Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:53

Alexandra_ schreef:
Deetjeeuh schreef:
Inderdaad, dat is hetzelfde als op de manege lessen. Maar ben je ook ongeveer zo'n 40 euro, misschien iets meer, kwijt voor 4x per maand. :)

In die verhouding vind ik het dus veel... Als je nou elke dag mag komen, er alles maar dan ook alles mee mag doen. Is het weer iets anders..

Denk dat meiden zoals jij inderdaad op een manege moeten gaan rijden, schijnbaar geen enkel verstand van eigen paarden!

Wat leer je op een manege? bijna niks. van een eigen paard kan je véél meer leren ;)

Op een manege ook, hangt er net af van op welke manege je rijdt/komt. En of je er alleen komt om te rijden of ook om te helpen. Wil niet veel zeggen, maar heb op de manege toch echt wel heel de basis geleerd die later van pas kwam. Kan niet zeggen dat ik qua verzorging en alles zo veel bijgeleerd heb van een verzorgpaard. Natuurlijk leer je meer door de jaren heen en kom je zelf meer tegen, maar het is niet zo dat er een wereld van verschil hoeft te zijn...

Dus dat vind ik nergens op slaan, ken ook menig manegeruiter die een stuk meer feeling hebben en netter rijden, beter weten wat er met een paard is dan mensen met eigen paarden of die een opleiding doen met paarden of wat dan ook.

En zeg tegen mij niet dat ik maar lekker op een manege moet blijven rijden dan :) Want die opmerking is een beetje cliché en overrated... en die "KAN" staat er goed... Natuurlijk is een paard dat niet elke week tig verschillende ruiters op zijn rug heeft fijner. Maar niet elk eigen paard is geschikt als leerpaard. Zijn er ook genoeg waar je alleen op kunt rondhobbelen bij wijze van en die je zelf nog alles moet leren (of omdat ze het niet kennen, of nooit goed gereden zijn).

Dat 40 euro duur is, dat is gewoon een mening.... Ik zeg ook dat mijn max 50 euro zou zijn en dan wel voor minimaal 2 dagen per week omdat je aan 1x per week op een "eigen paard"(jippiejee :+) rondhobbelen, ook niet heel veel hebt. Dat is te weinig... Gezien de situatie nu, zoek ik sowieso niets. Heb er geen tijd voor :')

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:05

Dahlia schreef:
Ik zou nog een foto plaatsen :D

[ Afbeelding ]
In haar nieuwe setje haha!

Echt een leuk setje!

Pacific

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:31

@Adin

Hee grappig, toevallig dat ik je hier tegen kom! Ik ben de verzorgster van Rav, haha :p.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:44

xNikitaaa schreef:
@Adin

Hee grappig, toevallig dat ik je hier tegen kom! Ik ben de verzorgster van Rav, haha :p.

hey wat leuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:55

Lianne, je hebt het goed verwoord :)

Het was trouwens ook een vergelijking kwa prijs, niet kwa wat je leert.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:30

Hier in de buurt is helaas meer vraag dan aanbod. :+ Maar ik ga wel weer even meelezen. :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:35

Alexandra_ schreef:
Deetjeeuh schreef:
Inderdaad, dat is hetzelfde als op de manege lessen. Maar ben je ook ongeveer zo'n 40 euro, misschien iets meer, kwijt voor 4x per maand. :)

In die verhouding vind ik het dus veel... Als je nou elke dag mag komen, er alles maar dan ook alles mee mag doen. Is het weer iets anders..

Denk dat meiden zoals jij inderdaad op een manege moeten gaan rijden, schijnbaar geen enkel verstand van eigen paarden!

Wat leer je op een manege? bijna niks. van een eigen paard kan je véél meer leren ;)

Ben het wel eens met sommige dingen die je zegt.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:36

Ik heb nu 1 dag 30 euro. Heb 2 reactie. Iemand van 32 spreekt me wel aan. Maarja moet even kijken met de lengte en gewicht aangezien ik een kleine e-pony heb haha

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:01

Deetjeeuh schreef:

Ja, maar ik ben een beetje giftig op het feit dat sommige mensen zo lekker "manegeruiters" afkraken ;) Terwijl je soms mensen met een eigen paard ziet rijden en dan denkt van "Ok?!"...

Een eigen paard en manegepaard kun je niet vergelijken met elkaar. Hetzelfde als je geen 1 paard eigenlijk kunt vergelijken met een ander paard (Natuurlijk heb je groepen die super leerpaarden zijn, paarden die alleen wat kunnen rondhobbelen omdat er niet meer ambities zijn en paard en ruiter daar allebei van genieten etc.) Maar het feit dat je van een eigen paard standaard meer leert, is onzin..

Zelfde is bij bijrijders, heb er gezien die een paardenopleiding doen en les krijgen op school en weet ik veel wat, die mijn paardje niet fatsoenlijk kunnen rijden. Dat terwijl ik er een 6 jarige op kan zetten, die er zo mee wegrijdt ;) Maar het feit dat ze een opleiding doen in de paardensport, heeft voor mij geen meerwaarde. Toch heb je een hogere verwachting bij die mensen. En dat is ook het probleem van veel "eigenaren". Het overschatten van mensen met een paard/die een paard hebben gehad en een manegeruiter.

Of juist het eigen paard versus manegepaard. Natuurlijk is het voor een "eigen paard" makkelijker. Geen tig andere ruiters, weet precies wat wel en niet mag, dus voor het paard is het makkelijker--> fijner om te rijden, kan ik me nog voorstellen. Maar ook een manegepaard kan gewoon netjes lopen, het is juist meer uitdaging.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:05

Lianne86 schreef:
Deetjeeuh schreef:

Ja, maar ik ben een beetje giftig op het feit dat sommige mensen zo lekker "manegeruiters" afkraken ;) Terwijl je soms mensen met een eigen paard ziet rijden en dan denkt van "Ok?!"...

Een eigen paard en manegepaard kun je niet vergelijken met elkaar. Hetzelfde als je geen 1 paard eigenlijk kunt vergelijken met een ander paard (Natuurlijk heb je groepen die super leerpaarden zijn, paarden die alleen wat kunnen rondhobbelen omdat er niet meer ambities zijn en paard en ruiter daar allebei van genieten etc.) Maar het feit dat je van een eigen paard standaard meer leert, is onzin..

Zelfde is bij bijrijders, heb er gezien die een paardenopleiding doen en les krijgen op school en weet ik veel wat, die mijn paardje niet fatsoenlijk kunnen rijden. Dat terwijl ik er een 6 jarige op kan zetten, die er zo mee wegrijdt ;) Maar het feit dat ze een opleiding doen in de paardensport, heeft voor mij geen meerwaarde. Toch heb je een hogere verwachting bij die mensen. En dat is ook het probleem van veel "eigenaren". Het overschatten van mensen met een paard/die een paard hebben gehad en een manegeruiter.

Of juist het eigen paard versus manegepaard. Natuurlijk is het voor een "eigen paard" makkelijker. Geen tig andere ruiters, weet precies wat wel en niet mag, dus voor het paard is het makkelijker--> fijner om te rijden, kan ik me nog voorstellen. Maar ook een manegepaard kan gewoon netjes lopen, het is juist meer uitdaging.

Kan ik me helemaal in vinden. :) Ik vind het een uitdaging om een doel te bereiken met een paard van de manege, dit is juist moeilijker doordat er meerdere mensen op rijden. :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:21

Lianne86 schreef:

Ik geef je hier helemaal gelijk in hoor!!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:57

Haha ja :$ sorry, kwam misschien een beetje bitcherig over, maar ben dat echt zo beu... Zie te veel mensen die liever geen "manegeruiter" willen en voorkeur geven voor een ander, terwijl je soms zo'n gemotiveerde jongens/meisjes hebt die daardoor geen kans krijgen maar het echt wel in zich hebben, maar omdat pap en mam geen geld hebben voor een eigen paard/lease paard zijn deze mensen bij voorbaat soms al afgeschreven.

(Mijn ervaring is ook, iemand die al een eigen paard heeft gehad --> heel erg zijn eigen manier van doen etc. Als dat overeenkomt met jouw manier, geen probleem, anders is het gewoon echt vervelend. Terwijl iemand die geen eigen paard heeft gehad, meer van jou gaat overnemen etc. Heb dit zelf ook hoor, als ik iets zoek dat ik te veel let op wat "ik" belangrijk vind, en dat het echt op 1 lijn moet zitten. Mijn paard staat niet op een dun laagje stro en dan beton (let daarop bij stallen, toen ik het zelf moest doen, stond ie ook altijd lekker goed in het stro/vlas) maar dan kan ik er ook niet tegen als een eigenaar een beetje stro gooit dat de volgende dag op is en het paard de halve dag op beton staat ;) Heel stom voorbeeldje, maar als ik geen eigen paard had gehad, had ik er minder snel iets van durven te zeggen. Zelfde is met ruwvoer vs brok... en doordat ik een eigen paard heb, heb ik me natuurlijk meer verdiept in voer dan ik normaal zou doen, meer door dingen te lezen/uit te proberen etc. gemerkt waar mijn paardje het goed mee doet, maar die vrijheid heb ik bij een ander niet. Als ik bijvoorbeeld vind dat het paard te druk is en te mager --> meer ruwvoer, maar als de eigenaar juist meer brok wil geven... Tjah... Dan krijg je dat soort "botsingen" terwijl je anders je daar minder druk over zou maken? Het is van eigen paard --> naar verzorgpaard veel vrijheid inleveren, en ik ben helemaal niet dominant, maar zelfs ik heb er al moeite mee... Laat staan als je een dominanter persoon tegenover je hebt..)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:59

Maar ik ging op me 6e naar de manege en op me 12e me eigen paard...
Officieel was ik ook een een manegeruiter haha

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:54

We zijn toch (bijna) allemaal ooit op een manege begonnen........
Ik denk dat menig manege ruiter beter rijd dan mij, maar mij boeit het niet of alles wel volgens het boekje gaat.
Lol met je knol en eerlijk naar het dier is veel belangrijker als dat je tenen iets teveel uitsteken of dat je wel helemaal kaars recht zit.
Maar goed ik denk dat dat ook afhankelijk is van wat voor paard men heeft.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:54

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die nog nooit lessen gehad hebben op de manege inderdaad. :) En wat maakt het uit?

Je kunt een eigen paard hebben en onwijs slecht rijden en een manegeruiter zijn die het onwijs goed doet. Het ligt gewoon aan de persoon zelf, die vooroordelen vind ik altijd vervelend en je leest het helaas ontzettend vaak in de trant van 'manegeruiters hoeven niet te reageren oid'. Maar mensen, zoals bijvoorbeeld ikzelf, die op een manege lessen nemen én een verzorgpaard/pony hebben, waar vallen die dan onder? Zijn dat manegeruiters ómdat ze lessen nemen? Wees blij dat er uberhaupt lessen worden genomen denk ik dan, maar ja ieder zo zijn eigen mening. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:56

Van lessen blijf je veel leren, als je geen lessen zou nemen (ookal heb je een eigen paard) ga je vaak op sommige dingen achteruit. Niet iedereen, dat klopt. Maar veel mensen ook wel!

En als je zegt 'manegeruiters hoeven niet te reageren' wie verwacht je dan dat reageert? Mensen met eigen paard hebben al een eigen paard, of wil je iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten? Ik snap dat nooit zo..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:58

Deetjeeuh schreef:
Van lessen blijf je veel leren, als je geen lessen zou nemen (ookal heb je een eigen paard) ga je vaak op sommige dingen achteruit. Niet iedereen, dat klopt. Maar veel mensen ook wel!

En als je zegt 'manegeruiters hoeven niet te reageren' wie verwacht je dan dat reageert? Mensen met eigen paard hebben al een eigen paard, of wil je iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten? Ik snap dat nooit zo..

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens. :)

Ik zelf ben iemand die graag wil leren en beter wil worden, mocht ik dus lessen (moeten) nemen met mijn verzorgpaard ben ik bereid te stoppen op de manege oid. Ik rijd daar vooral om de gezelligheid met vriendinnen en om gewoon nieuwe dingen te leren en de fouten die ik maak te verbeteren. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:46

Nog steeds geen reactie waarvan je direct zeg, ja, dit kon het wel eens zijn. 1 vrouw belde op, hartstikke leuk, westernruiter (mijn paard is niet western geschoold, maar ach, kan nooit geen kwaad), maar helaas zei ze direct dat het maar voor 3 maanden zou zijn omdat ze dan zou verhuizen.
Heb ik weer :( Anders was ze welkom geweest om eens te kijken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:56

3 maanden is te kort helaas...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:03

3 maanden is wel kort inderdaad, dan zou ik er ook niet meer aan beginnen..

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:24

Snap niet dat je dat zelf ook aanbied.
Voor 3 mnd....
Dan ben je toch nog compleet in de elkaar leren kennen fase.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:06

Ik moet blijkbaar verhuizen haha xD Ik hoor het wel vaker dat het heel lastig is een verzorger te vinden. vroeger was.jet veel makkelijker en had je ze voor het uitkiezen. Ik ben zelf nog op zoek naar een leuk verzorg paard. helaas is bij jonger probleem andersom weinig vraag naar verzorgers.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:06

Hier vorige week wel een reactie gehad via bokt. Maar was alleen de vraag waar staat die? (hahaha dat staat in de advertentie). Netjes terug gemaild waar ze staat. Kreeg wel een reactie terug, is te ver....

Maar goed, m'n vriendin rijd d'r nu een paar keer in de week bij.
Gisteren sinds 2 maanden er zelf weer een keer opgereden. We hadden schriktraining op stal en daar wilde ik wel graag aan mee doen.
Heb het daarna flink moeten bezuren met m'n rug, maar het was het wel waard haha

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:33

Hier is het niks geworden met mijn bijrijdster. Gisteren met de 2e keer rijden werd ze er af gerodeo't :=
Ze is wel weer opgestapt maar kon van de pijn niet echt doorrijden (ik heb pony vastgehouden). Hoop dat ze er niks aan overhoud.

Maar vervelender is dat mijn pony echt gemeen rodeo deed... en ik dus nogal met mijn handen in het haar zit wat ik nu weer met hem aan moet. Bijrijdster zei dat ze niet goed genoeg kon rijden om dezelfde actie een volgende keer wel uit te zitten. En ikzelf durf niet. Terwijl ik niets liever wil dan met mijn pony rustig kunnen (buiten) rijden. Dat dat er met deze pony niet in zit begint nu wel heel duidelijk te worden...
Ben nu maar aan het kijken of het een optie is hem naar een africhtingsstal te brengen := anders weet ik het ook niet meer. De salami in gaat wel erg ver voor mijn bokkepony.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:27

Ai vervelend... Africhtingsstal is wel een optie als je een goede pakt, maar het rare is weer, dat hij dan in een totaal andere omgeving zit...

Weet je de oorzaak van de rodeo? (Even logisch nadenken: voer, niet passend zadel, tanden of weet ik veel wat? Heb je vast al gekeken, maar misschien een oorzaak?)

Die van mij gedraagt zich bij het meisje wat hem nu rijdt keurig... Beter dan verwacht! Dus ben wel happy!