Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:03

De meeste eigenaren die een bijrijder zoeken hebben zelf ook die leeftijd gehad en kunnen best een inschatting maken of ze dat willen voor hun paard.
Voor mij zou het echt van de situatie af hangen en het paard. Staat het paard op een pensionstal waar altijd wel iemand aanwezig is zou ik er minder moeite mee hebben als iemand jonger is maar als het paard op een kleine/privé stalling staat of ergens in een afgelegen weiland waar ze dus 9 van 10 keer alleen aan de gang moeten. Nee dat zou ik echt niet kunnen denk dat mijn paard er een loopje mee gaat nemen letterlijk.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 01:35

Al zou mijn paard wel op een stal staan met altijd wel mensen in de buurt, het is niet hun taak op mijn bijrijder te letten en mijn paard is niet geschikt voor jonge meiden.
Ik vertrouw er niet op dat dat goed gaat. Qua rijden is het het probleem nog niet eens zo zeer maar wel ernaast.
Als ze het in haar kop krijgt moet je goed stevig in je schoenen staan.

Lienek

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:07

Het probleem is dat wanneer je 13 bent je nog zo veel levenservaring en ervaring mist.
Mijn ouders geven paardrijles en zelfs de meest verantwoordelijke jonge meiden vergeten wel eens op te ruimen of voelen niet het verschil tussen een rad paard en kreupel. Etc etc. Of nog een mook voorbeeld. De straat waar aan de stal ligt is veelal grind en stenen. Hierdoor heb ik gezegd dat opstappen pas aan het einde van de straat mag. Toen ik dus laatst toevallig op stal was stapte ze al op stal op. Gewoon vergeten maar die stenen daar loopt mijn merrie gevoelig op en dat voelt ze niet eens.
Helaas kunnen ze op die leeftijd bepaalde inschattingen nog niet doen en dat is niet erg maar wel vervelend als je je als eigenaar er aan gaat irriteren.
Ik heb dus niks aan een jong meisje want het helpt me niet als ik als nog moet gaan op mijn 'vrije' dag die inmiddels wel opgevuld staan met 100 andere afspraken.

Bij mij mocht de bijrijdster ook niet alleen komen. Ze zou eerst ook met haar moeder komen maar die kwam nooit mee. Kan ik haar dan ook niet kwalijk nemen. Maar zoals hierboven al gezegd wordt stalgenoten zijn ook geen oplossing of oppas en dat ben ik zelf ook niet.
En helaas merkte ik ook dat ze niet altijd iemand mee kon nemen en dan ging ze wel braaf naar stal maar rijden of andere dingen mag ze dan gewoon niet doen.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:18

Fleur_paard schreef:
Hallo!

Ik probeer vanaf nu dit topic een beetje te volgen maar er wordt veel in gezegd :D
Ik vind persoonlijk dat je niet zomaar iets kan zeggen door iemands leeftijd. Ik bedoel het kan zomaar zijn dat u iemand van 12 (ik noem maar een leeftijd) heeft gehad met weinig verantwoordelijkheidsgevoel maar dat betekent nog niet dat iedereen zo is met de leeftijd van 12.....
Ik ben 13 en snap dat mensen kijken naar leeftijd zodat ze zeker zijn van verantwoordelijkheid omdat het zijn/haar pony/paard is maar ik vind het jammer dat ik (nog) door niemand de kans heb gekregen om te laten zien dat ik die verantwoordelijkheid wel heb.....

Sorry als dit opeens super boos klinkt dat is totaal niet de bedoeling. :D /3

wat mijn ervaring is dat je op jonge leeftijd echt geluk moet hebben om een verzorgpaard te vinden. Een 13 jarige heeft gewoon meer begeleiding nodig dan oudere meiden met meer ervaring. Met alleen verantwoordelijkheids gevoel kom je er niet, je moet ook kennis en ervaring hebben om te kunnen inschatten of iets verantwoord is. Wat jij bijv. heel normaal vind (zoals vriendinnetjes laten uitstappen) vind de eigenaar een echte no-go

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:42

Fleur_paard schreef:
Hallo!

Ik probeer vanaf nu dit topic een beetje te volgen maar er wordt veel in gezegd :D
Ik vind persoonlijk dat je niet zomaar iets kan zeggen door iemands leeftijd. Ik bedoel het kan zomaar zijn dat u iemand van 12 (ik noem maar een leeftijd) heeft gehad met weinig verantwoordelijkheidsgevoel maar dat betekent nog niet dat iedereen zo is met de leeftijd van 12.....
Ik ben 13 en snap dat mensen kijken naar leeftijd zodat ze zeker zijn van verantwoordelijkheid omdat het zijn/haar pony/paard is maar ik vind het jammer dat ik (nog) door niemand de kans heb gekregen om te laten zien dat ik die verantwoordelijkheid wel heb.....

Sorry als dit opeens super boos klinkt dat is totaal niet de bedoeling. :D /3

Je vergeet dat eigenaren die leeftijd zelf ook gehad hebben.
De meest simpele uitleg is dat je hersenen nog niet volledig zijn ontwikkelt en juist het stukje dat nog niet af is, zorgt ervoor je dat je inschattingen anders zijn dan volwassen mensen.
Het gaat dus niet enkel om verantwoordelijk.

Ik heb zelf gelukkig wel de kans gekregen met die leeftijd, maar mede daarom is het een bevestiging van het inschattingsvermogen. Aan verantwoordelijk en inzet ligt het vaak niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:49

Wanneer ik met mijn paarden op een manege zou staan, zou ik best een handige 14-15 jarige uit de les willen vragen eens op mijn paard te rijden. Op die manier ben ik zelf ook aan mijn bijrijdpaarden gekomen vroeger en heb ik de kans gekregen om me te ontwikkelen.
Maar op de manege waar ik toen reed was altijd toezicht en je kunt dan bv aangeven bij welke instructeur iemand op je paard zou mogen meelessen met de groep.

Ik sta nu op een kleinschalige pensionstal waar lang niet altijd hulp aanwezig is, zeker niet op tijdstippen dat de meeste 14 jarigen kunnen komen rijden.

Vandaar dat ik dan toch liever een volwassen bijrijder heb. Of idd 1 waarvan de moeder/vader mee zou komen, maar dat vind je op die leeftijd toch ook niet meer.

Als 14jarige zelf snap je nog niet dat je niet wijs genoeg gevonden word, juist op die leeftijd denk je vaak de wijsheid in pacht te hebben en de hele wereld aan te kunnen. Dat hoort bij de leeftijd, je eigen ik te gaan ontwikkelen, je grenzen leren kennen, etc.
Maar dan ga ik wel mee met een reactie boven mij, je krijgt mijn kostbaarste bezit onder je hoede, ik heb erg graag dat daar een bepaalt verantwoordelijkheidsgevoel aanwezig is. Op een manege kun je daar nog een inschatting van maken, door te zien hoe iemand rijdt en voor en na de les met het paard omgaat.
Ik moet afgaan op een stukje geschreven tekst als (reactie op een) advertentie en daarna mijn eigen inschattingsvermogen.

En tsja, dan sluit ik in deze omstandigheden liever een bepaalde leeftijdscategorie uit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:43

Ja precies, het toezicht is een heel verschil.
Wij wonen erg afgelegen, op dat ze hier in de winter al niet veilig kunnen fietsen, is er hier ook geen hond die ziet als er iets gebeurt. Ik wil dat gewoon niet hebben.
Zou mijn huidige paard op pension staan zou een 13 jarige best kunnen. Wel eentje die een beetje stevig in de schoenen staat want anders gaat hij er denk ik wel mee aan de wandel.
Maar met rijden is hij super en super braaf. En hij vergeeft ook wel een foutje en raakt ook niet daarvan in paniek.
Maar hier is dat gewoon geen optie.

Daarnaast is de tijd anders.
Vroeger als je van het paard stuiterde was dat zo. Brak je je arm ging je naar de dokter en de kous was ermee af.
Nu moet je opletten of je wordt aansprakelijk gesteld. Moeders over de flos want prinsesje zat op een wild paard. Nou ja dat allemaal.
Dan maar liever 18 plus. Nog steeds verantwoordelijk maar wel bij een volwassen persoon.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:48

bruintje123 schreef:
Ja precies, het toezicht is een heel verschil.
Wij wonen erg afgelegen, op dat ze hier in de winter al niet veilig kunnen fietsen, is er hier ook geen hond die ziet als er iets gebeurt. Ik wil dat gewoon niet hebben.
Zou mijn huidige paard op pension staan zou een 13 jarige best kunnen. Wel eentje die een beetje stevig in de schoenen staat want anders gaat hij er denk ik wel mee aan de wandel.
Maar met rijden is hij super en super braaf. En hij vergeeft ook wel een foutje en raakt ook niet daarvan in paniek.
Maar hier is dat gewoon geen optie.

Daarnaast is de tijd anders.
Vroeger als je van het paard stuiterde was dat zo. Brak je je arm ging je naar de dokter en de kous was ermee af.
Nu moet je opletten of je wordt aansprakelijk gesteld. Moeders over de flos want prinsesje zat op een wild paard. Nou ja dat allemaal.
Dan maar liever 18 plus. Nog steeds verantwoordelijk maar wel bij een volwassen persoon.

Dat laatste was ook wel mijn angst. Moeder had geen verstand van paarden en je weet nooit of jij en je levensgevaarlijke paard de schuld krijgen natuurlijk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:51

Hier komen de ouders zeer veel mee bij de 13 jarige bijrijder plus die had al bij rij ervaring met een pony.
Dit waren 2 grote pluspunten waardoor we de keuze hebben gemaakt het wel aan te durven.
Is ook al een keertje B gestart (nu 1 maandje bijrijden 8-) ) en haalde gelijk 4 winst die dag en gaat vandaag voor het eerst L1 starten (ruiter had al L1 bij de pony's gereden en paard is ook al hoger uitgebracht geweest dus ze hoeven niet de gehele B klasse door), super spannend dus straks. :o

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:00

Ik was 13 toen ik begon bij mijn eerste echte bijrijdpaard. Was bij mensen thuis en is gelukkig altijd goed gegaan. Was toen ook al erg verantwoordelijk, dus hielp ook al goed mee natuurlijk. Super veel van dat beestje geleerd en nu 3/4 jaar later rijd ik een paard die ik doorrijd, en misschien over een half jaar/ jaar ga ik een paard van een stalgenoot inrijden.
Ik kan dus zeggen dat ik en veel geluk heb gehad, maar ik heb ook wel altijd voor ze gevochten. Paarden komen bij mij stipt op 1. Niet altijd handig wbt school, maar ach haha

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:08

Ik had op mijn 13e al een pony naar het M gereden en was inmiddels bezig met een grotere 4 jarige die ik toen ze alleen zadelmak was gekregen had. En juist met die ervaring vind ik het heel belangrijk dat je op die leeftijd niet alleen bent. Je kunt, mits goed begeleid, al best wel wat maar ik heb zelf tot mijn 16/17 denk ik nooit alleen gereden. Mijn ouders waren er altijd en die deden heus weleens de stallen tussendoor of even wat klusjes maar ze waren nooit ver weg. Juist het stukje overschatten waar ze denken dat ze het allemaal al (alleen) kunnen maakt het gevaarlijk imo.
Hier ook een bijrijder van 14 die het best leuk doet, maar waar het echt wel heel belangrijk is dat ik in de buurt ben omdat ze nog regelmatig gewoon dingen over het hoofd ziet. Door ze alleen te laten sluipen er alleen maar slechte gewoonten in en daar schiet niemand wat mee op. En ik heb ze aan huis, ik kijk makkelijk even mee maar voor de paarden in pension snap ik heel goed dat mensen juist iemand zoeken die ze wel alleen kunnen laten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:26

Als je die mogelijkheid hebt, om er zelf bij te zijn, is het helemaal super om een 14 jarige ook een kans te bieden!

Ik heb alleen een bijrijder om mij wat lucht te geven naast een full time baan en een gezinsleven en dan toch weten dat de pony niks aan aandacht/beweging te kort komt.
En aangezien ze niet aan huis staan, heeft het voor mij geen zin als ik er zelf bij moet zijn, want in de tijd dat er een bijrijder bezig is, kan ik het net zo goed zelf doen :+

Dus moet ik iemand hebben die ik zelfstandig zijn/haar gang kan laten gaan (na een inwerk-periode, uiteraard).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:45

Ik heb ze ook aan huis, maar daar ook echt geen tijd en energie voor hoor.
Wil ook niet vast zittenaan de tijden van een bijrijder, tenzij ik er zelf ook iets kan uithalen.
Is het een super goede ruiter die een pony snel in de sport kan rijden, dan wil ik ook aanpassen. Echter zijn de meeste gewoon manege niveau.

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:18

Heel wat pagina's uit dit topic bijgelezen en ook de woonplaatsen in de gaten gehouden maar niet gevonden waar ik naar opzoek was dus dan toch maar even een reactie :D

Is iemand uit de omgeving van Lochem (gld) nog opzoek naar een fanatieke amazone? Zie bokt-markt en mijn profiel voor mijn advertentie.

Een bekende van mij was vorig jaar ook opzoek naar een bijrijder om haar paarden in de sport uit te brengen. Ze vertelde dat ze het idd erg lastig vond om iemand met ervaring te vinden die geen hoofdprijs vraagt. Het waren óf de topruiters, óf de ruiters met geen wedstrijdervaring.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:35

Lastig soms ja! Ik ben als bijrijder gelukkig juist op een fantastische plek gekomen waar beide partijen wat aan hebben, en ik mezelf echt geluk mag prijzen! Maar daar staat dan tegenover dat ik ook 6 dagen id week kom, in weer en wind, met vorst met 2 paarden naar de binnenbak ga, ik de eigenaresse ook help met haar paarden, mest, voer, ze soms binnenhaal, mijn werk verzet om te helpen bij masseur etc etc. Wederzijds elkaar helpen, zij geen zorgen en omkijken naar haar paarden en ik geweldige paarden onder mijn kont voor nop die ik mag uitbrengen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:10

Toen Sjol nog op een manege/pensionstal stond had ik ook gewoon jonge bijrijder, de meeste eigenaren, maar dan was er altijd iemand op het terrein en als men het te gek maakte zeiden eigenaren er wel wat van. En als er iemand zou vallen of ander stom ongelukje dan was er altijd wel een volwassene aanwezig, sta nu bij een boer, daar is niets en niemand.. Om te kunnen rijden moet je over een drukke weg, noop.. geen minderjarigen (of moeten ouders met paardenverstand aan vast geplakt zitten)

(Keer iemand bij oor gegrepen die zonder cap het erf af was geweest, beweerde glashard tegen mij dat dat mocht van de eigenaar, nou.... dacht het niet. Dus bij eigenaar gemeld, kind liegen dat het gedrukt stond dat ze niet van het terrein af was geweest en dat ze altijd wel een cap op had.. Ja ja... echt leuk...zo lastig zijn sommige regeltjes nou ook weer niet. En als eigenaar ben je wel de sjaak als een jong kind ongelukken krijgt en financieel ben je altijd de sjaak als er iets gebeurt met bijrijder/verzorger/paard)

Wat ik eingelijk wel grappig vind is dat bijna alle jongere pony / paarden ruiters die ik ken met een Eigen paard, eigenlijk nooit in hun eentje rijden, gaat vaak een ouder mee of broer of zus, aangezien ouders het gevaar van een paard beetje door hebben. Dan is het toch eigenlijk wel zot dat ik bv 13 jarige in d'r eentje zou laten modderen (nou ja, of zot dat de ouders zonder paardenverstand dat zouden laten gebeuren, maar dat is hem nou net, dat die ouders niet helemaal doorhebben wat een paard nou wel of niet kan doen).

Blij met volwassen verantwoordelijkeb bijrijder :D . (maar zoals ik eerder al zei, sommige volwassenen missen ook verantwoordelijkheidsgevoel).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:52

Ik heb een bijrijder van 46 waarvan ik twijfel of ze verantwoordelijk genoeg is :o

2 weken terug een wandeling aan de hand gemaakt en ze maakte tot 3x toe een erg gevaarlijke inschattingsfout en lachte er maar een beetje om. Ze ziet ook echt niet dat het paard de dienst uit maakt. Ze gaat iig voorlopig niet meer het erf af met een paard en verder moet ik het nog even zien.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:55

Hier is de jonge bijrijder 2 x eerste geworden tijdens hun L1 debuut, ik ben trots op wat ze in zo'n korte tijd reeds bereikt hebben.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:58

Leeftijd zegt niet veel.
Inzicht en een stukje ervaring.
Verantwoordelijkheidsgevoel.

Top gedaan!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:18

Voor mijn shet heb ik een 12 jarige bijrijder. Meisje is netter en verantwoordelijker dan menig volwassen eigenaar op stal. Idem met een ander 13-jarig bijrijdertje bij stalgenootje. Die laatste begon toen ze 9 was en haar bijrijdpaard is een Fries.
En zelfs deze meiden zou ik nooit met mijn paard laten, puur vanwege haar karakter en gedrag aan de hand wat ze kan hebben.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:46

Hoi allemaal! Even een snel vraagje, wij zijn op stal net op zoek naar een bijrijder en ik dacht het is handig om bokt hiervoor te gebruiken. Alleen kan ik niet echt vinden waar dat soort oproepen/topics horen. Kan iemand mij dat vertellen? :)

Fleur_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:47

Minjon schreef:
Hoi allemaal! Even een snel vraagje, wij zijn op stal net op zoek naar een bijrijder en ik dacht het is handig om bokt hiervoor te gebruiken. Alleen kan ik niet echt vinden waar dat soort oproepen/topics horen. Kan iemand mij dat vertellen? :)

Op de markt :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:53

Anke schreef:
Leeftijd zegt niet veel.
Inzicht en een stukje ervaring.
Verantwoordelijkheidsgevoel.

Top gedaan!

Wij hadden ooit volwassen paarden eigenaar op stal..
Die bond haar paard vast aan een losstaande melkbus......
Paard schrok, rende weg, nog meer schrikkend van de aan het uiteinde van haar halstertouw bengelende op straat kletterende tegen benen stuiterende melkbus.
Paard is aardig eind aan de kletter gegaan uiteindelijk in sloot beland, met open gewrichten door de melkbus.
De rest van de paarden (oa de mijne) die op de wei stonden zijn toen met zijn allen dwars door alle draden gerend en ook naar achteren gevlogen (paard kwam van voor weg en ging zo langs alle weides, die van mij stonden naast de weg waar het paard met melkbus kletterend over heen rende.

Dus tja.. volwassen is niet altijd verstandig.... :( Paard toen echt flink verwond en niet meer 100% rad geworden in de tijd die hij nog bij ons op stal stond)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:47

Ik heb mij onlangs ook erg vergist in de leeftijd en bijbehorende verantwoordelijkheid. Dacht met een 14-jarige wel goed te zitten, maar helaas was er maar weinig sprake van verantwoordelijkheid. Het 11-jarige meisje dat af en toe met mij mee komt heeft duidelijk meer verantwoordelijkheidsgevoel. Het is echt per persoon verschillend, maar erg jammer dat sommige meiden het verpesten voor de rest van hun leeftijdgenootjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:55

AnnaB schreef:
Ik heb mij onlangs ook erg vergist in de leeftijd en bijbehorende verantwoordelijkheid. Dacht met een 14-jarige wel goed te zitten, maar helaas was er maar weinig sprake van verantwoordelijkheid. Het 11-jarige meisje dat af en toe met mij mee komt heeft duidelijk meer verantwoordelijkheidsgevoel. Het is echt per persoon verschillend, maar erg jammer dat sommige meiden het verpesten voor de rest van hun leeftijdgenootjes.

:+ :D Denk ik reden dat ik sommige kinderen wel leuk vind en andere totaal niet ;)