Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:53

Gini schreef:
Ja, daarmee. Daarom snap ik ook nooit het geweeklaag van eigenaars dat ze geen bijrijders meer vinden die klusjes willen doen. Vicieuze cirkel. Ik ga idd ook geen stallen mesten en tuig poetsen als ik 50 euro moet betalen, dan zwaai ik doeg met het handje.
Dus: paard als verzorgpaard aanbieden: verzorging en onderhoud zijn de hoofdzaak, rijden bijkomstig en dat gratis en alle situaties zijn terug rechtgetrokken.

Kijk daar zit het verschil ik zoek geen verzorgers ik zoek RUITERS die verzorging doen wat erbij hoort om het paard happy te houden. Dus geen penny meisjes. Wat is nu dat kwartiertje per keer die stal doen en schoonmaken.

Wat is nu de moeite om 1x in de maand een doekje over het zadel en hoofdstel te halen dit is toch ook in belang paard?. En iedere keer even die drollen eruit halen. Je krijgt er toch ook zoveel voor terug?.

Gelukkig heb ik 2 mensen die beseffen dat ze nu een eigen paard hebben op een fijne stal met weiland, spullen tot het dak een vrachtwagen waar ze mee weg mogen en daar betalen ze een kleine bijdrage voor en de diesel van de wagen. Dit om bij mij de druk eraf te halen. Als er wat aan de hand is regelen ze het samen en informeren mij. Ik besef nu dat deze mensen van het paard houden en dus willen dat het bit en hoofdstel schoon is en ook geen zeiknat dekje op de rug willen hebben. Wow zeg wat een ellende.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:54

JoopC schreef:
Ik heb hier vier paarden staan, ik vraag er geen geld voor en nog kan ik gewoon geen verzorgers vinden..
Maar ik geef je gelijk, er komen steeds meer paarden die tegen betaling verzorgd kunnen worden.. Vind dat zelf wel apart, maar goed.

Ik kom zelf uit Eemdijk...Ken wel een aantal meiden die een verzogpaard zoeken...eventueel ideetje om even te PB'en?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:56

Sees schreef:
Gini en als je iets kapot maakt, vergoed je dat dan ook? Als de hond een dure operatie moet ondergaan omdat jij een stuk plastic hebt laten liggen, betaal jij die operatie dan?

Dat is het verschil tussen verantwoordelijk met je toegewezen opdracht omgaan of niet. Ik maak niets kapot, ik ben voorzichtig. Ik laat geen plastic rondslingeren. Fouten maken kan, maar daar mag men zich niet achter verschuilen. Men moet de risico's gewoon beperken, dat heet verantwoordelijkheid. Als ik twijfel of ik een speeltje wel heb opgeborgen, dan ga ik helemaal terug naar binnen (en in dit huis is dat een beetje een omweg :+ ) om dan toch gewoon te zien dat het speeltje veilig in de kist ligt (dat had ik namelijk al een keer gecheckt voordat ik wegging). Ik kan me voorstellen dat er minder verantwoordelijke mensen zijn die gewoon de fiets opstappen en wegrijden. Moest er dan toch iets door normaal gebruik kapot gaan. Hond bijt speeltjes kapot, hengsel van draagtas breekt door versletenheid, dan moet ik dit niet betalen nee. Those things happen. Als je wilt dat jouw spullen enkel door jouw handen kapot gaan, dan moet je geen hondenuitlater, kinderoppas, boodschappenmeisje, bijrijder,... nemen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:56

Sheran schreef:
En als je geen geld hebt om je paard te onderhouden, of een bijdrage is meer dan welkom, en er biedt zich een bijrijdster aan die wil meebetalen? Waarom dan niet? Dan hoef je je paard niet weg te doen. Ik raak mijn paard ook aan de straatstenen niet meer kwijt trouwens :')

Persoonlijk ben ik van mening dat je dan je paard moet verkopen. Stel dat er iets mee gebeurd en er moet een DA bij komen... Dan heb je niets aan je bijrijder hoor :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:57

Ik heb zelf ervaren dat de mensen die wel bereid zijn een financiële bijdrage te betalen, serieuzer zijn dan mensen die denken dat het allemaal gratis moet kunnen. Maar dat kan uiteraard ook regiogebonden zijn ;). Om de té jonge meiden te weren, is een bijdrage vragen ook wel erg handig.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:57

Sees schreef:
EenitraM tja waarom? Nodig is het niet. Zowel financieel niet als qua tijd niet. Soms gaan dingen zo, komen er mensen langs op stal, heb je kennissen die willen rijden etc.

Mensen en kennissen komen op stal en willen rijden maar moeten ze eerst geld neerleggen? :') Het wordt steeds gekker.

zoals ik al zei: Paardensport is voor de elite, voor de mensen met geld. Maar ik durf hardop te zeggen dat 70% van dit volk gewoon het financieel niet meer op kunnen brengen maar juist wel het paard willen aanhouden om allerlei redenen:De band, het vertrouwen, zielug om weg te doen, en de meest hilarische nog: Paarden worden aan de straatstenen niet verkocht. En vooral dat laatste ligt bij de verkoper zelf. €2000 euro voor een tinker die eigenlijk alleen maar bospaadjes heeft gezien? Ff serieus hoor :roll: Zon dier is tegenwoordig niet meer dan €500 waard. En maar lopen klagen dat die niet verkocht wil worden. _O-

Typisch voor hollanders om het onderste uit de kan te halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:58

Ik zou ook niet afhankelijk willen zijn van een bijdrage van een bijrijdster om het paard te kunnen onderhouden, zou mij echt niet lekker zitten :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:00

Sees schreef:
Ik heb zelf ervaren dat de mensen die wel bereid zijn een financiële bijdrage te betalen, serieuzer zijn dan mensen die denken dat het allemaal gratis moet kunnen. Maar dat kan uiteraard ook regiogebonden zijn ;). Om de té jonge meiden te weren, is een bijdrage vragen ook wel erg handig.

Ik was idd een jonge snotneus die recht van de manege kwam en die gedropt werd bij een aantal jonge paarden van 0 tot 3 jaar. Doe maar! zeiden de eigenaars. De paarden opvoeden en onderhouden, rijden moest ik verdienen. Wat ben ik snel volwassen geworden en wat heb ik snel geleerd wat geld, tijd, werk en respect betekenen.

Dat durven mensen nu niet meer: nu zoekt men 18+, betalend, geen penny's, ervaring tot en met het Z,....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:02

Trouwens ken genoeg mensen die graag wat betalen voor een kwalitatief goed paard ze willen namelijk niet kopen ivm slechte markt of kosten maar rijden wel heel graag en ook wedstrijden. Ik kan ze die mogelijkheid bieden en tot nu toe geen problemen gehad.
Ze heb je samen een weg en ik wat ontlasting van de kosten. Beide partijen blij en vooral het paard.

Mocht het uieindelijk allemaal toch niet lukken kan ik hem altijd nog verkopen.

Sommige reacties doen mij hier denken dat ik er bv winst op maak?. Er zijn meer kosten dan alleen stalling ik vraag dus een kleine bijdrage ivm stalling niet de rest. Vaak regelen ze dat wel samen.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:03

Ik snap opzich wel dat je een kleine bijdrage moet leveren om te rijden en al de spullen voor het paard te gebruiken... Als je les neemt op een manege moet je daar ook voor betalen...

Ik heb nu een verzorgpaard en betaal daar 50 euro per maand voor en heb 3 vaste dagen en als ik extra wil mag dat, ik moet wel zelf de stal uit mesten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik vind dat nog een redelijk bedrag, ik ken iemand en die vraagt voor 2 dagen in de week gewoon 100 euro, nou sorry dat zou iker niet voor over hebben.

Ik vind het punt van Prisca ook heel goed, het hoort er nou eenmaal bij, dat paard moet goed verzorgt worden en niet alleen een pleziertje zijn voor de ruiter...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:03

Serendip90 schreef:
Sheran schreef:
En als je geen geld hebt om je paard te onderhouden, of een bijdrage is meer dan welkom, en er biedt zich een bijrijdster aan die wil meebetalen? Waarom dan niet? Dan hoef je je paard niet weg te doen. Ik raak mijn paard ook aan de straatstenen niet meer kwijt trouwens :')

Persoonlijk ben ik van mening dat je dan je paard moet verkopen. Stel dat er iets mee gebeurd en er moet een DA bij komen... Dan heb je niets aan je bijrijder hoor :)

Tja, ergens heb je misschien gelijk maar stel je nou voor; je hebt een paardje van 18, leuk beestje, kan nog jaren mee maar papierloos en al wel wat ouder. Je kunt het paardje wel houden maar een kleine bijdrage per maand zorgt er voor dat je net iets meer lucht hebt en dat geld kun je gebruiken om een spaarrekeningetje op te bouwen voor als er iets met je dier gebeurt. Je kunt het paard op MP oid zetten maar de kans dat je je paard kwijtraakt is in deze huidige economische wereld al niet makkelijk, laat staan dat je dan de zekerheid hebt dat je paard goed terecht komt en ook blijft. Is het dan voor het dier niet beter om hem zelf te houden en je bijrijder, die daar neem ik aan mee instemt, een klein bedrag te vragen? Er worden zo ontzettend veel paarden aangeboden, ook gratis, dat sommige paarden gewoon tussen de wal en het schip terechtkomen en hun laatste jaren niet altijd al te prettig door zullen brengen.

Splinterz

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:05

Ik betaal helemaal niets! Alleen de dingen die ik extra voor haar wil kopen moet ik betalen en les. Verder is de eigenaar al blij dat ze lekker beweging krijgt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:06

eenitraM schreef:
Sees schreef:
EenitraM tja waarom? Nodig is het niet. Zowel financieel niet als qua tijd niet. Soms gaan dingen zo, komen er mensen langs op stal, heb je kennissen die willen rijden etc.

Mensen en kennissen komen op stal en willen rijden maar moeten ze eerst geld neerleggen? :') Het wordt steeds gekker.

Vind je? Dan ben ik een andere mening toebedeeld ;). Ik zou niet weten waarom ik onbekenden gratis op mijn paard moet laten rijden :') .

Gelukkig snappen mijn bijrijders het wel. En nogmaals, ik snap de frustratie van sommigen hier gewoon niet? Als beide partijen het prima vinden dat er betaald wordt, wie zijn wij dan om daar over te oordelen?

Je kunt nog altijd een eigen paard kopen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:07

Booooo schreef:
Wooow jullie gaan wel heel hard!

Zullen we het wel gezellig houden? :D

Ik ben zaterdag gaan proef rijden bij een paardje. Achteraf zei ze dat ze 75€ per maand wou. Dat vind ik toch wel veel.

Ik kom al 12 jaar bij mijn andere stal, daar kunnen ze naar toe bellen voor referenties mochten ze zekerheid willen of ik betrouwbaar ben ofniet.

Een bijdrage wil ik best betalen tot 35€ in de maand, maar meer ook niet. Lesgeld etc. zou ik dan ook wel zel betalen omdat je er zelf ook iets aan hebt.

En ik stel echt geen eisen hoor! Ik stap overal op, het hoeft geen brave te zijn mar zelfs dan vind ik er nog geen! Ik heb op een handelsstal gewerkt dus ben wel wat gewend.

En hoeveel keer mocht je rijden?
Als je 1 of 2 keer zou mogen rijden per week zou ik dat ook wat veel vinden, maar vanaf 3 à 4 keer perweek vind ik dat vrij redelijk, om niet te zeggen normaal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:08

Gini schreef:
Sees schreef:

Ik was idd een jonge snotneus die recht van de manege kwam en die gedropt werd bij een aantal jonge paarden van 0 tot 3 jaar. Doe maar! zeiden de eigenaars. De paarden opvoeden en onderhouden, rijden moest ik verdienen. Wat ben ik snel volwassen geworden en wat heb ik snel geleerd wat geld, tijd, werk en respect betekenen.

Dat durven mensen nu niet meer: nu zoekt men 18+, betalend, geen penny's, ervaring tot en met het Z,....

Ik hoef geen ervaring tot het Z hoor, liever niet zelfs ;). Maar je bent en blijft verantwoordelijk als eigenaar en dan wil ik wel graag eentje die weet wat hij/zij moet doen als mijn tank het in z'n kop krijgt ;). En in het geval van mijn paarden is dat er dus niet eentje van 12 van 40kg.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:08

Sees schreef:
Serendip90 schreef:

Tja, ergens heb je misschien gelijk maar stel je nou voor; je hebt een paardje van 18, leuk beestje, kan nog jaren mee maar papierloos en al wel wat ouder. Je kunt het paardje wel houden maar een kleine bijdrage per maand zorgt er voor dat je net iets meer lucht hebt en dat geld kun je gebruiken om een spaarrekeningetje op te bouwen voor als er iets met je dier gebeurt. Je kunt het paard op MP oid zetten maar de kans dat je je paard kwijtraakt is in deze huidige economische wereld al niet makkelijk, laat staan dat je dan de zekerheid hebt dat je paard goed terecht komt en ook blijft. Is het dan voor het dier niet beter om hem zelf te houden en je bijrijder, die daar neem ik aan mee instemt, een klein bedrag te vragen? Er worden zo ontzettend veel paarden aangeboden, ook gratis, dat sommige paarden gewoon tussen de wal en het schip terechtkomen en hun laatste jaren niet altijd al te prettig door zullen brengen.

In zo'n geval ok... Maar dan nog vind ik het een beetje "je weet het van te voren"... Kijk als heel je situatie veranderd, dat kan. Maar ik heb altijd het idee dat het dan aan andere dingen opgaat dan aan het spaarpotje :p Moet je voor de gein maar eens op stal opletten welke mensen klagen over "stalgeld is zo veel blabla" en wat ze allemaal niet "extra/onnodig" hebben/doen... De mensen die het meest klagen zijn bij ons de mensen die alles van merk x hebben, setjes bij het leven etc. Dan denk ik ook weer van "dat is ook niet nodig" Met een bijdrage is niets mis, maar met afhankelijk zijn van wel....

(Maarja even iets anders, het ligt er natuurlijk ook aan "aan welke kant sta jij" als je kijkt naar de meningen... voor elke bijrijder is het fijner als ze niet hoeven te betalen, terwijl het voor iedere paardeneigenaar fijn is dat er geld binnenkomt, dat moet je natuurlijk ook even in gedachten houden in dit topic ;))

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:10

eenitraM schreef:

zoals ik al zei: Paardensport is voor de elite, voor de mensen met geld. Maar ik durf hardop te zeggen dat 70% van dit volk gewoon het financieel niet meer op kunnen brengen maar juist wel het paard willen aanhouden om allerlei redenen:De band, het vertrouwen, zielug om weg te doen, en de meest hilarische nog: Paarden worden aan de straatstenen niet verkocht. En vooral dat laatste ligt bij de verkoper zelf. €2000 euro voor een tinker die eigenlijk alleen maar bospaadjes heeft gezien? Ff serieus hoor :roll: Zon dier is tegenwoordig niet meer dan €500 waard. En maar lopen klagen dat die niet verkocht wil worden. _O-

Typisch voor hollanders om het onderste uit de kan te halen.

Euh de laatste jaren is het flink omhoog gegaan qua kosten heb zelf al 30 jaar paarden en in combinatie met een gezin is het voor vele wel lastiger geworden (mede door graan prijzen). Daarom doen vele hun paard dan ook weg. Ook ik heb op dat punt gestaan en nog werk ik iedere maand hard om hem te kunnen houden. Heb er veel voor over is alleen jammer dat dat respect bij vele weg is.

Na deze komt er ook geen andere meer nee maar heb de verantwoordelijkheid genomen en die maak ik af op Mp zetten kan altijd nog liefst zoals ik met mijn vorige paard heb gedaan weggegeven aan de bijrijdster die hem wel wilde hebben. Hij komt niets tekort en mensen zijn blij met hem wat wil je dan nog meer?.
Zijn paarden die het vele malen slechter hebben.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:11

ik blijf er bij dat ik een bijdrage niet kunnen vind als de verzorger|ster alles onderhoud ,stallen uitmest en de paarden verzorgt .
moest je nou alleen rijden en dan wegwezen ,dan mag er vind ik een bijdrage gevraagt worden .

de paarden even rijden ,en dan het verzorgen ,onderhoud en stallen doen is toch een mooie deal ?
dan mag de eigenaar niet klagen vind ik . :j
er zijn ook zoveel verzorgers die het paardje van allerhande dingen kopen .

Gini

Sees schreef:
Gelukkig snappen mijn bijrijders het wel. En nogmaals, ik snap de frustratie van sommigen hier gewoon niet? Als beide partijen het prima vinden dat er betaald wordt, wie zijn wij dan om daar over te oordelen?

Ik ben niet gefrustreerd, maar ik snap gewoon niet waarom mensen het verband niet zien tussen 'het is toch dooooodnormaal dat mensen betalen om op mijn paard te mogen kruipen' en topics zoals 'wat is dat toch met die bijrijders van tegenwoordig?, Ik vind geen goede bijrijder,...'
Ik zie dat verband namelijk wel.

Sees

Serendip90, als het even kan, blijven mijn paarden ook tot de dood hoor. En als ik het écht niet meer kan betalen en ik weet zeker dat ze het ergens anders minimaal net zo goed krijgen, dan zou ik ze op zo'n moment wellicht verkopen. Maar als er geen goede partij beschikbaar is, tja dan maar liever 'even' een betalende bijrijder.

Nogmaals, in mijn geval gaat dit dus niet op hè.

vuurneon

Deze paardeneigenaar zou het dus niet fijn vinden als ik betaald zou krijgen voor mijn paard. Echt niet.
Heb wel geld aangeboden gekregen van een super lieve moeder die het zo leuk vond dat ik haar kind liet rijden, maar ik wou dat niet. Mijn hobby en ik geniet ervan als anderen van mijn pony genieten. Dat is voor mij een grotere beloning dan geld :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:15

Gini, ik heb dat probleem gelukkig niet. Ik heb twee gouden bijrijders die een kleine bijdrage leveren en super goed en lief zijn voor mijn paarden. Zij mogen alles met mijn paarden (wedstrijden, clinics etc) en hoeven niets (uitmesten, binnen/buiten zetten etc).

Bij ons op stal betalen alle bijrijders een bedrag, hier is dat dus heel normaal. Ik weet dat het mijn verantwoordelijkheid niet is maar het zou IMO ook raar zijn als ik als enige niets zou vragen. Dat staat zo banketstaaf voor de rest. Niet dat dat de reden is dat ik een bijdrage vraag hoor maar dat bedacht ik me ook nog.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:15

Ik betaal ook voor mijn bijrijpaard. Hoewel ik moet zeggen dat ik de enige ben die erop zit. Paard mag en kan ik dus eigenlijk zien als van mezelf. Naast de maandelijkse bijdrage betaal ik ook zelf mijn lessen en startgeld. (ik heb het dan over alles bij elkaar gemiddeld 150 euro per maand, afhankelijk van hoeveel ik start)
Voorheen heb ik nooit betaald om een paard te rijden en ik het begin voor dit paard ook niet, maar nu alles toch duurder wordt en de eigenaar het paard eigenlijk voor mij aanhoudt, ben ik ook wel bereid een bijdrage te leveren. Daarnaast gaat het ook nog eens om een heeel erg goed paard, waar ik zelf nooit het geld voor zou hebben on aan te schaffen en dus ook niet de mogelijkheid zou hebben zo´n goed paard te rijden en van te mogen leren.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:16

[/quote Ollie23]
Zo raar vind ik dat niet hoor. Als iemand op een manege moet gaan rijden ipv een verzorgpaard, weet je wat je dan kwijt bent in de week/maand? Buiten de verzekering, entingen, gebruik van spullen en faciliteiten en stalling om, bied je iemand een hobby en plezier aan. Dat vind ik geld waard. Ik vind het absoluut niet raar om een vergoeding te vragen. (die natuurlijk in verhouding staat met wat ze ervoor terug krijgen)

[/quote Dahlia]
Nou ik vind 120 euro per maand voor 2 dagen in de week belachelijk veel! :+
Daar kan ik haast m'n paard voor stallen _O-[/quote]

Ja en dan in mijn regio weer niet. Ik betaal al 375 euro per maand aan stalling en faciliteiten. Dus kun je nagaan.
OK 120 euro is wat veel. Maar 100 euro/maand is geen gekke prijs voor 2/3 x rijden per week.
Laatst bijgewerkt door Ollie23 op 01-10-12 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:16

Gini schreef:
Sees schreef:

Ik durf ervoor uitkomen dat ik geen kinderen wil onder de 14, liefst zelfs niet onder de 16 en betalend.
Gewoon omdat mijn paard niet van karton is en ik wil dat er goed en verantwoord wil mee zien omgegaan worden, je geeft toch iets waardevol in (vreemde) handen.
Voor ik bokt op mijn kop krijg, er zullen uitzonderingen zijn maar ik heb mijn portie gezien en ondervonden hoe jonge kinderen soms met pony's omgaan, enkel oog om te crossen en er uren met te rijden terwijl het paard daar niet toe in staat is.

Door zo'n gevallen betalen andere leeftijdsgenoten de prijs, spijtig maar dat is nu eenmaal zo

Als de bijrijder ook klusjes moet doen, kan dan kan je het bekijken als ruilhandel, maar als het paard all in staat en je enkel hoeft te rijden, dan is dat toch iets anders, vind ik.