Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:07

CastaMickey schreef:
Zo heb je er idd helemaal niks aan. Je hebt toch een bijrijder zodat het jou tijd scheelt en als je alsnog de hele tijd zelf moet op het laatste moment dan levert het niets op. Had hetzelfde gedaan!

Hier nog steeds niemand gevonden. Denk ook niet dat me dat gaat lukken voordat ik verhuis over 4 weken..

Ik zou zo een ruiter (of meerdere) voor je weten. Alleen allemaal studenten, dus die kunnen je bijdrage niet betalen. Ik denk dat je bijdrage in omgeving Nijmegen ervoor zorgt dat er minder mensen op af komen..

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:20

miramii schreef:
CastaMickey schreef:
Zo heb je er idd helemaal niks aan. Je hebt toch een bijrijder zodat het jou tijd scheelt en als je alsnog de hele tijd zelf moet op het laatste moment dan levert het niets op. Had hetzelfde gedaan!

Hier nog steeds niemand gevonden. Denk ook niet dat me dat gaat lukken voordat ik verhuis over 4 weken..

Ik zou zo een ruiter (of meerdere) voor je weten. Alleen allemaal studenten, dus die kunnen je bijdrage niet betalen. Ik denk dat je bijdrage in omgeving Nijmegen ervoor zorgt dat er minder mensen op af komen..

Ik ben ook student, ik ga niet elke maand dik betalen om iemand anders hobby te sponsoren. Als ik een supergeschikt iemand vind die niet precies dat bedrag kan betalen elke maand dan vind ik dat ook prima maar paardrijden is nou eenmaal een dure hobby..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:07

[/quote]Ik ben ook student, ik ga niet elke maand dik betalen om iemand anders hobby te sponsoren. Als ik een supergeschikt iemand vind die niet precies dat bedrag kan betalen elke maand dan vind ik dat ook prima maar paardrijden is nou eenmaal een dure hobby..[/quote]

Pardon? Het is toch ook jou hobby dus waarom wel jou/bijrijders hobby betalen?

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:25

Yep...het is een dure hobby.
Als iemand jouw paard en spullen wil gebruiken, mag daar best wat tegenover staan.
"Voor niets gaat de zon op" (nog wel)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:29

@Casta Tsja, dat zal. Mij maakt het ook niets uit en je hoort mij ook niet beweren dat je dat moet doen. Integendeel. Ik hoor alleen van de 'andere kant' vaak dat er in die omgeving veel vraag is naar bijrijders, maar hoge prijzen worden gevraagd en ze dat niet kunnen betalen. Geen onwil, maar onkunnen is dus.

Ik ga niet de discussie aan van wel of niet betalen (onzinnige en oneindige discussie, ieder moet het zelf weten imo), laat alleen weten welke berichten ik van zoekende bijrijders ken in die omgeving.
Laatst bijgewerkt door miramii op 02-05-17 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:30

Maar als je zelf als student in een andere stad zit, is het ook een keuze om hem aan te houden.
Dat is dan toch je eigen hobby?
Zonder bijrijder is eigenlijk niet zo fair voor de pony, dus dan vind ik op zo'n moment dat een bijrijder wel degelijk een dienst verleend door die pony wel aandacht en beweging etc te geven.

En misschien is 100 euro per maand een koopje voor praktisch een eigen pony, maar blijkbaar is de vraag naar dergelijke bijrijdpony's in die omgeving voor die prijs laag en dat betekent dus dat er niemand reageert.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:39

Marije_jiplover schreef:
Maar als je zelf als student in een andere stad zit, is het ook een keuze om hem aan te houden.
Zonder bijrijder is eigenlijk niet zo fair voor de pony, dus dan vind ik op zo'n moment dat een bijrijder wel degelijk een dienst verleend door die pony wel aandacht en beweging etc te geven.

En misschien is 100 euro per maand een koopje voor praktisch een eigen pony, maar blijkbaar is de vraag naar dergelijke bijrijdpony's in die omgeving voor die prijs laag en dat betekent dus dat er niemand reageert.

Tot die bijrijder hem de vernieling rijdt.... dan heb ik nog liever helemaal niemand er voor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:45

Lienek schreef:
Marije_jiplover schreef:

Tot die bijrijder hem de vernieling rijdt.... dan heb ik nog liever helemaal niemand er voor.

Of iemand nu gratis rijd of 500 euro per maand betaald, iemand die hem de vernieling in rijd moet je gewoon niet willen. Staat in mijn ogen ook totaal los van een bijdrage.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:48

Als je zo over bijrijders denkt, moet je er idd geen een nemen :n

Ook niet iemand die er 100 euro per maand voor betaald.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:57

Maar het verschil is, ik zal het even verduidelijken, bijrijders die niet betalen zijn vaak of de hele goede ruiters die al jarenlang bij hetzelfde adres blijven, of de hele andere kant. De kleine jonge meiden die nog niet eens voelen als een paard niet rad is.
De mensen die wel willen betalen begrijpen de kosten die een eigen paard met zich mee brengt en zullen vaak ook wel wat meer ervaring hebben met paarden dan alleen manege. (En een stukje verantwoording omdat ze betalen)
Natuurlijk niet bij alle zo maar voor het overgrote deel geldt het natuurlijk wel zo. En uitzonderingen zijn er altijd maar ik reken daar niet meer op en ook niet op de lieve blauwe ogen en praatjes van meiden.

Dit is ook mede de reden dat ik nu met mijn bijrijdster ben gestopt. O.a gewoon 0.0 gevoel.
Mijn merrie liep over de straat naast stal gevoelig. Ze zei dat ze het had gevoeld toen ik zei dat ik vond dat ze gevoelig liep, maar pas toen ik er zelf over begon. Dan geloof ik het ook niet zo. Plus dat ze later toen ik op stal was zo op stal wilde opstappen om te gaan rijden ipv zoals afgesproken pas aan het eind vd straat op te stappen. Pas toen ik er wat van zei wist ze het weer.

Ik baal er wel van. In mijn omgeving vraagt men best veel in de bijdrages en ik wilde niks vragen maar je krijgt echt geen betere bijrijder helaas. Alleen maar irritaties :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:09

_PatriciaH schreef:
Citaat:
Ik ben ook student, ik ga niet elke maand dik betalen om iemand anders hobby te sponsoren. Als ik een supergeschikt iemand vind die niet precies dat bedrag kan betalen elke maand dan vind ik dat ook prima maar paardrijden is nou eenmaal een dure hobby..

Pardon? Het is toch ook jou hobby dus waarom wel jou/bijrijders hobby betalen?

Deze snap ik niet helemaal. Bedoel je nu waarom een bijrijder de hobby van de eigenaar zou betalen of lees ik dat niet goed?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:55

Je zoekt een bijrijder, je vraagt een bijdrage...

De bijrijders die er zijn kunnen of willen het niet betalen... (gezien de enorme studieschulden die men tegenwoordig maakt vind ik dat niet eens gek en zeker niet onverstandig om dat niet te willen.)

Dan heb je dus geen bijrijder meer nodig? En kun je zonder? Dus eigenljk zoek je iemand om de kosten wat mee te kunnen delen omdat het zo duur is, een eigen paard. Wees daar dan duidelijk in en accepteer dat andere andere keuzes maken en hun eigen budget beheren

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:41

[/quote]Pardon? Het is toch ook jou hobby dus waarom wel jou/bijrijders hobby betalen?[/quote]

Deze snap ik niet helemaal. Bedoel je nu waarom een bijrijder de hobby van de eigenaar zou betalen of lees ik dat niet goed?[/quote]

Sorry ben niet zo goed in quote..

Er word gezegd:
"Ik ben ook student, ik ga niet elke maand dik betalen om iemand anders hobby te sponsoren"

Het zijn mijn paarden en daar betaal ik graag voor, als ik ze niet zou kunnen betalen elke maand zou ik ze niet houden of een bijrijder erbij zoeken om de kosten te dekken. Maar ik vind het niet correct als er gezegd word dat iemand niet elke maand dik gaat betalen om iemand anders hobby te sponsoren.
Je hebt toch beide de hobby? Op de manege betaal je ook geld en leer je niet veel, op een bijrijdpaard daar in tegen vaak veel meer en mag je veel meer en rijd je veel meer. Waarom dan geen bijdrage betalen zodat je samen met de eigenaar geniet van de dure hobby?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:52

@Patricia volgens mij deel jij dezelfde mening als Tigra/Casta. Ze bedoelde volgens mij ook dat ze niet wilde betalen voor de hobby van haar bijrijder. Daarom de keuze om een bijdrage te vragen.

Overigens zijn er veel meer redenen om een bijrijder te vragen, dan je paard niet kunnen betalen. Persoonlijk vind ik het erg gevaarlijk om financieel afhankelijk te worden van je bijrijder (sommige eigenaren zelfs in bedragen van €250). Die kan zo weg zijn en dan sta jij met een probleem. Indien je de bijrijder nodig hebt om je paard de nodige beweging en aandacht te geven (en jij die anders niet kan geven) is de situatie alweer anders, in mijn opinie.

@Lienek ik begrijp je achterliggende redenen ontzettend goed en denk dat je voor een deel ook wel gelijk hebt. In het niet betaalde gedeelte, heb je goede en slechte ruiters. Toch ben ik zelf van mening dat in de groep van wel-betalende ruiters de verhoudingen hetzelfde zijn. Zat (veel te) rijke ouders die de hobby van hun dochter/zoonlief wel betalen. Die verwachten dan bij voorkeur zo min mogelijk werk, met zoveel mogelijk rijden. Of; ik betaal, dus ik bepaal (mee).

Overigens zit ik in een vrij rijke omgeving, wat dan ook maakt dat dit veel voorkomt.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:19

miramii schreef:
@Patricia volgens mij deel jij dezelfde mening als Tigra/Casta. Ze bedoelde volgens mij ook dat ze niet wilde betalen voor de hobby van haar bijrijder. Daarom de keuze om een bijdrage te vragen.

Overigens zijn er veel meer redenen om een bijrijder te vragen, dan je paard niet kunnen betalen. Persoonlijk vind ik het erg gevaarlijk om financieel afhankelijk te worden van je bijrijder (sommige eigenaren zelfs in bedragen van €250). Die kan zo weg zijn en dan sta jij met een probleem. Indien je de bijrijder nodig hebt om je paard de nodige beweging en aandacht te geven (en jij die anders niet kan geven) is de situatie alweer anders, in mijn opinie.

@Lienek ik begrijp je achterliggende redenen ontzettend goed en denk dat je voor een deel ook wel gelijk hebt. In het niet betaalde gedeelte, heb je goede en slechte ruiters. Toch ben ik zelf van mening dat in de groep van wel-betalende ruiters de verhoudingen hetzelfde zijn. Zat (veel te) rijke ouders die de hobby van hun dochter/zoonlief wel betalen. Die verwachten dan bij voorkeur zo min mogelijk werk, met zoveel mogelijk rijden. Of; ik betaal, dus ik bepaal (mee).

Overigens zit ik in een vrij rijke omgeving, wat dan ook maakt dat dit veel voorkomt.

Zeker waar vooral dat mee bepalen. Ik doel eigenlijk ook meer de wat oudere meiden die met hun baan daarvan betalen.

Ik zelf zit midden in het gooi dus ook een vrij rijke omgeving maar de veelal rijkere gezinnen kopen dan zelf wel een pony voor dochter lief. Wat je overhoudt zijn dan vaak de overige groepen.
Het blijft lastig hoor. Ik gun de juiste persoon het echt maar er is maar een kleine groep serieus en zelfstandig/verantwoordelijk genoeg en als die al iets zoeken mag je achteraan in de rij aansluiten!

Mijn merrie staat nu weer lekker op de zomerweide dus hoef nu gelukkig ook niet meer bij te voeren. De bijrijdster zou namelijk op haar dagen voeren en als ze dan ineens afzegt heb ik een probleem. Terwijl ze juist de dagen dat ik niet kan mijn probleem weg zou moeten nemen en in ruil daarvoor lekker mag gaan rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:16

joyce B schreef:

De bijrijders die er zijn kunnen of willen het niet betalen... (gezien de enorme studieschulden die men tegenwoordig maakt vind ik dat niet eens gek en zeker niet onverstandig om dat niet te willen.)

Dan heb je dus geen bijrijder meer nodig? En kun je zonder? Dus eigenljk zoek je iemand om de kosten wat mee te kunnen delen omdat het zo duur is, een eigen paard. Wees daar dan duidelijk in en accepteer dat andere andere keuzes maken en hun eigen budget beheren

Dit vind ik zwart - wit

Wanneer je een paard hebt waar je relatief weinig op rijdt, kun je iemand die graag een paard wil verzorgen/ bijrijden een groot plezier mee doen. Echter hoeft dat imo niet gratis te gebeuren.
Het is een dure hobby en dat hoeft een ander imo niet te sponseren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:20

sneeuwpop schreef:
joyce B schreef:

Dit vind ik zwart - wit

Wanneer je een paard hebt waar je relatief weinig op rijdt, kun je iemand die graag een paard wil verzorgen/ bijrijden een groot plezier mee doen. Echter hoeft dat imo niet gratis te gebeuren.
Het is een dure hobby en dat hoeft een ander imo niet te sponseren.

Zo denk ik dan weer precies andersom, een bijrijder hoeft mij niet te sponseren.
Maar ik begrijp het van beide kanten wel hoor, ik zou alleen nooit betalen voor een bijrijdpaard gezien ik de eigenaar een dienst bewijs door het dier te trainen. Aan de andere kant zou ik nooit een bijdrage vragen om dezelfde rede.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:20

Tot nu toe heb ik nooit een bijdrage gevraagd. Ik wil ruiters ook een kans geven en eigenlijk, ja het paard staat er toch, is voor mij niet duurder als een ander hem rijd. Ja wat tuig slijtage. Dat kan ik niet tellen.

Maar ik heb helaas op 1 keer na steeds maar meiden getroffen die erg vrijblijvend waren.
Dus ik denk bij ooit een volgende dat ik wel een bedrag ga vragen, kijken of ze dan wel meer hun tijden nakomen.

Heb ik perse een bijrijder nodig. Nee. Ze lopen hier 365 dagen in het land samen met elkaar, dus ze krijgen toch wel beweging. En klusjes heb ik ook nooit gevraagd.
Maar wat extra beweging en aandacht willen ze ook wel.
Trainen hebben ze hier nog niet gedaan, telkens als ik daarna opstapte kon ik weer even wat eraan rijden wat ze eraf gereden hadden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:23

Dan ga jij ,Azmay ,uit van bijrijders die een paard kunnen trainen.
Ik heb nog geen bijrijder gezien die in de buurt kwam van mijn rij-niveau en ben ik dus enkel het paard aan het corrigeren en heb ik er geen profeit van.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:28

sneeuwpop schreef:
Dan ga jij ,Azmay ,uit van bijrijders die een paard kunnen trainen.
Ik heb nog geen bijrijder gezien die in de buurt kwam van mijn rij-niveau en ben ik dus enkel het paard aan het corrigeren en heb ik er geen profeit van.

Beweging geven vind ik ook trainen, maar jouw situatie is dan inderdaad anders gezien ik echt recreatieruiter ben die zo nu en dan een lesje pakt. Voor mij is het niet erg dat iemand meer moeite heeft met mijn paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:43

Beweging geven valt bij mij ook niet onder trainen.
Dan slinger ik ze desnoods wel een half uur aan de lijn rond.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:17

Ik heb in het verleden ook geen bijdrage gevraagd, nu doe ik dat wel.
Allereerst omdat het dan wat minder vrijblijvend is. Bijrijder die ik had was nogal makkelijk met afzeggen, ineens niet meer willen lessen e.d.

Daarnaast maakt een bijrijder gebruik van mijn spullen en paard, dus vind ik het niet meer dan logisch dat hier wat tegenover staat. Rijden op de manege is duurder :Y)
Nu vraag ik geen hoog bedrag per maand (althans dat vind ik).
De helft van je stalgeld vragen voor een paar keer per week vind ik dan wel weer wat overdreven.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:31

Echt trainen of idd beweging geven/rondje hobbelen vind ik ook wel 2 verschillende dingen. Maar bijdrage is idd altijd wel bespreekbaar geweest hier.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:13

bruintje123 schreef:
Beweging geven valt bij mij ook niet onder trainen.
Dan slinger ik ze desnoods wel een half uur aan de lijn rond.

Beweging hebben ze vanzelf wel.
Uitgaande dat ze niet 24/7 op stal worden opgesloten.

Foute beweging is nadeliger.
Dus zie daar ook geen voordeel in.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:52

Ik zie ook wel verschil in trainen en beweging geven en daarnaast bewijs je naar mijn idee iemand pas een dienst als die er zelf profijt van heeft. Als je zelf niet rijdt heb je er ook weinig aan als iemand het paard naar de Z rijdt zeker als het paard er gewoon staat als weidevulling en daar ook gewoon voor blijft. En als je zelf als eigenaar alleen de bossen in trekt maakt het ook weinig uit dat het paard echt getraind wordt.