bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:23

Even mijn kijk erop.
Ik heb paard gehad die op 1 vaste dag verzorgd werd en de dame was zeer serieus en ik belde haar wel eens tussendoor of ze kon en kon altijd, ze woonde vlak bij de stal en voor mij was het 30 min reizen dus ik kon haar goed gebruiken, ik vroeg geen geld en ze mocht met de groep naar buiten en hem op die dag beschouwen als van haar ook op de extra dagen. Ze mocht ook alleen naar buiten maar dat deed ze zelf niet.

Ik heb zelf ook verzorgpaarden gehad ik heb er gehad waar ik met liefde 150 euro voor betaalde, die stonden dan op een luxe stal en kon ik gewoon lekker bezig zijn met rijden. Hier had ik als bijrijder wel wat regels!

40 of 50 euro voor paardjes die veel buiten stonden waar een buitenbak was en dus altijd buiten gereden. En eentje die alleen een wei had met een bunker. Deze paarden kon ik volledig als vannmij zelf beschouwen en de bijdrages waren idd omdat ze een serieus iemand zochten. Als je op een manege gaat lessen ben je meer kwijt per maand. En dan heb een uurtje les en dat is het. Ik had daar alle vrijheden kon het bos in, de duinen, als ik een keer niet wilde rijden ook prima. Deze eigenaren waren opzoek naar een verzorgster en niet naar een bijrijder, op die dure stallen hoefde ik bijvoorbeeld niet uit te mesten.

Ook heb ik een verzorgpaard gehad nouja ben er 3 of 4 keer geweest, die dame vroeg 100 euro maar daaraan zaten zoveel regeltjes en verplichtingen dat ik het er letterlijk benauwd van kreeg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:31

Ik snap die geld mentaliteit ook niet. Paarden zijn een dure hobby, en ik ga ervan uit dat de gemiddelde eigenaar zijn paard kan betalen. Maar waarom een verzorgerster, vaak jonge meisjes, geld willen is mij een raadsel. Zoek dan een echt baantje.

Ook ik vond het heel normaal om hectares weiland te doorlopen met de kruiwagen en was gelukkig als er dan ineens een pony naast me stond voor een knuffel.
Ik was gelukkig als de eigenaresse zei: woensdag komt de smid. Wil jij daar ook bij zijn om het te zien?

Ik heb ervan geleerd en ben echt niet slechter geworden van het werk. :)

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:35

sneeuwpop schreef:
Eigenlijk moet je het alleen nog even zeggen, want je verhaal zegt genoeg over 1 slechte verzorgster. Daar heb je echt niks aan.

klopt, daar heb je helemaal niets aan. Ik moet dat alleen nog even zeggen inderdaad! :-) Maar dat komt goed!

joke1989

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:43

Al vind ik wel dat de mensen die alleen de lusten willen, opzadelen, rijden, afzadelen en weer weg, een bijdrage kunnen leveren voor het rijden. Op een manege dienen ze ook te betalen voor 1 keer per week een uur les.. en dus ook alleen de lusten en van hebt!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:05

Iemand die helemaal niets wil betalen zou ik niet willen. Die bijrijdster die bij ons kwam. Die betaalde trouwens wel 50 euro stal geld aan de manege eigenaar. Omdat ze ook gebruik maakte van de bak. Wij kregen niks maar ze was wel bereid om die 50 euro te betalen. Ik denk ook wel dat dat een mooi bedrag is om onder gewone omstandigheden te vragen. Op de echt luxe stallen begaald de paarden eigenaar een vermogen en dat is een keuze van de Eigenaar maar je weet als je dat als bijrijder ook fijn vind die luxe dat je ook meer moet betalen. Ik heb daar nooit zo'n pint van gemaakt. Behalve dan dat ik het zelf veel leuker vond om vrijer te zijn lekker naar buiten, en geef niets om de luxe. En drollen scheppen had ik ook nooit moeite mee. die luxe stallen daar voelde ik me nooit zo thuis.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:08

Anke schreef:
Zich als sloof voelen. Wil zeggen dat het niet matcht.
De een voelt zich al sloof als de poep na het rijden uit de bak opgeruimd moet worden. De ander pas als er tig stallen gemest moeten worden. Is dus heel persoonlijk. Ieder zal dus een plek moeten zoeken die bij zijn persoonlijkheid past.

Ik ben geen sloof voor de verzorgsters. Ze moeten hun eigen spullen opruimen. Anders matcht het hier niet.

Kijk jij bent 1 van de weinige die snapt hoe ik het bedoel. Ik ben namelijk ook niet vies van klusjes. Ik sta op een doe het zelf stal waar ik elke dag m'n paddock ook hark met de hand, water vul met de hand want ik heb geen automatische drinkbak, niemand die mest of voert voor mij.
En opstappen rijden ken ik niet want ik heb een pony van 1,01m die hoofdzakelijk bedoeld is voor mijn dochter en ik dus elke dag alle klusjes doe voor haar plezier. En nee die hoeft ze niet zelf te doen, ze is 4 ;)
En ik verzorg voor iemand op stal, dus doe ik diezelfde klusjes 2 x
En dan mag ik 2 x per week rijden
Mij past het ook niet als de eigenaar zelf niet zou mesten en ik voor een paar dagen stront komt te staan
voor dat ene half uurtje dat ik erop kruip, beetje zelfde idee als 12 stallen doen voor een half uur rijden dus. Het is dus idd voor een ieder verschillend daarom zeg ik ook, gradatiee
Tis jammer dat sommige het verkeerd opvatten en uit hun verband trekken

Sneeuwpop, klopt toen was ik heerlijk Penny , zag het idd als een avontuur om in de stallen te zijn
Overigens heb ik het niet lang gedaan hoor want het was veel te zwaar en we kregen steeds minder er voor terug.
En mijn ouders zagen het wel hoe deze man misbruik van al die penny's maakte. Je kijkt er als volwassenen dan toch anders tegen aan.
En nu ben ik zelf ouder, en idd kijk ik net als mijn ouders. Ben echt wel voorstander van heitje karweitje en bij paarden weet je dat er veel klusjes zijn
Maar......voor niets gaat die zon op. Ik vind dat het in contrast moet blijven, dat is gewoon mijn mening en visie erop

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:19

Ik ben in mijn leven bijrijder geweest bij 3 verschillende adressen (ben nu 34) en heb nog nooit hoeven betalen.
Die mensen waren allang blij dat iemand hun kwam helpen en hun paard beweging gaf.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:30

Maar lieve paardeneigenaren: bekijk het ook eens van de andere kant. Ik heb een verzorgpaard gehad waar ik een klein beetje mee mocht rijden, daar betaalde ik voor, en er moest ook gemest worden (van oktober tot april ongeveer). Ik ben een student met weinig tijd en weinig geld. Ja, toen ik nog op de middelbare school zat was ik ook elk vrij minuutje op de manege te vinden, kijken, knuffelen, poetsen, helpen. Maar dat kan nu niet meer. Bij mijn verzorgpaard kwam dat er dus vaak op neer dat ik alleen tijd had voor het mesten en misschien wat beweging maar meer ook niet (want de dagen dat ik wel veel tijd had mocht ik niet komen).

Kijk dan pas je niet bij elkaar, allemaal prima. Maar ik heb zo het idee dat dit best wel eens vertaald zou kunnen worden als "zij wilde geen klusjes doen", en dat is gewoon niet waar. Voor de tijd die ik had en de dagen dat ik mocht (en gewoon deze specifieke situatie) had ik gewoon liever een paard op volpension gehad want dan had ik niet iemand betaald om een stal uit te "mogen" mesten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:33

Ik vind de hulp van een 12 jarige of kind vaak oveschat,zeker met met mesten gooien ze teveel weg, bij de mesthoop kun je weer alles omhoog gooien....
Spullen liggen niet meer op de juiste plek, " vergeten".
Je moet behoorlijk investeren om er beter van te worden. (Begeleiden)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:36

Magrathea schreef:
Maar lieve paardeneigenaren: bekijk het ook eens van de andere kant. Ik heb een verzorgpaard gehad waar ik een klein beetje mee mocht rijden, daar betaalde ik voor, en er moest ook gemest worden (van oktober tot april ongeveer). Ik ben een student met weinig tijd en weinig geld. Ja, toen ik nog op de middelbare school zat was ik ook elk vrij minuutje op de manege te vinden, kijken, knuffelen, poetsen, helpen. Maar dat kan nu niet meer. Bij mijn verzorgpaard kwam dat er dus vaak op neer dat ik alleen tijd had voor het mesten en misschien wat beweging maar meer ook niet (want de dagen dat ik wel veel tijd had mocht ik niet komen).

Kijk dan pas je niet bij elkaar, allemaal prima. Maar ik heb zo het idee dat dit best wel eens vertaald zou kunnen worden als "zij wilde geen klusjes doen", en dat is gewoon niet waar. Voor de tijd die ik had en de dagen dat ik mocht (en gewoon deze specifieke situatie) had ik gewoon liever een paard op volpension gehad want dan had ik niet iemand betaald om een stal uit te "mogen" mesten.

Dan was dat niet de juiste plek voor je idd.

Verder vind ik het klagen.... Jij hebt weinig tijd en volgens eigen zeggen weinig geld. Prima, maar dat is niet het probleem van een ander..... Hoeft een ander niet op te lossen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:39

sneeuwpop schreef:
Magrathea schreef:

Dan was dat niet de juiste plek voor je idd.

Verder vind ik het klagen.... Jij hebt weinig tijd en volgens eigen zeggen weinig geld. Prima, maar dat is niet het probleem van een ander..... Hoeft een ander niet op te lossen...

Dat hoeft ook niet :) En dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat ik het idee heb dat het wel als zodanig vertaald zou worden als ik de posts hier lees. Dat als een bijrijder geen klusjes wil doen dat getuigt van weinig motivatie want vroeger deden mensen heel veel klusjes en hoefden ze in ruil niet eens te rijden :)
Tijden veranderen, er wordt meer gevraagd van de mensen, eindeloos rondhangen op stal kan gewoon niet altijd meer.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:41

Dan heb je het denk ik verkeerd begrepen.
Als ik de berichten lees over wel of geen vergoeding, dan willen mensen nauwelijks wat doen en gratis rijden.

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:53

Magrathea schreef:

Ik heb het zelf niet over kinderen van 12/13 jaar. maar over een volwassen vrouw van rond de 47 jaar!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:59

O en bij iemand waar ik zou komen rijden en verzorgen en ik zou betalen en het gevoel hebben dat ik er zou zijn om de stal uit te mesten het slaaf gevoel daar zou ik snel klaar mee zijn.

Weinig geld of tijd vind ik een vreemd iets. je weet dat paarden geld kosten, en een verzorgster die weinig tijd heeft op de dag-en daar heeft je paard niks aan. Als iemand niet eens 50 euro kan missen maar wel gebruik wil maken van zadel, borstels, de rijbak, longeer spullen en het paard zelf dan gaat die maar weer rijden op de manege dan krijgen ze weer inzicht in wat een lesje kost en hoe beperkt ze daar zijn.

Als bijrijder/verzorgster ga ik er vanuit dat je gewoon het paard de volledige zorg kunt geven waar anders de eigenaar voor zou komen als dank mag je rijden. De eigenaar koopt alle spullen en betaald de dierenarts etc hiervoor mag best een bijdrage geleverd worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:33

joke1989 schreef:
Magrathea schreef:

Ik heb het zelf niet over kinderen van 12/13 jaar. maar over een volwassen vrouw van rond de 47 jaar!

Ik reageerde niet echt op jouw bericht, maar eigenlijk klonk het wel als een tiener ipv een volwassen persoon. Nooit de kinderjaren ontgroeit denk ik ;-)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:43

anjali schreef:
Sommigen willen voor niets rijden, en als hij dan ziek of kreupel wordt zie je ze niet meer. [Ik heb het hier natuurlijk niet over de goede verzorgers die wel echt van paarden houden! Maar die er niet veel meer zijn :( helaas, en dan gaat het nog niet eens over wel of geen geld.]

Nou, ik heb het ook eens andersom meegemaakt, zo ontzettend sneu, mijn dochter van dertien had op een "manege" een verzorgpony wat inhield: ze reed een gewone les en een prive les, altijd op die pony. (a 170€ per maand) daarnaast ook de stal mesten op die dagen. Maar zij was er elke dag, en vond het leuk om vaker zijn stal te doen..( niet dat dat in de prijs scheelde, hoor) :7 :$
Pony was op een gegeven moment kreupel, dus reed ze tijdelijk op andere pony's. De hele zomervakantie heeft ze hem verzorgd, en de stal uitgemest met het zweet op d'r ruggetje.. Echt niet kinderachtig, hoor, wat ze voor werk deed. De belofte was(van eigenares) " na de zomerstop van de manege, dan mag je weer op hem rijden".
De laatste vrijdag voor die zomerstop,- ze had net weer zijn stal uitgemest-, Mocht er ineens toch wel iemand anders op hem! Kind verdrietig naar huis... Wat vinden jullie hier nou van?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:01

Tja, als je te weinig tijd hebt om 1 stal uit te mesten op de dag dat je komt, dan matchen de dagen die jij kunt en de eigenaar iemand nodig heeft niet....

Hier zijn er geen vaste dagen dat iemand nodig is. Hier kunnen de dagen in overleg. Als iemand dan alleen komt om te rijden en geen tijd heeft te helpen, dan heeft diegene eigenlijk te weinig tijd. Dan is het maar net hoe belangrijk de eigenaar vind dat er geholpen wordt, of het paard beweging moet krijgen...

Ikzelf gooide altijd los in de tijd die ik nodig had om uit te mesten. In de zomer was dat niet echt nodig, maar wel lekker, in de winter kwamen ze de eerste 2 jaar niet buiten van november tot maart dus dan moest je ook echt zelf losgooien. Een verzorgster die geen tijd heeft om uit te mesten, zal zeker geen tijd hebben om de pony langer uit de stal te laten dan alleen voor het rijden. En dat rijden zal vast ook niet zo lang zijn dan.

Ik was zelf, toen mijn pony in pension stond, altijd 2 tot 3 uur per keer bij mijn pony. Losgooien, uitmesten, poetsen, beweging geven, naverzorgen/tutten/grazen aan de hand etc.

Ik rijd nu 2x per week een paard bij. Bij kennismaking ging het om 1 a 2 dagen per week en op mijn lesdag kost me dat 3,5 uur minimaal en op de andere dag 2 tot 2,5 uur uur, inclusief in de paddockmaanden minimaal een half uur (tot een uur) uitmesten (meerdere paarden) Ik zit ook op mijn grens van mijn tijd. Zou er meer bij komen, dan red ik het niet. Dan ga je daarover in gesprek. En als je er dan niet uit komt, tja, dan houd het gewoon op. Zo simpel ligt het, en daar kun je boos over worden, of verontwaardigd over zijn of je gebruikt voelen, maar in de meeste gevallen is het werk dat jij doet als je even komt rijden, gelijk of een stuk minder dan wat de eigenaar allemaal moet doen om zijn paard te kunnen houden/verzorgen. Want bij paarden aan huis komt er nog veel verzorging en onderhoud van het terrein kijken en bij elk paard heb je tijd die je kwijt bent aan dierenarts/fysio/hoefsmid/tandarts/zadelmaker bezoekjes plus de kosten die daar nog bij komen. (bovenop de stallingskosten)

Bijrijden doe je omdat je niet het geld en/of de tijd hebt voor (nog) een eigen paard. Maar wel graag met een paard bezig wil zijn. Zolang wat je doet in verhouding staat tot wat de eigenaar doet voor zijn paard, is het geen uitbuiting of misbruik maken van iemand.

Paarden zijn een dure hobby. Het zou raar zijn als alleen een eigenaar al het werk en de kosten moet dragen om zijn hobby uit te kunnen voeren en diegene die gebruikt maakt van paard/tuig/accomodatie voor diezelfde hobby alleen maar de leuke dingen hoeft te doen... Zonder eigenaren die hun paarden "delen" waren er ook geen bijrijdpaarden en had de bijrijder op een manege moeten rijden of een eigen paard aanschaffen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:46

Pocca_Locca schreef:
anjali schreef:
Sommigen willen voor niets rijden, en als hij dan ziek of kreupel wordt zie je ze niet meer. [Ik heb het hier natuurlijk niet over de goede verzorgers die wel echt van paarden houden! Maar die er niet veel meer zijn :( helaas, en dan gaat het nog niet eens over wel of geen geld.]

Nou, ik heb het ook eens andersom meegemaakt, zo ontzettend sneu, mijn dochter van dertien had op een "manege" een verzorgpony wat inhield: ze reed een gewone les en een prive les, altijd op die pony. (a 170€ per maand) daarnaast ook de stal mesten op die dagen. Maar zij was er elke dag, en vond het leuk om vaker zijn stal te doen..( niet dat dat in de prijs scheelde, hoor) :7 :$
Pony was op een gegeven moment kreupel, dus reed ze tijdelijk op andere pony's. De hele zomervakantie heeft ze hem verzorgd, en de stal uitgemest met het zweet op d'r ruggetje.. Echt niet kinderachtig, hoor, wat ze voor werk deed. De belofte was(van eigenares) " na de zomerstop van de manege, dan mag je weer op hem rijden".
De laatste vrijdag voor die zomerstop,- ze had net weer zijn stal uitgemest-, Mocht er ineens toch wel iemand anders op hem! Kind verdrietig naar huis... Wat vinden jullie hier nou van?

Nee, dat is niet eerlijk natuurlijk.Dit soort dingen gebeuren maar al te vaak.Wat hebben jullie toen gedaan?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:57

Nou, ik ben de dag daarna naar de manege gegaan, om te praten hierover met eigenares, en kreeg als antwoord:" sorry, hoor :D , maar tja, de kachel moet blijven branden, hè..?" :D :$ en bovendien, geldt het alleen op de dagen dat jij les hebt %) :list: ( tegen mijn dochter dus) die met een sip gezichtje nog zei:" ja, oké, ik begrijp het"...
Wel even vermeldenswaardig is, dat er zeker drie andere pony's die dag nog niet hadden gelopen, en dat degene die op de verzorgpony van mijn dochter mocht, juist een hekel had aan die pony, en dat ook een paar keer al had gezegd.
Het is best knap van mij, al zeg ik het zelf, :o dat ik toen om de goede vrede te bewaren, haar niet een #)
Geslagen heb <<)

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:06

De bijrijder word wellicht hier en daar als subsidiepotje gezien?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:22

QueenElsbeth schreef:

Of een eigenaar als sponsor voor hun hobby?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:24

Pocca_Locca schreef:
Nou, ik ben de dag daarna naar de manege gegaan, om te praten hierover met eigenares, en kreeg als antwoord:" sorry, hoor :D , maar tja, de kachel moet blijven branden, hè..?" :D :$ en bovendien, geldt het alleen op de dagen dat jij les hebt %) :list: ( tegen mijn dochter dus) die met een sip gezichtje nog zei:" ja, oké, ik begrijp het"...
Wel even vermeldenswaardig is, dat er zeker drie andere pony's die dag nog niet hadden gelopen, en dat degene die op de verzorgpony van mijn dochter mocht, juist een hekel had aan die pony, en dat ook een paar keer al had gezegd.
Het is best knap van mij, al zeg ik het zelf, :o dat ik toen om de goede vrede te bewaren, haar niet een #)
Geslagen heb <<)

Ben je niet gelijk gestopt daar dan?
Slaan vind ik geen oplossing, maar de vrede bewaren zou ik niet doen.

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:45

sneeuwpop schreef:
QueenElsbeth schreef:

Of een eigenaar als sponsor voor hun hobby?

Inderdaad...!!! lijkt me ook niet de bedoeling toch.. :-)

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:00

sneeuwpop schreef:
QueenElsbeth schreef:

Yep, het laatste woord is hier nog niet over gezegd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:03

Als je een paard koopt ga je er toch niet vanuit dat je een bijrijder 'neemt' die deelt in de kosten?
Je vraagt toch ook pas een bijrijder als je hulp kan gebruiken met je paard(en)? Ik vind het logisch om als bijrijder zijnde te helpen met de klussen, naar mijn idee hoort dat ook bij de paardenhobby. Maar ik heb altijd mensen uit de brand geholpen, die waren alleen maar blij dat ik kwam helpen met de verzorging en het paard beweging geven. Dat heeft hen ontlast op de momenten dat ze er geen tijd voor hadden of het gewoon zwaar vonden.
Lessen op het paard heb ik altijd zelf betaald, dat is ook voor mezelf, om te groeien in mijn ontwikkeling. Maar verder was mijn aandeel 'hulp' en is er nog nooit sprake geweest om mee te betalen.