Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:35

:? Waar slaat die reactie op?
Lijkt wel of je je persoonlijk aangevallen voelt...

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:54

Ik ben al lang blij dat ik een bijrijdpaard gevonden heb, met geweldige eigenaars. De paardjes worden goed verzorgd, ik moet helemaal geen klusjes doen en ik kom en ga wanneer ik wil. Daarnaast worden mijn lessen ook nog eens vergoed.

Ik was naast mijn andere verzorgpaarden (waar ik een groot deel van de verzorging op mij neem) vooral op zoek naar een paard waar ik verder mee kon in de dressuur. Mijn eerste verzorgpaarden zijn van familie en ik ben heel blij dat ik daar heb mogen mee rijden en tutten toen ik nog niet veel ervaring had, en daardoor wil ik daar ook niet stoppen met verzorgen. Daarom kon de verzorging van een extra paard er nog maar moeilijk bij.

Ik heb in mijn advertentie dan ook duidelijk gesteld dat ik niet van plan was te gaan betalen, het me enkel om het rijden ging en ik geen tijd heb om stallen uit te mesten ed, zodat eigenaars die dat verwachtten of specifiek iemand zochten voor verzorging niet hoefden te reageren. Ik achtte de kans klein dat ik reactie zou krijgen, maar ik heb geluk gehad.
Als ik ergens kan meehelpen doe ik dat uiteraard graag, en moest dit eens nodig zijn wil ik gerust ook wat klusjes doen. Ik kom altijd mijn afspraken na en ben heeel gemotiveerd :D Enige minpuntje aan mij is af en toe mijn gebrek aan orde, maar daat let ik zoveel mogelijk op :o

Verder haal ik het me echt niet in mijn hoofd om dingen te doen zonder eerst te overleggen... Zelfs wisselen van zadeldekje zou ik nog niet ongevraagd doen, laat staan zonder overleg buiten de bak te gaan rijden. Ik besef echt wel hoeveel geluk ik heb met dit paardje en ben daar dan ook dankbaar voor. Omgekeerd krijg ik dan ook respect van de eigenaars en wanneer ik iets zou veranderen wordt daar ook echt rekening mee gehouden.

Zowel als bijrijder als eigenaar is het imo belangijk om vooraf goed duidelijk te maken wat je te bieden hebt en wat je van elkaar verwacht. Volgens mij onderschatten veel (onervaren) verzorgers ook wat er allemaal bij komt kijken en schrikt dit na een tijdje wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 03:03

Kuggur: Nou ja, om maar even op je erg onvolwassen en nogal oppervlakkige commentaar te reageren;
Voor sommige mensen is het niet mogelijk om hun paard volledig zelf te trainen.
Verder gaat het bij mij ook niet om 'trainen', maar om rustige buitenritjes en wat in de bak te rijden + af en toe een sprongetje.
Ik verwacht van een bijrijdster echt niet dat ze mijn paard naar topniveau rijdt; daar is ze niet eens geschikt voor.
Het gaat mij vooral om de extra aandacht (poetsen, knuffelen, wandelen en als dat goed gaat eventueel rijden.)
Zo hoop ik niet alleen voor mijn paard iets extra's te doen, maar óók voor de meiden die geen paard kunnen betalen maar toch wel graag dingen willen doen die ze op een manege niet mogen.

Senzafine: Op de eerste twee alinea's wil ik zeggen; zo kan het dus ook. :j
Op de rest kan ik alleen maar zeggen dat ik jou niet als bijrijdster van mijn paard had gekozen als je alleen maar voor het rijden kwam.
Maar je hebt inderdaad mensen die juist iemand zoeken die alleen komt voor het rijden, omdat ze de rest zelf kunnen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 03:23

Kuggur schreef:
Hm, misschien de knuppel in het hoenderhok, maar als het allemaal zo´n ergernis is met die bijrijders heb ik nog wel een idee:
Train je paarden zelf.

Goh. Wat een nuttige reactie. :roll:

Voel je je zo aangesproken? ~~}> 8)7

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:54

Kuggur schreef:
Hm, misschien de knuppel in het hoenderhok, maar als het allemaal zo´n ergernis is met die bijrijders heb ik nog wel een idee:
Train je paarden zelf.

Ik hoor je nog wel eens als jij van de een op de andere dag geen poot meer kan verzetten,te moe bent om ook maar een kopje van de tafel te halen en je te ziek voelt om de dag door te komen...niemand weet wat je mankeerd en niemand weet hoelang het duurt :( .
Nee...ik kan mijn paarden niet zelf trainen en dat verwacht ik van een ander ook niet...dat beetje extra aandacht voor een dier,dat is het ook waar het de meeste mensen om gaat.

Even nadenken voordat je iets zegt,niet iedereen is te lui of te makkelijk om zijn eigen paard(en) te doen of is op zoek naar een gratis "groom"
Iedereen heeft zijn eigen goede reden om voor een bijrijder te kiezen en dat is helaas niet altijd een vrijwillige keuze...

(sorry...moest er even uit :o )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:44

hehe, duidelijk een pijnlijk puntje aangehaald.
Me persoonlijk aangesproken voelen, neuh, nog nooit een verzorgpaard gehad. Mijn eigen paarden rij ik zelf in en train ik zelf, daarom heb ik paarden.
Tinky, het lijkt me sterk dat alle posters hier uit gezondheidsredenen verzorgers nodig hebben, het is in het overgrote deel een vrijwillige keuze, net zoals het houden van een dier vrijwillige keuze is.
Of dat nu een paard, een hond of een goudvis is dat zou je moeten laten als je daar geen tijd voor of zin in hebt.
Ook word mijn eerdere reactie onvolwassen genoemd, ik vind het vrij onvolwassen een deel van de verantwoordelijkheid voor het welzijn van je paard op een onbetaalde verzorger af te schuiven (laat staan daar over te gaan jammeren als het niet gaat zoals het je zint).

trustHim

Re: Ahhh... bijrijdster-frustraties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:18

zoals meerdere hier gezegt hebben gaat het om de aandacht voor mijn pony. Ik heb sinds kort een andere baan waarbij ik langere dagen maak, sta op een andere stal waar ze ook in de winter buiten komt maar dus ook rond een bepaalde tijd weer binnen gehaald moet worden. Natuurlijk kan ik alles zelf doen en haar op de dagen dat ik lang werk gewoon geen aandacht geven maar dat is pas sneu

overgens, ben jij dan de hele dag vrij? werk je aan huis? verkoop je de boel als je eens ziek wordt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:31

Ik heb zelf altijd paarden bijgereden, bij de laatste eigenaar heb ik 5 jaar gereden, elke week een paar keer, vakanties elke dag, ik deed de paarden als ze weg waren, mocht dan ook vrij veel met de paarden, samenwerking is altijd goed gegaan. Over het vinden, zij hebben mezelf aangesproken erover, viavia, want ik kende hen niet echt. Nu dit jaar moeten stoppen wegens werk en verhuizen, maar als ik in de buurt ben ga ik wel nog eens een ritje maken. Ene paard is 5 jaar als mn eigen paard geweest, was niet enkel om gezondheidsredenen (is wel begonnen door een zwangerschap), maargoed ik ben ze gewoon door blijven rijden. Door baan en kinderen konden zijn niet 5/7 trainen en ik niet door school, door samenwerken hadden de paarden elke dag aandacht en werden ook elke dag gereden. dus zo kan het ook.

@ts: mss ken je iemand in de buurt die geschikt kan zijn, mss zelf eens vragen en anders gewoon geduld, de geschikte persoon komt wel een keertje opdagen. (zie trouwens nu dat je niet eens heel erg ver uit de buurt woont ;)).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:41

@ kuggur: ben benieuwd dan hoe jij het oplost als je bijv. in het gips zit of in het ziekenhuis terecht komt.
Ik persoonlijk moet werken om mijn paard te onderhouden, jij niet dan?
Je reacties tot dusver komen nogal bot over; alsof de posters geen zin hebben hun paard te doen, terwijl dat duidelijk niet zo is.
Tijdgebrek omdat er gewerkt moet worden om in het onderhoud te voorzien is een goede reden om een groom erbij te nemen, zodat men zeker weet dat juist het welzijn van het dier gewaarborgd is/wordt.
Maar jij ziet dat duidelijk anders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:49

trustHim schreef:
zoals meerdere hier gezegt hebben gaat het om de aandacht voor mijn pony. Ik heb sinds kort een andere baan waarbij ik langere dagen maak, sta op een andere stal waar ze ook in de winter buiten komt maar dus ook rond een bepaalde tijd weer binnen gehaald moet worden. Natuurlijk kan ik alles zelf doen en haar op de dagen dat ik lang werk gewoon geen aandacht geven maar dat is pas sneu

overgens, ben jij dan de hele dag vrij? werk je aan huis? verkoop je de boel als je eens ziek wordt?

Geen misverstanden, ik heb er niets op tegen dat mensen bijrijders hebben; Iedereen moet uiteraard zijn manier van paardenhouden invullen zoals hij/zij dat zelf wil. Als je een goede overeenkomst met iemand kan sluiten waar beide partijen profijt van hebben is natuurlijk prima. Waar ik wat op tegen heb dat mensen een aanzienlijk deel van de verzorging van hun paard op een jong onbetaald persoon afwentelen, die verantwoordelijk maken voor een significant deel van het welzijn van hun paard. In mijn bescheiden mening moet je die verantwoording als eigenaar 100% zelf dragen.
Mijn paarden staan aan huis en worden verzorgd door mij en mijn vrouw, ik revalideer trouwens momenteel van een gebroken sleutelbeen, ik heb er niets op tegen dat je hulp nodig hebt in dergelijke omstandigheden (behalve paarden houden we ook 72 schapen, drie honden en een kat). Maar als je leven zo is ingericht dat je niet de tijd hebt je dieren voldoende aandacht te geven, waarom heb je ze dan?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:51

ik werk met name voor haar, 2 dagen in de week heb ik iemand nodig, de rest doe ik zelf, ik blijf wel altijd verantwoordelijk en ik wil ook gewoon iemand het plezier van een peerdje gunnen ;)
beterschap trouwens

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:01

Ik herken dezelfde frustraties heel goed. In verband met plotselinge drukte op mijn werk wilde ik ook een bijrijder (ben dat zelf ook een tijd geweest), maar wat een drama.
Inderdaad te jong, te onervaren, teveel randvoorwaarden....Nu had ik een leuk meisje gevonden, maar die komt nooit opdagen. Ik word er helemaal gek van en heb besloten om et nu alleen te gaan doen. Ik heb ook een trekpaard (noriker) en inderdaad inclusief gebruiksaanwijzing. Eerlijkheid van mijn kant is altijd om dat ik niet wil dat mensen risico lopen, maar de kandidaat bijrijders blijken toch vaak heel anders dan in een reactie is aangegeven,
Ik heb de strijd maar opgegeven....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:08

als mijn bijrijdsters op "sollicitatie" kwamen dan maakte ik het altijd veul erger dan het daadwerkelijk was :) er vielen er dan gelijk een hoop af :D :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:11

Ik werk ook hard om mijn paarden te kunnen onderhouden. Door al die bijrijdstersellende heb ik heel lang geen bijrijdster gehad, en deed dus samen met mijn man alles. Dat is nu eigenlijk nog steeds zo. Wij doen al het werk eromheen en daarom hebben we vaak geen tijd meer om te rijden. Dat geeft op zich niet, ze staan elke dag buiten en het maakt niet uit als je een week niet gereden hebt dan stap je zo weer op. Ik heb dan ook een bijrijdster zodat ze wat extra aandacht krijgen en wat vaker gereden worden.
Overigens is er nu ook 1 keer een meisje van 12 geweest, ik dacht eerst veel te jong, maar laat ik het toch maar proberen. Haar moeder komt mee en ze woont aan de overkant. Ze komt dan mijn ijslander en jaarling borstelen, dat ging dus best goed. En ze hebben ook nog geholpen met de stallen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:14

Kuggur schreef:
hehe, duidelijk een pijnlijk puntje aangehaald.
Me persoonlijk aangesproken voelen, neuh, nog nooit een verzorgpaard gehad. Mijn eigen paarden rij ik zelf in en train ik zelf, daarom heb ik paarden.
Tinky, het lijkt me sterk dat alle posters hier uit gezondheidsredenen verzorgers nodig hebben, het is in het overgrote deel een vrijwillige keuze, net zoals het houden van een dier vrijwillige keuze is.
Of dat nu een paard, een hond of een goudvis is dat zou je moeten laten als je daar geen tijd voor of zin in hebt.
Ook word mijn eerdere reactie onvolwassen genoemd, ik vind het vrij onvolwassen een deel van de verantwoordelijkheid voor het welzijn van je paard op een onbetaalde verzorger af te schuiven (laat staan daar over te gaan jammeren als het niet gaat zoals het je zint).

Zo, dus als jij een gebroken been/arm oid hebt, dan verkoop je je paarden? :roll:

Komop he, mag ik even iets meer tijd aan mijn school besteden omdat ik heel graag wel wil slagen?
Mijn paard gaat er al uit zodat ik meer tijd heb voor de pony, maar dan alsnog mag ie best wat meer aandacht hebben.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:14

@Kuggur: Je hebt zeker een punt, maar als ik dit zo lees, helpt je vrouw je bij de verzorging van de paarden. Dan heb je dus al een achtervang voor als je bijvoorbeeld zoals nu herstelt van een verwonding (of als je ziek bent o.i.d.). Dat shceelt toch.

Ik werk fulltime en doe mijn paard helemaal alleen, al een jaar of vijf. Maar dat is best pittig en ik heb laatst ingezien dat ik een prettiger trainer en verzorger ben voor mijn paard als ik af en toe eens een dagje voor mezelf heb. Dit omdat de combinatie werk, huishouden, sociaal leven en paard me de afgelopen paar jaar heeft overvraagd, waardoor ik soms eerder kort aangebonden was dan ik zou willen.

Ik zocht dus echt niet iemand die drie dagen in de week mijn paard voor me verzorgd. Maar ik vind het dan wel weer tegenvallen dat iemand zonder eigen paard die graag dressuur wil leren rijden de kans afslaat om gratis eens per week te rijden en daarbij nog gratis les kan krijgen terwijl ze weinig anders hoeft te doen dan op- en afzadelen. Of nooit meer wat laten horen als je letterlijk hele dagen tijd hebt geinvesteerd in iemand.

Ik zou nl. erg blij zijn geweest met één dag in de week of twee weken 'vrij' - al is het maar een tijdje.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:23

Kuggur schreef:
. Maar als je leven zo is ingericht dat je niet de tijd hebt je dieren voldoende aandacht te geven, waarom heb je ze dan?

Waarom heb je überhaupt paarden?

Als je op die manier met een bijrijder een paard kan houden en ervoor zorgen dat je paard geen aandacht tekort komt, dan is er niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:00

MelanieB: Kreeg al net zo'n nutteloze reactie via PB.. :roll:
Heb zijn andere berichten even bekeken en zie dat hij dit veel vaker doet, dus aan mijn topic ligt het gelukkig niet. _O-

Tinky12: Ach, niks van aantrekken.. is gewoon een onvolwassen kerel die uit is op boze reacties zodat hij weer een reltopic op zijn naam kan schrijven. :)

TrustHim: Niet op ingaan, verteld hij vast dat hij op een grote boerderij woont met heel veel IJslandse paarden die allemaal even knap zijn. :)

Zitake: Vijf jaar is erg lang, ik hoop dat ik ooit iemand vind die net zo lang bij ons blijft.
Ik laat het inderdaad rustig zijn gangetje gaan, er komt vanzelf iemand langs; via mijn advertenties of in real life. :j

Kuggur: Je laatste zin; omdat ik van haar hou! En omdat ze mijn leven heeft veranderd en dat nog steeds doet.
En als het zo erg zou worden dat ik door mijn ziekte nooit meer heen zou kunnen, zou ik de moeilijkste keuze in mijn leven maken, als dat beter zou zijn voor mijn paard.
Maar zolang mijn Kimmie niks tekort komt, blijft ze lekker bij me en ga ik rustig op zoek naar iemand die haar gewoon nog wat extra's kan geven.

Sandravra: Ja, dat probleem heb ik ook; '10 jaar rij ervaring' blijkt soms echt een paar manege lessen te zijn.
Dat bedoel ik met eerlijkheid... dat is iets wat bij beide partijen aanwezig moet zijn.

KiWiKo: Dat doe ik misschien ook wel een beetje, zodat het dan uiteindelijk altijd mee valt.. maar niet overdreven erg.
waar zijn nou je puntjes?!

Tinka:
Zo iemand zoek ik nou ook, gewoon voor de extra aandacht. :j
Al kan ik een meisje van 12 onmogelijk alleen met mijn paard aan de slag laten gaan.

BBreedveld: Er zit ook een groot verschil tussen iemand die je paarden gratis traint en tussen iemand die gewoon langs komt voor de extra'tjes. :j

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:04

Soms veranderd je leven, soms gebeurd er je iets waardoor je de overweging maakt: verkoop ik mijn paard of zoek ik een alternatief?
Voor mezelf kies ik voor de 2e optie.
Mag je alles van vinden, dan nog doe ik het zo. En dan is het heel frustrerend dat je in die afhankelijkheidspositie mensen treft die hun afspraken niet waar maken.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:12

Zo dacht ik ook mijn perfecte bijrijdster te vinden. Het klikte helemaal was super tevreden. Ze mocht alleen rijden ik had me volste vertrouwen erin, ze ging na les op de club en na mijn instructrice voor les. Maar zo in eens helemaal niks meer gebeld niks smsjes gestuurd niks daar baal ik wel van. Dat ze nog niet eens het lef hebben om netjes af te zeggen. Terwijl haar spullen hier ook nog liggen! :(

lizaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:17

Deeday,
dat is ook raar!
Heb je geen idee waarom?
Als zelfs haar spullen er nog liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:20

Inderdaad raar.. :? misschien is er iets gebeurd waardoor ze geen contact meer op kon nemen?

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:55

Wat kunnen sommige mensen toch bot reageren.
Uiteraard is het vinden van een goede bijrijder/ster erg moeilijk.
Sommige this situaties kunnen plots veranderen en dan is een extra hulp van harte welkom.
Ik zou er ook wel 1 willen hebben die af en toe tijd zou willen vrij maken, maar ik ben niet aan het zoeken geslagen.
De reden is dat ik om me heen het bijrijden voor 80% zie fout gaan.
Ik kan niet direct zeggen waar het aan zou moeten liggen, want iedereen vertelt zijn eigen verhaal.
Soms vallen de paarden tegen, soms zijn de eigenaren moeilijk, soms blijken is het bijrijden onderschat.
Maar het is een feit dat er veel mensen zijn die willen bijrijden en veel mensen zoeken een bijrijden/ster.
Vind dan maar eens de juiste combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:03

Klopt helemaal. :j Toen ik Kim kocht had ik al wel epilepsie, maar nog geen last van hartproblemen en chronische vermoeidheid.
Het is inderdaad een must om de goede combinatie verzorger/paard/eigenaar te vinden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:48

Kuggur schreef:
Train je paarden zelf.

goh ja, laten we allemaal onze eigen paarden zelf 100% berijden en niemand anders mag er aankomen.
Maar dan ook IEDEREEN hé.

je wil niet weten hoeveel verzorgertjes dan op straat staan :D

bedankt kim :D