Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Serendip90 schreef:Ja en?Als zij toch je paardje goed en netjes verzorgen.... En eventueel nog wat helpen als er klussen gedaan moeten worden.
pien_2010 schreef:Serendip90 schreef:Ja en?Als zij toch je paardje goed en netjes verzorgen.... En eventueel nog wat helpen als er klussen gedaan moeten worden.
Kijk jou zou ik dus nooit als verzorgster of bij rijdster willen hebben want jij gaat uit van de veronderstelling dat voor niets de zon op gaat en dat alleen jouw bij rijden zo geweldig is dat ik dankbaar met jou moet zijn. Het is een win win situatie en jij trekt het verzorgsysteem uit balans en dat voelt voor mij niet goed.
Mijn bij rijdster en ik zijn zeer blij met ELKAAR en zo wil ik het ook. Er is evenwicht. Zij mag voor 75,-- per maand mijn paard onbeperkt rijden en ik zorg dat hij altijd goed klaar staat voor haar en pas onze rooster op haar behoefte aan. Zij heeft een super fijn paard die braaf is en waar ze heel graag mee naar buiten gaat. Die goed is aangereden zonder stalgebreken. Van haar geld kan ik de ijzers betalen en het extra voer dat hij nodig heeft doordat er intensiever op gereden wordt. Hij is nog nooit ziek geweest maar mocht ze niet kunnen rijden dan wordt er natuurlijk ook niets betaald.
Mijn bij rijdster weet hoe duur een paard is want haar zusje heeft een eigen paard en daar kiest zij dus heel duidelijk niet voor. Een manege paard heeft niet dat fijn aangereden zijn als ons paard dus voor manege paard kiest ze ook niet. Inmiddels beleeft ze het paard wel als "haar" paard en beiden zijn erg gek op elkaar. dit is voor haar goedkoper als een keer per week op een manege paard rijden en geeft veel meer bevrediging. Als jij vindt dat dit geen geld waard is dan is dat jouw mening maar dan prijs jij je voor mij wel volledig uit de markt.
_Vienna schreef:Ik blijf het bizar vinden... Ik denk dat je juist blij moet zijn wil iemand voor je paard zorgen. Het is toch een hele verantwoordelijkheid die je bij iemand anders neerlegt, zou het niet logischer zijn dat jij hen betaalt?
_Vienna schreef:Ik blijf het bizar vinden... Ik denk dat je juist blij moet zijn wil iemand voor je paard zorgen. Het is toch een hele verantwoordelijkheid die je bij iemand anders neerlegt, zou het niet logischer zijn dat jij hen betaalt?
sallandval schreef:minikatje schreef:mensen klagen alleen als de `tegenstanders`een paar keer achter elkaar posten.
hoezo overnemen? volgensmij mogen beide partijen gewoon rustig hier met elkaar praten.
dat lijkt mij ook
Citaat:ik vind gratis bijrijden ook een ontzettende gunfactor hebben, verzorgen moet imo gratis zijn.
maar nu zie ik hier ontzettend veel opmerkingen staan dat eigenaren afhankelijk zijn van de bijrijders en dat het een gunst is?
Ik denk dat als iemand ergens van afhankelijk is je inderdaad kunt spreken van een gunst, maar m.i. moet je niet aan paarden beginnen als je afhankelijk bent van een bijrijder.Citaat:is het geen gunst van de eigenaar dat je op het paard mag klimmen?
is het geen supergrote gunst als dat ook nog eens gratis mag?
is het niet heel normaal dat je als je de meest fantastische hobby ter wereld heb t uitgevoerd, je ook nog even zorgt dat het paard lekker schoon staat?
als je het niet voor jezelf of de eigenaar wilt doen, doe het dan voor het paard.
ik betaal ook gewoon weidehuur maar moet wel zelf uitmesten.
dat hoort er gewoon bij.
Als je geen paard ter beschikking hebt en een ander heeft dat wel dan verleent die persoon jou inderdaad een gunst als hij je op zijn paard laat rijden. Maar er blijft natuurlijk sprake van marktwerking en vraag/aanbod. Dus als er veel vraag is naar bijrijders en weinig aanbod, dan heb je kans dat je er geen vindt, of dat je er geen vindt die aan alle eisen voldoet. Aangezien er een paardenoverschot is denk ik dat er meer mensen met paarden zijn dan mensen die daar graag op zouden willen rijden. Gezien het aantal topics waar direct of indirect wordt geklaagd over het aantal bijrijders of het niveau er van denk ik dat dat een irritatiefactor is van veel eigenaren, aar je doet er niets aan.
Wat 'normaal' is is trouwens heel subjectief. Iemand kan iets normaal vinden maar dat betekent niet vanzelfsprekend dat hij andere mensen kan vinden die dat ook normaal vinden. Zo vind ik blijkbaar heel andere dingen normaal dan jij bijvoorbeeld. Mijn paard maakt het echt niet uit of ik of iemand anders de drollen uit de stal haalt of het tuig invet. Een 'verzorgster' zou dat dus niet doen voor mijn paard maar voor mij, maar ik doe het persoonlijk liever zelf. En als iemand mijn paard een keer per dag extra aandacht zou komen geven zou ik dát juist een 'supergrote gunst' vinden (ook al is het niet nódig). Dus ja; je komt er nooit uit want het is een kwestie van een ander referentiekader.
minikatje schreef:.
wat het eerste stuk betreft, de meeste bijrijders gaan er al van uit dat de eigenaar hen nodig heeft, en dat wordt constant besproken. terwijl er ook genoeg eigenaren zijn die het paard laten rijden omdat de bijrijder dat heeft gevraagd of iemand gunnen om erop te klimmen. en dan hoeft die eigenaar niet eens krap bij kas of krap in de tijd te zitten.
chanel1985 schreef:Voila, dat is ook iets waar ik aan erger, heb dat al een paar keer geopperd maar telkens wordt er maar besproken dat men ook klusjes doet.
Bij moet mijn bijrijder niets van klusjes doen, alles wordt gedaan en daar betaal ik ook voor.
minikatje schreef:Als je geen paard ter beschikking hebt en een ander heeft dat wel dan verleent die persoon jou inderdaad een gunst als hij je op zijn paard laat rijden. Maar er blijft natuurlijk sprake van marktwerking en vraag/aanbod. Dus als er veel vraag is naar bijrijders en weinig aanbod, dan heb je kans dat je er geen vindt, of dat je er geen vindt die aan alle eisen voldoet. Aangezien er een paardenoverschot is denk ik dat er meer mensen met paarden zijn dan mensen die daar graag op zouden willen rijden. Gezien het aantal topics waar direct of indirect wordt geklaagd over het aantal bijrijders of het niveau er van denk ik dat dat een irritatiefactor is van veel eigenaren, aar je doet er niets aan.
Wat 'normaal' is is trouwens heel subjectief. Iemand kan iets normaal vinden maar dat betekent niet vanzelfsprekend dat hij andere mensen kan vinden die dat ook normaal vinden. Zo vind ik blijkbaar heel andere dingen normaal dan jij bijvoorbeeld. Mijn paard maakt het echt niet uit of ik of iemand anders de drollen uit de stal haalt of het tuig invet. Een 'verzorgster' zou dat dus niet doen voor mijn paard maar voor mij, maar ik doe het persoonlijk liever zelf. En als iemand mijn paard een keer per dag extra aandacht zou komen geven zou ik dát juist een 'supergrote gunst' vinden (ook al is het niet nódig). Dus ja; je komt er nooit uit want het is een kwestie van een ander referentiekader.
minikatje schreef:Als je geen paard ter beschikking hebt en een ander heeft dat wel dan verleent die persoon jou inderdaad een gunst als hij je op zijn paard laat rijden. Maar er blijft natuurlijk sprake van marktwerking en vraag/aanbod. Dus als er veel vraag is naar bijrijders en weinig aanbod, dan heb je kans dat je er geen vindt, of dat je er geen vindt die aan alle eisen voldoet. Aangezien er een paardenoverschot is denk ik dat er meer mensen met paarden zijn dan mensen die daar graag op zouden willen rijden. Gezien het aantal topics waar direct of indirect wordt geklaagd over het aantal bijrijders of het niveau er van denk ik dat dat een irritatiefactor is van veel eigenaren, aar je doet er niets aan.
[...]
tuig invetten had ik het nog niet eens over gehad, dat lijkt me iets om met de eigenaar te bespreken voordat alles zo vet wordt dat je kunt frituren.
Ik vind het wel normaal om een paard netjes en verzorgd achter te laten en idd de tijd erin stopt om een band op te bouwen.
dus volgensmij vinden wij het dezelfde dingen redelijk normaal.
wat het eerste stuk betreft, de meeste bijrijders gaan er al van uit dat de eigenaar hen nodig heeft, en dat wordt constant besproken. terwijl er ook genoeg eigenaren zijn die het paard laten rijden omdat de bijrijder dat heeft gevraagd of iemand gunnen om erop te klimmen. en dan hoeft die eigenaar niet eens krap bij kas of krap in de tijd te zitten.
superwoman schreef:Serendip90 schreef:Bijdrage zegt niets over verantwoordelijkheid, vaak komen, afspraken nakomen of wat dan ook. 10x liever iemand die gemotiveerd is en waarbij het paard op 1 staat, dan het "paard hebben/rijden" wat dan ook dan een paar euro
Maar dat kan ook samen gaan (juist is mijn ervaring)
superwoman schreef:_Vienna schreef:Ik blijf het bizar vinden... Ik denk dat je juist blij moet zijn wil iemand voor je paard zorgen. Het is toch een hele verantwoordelijkheid die je bij iemand anders neerlegt, zou het niet logischer zijn dat jij hen betaalt?
Ik vind die redenatie weer bizar.
Jij wil toch graag paardrijden??? Een paard kost geld.
Ongeacht de reden waarom een eigenaar een bijrijder "zoekt", gaat het jou toch om het rijden?
Je doet het echt niet om de eigenaar een gunst te bewijzen.
Serendip90 schreef:.
En als het je niet om het rijden gaat?Ik ga 10x zo lief een keer wandelen of wat dan ook... Lekker tutten... Dit is dus ook niet lang bij iedereen het geval.
sallandval schreef:Dat denk ik dus ook, het ligt er maar net aan wie het initiatief nam om iemand te vinden. Ik denk overigens niet dat iemand die betaalt per sé het idee heeft dat hij/zij vaker moet komen. Op een school waar ik eerder werkte gaven we cursussen (tegen faalangst bijvoorbeeld) men dacht dat als scholieren een kleine bijdrage moesten betalen ze wel vaker zouden komen (de uitval was best hoog)... wat bleek? Er kwamen juist mnder mensen opdagen, ze hadden het idee; ik betaal er voor dus ik kan dan zelf bepalen wat ik voor dat geld doe en of ik zin heb of niet.
Bovendien ben ik ook van mening dat iemand die krap bij kas zit de waarde van zoiets als een paard en spullen zeker niet minder weet te waarderen dan iemand die (vaak door de bijdrage van mama en paps) geld zat heeft en niet zijn eigen boterham bijelkaar hoeft te verdienen.
Overigens vraag ik me af hoe veel mensen die een bijdrage vragen dit wel eerlijk aangeven bij de belasting en hun verzekeraar? Als je geld vraagt ben je namelijk wettelijk gezien iets heel anders aan het doen dan iemand laten bijrijden... daar moet je dan ook passende verzekering voor betalen en belasting afdragen... volgens mij ben je als je het netjes doen zonder bijdrage uiteindelijk goedkoper af.
Serendip90 schreef:En dan... Dan zijn er nog genoeg kleine dingetjes... Paard 's avonds nog een keer extra buiten zetten, liggen er 's avonds drollen in de stal die er nog even uitschappen, een keertje wat invetten ofzo, keer dekje uitwassen... Water in de wei controleren of weet ik veel wat.. Als die kreupel is of wat dan ook, ook gewoon langskomen...
sallandval schreef:Bovendien ben ik ook van mening dat iemand die krap bij kas zit de waarde van zoiets als een paard en spullen zeker niet minder weet te waarderen dan iemand die (vaak door de bijdrage van mama en paps) geld zat heeft en niet zijn eigen boterham bijelkaar hoeft te verdienen.
sallandval schreef:Overigens vraag ik me af hoe veel mensen die een bijdrage vragen dit wel eerlijk aangeven bij de belasting en hun verzekeraar? Als je geld vraagt ben je namelijk wettelijk gezien iets heel anders aan het doen dan iemand laten bijrijden... daar moet je dan ook passende verzekering voor betalen en belasting afdragen... volgens mij ben je als je het netjes doen zonder bijdrage uiteindelijk goedkoper af.