Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:07

sallandval schreef:
Sees schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom betalen meteen in verband wordt gebracht met 'denken recht te hebben op'?
Dat is in het geval van mijn bijrijders absoluut niet het geval, bij geen van de bijrijders bij ons op stal trouwens ;).

Dat is volgens mij gewoon een wettelijke kwestie. Als een gratis bijrijder/verzorger heb is het een kwestie van leuk paardrijden, is er geen paard, jammer dan, even goede vrienden. Maar als je geld gaat vragen is dat voor de wet en de belasting een vorm van inkomsten voor de huur/lease van een product (paard). Als eigenaar heb je dan rechten maar ook plichten, daar hoor je eigenlijk gewoon aan te voldoen. Je bent dan ondernemer; inclusief ondernemersrisico.

Ik zie ook wel dat dat niet veel gebeurt, ik neem niet aan dat de meeste mensen het melden (en dus in zekere zin illegale inkomsten/ een illegaal handeltje hebben) maar in feite doe je dan iets dat in strijd is met de wet.

Voldoet iemand wel aan alle eisen dat hoor je dus over een vervangend product te beschikken zodat de bijrijder/leaser het door hem/haar gehuurde product (een rijpaard) toch kan gebruiken ook al is het vaste paard kreupel. Ook hoor je jezelf dan te verzekeren tegen schade en kun je van een betalende bijrijder dus niet eisen dat hij/zij je zadel vergoedt als dit bijvoorbeeld kapot gaat.

Wil je alles legaal doen denk ik dan ook dat je goedkoper uit bent met een gratis bijrijder/verzorger. Andersom is het betalen van een vergoeding misschien zo gek nog niet; dan heb je recht op een vervangend paard en hoef je geen dingen te vergoeden :D

Bovenstaande geldt wellicht voor commerciële instellingen, niet voor particulieren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:13

renee16 schreef:
Ik spreek toch ook niet alleen over jou en hoe jij met je paarden/bijrijders omgaat. Ik heb het meer over het algemeen. EN noem er zelfs totaal andere voorbeelden bij.

Maar verwoort ik het heel verkeerd als ik nu denk, jij verhuurt je paarden meer aan je bijrijders? Zij mogen een rondje rijden jij zorgt voor de rest?

Ik kan alleen mijn eigen situatie beargumenteren, ik leg uit hoe het bij MIJ is. Ik reageer op jouw post dus ik begrijp je opmerking niet helemaal?

Je verwoord het IMO iets te simpel ;). Mijn bijrijders mogen wel wat meer dan 'een rondje rijden' en ja ik zorg idd voor alle spullen.

Carlijn101

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:17

Oke, klinkt logisch :).

Ik bedoel meer dat mijn (eerste) post vrij algemeen was waar ik ook voorbeelden noem waar het anders is. Dat dit bij jou anders ligt kan natuurlijk. EN voor beide partijen klinkt het hartstikke prima.

Helaas zijn er ook andere gevallen, waar ik een bijdrage nogal overbodig vind.

Ik persoonlijk investeer liever in een les met het paard om de combi te verbeteren dan dat ik een bijdrage betaal. Dit geldt natuurlijk ook niet voor iedereen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:49

Renee, oké situatie weer opgehelderd ;).

Tja les, lastig geval. Ik verplicht het niet dus als de bijrijders het willen, vind ik dat fijn maar het hóeft dus niet van mij. Mijn bijrijders rijden IMO beiden goed genoeg en het paard verbeteren wil/probeer ik wel zoveel mogelijk zelf te doen (ik heb ook les).

Overigens kan ik het initiatief van een bijrijder om zélf les te willen alleen maar bejubelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:46

Renee16. Ik zou liever ook geen stallingskosten betalen en extra te investeren in les. Helaas leeft mijn paard niet op lucht. Les vind ik trouwens alleen een investering in jezelf. Je neemt immers de kennis altijd met je mee. Paard heeft er ook profijt van,maar bij de juiste hulpen,begrijpt het paard het wel,daar heeft hij geen les voor nodig

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:49

superwoman schreef:
Ik snap je gedachtegang gewoon niet. Al veegt de eigenaar z'n kont ermee af.
Je weet toch wat je er voor krijgt?

Dan zou ik bij voorbaat al er voor bedanken. Een instelling 'jij komt op mijn paard zitten, dus betaal je er maar voor' komt op mij zeer onprettig over. Tenzij het natuurlijk dat geweldige paard is waar ik zelf veel van zou leren ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:01

Juut schreef:
superwoman schreef:
Ik snap je gedachtegang gewoon niet. Al veegt de eigenaar z'n kont ermee af.
Je weet toch wat je er voor krijgt?

Dan zou ik bij voorbaat al er voor bedanken. Een instelling 'jij komt op mijn paard zitten, dus betaal je er maar voor' komt op mij zeer onprettig over. Tenzij het natuurlijk dat geweldige paard is waar ik zelf veel van zou leren ;)

Dus als je er genoeg voor terug krijgt, kan het je ook niets schelen?
Dan zijn we het dus toch eens :')

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:07

Ja, in die specifieke situatie...maar ik dacht dat we het hier om het huistuinenkeuken-paard hadden? :o

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:21

Sees schreef:
Bovenstaande geldt wellicht voor commerciële instellingen, niet voor particulieren.

Alle inkomsten die je hebt behoor je aan de belasting door te geven.

Als je producten te huur aanbiedt (of dat nou je trailer of je paard is) ben je handel aan het drijven en moet je de inkomsten dus optellen bij je overige inkomsten en er belasting over betalen. Commerciele instelling of niet.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:43

Ik weet niet wat ik logischer vind.
Als je een paard hebt en je moet er iemand voor hebben die hem voor je rijd, danhoef je diegene niet te betelen. Je beloont ze immers al met het rijden en verzorgen van het paard.anders zou je als het ware een bijrijder huren.

Als je een paard wil verzorgen dan geef jij de extra verzorging en beweging die de eigenaar niet kan geven. Dus dan help je diegene al, vooral aks je ook klusjes doet.

Ik vind trouwens als je een paard hebt wat je zelf niet rijd en niet hoeft te rijden dat je geen zadel voor je ijrijder hoeft te zoeken. Als. Je die spullen wel hebt zou ik mijn bijrijder dat wel laten gebruiken. Maar alles wat ze zelf zou willen,zoals een mooi dekje ofzo dat mag ze zelf kopen. Maar standart dingen als borstels zou een paardeneigenaar wel.moeten aanschafden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:05

Sallandval, nee zo steekt het niet in elkaar maar ik zal het nog eens precies checken en dan meld ik me wel weer.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:02

@Truus
Vroeger mochten kinderen ook meer. Nu (wat logisch is) willen ouders sneller weten waar hun kind uithangt en willen de eerste keren ook mee.
Heel vroeger fietste ik ook in de winter in het donker nog naar huis langs een "drukke" weg en een stuk door het bos.
Tegenwoordig laat je je dochter van 13/14 niet meer alleen door een donker bos fietsen.
[/quote]

Dit bedoelt Truus volgens mij niet ;). Tegenwoordig willen (veel) kinderen niets meer voor niets doen. Ze zijn verwender dan vroeger en hebben andere (IMO minder) normen en waarden.[/quote]

Klopt. Ik mocht vroeger ook niet in het donker door het bos. Ook vroeger waren er enge mannetjes op donkere plaatsjes.
Ze willen er gewoon minder voor doen.uitzonderingen daargelaten. En dat verbaast mij keer op keer weer.

Ik moet toch weer eens gaan graven naar mijn ik van lang geleden, die nergens niet bang voor was en met gipsen pootje alweer op paard zat, want ik kon het niet laten. Dan is mijn behoefte aan een bijrijdster al veel minder groot..

Ik heb trouwens wel een goede bijrijdster. 2 zelfs. Maar 1 heeft een goede baa van soms meer dan 40 uur in de week. Dus blijft er voor haar weinig tot geen tijd over om te rijden. Gelukkig proberen we na de winter het weer samen op te pakken en dat we weer wekelijks ons ritje samen maken. Dan heb ik nog een bijrijdster, vorige eigenaresse van mijn merrie. Maar zij moet elke keer heel ver reizen met de bus om te kunnen komen rijden en ze is dus zo een hele dag kwijt aan een ritje van 1,5 tot 2 uur. Dus dat maakt het ook wat lastiger. Beiden snap ik helemaal. En zijn beiden ook supermeiden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:07

Er is een enorm grijs gebied tussen 'hobby' en werk, als het gaat om inkomsten. Vorig jaar belasting én KvK gebeld over mijn eigen 'ding' (extensions en nagels zetten). Ik werd uitgelachen, dat ik maar moest bellen als ik 4 klanten per week heb. Daarnaast mag je zelfs als kleinondernemer (als je het per se wilt opgeven aan de belasting) tot 13.000 per jaar belastingvrij bij verdienen. Als je beneden de 100 euro per maand verdient, dan is het hobby en aangifte niet noodzakelijk.

Wat Sallandval zegt is pure *houdt het netjes* niet zo kloppend.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:27

Quellian schreef:
Wat Sallandval zegt is pure *houdt het netjes* niet zo kloppend.

Dat zeg ik. Het is alleen maar goed dat Sallandval mensen wil wijzen op de eventuele risico's van het hebben van al dan niet betalende bijrijders :j maar dan moet de info wel correct zijn ;).

Truus, nou die indruk heb ik idd ook. Wij hebben op stal toevallig 3 toptieners lopen die door weer en wind met liefde vóór school (!!) naar stal fietsen om het paard buiten te zetten, een oud paardje nog een super oude dag bezorgen door er úúúúren mee te tutten terwijl en 100 andere paarden zijn waar wèl (intensiever) op gereden kan worden en ga zo maar door. Maar over het algemeen heb ik het idee dat (een groot deel van) de 'jeugd van tegenwoordig' (mijn god wat kan ik me oud voelen door dat soort opmerkingen :P ) niet meer zo 'gedreven' is ofzo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:59

sallandval schreef:
Sees schreef:

Alle inkomsten die je hebt behoor je aan de belasting door te geven.

Als je producten te huur aanbiedt (of dat nou je trailer of je paard is) ben je handel aan het drijven en moet je de inkomsten dus optellen bij je overige inkomsten en er belasting over betalen. Commerciele instelling of niet.

Ik zie het als tegemoetkoming in de kosten, niet als inkomen. Het is pas inkomen als wat je verdient de kosten overschrijdt. Met een kleine bijdrage van een bijrijder kom je er niet aan aangezien de stallingskosten alleen al hoger zijn. Iemand die voor de hobby op de rommelmarkt staat geeft dat ook niet op als inkomen, iemand die af en yoe een deel van zijn postzegelverzameling naar de veiling brengt ook niet. . Zo lang het om een klein bedrag per jaar gaat is er niets aan de hand. Als iedereen zijn inkomsten van hobby's bedrijfsmatig op moest geven, hebben ze ook het recht die bijbehorende kosten af te trekken. Daar wordt de belastingdienst niet beter maar slechter van. We
hebben het hier niet over bijklussende instructeurs a €25,- per uur zonder grote kosten...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:23

Juut schreef:
Ja, in die specifieke situatie...maar ik dacht dat we het hier om het huistuinenkeuken-paard hadden? :o

Maakt toch niet uit?
Als jij vind dat je genoeg terug krijgt voor het geld wat je betaald, maakt het niks uit wat de eigenaar er mee doet.
Simpel :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:26

Sees schreef:
Maar over het algemeen heb ik het idee dat (een groot deel van) de 'jeugd van tegenwoordig' (mijn god wat kan ik me oud voelen door dat soort opmerkingen :P ) niet meer zo 'gedreven' is ofzo.

Vooral als "ze" "iets doen" de beloning héél groot moet zijn én als het niet uit komt ook geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben om het goed te regelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:34

kim_dura schreef:
Ik weet niet wat ik logischer vind.
Als je een paard hebt en je moet er iemand voor hebben die hem voor je rijd, danhoef je diegene niet te betelen. Je beloont ze immers al met het rijden en verzorgen van het paard.anders zou je als het ware een bijrijder huren.

Als je een paard wil verzorgen dan geef jij de extra verzorging en beweging die de eigenaar niet kan geven. Dus dan help je diegene al, vooral aks je ook klusjes doet.

Ik vind trouwens als je een paard hebt wat je zelf niet rijd en niet hoeft te rijden dat je geen zadel voor je ijrijder hoeft te zoeken. Als. Je die spullen wel hebt zou ik mijn bijrijder dat wel laten gebruiken. Maar alles wat ze zelf zou willen,zoals een mooi dekje ofzo dat mag ze zelf kopen. Maar standart dingen als borstels zou een paardeneigenaar wel.moeten aanschafden.

Nogmaals, het verzorgen van het paard is toch de hobby van de ruiter, waarom moet dat beloont worden?
(dan heb ik het dus niet over meerdere paarden uitmesten, maar gewoon dat "verzorgpaard" mesten en rijden)
Als het gaat om spullen van het paard, zijn die juist heel belangrijk. Zo moet het zadel goed passen en kun je imo niet verwachten dat een bijrijder zo'n grote investering doet, terwijl deze geen zeggenschap heeft over het paard (dus bijv verkoop).
Mooie dekjes etc vind ik als eigenaar iets wat ze juist niet moeten kopen. Lijkt misschien onbelangrijk, maar er zijn zoveel soorten dat je ook daarin moet opletten of het past zonder dat het paard daar last van krijgt en goed schoon wordt gehouden....

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:41

superwoman schreef:
Renee16. Ik zou liever ook geen stallingskosten betalen en extra te investeren in les. Helaas leeft mijn paard niet op lucht. Les vind ik trouwens alleen een investering in jezelf. Je neemt immers de kennis altijd met je mee. Paard heeft er ook profijt van,maar bij de juiste hulpen,begrijpt het paard het wel,daar heeft hij geen les voor nodig

Je hebt het wel over een eigen paard...
Dat is toch iets heel anders dan een paard bij rijden? Je neemt de verantwoordelijkheid over je dier.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:43

Daarbij vind ik het wel degelijk schelen wat voor paard het is..

Leer jij veel bij van het paard (ervaren paard) zou ik daar zeker bereid zijn voor te betalen. Maar rijd ik op ene jong dier wat ik nog veel moet leren, dan zou ik het raar vinden als ik de eigenaar moet betalen.

Vind klusjes overigens wel ene logisch tegenoverstaande van rijden. Uitmesten, toileteren, vegen etc. gewoon het werk wat bij ene paard hoort, kan ook bij het bijrijden van een paard horen. net hoe de afspraken gemaakt zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:46

Van ieder paard leer je.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:59

Ik heb eigenlijk altijd het geluk gehad dat ik vp had die van "mij" waren de hele week maar er niks voor hoefde te betalen.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind met het betalen. Aan de ene kant je mag gebruik maken van andermans paard en spullen. Maar aan de andere kant die mensen hebben jou nodig als verzorger.

Zoals mijn moeder altijd zegt:
Wat betalen voor een paard?! Jij rijdt en verzorgt het beestje omdat zr geen tijd hebben ze moeten jou betalen. Ik ga toch ook niet ergens rotklusjes doen en betaal dan degene waarvoor je dat gedaan hebt!

Heb haar proberen uit te leggen dat de paardenwereld nou eenmaal zo is. En als je geen diploma hebt van een paardenschool dat je gewoon niet betaald wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:11

renee16 schreef:
Daarbij vind ik het wel degelijk schelen wat voor paard het is..

Leer jij veel bij van het paard (ervaren paard) zou ik daar zeker bereid zijn voor te betalen. Maar rijd ik op ene jong dier wat ik nog veel moet leren, dan zou ik het raar vinden als ik de eigenaar moet betalen.

Vind klusjes overigens wel ene logisch tegenoverstaande van rijden. Uitmesten, toileteren, vegen etc. gewoon het werk wat bij ene paard hoort, kan ook bij het bijrijden van een paard horen. net hoe de afspraken gemaakt zijn.

Dus jij denkt dat je niks leert van een jong paard? Heb je al zoveel paarden doorgereden dan?
Dat werk wat erbij hoort, is toch gewoon de paardenhobby, of niet soms? Heb je daar een hekel aan, moet je niet aan "verzorgen" beginnen lijkt mij :D

Maar hoezo is het zo verschillend dat je betaald voor een eigen paard of een bijrijpaard? Het is een dure hobby.
Bijde zullen toch verantwoordelijk met het paard om gaan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:12

Jolienfortun schreef:
Zoals mijn moeder altijd zegt:
Wat betalen voor een paard?! Jij rijdt en verzorgt het beestje omdat zr geen tijd hebben ze moeten jou betalen. Ik ga toch ook niet ergens rotklusjes doen en betaal dan degene waarvoor je dat gedaan hebt!.

Rotklusjes zijn wat anders dan je hobby uitvoeren toch en de paardenhobby is nu eenmaal erg duur.

Ik heb ook altijd gratis gereden, maar was daar ook altijd erg dankbaar voor. Vond dat zeker niet vanzelfsprekend.
Toen ik wat ouder werd heb ik ook zelf de hoefsmid steeds betaald, zonder dat de eigenaar daarom had gevraagd.
Mijn ouders stonden ook niet in de rij om mijn hobby te betalen ;)

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:26

Nlnee heb je gelijk in. Maar mn moeder vind dat zo -.- ik ben er ook dankbaar voor en doe ook zoals jij dat deed hoefsmid betalen. Dan doe ik toch iets terug