Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:14

dancer_ schreef:
ankie1999 schreef:
Een vriendin van heeft sinds kort een verzorgpony die bij mij in de 'laan'
staat. Ze betaalt hier 100 euro per maand voor!
Dan vind ik dat ik zelf super bof, want ik verzorg 4 grandprix ( :o )
paarden bij mn buurvrouw, en daar hebben ze ook een pony staan die ik voor ze rijd..

Maar verder vind ik het eigenlijk belachelijk als je geld vraagt om het verzorgen van je paard,
wees blij dàt je een verzorger heb!
!

Maar weet wel wat je zegt he: verzorgen van een paard, gaat dus om het verzorgen, rijden is een heel ander verhaal..

Oké, daar ben ik wel helemaal mee eens hoor!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:17

Het ligt er maar aan welk doel de eigenaar heeft.

Degenen die werkelijk een bijrijder zoeken (vanwege tijdgebrek/ ervaringsgebrek), die hoor je niet vragen om halve stalgelden. Die hoor je helemaal niet om een bijdrage vragen.
Degenen die dat zakcentje zoeken (paard houden is hoe dan ook een dure bezigheid), die hoor je vragen om halve stalgelden, want zij 'offeren' hun paard voor je op.
Is op zich niet zo erg, maar degenen die dan ook nog eens roepen hoe diep dankbaar je ze moet zijn... Nee, niet mijn type mensen.

Nu leeft dat hier in de omgeving ook totaal niet, bijdrage vragen voor bijrijden

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:13

[quote="ArGieVai"]@ Kirach; wil je zeggen dat de gemiddelde manege ruiter beter rijd dan het gemiddelde onder de mensen met een eigen paard?

ik bedoel dat er best veel mensen die beginnen als manegeruiter dan zelf een paardje kopen, dat in een stal op de manege zetten, 1 of ten hoogste 2 keer komen rijden.
En dan blijkt dat paard wat te pittig voor hen, mede doordat het teveel stil staat en te weinig beweging krijgt.
Als er dan een bijrijder is, die het paard ook een paar keer beweging geeft, is het paard vaak handelbaarder voor de eigenaar.

ArGieVai

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:12

Maar dat maakt de kosten nog niet minder, en daarnaast heeft de bijrijder dan ook nog een gunst van de eigenaar, net zo goed als dat de eigenaar blij moet zijn met de bijrijder! Desalniettemin, vind ik dat het mes aan beide kanten snijd, voor beide is het meestal een goede oplossing en mogen beide partijen flink in hun handjes knijpen, maar vind dan alsnog een bijdrage niet gek. De kosten zijn er alsnog, heeft niks te maken met het niet kunnen betalen of het dankbaar zijn voor je bijrijder..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:32

sallandval schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Misschien een tikje te zwart/wit geschetst. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik heb niet het gevoel dat er mij sprake is van een hierarchische verhouding. Ik besluit zelf ook dingen als de nood hoog is, dit doe ik altijd met in mijn achterhoofd wat ik zou doen als fuego mijn paard zou zijn. Daarbij kan het zijn dat mijn mening verschilt van de eigenaresse. Zijn zegt dan omdat ze er niet bij is en dus de situatie niet in kan schatten dat ik het zelf moet weten. Dit geldt voor DA bezoekjes, welke deken wel/niet, voedingssupplementen, bitgebruik, enz. enz. Ik betaal haar inderdaad, en zij heeft een paard en ik niet, maar in onze verstandhouding is het allemaal iets genuanceerder. Ik leg me hierbij neer, knijp mijn handjes dicht met zo'n kans en de eigenaressemet zo'n goede bijrijder (en ja, dat mag ik zeggen). Dit allemaal voor zo lang het duurt. Wie weet heb ik over een jaar een eigen paard, of zijn de omstandigheden zo dat fuego verkocht moet worden (knocking on wood). Maar op dit moment zie ik geen reden de situatie te veranderen zoals hij nu is.

Ik heb ook niet het gevoel gehad van een hiërarchische verhouding hoor, dat gevoel geeft een goede eigenaar je doorgaans ook niet. Maar strikt genomen (en wettelijk gezien) is het wel zo, dat is ook goed hé; het is veel prettiger/duidelijker als één iemand de eindverantwoordelijkheid draagt.

Ja je hebt absoluut gelijk. Het is tenslotte haar paard en de DA rekeningen zijn dan ook voor haar. Heeft ze nooit moeilijk over gedaan en soms komt ze voor beslissingen te staan waar ik dan stiekem blij om ben dat ik ze (nog) niet hoef te maken...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:20

Met volwassen boedoel ik overigens >25+, die mensen werken toch doorgaans en verdienen dus hun eigen geld ;).

Ik heb al eerder aangegeven dat je verschillende soorten paardeneigenaren hebt. Ik val niet in de categorie; niet actieve paardeneigenaar. Ik rij zelf volop en heb voor de beweging dus niet per se een bijrijder nodig. Van een dagje vrij gaat een paard ook niet dood ;).

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:33

ArGieVai schreef:
@ Yunaa: Op een manegepaard rijden kost toch ook geld? Waarom zou een eigenaar dan geen kosten mogen rekenen voor bijv. slijtage van spullen, rijden van paard, etc.

Omdat ze blij 'moeten' zijn dat iemand tijd in het paard steekt. Als je een bijrijder hebt die gewoon netjes is, valt de slijtage echt wel mee hoor. Een bijrijder zie ik alleen maar als extra hulp waar de eigenaar niet aan toe komt.
Een manege daar in tegen is het niet zo dat ze blij zijn dat je tijd in het paard steekt. Daar zijn ze blij dat je komt, zodat hun wat aan jou verdienen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:07

Yunaa schreef:
ArGieVai schreef:
@ Yunaa: Op een manegepaard rijden kost toch ook geld? Waarom zou een eigenaar dan geen kosten mogen rekenen voor bijv. slijtage van spullen, rijden van paard, etc.

Omdat ze blij 'moeten' zijn dat iemand tijd in het paard steekt. Als je een bijrijder hebt die gewoon netjes is, valt de slijtage echt wel mee hoor. Een bijrijder zie ik alleen maar als extra hulp waar de eigenaar niet aan toe komt.
Een manege daar in tegen is het niet zo dat ze blij zijn dat je tijd in het paard steekt. Daar zijn ze blij dat je komt, zodat hun wat aan jou verdienen.

Niet iedere eigenaar heeft een bijrijder omdat ze zelf geen tijd/geld of zin hebben.

Mijn bijrijdster wil dolgraag mijn paard starten, prima. Mijn vorige bijrijdpony wilde ik ook zelf rijden. Eigenaar had tijd/geld genoeg maar niet de ambitie om te starten, en omdat ik erop aandrong haar pony te starten vind ik het niet meer dan normaal dat ik haar tegemoed kom in de kosten.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:26

zoveel verschillende meningen. Ik heb donderdag een afspraak met hopelijk mijn nieuwe bijrijdster. Ik ben ook zo iemand die eigenlijk geen tijd heeft om 2 paarden te rijden, maar om nu 1 paard te houden vindt ik zielig. Wij hebben zelf een weide en doen dus ook alles zelf. Momenteel zit ik ook met mn been in het gips, dus van beweging is nu ff geen sprake. Ik heb een hele goede bijrijdster, maar helaas heeft zij nu een baan van soms meer dan 40 uur in de week. Dus die heeft tijd te kort. En omdat ik alleen maar in het bos kan rijden, moet het overdag nu. Gaat niet lukken. Paarden staan lekker op de wei, dus stilstaan doen ze niet. Maar ik zou het fijn vinden als er iemand is die wat met ze doet. Verzorging krijgen ze nu wel van mijn man. Maar dat is niet zo heel erg paardenman.

Met een betrouwbare bijrijdster zal ik al blij zijn, Klusjes mag, hoeft iet, want daar heb ik zelf voor gekozen om te doen toen ik de paarden kocht.

En anders, geloof niet dat de paarden klagen als ze paar weken niks hoeven te doen.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:29

Ik heb mijn draakje op op MP staan vanaf begin september, verzorger/bijrijder voor 2 dagen in de week.
Vraag er geen bijdrage voor, alleen met weer en wind komen en rijden onder begeleiding omdat hij doorgereden moet worden, tenzij de persoon hier wel toe in staat is. Verder mogen ze alles met hem doen.

De eerste die belde was een 11 jarig meisje.
Vriendelijk bedankt, maar niets voor ons.

De 2e heeft gemaild, zou komen en verder niets meer gehoord!!!
Echt onbeschoft om geen reactie meer de geven.

Verder geen reacties meer gehad..
Dus ja, hier een verzorgpaardje geheel gratis!!!
Alleen is er geen animo voor.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:49

Ik heb gelukkig al jaren een hele fijne en betrouwbare bijrijdster/verzorger voor mijn paard en daar ben ik ook heel erg blij mee. Ik vraag nu geen bijdrage, maar ze mest wel 1 keer per week en nu ik even tijdelijk uit de running ben neemt ze heel veel over waar ik heel blij mee ben.
Toen ik mijn paard net had gekocht stond 'ie op een volpension stalling waar er niets gedaan hoefde te worden, daar vroeg ik wel een kleine bijdrage omdat het alleen om het rijden ging (volgens mij 30e voor 2 dagen). Vanaf het moment dat ik naar een stal ging waar zelf iets gedaan moest worden, heb ik de bijdrage laten vallen.

Ik vind sommige bedragen die wel eens worden genoemd echt bizar hoog, ik zie in mijn omgeving hoe lastig het is om iemand te vinden waar het mee klikt en die ook nog betrouwbaar is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:46

hier ga ik zaterdag kijken bij een vrouw die 2 friezen heb om te beleren. Ik vraag er niks voor en zij ook niet, dus ben benieuwd of de klik er is !!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:48

Leuk Mioux!

Ik heb het zoeken lekker opgegeven :') Hier in de buurt vragen ze te veel en dat heb ik er niet voor over... Gooi het liever in de auto dan :) Of ze denken totaal anders :+ (Ja, sorry, ik wil gewoon elke dag de stal schoongemaakt hebben, gewoon dat de paarden fatsoenlijk staan *zeikmuts* :p)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:49

Hier gaf ik t ook zo beetje op maar had op mp neergezet dat ik nog een vp zocht :D Ze mailde mij en vroeg ook of ik iets vroeg, nou ik niet zelf hoor, zolang de eigenaar maar zorgt voor alle juiste spullen en ik die niet hoef te halen, dan heb ik zoiets ik doe t voor me plezier! en is 15min rijden, dus lekker dichtbij !

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:52

Ik ben gewoon zelf te moeilijk :+

15 minuten is zeker goed te doen! Nu dus alleen nog kijken of het klikt? en dan ben jij lekker voorzien :p

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:00

hmzz ik val af dan. Bij mij zijn de spullen niet bij de paarden. maar gewoon bij mij thuis.

Tijden veranderen. Ik ben oude muts, ik weet het, Maar toen ik een vp had, trapte ik er rustig 3 kwartier over om er te zijn. Maar veel willen er gewoon niet veel voor over hebben. Of denken dat ze spullen wel mee naar huis kunnnen nemen om later eens te brengen, zonder overleg. Daar is mij het zadel nog net ff wat te kostbaar voor.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:02

@serendip90 jaa inderdaad, wil zowiezo als ik n paard ga beleren het met de paard klikt, ga ze niet beide doen maar 1, 1 is 1.40 ander 1.60 en wil ook dat het met de eigenaar klikt, zo weet je of je elkaar kunt vertrouwen toch?
Dus ben benieuwd :D Als het goedloopt heb ik weer een verzorgpaardje :D

Ik vind zowiezo dat alle spullen bij de paarden zelf aanwezig moeten zijn, zo heb je ook nooit gezeur en gezoek

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:04

Spullen bij iemand thuis is een ramp :') Ik mocht wel zadel enzo altijd meenemen, maar zeg heel eerlijk, van al dat gereis gaat een zadel toch sneller kapot dan wanneer je gewoon een goede zadelkast hebt en daar je spullen in ophangt ;) dus dat doe ik ook gewoon, niet alles zal op stal komen te liggen, bepaalde dekens niet, die blijven thuis in de kast, basis ligt iig wel in de kast.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:24

Yunaa schreef:
ArGieVai schreef:

Zou een bijrijder dan ook niet blij moeten zijn op het paard te mogen rijden? Je hebt toch echt meer kansen en meer de mogelijkheid om te leren dan dat je dat hebt op een manege...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:56

ArGieVai schreef:
Je hebt toch echt meer kansen en meer de mogelijkheid om te leren dan dat je dat hebt op een manege...

Ben ik het mee eens. Ik verzorg Senna al ruim 5 jaar en in die 5 jaar onwijs veel geleerd (en dan heb ik het nog geeneens over het rijden, want dat heb ik de afgelopen jaren niet zoveel kunnen doen).

Het wel of niet betalen is altijd een moeilijk punt. Ik zou op zich wel willen betalen als ik alleen hoef te komen om het paard te poetsen en te rijden. Dit zou ook een dag overgeslagen kunnen worden, dus een bijrijder is in principe dan niet nodig. Als er klusjes bij komen kijken, dan vind ik het wel een ander verhaal worden. Daar zou ik dan wat minder snel voor betalen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:42

Ik heb thuis mijn zadelkast staan, want ik heb de luxe van een weiland en een inloopstal, verder bos, meer faciliteiten heb ik niet, dus daar ga ik mn zadels echt niet neerleggen. Tuurlijk is het makkelijker om alles bij de paarden te hebben, maar helaas zit er tussen ons huis en de paarden een paar kilometer.

Tja, als dat teveel is voor een bijrijder, snap ik dat niet helemaal, ik had het er wel voor over. Ga ook nu, alles in de auto. alles uit de auto als ik met bijrijder rijd. en dat is idd best een gesjouw. Maar je moet er wat voor ovver hebben.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:45

Toen ik een verzorgpaard had, had ik geen rijbewijs :') en op de fiets... Het kan wel (wel gedaan toen die van mij op een weilandje stond dat ook nog van de eigenaren was) maar fijn is anders :P (weet niet of ik mijn verzorgster dat zou laten doen.... Stel dat het zadel valt ofzo :s en dressuurzadel kan ook niet heel relax over je stuur dus moet al "achterop" :s)

Als het niet anders kan, is het ook anders. Daar wilde we het ook niet doen (kan moeilijk een kast in de stal zetten? :D) Dus dan moet je iets...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:37

snottebel schreef:
Ik heb mijn draakje op op MP staan vanaf begin september, verzorger/bijrijder voor 2 dagen in de week.
Vraag er geen bijdrage voor, alleen met weer en wind komen en rijden onder begeleiding omdat hij doorgereden moet worden, tenzij de persoon hier wel toe in staat is. Verder mogen ze alles met hem doen.

De eerste die belde was een 11 jarig meisje.
Vriendelijk bedankt, maar niets voor ons.

De 2e heeft gemaild, zou komen en verder niets meer gehoord!!!
Echt onbeschoft om geen reactie meer de geven.

Verder geen reacties meer gehad..
Dus ja, hier een verzorgpaardje geheel gratis!!!
Alleen is er geen animo voor.

ja, maar hier is het gemiddelde(!) rijniveau van verzorgsters echt laag. Het doorrijden van en paard, moet nasar mijn inziens niet gebeuren door iemand met weinig (goede) ervaring. Vind het dus ook niet gek dat ze niet in de rij staan. :o

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:49

Ik heb beide kanten meegemaakt. Toen ik nog een eigen paard had, heb ik een verzorgster gehad. Geen bijdrage gegeven want dit was puur om mij uit de brand te helpen (drukke studie) nooit geen rare dingen beleefd. Ze was altijd bezig met het paard en kwam haar afspraken goed na. Kon toen al niet meer gereden worden (door kissing spines) maar ze heeft altijd goed voor der gezorgd. Helaas, paard in laten slapen en in die tijd dat mijn eigen paard op rust stond een ander paard van een vriend bij gaan rijden. Hij ment er mee, ik rij erop. Ik betaal mijn lessen zelf, koop wortelen en extra's zelf. Gebruik mijn eigen zadel en dekens maar geef hem verder geen bijdrage per maand. Ik mest daarbij wel de stal uit, zorg dat hij buiten komt en ben er sowieso drie keer per week.
Ik zie dit echt als een win-win situatie :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:39

Ik bereken het gewoon zo, als mijn verzorgster later op mijn paard gaat rijden.
(lees: mag dan ook wedstrijden e.d. en hoeft geen klusjes te doen)
Stalling is 160 euro p.m dan is het 160/30= ongeveer 5 euro per dag,
nou dan doet ze hem 8 dagen in de maand da's dus 5 x 8= 40 euro in de maand.
Vindt ik op zo'n moment wel een redelijke prijs.
Nu betaald ze uiteraard helemaal niks omdat ze niet rijd o.i.d.
En misschien vraag ik uiteindelijk ook wel niks, maar zo vind ik het wel eerlijk berekent. :)

edit: week moest maand zijn :')