Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
chelle_dora schreef:Cindyheyyou ik vind 225 best veel geld, maar het geld wat je aan spullen en barbonnen besteed zou je in mijn ogen los moeten rekenen van het leasen... Je kan ook een flesje drinken van huis meenemen en dekjes kun je ook 2ehands kopen bijvoorbeeld... Dat is dus niet echt 'fair' om dat zelf bij je leaseprijs op te tellen, dat heb je immers zelf in de hand. Als de eigenaar meer geld zou vragen omdat ze graag een dure barbon ervan maakt of 2x per jaar een nieuw zadel koopt zou het net zo oneerlijk zijn, dat zijn kosten die je toch echt voor jezelf maakt en niet van het paard... Want je spullen van de epplejec zijn gewoon meegegaan gok ik zo naar je nieuwe paard
Cassidy schreef:Ik ben de eigenaar van meerdere paarden. Ik heb daar kosten van, zoals stalling, voer, smid, dierenarts, verzekeringen, harnachement. Ik loop zelf ook risico dat een van mijn paarden een blessure krijgt waardoor ik hem nooit meer zal kunnen rijden. Of dat een bijrijder een serieuze rijtechnische fout maakt die ik kan oplossen (als het al op te lossen valt) Heb ik dat zelf veroorzaakt dan is dat mijn eigen schuld. Doet een ander dat dan ben ik daar goed ziek van, want een bijrijder trekt zijn handen er vanaf en zit niet met het probleem, maar ik zit met de gebakken peren en een paard dat ik in het ergste geval kan laten afmaken.
Iemand die wil bijrijden zal bij mij hoe dan ook een bijdragen moeten leveren, omdat ik het risico dat ik loop dat er wat met mijn paard gebeurt of dat er wat is aan tuigage die vervangen moet worden hoe dan ook financieel voor een fractie van de kostprijs die ik moet neertellen gedekt wil zien. Ben je daar niet toe bereid, dan zoek verder. Ik denk dat je alleen in de huidige economische situatie weinig mensen meer gaat vinden die je een paard gratis te rijden geven.
De enige situatie waarin ik bereid ben om iemand nog geld toe te geven voor het rijden van mijn paarden is als deze mijn paard beter kan rijden dan ik en hem of beleerd of corrigeerd.
Polderpaard schreef:Als ik geen paard kon betalen had ik er geen moeten nemen, toch?