sallandval schreef:Sees schreef:Ik snap nooit zo goed waarom betalen meteen in verband wordt gebracht met 'denken recht te hebben op'?
Dat is in het geval van mijn bijrijders absoluut niet het geval, bij geen van de bijrijders bij ons op stal trouwens.
Dat is volgens mij gewoon een wettelijke kwestie. Als een gratis bijrijder/verzorger heb is het een kwestie van leuk paardrijden, is er geen paard, jammer dan, even goede vrienden. Maar als je geld gaat vragen is dat voor de wet en de belasting een vorm van inkomsten voor de huur/lease van een product (paard). Als eigenaar heb je dan rechten maar ook plichten, daar hoor je eigenlijk gewoon aan te voldoen. Je bent dan ondernemer; inclusief ondernemersrisico.
Ik zie ook wel dat dat niet veel gebeurt, ik neem niet aan dat de meeste mensen het melden (en dus in zekere zin illegale inkomsten/ een illegaal handeltje hebben) maar in feite doe je dan iets dat in strijd is met de wet.
Voldoet iemand wel aan alle eisen dat hoor je dus over een vervangend product te beschikken zodat de bijrijder/leaser het door hem/haar gehuurde product (een rijpaard) toch kan gebruiken ook al is het vaste paard kreupel. Ook hoor je jezelf dan te verzekeren tegen schade en kun je van een betalende bijrijder dus niet eisen dat hij/zij je zadel vergoedt als dit bijvoorbeeld kapot gaat.
Wil je alles legaal doen denk ik dan ook dat je goedkoper uit bent met een gratis bijrijder/verzorger. Andersom is het betalen van een vergoeding misschien zo gek nog niet; dan heb je recht op een vervangend paard en hoef je geen dingen te vergoeden
Bovenstaande geldt wellicht voor commerciële instellingen, niet voor particulieren.