Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:55

Gimme_Spurs schreef:
Blijft een boeiende discussie. Even een voorbeeldje: ik ben bijrijder (rijd al bijna drie jaar een western gereden criollo bij) en doe hem drie dagen in de week (en betaal de eigenaresse iedere maand 70 euro). Soms een dagje meer als de eigenaresse omhoog zit, soms neemt de eigenaresse van mij een dag over als ik het druk heb. (ik ben geen bijrijder omdat de eigenaresse geen tijd heeft). Vandaag is mijn dag om de poown te doen, maar we zijn gevraagd om een les te volgen van Walter Bouwmeester. We zouden allebei een half uurtje lessen (Walter is een top reining ruiter) maar helaas kan ik niet. Jammer, maar de eigenaresse rijdt nu een uur. Betekend dat ik niet kon rijden. Omdat de poown een beetje aan het hoesten was, moet hij nu iedere ochtend (of zo vroeg mogelijk) 5 tabletten predniloson hebben. Dus ik ben vanmorgen naar stal geweest om te mesten, medicijnen te geven en heb even gewandeld en grasjes laten eten. Eigenaresse vroeg of ik dan morgen wilde rijden, omdat zij vandaag overneemt van mij.

Helemaal geen probleem. Sowieso zijn er geen problemen. Ik mag alles doen met Fuego en ik start wedstrijden. Eén keer in de twee weken heb ik een half uur/45 min. privéles. De instructrice staat bij ons op stal en geeft de eigenaresse ook les. Ik doe de klusjes: zadel vetten, tuig netjes houden, landje mesten, kast schoon houden enz. enz. enz. Ik mag haar dan een gunst verlenen, maar les op een manege kost me 100 euro in de maand en dan rijd ik 1 keer een uurtje per week. Ik heb geen geld voor een eigen paard, dus dit is echt de beste oplossing. En dat ik per maand 70 euro moet betalen, tja.... Dat is voor zowel de eigenaresse als voor mij een "stok achter de deur". Niet dat ik niet zou gaan als ik het geld niet hoefde te betalen. En ja ik let ook op. Ik check zijn benen, voelde in augustus tijdens het rijden dat hij niet lekker liep (en ben direct naar de DA gegaan) en heb anderhalve maand geleden een hele dag op stal doorgebracht omdat poown koliek had en de eigenaresse op de veluwe was. Ik beschouw Fuego als mijn eigen paard en zo verzorg ik hem ook. Dat sommige bijrijders dat niet doen is een treurige zaak. Zij verpesten het voor de mensen die wel eerlijk zijn tegenover paard en eigenaar.

Hier herken ik mij in met me bijrijpaardje.
Alleen betaal ik niks maar ik heb hem dan ook ingereden .
Ik doe hem nu ong 5 dagen in de week omdat hij nog zo groen is (lang verhaal) ik whats app haar 2uuurtjes van tevoren als ik wip gaan en meestal haalt ze me dan op omdat ze het leuk vind om te kijken hoe het gaat.
Als zij op vakantie is of niet kan dan neem ik ook de taken van de paarden(3) over.
Zelf wil zij geen wedstrijden gaan doen maar ik mag hem wel starten .
Als ze hem ooit weg moet doen komt ze ook naar mij .

Had ergens in het begin al gereageerd met dat ik het zo erg vind dat er zo weinig goede bijrijders zijn te vinden en dat dat het moeilijker maakt voor de "goeie".
Maar ze zijn inderdaad niet snel te vinden ,helaas.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:08

Sees schreef:
En Serendip waarom zou je óf iemand hebben die betaalt óf iemand hebben die goed is voor je paard?

Ik heb twee volwassen meiden, beiden met een hands on metaliteit, beiden 'zien' ze dingen, beiden rijden ze niet onverdienstelijk, beiden zijn het superleuke en gezellige meiden, beiden zijn ze ontezettend goed (en streng) voor mijn paarden én beiden betalen *\o/* .

IMO heb ik het dus beter dan al die mensen met een onbetaalde bijrijder. Ik heb namelijk alles wat zij hebben én meer :D.

Hier nog een! Enne wij hebben een verzekering bij Interpolis voor anderen die op onze paarden rijden afgesloten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:39

Sees schreef:
sallandval schreef:
Bovendien ben ik ook van mening dat iemand die krap bij kas zit de waarde van zoiets als een paard en spullen zeker niet minder weet te waarderen dan iemand die (vaak door de bijdrage van mama en paps) geld zat heeft en niet zijn eigen boterham bijelkaar hoeft te verdienen.

Ik wil uitsluitend volwassenen en die verdienen hopelijk toch hun eigen geld ;).

Niet allemaal hoor. De meeste studenten zijn volwassen, maar verdienen vaak net genoeg om hun kamer en studiekosten te kunnen betalen. Dat is wel een grote groep volwassenen (met verantwoordelijkheidsgevoel) die voldoende tijd hebben om bij te rijden. Vooral jonge vrouwen met een baan zitten dan toch alweer tegen de kindjes leeftijd aan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:07

Mijn bijrijdster hoeft niets te betalen.

xJess

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:30

Ik hoef als bijrijdster niets te betalen. Uiteraard mijn eigen wedstrijden wel, maar de eigenaresse gaat altijd mee en rijd me gratis met de trailer. Ik rijd het paard al ruim 4 jaar, en ik doe hem gemiddeld 3 tot 4 keer in de week. Maar in de vakanties, of als de eigenaresse door omstandigheden niet kan 7 dagen in de week. Ik ben blij dat ik niets zou hoeven betalen want ik studeer, en heb naast mijn verzorgpaard geen tijd meer om te werken. Dus dat zou ik dan finiancieel niet redden. Verder help ik haar vaak uit nood, ze heeft het erg druk en zou zonder verzorgster/bijrijder geen paardje kunnen houden. Dus dan vind ik zo eigenlijk wel dat je elkaar goed afweegt, en dus betalen ook niet nodig is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:27

xJess schreef:
Ik hoef als bijrijdster niets te betalen. Uiteraard mijn eigen wedstrijden wel, maar de eigenaresse gaat altijd mee en rijd me gratis met de trailer. Ik rijd het paard al ruim 4 jaar, en ik doe hem gemiddeld 3 tot 4 keer in de week. Maar in de vakanties, of als de eigenaresse door omstandigheden niet kan 7 dagen in de week. Ik ben blij dat ik niets zou hoeven betalen want ik studeer, en heb naast mijn verzorgpaard geen tijd meer om te werken. Dus dat zou ik dan finiancieel niet redden. Verder help ik haar vaak uit nood, ze heeft het erg druk en zou zonder verzorgster/bijrijder geen paardje kunnen houden.Dus dan vind ik zo eigenlijk wel dat je elkaar goed afweegt, en dus betalen ook niet nodig is.

Fijn dat jij niks hoeft te betalen en dat de eigenaresse je zelfs naar de wedstrijden brengt, vind alleen je laaste zin een beetje arrogant over komen.
Ik blijf het vinden dat gratis rijden een kadootje is.
(geld moet ergens vandaan komen toch?)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:33

Quellian schreef:
Maar het is niet zo dat een bijrijdster de regels opstelt, in die wereld leven niet. Voor een bijrijdster geld: take it or leave it. Je schikt je naar de eisen en wensen van de eigenaar of je koopt lekker zelf een paard.

Waar is het respect gebleven vraag ik mij dan af...
Als een bijrijdster betaalt, vind ik het niet meer dan fatsoen om compromissen te sluiten met elkaar.
Als ik ergens niet tegen kan is het die onfatsoenlijke, arrogante, asociale houding van: Dit. Dit. Dit en dit. en je hebt er maar mee te leven.

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:36

xJess schreef:
Ik hoef als bijrijdster niets te betalen. Uiteraard mijn eigen wedstrijden wel, maar de eigenaresse gaat altijd mee en rijd me gratis met de trailer. Ik rijd het paard al ruim 4 jaar, en ik doe hem gemiddeld 3 tot 4 keer in de week. Maar in de vakanties, of als de eigenaresse door omstandigheden niet kan 7 dagen in de week. Ik ben blij dat ik niets zou hoeven betalen want ik studeer, en heb naast mijn verzorgpaard geen tijd meer om te werken. Dus dat zou ik dan finiancieel niet redden. Verder help ik haar vaak uit nood, ze heeft het erg druk en zou zonder verzorgster/bijrijder geen paardje kunnen houden. Dus dan vind ik zo eigenlijk wel dat je elkaar goed afweegt, en dus betalen ook niet nodig is.

Vind ik ook. Veel eigenaars kunnen zelf maar 1 tot 2 keer met hun paard rijden per week, en met een bijrijder wordt het paard vaker bereden en is dan rustiger wanneer de eigenaar komt rijden. Vaak zijn het eigenaars die niet genoeg tijd hebben, of feitelijk een paard hebben dat ze niet aankunnen, die een bijrijder zoeken.
Ik heb trouwens zelf eigen paarden, ben nooit bijrijder geweest. Maar ik zie niet in waarom ik geld zou vragen aan iemand die mij helpt door mijn paard bij te rijden voor mij. Bovendien, als je een goede ruiter wil die je paard iets bijleert, moet je vaak zelfs betalen ervoor als eigenaar ipv betaald te worden.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:42

Nou, ik vind het eigenlijk niet meer als normaal als iemand geld vraagt voor het bijrijden van zijn/haar paard. Ik heb zelf ook altijd een klein bedrag betaalt voor mijn verzorgpaard (heb nu inmiddels eigen paarden) en je maakt toch ook gebruik van andermans spullen ed. wat ook gaat slijten of kapot gaat. Bij een manege moet je toch ook betalen. En dan kun je zeggen, krijg je les..nou lang niet bij elke manege is een les een 'les' te noemen. De meesten hobbelen dan ook maar wat rond heb ik het idee. Half stalgeld vind ik ook veel te veel, maar een klein bedrag p/m vind ik niet meer als normaal.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:10

Ja en mijn paard is zonder verzorgster een grasmaaier, dus wat maakt het uit of spullen gebruikt worden of in de kast liggen te verstoffen? :) Als ze netjes met je spullen omgaan valt de slijtage ook echt wel mee en voor mijn pony is het beter...

Dan zou ik ook nog geld moeten gaan vragen... Kijk, als iemand alleen komt om te rijden, dan had ik echt wel een bijdrage moeten vragen eigenlijk. Maar als ze ook de tijd nemen om mijn paardje te knuffelen, mee te gaan wandelen, wat aan de hand te laten grazen, zorgen dat ie ook voor en na het rijden goed verzorgd wordt, dan mag ik echt niet klagen :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:49

superwoman schreef:
xJess schreef:
Ik hoef als bijrijdster niets te betalen. Uiteraard mijn eigen wedstrijden wel, maar de eigenaresse gaat altijd mee en rijd me gratis met de trailer. Ik rijd het paard al ruim 4 jaar, en ik doe hem gemiddeld 3 tot 4 keer in de week. Maar in de vakanties, of als de eigenaresse door omstandigheden niet kan 7 dagen in de week. Ik ben blij dat ik niets zou hoeven betalen want ik studeer, en heb naast mijn verzorgpaard geen tijd meer om te werken. Dus dat zou ik dan finiancieel niet redden. Verder help ik haar vaak uit nood, ze heeft het erg druk en zou zonder verzorgster/bijrijder geen paardje kunnen houden.Dus dan vind ik zo eigenlijk wel dat je elkaar goed afweegt, en dus betalen ook niet nodig is.

Fijn dat jij niks hoeft te betalen en dat de eigenaresse je zelfs naar de wedstrijden brengt, vind alleen je laaste zin een beetje arrogant over komen.
Ik blijf het vinden dat gratis rijden een kadootje is.
(geld moet ergens vandaan komen toch?)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt geen arrogantie in het hele stuk kan vinden. Al de eigenaresse zonder bijrijder geen paard zou kunnen houden is dat toch gewoon een feit? Als de eigenaresse geld zou gaan vragen zou haar bijrijdster moeten stoppen en zou ze haar paard weg moeten doen als ze geen andere bijrijder zou vinden.

Is het bovendien niet heel wat dat xJess het paard 4 tot 7 keer (!) per week rijdt en die verantwoordelijkheid over die dagen neemt? Ik kan me zo voorstellen dat ze als bijrijder 2 keer rijden per week óók prima zou vinden bijvoorbeeld. Dan zou ze er nog een bijbaan naast kunnen hebben en bijvoorbeeld sparen voor een eigen paard, nu kan dat niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:00

sallandval schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt geen arrogantie in het hele stuk kan vinden. Al de eigenaresse zonder bijrijder geen paard zou kunnen houden is dat toch gewoon een feit? Als de eigenaresse geld zou gaan vragen zou haar bijrijdster moeten stoppen en zou ze haar paard weg moeten doen als ze geen andere bijrijder zou vinden.

Is het bovendien niet heel wat dat xJess het paard 4 tot 7 keer (!) per week rijdt en die verantwoordelijkheid over die dagen neemt? Ik kan me zo voorstellen dat ze als bijrijder 2 keer rijden per week óók prima zou vinden bijvoorbeeld. Dan zou ze er nog een bijbaan naast kunnen hebben en bijvoorbeeld sparen voor een eigen paard, nu kan dat niet.

feit is ook dat zij zelf geen paard kan bekostigen en daarom zeer blij (dankbaar)moet zijn met een verzorgpaard. Zeker waarbij de eigenaresse ook nog met haar naar wedstrijd gaat. (tijd en geld insteekt)

Dat laaste vind ik onzin, omdat ze dat nu ook kan kiezen. Ze hoeft het paard niet te verzorgen, dat wil ze zelf.
Verantwoordelijkheid nemen vind ik vrij normaal...

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:12

Ik hoef ook geen geld te betalen voor mijn bijrijdpony.
Heb genoeg geld, hoewel ook ik een student ben, maar de eigenaar van mijn bijrijdpony wil gewoon niet dat ik betaal. Natuurlijk betaal ik wel dingen zelf zoals wedstrijden. Heb al vaker aangeboden dat ik best wat geld kan missen, ook toen ik een keer de kluissleutel per ongeluk gebroken had, maar het hoeft niet van haar.
Desondanks mag ik wel alles met de pony (theoretisch gezien in de vakantie 6 dagen p/w komen), maak heel vaak buitenritten en krijg zelfs wel eens les van de eigenaar.
Imo zit ook hier een groot verschil tussen niet willen of kunnen betalen enerzijds en niet hoeven betalen anderzijds (wat ik dus heb).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:29

superwoman schreef:
feit is ook dat zij zelf geen paard kan bekostigen en daarom zeer blij (dankbaar)moet zijn met een verzorgpaard. Zeker waarbij de eigenaresse ook nog met haar naar wedstrijd gaat. (tijd en geld insteekt)

Dat laaste vind ik onzin, omdat ze dat nu ook kan kiezen. Ze hoeft het paard niet te verzorgen, dat wil ze zelf.

Blij? Ja. Dankbaar? Nee.

Stel; ze stopt. Dan gebeuren er twee dingen: 1 bijrijder gaat iets anders doen of zoekt een nieuw bijrijdpaard, 2 eigenaresse moet paard verkopen. Voor wie heeft de consequentie meer impact? Wie gaat er meer op achteruit? Ik zou denken dat eigenaresse. Dus wie moet er dan dankbaar zijn voor wie? Hooguit beide voor elkaar.

Maar die houding van sommigen dat een bijrijder vooral dankbaarheid moet tonen en dat de woorden 'wederdienst leveren' worden vertaald naar 'arrogantie' is precies de grootste reden waarom het fijner is om een eigen paard te hebben vind ik. Als één persoon al meer geld heeft en de luxe van een paard en de ander heeft dat niet heb je tóch al een hiërarchische verhouding. In die verhouding stelt de één eisen en voorwaarden en de ander houdt zich daaraan (zelfs de eigenaar die het hardst roept "doe maar het alsof het je eigen paard is" heeft nog voorwaarden; bijvoorbeeld het aantal keer rijden per week, de manen niet knippen, geen eigen spullen gebruiken). De eis om dankbaar te zijn en vooral niet arrogant past voor mijn gevoel ook bij zo'n hiërarchische verstandhouding. Maar het vragen van geld niet, de betalende klant is immers 'koning' (in de meeste situaties tenminste).

Daarom vind ik het ook zo gek dat het überhaupt bestaat; bijrijders die geld betalen. En dat er mensen zijn die zich daar lekker bij voelen. Ik zou echt geen geld vragen aan iemand die ik dan ook nog moest vertellen wat ik met mijn paard wil, hoe ik het wil en wanneer ik het wil. Dat is dan misschien arrogant, maar is het niet arrogant om aan iemand allerlei voorwaarden en eisen te stellen en ook nog eens geld te vragen dan? Of is arrogantie iets dat voorbehouden is aan mensen met een eigen paard? In dat laatste geval heb ik het recht om arrogant te zijn; aangezien ik eigen paarden heb :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:32

Als mijn bijrijder stopt moet ik mijn paard niet verkopen hoor, dus voor mij gaat die vlieger niet op en ik denk dat er zo nog vele zijn.
Er wordt hier altijd maar gepraat dat als eigenaars geen bijrijder meer hebben, dat ze hun paard moeten verkopen, hun paard te weinig aandacht krijgt, dat de klussen niet worden gedaan, niet gereden worden.

Er eens bij nagedacht dat men ook een bijrijder laat komen voor andere redenen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:39

chanel1985 schreef:
Als mijn bijrijder stopt moet ik mijn paard niet verkopen hoor, dus voor mij gaat die vlieger niet op en ik denk dat er zo nog vele zijn.
Er wordt hier altijd maar gepraat dat als eigenaars geen bijrijder meer hebben, dat ze hun paard moeten verkopen, hun paard te weinig aandacht krijgt, dat de klussen niet worden gedaan, niet gereden worden.

Het ging even om het voorbeeld van xJess; die geeft aan dat de eigenaresse juist door haar haar paard kan hebben/aanhouden.

En ja hoor ik kan ook wel andere redenen bedenken waarom iemand een bijrijder wil; ik geloof alleen niet in puur altruïstische redenen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:41

Misschien een tikje te zwart/wit geschetst. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik heb niet het gevoel dat er mij sprake is van een hierarchische verhouding. Ik besluit zelf ook dingen als de nood hoog is, dit doe ik altijd met in mijn achterhoofd wat ik zou doen als fuego mijn paard zou zijn. Daarbij kan het zijn dat mijn mening verschilt van de eigenaresse. Zijn zegt dan omdat ze er niet bij is en dus de situatie niet in kan schatten dat ik het zelf moet weten. Dit geldt voor DA bezoekjes, welke deken wel/niet, voedingssupplementen, bitgebruik, enz. enz. Ik betaal haar inderdaad, en zij heeft een paard en ik niet, maar in onze verstandhouding is het allemaal iets genuanceerder. Ik leg me hierbij neer, knijp mijn handjes dicht met zo'n kans en de eigenaressemet zo'n goede bijrijder (en ja, dat mag ik zeggen). Dit allemaal voor zo lang het duurt. Wie weet heb ik over een jaar een eigen paard, of zijn de omstandigheden zo dat fuego verkocht moet worden (knocking on wood). Maar op dit moment zie ik geen reden de situatie te veranderen zoals hij nu is.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:53

superwoman schreef:
sallandval schreef:

Het was niet arrogant bedoeld. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik vind dat het zo goed afgeweegt wordt, en ik zelf er gewoon niet voor zou betalen, en gelukkig denkt de eigenaresse daar hetzelfde over. Ze wil zelfs mijn lessen betalen, alleen dat vind ik dan te ver gaan. En ze kan inderdaad geen paard houden zonder een bijrijder. En natuurlijk is het mijn eigen keus om het paard zo vaak te rijden, maar ik voel me daar ook deels verantwoordelijk toe, als zij door medische redenen niets met het paard kan doen, kan ik het niet maken om dan niet te komen toch? Ik vind dat je als verzorger/bijrijder ook een grote verantwoordelijkheid hebt, en de eigenaar moet helpen als ze in nood zit omdat ze zelf haar bed niet uit mag komen. En in de vakanties ontlast ik haar gewoon, ze heeft het erg druk (eigen zaak) en zo vind ze het super fijn dat ik het dan kan doen.

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:06

chanel1985 schreef:

De eigenaar moet er toch altijd een of ander voordeel bij hebben, anders laat je toch niemand anders met je paard rijden? Waarom dan de bijrijder ook nog eens laten betalen. Wees blij dat je paard (hopelijk goed) gereden wordt, en probeer overeen te komen. Ik vraag niets aan bijrijders, dat lijkt mij maar zo eerlijk, ieder heeft er voordeel bij.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:10

Gimme_Spurs schreef:
Misschien een tikje te zwart/wit geschetst. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik heb niet het gevoel dat er mij sprake is van een hierarchische verhouding. Ik besluit zelf ook dingen als de nood hoog is, dit doe ik altijd met in mijn achterhoofd wat ik zou doen als fuego mijn paard zou zijn. Daarbij kan het zijn dat mijn mening verschilt van de eigenaresse. Zijn zegt dan omdat ze er niet bij is en dus de situatie niet in kan schatten dat ik het zelf moet weten. Dit geldt voor DA bezoekjes, welke deken wel/niet, voedingssupplementen, bitgebruik, enz. enz. Ik betaal haar inderdaad, en zij heeft een paard en ik niet, maar in onze verstandhouding is het allemaal iets genuanceerder. Ik leg me hierbij neer, knijp mijn handjes dicht met zo'n kans en de eigenaressemet zo'n goede bijrijder (en ja, dat mag ik zeggen). Dit allemaal voor zo lang het duurt. Wie weet heb ik over een jaar een eigen paard, of zijn de omstandigheden zo dat fuego verkocht moet worden (knocking on wood). Maar op dit moment zie ik geen reden de situatie te veranderen zoals hij nu is.

Ik heb ook niet het gevoel gehad van een hiërarchische verhouding hoor, dat gevoel geeft een goede eigenaar je doorgaans ook niet. Maar strikt genomen (en wettelijk gezien) is het wel zo, dat is ook goed hé; het is veel prettiger/duidelijker als één iemand de eindverantwoordelijkheid draagt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:13

__Sannne schreef:
Quellian schreef:
Maar het is niet zo dat een bijrijdster de regels opstelt, in die wereld leven niet. Voor een bijrijdster geld: take it or leave it. Je schikt je naar de eisen en wensen van de eigenaar of je koopt lekker zelf een paard.

Waar is het respect gebleven vraag ik mij dan af...
Als een bijrijdster betaalt, vind ik het niet meer dan fatsoen om compromissen te sluiten met elkaar.
Als ik ergens niet tegen kan is het die onfatsoenlijke, arrogante, asociale houding van: Dit. Dit. Dit en dit. en je hebt er maar mee te leven.

Ik ben héél arrogant en egoistisch als het op mijn paarden aankomt, mijn regels gelden. Ik dwing niemand om mijn paarden te rijden, maar besef wel dat het een enorme gunst is van mij. Accepteren of zelf een paard kopen.

Mijn bijrijdster maakt ook geen beslissingen, ze kan haar wensen uitspreken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:26

kirach schreef:
chanel1985 schreef:

De eigenaar moet er toch altijd een of ander voordeel bij hebben, anders laat je toch niemand anders met je paard rijden? Waarom dan de bijrijder ook nog eens laten betalen. Wees blij dat je paard (hopelijk goed) gereden wordt, en probeer overeen te komen. Ik vraag niets aan bijrijders, dat lijkt mij maar zo eerlijk, ieder heeft er voordeel bij.

Omdat voor niets de zon op komt.
Nu heeft ze een pony waar, behalve, ik niemand anders op rijd. Accomodatie waardoor ze altijd kan rijden, goed gerief enz; enz

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:39

En voor niets gaat de zon ook weer onder :)

Een bijdrage kan, maar ik vind het zeker niet vanzelfsprekend :s

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:41

Ik had toch verschillende mensen waar ik uit kon kiezen, voor mijn halve stal.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:46

Dat is heel leuk voor jou dan, en er zijn genoeg mensen die willen betalen... Maarja, ik blijf erbij dat het je keuze toch gedeeltelijk beperkt (en het feit dat betalen/niet betalen (mijn ervaring) weinig uitmaakt voor de inzet etc...)

Voor mijzelf blijft het zonde (in mijn situatie dan..), kan het beter uitgeven aan benzine :')