Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:20

Ik vind dat je bij alleen verzorgen niet hoeft te betalen.
Met rijden afhankelijk van de situatie.
Ikzelf ga waarschijnlijk een paard rijden en verzorgen, mag dan wel 7 dagen per week komen en zal de enigste zijn die rijdt en de eigenaresse maar heel soms, en ik ga wel een klein bedrag per maand betalen. Dit komt nog eens niet in de buurt van de helft van het stalgeld. Maar begrijp het wel, spullen slijten ookal ben je voorzichtig, en aan de andere kant de eigenaresse stelt wel haar paard beschikbaar en kan ik zo beetje alles ermee doen wat ik wil. Ze had ook tot verkoop over kunnen gaan, maar neemt zij nu de lasten op zich zodat ik de lusten heb. En vind het dan ook niet erg om iets te betalen.

Echter zou dit maar voor 1 keer in de week zijn omdat ze zelf geen zin of tijd heeft vind ik het een ander verhaal en dan zou ik ook niet willen betalen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:23

Juut schreef:
Beter geformuleerd; stalllingsgeld betalen voor de dagen waarop je komt ;)

Waar wil je dan wel voor betalen? De smid?
Stel jij betaalt 50 euro, wil je dan zien dat dát bewuste briefje aan de smid wordt overhandigd?

Als mijn bijrijdster zou vragen wat ik doe met het geld wat zij me betaalt, dan zou ik haar in haar gezicht uitlachen. Vind het nogal brutaal. Ik vraag ook niet aan mijn staleigenaar of de 250 euro die ik betaal ook wel écht volledig in mijn paard wordt gestoken en of ze er niet stiekem boodschappen van doen >;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:27

vuurneon schreef:
Al zou de eigenaar het uitgeven aan de vakantie; waar de bijdrage heen gaat zou mij eerlijk gezegd niet zoveel kunnen schelen en ik zou daar zelf ook nooit naar vragen waar mijn bijdrage heen gaat.

Mijn baas vraagt ook niet waar ik mijn salaris aan uit geef immers :P

Nee, maar jullie weten beiden perfect waarvoor jij salaris krijgt, welke dienst van jou er tegenover staat.

Wordt mij gevraagd een paard te komen rijden, en krijg ik daarbij de rekening 'Juut, jij komt 3 x per week, is in de maand een x of 12. Maandgeld voor stal is 5,- per dag, dus krijg ik van jou 60,- per maand' dan zou ik zeker willen weten of dit is omdat het paard zo geweldig goed is en ik er veel van ga leren. Of omdat dit is omdat ik iedere week een les met dit paard krijg. Of omdat paard omdat ik kom weet ik veel wat extra moet krijgen.
Gaat dit om de simpele kwpner, waar niks anders mee hoeft te gebeuren of wat dan ook, die ik juist zou verbeteren door hem te rijden, dan zou ik bedanken voor de eer.

Nee, dan hoef ik geen bewijsbriefjes te zien. Maar ik zou zeker wel de reden willen weten voor het bepaalde bedrag betalen.
edit; je weet toch ook perfect welke dienst jij van je stalbaas krijgt voor het stallingsgeld dat jij betaald? En tuurlijk maakt de stalbaas winst. Maar ik zou het raar vinden om bijrijder te zoeken, vergoeding te vragen en hiermee winst te maken. Dan gaat het niet meer om eigenpaard - bijrijder, dat is volgens mij dan meer eigen paard verhuren.

050206051012

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:32

Juut, er zijn weinig bijrijders waarvan je paard echt beter wordt (uiteraard uitzonderingen daargelaten). Maar ik lees in jouw post dat jij wordt gevraagd, dat is een ander verhaal dan wanneer je zelf reageert op een advertentie, dan ben je immers vrij om te reageren of niet. Als jij gericht gevraagd wordt, als mensen jóu graag willen, tja... dan zal het wellicht anders zijn. Als ik iemand benader omdat ik wil dat diegene mijn paard rijdt (dan moet ik er dus geloof in hebben dat diegene mijn paard beter maakt dan ie al is), dan zou ik ervoor betalen, maar een standaard bijrijder die gewoon lekker wil rijden en wil frutselen, die kan best betalen.

Ik weet welke dienst ik krijg voor het betalen van stalgeld en als bijrijder krijg jij een paard om te rijden; dát is waar je voor betaalt. En of het nou gaat om een klein stukje stalling, een stukje smid, een stukje enting of een paar zakken wortels, dat is totaal irrelevant.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:33

Ik vind het ook heel anders als je inderdaad gevraagd wordt om een paard te verzorgen :j dan mag je ook randvoorwaarden opmaken vind ik :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-11-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:33

Stalgeld dus.... Snap echt je probleem niet

Maar ook als je gevraagd wordt kun je weigeren of zelf mogelijk onderhandelen..
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 27-11-12 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:40

superwoman schreef:

Waarin ben ik onduidelijk dan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:46

Juut schreef:
En tuurlijk maakt de stalbaas winst. Maar ik zou het raar vinden om bijrijder te zoeken, vergoeding te vragen en hiermee winst te maken. Dan gaat het niet meer om eigenpaard - bijrijder, dat is volgens mij dan meer eigen paard verhuren.

Nou eh... om winst te maken op mijn paard zou ik hem moeten verkopen voor 50.000 euro :D
Zou ik winst willen maken op de maandelijkse kosten, dan zou ik toch zo'n 500 euro per maand moeten vragen (kan ik misschien een keer door de Mc Drive rijden). Daar vind je niemand voor. Ik kan me dus ook níet voorstellen dat er paardeigenaren zijn die winst maken op hun paard. Die paar rot centen is bij mij gewoon een principe kwestie.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:07

(Dan heb jij een beste uitschieter aan 'onderhoud'....is toch voor 1 paard? Dergelijk bedrag ligt hier in de omgeving paar hondertjes lager) Dergelijke paardeneigenaren zijn er hier wel

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:11

Ik betaal 250 euro per paard aan stalling, maar met stalling alleen ben je er nog niet. Ik laat ze elke 10 weken bekappen, elke 10 weken worden ze ontwormd, ze krijgen hun jaarlijkse enting en hebben af en toe ook een nieuwe deken, nieuw halster, een liksteen of een potje hoefvet nodig. En dan nog maar te zwijgen over de rekening als er een dierenarts nodig is.

Dus als ik dit op jaarbasis zou berekenen, zou delen door het aantal maanden, nou... dan mag ik heel wat vragen als ik er nog wat aan zou willen verdienen (is overigens niet mijn opzet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:52

Waarom moet een bijrijder haar hobby gratis kunnen uitoefenen eigenlijk? Hobbies kosten geld en heb je een dure hobby zoals paardrijden, waarom moet dat dan gratis?

Bijrijders verbeteren niet vaak hoor, als ze je paard al verbeteren, dan heb je ze vaak zelf gevraagd omdat je de capaciteiten van iemand kent en betaal je eerder dan dat je geld vraagt. Als iemand mijn paard beter maakt, betaal ik diegene om te komen rijden en ook de lessen betaal ik. Maar de gemiddelde bijrijder die afkomt op advertenties heeft geen geweldige capaciteiten en zoekt enkel een manier om gratis haar hobby uit te oefenen. Enkel in deze tijden gaat die vlieger niet meer op, paarden kosten veel enorm veel en iemand er gratis van laten mee profiteren, gaat niet meer zo gemakkelijk. Daarvoor is het simpelweg te duur. Je paard uit handen geven aan iemand gaat niet altijd meer zo simpel. Dan moet er vaak eerst vertrouwen zijn opgebouwd. Je paard meegeven aan een vreemde kan op een duur grapje uitdraaien. En vertrouwen kweken, daar kom je vaak niet eens meer aan toe. De meeste bijrijders van tegenwoordig beloven je de wereld, komen drie keer en dan is de lol er al weer af of is het paard toch iets te veel. En wanneer ze nou netjes afbellen, nee, vaak komt men gewoon niet meer, zonder tekst en uitleg.

Kijk en als er een bijrijder komt en al zijn de capaciteiten niet het beste van het beste, dan zou ze dat goedmaken door zich aan afspraken te houden, door uberhaupt gewoon met regelmaat te komen. Maar werkelijk, die instelling leeft ook nog maar bij zeer weinig bij bijrijders. Alles bij elkaar opgeteld, gaat voor niets de zon op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:07

@Mindim
Ik ken er nog genoeg die hun paard/pony gratis aanbieden.

Daarnaast zie je vaak dat betaalde bijrijdsters ook sneller meer eisen, zoals vaste dagen om te rijden ed.
Dan kun je beter iemand hebben die weinig/niets kan betalen, dan iemand die vindt dat zij een paard huurt.
En je daardoor als eigenaar amper je paard kan uitlenen aan een ander zonder scheve gezichten te krijgen.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:35

Als ik jullie hele discussie lees, heb ik het blijkbaar geweldig getroffen.

Verzorg nu al een tijd een paard met geweldige afstammingen, mega gangen en wedstrijdervaring.
De eigenaresse had iemand nodig en mijn manege hield er mee op. Via via ben ik dus met haar in contact gekomen. Ideaal dus!
Ik mag rijden als er iemand thuis is. Mag komen wanneer ik wil. Altijd welkom. Mest de stal, van het ene paard dat ik rij, elke dag dat ik er ben uit. En meestal ook van dat andere paard.
Ook ga ik mee met de trailer naar de lessen van die vrouw. Vind ik geweldig. We zijn gewoon vrienden geworden. Die mensen hebben ook persoonlijk, veel voor mij gedaan
Maar het gaat nu ook veel beter met het paard aangezien deze stilstond ivm met tijd tekort.
Paard zit nu veel beter in haar vel. En als de eigenaars even op vakantie zijn, of plannen hebben, dan geef ik ze eten, zet ze binnen etc.
Echt ideaal. Het enige wat ik zelf moet betalen, zijn de lessen.
Als er iets kapot is? Kan gebeuren. We gaan ook regelmatig winkelen. Ook zelf koop ik wat spullen. Maar zij rijdt meer met mijn dekje dan ik.
Het is gewoon een groot deelfeest.

Zou het ook niet leuk vinden als ik moet betalen. Dat lijkt me zooo koud en kil. Je wordt toch vrienden door het delen van liefde voor een paard. (Oké dat klinkt gruwelijk cliché!)
Maar aan vrienden betaal je niks. Het is gewoon geven en nemen (van diensten). Zo zie ik het.

Dit ligt natuurlijk wel anders als er een meisje van 12 komt die alleen maar wilt rijden.
Er komen hier ook wel eens kinderen die alleen een keertje willen rijden. De eigenaresse zegt dan altijd ''vraag maar aan Eefje, die verzorgt Winner''. Zelfs dat mag ik bepalen. Maar die kinderen komen echt zelden.
Daar heb je gewoon niks aan. Die moet je gewoon niet hebben.
Als je een verzorger neemt, dan neem je iemand aan wie je wat hebt zodat je gewoon dingen voor elkaar over hebt.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:51

Mijn bijrijdster hoeft geen maandelijkse bijdrage te leveren. Ik wil wel dat ze haar lessen vergoed. Dat doet ze ook netjes. Zij doet iets voor mij, waar ik haar een plezier mee doet. Ik wil en vind dat ik daar geen bijdrage voor hoef. Ze hoeft ook alleen maar te rijden. Maar zij komt ook gerust om een dagje te poetsen, dus ik heb gelukkig een goede bijrijdster getroffen die het niet alleen voor het rijden doet. Ik ben zo ongeveer per maand 400/500 euro kwijt. Ruim 300 euro aan stal, en dan nog 50 euro aan lessen, en dan komt de hoefsmid er nog bij, de nodige dingen (zoals deken, keertje andere borstel, of wat dan ook).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:09

Brainless schreef:
@Mindim
Ik ken er nog genoeg die hun paard/pony gratis aanbieden.

Daarnaast zie je vaak dat betaalde bijrijdsters ook sneller meer eisen, zoals vaste dagen om te rijden ed.
Dan kun je beter iemand hebben die weinig/niets kan betalen, dan iemand die vindt dat zij een paard huurt.
En je daardoor als eigenaar amper je paard kan uitlenen aan een ander zonder scheve gezichten te krijgen.

Ik vind de "eisen" dus weer geen probleem,beetje duidelijkheid en structuur. ook verzorgsters die gratis mogen rijden,hebben ook nog vaak eisen,omdat ze denken dat ze nòdig zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:11

Juut schreef:
superwoman schreef:

Waarin ben ik onduidelijk dan?

Ik snap je gedachtegang gewoon niet. Al veegt de eigenaar z'n kont ermee af.
Je weet toch wat je er voor krijgt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:14

Eefjah, je schrijft dat vrienden niet betalen. Echter kan je dat ook anders zien,want nu betaald alleen de eigenaar. Voor beide is het een hobby. Ik zou als vriend niet willen dat mijn vriend alles moet betalen,terwijl ik er ook zoveel gebruik van maak.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:30

Het is ook helemaal niet altijd "gebruik" maken van. Dat zien jullie fout. Sommige mensen hebben een bijrijder nodig, omdat ze bepaalde dagen niet kunnen etc.

Je hebt de gunfactor-eigenaren, die iemand anders het gunnen om een paard te rijden. Vaak omdat ze zelf ook altijd gratis ergens een paard hebben kunnen rijden en dat gaat dan op deze manier zo verder :)

Je hebt de eigenaren die het "handig vinden als" maar er wel iets voor terug willen (x dagen --> stalgeld/30*x).

En je hebt eigenaren die echt iemand nodig hebben.... Daarvan zien sommige het als een wederdienst, andere als een "ik word geholpen, maar ik vraag er ook nog geld voor..."

(Dan is er ook nog een andere groep "ik wil aan mijn paard verdienen en ik laat ook nog mensen alle klusjes doen... mijn betaalde stalhulpjes zijn toch goed af, een manege is duurder")

(Generaliserend ja! :+)

Bijrijder en eigenaar moeten er altijd samen uitkomen, wat voor de ene te veel is, is voor de andere normaal etc. Dus daar kunnen wij weinig over zeggen. Ook hangt het er af waar je staat. Waarvoor ik hier volpension heb, kan ik bijvoorbeeld bij mijn ouders 2 paarden stallen op volpension. Mensen die zelf paarden hebben weten wat het kost en kunnen vaak ook wel inschatten bij advertenties of het eerlijk is wat er gevraagd wordt. Maar je moet met zo veel dingen rekening houden dan.. (Plaats, faciliteiten, soort paard, wat voor spullen heb je ter beschikking, aantal dagen, vrijheid die je krijgt etc.)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:49

Ik zeg altijd maar 'ieder zijn eigen ding' ik zou niet betalen voor een verzorgpaard: maar daar tegenover, wil ik wel klusjes doen en hoef niet per se te rijden. Heb wel een leasepaard gehad: toen betaalde ik wel, maar deed ook klusjes (dit was niet verplicht, maar vind dat het er bij hoort)

Gelukkig heb ik al een verzorgpony waar dit precies voor geld. Als je niet wilt betalen, betaal je niet, en anders wel, zo zie ik het maar :)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:50

Sinds kort heb ik ook een bijrijdster erbij voor mijn paard (had er al 1 die op zat. rijdt) waar ik erg blij mee ben! Ik heb vanwege een gezin en werk niet de tijd om heel regelmatig te rijden en zij rijd Rafiq nu 2x per week en neemt heel regelmatig les. Zij heeft er veel plezier in en er is echt een klik met mijn paard en mij. Ik vind het onzin om geld te vragen (kan het best gebruiken hoor). Ik heb liever dat ze regelmatig een les neemt en ben allang blij dat er iemand hem met veel plezier beweging en aandacht geeft. Anders staat hij ook maar te niksen op de dagen dat ik niet kan. Ook merk ik dat hij er beter door is gaan lopen. Ik vind dat we elkaar helpen op deze manier. Op de dagen dat ze er is doet ze de stal voor me en verder zijn er geen klusjes.
Het is natuurlijk ook een kwestie van mazzel hebben. Goede bijrijdsters zijn moeilijk te vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:53

Maar ookal wordt de eigenaar geholpen,de bijrijder kan daardoor ook z'n hobby uitvoeren. Dit hoeft imo niet gratis te zijn.
Ik vind niet dat elke eigenaar geld moet vragen hoor. Maar ik vind gratis rijden wel een kadootje.
Een bijrijder doet het echt voor zichzelf,niet om de eigenaar een gunst te verlenen.

Ik reageerde op de post van serendip90

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:57

Juut, volgens mij is Quellian aardig op de hoogte van stallingskosten in onze regio, ik overigens ook en stalgeld van ± € 250 - 300,- is in deze regio heel normaal ;). Ik betaal toevallig minder maar met twee paarden kost het me nog steeds handen vol geld.

Ik kan dus idd ook een ander paard aanbieden op het moment dat het bijrijdpaard een keer niet zou kunnen lopen. Overigens wil ik geen bijrijders die na één keer niet te kunnen rijden vanwege een blessure al beginnen te miepen over een vervangend paard ;).

Ik heb twee hele fijne bijrijders die én betrokken zijn én een geldbijdrage leveren. Het kan dus zeker: goede bijrijders die betalen.

Gratis mijn paarden ter beschikking stellen zou ik nooit doen. Het is tenslotte mijn meest kostbare bezit en niet alleen emotioneel gezien ;).

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:12

Tuurlijk kunnen goede bijrijdsters ook betalen. Maar ik vind het ook leuk om iemand een plezier te doen zonder dat ik daar geld voor krijg. Ik geniet er ook van dat iemand het leuk heeft met mijn paard en er veel van leert. Mijn bijrijdster wilde ook wel betalen, maar ik vind het belangrijker dat ze les neemt.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:22

Maar dan maakt geld toch nog niets uit? Of ze nu betalen of niet, het blijft gewoon een kostbaar bezit ;) Ik kan gewoon gevoelsmatig geen bijdrage vragen. Maar dat ligt gewoon aan mij.

En het is ook een grote gunfactor hoor, kan ook makkelijk zeggen "hij staat de dagen dat ik er niet ben buiten, mijn zusje en moeder komen sowieso elke dag bij hem langs, die kunnen hem zelf longeren.." Dus in feite heb ik niet echt iemand nodig. Maar ik heb liever dat hij net iets meer gereden wordt (en het feit dat hij nog al eens eigenwijs kan doen en bij mams toch iets vaker zijn zin krijgt ;))

Dus mjah, ik weet dat het een hele grote gunfactor is, ook toen ik nog wel elke dag ging... Maarja, ik heb zelf ook die gunfactor gekregen. En nu kan ik iemand anders blij maken ermee :) Het scheelt ook dat we het redelijk makkelijk kunnen betalen en alles en het stalgeld in de omgeving best meevalt.

Ik vind het heel lastig om aan een goede bijrijder te komen (heb nu iemand gelukkig), maar ik vind als je een bijdrage gaat vragen, beperk je je nog meer in de keuze. (En dan het gevoelsmatige natuurlijk nog, dat ze met een bijbedrage mee mogen beslissen voor mijn gevoel.. ) Nu gaat ook alles in overleg, heb een super iemand gevonden die niet rijden op 1 heeft staan, die het leuk vind om met hem aan de slag te gaan en alles :) Maar als ze zo graag ooit iets wil doen, dan koopt ze maar een zak snoepjes ofzo voor hem of iets dergelijks :) Les nemen vind ik ook wel zeer fijn (wel in overleg bij iemand die ik zelf ook goed vindt lesgeven) Zo heb ik dat 13 jaar lang ook gedaan (kocht uiteindelijk toch nog heel veel, maarja, verzorgpaardje was ook echt "mijn" paardje, zo zagen ze het ook. Dus er kwam in overleg ook vanalles :))

Moet ook eerlijk zeggen dat bij ons op stal een bijdrage normaler is... Er zijn maar een paar mensen die "gratis" een paardje mogen rijden. Maar ik zeg ook heel eerlijk, tenminste vind ik bij ons op stal, de mensen die een bijdrage betalen komen toch veel meer voor het "rijden" dan de mensen die geen bijdrage betalen. Drama als het paard kreupel is over wel/niet betalen etc... En ik wil juist iemand die lol heeft met mijn knol ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:34

wat ik me afvraag voor de eigenaren die geld vragen. Als het paard kreupel raakt, verwacht je dat de bijrijder nog betaald of niet?