Ik ben misschien voorzien van een bijrijdpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjolvir schreef:En dit is het allerbelangrijkste.Gelukkig zie ik de waarde van mijn gouden wereld paard, ook al wordt ze niet aangeleverd op een dienblaadje wel in.
Charlottje schreef:De goedkoopste optie gaat dan al richting €200 (uitgaande van €25 per les) Er is een reden waarom ik geen eigen paard heb
Sees schreef:Charlottje schreef:De goedkoopste optie gaat dan al richting €200 (uitgaande van €25 per les) Er is een reden waarom ik geen eigen paard heb
Kijk, ongeacht of ik een dergelijke bijdrage correct vind, vind ik je laatste zin zo typerend. Zelf kun je geen paard betalen (teminste dat maak ik op uit je post) maar je hebt wel een mening (en dat mag) over mensen die een behoorlijke bijdrage vragen. Tja...
Ik snap dat het frustrerend is hoor als je gewoon graag je hobby wil beoefenen en je kunt niet vinden wat je zoekt maar je bent nu eenmaal afhankelijk van het aanbod.
Waarom per se bijrijden? Waarom niet op een manege rijden? Die vraag is overigens niet alleen aan jou gericht hoor Charlottje.
Charlottje schreef:Makkelijk gezegd, de reden is dat ik het geld er niet voor (over) heb...
Charlottje schreef:Mocht er wat met het paard gebeuren, kan ik er geen duizenden euro's aan uitgeven. Ik heb een aantal jaren een paard geleasd waar ik de onkosten moest betalen + werken op stal daar. Ik heb in totaal misschien 1 van de 4 jaren kunnen rijden, verder had zij steeds problemen (hoefzweren, rugproblemen). Vond ik heel niet erg, dat kan nu eenmaal gebeuren
Charlottje schreef:Ik zou niet weer terug kunnen naar een manege, dat is niks voor mij. Ik wil graag een stukje verzorging erbij, voor het creëren van een klik en samen groeien met het paard.
Charlottje schreef:Een paard leasen is een keuze, daarbij betaal je voor een x aantal dagen en heb je vaak ook verantwoordelijkheden. Bij verzorgen zie ik het toch meer als een wederzijdse dienst. Eigenaar heeft een dag vrij, paard krijgt toch aandacht en/of beweging en de verzorger heeft er ook plezier van. Ik heb ook weleens gehad dat mensen in mijn omgeving (die echt geen topruiters waren) betaald kregen voor het rijden. Dan kom ik er toch weer op terug dat ik het een wederzijdse dienst vind. Een verzorger stopt er ook uren qua tijd in. (en tijd is geld)
Sees schreef:Wat is dan precies makkelijk gezegd van mij? Jij hebt het geld er niet voor over maar je profiteert wel van iemand die het geld er wel voor (over) heeft.
Sees schreef:Ik denk dat geen enkele paardeneigenaar zo maar ineens duizenden euro's neer kan tellen. Maar ik vind het wel heel goed van je dat je je realiseert dat een paard klauwen met geld kost en dat jij dat geld (nu) niet hebt.
Sees schreef:Dus je erkent dat het hebben van een bijrijdpaard vele voordelen heeft tov rijden op de manege? Dan mag daar toch ook een bijdrage tegenover staan? De manege bekostigd ook jouw hobby niet, waarom zou een paardeneigenaar dat dan wel moeten doen?
Sees schreef:Wat is het verschil tussen een betalende bijrijder en iemand die een paard leased?
Charlottje schreef:Dat dat in mijn ogen nogal een simpele reden is. Kan je er niet voor zorgen qua financiën, dan niet aan beginnen.
Charlottje schreef:Ik ben van mening dat een eigenaar wel een spaarpot moet hebben voor het paard. Het is uiteraard de keuze van de eigenaar, maar ik zou het niet fair vinden dat een paard bijvoorbeeld een koliekoperatie moet ondergaan (met 95% slagingskans) het paard in laat slapen omdat het geld er niet is.
Charlottje schreef:Zeker weten en daar mag wat mij betreft een bijdrage tegenover staan, maar ik zal dat niet betalen.
Charlottje schreef:Zoals ik het heb ervaren: Als leaser mocht ik het paard als eigen beschouwen, zelfs keuzes maken qua verzorging, voeding en rijden. Bij veel advertenties voor verzorgers zie ik zo ontzettend veel eisen staan, plus het feit dat ik het als een wederzijdse dienst blijf zien. In mijn hoofd vergelijk ik het misschien te veel met de manege, waar je betaald voor rijden en weer weg gaat zonder enige verzorging. Ik vond het heerlijk toen ik samen met mijn zus een stel paarden verzorgde (gratis) dat wanneer het bar slecht weer was dat we lekker al het tuig gingen poetsen, de paarden een uitgebreide poetsbeurt gaven, stalletjes uitmestte, extra vegen en noem maar op als was het maar dat je lekker bij je verzorgpaard was. Ik zou me als betalende verzorger teveel iemand voelen die alleen maar goed is voor een bijdrage. Dit is enkel alleen mijn mening
Sees schreef:Ik bendus bare with me on this one
. Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt. Wat is een simpele reden?
Sees schreef:Dat ben ik met je eens maar ik kan je ook vertellen dat je die spaarpot na twee kliniekopnames niet ineens hebt aangevuld. Gelukkig kun je met de meeste klinieken ook gewoon een afbetalingsregeling treffen.
Sees schreef:Ok, vind ik gekmaar wel duidelijk en eerlijk. En als je het gratis kan vinden, prima toch?
Sees schreef:Oké dan is het verschil me duidelijk. Bij mij op stal hoeft er niets te gebeuren dus in feite betalen ze om te rijden en that's it. Ik vind een verzorger iemand die uitsluitend verzorgd en daar zou ik denk ik ook niets voor vragen en een bijrijder vind ik iemand die (ook) rijdt en daar vind ik een bijdrage heel normaal.
Posh schreef:Hebben jullie met dit laatste ook ervaring? Onderling gekibbel maar wel op zo'n manier dat je het niet ziet?
Sees schreef:Lienek, tja, het is net wat je wilt maar ik zou mijn dier niet uit het zicht willen hebben. Dan heb je er geen controle meer over en kun je het dier an sich misschien net zo goed verkopen.