bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:22

joyce B schreef:
Ik heb het trouwens nog sterker meegemaakt bij mijn recente oproepje. Iemand die reageerde op mijn advertentie, erg enthousiast leek om lekker met paarden bezig te zijn en mee te gaan als groom op wedstrijd etc. had 2x meegeholpen en net de eerste keer gereden bedacht ineens dat ze betaald wilde worden a 10 euro per uur met een minimum van 2 uur per keer...
En ze wilde wel iemands paard bij rijden, maar dan wel betaald.

Ik ben benieuwd hoeveel "klanten" ze gaat krijgen. Misschien moet ik ook maar zo iets gaan doen... De brutalen hebben de halve wereld zeggen ze toch?

Ik kom nog uit de tijd dat je 15 stallen uitmest van drie dagen achterstallig werk en trots bent dat je mag helpen voer klaar maken en uitdelen en thee mag drinken met de eigenaresse en als bedankje 1 of meerdere keren per week gratis mee mag rijden in de les of mee mag op buitenrit of een keer vrij mocht rijden.

Als 12/13/14 jarige werd er flink lichamelijk werk verricht door de tieners daar. En wij kregen een behoorlijke verantwoordelijkheid op onze schouders want wij zorgden ook voor de paarden bij dagjes en weekendjes weg van de eigenaresse.

Op de manege was je de held als jij een privepaard mocht uitstappen of zelfs verzorgen! Het is duidelijk dat het tegenwoordig financieel allemaal makkelijker kan dan zeg 25 jaar geleden...

Dat zie je terug in de houding en het doorzettingsvermogen van sommige mensen/kinderen...

Ik kom idd ook uit die tijd.
Tegenwoordig is dat blijkbaar heel anders.....
Laat die zelf maar een paard kopen ;-)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:52

Maar die meiden, en hun ouders bestaan nog! Ze worden steeds zeldzamer, dat klopt. Maar ik heb nu twee meiden, die dolblij zijn dat ze eens in de week mogen helpen op stal. Mesten, hooi vullen, poetsen en wandelen, dat is de afspraak. Al de rest is extra en wil de moeder ook voor betalen eventueel. Dus een keer helpen longeren of uitstappen, prima. Maar echt rijden zal een les zijn waarvoor betaald wordt..

Ojajoh

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:05

Hmm ik kom ook uit die tijd maar besef nu hoe ik uitgebuit ben! En nee mijn dochter gaat dat niet gebeuren.
Denk dat de mensen ook gewoon wat wijzer zijn geworden ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:10

Ja, het hangt er ook vanaf wat je allemaal doet natuurlijk! Dit gaat om 1 stalletje, die meestal ook al gedaan is door de boer. Het hooi hetzelfde: is voor twee paarden neerlegen, wat ook al vaak gedaan wordt door de boer. Dus meestal alleen lekker poetsen en tutten.

Heb zelf ook jaren op een stal geholpen, maar dat was ook alleen maar leuk: soms wat mesten, meestal alleen opstrooien omdat de eigenaars al hadden gemest (en opstrooien was sowieso leuk!) Wat paarden poetsen, soms 1 in uit de bak halen.. Maar vooral dus rondhangen op stal en kijken wat je kon doen (vegen, kon overal wel).. Vond het echt heerlijk; zo'n paardendagje

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:47

Ojajoh schreef:
Hmm ik kom ook uit die tijd maar besef nu hoe ik uitgebuit ben! En nee mijn dochter gaat dat niet gebeuren.

ja, ik denk niet meer dat ze een paar 12 jarigen een manege voor een paar dagen laten overnemen. een beetje risico vol... oke, als je helpt met klusjes is het anders, maar een hele stal verzorgen voor een paar dagen? nee, zou ik niet doen. op zo'n stal hoort er altijd een volwassene te zijn die dat doet!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:06

Ik voelde me niet uitgebuit hoor, had de tijd van mijn leven.
Ik vind dat een 12 jarige nog heel veel moet leren. Ik zou mijn kind die vrijheid iig niet geven, want zo'n jong kind heeft begeleiding nodig. Paarden kunnen best gevaarlijk zijn.
Vroeger was het niet beter, maar wel anders.
Ik vind dat veel kinderen/jongeren vinden dat ze overal recht op hebben, zonder dat ze er iets voor moeten doen - of iig zo weinig dat het voor mij hetzelfde is als niets. ;)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:10

sneeuwpop schreef:
Ik voelde me niet uitgebuit hoor, had de tijd van mijn leven.
Ik vind dat een 12 jarige nog heel veel moet leren. Ik zou mijn kind die vrijheid iig niet geven, want zo'n jong kind heeft begeleiding nodig. Paarden kunnen best gevaarlijk zijn.
Vroeger was het niet beter, maar wel anders.
Ik vind dat veel kinderen/jongeren vinden dat ze overal recht op hebben, zonder dat ze er iets voor moeten doen - of iig zo weinig dat het voor mij hetzelfde is als niets. ;)

dat klopt, en daarom blijft het voor mij bij verzorgen en rijden met vriendinnen. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:20

nou ik stond idd ruim 12 boxen te mesten voor een ritje van 30 min
Heel handig geweest van die eigenaar destijds
Was natuurlijk veel te zwaar werk tegen weinig beloning

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:28

Ik heb me ook nooit uitgebuit gevoeld. Deed het met veel plezier. Super tijd gehad en heeeel veeel van geleerd.
Liet vrijwel elke dag de paarden binnen en voerde ze. (Handelstal)

Ga mee in de houding dat velen verwachten dat ze overal recht op hebben en er niks voor hoeven te doen. Zijn vaak ook geen doorzetters.
Hier is veel mogelijk. Echter een arrogante attitude heb ik een hekel aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:53

sardientje schreef:
Ojajoh schreef:

ja, ik denk niet meer dat ze een paar 12 jarigen een manege voor een paar dagen laten overnemen. een beetje risico vol... oke, als je helpt met klusjes is het anders, maar een hele stal verzorgen voor een paar dagen? nee, zou ik niet doen. op zo'n stal hoort er altijd een volwassene te zijn die dat doet!

Heb me er achteraf ook over verbaasd dat die eigenaresse dat allemaal vertrouwde, maar moet zeggen dt wij onze taak ook erg serieus opnamen! Maar als 13/14 jarige als begeleiding op buitenrit en dan een meisje hebben die van de shetlandpony precies op haar sleutelbeen valt, en dan zonder mobiel (de autotelefoon was nog een unicum in die tijd) met meisje en pony aan de hand en de rest van het clubje een half uur teruglopen en zelf de ouders bellen om te vragen of ze het meisje op kunnen halen om met haar naar de dokter te gaan.... Was wel wat te veel verantwoordelijkheid achteraf bekeken...

Hier mogen die meiden best zelfstandig met de paarden bezig, maar bij voorkeur wel als er iemand thuis is. En alleen buiten rijden is geen optie.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:07

Ojajoh schreef:

Ik heb boxen gemest zonder daar direct een beloning voor te krijgen. Ik bood het aan.
Vond het fijn als die paarden weer lekker schoon stonden en ik wat nuttigs kon doen. Achteraf ook heel lief dat ik daar dagen mocht rondhangen :oo
Ik heb daar ook veel geleerd door veel te kijken.
Ook gelest op hun pony en soms mocht ik gewoon rijden, nooit speciaal "omdat ik een klusje had gedaan"

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:40

Sneeuwpop..zo zie ik dat ook

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:58

Voor mij was het met paarden bezig zijn, of alles eromheen, belangrijker dan het rijden. Dus ik vond het geen probleem om 6 stallen te mesten, paarden binnen en buiten te zetten, te voeren, mee te wandelen, mee op wedstrijd, etc. etc. En ik kan op 1 hand tellen hoe vaak ik daar op de paarden heb gezeten (en dan nog niet eens gereden). Heb het nooit als uitbuiten gezien.

Maar over het wel/niet betalen door bijrijders... ik heb een geweldig leuk paard met potentie in d'r kont, paard staat volpension, ik rij niet, alles is aanwezig, alles wordt verzorgd, hoef er geen cent voor, maar zelfs dán vind je niemand. Ik vraag een serieuze en verantwoordelijke houding, een betrouwbaar persoon, maar die lijken uitgestorven. Dát was vroeger echt wel anders...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:32

Uitstervend soort...de échte paardengekken!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:41

sneeuwpop schreef:
Ojajoh schreef:

Ik heb boxen gemest zonder daar direct een beloning voor te krijgen. Ik bood het aan.
Vond het fijn als die paarden weer lekker schoon stonden en ik wat nuttigs kon doen. Achteraf ook heel lief dat ik daar dagen mocht rondhangen :oo
Ik heb daar ook veel geleerd door veel te kijken.
Ook gelest op hun pony en soms mocht ik gewoon rijden, nooit speciaal "omdat ik een klusje had gedaan"

Ja een ieder heeft daar zijn eigen visie op natuurlijk
Het waren echt hele vieze boxen en eigenlijk ook een hele vieze eigenaar. Echt een pauper eerste klas
Dat zie ik nu pas, toen zag ik dat niet. Mijn ouders wel maar daar luisterde ik niet naar

Ik vind dat klusjes best kunnen maar t moet wel een beetje in evenwicht staan met elkaar
En waarom zouden mensen die zich niet als sloof willen laten gebruiken meteen geen paardengek meer zijn?
Beetje rare opmerking Anke. Je hebt gewoon gradaties er in.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:48

Een echte paardengek ervaart dat niet als "sloof"
Die geniet ervan om ze in schone stallen terug te kunnen zetten. Nagenietend van het knabbelend geluid bij het hooi eten.

Zeker heb je gradaties.
De meest voorkomende 'paardengek' is gauw opzadelen.....RIJDEN....gauw afzadelen en weer weg.
Ja een nieuwe versie die echt een "aanwinst" is.
Nee doe mij maar de verouderde versie.

Wat moet er in verhouding staan volgens jou?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:50

Wat is verhouding inderdaad... Ik vond het geweldig als ik met de pony's mocht lopen, lekker met ze kletsen. Met mijn eigen paarden doe ik overigens niets anders dan wandelen en kletsen. De mentaliteit 'een paard is er om bereden te worden' vind ik niet tof.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:51

Zich als sloof voelen. Wil zeggen dat het niet matcht.
De een voelt zich al sloof als de poep na het rijden uit de bak opgeruimd moet worden. De ander pas als er tig stallen gemest moeten worden. Is dus heel persoonlijk. Ieder zal dus een plek moeten zoeken die bij zijn persoonlijkheid past.

Ik ben geen sloof voor de verzorgsters. Ze moeten hun eigen spullen opruimen. Anders matcht het hier niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:53

Dat is wat ik bedoel. De verhouding ligt voor iedereen verschillend.
Belangrijk is dat de visie vd eigenaar matcht met de visie vd verzorger/bijrijder.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:03

Ik vind het ook heel lastig. Ik ben zwanger van de 2E en heb eraan gedacht om mijn 5 jarige Pre ruin een jaar te verleasen. Ik zou hem dan op een pensionstal zetten waar je alleen zijn stal zou hoeven mesten, je een goede buitenbak, wasplaats etc tot beschikking zou hebben. Je mag buiten rijden en je kan mijn trailer gebruiken voor wedstrijden. Ik betaal smid en veearts. Hun zouden alleen 100,- per maand hoeven betalen. Nou de reacties die ik daar op kreeg... Heb mijn advertentie dag erna al verwijderd. Mensen wilden wel komen rijden 5 dagen in de week en op wedstrijd, maar wilde dan wel betaald krijgen. Uuuh koop lekker je eigen paard dan. Mijn paard is 5 en al vaker op concours geweest. En mensen die max 20,- per maand wilde betalen en dan gingen ze wel niet op wedstrijd. Mensen die vroegen of ze met 3 man hem konden leasen. Mensen die hem perse bij hun op stal wilde zetten a 350,- per maand en of ik dan 250,- mee wilde betalen etc etc. Nou daaag. Ik heb het hier over een gave brave Andalusier ruin waar je alles mee kunt..

Heb hem nu te koop staan in de hoop dat er wat degelijkere mensen op af komen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:11

Ik heb ook hele vieze stallen gedaan hoor. Echt alles eruit en zwaar van de pis en aangestampt.
Maar niet heel veel. Maar ook helpen met hooien enzo. Zoveel help je niet als kind, maar deed wat je wel kon...

Jammer dat je er nu op een andere manier op terug kijkt. Vind het wel vreemd dat je ouders het al wel hadden gezegd, maar jij toen toch ging. Dan denk ik dat je op dat moment het toch niet zo erg vond???

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:14

Sommigen willen voor niets rijden, en als hij dan ziek of kreupel wordt zie je ze niet meer. [Ik heb het hier natuurlijk niet over de goede verzorgers die wel echt van paarden houden! Maar die er niet veel meer zijn :( helaas, en dan gaat het nog niet eens over wel of geen geld.]

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:15

_Zsazsa_ schreef:
Ik vind het ook heel lastig. Ik ben zwanger van de 2E en heb eraan gedacht om mijn 5 jarige Pre ruin een jaar te verleasen. Ik zou hem dan op een pensionstal zetten waar je alleen zijn stal zou hoeven mesten, je een goede buitenbak, wasplaats etc tot beschikking zou hebben. Je mag buiten rijden en je kan mijn trailer gebruiken voor wedstrijden. Ik betaal smid en veearts. Hun zouden alleen 100,- per maand hoeven betalen. Nou de reacties die ik daar op kreeg... Heb mijn advertentie dag erna al verwijderd. Mensen wilden wel komen rijden 5 dagen in de week en op wedstrijd, maar wilde dan wel betaald krijgen. Uuuh koop lekker je eigen paard dan. Mijn paard is 5 en al vaker op concours geweest. En mensen die max 20,- per maand wilde betalen en dan gingen ze wel niet op wedstrijd. Mensen die vroegen of ze met 3 man hem konden leasen. Mensen die hem perse bij hun op stal wilde zetten a 350,- per maand en of ik dan 250,- mee wilde betalen etc etc. Nou daaag. Ik heb het hier over een gave brave Andalusier ruin waar je alles mee kunt..

Heb hem nu te koop staan in de hoop dat er wat degelijkere mensen op af komen.

Dat is wel heel erg aso zeg!
Hoop voor je dat de verkoop wel fijn verloopt.
(Ik heb al eens 1 uit de verkoopngehaald en de "koper" weggestuurd, was er helemaal klaar mee. Verkoop mijn paard nooit aan iemand die hem toch stuk rijdt. Maar gelukkig ook betere ervaringen gehad hoor)

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:16

Ik heb zelf nu een 13 jarige Ruin.. ik heb niet elke dag tijd om hem te rijden wat hij wel nodig heeft. Ik heb inmiddels 2 bijrijders. Helaas gaat het niet helemaal zoals ik wil. Ik ben niet iemand die direct tegengas geeft maar juist iemand die eerst even afwacht. Helaas hebben we nog geen eigen bak tot beschikking en wordt er een aantal huizen verderop gereden. 1 van de twee is echt aan het genieten(wat ik leuk vind en het voor doe) Ze komt rond 10 uur in de ochtend en gaat rond 2 uur half 3 weer weg.. Gewoonweg omdat ze overal de tijd voor neemt en niets afraffelt! De andere die is van het snel opzadelen rijden en snel weer weg. Ik vraag geen vergoeding ( in tegenstelling tot veel mensen die het wel doen en ik ze daar ook gelijk in geef, zeker!!) Helaas zie ik dan ook dat de stallen niet helemaal goed gemest zijn waardoor ik weer oplopende kosten heb in vlas omdat de stal ineens dan leeg moet omdat het te erg is geworden. Ook wordt er "gekletst".. niet zo zeer over mij maar meer in het geheel. Er is 1 keer door haar voer gehaald (omdat ze het zelf wou, er was nog genoeg en ik had gezegd hoeft niet) en dan wordt er gezegd waar wij rijden dat ze altijd zorgt voor het voer. Dat het bijna op is en dat ze dan maar weer denk ik haal het wel weer.. en zo kan ik nog wel even doorgaan!! Ik ben er over na aan het denken om met 1 te stoppen (de kletskont) Van de andere heb je totaal geen last, ze wil juist het beste voor mij en het paard en dat ze daar in kan helpen vind ze geweldig.. en zo ik ook natuurlijk :)! Ik zie graag iemand die aan het genieten is om met paarden bezig te zijn.. iemand die niet vies is van het werk er om heen..! Je wil de lusten dan ook de lasten... toch?? (vooral als je niets betaald)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:19

Eigenlijk moet je het alleen nog even zeggen, want je verhaal zegt genoeg over 1 slechte verzorgster. Daar heb je echt niks aan.