Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marocje schreef:Ik vind daar ook een verschil in zitten: sta je op een doe het zelf stal en heb je bijrijder die klusjes doet. Helemaal fijn. Maar besluit je te verhuizen en je bijrijder dan een bijdrage in de kosten te vragen, vind ik dat niet zo tof. Maar vragen kan altijd natuurlijk..
Maar sta je op een luxe stal, en wil je een bijrijder, dan is het je goed recht om hier een bijdrage aan koppelen. Je zet een bijrijder niet voor het blok, die heeft een keuze of ze het wil betalen of verder zoekt..
_Ezra schreef:Anke schreef:Beweging. Een paard kan beter niet gereden worden dan fout gereden. Zolang het maar ff de benen kan strekken. (Wei/paddock)
Waar komt nou het idee vandaan dat bijrijders een paard zo vaak fout berijden?
Anke schreef:Als je iemand beroepsmatig jouw paard laat rijden, betaal je.
Als het hobbymatig is betaalt de ander. Hobby's kosten meestal ook geld. Niks raars aan.
Degene die geen budget heeft, kan dit wellicht compenseren met klussen/taken.
Beweging. Een paard kan beter niet gereden worden dan fout gereden. Zolang het maar ff de benen kan strekken. (Wei/paddock)
_Ezra schreef:Anke schreef:Beweging. Een paard kan beter niet gereden worden dan fout gereden. Zolang het maar ff de benen kan strekken. (Wei/paddock)
Waar komt nou het idee vandaan dat bijrijders een paard zo vaak fout berijden?
Anke schreef:Yep. Precies dat.
80% spoort elke pas aan en vaak ook nog met sporen.
Binnen no-time loopt jouw paard geen pas meer zonder te drijven.
Nog niet eens gehad over scheef en vast rijden.
Indien hier een bijrijder komt die super rijdt. En de jonge paarden zelfstandig verder kan opleiden. Vind ik het een ander verhaal.
Echter zijn die er als een speld in een hooiberg!
Een bijrijder waar je veel tijd en begeleiding in moet stoppen, vind ik niet meer dan logisch dat deze een bijdrage betaald.
sallandval schreef:Ik denk dat slecht harnachement vaker een reden is tot slecht lopen dan een slechte bijrijder. De meeste mensen die nog niet zo goed rijden zijn ook eerder tevreden met wat simpelere oefeningen in stap of draf. Daar wordt een paard echt niet slechter van of de bijrijder moet wel heel spannende dingen uithalen.
Aan de andere kant worden er ook paarden verreden waar de eigenaar veel geld voor betaalt dus tja.
xMaxxiee schreef:Maar wat ik me dan afvraag, waarom neem je een bijrijder als je toch vind dat ze slecht rijden? Of zijn degenen die dit roepen ook degenen zonder bijrijder?
Ik vind het nogal vreemd om ze allemaal over een kam te scheren. En daarnaast sta je als eigenaar vrij om eisen te stellen aan het niveau, of eventueel de instructie... Vind het maar raar dat 90% van de bijrijders slecht gevonden word..
Tuurlijk. Het zullen vast niet allemaal Anky's zijn, maar dat zijn de eigenaars ook niet. Maar als die 90% echt zo slecht zou rijden zouden ze ook nooit aan een paard komen, lijkt me.