bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:46

superwoman, ik zat inderdaad ook aan de €25,- te denken.
dankjewel voor het meedenken.

sallandval, het is maar net wat je eronder verstaat.
in mijn inziens mag ze hem als eigen beschouwen, ze mag er bijna alles mee doen.
een soort lease pony, uiteraard is het niet de bedoeling dat ze de manen van de pony knipt, of de staart helemaal kort maakt.

ownwise, de dingen die je in je post opnoemt hebben wij goed besproken.
Ze mag de staart, wanneer deze erg lang is, een stukje afknippen. ze mag met hem langs de weg lopen. vriendinnen mag ze meenemen ook gezellig voor haar, mits ze gewoon rustig zijn op stal en met de pony.
Hier hebben wij het dus allemaal over gehad, ze weet wat ze allemaal mag doen met de pony.
ik heb eigenlijk geen dingen waarvan ik zeg dat dit niet mag (behalve het knippen natuurlijk).
ik vind het juist goed dat ze om leert gaan met de pony en dat ze de verantwoordelijkheid kent (tot op zekere hoogte uiteraard voor de leeftijd).

bedankt, ik weet dat ik dan rond de €25,- kan vragen, in overleg.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:45

_Jordy_ schreef:
sorry, maar dit is een beetje overdreven. volgens mij kan je zelf ook wel indenken wat ermee bedoelt word of niet?

En toch zijn er mensen die dat verwachten als je zegt als "eigen pony" beschouwen.. wat versta je precies onder als eigen beschouwen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:44

Sababber schreef:
En toch zijn er mensen die dat verwachten als je zegt als "eigen pony" beschouwen.. wat versta je precies onder als eigen beschouwen?

Dat je er verantwoordelijk mee om gaat en dat je er veel mee mag doen. Grote beslissingen doe je in overleg, zoals bijv wedstrijden waarbij je met de trailer weg moet en naar het strand met de trailer wat een poosje rijden is...maar krijg je over het algemeen wel toestemming voor wanneer het goed geregeld is.
Kort knippen van de staart en manen vind ik niet verantwoordelijk ivm vliegen...

Zo heb ik het iig met mijn verzorgpony ('s) ervaren wat het betekend. Ik vind dat iig erg logisch.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:53

Ik heb zelf ook een VP maar ik betaal er niet voor (geen idee of ik dat al eerder in het topic heb gezegd) ik mag ermee naar buiten, in de bak rijden, poetsen eigenlijk heel veel.
Ik mag niet knippen en als hij een wond heeft is het niet de bedoeling dat ik zelf de dierenarts bel, DA zijn nr staat op de kastdeur en ie mag ik alleen bellen als het niet anders kan zoals in geval van koliek van een van de paarden mocht dat voorkomen.
Maar ik mag er nu wel mee op paardenvierdaagse en heb dat netjes gevraagd, maar er zijn ook mensen die pas 'overleggen' nadat ze al helemaal ingeschreven zijn, dan krijgt de iegenaar niet te horen:

'Ik zou mee willen doen met de paardenvierdaagse, mag dat met jou paard?'
Maar dan is het;

'Ik heb me ingeschreven voor de paardenvierdaagse, leuk he?'

Dus je moet denk ik als eigenaar heel duidelijk vertellen wat je wel en niet verwacht en zelf kan je voor hetgeen dat diegene mag doen wel een prijs bedenken.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:10

Aan beide kanten snap ik het wel.
Je wilt je pony niet verkopen maar je heb er geen geld/tijd/etc. Voor dus dan zoek je iemand maar anders betaal jij der 300 euro per maand (ofzo) voor terwijl jij er weinig mee doet!
Dus aan die kant snap ik het ook wel.
En bijrijders willen niet betalen omdat zij jou pony verzorgen, en dan dus voor geld!
En ja van die hoek begrijp ik het ook!
Dus het heeft 2 kanten!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:34

Sababber schreef:
_Jordy_ schreef:
sorry, maar dit is een beetje overdreven. volgens mij kan je zelf ook wel indenken wat ermee bedoelt word of niet?

_Jordy_ schreef:
*, het is maar net wat je eronder verstaat.
in mijn inziens mag ze hem als eigen beschouwen, ze mag er bijna alles mee doen.
een soort lease pony, uiteraard is het niet de bedoeling dat ze de manen van de pony knipt, of de staart helemaal kort maakt.

*, de dingen die je in je post opnoemt hebben wij goed besproken.
Ze mag de staart, wanneer deze erg lang is, een stukje afknippen. ze mag met hem langs de weg lopen. vriendinnen mag ze meenemen ook gezellig voor haar, mits ze gewoon rustig zijn op stal en met de pony.
Hier hebben wij het dus allemaal over gehad, ze weet wat ze allemaal mag doen met de pony.
ik heb eigenlijk geen dingen waarvan ik zeg dat dit niet mag (behalve het knippen natuurlijk).
ik vind het juist goed dat ze om leert gaan met de pony en dat ze de verantwoordelijkheid kent (tot op zekere hoogte uiteraard voor de leeftijd).

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:40

manonfleur schreef:
Je wilt je pony niet verkopen maar je heb er geen geld/tijd/etc. Voor dus dan zoek je iemand maar anders betaal jij der 300 euro per maand (ofzo) voor terwijl jij er weinig mee doet!
En bijrijders willen niet betalen omdat zij jou pony verzorgen, en dan dus voor geld!
Dus het heeft 2 kanten!

Dat klopt, het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
in mijn geval ligt het anders.
Ik heb genoeg tijd voor de shet, ook heb ik het geld ervoor en kan ik mijn 2 pony's goed onderhouden. anders had ik nooit een 2e erbij genomen.

ik heb het geluk gehad dat ik van jongs af aan met paarden bezig kon zijn en een eigen pony had, helaas geldt dat niet voor iedereen.
hiermee wil ik andere (jonge meiden) ook de kans bieden om met paarden om te gaan en zo ook hun verantwoordelijkheid te kennen.
Vandaar dat ik mijn pony aanbied voor iemand die er plezier in heeft, ook vind ik dat jonge meiden er niet te makkelijk over moeten denken en onder de verantwoordelijkheid versta ik dus ook het onderhouden van de pony. dus het betalen voor stalling.

Stel er zou een meisje komen die mijn pony de hele week wil verzorgen zou ik nog de €100,- niet vragen.
Omdat het inderdaad mijn pony blijft en ik niet vind dat ze voor het hele bedrag hoeft op te draaien.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:37

Ik heb even een vraagje, geen idee of ik hem hier mag stellen ? :+

Ik ben gister wezen kijken, bij een ontsettende aardige vrouw, met super lieve paarden ! (3)
Het lijkt me super leuk om deze te verzorgen/bijrijden. maar ze vraagt er wel een bijdrage voor.
ik weet helaas nog niet hoeveel, maar ik zou graag willen weten wat een redelijk bedrag is ?
mesten wou ze graag zelf doen, (ik doe dit ook zonder problemen! maar dit wou ze volgensmij niet?) en verder kunnen de paarden springen, & dressuur. ze hebben een hele mooie ruime buitenbak, en een grote weide. ze staan in een apparte (3-delige) stal.
Ze heeft duidelijk verteld dat ze alle tijd voor haar paarden heeft.
Ik wacht nog op haar mailtje, met het bedrag.. maar ik kon het niet laten om een berichtje op bokt te plaatsen.
Kan iemand mij helpen ? +:)+
Liefs

edit : ik dacht aan 2/3 x per week rijden, het licht wel op 45 minuten fietsen afstand.

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:29

Ik beschouw het idd als eigen, en de eigenaar is het hier volledig mee eens..ze hebben het paard vanaf veulen en zelf ingereden ze doen zelf eigenlijk niks meer met het paard, ze hebben zelf dus een pension stal en africhtingstal.. Maar ik denk wanneer ik een paard zou lease van een 'particulier' dan zou het een ander verhaal zijn en inderdaad ook heel anders lopen

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:05

manonfleur schreef:
Dus het heeft 2 kanten!

Je beschrijft het erg zwart/wit zo. Geen tijd is niet de enige reden waarom mensen een bijrijder zoeken. Ik vind het heel normaal dat als je mag rijden, er geen extra klusjes bij hoef te doen (mesten etc) je dan een bijdrage geeft. Op een manege moet je immers ook betalen voor het vrij rijden van een manege paard. Dan is het toch veel leuker om op een paard te zitten wat op een veel hoger niveau loopt en meer een uitdaging is?

Zelf heb ik vanaf jongs af aan paarden gehuurd en hier heb ik veel meer van geleerd dan op welke manege dan ook.

Zelf ben ik ook op zoek naar een bijrijder, omdat het als student financieel best moeilijk is om je hoofd boven water te houden.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:11

Het ligt compleet aan de situatie.
Als een hoger geklasseerd persoon erop rijd heb jij ook je voordeel eraan.
Ik heb een eigen paard gehad en wou absoluut niet iemand anders erop.
kwam ook zelf elke dag maar ik snap wel dat mensen die dit niet kunnen een soort van samendoen willen.
Hiermee moet je gewoon kijken naar de situatie.
ik wou laats een bijrijpaard maar moest ook 90 euro dokken...dit had ik er niet voor over
(was 2 x in de week, mocht alles mee doen maar geen binnebak)
nu heb ik een bijrijpaard waar ik bijna de hele week naartoe kan, kost niet heb een binnenbak en mag er alles mee doen!.
dan wask gek als ik dat andere deed.

verder ben ik nog steeds van mening... jij wou dat paard...jij kan er niet voor zorgen de hele week...dus je hebt hulp nodig..dan ben je afhankelijk...

iig veel succes met zoeken en ik vind 100 euro wel veel hoor

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:13

Fleur_Bijl schreef:
Ik heb even een vraagje, geen idee of ik hem hier mag stellen ? :+

Ik ben gister wezen kijken, bij een ontsettende aardige vrouw, met super lieve paarden ! (3)
Het lijkt me super leuk om deze te verzorgen/bijrijden. maar ze vraagt er wel een bijdrage voor.
ik weet helaas nog niet hoeveel, maar ik zou graag willen weten wat een redelijk bedrag is ?
mesten wou ze graag zelf doen, (ik doe dit ook zonder problemen! maar dit wou ze volgensmij niet?) en verder kunnen de paarden springen, & dressuur. ze hebben een hele mooie ruime buitenbak, en een grote weide. ze staan in een apparte (3-delige) stal.
Ze heeft duidelijk verteld dat ze alle tijd voor haar paarden heeft.
Ik wacht nog op haar mailtje, met het bedrag.. maar ik kon het niet laten om een berichtje op bokt te plaatsen.
Kan iemand mij helpen ? +:)+
Liefs

edit : ik dacht aan 2/3 x per week rijden, het licht wel op 45 minuten fietsen afstand.

het ligt eraan wat je er allemaal mee mag. het klinkt wel goed maar ik zou eerst afwachten wat ze vraagt...dan overleggen met je ouders (vrienden) en dan kun je er mee eens zijn of iets anders afspreken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:48

Philadelphia schreef:
Als een hoger geklasseerd persoon erop rijd heb jij ook je voordeel eraan.

Ook niet altijd.
Zo kan een eigenaar aleen maar buitenritjes maken en niks hebben aan een hoger geklasserd paard.
Ook wanneer het paard nooit verkocht wordt heeft het geen meerwaarde.

Citaat:
dus je hebt hulp nodig..dan ben je afhankelijk

En dit is meerdere malen aangeven vaak niet het geval.
Veel eigenaren vinden de extra vrije dagen voor hun paard niet erg, maar willen tegen een vergoeding het paard wel uitlenen aan mensen die er zelf geen 1 kunnen/willen betalen.

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:48

mmm.. wat een verhaal van iedereen...

Er zitten meerdere kanten aan verzorgen.. Ik heb 4 jaar lang een oud manege pony verzorgt.. Die ik beschoude als me eigen pony.. Dat houd in; Als ik vermoed dat er iets mee aan de hand was ik altijd de eigenaren op de hoogte stelde. Daarnaast vind ik het als plicht om te laten weten wat je met een paard gedaan heb als verzorgster.. ( Ik sms altijd!!! als ik klaar ben met verzorgen van een paard. behalfe als de eigenaar op vakantie is ).. Ik rij nu ongv. 3 jaar een Shire bij.

Geld blijft lastig.. veel mensen vragen geld.. Je moet als verzorgster bedenken waarom ze dit bedrag vragen. Kunnen de eigenaren niet rond komen en vragen ze daarom een bijrijder. Of vragen ze een bijdrage als respect.. ( als je geld betaald gaat de eigenaar er teminste van uit dat je goed voor het paard zorgt)

Ik wil ook mensen die aan nieuw verzorgpaard/pony beginnen altijd te attenderen goede afspraken te maken met de eigenaar van paard/pony.. !!..

:P Ik kan er een dagboek over schrijven.. hahaha..

Su6 allemaal

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:02

Geen enkele hobby is gratis volgens mij zo ook de paardensport niet.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:46

Heb je gezien hoe oud dit topic is?

Xnanjax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:44

Het ligt gewoon aan de situatie. Ik bedoel als iemand nou zeven dagen in de week mag rijden snap ik dat diegenen een bijdrage moet betalen maar er zijn ook mensen die ca. 100 euro vragen om hun pony te "verzorgen" dat houd in uitmesten en andere klusjes. Ik vind dat diegene dan eigenlijk eerder een stalhulp is die betaald zou moeten krijgen! En ik snap het als eigenaren een bijdrage vragen maar als het voor 1 of 2 keer in de week is vind ik het niet nodig om meer dan honderd euro te betalen. Want de meeste mensen zouden als ze dat geld makkellijk konden missen heus zelf wel een paard kopen. Ikzelf verzorg nu meerdere ponys en hoef daar helemaal geen geld voor te betalen (best luxe dat weet ik). En de eigenaren vinden het juist fijn dat ze niet alles zelf hoeven te doen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:49

Voor 100,-/maand onderhoud je geen paard. En de aankoopkosten zijn ook niet mis. Plus alle verantwoordelijkheden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:10

ik begin niet meer aan bijrijdsters, mijn stalling is 245 euro

maar dan ben je er nog niet, daar komen nog bij
de verz
smid
DA
wormenkuur
supllementen
tuigage
extra`s voor paard ; snoep,peen

ik tel maar niet op wat mijn paard p/m kost

ik heb hele fijne meebetalnde bijrijdsters/verzorgsters gehad die mij voor 3dgn p/w tussen 90/120 euro betaalden
zij hadden hun eigen kast met tuigage en verzorgenden mijn paardje op die dag dat hield ook in de stal mesten
deze meiden vonden de bijdrage geen probleem zij hadden ooit een paard gehad wat ze niet meer konden betalen en vonden dit een mooie regeling toch soort van eigen paard

helaas is de eerste gestopt na haar 2de kindje en de laatste verhuisde naar ander deel van Ned en heeft nu paarden aan huis

ik sla soms echt stijl achterover van de commentaren hier over een bijdrage!

het liefst willen ze betaald worden tegenwoordig,en vinden ze dat ze jou een dienst bewijzen......
ik vind het super voor diegene die een gratis paard gevonden hebben :j
maar vind een bijdrage ook heel normaal elke hobby kost geld en een paard huren op een manege kost ook een hoop tegenwoordig en dan heb je geen vrijheid.

nee, voor mij geen bijrijdster meer!!

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:49

Ik weet niet of het al genoemd is in dit topic, maar zelf vind ik dat er een groot verschil is tussen rijden op een manege en een verzorgpony/paard. (ik zal eerlijk zeggen dat ik met het laatste geen ervaring heb, wel aardig wat over gehoord) Een belangrijk punt is verantwoordelijkheid. Met een verzorgpony ben je verantwoordelijk voor het dier en moet je er voor zorgen. Je kunt niet zeggen dat je geen zin hebt. Als je op een manege rijd ligt het anders. Je kunt altijd afzeggen, hoeft nergens op te letten, en geen enkel klusje te doen. Dat is waarom ik vind dat als je bij een manege moet betalen, dat niet hoeft te betekenen dat je ook voor een verzorgpony betaald.
Wat de praktijk betreft, dat is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Grof gezegd: zijn er meer aanbieders van verzorgpony's dan verzorgers dan betaalt de eigenaar de verzorger, zijn er meer verzorgers dan aanbieders dan betaalt de verzorger. (goed, het evenwicht ligt iets meer naar dat de verzorger betaald, maar het idee is vast duidelijk)
Het blijkt uit dit topic dat de meeste mensen het doodnormaal vinden dat een verzorger betaalt, bij mij in de omgeving ligt het evenwicht duidelijk de andere kant op en kijken de meeste mensen je raar aan als je vertelt dat verzorgers op andere plaatsen betalen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:34

Iemand die geen verantwoordelijkheid wil, zoekt geen verzorgpaard.
Het is juist het verlangen naar meer, waarom men een verzorg- of bijrijdpaard zoekt.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:59

Oke hier een stille meelezer die eigenlijk nooit reageer. Zelf als eigenaar heb gelukkig geen verzorgster/bijrijder nodig al 9 jaar ga ik met veel plezier elke dag gewoon zelf. Enkel alleen mijn nekharen springen overeind bij het lezen dat sommige mensen vinden dat hun betaald moeten worden echt schandalig. Een hobby kost eenmaal geld en dat zou ik dan ook nooit voor een ander gaan betalen. Ik zou ook een bijdrage vragen mocht ik er 1 nodig hebben om uit wat onkosten te komen. Wat denk je van iemand die alleen buiten wil rijden dan moet de hoefsmid ook sneller komen of moet er misschien wel speciaal voor de verzorgster ijzers er onder. Wat als ze je pony vast zoude rijden ja hoor de osteopaat komt wel. Zou ik of iemand als eigenaar daar voor op moeten draaien? Het extra voer wat het dier nodig heeft bij veel meer inspanning?
Ik ben in ieder geval blij het zelf te doen want met de mentaliteit van tegenwoordig zou ik het de mensen niet eens durven gunnen

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:01

Anke schreef:
Iemand die geen verantwoordelijkheid wil, zoekt geen verzorgpaard.
Het is juist het verlangen naar meer, waarom men een verzorg- of bijrijdpaard zoekt.

Wat niet weg neemt dat je verantwoordelijkheid krijgt met een verzorgpaard. Als een schilder een huis schildert is hij er tenslotte ook verantwoordelijk voor dat het goed gebeurt, maakt niet uit dat de schilder ooit besloten heeft dat hij schilder wilde worden omdat hij het leuk vind.
Mijn punt is een beetje, met een verzorgpaard krijg je voornamelijk plichten, en weinig rechten. Je kunt het zo brengen dat je "vier dagen per week mag rijden", wat hetzelfde is als "je moet vier dagen per week rijden, maakt niet uit of je er zin in hebt". Dat iemand iets leuk vind om te doen betekent niet perse dat die gene daar ook voor moet betalen. Je moet tenslotte datgene doen, dus het zijn plichten, en normaal gesproken wordt er niet betaald voor het hebben van plichten. Hierbij is het net een uitzondering omdat de plichten toevallig leuk zijn. (kun je je een schilder voorstellen die geld toegeeft om je huis te mogen schilderen?)
Het hangt ook een beetje af van hoe commercieel de bijrijders zijn. Hier hebben de meeste iets van: "dus je paard heeft beweging nodig? Bij een pensionstalling moet je daar flink voor betalen, maar ik doe het voor een fractie van dat bedrag!"

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:20

@_Ezra ik vind je redenering erg krom. Als je een schilder laat komen laat je dus een professional komen en ja die betaal je. Als ik wil dat mijn instructrice mijn pony rijd betaal ik daar ook voor. Laat ik een vriendin me huis schilderen betaal ik de spullen en verf maar zal haar niet betalen. Of terwijl een verzorgster / bijrijder kan je gewoon niet op die manier vergelijken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:21

"4 dagen per week rijden" hoeft toch niet altijd rijden te zijn? Zolang er maar omgekeken is naar het paard in zijn beweging. Een goede longeerbeurt kan net zo inspannend zijn voor het paard als onder het zadel. De plichten of vrijheden zijn denk ik ook situatie gebonden. Met mijn huidige paard kan gewoon nog niet buiten gereden worden, dus dat zou een "verbod" zijn. Terwijl met mijn oude paard eigenlijk alles wel kon.

Ik denk dat het verschil wel/niet betalen of betaald krijgen hem in het specifieke aanbod zit. Mijn paard kan prima gewoon een dagje vrij hebben. Maar als iemand hem dus graag zou willen rijden heb ik daar dus niet per definitie voordeel aan.
Wil ik echt dat mijn paard gereden wordt voor de extra beweging, wordt het verhaal al weer anders. Al zeg ik eerlijk dat ik dan waarschijnlijk voor een echte trainer zal gaan ipv een willekeurige bijrijder.

Dus nee, het blijft totaal situatie afhankelijk of ik betalen/gratis/betaald worden bij de situatie vind passen.