bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:38

Ik vind daar ook een verschil in zitten: sta je op een doe het zelf stal en heb je bijrijder die klusjes doet. Helemaal fijn. Maar besluit je te verhuizen en je bijrijder dan een bijdrage in de kosten te vragen, vind ik dat niet zo tof. Maar vragen kan altijd natuurlijk..

Maar sta je op een luxe stal, en wil je een bijrijder, dan is het je goed recht om hier een bijdrage aan koppelen. Je zet een bijrijder niet voor het blok, die heeft een keuze of ze het wil betalen of verder zoekt..

HindaFree

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:40

Bij mij is het juist andersom! meiden hebben samen een paard en reden die van mij extra er bij zo dat ze samen konden rijden . Stalling ging om hoog en ik wilde verhuizen... Ouders hadden aangeboden verschil met andere stal te betalen zo dat mijn paard er kan blijven voor hun.

Vind t altijd van 2 kanten. Heb zelf zo wel betaald ( tot 250.- voor stal geld) als gratis. Hangt beetje van de situatie af.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:02

Marocje schreef:
Ik vind daar ook een verschil in zitten: sta je op een doe het zelf stal en heb je bijrijder die klusjes doet. Helemaal fijn. Maar besluit je te verhuizen en je bijrijder dan een bijdrage in de kosten te vragen, vind ik dat niet zo tof. Maar vragen kan altijd natuurlijk..

Maar sta je op een luxe stal, en wil je een bijrijder, dan is het je goed recht om hier een bijdrage aan koppelen. Je zet een bijrijder niet voor het blok, die heeft een keuze of ze het wil betalen of verder zoekt..

Helemaal mee eens!

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:06

Van beide kanten snap ik het wel, dat maakt dit denk ik ook wel een lastig iets waar je als eigenaar tegenaan blijft lopen...

Aan de ene kant heb ik zoiets van, wat voorn extra kosten brengt een bijrijder je, en wat voorn voordelen brengt het je? Je paard zou namelijk een aantal dagen in de week aandacht en beweging mislopen zonder bijrijder, op de dagen dat je zelf niet kan, en daar wordt je wel mee uit de brand geholpen als eigenaar. Op zo'n manier denk ik van, de bijrijder zou eigenlijk betaald moeten worden (als je op een manege/stal vraagt of het personeel je paard wil rijden omdat jij niet kan betaal je er tenslotte ook voor)

Maar aan de andere kant, een bijrijder mag gebruik maken van je paard en je spullen en mag rijden. waardoor jij eventueel niet zou mogen/kunnen rijden. Dan zou je dus weer zeggen dat de bijrijder moet betalen.

Ik blijf het een lastig iets vinden haha, ik ben daarom ook maar heel blij met mijn bijrijdponytje :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 06:45

Als je iemand beroepsmatig jouw paard laat rijden, betaal je.
Als het hobbymatig is betaalt de ander. Hobby's kosten meestal ook geld. Niks raars aan.
Degene die geen budget heeft, kan dit wellicht compenseren met klussen/taken.

Beweging. Een paard kan beter niet gereden worden dan fout gereden. Zolang het maar ff de benen kan strekken. (Wei/paddock)

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 07:56

Anke schreef:
Beweging. Een paard kan beter niet gereden worden dan fout gereden. Zolang het maar ff de benen kan strekken. (Wei/paddock)

Waar komt nou het idee vandaan dat bijrijders een paard zo vaak fout berijden?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:05

Ik denk dat het goed is om als bijrijder bewust tezijn dat het niet gek is om geld uit te geven aan je hobby. Dan kan je eerst voor jezelf bepalen hoeveel geld je er voor over hebt of er maximaal aan uit wil geven. En dan kan je per situatie bekijken of het reëel is om te betalen en zo ja, of jouw bedrag idee overeenkomt met dat van de eigenaar.

Ik vraag bijvoorbeeld ook een bijdrage. Ik kan het allemaal best alleen, maar ik heb 2 paarden en vind samen gezelliger. Daarnaast had ik zoiets, als ik met toch wat tegenzin paard nummer 2 zadelde zoiets van, er zijn mensen die zo zouden genieten van dit ritje en ik zit er nu op omdat ik vind dat ik ze beide aandacht moet geven. Das toch zonde? Maar als ik samen met iemand van de paarden geniet, waarom zou ik dan de enige zijn die daar geld aan uit geeft? En ik vraag echt niet de hoofdprijs, voor 50 euro staan er 2 paarden en mag mijn bijrijdster zo vaak komen als ze wil. Zij vind de deal ook super, een eigen paard was vele maken duurder en daar had ze de verantwoordelijkheid over. Ze weet en ervaart dat ik welzijn van mijn paarden altijd voorop heb staan en vind het heerlijk dat ze zich niet verantwoordelijk hoeft te voelen daarover. Win - win lijkt mij.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 09:39

_Ezra schreef:
Anke schreef:

Omdat ik vind dat 90% fout rijdt? Die verbeteren een paard echt niet, die rijden voor hun plezier. En dan heb ik het over alle ruiters bij elkaar, dus eigenaren en bijrijders.. Ik wil dat mijn pony op een bepaalde manier gereden wordt, en niet standaard een volte hier, een keer afwenden, wat overgangen, in de krul: yep, dat ziet netjes uit..

En ja, dan kost het mij heel veel tijd en energie, om een ruiter mijn pony toe te vertrouwen. Het hoefde ook niet, maar nu met mijn zwangerschap is nog een extra paar handen en ogen wel fijn, naast mijn weide genoten die het zelf ook druk hebben.

Deze meiden zijn heel erg blij met hun verzorgpony, maar alleen rijden zit er niet in. Om het leuk te houden, hebben ze er wel op gezeten en buiten uitstappen bijvoorbeeld, en 1 heeft inmiddels een les gehad in de bak (waar ze al meer heeft geleerd dat een half jaar manege..)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:59

Anke schreef:
Als je iemand beroepsmatig jouw paard laat rijden, betaal je.
Als het hobbymatig is betaalt de ander. Hobby's kosten meestal ook geld. Niks raars aan.
Degene die geen budget heeft, kan dit wellicht compenseren met klussen/taken.

Mijn pony staat 24/7 buiten, maar functioneert echt stukken beter als hij wel regelmatig beweging krijgt in de vorm van een bosrit of een middagje kinderpony voor de dochters van mijn bijrijdster. Aangezien ik 4 lange dagen per week werk, ben ik dus heel blij dat ik dat beweging geven kan delen met iemand die er net zo van geniet als ik om met mijn pony bezig te zijn.

Er zijn nu eenmaal verschillende situaties en dus ook verschillende scenario's. En het is niet goed of fout, voor welk scenario je kiest.
Prima als je als eigenaar een bijdrage vraagt aan je bijrijder. Maar accepteer dan ook dat er eigenaren zoals ik zijn, die dat volslagen onnodig vinden en blij zijn dat er iemand is die blij is wat met jouw paard te willen doen.
Dingen stellen als zijnde de waarheid, heb ik wat moeite mee. Het is jouw waarheid, ik kijk er anders tegenaan.
En zolang je ook eigenaren hebt zoals ik, zul je ook bijrijders hebben die 'weigeren' te betalen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:31

Wat bedoel je met "het is niet goed of fout"?

Het kan dat we een andere kijk hebben op goed rijden, dat je minder eisen stelt. Maar mijn pony is voor mijn tijd, compleet vast gereden. Dit was onwetendheid (verkeerd zadel oa), maar dat betekent nog niet dat het 'goed' was, ookal dachten hun van wel. Het was goed bedoeld, dat klopt! (en met compleet vastgereden bedoel ik ook echt: als een banaan de bak door gaan, niet op de rechterhand kunnen galoperen, en anders in de linkergalop) Maar het idee was, dat ze minstens drie keer in de week moest rijden, om de pony wat te 'leren'. Dit was zelfs onder begeleiding van een instructice :(

En ja, dit is misschien een extreem voorbeeld. Maar zij dacht ook echt dat ze er goed aan deed. En toen ik opperde dat het zadel wellicht niet goed lag, kon dit niet want het was 'passend gemaakt'. (laat weer de onkunde blijken..) Na een tijd mocht ik er zelf een zadelmaker bij halen, en vanaf toen ging het gigantisch berg opwaarts..

Maar weet dus wel hoe snel een pony verpest is, of dat je zelf niet meer aan verbeteren toe komt omdat je alleen aan het herstellen/corrigeren bent.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:43

Ik heb het in mijn goed of fout over dat het niet goed of fout is of je je bijrijder nu wel of niet laat betalen.
Net zoals ik het niet goed of fout vind of bijrijderd wel of niet willen betalen.
Of iemand zijn pony wel of niet goed rijdt, daar heb ik het in mijn post niet over.
Er zijn redenen genoeg waarin in heel goed kan begrijpen dat je een vergoeding vraagt.
Maar andersom zie ik met name degenen die vinden dat bijrijders altijd maar moeten betalen omdat een hobby nu eenmaal geld kost, zich maar moeilijk kunnen verplaatsen in de situaties waarin eigenaren zoals ik dat helemaal niet nodig vinden.
Ik vind het niet fout dat jij een bijdrage vraagt. Ik vind het ook niet fout dat ik dat niet doe.

Er is dus geen 'goed of fout' in welke keus je maakt.
Alleen besef dat er meerdere manieren zijn om er tegenaan te kijken en dat iemand anders er dus inderdaad geen geld voor over kan hebben om de zorg van een paard van een ander over te nemen. Dat maakt die ander niet per definitie een gierige profiteur.

Over de kwaliteit van rijden heb ik nergens gesproken.
En ik denk dan nog steeds dat er meerdere visies zijn op goed en fout. In jouw ogen wordt mijn pony misschien wel heel fout gereden. Ik denk dat mijn pony het goed maakt met zijn 28 jaren op de teller en ben tevreden over hoe ik mijn situatie met mijn bijrijder heb geregeld.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:59

Ah, op die manier. Nee, ik dacht dat je idd doelde op het gereden. Ik vraag ook geen bijdrage, dat vind ik dus ook echt per situatie verschillend. Maar ik kan het nu zonder, we helpen elkaar. Maar wanneer ik echt teveel moet begeleiden, dat vraag ik daar wel een bijdrage voor, dat is me ook aangeboden.

En op het gereden: uiteraard zijn er meerdere visies. Maar dat vind ik weer los staan van onwetendheid, en dat is waar het juist vaak aan ligt..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:30

_Ezra schreef:
Anke schreef:

Ervaring!
Nu heb ik zelf een aardig niveau, dus heb je al snel dat een bijrijder minder goed rijdt.
maar dan nog,komen de meeste bijrijders tot L1 niveau. Het niveau waar je paarden eerder scheef of schever van worden ipv recht.
Daarbij worden paarden "doof op de hulpen" als de hulpen niet correct worden gegeven, zoals de meest voorkomende "te vaak been", meestal in combinatie met teveel aan de teugels zitten. (Een tegenstrijdige hulp dus)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:10

Maar wat ik me dan afvraag, waarom neem je een bijrijder als je toch vind dat ze slecht rijden? Of zijn degenen die dit roepen ook degenen zonder bijrijder?

Ik vind het nogal vreemd om ze allemaal over een kam te scheren. En daarnaast sta je als eigenaar vrij om eisen te stellen aan het niveau, of eventueel de instructie... Vind het maar raar dat 90% van de bijrijders slecht gevonden word..

Tuurlijk. Het zullen vast niet allemaal Anky's zijn, maar dat zijn de eigenaars ook niet. Maar als die 90% echt zo slecht zou rijden zouden ze ook nooit aan een paard komen, lijkt me.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:13

Yep. Precies dat.

80% spoort elke pas aan en vaak ook nog met sporen.
Binnen no-time loopt jouw paard geen pas meer zonder te drijven.
Nog niet eens gehad over scheef en vast rijden.

Indien hier een bijrijder komt die super rijdt. En de jonge paarden zelfstandig verder kan opleiden. Vind ik het een ander verhaal.
Echter zijn die er als een speld in een hooiberg!

Een bijrijder waar je veel tijd en begeleiding in moet stoppen, vind ik niet meer dan logisch dat deze een bijdrage betaald.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:26

hey hey lees al een tijdje mee zoek al tijdje bijrijdpaard bij mij in de buurt en
wil best een bijdragen betalen maar wat ik dan niet snap is dat je dan aardig bedrag betaald wat ik overig ook echt begrijp
ik ben ook iemand die graag lest en wil blijven lessen om me zelf te verbeteren en somige eigenaren dit er naast ook nog vragen om te betalen nu vind ik het soms dubbel om een hoge bijdragen te leveren en ook nog me les geld te betalen dus dan betaal ik liever iets minder dat ik wat vakker kan lessen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:30

Zoiets kun je toch altijd aan een eigenaar voor leggen.
Lijkt me voor velen geen punt. Mits goed onderbouwd.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:13

ja dat is zo

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:45

_Ezra schreef:
Anke schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Als ik de bereden paarden hier in de buurt vergelijk met de niet bereden zie ik echt verschil. Vooral als ze ouder worden. Zelfs degene die 1x per week een stapritje maken zien er beter uit dan degene die niet bereden worden. Hoe vaker en meer bereden hoe sterker hun rug is, hoe langer dit zo blijft en hoe ouder ze worden. Ik ken een pony van 38 die nog een keer per week bereden word en een rug heeft van een pony van 12.

En het ligt er erg aan wat je een minder goede ruiter laat doen. Als ze om de zoveel tijd een half uurtje stapt kan het echt geen kwaad. Gaat ze wijken en galopswissels proberen tja... dan kun je scheefheid krijgen.

De meeste ruiters zitten recht, behalve als ze met iets moeilijs bezig zijn. Zelfs ZZ ruiters zitten wel eens scheef om hun paard mooi te laten lopen. Maar dat doen ze natuurlijk niet als er publiek meekijkt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:23

Ik denk dat slecht harnachement vaker een reden is tot slecht lopen dan een slechte bijrijder. De meeste mensen die nog niet zo goed rijden zijn ook eerder tevreden met wat simpelere oefeningen in stap of draf. Daar wordt een paard echt niet slechter van of de bijrijder moet wel heel spannende dingen uithalen.

Aan de andere kant worden er ook paarden verreden waar de eigenaar veel geld voor betaalt dus tja.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:52

Anke schreef:
Yep. Precies dat.

80% spoort elke pas aan en vaak ook nog met sporen.
Binnen no-time loopt jouw paard geen pas meer zonder te drijven.
Nog niet eens gehad over scheef en vast rijden.

Indien hier een bijrijder komt die super rijdt. En de jonge paarden zelfstandig verder kan opleiden. Vind ik het een ander verhaal.
Echter zijn die er als een speld in een hooiberg!

Een bijrijder waar je veel tijd en begeleiding in moet stoppen, vind ik niet meer dan logisch dat deze een bijdrage betaald.

Ahh okee dan snap ik hoe je er tegenaan kijkt. Je hebt dan tenslotte dubbel werk...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:48

sallandval schreef:
Ik denk dat slecht harnachement vaker een reden is tot slecht lopen dan een slechte bijrijder. De meeste mensen die nog niet zo goed rijden zijn ook eerder tevreden met wat simpelere oefeningen in stap of draf. Daar wordt een paard echt niet slechter van of de bijrijder moet wel heel spannende dingen uithalen.

Aan de andere kant worden er ook paarden verreden waar de eigenaar veel geld voor betaalt dus tja.

Vele weten niet hoe de buiten teugel gebruikt moet worden, binnenteugel naar je toe in bochten = paard gaat kantelen en loopt over buitenschouder weg=paard wordt scheef
Handen niet dragen = paard vast

Been blijven geven = sloom paard

Dit zijn echt de fouten die je het meeste ziet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:53

xMaxxiee schreef:
Maar wat ik me dan afvraag, waarom neem je een bijrijder als je toch vind dat ze slecht rijden? Of zijn degenen die dit roepen ook degenen zonder bijrijder?

Ik vind het nogal vreemd om ze allemaal over een kam te scheren. En daarnaast sta je als eigenaar vrij om eisen te stellen aan het niveau, of eventueel de instructie... Vind het maar raar dat 90% van de bijrijders slecht gevonden word..

Tuurlijk. Het zullen vast niet allemaal Anky's zijn, maar dat zijn de eigenaars ook niet. Maar als die 90% echt zo slecht zou rijden zouden ze ook nooit aan een paard komen, lijkt me.

Geen bijrijders meer . daarbij was ik ermee begonnen omdat ik zelf die kans ook heb gekregen, nooit omdat ik een bijrijder nodig had.
Overgens over het algemeen tegen een vergoeding.
Meeste hadden snel meer geleerd dan al die jaren op de manege... Dus vind dat dubbel fair. Kost mij ook geld en tijd en ga niet andermans hobby sponseren.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:02

Ik heb de laatste pagina's van deze discussie gelezen...en blijkbaar ben ik heel raar :+

Ik lees hier bijna alleen maar dat (sommige) eigenaren een bijdrage zouden willen en dat de bijrijders dit per definitie liever niet hebben. Bij mij is het andersom...

Ik verzorg al járen twee IJslanders en de eigenaar wou daar in eerste instantie geen bijdrage voor. Maar ik wou wél betalen :o
Ik mag ze zo vaak verzorgen als ik wil, vier dagen zijn vast en de andere dagen mag ik altijd extra als ik wil en kan.

Ik vind het prettiger om een (kleine) vergoeding te betalen, dat geeft mij meer gemoedsrust. Ook zeg ik het nu makkelijker als ik vind dat bijvoorbeeld een van de twee toe is aan nieuwe ijzers of dat de staldeur klemt of wat dan ook, dan als ik niet zou betalen en het 'liefde werk, oud papier' van de eigenaar was. Niet dat ik vaak wat te zeuren heb, ze worden uitstekend onderhouden, maar omdat ik er de meeste weken vaker ben dan de eigenaar vind ik het wel fijn om te kúnnen zeggen. Niet dat dat anders niet zou kunnen hoor, maar toch gaat dat in mijn hoofd makkelijker als ik mee betaal aan de paarden. Heel raar misschien maar ik voel mij er prettig bij :o
Ik doe hier naast gewoon de klusjes die gebeuren moeten m.b.t. verzorging uiteraard, dat hoort er gewoon bij vind ik...Als ik daar geen zin in zou hebben dan kan ik beter gaan fietsen ipv paardrijden.

Maar ik krijg dit nooit uitgelegd aan mensen buiten de paardenwereld. Zo zei de moeder van mijn gastouder kindjes ooit, nadat ik vertelde over de betaal-cultuur in de bijrijders wereld: 'Dus je betaald om een paard te verzorgen? Ik vraag je toch ook niet om te betalen om voor mijn kinderen te zorgen?' En dat is dan natuurlijk ook wel weer waar... :+

Xsuus24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:21

Heeey!
Ik betaal zelf geen bijdrage, ik compenseer wel met veel klusjes doen. Als ik een bijdrage zou moeten betalen zal het mij aan het bedrag liggen ik ga bijvoorbeeld geen 100/150 euro betalen, maar een redelijk bedrag zal ik niet erg vinden.