Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cobiie schreef:En na de studie komt vaak de prio te liggen op zelfstandig wonen/huisje kopen/huren, dat blijkt dan ook flink geld te kosten.
Vervolgens blijkt dat fulltime werken (plus soms overwerk) met reistijd en eigen huishouden zoveel tijd kost dat er geen tijd meer is voor een bijrijdpaard.
Wendy_Segaar schreef:Klopt, een paard met potentie op papier zegt echt helemaal niks. Een goede ruiter kan elk paard rijden.
Dit vond ik heel inspirerend: https://www.horses.nl/sport/fynn-slacht ... rix-paard/
(Niet dat mij dat gaat lukken hahaha)
Al zou ik een netjes gereden niet-sportpaard aangeboden krijgen, vind ik dat ook prima! Voor mij niet persé een sportpaard.
Maar hetzelfde geld voor verzorgsters. Ik ben door meer dan 5 mensen afgewezen omdat ik geen wedstrijdervaring had, nog voordat ze me hadden zien rijden.
Vandaar ook dat ik in dat andere topic vroeg naar succeservaringen. Ik was heel benieuwd of er mensen waren wie het wel gelukt was om een tof verzorgpaard te vinden en of die tips hadden.
@_Dreamer: Ik vind het zelf logisch dat mensen een bijdrage vragen. Maar ik hoopte nog dat iemand me goed genoeg vond om geen bijdrage te vragen. Ik realiseer me nu, dat het verstandiger is te stoppen met zoeken.
@cobiie: Klopt, en dan is er ook nog een vriend die aandacht wil. Maar ik vind hobby'en wel belangrijk, daar zou ik later gewoon tijd voor maken. En geld is dan geen issue meer (als het huis eenmaal is gekocht)
Wendy_Segaar schreef:Zo heb ik 2 weken terug op een 7-jarige merrie van riant x lancet mogen rijden. Een onwijs gave ervaring! Die eigenaresse heeft voor iemand gekozen die veel meer jaren ervaring had (begrijpelijk), maar ik heb haar wel enorm bedankt. Zij gaf echt iedereen de kans. Ze ging wel zelf eerst rijden zodat mensen zagen hoe het paard was.
Wendy_Segaar schreef:Ja erg jammer!
Ohja, wat jij zegt over de verkeerde galop (schaam schaam)
Dit was een paard van Jazz, dus alles luisterde mega nauw. Al zat ik iéts teveel in de mond, dan merkte ik dat direct. Beenhulpen moest ik ook heel nauwkeurig geven.
Toen zette ik haar in de verkeerde galop. Ik vond het wel een beetje raar voelen, maar besefte me nog niet dat het de verkeerde galop was. Ik heb namelijk nog nooit een paard gereden dat in balans liep in contra-galop. Mijn eigen pony bonkte enorm in de verkeerde galop, dus dan wist ik het meteen.
Maar verder liep ze leuk en ik heb er ook nog van geleerd!!
Anoniem schreef:Of je "goed genoeg" bent heeft imo vrij weinig met een bijdrage te maken. De bijdrage die ik vroeg ging in ieder geval naar mijn spaarrekening en werd gebruikt voor hoefsmid, kapotte spullen of DA kosten. Ik baseer een bijdrage dan ook niet op "hoe goed" iemand kan rijden, want eerlijk is eerlijk, in mijn ogen is er niemand die mijn paard beter rijdt dan ikzelf uiteraard
Sjolvir schreef:En dat met alles heel nauw komt, ach joh, dat heb ik nog met mijn eigen paarden, zat van de week met knakpolsjes op Toobs en ja hoor dan loopt ie niet niet goed, doe je dan je pols netjes met je hand netjes rechtop, hopla, hebbes.. en dan denk je ook, zucht.. ik leer het nooit...
Sjolvir schreef:Wendy_Segaar schreef:Ja erg jammer!
Ohja, wat jij zegt over de verkeerde galop (schaam schaam)
Dit was een paard van Jazz, dus alles luisterde mega nauw. Al zat ik iéts teveel in de mond, dan merkte ik dat direct. Beenhulpen moest ik ook heel nauwkeurig geven.
Toen zette ik haar in de verkeerde galop. Ik vond het wel een beetje raar voelen, maar besefte me nog niet dat het de verkeerde galop was. Ik heb namelijk nog nooit een paard gereden dat in balans liep in contra-galop. Mijn eigen pony bonkte enorm in de verkeerde galop, dus dan wist ik het meteen.
Maar verder liep ze leuk en ik heb er ook nog van geleerd!!
Ha ha, dat was denk ik haar probleem ook bij Sjol, die kon volte 5 meter in contra, tja.. mega doorgereden... dus die kreeg je niet gek, u vraagt zij draaide.
En dat met alles heel nauw komt, ach joh, dat heb ik nog met mijn eigen paarden, zat van de week met knakpolsjes op Toobs en ja hoor dan loopt ie niet niet goed, doe je dan je pols netjes met je hand netjes rechtop, hopla, hebbes.. en dan denk je ook, zucht.. ik leer het nooit...Anoniem schreef:Of je "goed genoeg" bent heeft imo vrij weinig met een bijdrage te maken. De bijdrage die ik vroeg ging in ieder geval naar mijn spaarrekening en werd gebruikt voor hoefsmid, kapotte spullen of DA kosten. Ik baseer een bijdrage dan ook niet op "hoe goed" iemand kan rijden, want eerlijk is eerlijk, in mijn ogen is er niemand die mijn paard beter rijdt dan ikzelf uiteraard
Hier wel, mijn instructrice kan veel beter op mijn zwarte rijden dan ik, maar ja.. die betaal ik er dan ook voor. En hier gaat goed zijn en betrouwbaar zijn voor het paard nog boven heel goed kunnen rijden, ik zou me dood ergeren aan iemand die allicht goed rijdt, maar geen afspraken nakomt of zo.
Maanlicht schreef:Het is voor mij als bijrijder heel simpel: óf ik betaal een bijdrage, óf ik doe stalklussen.
En dan ben ik echt niet de moeilijkste en wil ik met het betalen van een bijdrage echt wel eens een hooinet of twee vullen, of wat paarden van of naar de wei/paddock brengen. Maar ik ga niet 4 stallen uitmesten en dan ook nog flink betalen.
Anoniem schreef:Wendy_Segaar schreef:Mijn doel is alleen om te adviseren om als eigenaar niet té veel te eisen.
Daar mogen een behoorlijk aantal bijrijders anders ook wel is mee stoppen, met hun lijsten vol met eisen
Gizeppie schreef:Als ik dit verhaal lees, heb je haar dan echt nodig? Ik zou het denk ik zonde vinden om tijd te gaan investeren in een ander persoon. Daarnaast vraag ik mij ook af of je hiermee meer ellende op je hals haalt of niet..
Als je haar het initiatief wilt bieden, zou ik eerst zelf het initiatief aanbieden bij haar en afwachten wat voor reactie zij daarop geeft. Dat merk je al gauw genoeg of je hier echt tijd in moet investeren of dat je het liever zelf moet gaan doen/oppakken.
Het kan twee kanten op of je merrie en het meisje groeien of je houdt er ellende aan over ivm niet correct rijden..
Maureen_M schreef:Anoniem schreef:
Daar mogen een behoorlijk aantal bijrijders anders ook wel is mee stoppen, met hun lijsten vol met eisen
+1 helemaal gelijk in
Ik zit in een facebook groep voor bijrijders waar laatst een oproep voorbij kwam wat mn oren deed klapperen.
Meisje zocht een paard. Mocht geen koudbloed zijn daar had ze niks mee. Rijden was een vereiste, wedstrijden een pre. Had ‘enkele’ jaren ervaring en wou geen bijdrage betalen. Was wel bereid om klusjes te doen, alleen wel niet teveel. En buitenrijden alleen met goed weerik zou me doodschamen
Wendy_Segaar schreef:Als je niet genoeg geld hebt voor de aanschaf, dan helemáál niet voor het onderhouden. Je betaald per jaar onderhoud bijna een tweede pony
Wendy_Segaar schreef:Van de verzorgsters kant:
Een goed verzorgpaard vinden is écht onmogelijk.
Ik ben 19 jaar, sta serieus in het leven, al 11 jaar ervaring (zelfs eigen pony gehad 3 jaar), ik heb alle tijd om 2 keer in de week te komen + bijspringen, goede lessen betaal ik zelf, eventueel bijdrage, klusjes ook no problemo. Maar nee...
Het is een kwestie van kiezen voor het paard waar je het minst snel van af ligt.
Of een bijdrage van 100 per maand. Maar ik ben ook maar student + dat geld steek ik liever in lessen
Of een extra paard dat je ook 'mag' (lees: moet) verzorgen en uitmesten, waar je niks mee kan en wat je aanvalt...
Of je mag alleen bijspringen en krijgt helemaal geen vaste dag
Of je mag alleen wandelen ivm blessure
Of er is maar een heeeele kleine rijbak die 9/10 keer te nat is om te rijden.
Of je moet m-niveau hebben. Maar helaas was het te duur om met mijn pony te starten, mede daarom ook de verkoop.
Ik word hier echt droevig van. Mijn pony hebben we moeten verkopen en daarmee is ook mijn mogelijkheid om veilig paard te rijden verkocht.
En dan zegt mijn vader dat ik niet te kritisch moet zijn...
Ben ik niet!
-Soort paard/pony of ras maakt niet uit
-Niveau paard/pony ook niet
-Binnenbak? Ik reedt met mijn pony gewoon in de regen!
Mijn advies aan eigenaren:
Kijk goed naar wat jij de verzorgster kunt bieden. Moet je verzorgster ook nog een extra paard verzorgen waar ze niet op mag rijden? Zoek je iemand die het paard beleerd? Is er weinig luxe en moet je veel klusjes doen? Vraag dan geen heel hoge bijdrage...