bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:28

waxmeltsenzo schreef:
Als je iemand niet kunt gebruiken ga je je paard niet uitlenen. Dat deed ik met mijn paard ook niet.
Het, je paard uit besteden om een ander een plezier te doen daar geloof ik niet in ;)
Ja aan je zus, je broer, je tante, maar niet aan een willekeurige verzorger ;)

Ik wel hoor.
Heb al diverse keren mijn Fjord uitgeleend, zelfs aan iemand (voor een week) die ik niet in levende lijven had ontmoet.
Ik heb een meisje die hier rijdt, en zij rijdt ook regelmatig mijn paardje.
Heb zelf geen verzorgster nodig, paardjes staan aan huis, klusjes doe ik (en mijn man), mijn dochter rijdt ook; maar ik vind het leuk een ander de kans te geven een paardje te rijden.

Helaas staat mijn Fjord bevangen en rijdt ze nu op de mijne en de pony van mijn dochter.
Maar daarvoor bracht ik haar gerust met Fjord en al naar het bos enz.
Op de Veluwe had ik een bijrijdster die met een paardje van mij ook naar les/op vakantie ging (eerst bracht ik haar zelf, later gebruikte ze mijn combinatie).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:21

waxmeltsenzo schreef:
sneeuwpop schreef:

Ik snap de gedachtegang wanneer je zelf geen paard hebt.

Maar bedenk eens...
Je rijdt minder dan vroeger. Paard kan prima stil staan
Als je gaat voor een win-win situatie, mag er imo wel wat tegenover mag staan -klusjes of geld.

Ik ben ook voor betalen en klusjes doen, dat had je kunnen lezen. En zoals ik jou post lees ben je het nog eens met mij eens. Je kunt als eigenaar minder rijden en je paard wordt er dan niet slechter op, wel als je hem stil zet. Je hebt de hulp dan nodig als je zelf wat rustiger aan wilt doen.

Als je iemand niet kunt gebruiken ga je je paard niet uitlenen. Dat deed ik met mijn paard ook niet.
Het, je paard uit besteden om een ander een plezier te doen daar geloof ik niet in ;)
Ja aan je zus, je broer, je tante, maar niet aan een willekeurige verzorger ;)

Nee hoor, paard wordt niet slechter van stil zetten.
99% van de bijrijders rijden minder of gelijk aan L niveau, het niveau waarbij er veel fouten worden gemaakt en vooral rechtrichtrichten is niet aan de orde. Eerder dat het paard nog schever wordt.
Dat is iig mijn ervaring...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:29

sneeuwpop schreef:
sneeuwpop schreef:

Maar bedenk eens...
Je rijdt minder dan vroeger. Paard kan prima stil staan
Als je gaat voor een win-win situatie, mag er imo wel wat tegenover mag staan -klusjes of geld.

Ik ben ook voor betalen en klusjes doen, dat had je kunnen lezen. En zoals ik jou post lees ben je het nog eens met mij eens. Je kunt als eigenaar minder rijden en je paard wordt er dan niet slechter op, wel als je hem stil zet. Je hebt de hulp dan nodig als je zelf wat rustiger aan wilt doen.

Ja aan je zus, je broer, je tante, maar niet aan een willekeurige verzorger ;
Nee hoor, paard wordt niet slechter van stil zetten.
99% van de bijrijders rijden minder of gelijk aan L niveau, het niveau waarbij er veel fouten worden gemaakt en vooral rechtrichtrichten is niet aan de orde. Eerder dat het paard nog schever wordt.
Dat is iig mijn ervaring...

Dat is maar net wat je zoekt.
Er zijn wel degelijk bijrijders die een hoger nivo hebben.
Eer zijn ook bijrijders die goed kunnen longeren, of die bereid zijn lessen te nemen.
Daarbij zijn er ook bijrijders die vooral buiten rijden. En natuurlijk heb je er ook bij die net van de manege komen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:48

waxmeltsenzo schreef:
smurffie schreef:
Ja ik denk eigenlijk in alle gevallen, alleen met andere beweegredenen: geen tijd, geen kennis, geen geld, geen zin..

Ik ook.
Als je de hulp niet nodig hebt ga je je paard niet uitlenen aan een ander.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Vaak is er ook het stukje "gunnen". Een ander een kans en mogelijkheid bieden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:59

Anke schreef:
smurffie schreef:
Ja ik denk eigenlijk in alle gevallen, alleen met andere beweegredenen: geen tijd, geen kennis, geen geld, geen zin..

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Vaak is er ook het stukje "gunnen". Een ander een kans en mogelijkheid bieden.

Ik vind dat niet super slim.
In de eerste plaats omdat je een dier hebt die verantwoordelijk bereden en verzorgt moet worden.
En ik heb het paardenwereldje mee gemaakt waarin elkaar juist niks gegund wordt. Dat is leuk gezegd.
Maar als het er op aan komt wordt er wat de verzorgers verwacht namelijk dat ze je paard verzorgen en rijden zodat je zelf dit niet hoeft te doen.

Ik heb wel gezien dat shetjes door kindjes bereden worden. Maar dit was uiteindelijk ook zodat deze paardjes wat extra aandacht en verzorging kregen en ook niet stil bleven staan. Deze waren vatbaar voor een aantal blessures.

Dus het is nooit omdat de hulp niet nodig is. De ene heeft echt hulp nodig de ander vind heet wel fijn om rustiger aan te doen en is het mogelijk niet heel hard nodig maar meer dat het prettig is dat je niet altijd hoeft. Maar niet met als enige reden de ander iets te gunnen. Mogelijk dat het bestaat maar ik heb dat nooit gezien en geloof het dan ook gewoon echt niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:09

Nou dan stop ik er maar gelijk mee en verkoop ik de paardjes die ik nu extra heb omdat ik het een ander gun...

Voor de paar die ik voor mezelf heb. Heb ik niemand nodig. Kan ik prima alleen af.
Denk dat de verzorgsters en bijrijder het niet leuk zouden vinden als ik de anderen weg zou doen.
Zijn ze hun plekje hier kwijt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:12

Ja hoor, ik gun het een ander ook.
Kost mij vaak juist meer tijd (heb een jonger meisje lopen die ik nog moet helpen).

Mijn vriendin gunt het andere ook en heeft ook 2 meiden lopen die daar lekker met de beesten aan de gang gaan.
Voor haarzelf en de paarden is het helemaal niet nodig, maar zowel zij als ik, hebben vroeger ook altijd gratis op die van anderen mogen rijden en dat gunnen wij een ander ook.
Ik ben begonnen bij een boer die alleen voor de lol (en af en toe een veulen) 2 paardjes had staan, deze ben ik gaan verzorgen en hij bracht mij ook gewoon naar les (toen ik dat wel leuk leek).
Voor hem geen enkel voordeel, niet financieel, niet voor de pony's, kosten hem alleen maar tijd (wegbrengen/ophalen) en geld (zadel/hoofdstel enz).

Ik heb nu 2 rijdbare paardjes staan (voor mijn dochter en mij), maar heb ook een buur(t)meisje die komt rijden.
En dan pas ik mijn rijdtijd wel aan.

Dat jij een paardenwereld heb meegemaakt die hard is en niemand wat gunt; betekend niet dat een ander dom is om het wel iemand te gunnen.
Mijn paarden worden gewoon goed verzorgt (door mij en manlief) en mijn paarden hoeven niet extra bereden te worden.

Anke

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:22

Goed omschreven BL

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:47

Hier ook de gun factor die mee speelt.
De paarden staan aan huis dus stallen doen en voeren is zo gebeurt.
Daarom heeft een bijrijder dat ook nooit hoeven doen.

En ja ik vind het gezellig als iemand komt. Ja ik zie graag dat iemand plezier heeft en straalt op mijn paard.
En ik vind het leuk dat je ziet dat het paard die aandacht ook fijn vind.
Maar nodig nee. Die vind de wei met gras ook geen straf. :)

Zelf heb ik vroeger ook mijn hobby uit mogen voeren doordat andere hun paard deelde.
Ja ik deed wel klusjes. Wat later zelfstandig kon. Maar daarvoor hebben eigenaren ook geïnvesteerd om Me dat te leren.

Uiteindelijk kon ik zelfstandig trainen en een paard echt opleiden en werd ik betaald.
Maar dat zou nooit zo zijn geweest als die eerste mensen geen gun factor hadden gehad.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:49

waxmeltsenzo schreef:
Dat is maar net wat je zoekt.
Er zijn wel degelijk bijrijders die een hoger nivo hebben.
Eer zijn ook bijrijders die goed kunnen longeren, of die bereid zijn lessen te nemen.
Daarbij zijn er ook bijrijders die vooral buiten rijden. En natuurlijk heb je er ook bij die net van de manege komen.

Daarom schreef ik ook, "de meeste" .
Dat er uitzonderingen zijn, prima maar in de meeste gevallen gaat dat dus niet op.
Met lessen nemen ga je ook niet super snel op hoog niveau.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:52

Idd, de verzorgpony's die ik heb gehad, was voor die eigenaren ook geen enkel voordeel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:54

Ik heb 1 bijrijder gehad die hoger dan L was. Maar die dacht op een gegeven moment dat ze Anky was.
Ik zou haar zelfs moeten betalen want dat kon ze bij andere wel krijgen.
ZE mocht vertrekken bij mij en ik wenste haar veel succes met betaald gaan worden.
Uiteraard is dat nooit gelukt en door haar air is ze al op diverse plaatsen kunnen gaan.

Andere bijrijders waren niet eens B.
En moest je echt bij zijn met uit de wei halen enz. Niet erg. Maar de bijrijder op niveau zijn er niet zoveel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:00

sneeuwpop schreef:
Ik snap de gedachtegang wanneer je zelf geen paard hebt.

Maar bedenk eens...
Je rijdt minder dan vroeger. Paard kan prima stil staan - wordt hij niet slechter van. Maar zelf heb je ook vroeger een paard mogen verzorgen, dus wil je een ander ook die kans geven...
Dit is iets wat ik vaker heb gezien om mij heen, dan iemand die een bijrijder nodig had. Meeste die echt een bijrijder nodig hebben, is dat voornamelijk financieel. Dus paard staat op een relatief goedkopere doe het zelf stal, of men zoekt iemand die een deel van de kosten op zich neemt.
Maar dan nog kan het ook een vergoeding zijn, omdat je vind dat je de hobby van een ander niet hoeft te sponseren.

Beetje gekke aanname dat wij geen paard zouden hebben :+.

Voor mijn merrie en shet heb ik wel is overwogen om een bijrijder te zoeken. Daar heb ik niet zo veel tijd voor omdat ik er 3 heb waarvan ik er 1 aan het beleren ben.
Echter kunnen jongere zich hier absoluut niet redden, en ben ik niet opzoek naar een tweede eigenaar.
Verder komen mijn paarden niets tekort, dus waarom zou ik dan vreemde op mijn erf halen? Hooguit voor de vergoeding of klusjes die ze doen in ruil voor rijden. Maar nee niemand zal volledig belangeloos zijn paard uitbesteden, daar geloof ik niets van.
Je begint je berichtje met stel je voor je hebt minder tijd; dan heb je dus belang erbij dat je denk dat je paard te weinig doet vergeleken met vroeger.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:04

"Maar nee niemand zal volledig belangeloos zijn paard uitbesteden, daar geloof ik niets van"

Wat is belangeloos?
Iemand zien stralen geeft mij voldoening.
Jij zal dat zien als belangeloos. Terwijl ik het echt leuk vind.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:32

Mee eens Bruintje

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:53

bruintje123 schreef:
"Maar nee niemand zal volledig belangeloos zijn paard uitbesteden, daar geloof ik niets van"

Wat is belangeloos?
Iemand zien stralen geeft mij voldoening.
Jij zal dat zien als belangeloos. Terwijl ik het echt leuk vind.

:j

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:55

waxmeltsenzo schreef:
En ik heb het paardenwereldje mee gemaakt waarin elkaar juist niks gegund wordt.

Vervelend voor je dat jij het zo hebt meegemaakt, maar dat zegt toch niet dat heel de paardenwereld in heel Nederland zo is? Bij mijn verzorgpony's op stal is er een paard waarvan de eigenaar geheel belangeloos een bijrijder heeft...ze had absoluut geen bijrijder nodig, maar via via hoorde ze van deze bijrijder dat haar paard verkocht moest om financiële reden en zo kwam het dat ze aanbood dat deze persoon wel op die van de eigenaar mocht rijden...gratis. Eigenaar schiet er niks mee op, is vaak evengoed op stal (en eigenaar rijdt dan soms weer één van mijn twee verzorgpony's omdat haar paard is uitgeleend en die bijrijder niet op mijn verzorgpony past qua lengte), maar ze gunt gewoon een ander het rijden. Puur belangeloos, gewoon zodat een ander er ook lol in kan hebben.

En ik ken nog veel meer voorbeelden van mensen die geen enkel belang hebben bij verzorgers maar het een ander gewoon gunnen.

Dat jij de pech hebt gehad dat je negatieve ervaringen hebt in de paardenwereld, maakt niet dat de positieve verhalen niet zouden bestaan. Net als dat de positieve verhalen helaas de negatieve niet ongedaan kunnen maken. De paardenwereld is net zo divers als de echte wereld, mensen zijn er in alle soorten en maten :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:14

Maar zo zijn er ook bijrijders genoeg die wél zuinig met je spullen omgaan, netjes met je paard omgaan en waar je als eigenaar géén omkijken of extra zorg voor hebt.

Want over bijrijdders zijn er net zoveel vooroordelen als over eigenaren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:08

Absoluut mee eens hoor, Marije!

Vroeger heb ik veel bij boeren gereden die hun paarden als decoratie van hun weiland hadden, die fokte ieder jaar een veulentje met het paard en verder deden ze er niets mee. Die mannen vonden het dan prachtig als dr wat meiden op die paarden kwamen rijden. Daar stond helemaal niets tegenover, klusjes waren ook niet nodig, gewoon lekker plezier hebben, dat vonden ze belangrijk. Lijkt mij het toppunt van een ander iets gunnen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:17

smurffie schreef:
Je begint je berichtje met stel je voor je hebt minder tijd; dan heb je dus belang erbij dat je denk dat je paard te weinig doet vergeleken met vroeger.

Nee hoor....
Maakt toch niet uit dat het paard minder doet dan vroeger?!
Voor mij iig niet.

Doe zelf ook mnder, dus paard hoeft zeker geen topconditie te hebben, heb ik niks aan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:22

Marije dat is ook zo.
Maar algemeen gezien vind ik de mentaliteit van jeugd wel veranderen.
Ze vinden het maar te vanzelfsprekend dat ze mogen rijden.
Ze helpen zo geweldig de eigenaar vooruit. Dus die mag wel op de blote knieën dankbaar zijn dat ze komen rijden.

Tenminste zo was die ik weg heb gestuurd na een poos wel.
22 jaar. Zelf geen cent te makken. Te lui om te werken. Maar elke week meer onvrede.

Ik heb zeker ook leuke meiden hier gehad.
Maar dan gaan de ouders verhuizen of zulke rot dingen. :\

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:25

Marije_jiplover schreef:
Maar zo zijn er ook bijrijders genoeg die wél zuinig met je spullen omgaan, netjes met je paard omgaan en waar je als eigenaar géén omkijken of extra zorg voor hebt.

Want over bijrijdders zijn er net zoveel vooroordelen als over eigenaren.

Vooroordelen of ervaringen?

Voor mij hebben iig de ervaringen ervoor gezorgd dat ik er niet meer aan begin.
Zet mijn paarden nu liever neer als decoratie dan ze uit te lenen.

Heb overgens ook een paar zeer goede ervaringen hoor. (Gestopt om zeer logische redenen)
Alleen ik heb geen zin meer in de slechte ervaringen voordat er weer een goede langs komt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:35

Precies sneeuwpop.

Daarom twijfel ik ook nog.
Wil wel een leuke griet een kans geven.
Mijn paard vergeeft beginners fouten ook. Vraag je hem niets trekt hij op een eerlijke manier zijn eigen plan. Maar loopt bij fijn rijden erg licht. Dus fijn om van te leren.

Maar waar vind je die leuke griet zonder eerst van die verwende trutjes te hebben?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:39

Nu niemand anders op Bubbles rijdt en ik twee keer per week met haar train. Loopt ze beter dan ooit te voren. Niet meer scheef, niet meer vast en niet slecht op de hulpen.
Mensen die denken dat ze mij een plezier doen door mijn pony te rijden. Ehm neee...heb daar alleen maar last van.
Dus als ik iemand anders het gun om op haar te rijden. Kost me dat tijd, energie en vaak frustratie.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:47

Nou uit ervaring kan ik vertellen dat ik in mijn tijd dat ik verzorgster/bijrijder was de grootste ellende met eigenaren heb meegemaakt ik kan er boeken over schrijven. Wat was ik blij dat toen ik 16 was mijn eigen pony kon kopen en van al het gezeur af was. Nu bijna 10jaar verder heb ik haar nog steeds en heb nog nooit een verzorgster/bijrijder gehad en hoop dat ook nooit nodig te hebben