Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_Satje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:21

Hey allemaal, Ik spring even in.
Ik heb een eigen paard en mijn stalgeld bedraagt 230,- per maand.
Ik zie het heel simpel.
Paardrijden op een manege kost ook geld en vaak nog meer ook.
Ik vraag 50euro per maand voor gemiddeld 3 dagen in de week.
Ze mag "alles" met mijn paard doen en zelfs op wedstrijd.

In een winkel levert iemand je een product ook niet gratis (beetje kromme vergelijking natuurlijk)
Maar ik "lever" haar een paard a 3 dagen in de week, dan kost je dat 50euro per maand.
Kan je het elders beter/goedkoper krijgen dan ben je vrij om te gaan naar de ander ;)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:34

Ik heb een merrie van 11 jaar en ik heb zo wel niet als wel geld voor gevraagd. Het ligt er aan wat er mee gedaan wordt. Kijk als ik ijzers bij mijn paard om moet gaan doen, omdat er in eens veel over de weg gereden wordt en het is een paard waar je veel mee kan doen. De bijrijder hoeft verder niets te doen. Vind ik het best redelijk dat je een bedrag ervoor mag vragen. Echter toen ik zwanger was en ik niet voor mijn paard kon zorgen door allerlei klachten die ik had, was ik zo blij met mijn bijrijdster. Ze deed zo veel voor me dat ik het niet in mijn hoofd haalde om er geld voor te vragen. Dus ik vind dat het in alle redelijkheid en na wat men moet doen of laten een bedrag gevraagd kan worden. Ik heb vroeger ook verzorg pony gehad, maar ik deed daar ook echt heel veel en ik had het niet redelijk gevonden gezien hoeveel ik er voor deed dat daar ook nog eens voor zou moeten betalen. Het is weer wat anders als je dan ook weer bepaalde zeggenschap hebt over het paard. Het ligt dus geheel aan de situatie.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:07

Je kan beter iemand betalen om te rijden, weet je tenminste zeker dat je paard goed en áltijd gereden wordt ;)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:10

Daisies schreef:
Je kan beter iemand betalen om te rijden, weet je tenminste zeker dat je paard goed en áltijd gereden wordt ;)

Dat ook niet :') Zijn hier in de buurt genoeg mensen die wel voor geld je paard willen rijden maar er 1 borsteltje overheen halen, snel snel opzadelen, half instappen, half uitstappen en tussendoor maar wat doen... Kwaliteit is ook niet altijd te koop helaas :')

(Er zitten ook wel goede ruiters bij hoor, maarja, ik ga voor mijn recreatie-ezel niet betalen om iemand een rondje door het bos te laten rijden ;))

gupje

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:38

Het hangt van de situatie af vind ik persoonlijk.

Heb vroeger een onwijs goede bijrijdster gehad die intensief met mijn merrie reed en wedstrijden.
Zij betaalde 50 euro per maand voor de 2 weken 3 dagen en de andere 2 weken 4 dagen.
Die 50 euro ging apart voor hoefsmid en potje voor dekens etc aangezien ze fanatiek trainde zowel buiten als in de bak.

Op dit moment heb ik een onwijs leuk meisje van 10 jaar op mijn merrie rijden (ze wordt nu gebruikt voor recreatie ivm ziekte). Dit meisje betaald mij niks. mijn merrie heeft er veel plezier in en zij ook.
Af en toe neemt ze wat lekkers mee of een kleinigheid (wat al niet hoeft). Ze hoeft verders niks te doen, alleen maar lekker poetsen en 2x in de week rijden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:41

Nikki_Satje schreef:
Hey allemaal, Ik spring even in.
Ik heb een eigen paard en mijn stalgeld bedraagt 230,- per maand.
Ik zie het heel simpel.
Paardrijden op een manege kost ook geld en vaak nog meer ook.
Ik vraag 50euro per maand voor gemiddeld 3 dagen in de week.
Ze mag "alles" met mijn paard doen en zelfs op wedstrijd.

In een winkel levert iemand je een product ook niet gratis (beetje kromme vergelijking natuurlijk)
Maar ik "lever" haar een paard a 3 dagen in de week, dan kost je dat 50euro per maand.
Kan je het elders beter/goedkoper krijgen dan ben je vrij om te gaan naar de ander ;)

Ja, maar...had je bij het zoeken/ aannemen van bijrijdster dan ook voor ogen de ander een product (je paard een x aantal dagen) te verlenen? Of verleend de bijrijdster jóu een product (je paard beweging en verzorging verlenen een x aantal dagen) Dat is de redenatie die ik bij veel mensen mis.

Tuurlijk betaal ik op de manege ook een aardig bedrag. Maar dan krijg ik les. Hoef geen stal uit te mesten. Als ik het paard om wat voor reden beu ben, vraag ik de volgende week een ander paard. Hoef niet extra lang te blijven om dekens te verwisselen. enz enz enz. Manegegeld vind ik dan ook niet helemaal opgaan als 'excuus' voor vragen van vergoeding.
Ik zie dan liever dat iemand benoemd een steengoed paard te hebben waar de bijrijder van leert, of dat de eigenaar bijrijder les geeft, of dat er geen bijrijder nodig was maar deze persoon zelf heel graag wilde. Of dat het geld voor de smid is omdat zonder bijrijder het paard niet op ijzers had gehoeven.
Dit vind ik verschillende goede redenen om vergoeding te vragen aan een bijrijder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:27

Juut schreef:
Ja, maar...had je bij het zoeken/ aannemen van bijrijdster dan ook voor ogen de ander een product (je paard een x aantal dagen) te verlenen? Of verleend de bijrijdster jóu een product (je paard beweging en verzorging verlenen een x aantal dagen) Dat is de redenatie die ik bij veel mensen mis.

Het product wat de verzorgster volgens jou zou verlenen ís de hobby.
Wil je een eigen paard, is dát het.

Wil je alleen rijden zonder verantwoordelijkheden als verzorging, dan is de beste optie om op de manege te blijven rijden of om paarden te huren voor een rit.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:39

Citaat:
Het product wat de verzorgster volgens jou zou verlenen ís de hobby.

Ligt er aan. Toen ik briefje ophing in de supermarkt met 'gezocht; verzorgpony', was het inderdaad míjn hobby, en werd mij een product gegeven; verzorgpony.
Toen ik jaren later werd gevraagd Ascot te komen rijden omdat zijn eigenaars dit zelf niet konden, verleende ík een product; groen paardje door rijden en bezig houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:41

Juut schreef:
verleende ík een product; groen paardje door rijden en bezig houden.

Maar was dat voor jou ook geen hobby dan?
Deed je dat echt om de eigenaar een plezier te doen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:49

superwoman schreef:
Juut schreef:

Dat zal dan wel weer zo'n win-win situatie zijn geweest :)

Overigens kun je het paard niet echt als een te huren product zien, tenzij je voorziet in de verzekeringen en ook een alternatief paard kunt bieden mocht het paard het 'niet doen'... dat is bij een manege of verhuurbedrijf namelijk ook de plicht van de verhuurder.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:52

superwoman schreef:
Juut schreef:

Nou...ik had al een verzorgpaardje op dat moment. Ik was niet op zoek naar een ander paardje, maar vond Ascot wel leuker. Het was hobby ja, maar omdat het hobby is zou ik bij voorbaat moeten betalen?
Ik werk op een kinderboerderij, begeleid daar verstandelijk gehandicapten, lopen twee fjorden. Die rijd ik, zodat daarna cliënten veilig en vertrouwd kunnen rijden. Omdat paardrijden mijn hobby is, zou ik dus mijn leidinggevende moeten betalen? Hij wilt toch dat cliënten kunnen rijden? We hebben een huifkar. Omdat ik mennen leuk vind, zou ik dus moeten betalen als ik op de huifkar gezet wordt om cliënten rond te rijden?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:54

Juut schreef:
Nou...ik had al een verzorgpaardje op dat moment. Ik was niet op zoek naar een ander paardje, maar vond Ascot wel leuker. Het was hobby ja, maar omdat het hobby is zou ik bij voorbaat moeten betalen?
Ik werk op een kinderboerderij, begeleid daar verstandelijk gehandicapten, lopen twee fjorden. Die rijd ik, zodat daarna cliënten veilig en vertrouwd kunnen rijden. Omdat paardrijden mijn hobby is, zou ik dus mijn leidinggevende moeten betalen? Hij wilt toch dat cliënten kunnen rijden? We hebben een huifkar. Omdat ik mennen leuk vind, zou ik dus moeten betalen als ik op de huifkar gezet wordt om cliënten rond te rijden?

Ik mag toch ook hopen dat de meeste mensen hun wérk leuk vinden.. toch worden ze daar voor betaald en niemand vindt dat raar. Zelfs vrijwilligers hoeven niet te betalen voor werk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:59

idd sallandval.
Omdat het hobby is, hoef je van mij niet te betalen hoor. Echter is het wel een dure hobby.
Wil je er niet voor betalen, prima, maar het is imo niet gek als iemand daar geld voor vraagt.

Je kunt ook paardrijden voor je werk (corrigeren,zademak maken,wedstrijden), al moet je dan wel goed genoeg kunnen rijden :P , maar dan zijn er ook weer mensen die je er wel voor willen betalen -:)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-11-12 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:03

superwoman schreef:
idd sallandval.
Omdat het hobby is, hoef je van mij niet te betalen hoor. Echter is het wel een dure hobby.
Wil je er niet voor betalen, prima, maar het is imo niet gek als iemand daar geld voor vraagt.

Iemand kan het altijd vragen inderdaad. Vragen staat vrij.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:08

Ok, misschien niet duidelijk voorbeeld. Wat ik bedoel; de redenatie 'het is jou hobby, dus mag/ moet je er voor betalen' kan nog wel eens heel kort door de bocht zijn. Deze mensen werden wél geholpen doordat iemand hun paardje kwam rijden. Ja, dan heb ik er wel een bijdrage in, maar dat zijn wel aanschaf van dingen die niet nodig waren geweest als ik niet kwam rijden, en pas vanaf het moment dat ik een vaste baan had. En geheel uit eigen initiatief. Er is nooit sprake van geweest dat ik een X bedrag moest betalen gewoonweg omdat ik zoveel dagen in de maand kwam en paardrijden mn hobby is.

Het is een dure hobby ja, en een bijdrage is niet direct verkeerd. Maar dan zou ik er wel graag een goede redenatie achter zien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:14

Juut schreef:
Deze mensen werden wél geholpen doordat iemand hun paardje kwam rijden.

je kunt elkaar helpen, maar de kosten zijn er. Ik vind het niet gek als er geld voor wordt gevraagd.
Hangt imo er vanaf of ze ook iemand krijgen die er voor wil betalen... (zie nog wel eens moeilijke projecten voorbij komen, waar ik met geld toe niet eens aan zou beginnen) Ik zou ook nooit betalen voor een paard wat ik steeds moet corrigeren omdat de eigenaar niet kan rijden.
(scheelt dat ik mijn eigen paard(en) heb en niet andermans paarden wil rijden)
Maar dat is dus ook de reden dat ik geen bijrijdster wil, omdat ik mijn paard(en) moet corrigeren wanneer een minder goede ruiter er op heeft gereden.
(niet direct na 1 dag, maar moet dat wel bijhouden met extra rechtrichten etc.) dan geef ik 'm liever (veeeel) vrij.

angelapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:36

hoi ik heb nog een redelijk jong paard de enige voorwaarde die ik heb gesteld voor het rijden van mijn paard is 2 keer per maand lessen bij mijn lerares.
ze komt dan 2 keer per week maar als ze wilt mag ze ook vaker per week komen bij mij gaat het er om dat mijn paard en bijrijder lol hebben.
voor mij is het alleen makkleijk want zo heb ik ook een dagje vrij af en toe

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:57

@ superwoman; De kosten zijn er ja. Maar dat weet je toch ook als je zelf een paard neemt? Wat veranderd hieraan wanneer je er een bijrijder op zet?
Je stelling 'ik moet corrigeren als minder goede ruiter heeft gereden' is weer wat anders. Dát zou ik graag terug willen zien bij het vragen van een bedrag; of het bedrag is omdat paard zo enorm goed is (en dus leerzaam voor de ruiter), of omdat er les aan verbonden zit. Bijvoorbeeld.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:04

Juut schreef:
Het is een dure hobby ja, en een bijdrage is niet direct verkeerd. Maar dan zou ik er wel graag een goede redenatie achter zien.

Waarom? Een eigenaar is jou niet verplicht te vertellen waarom hij/zij een bijrijder zoekt of een vergoeding vraagt. Of je gaat ermee akkoord, of je gaat er niet mee akkoord en kijkt verder.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:11

Ik zou dat als eventuele bijrijder zeker wel willen weten! Tuurlijk is het voor mij ook leuk een bijrijdpaardje te hebben, maar ga zeker geen stallinggeld betalen voor het eerste het beste paard, domweg omdat paardrijden mn hobby is. Dan wil ik toch wel weten waar het bedrag voor gevraagd wordt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:12

Stallingsgeld? Volgens mij zijn er weinig eigenaren die vol stalgeld vragen aan een bijrijder voor een bijrijdpaard voor een x aantal dagen per week.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:14

Al zou de eigenaar het uitgeven aan de vakantie; waar de bijdrage heen gaat zou mij eerlijk gezegd niet zoveel kunnen schelen en ik zou daar zelf ook nooit naar vragen waar mijn bijdrage heen gaat.

Mijn baas vraagt ook niet waar ik mijn salaris aan uit geef immers :P
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-11-12 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:15

Beter geformuleerd; stalllingsgeld betalen voor de dagen waarop je komt ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:18

Juut schreef:
@ superwoman; De kosten zijn er ja. Maar dat weet je toch ook als je zelf een paard neemt? Wat veranderd hieraan wanneer je er een bijrijder op zet?
Je stelling 'ik moet corrigeren als minder goede ruiter heeft gereden' is weer wat anders. Dát zou ik graag terug willen zien bij het vragen van een bedrag; of het bedrag is omdat paard zo enorm goed is (en dus leerzaam voor de ruiter), of omdat er les aan verbonden zit. Bijvoorbeeld.

De kosten zijn er ja,maar waarom moet de eigenaar betalen voor de hobby van de bijrijder?
quellian heeft dat verder mooi omschreven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:20

Juut schreef:
Beter geformuleerd; stalllingsgeld betalen voor de dagen waarop je komt ;)

Dan gaat dat dus op aan de stalling.....