Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kirach

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:54

Elk zijn keuze, en als er mensen willen betalen, en zowel eigenaar als bijrijder zijn tevreden, des te beter.
Ik heb zelf liever een iets betere ruiter, maar die misschien niets kan betalen als bijrijder. Ik voel het aan mijn paard als er te hardhandig of te anders is gereden dan ik zelf doe.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:38

Persoonlijk ben ik van mening dat een eigenaar verantwoordelijk is voor de kosten die horen bij het houden van paarden. Als je die verantwoording niet kunt/wilt dragen is het natuurlijk fijn als je iemand vindt die hierin bij kan dragen. De keuze hiervoor is aan de de bijrijder. Bij ons (mn vader en ik hebben ieder 2 paarden) hoeft een bijrijder niet te betalen. Die verantwoording nemen we zelf. En op deze manier kunnen we aangeven wat we verwachten. Wij willen bijvoorbeeld dat de bijrijder lid wordt van de rijvereniging en daar wekelijks de les volgt. Deze kosten zijn wel voor de bijrijder. Verder verwachten we dat ze op de dagen dat ze rijden wat klusjes doen; even de drollen uit de stal, voer klaar zetten. Volgens mij niet geheel onredelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:20

xJess schreef:
Het was niet arrogant bedoeld. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik vind dat het zo goed afgeweegt wordt, en ik zelf er gewoon niet voor zou betalen, en gelukkig denkt de eigenaresse daar hetzelfde over. Ze wil zelfs mijn lessen betalen, alleen dat vind ik dan te ver gaan. En ze kan inderdaad geen paard houden zonder een bijrijder. En natuurlijk is het mijn eigen keus om het paard zo vaak te rijden, maar ik voel me daar ook deels verantwoordelijk toe, als zij door medische redenen niets met het paard kan doen, kan ik het niet maken om dan niet te komen toch? Ik vind dat je als verzorger/bijrijder ook een grote verantwoordelijkheid hebt, en de eigenaar moet helpen als ze in nood zit omdat ze zelf haar bed niet uit mag komen. En in de vakanties ontlast ik haar gewoon, ze heeft het erg druk (eigen zaak) en zo vind ze het super fijn dat ik het dan kan doen.

Echt fijn dat jullie het samen goed hebben zo! +:)+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:22

sallandval schreef:
Blij? Ja. Dankbaar? Nee.

laten we het erop houden dat ik het anders zie dan jij :Y)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:19

Ik heb vroeger een bijrijdster gehad die zonder klagen de helft van het stalgeld mee betaalde. Toen stond mijn paard op een manege met twee binnenbakken. Daarna heb ik bijrijders gehad die zo'n 50 euro per maand bijdroegen en die niets bijdroegen.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:50

kirach schreef:
Vind ik ook. Veel eigenaars kunnen zelf maar 1 tot 2 keer met hun paard rijden per week, en met een bijrijder wordt het paard vaker bereden en is dan rustiger wanneer de eigenaar komt rijden. Vaak zijn het eigenaars die niet genoeg tijd hebben, of feitelijk een paard hebben dat ze niet aankunnen, die een bijrijder zoeken.

_O-

Meen je dit nou serieus :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:17

Jaaaa we mogen god op onze blote knieën danken als paardeneigenaren dat er bijrijders bestaan die gratis ons paard willen berijden hoor, haha.... :+

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:20

Vooral de zin: of feitelijk een paard hebben dat ze niet aankunnen _O-

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:27

Een vriendin van heeft sinds kort een verzorgpony die bij mij in de 'laan'
staat. Ze betaalt hier 100 euro per maand voor!
Dan vind ik dat ik zelf super bof, want ik verzorg 4 grandprix ( :o )
paarden bij mn buurvrouw, en daar hebben ze ook een pony staan die ik voor ze rijd..

Maar verder vind ik het eigenlijk belachelijk als je geld vraagt om het verzorgen van je paard,
wees blij dàt je een verzorger heb!!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:29

Waarom vindt iedereen het belachelijk? Paarden zijn nou eenmaal duur, jij verleend de verzorgers/bijrijders ook een gunst, namelijk jou dure paard ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:31

judith370 schreef:
Waarom vindt iedereen het belachelijk? Paarden zijn nou eenmaal duur, jij verleend de verzorgers/bijrijders ook een gunst, namelijk jou dure paard ;)

... en spullen, en lasten, en riscicos (blessure oid), en stalling en, niet te vergeten, de vrijheid van het niet verplicht tijdens een manegeles in de rondte moeten hobbelen...

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:33

Suelza schreef:
judith370 schreef:

... en spullen, en lasten, en riscicos (blessure oid), en stalling en, niet te vergeten, de vrijheid van het niet verplicht tijdens een manegeles in de rondte moeten hobbelen...

uiteraard :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:41

Voorheen stond ik op luxe stallen met binnenbakken en veel faciliteiten, toen vroeg ik echt wel een bijdrage hoor..
50 euro per maand voor 2x per week rijden. (dat is dus 6,25 voor een uur rijden)
Heb een M paard die super braaf is dus ik vond dat echt niet raar.
Kind kon zo opstappen en wegrijden. Ze hoefde ook geen klusjes te doen en mocht al mijn spullen gebruiken.

Nu sta ik op een veel minder luxe stal, paard staat veel meer buiten en er is geen binnenbak. Ik hoef niet zelf te mesten/te voeren
dus nu ga ik ong. 4x in de week en die andere 3 dagen komt er dus niemand. Voorheen kwam er een bijrijdster
maar nu vind ik dat niet nodig omdat ze toch alles krijgt wat ze nodig heeft. :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:42

Ik heb sinds kort een bijrijder, zij betaald daar een bepaald bedrag voor per maand en mag dan 2x per week zelf rijden en om de week geef ik haar les en rijdt ze 3x.
De rede is heel simpel, ik ben van baan veranderd en heb daardoor moeten inleveren op mn salaris. Moet ik dan mijn paard maar verkopen doordat ik tijdelijk minder verdien? Het meisje is er heel blij mee, op een manege betaald ze veel meer en van mijn paard leert ze meer dan op een manege. (niet dat ik een opgeleid dressuur paard heb, maar ze leert er wel van rijden..)
Omstandigheden kunnen veranderen, dat weet je niet van te voren..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:43

Ik vind het juist niet belachelijk dat er geld gevraagd wordt. In de meeste gevallen zoekt een ruiter een paard om te rijden en verzorgen, dus een hobby uit te oefenen. De meeste hobby's kosten geld, paarden helemaal. Als je dat dan gratis kan doen, heb je toch geluk?

Zelf heb ik een paard geleasd, maar helaas hebben wij het financieel niet breed. Ik werd daarna gevraagd een pony te rijden, en kreeg daarvoor betaald: dat was ff de omgekeerde wereld. Ik was blij met de bijdrage, en gebruikte dat als benzine vergoeding. (Ik heb later aangegeven dat ik geen geld meer wilde hebben, omdat ik er zelf plezier in had en dat voor mij niet goed voelde)
Daarna kreeg ik nog twee paarden aangeboden om te rijden (ergens anders) die ik inmiddels 2 jaar doe. (Jonge ding een klein jaartje trouwens). Hun willen geen geld van mij, maar zijn wel blij als ik dan dingen doe als het tuig een keer invetten. Deze paarden staan 25 km verderop, maar toen ik tijdelijk niet kon rijden ivm peesblessure, en jonge ding doorrijden en wedstrijdklaar maken door een ander, ben ik ook gegaan om alleen te stappen, poetsen en afspuiten.

Ik ben echt heel dankbaar dat juist mij die kans geboden wordt, dat ik kan rijden. Heb om de week priveles (die ik natuurlijk wel zelf betaal), en leer daar zóveel, dat had ik op een manege echt niet gekund/gewild. Helaas kan ik ze dan niet tegemoet komen in de kosten (en wederom, dat wíllen ze ook niet), maar toen ik een bon van de Divoza kreeg, heb ik die ook gebruikt om daar nieuwe borstels voor de paarden voor te kopen. Die laat ik dus ook in hun poetskist..

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:52

Ik rij op dit moment tijdelijk een paard van iemand anders omdat mijn eigen paarden er nog te jong of te oud voor zijn. In mijn geval waren er 2 opties. De 1e naar het staladres met reistijd en -kosten en betaling van hoefbeslag of paard in de buurt zetten tegen betaling van alle onderhoudskosten. Ik heb voor het laatste gekozen en heb dat er graag voor over. Ik weet wat het kost om paarden te hebben en te onderhouden. Nu heb ik weer even de beschikking over een "eigen" rijpaard zonder daar een grote investering voor te hoeven doen.
Het onzinnige terugrekenen wat een uurtje rijden kost wat ik verder terug in dit topic lees doe ik maar niet. Ook in geval van mijn eigen paarden niet want dan kan je beter een paar keer in de week op de manege blijven hobbelen.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:58

Ik vraag er niks voor, enige Wat ik vraag is dat als ze is geweest dat ze de stal opstrooit en het water controleert (maar dit word eigenlijk altijd gedaan). En dat ze me even smst hoe het is gegaan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:24

ankie1999 schreef:
paarden bij mn buurvrouw, en daar hebben ze ook een pony staan die ik voor ze rijd..

Maar verder vind ik het eigenlijk belachelijk als je geld vraagt om het verzorgen van je paard,
wees blij dàt je een verzorger heb!
!

Maar verder vind ik het eigenlijk belachelijk dat je geen geld wil uitgeven aan het berijden van een gaaf privépaard waar je veel van kan leren , wees blij dat je een leuk privépaard onder je kont hebt! :D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:32

ankie1999 schreef:

!

Maar weet wel wat je zegt he: verzorgen van een paard, gaat dus om het verzorgen, rijden is een heel ander verhaal..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:33

HalloDan schreef:
ankie1999 schreef:

!

Maar verder vind ik het eigenlijk belachelijk dat je geen geld wil uitgeven aan het berijden van een gaaf privépaard waar je veel van kan leren , wees blij dat je een leuk privépaard onder je kont hebt! :D

Hangt helemaal van de situatie af :') Geloof mij maar... als je een boer krijgt die alle mest in de wei laat liggen, en jij kan voor 3 paarden elke keer als je er bent minimaal een uur stront scheppen, dan nog de stallen doen en dan pas iets "voor de fun" dan kan het nog zo'n geweldig paard zijn, maar dan ben je gek al sje er nog veel voor gaat betalen :p

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:34

Tijd is ook iets terug geven immers :) ; het in natura betalen van een verzorgpaard :)
Dus de hele wei mesten vind ik een flinke betaling wat dat betreft! :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:36

Daarom... Kijk als je komt je poetst het paard, je zadelt op, gaat rijden en je gaat weer.... Tjah... dan is een bijdrage "realistisch" en altijd een keuze van de eigenaar. Maar alles moeten doen, dan nog eens betalen... tjah... Persoonlijk vind ik dat een beetje "uitbuiting" :S

Dan zouden manege-eigenaren rijk zijn als iedereen die een keer op stal helpt er nog geld voor geeft ook :')

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:04

Dahlia schreef:
kirach schreef:
Vind ik ook. Veel eigenaars kunnen zelf maar 1 tot 2 keer met hun paard rijden per week, en met een bijrijder wordt het paard vaker bereden en is dan rustiger wanneer de eigenaar komt rijden. Vaak zijn het eigenaars die niet genoeg tijd hebben, of feitelijk een paard hebben dat ze niet aankunnen, die een bijrijder zoeken.

_O-

Meen je dit nou serieus :')

Ga maar eens rondhoren in de gemiddelde manege, je zou verbaasd staan

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:10

Dat is ook denk ik in de helft van de gevallen zo... En dan heb je nog de "gun/gezelligheidsmensen" (die meegaan, die zelf lesgeven, die het leuk vinden om andere een kans te geven) (5-10%) en dan heb je daartegenover staan de "ik wil er aan verdienen mensen (5-10%) en dan de overige --> Mensen die een normale bijdrage vragen/klusjes laten doen of wat dan ook..

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:14

@ Kirach; wil je zeggen dat de gemiddelde manege ruiter beter rijd dan het gemiddelde onder de mensen met een eigen paard?

Hoe bedoel je rondhoren op een manege? Ben wel benieuwd..

Nogmaals; ik hoor hier vrijwel alleen maar paardeneigenaren bij wie de paarden zonder bijrijder ook genoeg beweging en aandacht krijgen, die financieel goed zitten, die hun paard gewoon aankunnen, en dan nog een betalende bijrijder hebben..

Zo ook bij mij, zoals vaak gezegd: spullen slijten sneller, zijn sneller aan vervanging toe, en moeten ook betaald worden. Stalling kost meer dan genoeg, en zo zijn er nog meer dingen...

Daarnaast in mijn geval de kans om op een goed leerpaard te rijden, niet gebonden aan een groepsles in de bak op een stijf paard maar gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt. Naar het strand, bos, duin, polder, in de bak, longeren, springen, crossen, alles kan... Daar betaal je op de manege allemaal apart geld voor, en ben je uiteindelijk veel duurder uit op een manege...