Gimme_Spurs schreef:Blijft een boeiende discussie. Even een voorbeeldje: ik ben bijrijder (rijd al bijna drie jaar een western gereden criollo bij) en doe hem drie dagen in de week (en betaal de eigenaresse iedere maand 70 euro). Soms een dagje meer als de eigenaresse omhoog zit, soms neemt de eigenaresse van mij een dag over als ik het druk heb. (ik ben geen bijrijder omdat de eigenaresse geen tijd heeft). Vandaag is mijn dag om de poown te doen, maar we zijn gevraagd om een les te volgen van Walter Bouwmeester. We zouden allebei een half uurtje lessen (Walter is een top reining ruiter) maar helaas kan ik niet. Jammer, maar de eigenaresse rijdt nu een uur. Betekend dat ik niet kon rijden. Omdat de poown een beetje aan het hoesten was, moet hij nu iedere ochtend (of zo vroeg mogelijk) 5 tabletten predniloson hebben. Dus ik ben vanmorgen naar stal geweest om te mesten, medicijnen te geven en heb even gewandeld en grasjes laten eten. Eigenaresse vroeg of ik dan morgen wilde rijden, omdat zij vandaag overneemt van mij.
Helemaal geen probleem. Sowieso zijn er geen problemen. Ik mag alles doen met Fuego en ik start wedstrijden. Eén keer in de twee weken heb ik een half uur/45 min. privéles. De instructrice staat bij ons op stal en geeft de eigenaresse ook les. Ik doe de klusjes: zadel vetten, tuig netjes houden, landje mesten, kast schoon houden enz. enz. enz. Ik mag haar dan een gunst verlenen, maar les op een manege kost me 100 euro in de maand en dan rijd ik 1 keer een uurtje per week. Ik heb geen geld voor een eigen paard, dus dit is echt de beste oplossing. En dat ik per maand 70 euro moet betalen, tja.... Dat is voor zowel de eigenaresse als voor mij een "stok achter de deur". Niet dat ik niet zou gaan als ik het geld niet hoefde te betalen. En ja ik let ook op. Ik check zijn benen, voelde in augustus tijdens het rijden dat hij niet lekker liep (en ben direct naar de DA gegaan) en heb anderhalve maand geleden een hele dag op stal doorgebracht omdat poown koliek had en de eigenaresse op de veluwe was. Ik beschouw Fuego als mijn eigen paard en zo verzorg ik hem ook. Dat sommige bijrijders dat niet doen is een treurige zaak. Zij verpesten het voor de mensen die wel eerlijk zijn tegenover paard en eigenaar.
Hier herken ik mij in met me bijrijpaardje.
Alleen betaal ik niks maar ik heb hem dan ook ingereden .
Ik doe hem nu ong 5 dagen in de week omdat hij nog zo groen is (lang verhaal) ik whats app haar 2uuurtjes van tevoren als ik wip gaan en meestal haalt ze me dan op omdat ze het leuk vind om te kijken hoe het gaat.
Als zij op vakantie is of niet kan dan neem ik ook de taken van de paarden(3) over.
Zelf wil zij geen wedstrijden gaan doen maar ik mag hem wel starten .
Als ze hem ooit weg moet doen komt ze ook naar mij .
Had ergens in het begin al gereageerd met dat ik het zo erg vind dat er zo weinig goede bijrijders zijn te vinden en dat dat het moeilijker maakt voor de "goeie".
Maar ze zijn inderdaad niet snel te vinden ,helaas.