Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
IJsco_Love schreef:Ik heb de laatste pagina's van deze discussie gelezen...en blijkbaar ben ik heel raar![]()
Ik lees hier bijna alleen maar dat (sommige) eigenaren een bijdrage zouden willen en dat de bijrijders dit per definitie liever niet hebben. Bij mij is het andersom...
Ik verzorg al járen twee IJslanders en de eigenaar wou daar in eerste instantie geen bijdrage voor. Maar ik wou wél betalen![]()
Ik mag ze zo vaak verzorgen als ik wil, vier dagen zijn vast en de andere dagen mag ik altijd extra als ik wil en kan.
Ik vind het prettiger om een (kleine) vergoeding te betalen, dat geeft mij meer gemoedsrust. Ook zeg ik het nu makkelijker als ik vind dat bijvoorbeeld een van de twee toe is aan nieuwe ijzers of dat de staldeur klemt of wat dan ook, dan als ik niet zou betalen en het 'liefde werk, oud papier' van de eigenaar was. Niet dat ik vaak wat te zeuren heb, ze worden uitstekend onderhouden, maar omdat ik er de meeste weken vaker ben dan de eigenaar vind ik het wel fijn om te kúnnen zeggen. Niet dat dat anders niet zou kunnen hoor, maar toch gaat dat in mijn hoofd makkelijker als ik mee betaal aan de paarden. Heel raar misschien maar ik voel mij er prettig bij![]()
Ik doe hier naast gewoon de klusjes die gebeuren moeten m.b.t. verzorging uiteraard, dat hoort er gewoon bij vind ik...Als ik daar geen zin in zou hebben dan kan ik beter gaan fietsen ipv paardrijden.
Maar ik krijg dit nooit uitgelegd aan mensen buiten de paardenwereld. Zo zei de moeder van mijn gastouder kindjes ooit, nadat ik vertelde over de betaal-cultuur in de bijrijders wereld: 'Dus je betaald om een paard te verzorgen? Ik vraag je toch ook niet om te betalen om voor mijn kinderen te zorgen?' En dat is dan natuurlijk ook wel weer waar...
Xsuus24 schreef:Heeey!
Ik betaal zelf geen bijdrage, ik compenseer wel met veel klusjes doen. Als ik een bijdrage zou moeten betalen zal het mij aan het bedrag liggen ik ga bijvoorbeeld geen 100/150 euro betalen, maar een redelijk bedrag zal ik niet erg vinden.
sneeuwpop schreef:Xsuus24 schreef:Heeey!
Ik betaal zelf geen bijdrage, ik compenseer wel met veel klusjes doen. Als ik een bijdrage zou moeten betalen zal het mij aan het bedrag liggen ik ga bijvoorbeeld geen 100/150 euro betalen, maar een redelijk bedrag zal ik niet erg vinden.
Maar een redellijk bedrag hangt af wat je er voor krijgt. Dus wat je nu schrijft vind ik onzin.
Bijv een shetlander op de weide of een paard met Z niveau met binnenbak in een dure omgeving (lees 300 a 400 stalkosten) vind ik nogal een groot verschil en dus ook wat een redeliik bedrag is.
Daarbij hangt het ook af van wat je zoekt, maar dan gaat het om of jij dat er voor over hebt. Dan nog kun je wel zeggen of dat andere een redelijk bedrag is, ookal zou je zelf geen interesse hebben.
IJsco_Love schreef:Ik vind het prettiger om een (kleine) vergoeding te betalen, dat geeft mij meer gemoedsrust. Ook zeg ik het nu makkelijker als ik vind dat bijvoorbeeld een van de twee toe is aan nieuwe ijzers of dat de staldeur klemt of wat dan ook, dan als ik niet zou betalen en het 'liefde werk, oud papier' van de eigenaar was. Niet dat ik vaak wat te zeuren heb, ze worden uitstekend onderhouden, maar omdat ik er de meeste weken vaker ben dan de eigenaar vind ik het wel fijn om te kúnnen zeggen.
sneeuwpop schreef:Hangt niet alleen van wel of geen klusjes af. Hangt ook van wat voor klusjes en wat je er voor terug krijgt.
Imo kan het niet zo zwart wit zijn. Daarbij vinden sommige 1stal uitmesten een klusje op de "verzorgdag" . Nou staat een paard echt niet gratis in pension als je de box van1 paard mestdus zie ik dat niet als een klusje dat voldoet voor "de beloning rijden" . ik zie dat als poetsen en zadelen, wat er ook gewoon bij komt.
Anke schreef:Op de manege betaal je toch ook en voel je je toch ook niet dan soort van eigenaar?
Rare beredenering
IJsco_Love schreef:Ik vind het prettiger om een (kleine) vergoeding te betalen, dat geeft mij meer gemoedsrust. Ook zeg ik het nu makkelijker als ik vind dat bijvoorbeeld een van de twee toe is aan nieuwe ijzers of dat de staldeur klemt of wat dan ook, dan als ik niet zou betalen en het 'liefde werk, oud papier' van de eigenaar was. Niet dat ik vaak wat te zeuren heb, ze worden uitstekend onderhouden, maar omdat ik er de meeste weken vaker ben dan de eigenaar vind ik het wel fijn om te kúnnen zeggen.