Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

WillemijnvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:02

Ik lees al een paar dagen mee met deze discussie, ik reageer niet vaak maar over dit onderwerp wil ik toch wel even mijn mening geven.
Of je nou een echt 'paardenmens' bent of niet, het is onfatsoenlijk om op het laatste moment/heel vaak af te zeggen. Of het nou een verzorgpaard is of bijv. een sollicitatiegesprek, niemand kan dat waarderen. Zelf heb ik een aantal jaar terug ook te vaak onverwachts afgezegd, en daar kreeg ik geen leuke reacties op terug. Soms moet je dat ook een keer te horen krijgen, en dat kan juist heel leerzaam zijn

Daarnaast ben ik het eens met wat Anke zei, je moet prioriteiten stellen. Maar nog belangrijker vind ik zelf, je moet eerlijk zijn. Als het niet lukt om 3 keer per week te komen door school/werk/etc. dan kun je dat prima aangeven lijkt me. Wanneer dit niet meer aansluit bij de verwachtingen van de eigenaar kan het zijn dat je moet stoppen. Jammer maar helaas, dan is het gewoon geen perfecte match.

Hetzelfde met de afstand. Ik heb twee jaar lang 12 km gefietst, maar toen ik net begon had ik duidelijk met de eigenaar afgesproken dat wanneer de afstand toch te veel werd ik zou stoppen. Het was geen ideale afstand, maar ik had het ervoor over. Iemand anders zou dit misschien niet hebben gehad, en dat is ook prima. Zo lang je er eerlijk over bent zie ik het probleem niet. Als 5 km voor jou de maximale fietsafstand is dan doet mij dat verder niets. Het wordt voor jou alleen een stuk lastiger een geschikte plek te vinden.
Net als dat wanneer je duidelijk in een advertentie zet afhankelijk te zijn van je fiets en je alleen met mooi weer wilt fietsen, dit mij ook helemaal prima lijkt. Je maakt het jezelf een stuk moeilijker, maar dan ben je tenminste wel eerlijk.

Oftewel, ik ben een groot voorstander van duidelijk en eerlijk zijn naar elkaar toe. Het kan veel frustraties voorkomen :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:04

:j +:)+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:08

Helemaal mee eens en netjes omschreven! Ik heb ook echt helemaal niks tegen op mensen die het liefst alleen af en toe een buitenritje maken, bij voorkeur rijden als de zon schijnt of waar andere prioriteiten simpelweg voorrang hebben. Geloof ook zeker dat zij evengoed genieten van de hobby en het oprecht leuk vinden. Het past alleen niet bij wat ik doe en bij wat ik op dat moment zoek en als zij daar vanaf het begin eerlijk over zijn, is dat ook geen probleem. Die ontstaan pas als mensen meer willen dan ze (aan)kunnen of bijvoorbeeld overal ja op zeggen uit angst om anders afgewezen te worden.

Ik denk dat een verzorgster ook beter af is op een plek die past bij die persoon ook al zoek je dan misschien iets langer. Volgens mij is de lol er heel snel af als je continu het idee krijgt dat je niet voldoet aan wat gevraagd wordt. En door eerlijk te zijn over wat je kan maar ook wil bieden, voorkom je dat wel voor een groot deel.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 05-05-17 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:08

Sorry dat ik ff de discussie onderbreek maar moeten we geen nieuw deel openen? We zitten al over de 500 pagina's. Weet niet tot hoever de topics hier mogen doorlopen.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:10

Hier ook een pony eigenaar. Was op zoek naar iemand voor 2 dagen per week, locatie vermeld en geen klusjes wel bijdrage. Komen er meiden kijken en na de kennismaking blijkt de afstand toch te ver . Dat is van te voor ook bekend lijkt mij.
Bijdrage was te hoog... €50,00 voor 2 dagen per week en eventueel meer dagen.

Heb nu een lieve meid van 14 die ruim 25 minuten fietst om op stal te komen. Ze komt 1 dag vast en verder als ze vroeg uit school is.

Ik had liever iemand voor 2 vaste dagen per week, heb een chronische ziekte waardoor ik niet altijd kan. Maar pony komt elke dag buiten en ze staat all-in dus als ik niet kan is het geen ramp. Wil iemand de kans geven om lekker bezig te zijn met mijn pony. Wil wel zekerheid dat als er een dag vast staat dat er dan ook wat gedaan word.

WillemijnvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:22

0000 schreef:
Helemaal mee eens en netjes omschreven! Ik heb ook echt helemaal niks tegen op mensen die het liefst alleen af en toe een buitenritje maken, bij voorkeur rijden als de zon schijnt of waar andere prioriteiten simpelweg voorrang hebben. Geloof ook zeker dat zij evengoed genieten van de hobby en het oprecht leuk vinden. Het past alleen niet bij wat ik doe en bij wat ik op dat moment zoek en als zij daar vanaf het begin eerlijk over zijn, is dat ook geen probleem. Die ontstaan pas als mensen meer willen dan ze (aan)kunnen of bijvoorbeeld overal ja op zeggen uit angst om anders afgewezen te worden.

Ik denk dat een verzorgster ook beter af is op een plek die past bij die persoon ook al zoek je dan misschien iets langer. Volgens mij is de lol er heel snel af als je continu het idee krijgt dat je niet voldoet aan wat gevraagd wordt. En door eerlijk te zijn over wat je kan maar ook wil bieden, voorkom je dat wel voor een groot deel.

Precies! Als je telkens op je tenen moet lopen om te kunnen voldoen aan andermans verwachtingen, dan is het misschien niet een geschikte plek.

Net als een bijdrage trouwens. Als je geen bijdrage kan leveren, dan is dat prima lijkt me. Maar wanneer een eigenaar wel een bijdrage vraagt, dan is dat ook meer dan redelijk. Je kan proberen compromissen te sluiten, maar het is niet zonder reden dat iemand wel of geen bijdrage vraagt (of betaalt).

Daarnaast, ik weet nog dat ik als 10 jarig op marktplaats een advertentie voorbij zag komen van iemand die opzoek was naar een bijrijdster. Er stond toen een bijdrage van €70 bij. Ik dacht toen destijds dat je voor het rijden van het paard 70 euro betaald kreeg :') Soms mis je gewoon nog een stukje ervaring over hoeveel geld en tijd een paard wel niet kost. Zelf heb ik door vallen en opstaan er heel wat bijgeleerd. Niet iedereen krijgt die kans en ook niet iedereen leert uiteindelijk van zijn fouten. Als je iemand bent die echt dat stukje inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel mist, dan kan zijn dat het niet bij je past een verzorgpaard te hebben. Dat betekent niet dat je niet een paar jaar later, met wat meer ervaring, wel een perfecte plek kan vinden

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:32

Haha nu je het zegt, ik zie weleens advertenties waarbij ik ga twijfelen hoor....Dan worden er zoveel eisen gesteld dat ze imo gewoon op zoek zijn naar een (semi-)prof en die zullen inderdaad een bijdrage vragen voor het rijden. Hier in de omgeving tenminste wel. Zie af en toe advertenties langskomen met paarden die nog ingereden of gecorrigeerd moeten worden waar de eigenaar niet of nauwelijks meer op durft en dan geld toe vragen....Ik ben altijd zo benieuwd of die mensen iemand vinden en vooral of diegene het dan beter maakt of erger :Y)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:08

bruintje123 schreef:
Die laatste ruiter mocht inderdaad ook op wedstrijd als ze wilde.
Auto met trailer staat klaar. Maar dan zal er inderdaad wel geoefend moeten worden.
Ik kreeg wel eens een appje met kijk die wedstrijd is in de buurt. Ja dat weet ik. Dan zul je toch moeten oefenen en lessen was dan het antwoord. En dat lukte dan een week :D :+

Maar dit heb ik niet als verplichting. Niet eens meerdere dagen. 1 dag recreatief rijden ook goed.
Dat past ook bij dit paard. 5 keer willen rijden, ook goed.
Maar wel als je afspreekt om te komen niet 2 uur van te voren af appen.
Geen klusjes, geen bijdrage.
En ik ben er achter dat is te vrijblijvend in de tegenwoordige tijd. Het kost toch niks als je afzegt.
Bij een eventuele volgende ga ik 50 euro vragen.
Dikke onzin vind ik dat, hij kost toch zijn hooitje wel of er nu iemand meer of minder op rijdt. Maar blijkbaar is dat een stok achter de deur. En anders heb ik ze gemakkelijk verdient.

Ook als diegene gelijk lid wordt van de rijvereniging en elke week gaat lessen? Dat lijkt me ook een stok achter de deur...

Ik rijd overigens 2x per week mijn bijrijdhaflinger, waarvan 1x les (priveles op stal instructrice en eigen vervoer) en nu met startkaart meestal 1x per maand op wedstrijd en de dag voor de wedstrijd een keer extra rijden.

Het is voor mij ook echt krap qua tijd en ik plan mijn andere dingen ook echt zoveel mogelijk om mijn rij- en lesdagen heen. Daarbij ben ik afhankelijk van oppas en daardoor niet zo flexibel omdat mijn oppas maar beperkt beschikbaar is en mijn man ook graag als hij niet hoeft te werken zijn eigen dingen gaat doen of weg wil met vrienden. Ik ben er naar de eigenaresse toe van begin af aan duidelijk over geweest dat ik maar 2x per week tijd had en afhankelijk van oppas. Ik wilde geen toezeggingen doen die ik niet na kon komen op langere termijn. Nu is het mooi meegenomen als het een keer vaker kan, maar hoef me niet schuldig te voelen als het bij die 2x per week blijft. Ik ben er nu 3 jaar. Toen ik een nieuw eigen paard kocht had ik ook niet gelijk opgezegd. Eerst zien of ik het kon combineren. Helaas paard ongelukje gehad in de box en nu ruim een jaar later rijd ik er nog steeds.

Het probleem ontstaat vaak door meiden die van alles denken te willen en voorspiegelen, en erg enthousiast lijken, maar als het puntje bij paaltje komt komt er amper wat van terecht!

Bij de meiden die bij ons komen verzorgen merk ik de hierboven genoemde mentaliteit en het slecht inschatten en prioriteiten kunnen stellen ook. Ik vraag nu al veel meer door over hoe lang hun schooldagen zijn en waar ze wonen en hoe ver het reizen is en hoe vaak ze denken te komen en op welke dagen, dan dat ik vroeger deed. Ik heb ook het liefst vaste dagen. Daar houdt men zich beter aan dan vrijblijvend komen wanneer het uit komt, wat dan komt er vaak wat tussen. (ik wil best ruilen als het een dag echt slecht weer is en de volgende dag weer droog, dat snap ik ook wel)

Oh ja, en fanatiek komen als er gereden kan worden, maar als de pony een poosje alleen mag stappen is het niet meer de moeite waard... Terwijl die ook onder het zadel mag stappen.

Ik heb nu trouwens eindelijk iemand gevonden voor mijn geblesseerde paard. Ik hoop dat ze het een tijd vol houd en straks ook zelfstandig bezig kan. En dat ze er niet gelijk mee stopt als ze een gezond makkelijk paard aangeboden krijgt. Gebeurd het wel dan zien we wel weer verder.

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:11

Maar je kunt toch niet gelijk een lidmaatschap verplichten? Als je het zelf niet bevalt, dan zit de bijrijder met een lidmaatschap, daarbij heb ik vaker gehoord dat niet altijd aan die afspraak wordt voldaan en je dus weer moet blijven vragen of het eindelijk eens gaat gebeuren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:14

Maar het lessen kan wel gelijk vanaf het begin. Hup, gelijk vanaf week 1. Bij minderjarige bijrijdsters dit afspreken met de ouders. Desnoods een kwartaalkaart voor een manege laten betalen.

Het ging er meer om of dat een alternatief zou zijn voor een maandbijdrage, want zowel wekelijks les als een maandbijdrage loopt nogal op namelijk...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:22

Dat zou ik er prima deal vinden.
Maar ik zou het nooit uit mezelf direct vragen. Is toch meteen een jaar vast zitten voor die ruiter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:32

ik heb wel een keer met een bijrijdpaard een startkaart gehad en er nooit 1 wedstrijd mee gereden O:) Dat was wel een beetje zonde geld... Was wel al lid van de club, dus die kosten had ik toch al.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:19

Yep...

Gewoon eens eenvoudig starten met afspraken nakomen.
De rest komt later wel. Vertrouwen opbouwen.

merelxsuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:31

Ik had 2 jaar 2 shetlanders als verzorgpony. Die waren 'grasmaaiers' van een vriendin. Het begon met afentoe een beetje rijden. Ik werd steeds fanatieker en een maandje voor zijn vertrek hebben we 80 cm gesprongen en ging ik 4x per week heen. Knap gespierd beesie joh! Maar goed daar gaan we het nu niet over hebben wahha :D

Nu ben ik weer opzoek omdat ze wegzijn |( ik zoek op Bokt, marktplaats en google. Ik heb zaterdag een pbtje gestuurd maar ik weet bijna zeker dat ik afgekeurd ga worden. Daarom zoek ik nu verder. Ik kijk elke daag marktplaats en bokt en in het weekeind hang ik zon briefje op in de supermarkten in mn buurt

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:29

merelxsuri schreef:
Ik had 2 jaar 2 shetlanders als verzorgpony. Die waren 'grasmaaiers' van een vriendin. Het begon met afentoe een beetje rijden. Ik werd steeds fanatieker en een maandje voor zijn vertrek hebben we 80 cm gesprongen en ging ik 4x per week heen. Knap gespierd beesie joh! Maar goed daar gaan we het nu niet over hebben wahha :D

Nu ben ik weer opzoek omdat ze wegzijn |( ik zoek op Bokt, marktplaats en google. Ik heb zaterdag een pbtje gestuurd maar ik weet bijna zeker dat ik afgekeurd ga worden. Daarom zoek ik nu verder. Ik kijk elke daag marktplaats en bokt en in het weekeind hang ik zon briefje op in de supermarkten in mn buurt

Je kan ook kijken op facebook, of er ergens zo'n groep is met verzorgpony's in jouw buurt. Heb ik ook gedaan :)

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:31

Even een schopje omhoog :) ik heb nu sinds 2/3 maandjes een nieuw verzorgpaardje waar ik lekker mee naar buiten kan :) de eigenaresse had een advertentie op facebook gezet en zo zijn me met elkaar in contact gekomen. Ze had echt een stuk of 20-25 reacties gehad maar vooral van veel meisjes die net van de manege afkwamen. Maar alsnog wel gaaf dat ik dan uiteindelijk 'het ben geworden' om het zo even te zeggen. Afbeelding

Wat tips voor mensen die nog een verzorgpaard zoeken:
1. Hou fb groepen, marktplaats en bokt in de gaten voor advertenties van mensen die iemand zoeken voor hun paard of pony
2. Laat iedereen weten dat je een verzorgpaard zoekt, een aantal paarden die ik heb mogen verzorgen ben ik ook via via aangekomen

En vooral wees eerlijk over je ervaringen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:21

Ik ga me hier toch weer melden.
Mijn manege was gestopt en ik kon naar een andere manege in de buurt, maar die vind ik toch niet paard vriendelijk, dus ga daar ook weer weg. Heb er volgensmij iets van 8 lessen gereden. Mijn lease pony is helaas overleden dus ben ik paardloos volgende maand. Kan gelukkig nog wel naar de eigenaar van me leasepony om met een oudere merrie bezig te gaan, maar daar kan ik niet zo intensief mee bezig als ik zou willen.

hanneke32xx is die haffie nu je verzorgpaard? Wat een leukert!

xIeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:20

Ik meld me hier opnieuw.
Ik ga aankomend jaar studeren in Groningen en wil toch weer het paardrijden op gaan pakken. Ik ben dus op zoek naar een manege en/of een bijrijdpaard/verzorgpaard. Ik heb van 2006 tot 2011 op een manege gereden en diverse leasepaarden gehad. (Een Haflinger ruin en een Tinker merrie) De Haflinger is inmiddels 21 en was 13 toen ik hem leasete. Ik was toentertijd ook 13.
Ik heb van juli tot begin november 2016, weer bij een manege gereden. Deze is er helaas mee opgehouden. Ik zou graag meer leren en vind het niet erg om verplicht lessen te moeten nemen. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een paard dat al aardig wat van de wereld gezien heeft en braaf is. Mocht iemand iets weten, dan houd ik mij zeker aanbevolen!

Edit: Ik heb op dit moment nog geen tijd in verband met vakantiewerk.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:44

Ik wil jullie graag wat info geven wat er met mijn verzorpony aan de hand is.

Misschien ga ik morgen stoppen met mijn verzorgshet (ik was eigenlijk al eerder met mijn verzorgpony gestopt omdat wij niet op één lijn liggen en het niet klikt tussen ons). Morgen heb ik een gesprek met de eigenaresse en dan ga ik vertellen waar ik mee zit. Vanuit daar kijk ik of ik er mee stop. Ik wil niet alles op internet gooien wat er aan de hand is omdat het toch vrij privé is (je kunt eventueel een berichtje sturen als je hier nieuwsgierig naar bent :) ) Ga hem gewoon zo erg missen, want ik houd zoveel van hem |(

Besef nu pas echt dat ik dan weer opzoek moet gaan naar een nieuwe verzorgpony en hier zie ik zo tegen op. Ik weet dat het erg lang weer kan gaan duren voor ik iets leuks vind. Zouden jullie het leuk vinden als ik jullie een beetje op de hoogte blijf houden en dan ook met de eventuele zoektocht opzoek naar een nieuw leuk paardje?

Toasted

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:01

Wat een leuk topic! Ik zal ook even kort mijn verhaal hier posten ... :D

Ik had al heeeeel lang de wens om een verzorgpony te hebben. Elke keer als ik in de trein naar mijn studie zat, zat ik hierover te dromen, zeker als ik al die paardjes in de wei zag staan. Ik rijd 1 x per week op de manege maar ik mis toch die klik, echt een band opbouwen met je paard. Het is gewoon zonde dat er zoveel mensen op 'jouw' lievelingspaard rijden. Toen heb ik een advertentie op marktplaats en bokt gezet. Gewoon alles eerlijk, geschreven hoe lang ik al rijd, wat mijn lengte is, dat ik niet vies ben van klusjes en evt een bijdrage wilde betalen. Ik kreeg tot mijn grote verbazing en tegen mijn verwachting in nog best veel reacties! Ik had bijna een afspraak staan maar toen werd het mij toch te benauwd.. Ik werd angstig en was bang dat ik er spijt van zou krijgen, of dat de mensen mij niet goed genoeg vonden. Ook liep het toen in mijn privé situatie niet helemaal lekker. Toen heb ik het hele festijn afgeblazen en voor toen was dat goed ...
Tot het wéér begon te kriebelen. Toen heb ik weer een advertentie op bokt en marktplaats gezet. Na eventjes afwachten kon ik langs bij iemand die een draver had. Dit keer trok ik wél de stoute schoenen aan en ben ik een proefritje gaan maken. Ontzettend lief paard maar wel erg onzeker en onrustig. Het was ook een hele nieuwe wereld voor mij, een draver, toch een hele andere manier van rijden. Ik heb de mensen bedankt en zou in het weekend laten weten of ik er echt voor wilde gaan zodat ik thuis nog even bedenktijd had en zij ook over mij ... Toen die dag daarna kreeg ik een appje voor een ander verzorgpaardje. Hij was wat ouder maar had nog alle energie. Ook hoefde ik daar geen bijdrage te betalen, alleen wat klusjes te doen wat ik niet erg vind. Ik heb toen besloten om daar toch ook te gaan kijken. Ik had mijn twijfels over de draver of het paard wel echt bij mij paste. Ik ben toen naar het tweede paardje gegaan en daar reden ze ook alleen maar recreatief wat ik heerlijk vind. Ik voelde meteen een veel betere klik met het paard en het was ook erg gezellig met de andere meiden. Ook stond het paard bij iemand aan huis ipv op een pensionstal wat ik ook vaak veel fijner vind, geen blikken van mensen.. Toen ze vroeg of ik het wat vond heb ik ook direct ja gezegd en heb ik die dag daarna tegen de eigenaresse van de draver gezegd dat ik een ander paard had gevonden wat meer bij mij paste. Dit vond ze niet erg: ze zat zelf erg in twijfel tussen mij en een andere verzorgster dus was voor haar de keuze nu ook snel gemaakt.
Nu ben ik al een aantal maanden (sinds ong. oktober) de trotse verzorgster van Sjors! Het is maar even kijken tot hoe lang hij het volhoudt ivm zijn leeftijd maar ik geniet elke keer dat ik bij hem ben. Het is echt een van de beste keuzes ooit geweest om een verzorgpaardje te zoeken, lekker even overal tussen uit en even niks anders dan paarden en buiten zijn. Het is echt een hele grote uitlaatklep geweest voor me, zeker nu het prive ook niet allemaal lekker loopt kan ik mijn rust daar vinden. Het zijn ook ontzettend aardige meiden die daar zijn en bleek dat ik ook 2 meiden die daar 2 andere paarden verzorgen ook al kende van de manege waar ik reed! Te leuk :) Ik mag praktisch komen wanneer ik tijd heb en wanneer het voor de eigenaresse ook uitkomt dus het is echt ideaal. Ik ben zeer dankbaar dat ik daar mag zijn.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je eerlijk bent, zowel in je advertentie als wanneer je een paard gaat bezoeken. Ook is het belangrijk om goed te overwegen of je het wel echt wilt en er echt de tijd voor hebt want na een paar weken weer afzeggen vind ik ook not done.. :=
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:48

Door eerlijk te zijn, verhoog je de kans op een goede match.

Candygeek14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 15:03

Voor iedereen die opzoek is naar een verzorgpony/leasepony, ik heb via via gehoort dat er een staat in halle (in gelderland)

jodovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:52

Wat vinden jullie eigenlijk de normale kilometers fietsen voor een verzorgpony?
Er is op mijn advertentie op marktplaats gereageerd en ik zou kunnen helpen bij 2 shetlanders waarvan 1 in augustus een veulen krijgt. Daarmee zou ik dan mee mogen helpen met het mak maken.
helaas is dit wel lang fietsen, wat fietsen jullie voor je verzorgpony's of wat zou je kunnen/willen fietsen??

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:35

Jorine_xx schreef:
Er is op mijn advertentie op marktplaats gereageerd en ik zou kunnen helpen bij 2 shetlanders waarvan 1 in augustus een veulen krijgt. Daarmee zou ik dan mee mogen helpen met het mak maken.
helaas is dit wel lang fietsen, wat fietsen jullie voor je verzorgpony's of wat zou je kunnen/willen fietsen??

Ik fiets 15 á 20 minuutjes naar mijn verzorgpony's. Voor mij is de max echt wel een halfuur fietsen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:52

Jorine_xx schreef:

Stel je van dat mak maken niet te veel voor, met een veulen doe je bijna niets.