Of je nou een echt 'paardenmens' bent of niet, het is onfatsoenlijk om op het laatste moment/heel vaak af te zeggen. Of het nou een verzorgpaard is of bijv. een sollicitatiegesprek, niemand kan dat waarderen. Zelf heb ik een aantal jaar terug ook te vaak onverwachts afgezegd, en daar kreeg ik geen leuke reacties op terug. Soms moet je dat ook een keer te horen krijgen, en dat kan juist heel leerzaam zijn
Daarnaast ben ik het eens met wat Anke zei, je moet prioriteiten stellen. Maar nog belangrijker vind ik zelf, je moet eerlijk zijn. Als het niet lukt om 3 keer per week te komen door school/werk/etc. dan kun je dat prima aangeven lijkt me. Wanneer dit niet meer aansluit bij de verwachtingen van de eigenaar kan het zijn dat je moet stoppen. Jammer maar helaas, dan is het gewoon geen perfecte match.
Hetzelfde met de afstand. Ik heb twee jaar lang 12 km gefietst, maar toen ik net begon had ik duidelijk met de eigenaar afgesproken dat wanneer de afstand toch te veel werd ik zou stoppen. Het was geen ideale afstand, maar ik had het ervoor over. Iemand anders zou dit misschien niet hebben gehad, en dat is ook prima. Zo lang je er eerlijk over bent zie ik het probleem niet. Als 5 km voor jou de maximale fietsafstand is dan doet mij dat verder niets. Het wordt voor jou alleen een stuk lastiger een geschikte plek te vinden.
Net als dat wanneer je duidelijk in een advertentie zet afhankelijk te zijn van je fiets en je alleen met mooi weer wilt fietsen, dit mij ook helemaal prima lijkt. Je maakt het jezelf een stuk moeilijker, maar dan ben je tenminste wel eerlijk.
Oftewel, ik ben een groot voorstander van duidelijk en eerlijk zijn naar elkaar toe. Het kan veel frustraties voorkomen