het ze immers ook zelf betalen Gast3289!
En ja ze komt met zadel en al vaak op de fiets, evenals haar rugzak met cap en borstels maar dat wilt ze zelf.

Gelukkig heb ik een verzorgend paardenmeisje wat naar mijn idee veel plezier beleeft in het verzorgen... zomer en winter.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:59

En dan heb ik een vraag aan de bijrijders/ verzorgers aan wat mogen jullie deelnemen met de paarden/ponys.(dan heb ik het over wedstrijden,clinics, trainingen, lessen en dat soort zaken).
Mijn verzorgster is naar les geweest, fotoshoot ,grondwerken, pimp je pony en een schrik parcours.
hebben de eigenaren daar eisen en regels voor? en wie betaalt wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:01

Ik heb met mijn eerste bijrijpaard heel erg veel geluk gehad. Eigenlijk alles werd voor me betaald, van lessen tot wedstrijden tot vervoer.

Daarna heb ik altijd aangehouden dat als het iets was waar ik voornamelijk baat bij had (dus lessen, wedstrijden etc) en het paard minder, ik het zelf betaalde.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:13

kwita schreef:
En dan heb ik een vraag aan de bijrijders/ verzorgers aan wat mogen jullie deelnemen met de paarden/ponys.(dan heb ik het over wedstrijden,clinics, trainingen, lessen en dat soort zaken).
Mijn verzorgster is naar les geweest, fotoshoot ,grondwerken, pimp je pony en een schrik parcours.

Ik les op mijn kosten, wel bij instructrice van eigenaar. Zo'n 1-2x per maand.
Niet gevraagd of wedstrijden mogen, maar aangezien paard niet op de trailer gaat is dat niet echt van toepassing. Grondwerkles wil ik nog doen, mag ook, wel met eigenaar erbij. Naar buiten mag, ook met eigenaar erbij. In principe mag ik veel, zolang ik het altijd maar even vraag of met eigenaar erbij, wat ik geen probleem vind.

Bij eerste bijrijdpaard bofte ik dat eigenaar auto+trailer had en die wilden me naar wedstrijden brengen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:46

kwita schreef:

Kosten (buiten het vervoer) zijn dan voor hun, maar ik rij ze rustig rond met mijn combinatie.
"Vroeger" had ik een bijrijdster met rijbewijs en zij mocht mijn combinatie gewoon gebruiken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:06

kwita schreef:

Bij mijn eerste bijrijdster deed ik de wedstrijden betalen.
Ik betaalde 1x per maand de les.
En als ze naar een groot concours gingen en we bleven slapen betaalde ik ook alles.
Dit omdat ik graag wilde dat mijn paard de sport in ging en haar prestatie predicaat behaalde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:08

ponyparadijs schreef:
Bij mijn eerste bijrijdster deed ik de wedstrijden betalen.
Ik betaalde 1x per maand de les.
En als ze naar een groot concours gingen en we bleven slapen betaalde ik ook alles.
Dit omdat ik graag wilde dat mijn paard de sport in ging en haar prestatie predicaat behaalde.

Dat was bij mij idd ook zo'n beetje de regeling. Eigenaar reed het paard zelf niet (ik was ook de enige die erop reed) en hij wou om de verkoopwaarde te verhogen dat het paard verder kwam in de sport. Ik was nog onervaren dus had les nodig om dat voor elkaar te krijgen maar vond het wel heel leuk, en de eigenaar vond dat de moeite waard. Kocht zelf regelmatig iets voor het paard qua tuigage maar lessen/wedstrijden werden voor me betaald en ik werd van hot naar her gereden omdat het voor ons beide heel erg veel voordelen had :)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:30

Ik heb op dit moment een bijrijdpaard en een eigen paard.
Voor het bijrijdpaard heb ik op dit moment alles behalve een eigen zadel, maar dat komt ook omdat ik haar deze zomer overkoop.

Hiervoor heb ik naast mijn eigen paard nog een ander bijrijdpaard gehad en daar nam ik vaak wel eigen zweetdekens, dekjes, beenbeschermers en soms hoofdstel mee. Maar dat komt omdat ik het toch al had en een setjes tik heb :Y)

Wedstrijden met mijn huidige bijrijdpaard betaal ik zelf maar wordt wel overal heen gebracht. Ook krijg ik les van de eigenaresse

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:50

Met mijn verzorgpony mag ik in principe vrij veel, maar ik moet het wel zelf regelen en betalen. Vind dat bij lessen, wedstrijden en clinics op zich ook niet zo raar, tenzij een eigenaar inderdaad een predikaat wil behalen en je er beide baat bij hebt :j eigenaresse van mijn verzorgpony heeft geen trailer, ik geen e-rijbewijs of auto met trekhaak dus we doen eigenlijk alleen maar dingen die in de buurt zijn zoals lessen op de manege en dat betaal ik zelf (goed, mijn ouders)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:02

Ik woon en rijd in jouw regio.
Een bijdrage per maand is hier niet gewoon. Zeker niet voor een jong paard dat aan huis staat en nog veel moet leren. De meesten rijden gratis en betalen hun eigen lessen en evt. wedstrijdkosten.

Als jij les geeft zou je het daar op kunnen schuiven. Dat ze verplicht zijn zoveel keer per maand bij jou te lessen voor een x bedrag. Jij je bijdrage, en controle, zij hun lessen.

Ik ben niet zo geschikt voor lessen van de eigenaar zelf. Heb dus meestal ergens anders gelest. Instructeur in overleg. (waar beiden zich goed bij voelen)

Meestal heeft de eigenaar eigen tuig als ze zelf ook rijden. Voor paarden van fokkers heb ik ook wel eigen spul gebruikt (had 2 zadels voor mijn grote brede pony) maar dat lag niet altijd perfect. Vaak wel beter dan wat zo'n fokker nog ergens achter in een hoekje had liggen.

ben ook een keer afgehaakt omdat ik mijn zadel te smal werd en ik geen betaalbaar fijn passend 2e hands zadel kon vinden. Eigenaar schoot niet te hulp dus toen hield het op.

Voor mijn eigen paarden had ik altijd eigen tuig en ze kregen sleutel van mijn kast. In principe hoeven ze niets aan te schaffen al doen sommigen het wel. Denk aan vliegenuitrijddeken, hoofdstel, zadeldekje etc.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:27

Ik ben 6 jaar lang verzorger geweest, ik gebruikte de spullen voor het paard wat al aanwezig was. Maar ik heb 1 paard verzorgt waar nog geen spullen voor waren (beestje was pas 3) en ik vond het zadel dat aanwezig was van de eigenaresse niet goed liggen op zijn rug. Ik ben toen opzoek gegaan naar een eigen zadel voor het paard en een hoofdstel. Dekjes, dekens alles heb ik voor dat paard aangeschaft.. Waarom? Omdat de eigenaresse totaal niet meer betrokken was bij de paarden of iets wat daarmee t emaken had. Ik heb een jaar lang die hele stal draaiende gehouden, was 2 keer per dag op stal om alles te regelen en zorgde ervoor dat paarden alles halen, liet dingen repareren als t kapot was, hoefsmid regelde ik, dierenarts, alles.
Dusja, dan is het logisch dat ik zelf spullen aanschafte voor de jonge ruin.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:30

kwita schreef:

les was meestal ook wens eigenaar, onderlinge wedstrijden officiele wedstrijden, op buitenrit, clublessen, clinic, alles wel gedaan met verschillende paarden bij verschillende eigenaren. Wel altijd zelf alles betaald.
En altijd alles in overleg met eigenaar.