Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:56

Aukie maar jouw situatie zoals je die beschrijft, is anders ;). Ik heb niemand nódig, ik rij zelf mijn paarden volop.

Mijn bijrijders nemen les omdat ze dat zelf willen, dat hoeven ze van mij niet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het súper dat ze het doen, maar het is niet verplicht. En natuurlijk is het fijn dat ik lieve bijrijders heb en wil ik ze niet kwijt maar zou ik geen goede betalende bijrijders kunnen vinden, dan maar geen bijrijders ;).

Serendip maar ook jij wil een bijrijder omdat je wil dat je paard meer gereden hebt én omdat je paard te eigenwijs is bij je moeder. Dat heeft dus niets met een gunfactor te maken ;).

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:26

Sees schreef:
Serendip maar ook jij wil een bijrijder omdat je wil dat je paard meer gereden hebt én omdat je paard te eigenwijs is bij je moeder. Dat heeft dus niets met een gunfactor te maken ;).

Haha dat is alleen bij mams :D Mijn zusje wil niet rijden, maar longeren en wandelen doet ze wel. Mijn moeder vindt het gewoon kei leuk om iets met hem te doen, is vooral verwennen hoor... Het "probleem" is vooral dat hij weet dat ze standaard een appeltje/worteltje komt brengen en hem aan de hand laat grazen. Maar door het "voeren" is hij bij haar wat opdringeriger zeg maar? (Gewoon wat vervelender omdat ie zijn snoepjes wil en ze laat natuurlijk meer toe.. Gaat ie schuren, wordt zijn hoofdje gekrabbeld, wil ie zelf naar zijn stal toe, dan gaan ze naar de stal waar die zijn lijnzaad en wat meusli krijgt van haar). Ik had ook echt zoiets als we deze keer niemand vinden, dan is het jammer :') (Zelfs als je je paard gratis aanbied, krijg je nog weinig reactie :S) Het is allemaal geen noodzaak, maar als ik een lief iemand heb, die goed is voor mijn paardje, dan mag ze er ook echt wel veel mee. Tis een recreatie-ezeltje, daarvoor is ie ook gekocht. Maar als ik minder tijd heb, en iemand anders wil hem graag verzorgen en rijden... super toch? Dan kan diegene gewoon met een leuk (nouja ik vind hem leuk) beestje wat doen :) Zusje, mams (vaak samen met...) en ik zijn er elke dag. Kan hem die dagen ook in de wei laten staan, vindt ie ook niet erg :+ Hij komt sowieso niets te kort zonder bijrijder. Je hebt ook paarden die als er geen bijrijder komt die dag heel de dag in een vieze stal blijven staan, dan vind ik het wel echt nodig. Nu is het "leuk voor erbij" :) Na al het drama van de afgelopen jaren met bijrijders, toch maar weer geprobeerd... Hij staat elke dag buiten, het is zo'n beest dat je bij wijze van 3 weken kunt laten stilstaan en daarna zo weer kan wegrijden. Dus in dat opzicht... Ik vind het vooral voor hem leuker omdat hij (ook al is ie soms liever lui dan moe) gewoon geniet van de buitenritjes en wat rijden in de bak. En zelf ben ik geen fanatieke ruiter... Ik zet er liever iemand anders op... Zondag ook (veel wind, dus ging maar niet het bos in wat ik eigenlijk wilde), was er een meisje aan eht rijden op haar eigenwijze shetje, en hij wilde maar niet luisteren.. Toen heeft ze daarna nog even op die van mij gereden :) Ik mee rennen, hij braaf naast me... Je merkt gewoon dat ie dat soort dingen zo leuk vind, en ik ook :D Dus mjah...

Het is dus absoluut geen noodzaak, vind het wel fijn dat er wat meer mee gedaan wordt, vooral nu in de winter, dan staan ze toch wat meer op stal... Maar noodzaak zal het nooit worden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:40

Serendip, waar het mij om ging, en begrijp me alsjeblieft niet verkeerd hoor ;), is dat jij jezelf voorschotelde als barmhartige samaritaan die het uitsluitend deed vanwege de gunfactor en die het nooit over haar hart zou kunnen verkrijgen om een bijdrage te vragen terwijl ook jij (of je pony) wel degelijk baat hebben bij een bijrijder :D.

Ik vraag juist ook een bijdrage om de serieuze ruiters er uit te filteren. Ik vernauw dus wellicht mijn zoekcriterium maar het resultaat is doelgerichter ;).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:11

@Sees
Ik heb nooit geld gevraagd, en ik heb ook nooit een bijrijder nodig gehad.
Degene die mijn arabiertje reed kwam gewoon wanneer zij wilde en stuurde dan een smsje dat ze ging (of geweest was). Ze had alleen een vaste lesavond en de rest kwam ze wanneer het haar uit kwam.
Ik had haar ook helemaal niet nodig, beestje stond best waar hij stond. De verzorging deed ik zelf.

Ik heb liever iemand die voor het paard komt dan iemand die komt omdat ze denken er recht op te hebben omdat ze nu eenmaal betalen. Je hebt ook mensen die het geld niet hebben om te rijden, en deze zijn juist dankbaarder (is mijn ervaring) als ze gratis mogen rijden.

Zelf heb ik "vroeger" ook nooit hoeven te betalen voor het rijden (alleen 1/2 ijzers), en dit neem je natuurlijk zelf wel mee in de beslissing om niets te vragen.
Maar betaald of niet, indien ik een duidelijke afspraak maak (bv een x helpen bij de HS of DA) dan verwacht ik ook dat ze dat doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:15

lifaya schreef:
wat ik me afvraag voor de eigenaren die geld vragen. Als het paard kreupel raakt, verwacht je dat de bijrijder nog betaald of niet?

quote mezelf even, ben namelijk wel benieuwd naar antwoord :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:15

Ik snap nooit zo goed waarom betalen meteen in verband wordt gebracht met 'denken recht te hebben op'?
Dat is in het geval van mijn bijrijders absoluut niet het geval, bij geen van de bijrijders bij ons op stal trouwens ;).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:23

@Sees
Dus zij kunnen zonder problemen hun paard uitlenen voor 1 dag (of 2 weken) aan een ander zonder dat de betalende bijrijdster daar moeilijk over gaat doen?

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:49

Ik vind het per situatie nogal verschillend.
Stel dat je als eigenaar van een paard vanwege tijdgebrek of gezondheidsproblemen je paard niet meer (voldoende) kunt rijden en verzorgen, dan denk ik dat je blij moet wezen als je iemand kunt vinden die dat voor je doet en daar serieus mee is. Een bijdrage vragen vind ik dan niet netjes, en zeker geen half stalgeld. Omdat je er dan zelf mee bent geholpen. Dat geldt ook voor mensen die (meerdere) paarden voor de verkoop hebben. Als iemand deze paarden doorrijdt, of uitbrengt in de sport worden ze daar meer door waard en als je dat zelf niet kunt heb je er alleen maar baat bij.
Betalen voor zo iemand zou ik in de basissport trouwens niet snel doen. Ook de ruiter heeft er baat bij; heeft geen risico's en leert ervan. Want de meeste ruiters in de basissport zijn ook gewoon (soms goeie) amateurs en die kunnen veel aan de ervaring hebben. Eventueel een afspraak over een bedrag wat je krijgt als het paard met meerwaarde verkocht wordt, vindt ik opzich weer niet gek. Maar dat ligt er ook aan wat je er zelf ingestoken hebt. Of je de wedstrijden, lessen e.d zelf betaald hebt bijvoorbeeld of dat de eigenaar dat geld erin heeft gestoken.

Als je een bijrijder zoekt die meebetaald omdat je anders je paard weg moet doen, dan heb je geluk als je zo iemand vind. Ik zou dat zelf persoonlijk nooit doen. Niet vragen, en ook zeker niet betalen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:12

toch blijft het al moeilijk om een goede bijrijdster te vinden. ik ben bang dat mentaliteit verandert is of ik steek anders in elkaar. Dat laatste zou wel eens kunnen. Ik vondt het normaal om eerst een paar kilometer te fietsen naar paard en dan terug te fietsen. Ik had het ook gedaan als ik zadel op moest halen. Ik wou toch rijden...
paard waar ik op reed vroger was een engels halfbloedje. Geweldig paard. eignaresse was er wat bang van. Ik was toen nog nergens niet bang van. ik blij met paardje en zij durfde meer.
Nu ben ik zelf een angsthaasje geworden. Zou ik zo graag mezelf van vroeger op paard hebben gezet, wa zou ik genieten. Want zo gek doet mijn peerd niet. Maar ik kan zo iemand niet vinden die er ook wat voor over heeft. En dan niet geld, maar ff fietsen, zadel halen ed. endan ook nog trouw is en elke week komt.

moeilijk moelijk moeilijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:22

NoTrouble schreef:
Ik vind het per situatie nogal verschillend.
Stel dat je als eigenaar van een paard vanwege tijdgebrek of gezondheidsproblemen je paard niet meer (voldoende) kunt rijden en verzorgen, dan denk ik dat je blij moet wezen als je iemand kunt vinden die dat voor je doet en daar serieus mee is. Een bijdrage vragen vind ik dan niet netjes, en zeker geen half stalgeld. Omdat je er dan zelf mee bent geholpen.

de bijrijder is er toch ook mee geholpen????
Beide zijn er blij mee,maar de bijrijder hoeft niks te betalen aan de dure hobby,hmmmm vind dat zo'n vreemde gedachte.
Nogmaals vind ik het prima als een bijrijder gratis mag rijden hoor, maar imo mag je er als bijrijder wel heel blij mee zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:25

lifaya schreef:
lifaya schreef:
wat ik me afvraag voor de eigenaren die geld vragen. Als het paard kreupel raakt, verwacht je dat de bijrijder nog betaald of niet?

quote mezelf even, ben namelijk wel benieuwd naar antwoord :D

Hangt er vanaf wat je afspreekt. Ik heb beide gedaan. De kosten worden hoger wanneer het paard kreupel raakt en we hadden stalkosten afgesproken en die gaan dus niet weg als je niet kunt rijden. Echter was ik erg makkelijk wanneer ze vaker wouden rijden in vakanties of met mooi weer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:29

Brainless, even kijken of ik jou goed begrepen heb hoor (ik is :o? ), jij vraagt of onze betalende bijrijders niet moeilijk zouden gaan doen als de eigenaren hun paard uitlenen aan derden op de dagen dat eigenlijk de bijrijder zou komen? Dat gebeurt hier simpelweg niet. Als stalgenoten aan mij vragen of ze één van mijn paarden mogen lenen voor een ritje, dan geef ik aan op welke dagen dit NIET kan ivm de bijrijders. Alles gebeurt hier in overleg met bijrijders. Geen eenzijdige communicatie dus ;).

NoTrouble, ik zou (denk ik) ook geen geld vragen voor mijn paard(en) als ik het zelf niet meer kan wegens omstandigheden maar stel dat ik het wel zou doen en ik vind iemand die er voor wil betalen, ook prima ;).

Truus, absoluut een mentaliteitschange :j . Dat is ook een van de redenen dat ik graag een volwassen (bij voorkeur 25+) iemand wilde.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:30

truus1970 schreef:
toch blijft het al moeilijk om een goede bijrijdster te vinden. ik ben bang dat mentaliteit verandert is of ik steek anders in elkaar.

klopt. Menaliteit is ook veranderd, is ook niet vreemd in al die jaren vind ik.
Ik had er ook alles voor over.
Nog steeds heel veel,al staat mijn kind nu op nr 1. :P
Er zijn nog steeds wel goede verzorgsters te vinden, maar imo veel minder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:39

@Sees
Dat bedoelde ik er dus mee, dat je die dagen je paard hebt verhuurd.
Ik wil dat dus niet... althans, als ik een bijrijder heb en zij rijdt bv standaard elke zondag dan houd ik daar rekening mee. Maar als ik mijn paardje alsnog zelf even wil gebruiken moet dit geen problemen opleveren.

Laatst heb ik bv mijn Fjord uitgeleend en dan is het fijn dat er niet iemand kan gaan zeuren dat dit niet kan omdat ze anders op "hun" dag geen paard hebben.

@Truus
Vroeger mochten kinderen ook meer. Nu (wat logisch is) willen ouders sneller weten waar hun kind uithangt en willen de eerste keren ook mee.
Heel vroeger fietste ik ook in de winter in het donker nog naar huis langs een "drukke" weg en een stuk door het bos.
Tegenwoordig laat je je dochter van 13/14 niet meer alleen door een donker bos fietsen.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:41

Sorry, ik kom even binnenvallen, want ik vind het een interessante discussie. :j

Anderhalf jaar geleden werd mijn pony verkocht. Zelf heb ik nooit een verzorgster gehad, mijn moeder sprong bij in de verzorging als het nodig was.

Na een half jaar paardloos te zijn en weinig gereden te hebben, kreeg ik een telefoontje van iemand die via via wist dat ik wel leuk kon rijden en nu paardloos was. Ze vroeg of ik haar wilde helpen met het verzorgen en rijden van haar paard. Dit hield in: de stal en paddock -wat ik geen probleem vind- en dan mocht ik het paard ook verzorgen en rijden. Na de kennismaking kwam zij ermee dat ze een kleine bijdrage vroeg, opzich vind ik dat geen probleem, want ik weet dat een paard nu eenmaal geld kost. Ik mocht drie dagen rijden in de week. Nu wist ik (goed bekend met de prijzen van stallingen in de omgeving) dat ze mij gewoon het halve stalgeld vroeg, ik vond dit nogal veel. Ik voelde mij toen een beetje in de maling genomen. Het was midden in de winter, alleen een buitenbak, wat nu als ik door de vorst niet kan rijden? Dan betaal ik gewoon de helft van de stalling, om te mesten en een beetje te poetsen. Dat ging het niet worden. Toen heb ik haar opgebeld om hierover te overleggen.

lifaya schreef:

En op jouw vraag lifaya, deze mevrouw vond dat ik wel gewoon moest betalen, zij kon er toch ook niets aandoen dat er vorst was (of dat haar paard kreupel zou kunnen raken)? Opzich heeft ze wel gelijk, maar het voelde voor mij toen niet echt meer fijn. Ik denk dat je als eigenaar die verantwoordelijkheid (als het niet goed gaat met je paard, daarvoor moet betalen) hebt en als bijrijder niet. Als de bijrijder niet meer kan rijden (waarvoor hij/zij in feite betaald), lijkt het mij logisch dat ze gedurende de periode waarin niet gereden kan worden, zij ook niet hoeft te betalen. Al denk ik dat hierover de meningen zullen verschillen. Beide kanten zijn te begrijpen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:45

Iris_10 schreef:
Als de bijrijder niet meer kan rijden (waarvoor hij/zij in feite betaald).

Dat hangt imo van de afspraak af.
Een eigenaar betaald ook niet voor het rijden, maar voor het onderhoud. Spreek je af dat je "een gedeelte" paard "verhuurd" voor die onkosten, dan kan dat. Maar snap ook goed dat je echte rijdagen afspreekt en dus bij kreupelheid etc niet hoeft te betalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:45

lifaya schreef:

Ik zou daarvoor geen bijdrage vragen aan een bijrijder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:47

hangt er imo ook vanaf hoe lang het paardkreupel is.
Een hoefzweer die eruit gesneden wordt, hoeft niet lang te duren bijv.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:55

Mijn bijrijder moet ook gewoon betalen. 40,-- euro per maand voor 2 dagen in de week. Ik heb het geld niet nodig want als er geen bijrijder op me pad komt nou prima... Dan staat ze die dagen maar stil.. Ze wordt toch niet in een stal gehouden. Uiteraard vind ik het net iets fijner als ze wat meer aandacht krijg en voor haar conditie. Mijn bijrijder hoef ook niet te mesten en dergelijke... Gewoon opzadelen en doe je ding ;)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:56

Als mijn paard kreupel zou zijn dan hoeft ze niet te betalen trouwens.. Een hoefsweer is inderdaad een ander gevalletje

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:00

Ik vind eigenlijk wel degelijk dat je rechten krijgt zodra je betaald. Dat je vaste dagen vrij gehouden worden, komt het paard langdurig kreupel te staan, dat je niet betaald (tenzij mede eigenaarsschap is afgesproken).

Dit is bij iedere andere sport toch ook het geval? Vallen de lessen langdurig uit, hoef je niet te betalen.. Daar wordt je vaste dag toch ook niet zomaar weggegeven of vervangen?

Ik ben zelf meer van mening dat een bijrijder vaak een ons helpt ons idee is, waardoor ik een bijdrage niet altijd even goed begrijp. Zelf (ik ben een bijrijder) stop ik dit bedrag liever in lessen, spullen voor het paard en andere nuttige zaken mbt tot het paard. Eventueel een keer mee betalen aan hoefsmid oid.

Het viel mij ook op toen ik laatst zonder bijrijdpaard kwam te zitten dat vrijwel alle advertenties het belangrijker vinden dat er betaald wordt dan dat er een match is. Lease werd me echt op iedere hoek van de straat aangeboden.. En dan inderdaad voor halve/hele stalkosten. Maar ook bijrijden, paarden totaal niet op niveau of waar heel veel werk aan is, waar geld BIJ gevraagd wordt, maar wel 'verwacht' wordt dat het probleem verminderd. Iets klopt daarin niet lijkt me.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:00

Brainless schreef:
@Sees
Dat bedoelde ik er dus mee, dat je die dagen je paard hebt verhuurd.
Ik wil dat dus niet... althans, als ik een bijrijder heb en zij rijdt bv standaard elke zondag dan houd ik daar rekening mee. Maar als ik mijn paardje alsnog zelf even wil gebruiken moet dit geen problemen opleveren.

Laatst heb ik bv mijn Fjord uitgeleend en dan is het fijn dat er niet iemand kan gaan zeuren dat dit niet kan omdat ze anders op "hun" dag geen paard hebben.

Tja, ik doe dat dus simpelweg niet, mijn paarden uitlenen op de dagen van de bijrijders, dat vind ik niet netjes. Ik heb twee paarden dus kan altijd de ander pakken als ik toch besluit zelf te willen rijden, dat probleem is dus ook ondervangen.

Brainless schreef:
@Truus
Vroeger mochten kinderen ook meer. Nu (wat logisch is) willen ouders sneller weten waar hun kind uithangt en willen de eerste keren ook mee.
Heel vroeger fietste ik ook in de winter in het donker nog naar huis langs een "drukke" weg en een stuk door het bos.
Tegenwoordig laat je je dochter van 13/14 niet meer alleen door een donker bos fietsen.

Dit bedoelt Truus volgens mij niet ;). Tegenwoordig willen (veel) kinderen niets meer voor niets doen. Ze zijn verwender dan vroeger en hebben andere (IMO minder) normen en waarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:06

renee16 schreef:
Ik vind eigenlijk wel degelijk dat je rechten krijgt zodra je betaald. Dat je vaste dagen vrij gehouden worden, komt het paard langdurig kreupel te staan, dat je niet betaald (tenzij mede eigenaarsschap is afgesproken).

Dit is bij iedere andere sport toch ook het geval? Vallen de lessen langdurig uit, hoef je niet te betalen.. Daar wordt je vaste dag toch ook niet zomaar weggegeven of vervangen?

Ik ben zelf meer van mening dat een bijrijder vaak een ons helpt ons idee is, waardoor ik een bijdrage niet altijd even goed begrijp. Zelf (ik ben een bijrijder) stop ik dit bedrag liever in lessen, spullen voor het paard en andere nuttige zaken mbt tot het paard. Eventueel een keer mee betalen aan hoefsmid oid.

Het viel mij ook op toen ik laatst zonder bijrijdpaard kwam te zitten dat vrijwel alle advertenties het belangrijker vinden dat er betaald wordt dan dat er een match is. Lease werd me echt op iedere hoek van de straat aangeboden.. En dan inderdaad voor halve/hele stalkosten. Maar ook bijrijden, paarden totaal niet op niveau of waar heel veel werk aan is, waar geld BIJ gevraagd wordt, maar wel 'verwacht' wordt dat het probleem verminderd. Iets klopt daarin niet lijkt me.

Les is bij mij niet verplicht dus als je dat wil, prima maar dat is dan jouw keuze, dat hoef ik niet in mindering te brengen op de gevraagde bijdrage. En spullen kopen voor mijn paarden? Asljeblieft niet, iig geen voer, dekens of tuigage e.d., een keer een borsteltje prima maar voor de rest zorg ik ;).

Daarbij, ik rij mijn paarden zelf meer dan de bijrijders, de kans dat ik ze zelf (ik heb privéles) dus beter rijd dan mijn bijrijders, is groot :D.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:43

Sees schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom betalen meteen in verband wordt gebracht met 'denken recht te hebben op'?
Dat is in het geval van mijn bijrijders absoluut niet het geval, bij geen van de bijrijders bij ons op stal trouwens ;).

Dat is volgens mij gewoon een wettelijke kwestie. Als een gratis bijrijder/verzorger heb is het een kwestie van leuk paardrijden, is er geen paard, jammer dan, even goede vrienden. Maar als je geld gaat vragen is dat voor de wet en de belasting een vorm van inkomsten voor de huur/lease van een product (paard). Als eigenaar heb je dan rechten maar ook plichten, daar hoor je eigenlijk gewoon aan te voldoen. Je bent dan ondernemer; inclusief ondernemersrisico.

Ik zie ook wel dat dat niet veel gebeurt, ik neem niet aan dat de meeste mensen het melden (en dus in zekere zin illegale inkomsten/ een illegaal handeltje hebben) maar in feite doe je dan iets dat in strijd is met de wet.

Voldoet iemand wel aan alle eisen dat hoor je dus over een vervangend product te beschikken zodat de bijrijder/leaser het door hem/haar gehuurde product (een rijpaard) toch kan gebruiken ook al is het vaste paard kreupel. Ook hoor je jezelf dan te verzekeren tegen schade en kun je van een betalende bijrijder dus niet eisen dat hij/zij je zadel vergoedt als dit bijvoorbeeld kapot gaat.

Wil je alles legaal doen denk ik dan ook dat je goedkoper uit bent met een gratis bijrijder/verzorger. Andersom is het betalen van een vergoeding misschien zo gek nog niet; dan heb je recht op een vervangend paard en hoef je geen dingen te vergoeden :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:53

Sees schreef:
renee16 schreef:

Les is bij mij niet verplicht dus als je dat wil, prima maar dat is dan jouw keuze, dat hoef ik niet in mindering te brengen op de gevraagde bijdrage. En spullen kopen voor mijn paarden? Asljeblieft niet, iig geen voer, dekens of tuigage e.d., een keer een borsteltje prima maar voor de rest zorg ik ;).

Daarbij, ik rij mijn paarden zelf meer dan de bijrijders, de kans dat ik ze zelf (ik heb privéles) dus beter rijd dan mijn bijrijders, is groot :D.

Ik spreek toch ook niet alleen over jou en hoe jij met je paarden/bijrijders omgaat. Ik heb het meer over het algemeen. EN noem er zelfs totaal andere voorbeelden bij.

Maar verwoort ik het heel verkeerd als ik nu denk, jij verhuurt je paarden meer aan je bijrijders? Zij mogen een rondje rijden jij zorgt voor de rest?