bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:04

joke1989 schreef:
sneeuwpop schreef:
Of een eigenaar als sponsor voor hun hobby?

Inderdaad...!!! lijkt me ook niet de bedoeling toch.. :-)

Ach waarom niet.
Mijn bijrijdster is super goed voor mijn pony en wat word ik er minder van als zij mijn pony meeneemt naar het bos?

Zadel, hoofdstel, borstels is al aanwezig, want die heb ik zelf ook gewoon nodig.
Doordat zij 1x per week naar het bos gaat, heb ik tijd en ruimte om een keer minder te rijden, dus harder slijten doet het ook niet.

Als ze niet kwam, zou ik dus exact dezelfde kosten hebben aan mijn pony als nu, maar veel meer werk (moet dan vaker zelf zorgen voor de beweging van mijn pony, alle dagen zelf uitmesten en voeren).

Waarvoor zou ik haar dan laten betalen? Zodat ik én minder werk heb, én minder kosten?
En omdat zij maar perse moet betalen omdat hobby's geld kosten?

Ik blijf bij mijn standpunt. Die pony is van mij, is mijn verantwoordelijkheid en dus draag ik ook de kosten. Ik deel graag in het plezier, heb een top bijrijdster (die overigens wel een bijdrage wilde betalen maar dat niet mag van mij), ik ben blij dat mijn pony aandacht krijgt, mijn pony is blij met de extra aandacht en mijn bijrijdster is blij dat ze haar hobby uit kan oefenen.
Win-wim-win situatie.

En ook ik snap dat andere mensen soms andere keuzes maken dan ik.

Maar niet-betalende bijrijders zijn niet per definitie slecht of verwend of verwaand of noem maar op. En ik subsidiëer liever de hobby van mijn bijrijdster dan door klusjes als uitmesten en voeren uit te besteden aan de pensionstal. Die doen dan nl het werk wel, maar het meest belangrijk vind ik dat mijn pony aandacht en beweging krijgt en dat doet de pensionstal niet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:27

sneeuwpop schreef:
Pocca_Locca schreef:
Nou, ik ben de dag daarna naar de manege gegaan, om te praten hierover met eigenares, en kreeg als antwoord:" sorry, hoor :D , maar tja, de kachel moet blijven branden, hè..?" :D :$ en bovendien, geldt het alleen op de dagen dat jij les hebt %) :list: ( tegen mijn dochter dus) die met een sip gezichtje nog zei:" ja, oké, ik begrijp het"...
Wel even vermeldenswaardig is, dat er zeker drie andere pony's die dag nog niet hadden gelopen, en dat degene die op de verzorgpony van mijn dochter mocht, juist een hekel had aan die pony, en dat ook een paar keer al had gezegd.
Het is best knap van mij, al zeg ik het zelf, :o dat ik toen om de goede vrede te bewaren, haar niet een #)
Geslagen heb <<)

Ben je niet gelijk gestopt daar dan?
Slaan vind ik geen oplossing, maar de vrede bewaren zou ik niet doen.

Ik heb niet zomaar de vrede bewaard, heb heel duidelijk gezegd, dat ik dit geen stijl vond.. Toen kwam er dat flauwe excuus.

Ik weet niet of je zelf kinderen hebt, maar dan begrijp je waarschijnlijk beter hoe je je als ouder soms in moet houden, ook al zou je liever ruzie maken. Mijn dochter had leuke vriendinnen daar en was gehecht aan de pony's. Dan ga je niet zomaar weg, hoewel ik nu denk dat dat beter was geweest. Maar dan had dat mallotige :r wijf d'r zinnetje meteen gehad, dat weet ik nu achteraf, want er kwam nog een reeks van dit soort kleuterachtige pesterijen achteraan, waardoor ik geen andere conclusie kon trekken, dan dat ze mij liever kwijt dan rijk was. Zo makkelijk pest je mij niet weg. Maar wellicht hoort dit in een ander topic thuis

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:32

Ach waarom niet.
Mijn bijrijdster is super goed voor mijn pony en wat word ik er minder van als zij mijn pony meeneemt naar het bos?

Zadel, hoofdstel, borstels is al aanwezig, want die heb ik zelf ook gewoon nodig.
Doordat zij 1x per week naar het bos gaat, heb ik tijd en ruimte om een keer minder te rijden, dus harder slijten doet het ook niet.

Als ze niet kwam, zou ik dus exact dezelfde kosten hebben aan mijn pony als nu, maar veel meer werk (moet dan vaker zelf zorgen voor de beweging van mijn pony, alle dagen zelf uitmesten en voeren).

Waarvoor zou ik haar dan laten betalen? Zodat ik én minder werk heb, én minder kosten?
En omdat zij maar perse moet betalen omdat hobby's geld kosten?

Ik blijf bij mijn standpunt. Die pony is van mij, is mijn verantwoordelijkheid en dus draag ik ook de kosten. Ik deel graag in het plezier, heb een top bijrijdster (die overigens wel een bijdrage wilde betalen maar dat niet mag van mij), ik ben blij dat mijn pony aandacht krijgt, mijn pony is blij met de extra aandacht en mijn bijrijdster is blij dat ze haar hobby uit kan oefenen.
Win-wim-win situatie.

En ook ik snap dat andere mensen soms andere keuzes maken dan ik.

Maar niet-betalende bijrijders zijn niet per definitie slecht of verwend of verwaand of noem maar op. En ik subsidiëer liever de hobby van mijn bijrijdster dan door klusjes als uitmesten en voeren uit te besteden aan de pensionstal. Die doen dan nl het werk wel, maar het meest belangrijk vind ik dat mijn pony aandacht en beweging krijgt en dat doet de pensionstal niet.[/quote]

Ik heb zelf bijrijders (lees: 2!!) en ze betalen beide helemaal niets. Alleen verwacht ik wel dat ze de stallen doen op de dagen dat ze rijden. Ik heb de paarden aan huis staan, dus veel extra werk is het niet voor mij. Ik mest uit en ben alweer klaar, hoef er niet voor te rijden en kan er zo even bij weg lopen.
Ik heb ook nooit een bijdrage gevraagd van mijn bijrijders (2 omdat ik net een kleine heb) maar ik verwacht wel dat er wat tegenover staat.
tegenwoordig zijn er veel verzorgers die graag willen opzadelen rijden en weer afzadelen en weg willen.. alleen de lusten dus! En dat vind ik niet helemaal fair... als ze dat willen kunnen ze een bepaald bedrag betalen om te mogen rijden lijkt mij.. Anders toch maar naar een manege om te rijden?? :) hoef je ook niets te doen en heb je ook alleen maar de lusten!

joke1989

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:33

En daarbij.. niet iedereen is zuinig op een ander z'n spullen ben ik ook achter gekomen.. :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:05

joke1989 schreef:
En daarbij.. niet iedereen is zuinig op een ander z'n spullen ben ik ook achter gekomen.. :(

Nee en ook niet op een ander z'n paard. Ik heb er een gehad voor mijn oude pony die volgens de veearts niet meer mocht springen,wat ze wisten. Wat gebeurde er dus? Wel springen, en ook anderen erop laten natuurlijk. Dit was een bijrijdster die niets hoefde te betalen. Ik doe dit nooit meer.

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:06

anjali schreef:
joke1989 schreef:

Nee en ook niet op een ander z'n paard. Ik heb er een gehad voor mijn oude pony die volgens de veearts niet meer mocht springen,wat ze wisten. Wat gebeurde er dus? Wel springen, en ook anderen erop laten natuurlijk. Dit was een bijrijdster die niets hoefde te betalen. Ik doe dit nooit meer.

Bestaat er niet zoiets als een bijrijdster-overeenkomst? Voor als er aanwijsbaar schade ontstaat?

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:07

Waarschijnlijk bestaat dat wel maar ja.. je hebt toch vertrouwen in een mens.. tenminste ik :) al is dat niet altijd goed natuurlijk!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:13

Anke schreef:
Uitstervend soort...de échte paardengekken!

Uitstervend soort, jongeren die voor niets andermans stal uitmesten?
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 24-03-16 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:14

Maar of iemand zuinig is met je paard of met je spullen, dat hangt toch niet af van het wel of niet betalen van een bijdrage?

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:20

Marije_jiplover schreef:
Maar of iemand zuinig is met je paard of met je spullen, dat hangt toch niet af van het wel of niet betalen van een bijdrage?

Zou niet zo moeten zijn natuurlijk. Zal ook vast geen diepgravend onderzoek naar zijn gedaan. Weet het niet. Je zou inderdaad van het goede van de mensen uit moeten gaan. Misschien een soort borg vragen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:34

Ik vind dat ook ongelofelijk, dat je je zo niet verantwoordelijk voelt voor andermans spullen. En ik snap ook niet dat veel bijrijders de klusjes laten zitten en alleen gaan rijden. Ik heb daar nog nooit moeite mee gehad, ik mest echt met plezier een stal uit en denk er niet eens over na om de klusjes niet te doen.
Ik ben toen ik het druk kreeg mede daarom ook gestopt met bijrijden, ik merkte dat ik mijn afspraken niet altijd kon nakomen. Dan liever iemand die dat wel kan dan dat ik steeds moet afzeggen. Vond dat heel vervelend.
Maar goed, blijkbaar werkt dat bij veel ook niet zo. Stonden jullie vroeger ook niet gewoon in de manege rond te kijken, hopend op een klusje? Stal mesten, opstrooien, met kruiwagens sjouwen, tuig invetten.. Ik was allang blij dat ik iets kon meekrijgen van het paardengebeuren.. :') Heel erg penny, maar dat is nooit overgegaan.
Wel denk ik dat je niet teveel van kinderen/pubers kan verwachten. Die moeten ook echt nog leren verantwoordelijkheid te nemen. Dat zit er wel een beetje in of niet, dat verschil zie ik ook wel bij mijn kinderen. Maar ik vergat vroeger ook wel eens iets, waarvan ik nu denk 'hoe kon ik?', maar dat was niet bewust.

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:42

Majabeestje schreef:
Ik vind dat ook ongelofelijk, dat je je zo niet verantwoordelijk voelt voor andermans spullen. En ik snap ook niet dat veel bijrijders de klusjes laten zitten en alleen gaan rijden. Ik heb daar nog nooit moeite mee gehad, ik mest echt met plezier een stal uit en denk er niet eens over na om de klusjes niet te doen.
Ik ben toen ik het druk kreeg mede daarom ook gestopt met bijrijden, ik merkte dat ik mijn afspraken niet altijd kon nakomen. Dan liever iemand die dat wel kan dan dat ik steeds moet afzeggen. Vond dat heel vervelend.
Maar goed, blijkbaar werkt dat bij veel ook niet zo. Stonden jullie vroeger ook niet gewoon in de manege rond te kijken, hopend op een klusje? Stal mesten, opstrooien, met kruiwagens sjouwen, tuig invetten.. Ik was allang blij dat ik iets kon meekrijgen van het paardengebeuren.. :') Heel erg penny, maar dat is nooit overgegaan.
Wel denk ik dat je niet teveel van kinderen/pubers kan verwachten. Die moeten ook echt nog leren verantwoordelijkheid te nemen. Dat zit er wel een beetje in of niet, dat verschil zie ik ook wel bij mijn kinderen. Maar ik vergat vroeger ook wel eens iets, waarvan ik nu denk 'hoe kon ik?', maar dat was niet bewust.

Juist! Ik had vroeger op woensdagmiddag les van 16.00 tot 17.00, maar we waren om 13.00 al op de manege te vinden! Lekker wat tutten met de pony's. Uitmesten en als we geluk hadden mochten we helpen met voeren!! Geweldig toch :-)
Mocht je echt een paarden gek zijn maar geen plek of er geld voor hebt dan kun je dat omzetten in klusjes die er nou eenmaal bij horen... Toch :-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:46

Majabeestje schreef:
Als je een paard koopt ga je er toch niet vanuit dat je een bijrijder 'neemt' die deelt in de kosten?
Je vraagt toch ook pas een bijrijder als je hulp kan gebruiken met je paard(en)? Ik vind het logisch om als bijrijder zijnde te helpen met de klussen, naar mijn idee hoort dat ook bij de paardenhobby. Maar ik heb altijd mensen uit de brand geholpen, die waren alleen maar blij dat ik kwam helpen met de verzorging en het paard beweging geven. Dat heeft hen ontlast op de momenten dat ze er geen tijd voor hadden of het gewoon zwaar vonden.
Lessen op het paard heb ik altijd zelf betaald, dat is ook voor mezelf, om te groeien in mijn ontwikkeling. Maar verder was mijn aandeel 'hulp' en is er nog nooit sprake geweest om mee te betalen.

Nee, vele hebben echt geen bijrijder nodig, maar gunnen anderen ook een verzorgpaard, zoals zij vroeger ook een verzorgpaard hadden. Meeste van die eigenaars rijden minder dan vroeger en krijgen dan dat idee.
Dus vooral een verzorgster "uit de brand helpen" wordt het dan ;-)
Maar dat hoeft imo niet gratis, het is immers een dure hobby voor iedereen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:50

Marije_jiplover schreef:

Ik heb wel gemerkt dat je een bepaald soort volk met een bijdrage niet of veel minder ziet. Volk dat vooral aan zichzelf denkt - niet afbellen en je spullen neergooien...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:51

QueenElsbeth schreef:
anjali schreef:

Bestaat er niet zoiets als een bijrijdster-overeenkomst? Voor als er aanwijsbaar schade ontstaat?

Van een kale kip kun je niet plukken en een badvokaat is meestal al duurder, dus het heeft geen zin.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:02

Ik blijf erbij dat verantwoordelijke verzorgsters ook wel iets over moeten willen hebben.
Als iemand bereid is een bijdrage te leveren of bijvoorbeeld eens wat zakken voer haalt of nieuwe beugels etc dat kan namelijk ook. Ze krijgen toch ook een band met het paard lijkt me. En waarom zouden ze dan geen bijdrage willen of kunnen leveren? Een hobby is duur. Maar los van de hobby heb je te maken met een dier een levend wezen. Met mensen die daar mee op stap mogen en mijn ervaring is dat mensen die er wat voor over hebben ook netter zijn met je paard en met je spullen. Netter in de vorm van Je paard na een pittige rit eerst goed uitstappen, droog borstelen of spoelen en dan goed na verzorgen en niet heel warm terug naar stal. Als iemand gratis kan verzorgen en rijden, zou ik wel verwachten dat iemand zo nu en dan eens het zadel een poetsbeurt geeft, vergoed als de stijgbeugel afbreekt bij het opstappen of als de poetskoffer gemold is. Maar dus ook als ze tijdens een rit te ruig zijn geweest en er moet naar gekeken worden, als jij alls betaald dan kunnen ze doen ze willen en dat zou ik mijn paard niet aan willen doen, nou heb ik geen paard meer. Maar iemand die nooit een cent hoeft te betalen die is weg op het moment dat er iets niet meer goed gaat.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 24-03-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:04

Ik heb ook ik heb 2 paarden,
de ene train ik harder als de andere ook vanwege leeftijd , ;)
Maar een paar x iemand laten komen kans gegeven om te laten verzorgen,
Nou ik doe het niet meer gratis,
Ik vraag 50 euro in de maand en ze mogen komen waneneer ze willen;)
maar iedereen ze te duur of wilt rijden aagh dan doe ik toch allemaal zelf :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:05

waxmeltsenzo schreef:
Ik blijf erbij dat verantwoordelijke verzorgsters ook wel iets over moeten willen hebben.
Als iemand bereid is een bijdrage te leveren of bijvoorbeeld eens wat zakken voer haalt of nieuwe beugels etc dat kan namelijk ook. Ze krijgen toch ook een band met het paard lijkt me. En waarom zouden ze dan geen bijdrage willen of kunnen leveren? Een hobby is duur. Maar los van de hobby heb je te maken met een dier een levend wezen. Met mensen die daar mee op stap mogen en mijn ervaring is dat mensen die er wat voor over hebben ook netter zijn met je paard en met je spullen. Netter in de vorm van Je paard na een pittige rit eerst goed uitstappen, droog borstelen of spoelen en dan goed na verzorgen en niet heel warm terug naar stal. Als iemand gratis kan verzorgen en rijden, zou ik wel verwachten iemand zo nu en dan eens het zadel een poetsbeurt geeft, vergoed als de stijgbeugel afbreekt bij het opstappen of als de poetkoffer gemold is. Maar iemand die nooit een cent hoeft te betalen die is weg op het moment dat er iets niet meer goed gaat.

Mee eens.

Ik heb bijrijders die niet betalen maar wel af en toe een klusje opzich nemen en soms zelf dingen aanschaffen zoals peesbeschermers of een halster.

Gaat prima zo.

Maar niets betalen, niets doen alleen maar rijden. Ja hoi! Das wel de lusten maar niet de lasten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:07

Ik had nog een stukje bij mijn text neergezet, sorry was te laat.

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:36

NatasjavE schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Als iemand bereid is een bijdrage te leveren of bijvoorbeeld eens wat zakken voer haalt of nieuwe beugels etc dat kan namelijk ook. Ze krijgen toch ook een band met het paard lijkt me. En waarom zouden ze dan geen bijdrage willen of kunnen leveren? Een hobby is duur. Maar los van de hobby heb je te maken met een dier een levend wezen. Met mensen die daar mee op stap mogen en mijn ervaring is dat mensen die er wat voor over hebben ook netter zijn met je paard en met je spullen. Netter in de vorm van Je paard na een pittige rit eerst goed uitstappen, droog borstelen of spoelen en dan goed na verzorgen en niet heel warm terug naar stal. Als iemand gratis kan verzorgen en rijden, zou ik wel verwachten iemand zo nu en dan eens het zadel een poetsbeurt geeft, vergoed als de stijgbeugel afbreekt bij het opstappen of als de poetkoffer gemold is. Maar iemand die nooit een cent hoeft te betalen die is weg op het moment dat er iets niet meer goed gaat.

Mee eens.

Ik heb bijrijders die niet betalen maar wel af en toe een klusje opzich nemen en soms zelf dingen aanschaffen zoals peesbeschermers of een halster.

Gaat prima zo.

Maar niets betalen, niets doen alleen maar rijden. Ja hoi! Das wel de lusten maar niet de lasten.

Helemaal gelijk heb je..ik ben allang blij dat ik een gedeelte van mijn studie bij deze accommodatie kan uitvoeren. Heb al heel wat kruiwagens geleegd, haha. Maar berijdt dus ook 2 paarden van een ander. Ik zit in de win win modus.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:22

Maar er zit ook een groot verschil tussen een paard leasen of bijrijden.
Ik wil mijn ruin best verleasen tijdens mijn zwangerschap maar vind het lastig wat je dan moet vragen. En ik ben indd heeeel zuinig op mijn spullen en verwacht dat andere dat ook zijn. Maar wat nou als iemand een dikke kras op je zadel maakt, of je hoofdstel stuk maakt, of spullen kwijtraakt etc. Neem je dat maar voor lief of zet je dat op papier? Zelfde als ze je paard kreupel rijden... Wat dan..

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:47

Vanaf april mag ik het paard van mijn instructeur bijrijden. Zij vraagt wel een bijdrage van 100 euro per maand voor zo vaak ik wil rijden per week. Les is extra. Ik vind het prima en heb het er ook over..Hij is een top getrained paard en ik ben herintreedster en beginner op het gebied van western, ik kan dus heel veel van hem leren. Ook zijn de spullen duur en ik snap als ze zeker wil zijn, dat er zuinig mee omgegaan wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:10

joke1989 schreef:
tegenwoordig zijn er veel verzorgers die graag willen opzadelen rijden en weer afzadelen en weg willen.. alleen de lusten dus! En dat vind ik niet helemaal fair... als ze dat willen kunnen ze een bepaald bedrag betalen om te mogen rijden lijkt mij.. Anders toch maar naar een manege om te rijden?? :) hoef je ook niets te doen en heb je ook alleen maar de lusten!

Ik zoek juist zo'n iemand... die alleen komt om te rijden (of iig alleen komt voor het paard).
Klusjes doe ik zelf, of mijn man.

@Zsazsa
Spullen (erg) kapot maken is vervangen/betalen.
Maar een paard kreupel rijden is een moeilijk iets.
Je moet als eigenaar 100% kunnen bewijzen dat degene met opzet jouw paard heeft kapot gereden.
En dat is bij kreupel worden een heel moeilijk iets.

Dan kun je beter kiezen voor een goede (ziektekosten)verzekering voor je paard en de bijrijder daar bv 1/2 of 1/3 van laten betalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:06

Veriye schreef:
Vanaf april mag ik het paard van mijn instructeur bijrijden. Zij vraagt wel een bijdrage van 100 euro per maand voor zo vaak ik wil rijden per week. Les is extra. Ik vind het prima en heb het er ook over..Hij is een top getrained paard en ik ben herintreedster en beginner op het gebied van western, ik kan dus heel veel van hem leren. Ook zijn de spullen duur en ik snap als ze zeker wil zijn, dat er zuinig mee omgegaan wordt.

100 euro voor eigenlijk alle dagen is niet duur

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:46

@Ojajoh: Ne idd vind ik ook niet :) Ben er heel blij mee. Ze gebruikt hem nog af en toe in lessen, maar dan wel in overleg met mij.