Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:31

Bedankt allemaal, ik denk dat ik het nog eenmaal via de moeder ga spelen, misschien dat die het beter kan uitleggen aan de dochter en als er dan geen verbetering in zit houd het helaas op omdat het dan echt het risico niet waard is...

Lienek ik ben ook benieuwd hoe het gegaan is inderdaad?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:59

0000, kun je een concreet voorbeeld geven van situaties waar jij je bedenkingen bij hebt? Ik heb op m'n werk regelmatig te maken met mensen (jongeren maar ook volwassenen) die situaties niet handig aanpakken. Ik stel dan open vragen en spiegel hun gedrag (waarom doe je dit? Wat voor gevolgen heeft zus? hoe kan je....enz enz...
Ik heb wel voor mezelf een limiet, zie ik zaken herhaaldelijk mis gaan door het zelfde gedrag dan stop ik met zo'n medewerker. Een nieuwe 'fout' mag uiteraard gemaakt worden... :')

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:02

Hier gelukkig kwamen inderdaad de bijrijdster en haar moeder langs.
We hebben alle afspraken eens door genomen en ook even wat kleine dingetjes aangekaart (zoals het iets te veel manege stijl rijden met een groen paard, als in veel draven en galloperen waardoor ze zo moe is)

Maar ook even afgesproken wanneer zij gaat lessen zodat ik mijn lessen daar om heen plan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:11

0000 schreef:
darkadia schreef:
Lastig inderdaad. Het is wel een leeftijd waarin je nog wat minder risico ziet. En daarnaast door vriendjes/vriendinnetjes vaak wel beetje wordt opgestookt/uitgedaagd om dingen te proberen (die hoeven er niet eens ter plekke bij te zijn, maar kan ook al zijn voordat ze naar paard gaat). In deze leeftijd zijn ze vaak ook wat meer onzeker, en kan het ook zijn dat ze daarom misschien niet vraagt of dingen goed overkomen. Daarbij heb je dan ook nog verschillende leerstijlen, plus natuurlijk dat de een makkelijker leert dat de ander.

Heeft ze les? Is het een idee dat ze bijv eens paar grondwerk/loswerk/rij lesjes krijgt van iemand? Een instructeur is vaak op de hoogte van verschillende leermethodes en kan miss makkelijker tot haar doordringen.

Grondwerk les is misschien wel een leuk idee! Dan leren ze toch wat meer over het paard als persoonlijkheid denk ik. Zal eens kijken of ik iemand kan vinden en of ze dat eventueel ziet zitten. Het rijden begeleid ik vooral zelf en daarin loop ik tegen een soortgelijk probleem aan, het komt gewoon niet aan. Daar zit inmiddels wel iets van verbetering in gelukkig, maar was ook de omgang met het paard een groot deel van het probleem, lang niet zacht genoeg waar het kan en niet duidelijk genoeg waar nodig. Waarop paard zich ontzettend ging afsluiten want dat is wel iets waar hij slecht tegen kan. Maar op dit moment wil ik eigenlijk eerst dat het veilig is in het algemeen en is de rest ondergeschikt daaraan.
Ze is ook totaal niet brutaal of een durfal, dan was het misschien zelfs makkelijker geweest want dan liet ik ze dus wel bewust een keer net over die grens heengaan en dan trapt paard wel op de rem. Merk dat het moeilijk is om uit te leggen (ik ben er zelf ook nog steeds niet achter waar het nou precies uit voortkomt dus misschien niet zo gek...) De optie bestaat zelfs nog dat het gewoon complete laksheid is en ze het simpelweg niet eens is met hoe ik met de paarden omga/train en dus ook niks aan wil nemen...Dat is niet waar ik vanuit wil gaan hoor omdat ik denk dat ze dan de moeite niet zou nemen om te blijven komen ik haar zo ook niet helemaal vind overkomen. Maar goed, er moet wel iets gebeuren.

Niet perse leeftijds gebonden... is ook kwestie van beetje inzicht, sommigen hebben dat, anderen niet..

Ken volwassenen die hun paard aan een melkbus bonden, paard schrok ging er vandoor met alle gevolgen van dien (melkbus kletterde mee, dus tja, ging ie nog harder).
Verzorgsters hier die fiets zo ongeveer in paard parkeren bij het poetsen, of paard vast zetten aan een losstaand voorwerp, denk picknickbankje of hek... Ze zien het gewoon niet.
Of paard vast zetten bij uitstekende roestige scherpe voorwerpen.

Probeer het doorgaans dan 1 x uit te leggen, met name waarom iets niet kan en gevaalijk is en onwenselijk (terwijl ik verder niet heel ingewikkeld ben sleep gewoon paard zonder halster langs bomen zagen op het erf), maar er zijn dingen die doe je niet, of met bepaald paard niet en zeker niet als het je Eigen paard niet is (ik sleep ook de Clydesdale van stalgenoot uit de wei en naar de wei zonder halster, ahum).

Slippertjes bij de paarden wordt ik ook eng van.. Dat soort dingen, weet niet of je dat bedoeld?
En bijv. hoe je een deken af zou moeten doen, welke volgorde van de sluitingen. (ja, die is er echt en ik doe meestal niet aan het open doen van voorsluitingen, ben ik te lui voor en aangezien ik er 1 had in een burka, bedacht dat het sowieso onzin was).
2 paarden aan elkaar binden met halstertouw is ook not done.

Als het mijn verzorgers zijn verwacht ik dat ze het na 1 x nooit meer doen, moet zeggen die van anderen heb ik bij herhaling aangesproken over bv fietsen overal tussen de paarden en waar je langs moest, aangezien ik er met paard en al ook dwars overheen moest en was niet van plan elke keer 4 fietsen te gaan verslepen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:29

Vertel eens over die sluitingen? :P
Verder wel erg herkenbaar :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:33

Sheran schreef:
Vertel eens over die sluitingen? :P
Verder wel erg herkenbaar :)

Bij opdoen eerst de borstsluiting, dan de singels, dan de bilkoorden.
Bij afdoen precies andersom. Eerst de bilkoorden, dan de buiksingels, dan de borstsluiting.

Mocht je paard in paniek raken en weg rennen en je hebt de borstsluiting los en de rest nog vast kunnen ze helemaal vast in de singels komen te zitten doordat de deken naar achteren schuift.
Heb je de borstsluiting nog vast blijft de deken wel liggen bij rennen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:29

of hij schuift er zijwaarts af en ze trappen hem stuk O:) Het is mij ook wel eens overkomen dat ik eerst voor los had gemaakt en de buiksingels nog vast zaten, mooi tunneneffect O:) Vooral bij even snel los in de paddock deken op of af doen gat er wel eens wat mis. Net als het vergeten van de bilkoorden bij dubbele dekens terwijl je zel alleen rambo dekens hebt waar je de bilkoord vast kunt laten zitten O:) En gelukkig gaat het dan over het algemeen over mijn eigen beesten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:58

Gelukkig doe ik dat dan automatisch goed :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:40

Ik doe juist altijd eerst de bilkoorden, dan de singels, dan de borstsluiting. Mocht het paard gaan rennen, dat de singels en bilkoorden niet om de achterbenen blijven hangen.

Ieder zijn eigen methode.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:55

Ik wil hier toch graag (nogmaals) om jullie advies vragen omdat ik op dit moment even niet weet wat ik met de situatie aan moet en er nog kans op verbetering is of dat ik er beter geen energie in kan steken. Ik ben zelf gewoon stomverbaasd dat je zo "brutaal" kunt zijn, maar dat ligt er misschien ook aan dat ik gewoon zo ongelooflijk dankbaar was dat ik een verzorgpony had op die leeftijd, dat ik er niet eens aan dacht om de grenzen op te zoeken.

Sinds drie weken heb ik een verzorgster voor één van mijn Shetlanders, maar ik merk dat de klik er van mijn kant niet helemaal is. De tweede keer dat ze kwam werd er al meteen gevraagd of er iemand mee mocht, ook de derde keer werd er gevraagd of er meerdere vriendinnen mee mochten. Toen ik hierop aangaf dat dit niet de bedoeling was (zoals ook al eerder aangegeven tijdens de kennismaking) heb ik anderhalve week niets gehoord en is ze ook niet geweest. Gisteren kreeg ik opeens een appje "Ik ga zo naar de pony's" en toen ik een uur later reageerde (toen zag ik het pas) dat dit vandaag even niet kon omdat ze in de andere wei stonden, kreeg ik de reactie dat ze al geweest was. Pardon?! De afspraak is dat ze laat weten wanneer ze wíl komen en ik dan aangeef of dit kan of niet. Als je anderhalve week niets van je laat horen, dan kan het toch niet zo zijn dat "eventjes wachten op reactie" teveel gevraagd is?

Ik snap het gewoon écht niet dat je zo de grenzen op moet zoeken en het lijkt alsof het allemaal niet goed genoeg is. Ik had bedacht dat een verzorgster mij wat meer ademruimte zou kunnen geven, maar op dit moment is het nog één grote ergernis. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:58

Ik doe juist eerst de borstsluiting los, dan singel en dan de achterbenen. Mochten ze gaan rennen schuift hij er zo af, als ze borstsluiting nog vast zit gaat dat niet lukken > schuift hij opzij maar blijft om de nek hangen > paard gaat in de deken staan en slaat over de kop (helaas zien gebeuren)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:45

Tips/advies gevraagd.

Heb sinds deze maand een bijrijdster voor mijn paard (eerst een maand op proef). Had afgesproken dat ze op zondag even laat weten wanneer ze die week naar hem toe kon gaan en dat we dan zouden afspreken dat ik tijd had zodat ik haar wegwijs kon maken (paard staat aan huis, ik werk ook aan huis).

Dus kreeg ik afgelopen zondag rond 7 uur in de avond een berichtje via facebook of dinsdag en donderdag goed was. Heb binnen het uur laten weten dat dinsdag niet kon maar donderdag wel maar hoe laat ze dan wilde komen donderdag. Kreeg de volgende ochtend heel vroeg (half 6) berichtje terug: donderdag vroeg. Rond half 8 berichtje gestuurd met de vraag wat vroeg is en of ze niet een andere dag dan dinsdag kon, naast de donderdag. Tot vanmiddag 12.00u niets gehoord.
Dus ik een berichtje gestuurd dat ik tot nu toe mijn donderdag ochtend had vrijgehouden maar nu toch maar een afspraak had gepland omdat ik nog niet gehoord hoelaat ze wilde komen (ik werk gewoon door de weeks, en zij is werkeloos). En dat het voor mij op deze manier niet werkt en dat als ze niet op zondag kan doorgeven wanneer ze wil komen dat het voor mij een beetje ophoudt, zeker nu we in de beginfase zitten en ze nog een hoop begeleiding nodig heeft. Werd ze kwaad! "Als het zo moet dan hoeft het voor mij niet meer", "Ik wilde je net een berichtje sturen dat ik dan wel morgen en vrijdag kom". Ik heb vervolgens aangegeven dat ik weliswaar aan huis werk, maar niet a la minute mijn agenda aan haar wensen kan aanpassen. En dat ik het daarom op zondag wilde weten zodat ik nog tijd had om dingen te verschuiven/verzetten etc.

Is het raar dat ik op zondag voor de komende week wil weten wanneer ze tijd heeft? En niet pas op dinsdag middag te horen wil krijgen dat ze dus morgen wil komen en vrijdag (in plaats van de dinsdag en de donderdag wat dze dus had doorgegeevn). En dan ook pas nadat ik een berichtje heb gestuurd dat we nog steeds geen concrete afspraak hadden gemaakt en dus niet eens uit eigen initiatief? Zodat ik mijn werkzaamheden daarop aan kan passen om haar te begeleiden? Heb een bedrijf aan huis dus kan wel wat schuiven maar heb ook met klanten te maken die afspraken willen maken en kan dus niet a la minute voor haar klaar staan. Dit alles komt op mij over als desinteresse (als je niet eens de moeite kan nemen om op de gevraagde dag een afspraak te maken, hoe moet het dan met verdere afspraken en zeker als ze straks weer aan het werk gaat, nu is ze de hele week thuis) of ben ik nu heel hard?

Graag jullie mening. Als het aan mij ligt houdt het hier op, maar ben zelf nogal vaak kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:50

Nee zeker in het begin als je haar nog wegwijs moet maken lijkt mij dat meer dan normaal.
Anders ook, maar zodra ze alles kent en weet wat de bedoeling is is het wat makkelijker want dan hoef jij je niet meer aan te passen. Maar dan nog, als jij het op zondag wilt weten (om welke rede dan ook) moet zij dat ook gewoon doen :) Je weet dan in grote lijnen wel hoe je week eruit ziet, en dan kan je er zelf ook rekening mee houden wanneer je naar paard kan. Zou het als eigenaar maar ook als bijrijder zelf niet anders willen dan op deze manier gewoon duidelijkheid van wie wanneer gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:55

Ik ben het met Dreamer eens :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:23

Ik vind het ook heel normaal om van te voren te laten weten wanneer je komt. Toen ik nog bijrijdster was zonder vaste dagen was dat ook altijd zondag. Ik reed dan vaak dinsdag/woensdag/donderdag.

@AnnaB, Ik vind dat persoonlijk wel brutaal ja... Ik zou als ik jou was proberen meer duidelijkheid te scheppen (dan kan je ook makkelijker zeggen dat het niet/wel werkt ;) ). Bijvoorbeeld zoals hierboven: op een vaste dag laten weten welke dagen (en hoe laat) je komt. Of vaste dagen afspreken.

Hier hebben we vaste dagen (al is volgens mij niet helemaal duidelijk van wie de zaterdag is, kwam laatst en toen had ze de stal al gemest :Y) , terwijl ik niet wist dat ze zou komen)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:42

Alfi2010: Ik vind het geen onredelijke "eis" om van je bijrijder te verwachten dat zij op zondag door kan geven wanneer ze die week graag zou willen komen. Ook vind ik het niet gek dat jij er al een beetje klaar mee bent omdat zij geen initiatief neemt. Als zij graag jou bijrijder wil zijn dan zal zij hier óók tijd en energie in moeten steken en je dus ook aan jou regels moeten houden.

Zelf werk ik onregelmatig en ik kan op zondag ook al aangeven wanneer ik tijd zou hebben, iemand die werkloos is zou dit in mijn ogen dan zeker moeten kunnen. Kan het niet? Dan had ze er ook niet aan moeten beginnen. Als zoiets simpels al teveel moeite kost.

LoveBodin: Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het gedrag van mijn verzorgster brutaal vindt. Vandaag heb ik haar een bericht gestuurd wanneer ze tijd heeft om dit te bespreken aangezien ik op deze manier niet met haar verder ga. Helaas heb ik hierop nog geen reactie gehad, maar die zal hopelijk snel komen. Misschien inderdaad maar op een vaste dag (bijv. zondag) afspreken wanneer en hoe laat ze komt, vaste dagen laten komen is voor mij niet echt prettig gezien ik onregelmatig werk.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:52

Dankjulliewel voor de snelle reacties.
Zelf had ik ook niet het idee dat ik iets onmogelijks vroeg, maar in haar ogen dus wel. Vandaar dat ik even wilde checken.
Dat is dus exit bijrijdster. Helaas van korte duur, maar als het nu al zoveel problemen geeft.....zoek juist een bijrijdster omdat ik tijd te kort heb, op deze manier kost het alleen maar meer tijd, maar vooral ergernis. Heb echt geen zin om haar elke keer achter de broek aan te zitten. Eerlijk gezegd irriteerde het me al dat ze na de kennismaking niets meer had laten horen tot dus afgelopen zondag avond.

@AnnaB: precies dat! Thanks.
En wat betreft jouw vraag: mensen mee nemen de eerste keer zou bij mij al not-done zijn. Behalve dan bij een minderjarige bijrijdster met de kennismaking en evt de eerste keren, maar dan wel een van de ouders en geen vriendinnen. Als de graag met vriendinnen willen rijden gaan ze maar naar de manege. Ik wil dat ze voor mijn paard komen en niet omdat ze kunnen showen bij vriendinnen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:17

@Annab en Alfi2010, voor beide zou ik zeggen stoppen met de bijrijdster.
Geen energie meer in deze personen stoppen. Als het al zo begint voorspelt dat weinig goeds voor de toekomst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:22

Alfi2010 schreef:
Zelf had ik ook niet het idee dat ik iets onmogelijks vroeg, maar in haar ogen dus wel. Vandaar dat ik even wilde checken.
Dat is dus exit bijrijdster. Helaas van korte duur, maar als het nu al zoveel problemen geeft.....zoek juist een bijrijdster omdat ik tijd te kort heb, op deze manier kost het alleen maar meer tijd, maar vooral ergernis. Heb echt geen zin om haar elke keer achter de broek aan te zitten. Eerlijk gezegd irriteerde het me al dat ze na de kennismaking niets meer had laten horen tot dus afgelopen zondag avond.

@AnnaB: precies dat! Thanks.
En wat betreft jouw vraag: mensen mee nemen de eerste keer zou bij mij al not-done zijn. Behalve dan bij een minderjarige bijrijdster met de kennismaking en evt de eerste keren, maar dan wel een van de ouders en geen vriendinnen. Als de graag met vriendinnen willen rijden gaan ze maar naar de manege. Ik wil dat ze voor mijn paard komen en niet omdat ze kunnen showen bij vriendinnen.

Tip: Voor de volgende keer bij de kennismaking gelijk gelijk vaste dagen vragen. Dus ook concreet vragen welke dagen ze je paard vast kunnen verzorgen en rijden en of ze dan in de ochtend, middag o avond tijd hebben/hoeveel tijd ze hebben. Dat maakt het veel concreter en iemand met te weinig tijd zal zich daar misschien gelijk bewust van worden. Net als dat het niet iets vrijblijvends is, maar een "verplichting" / afspraak die ze aangaan voor langere tijd. Verder zorgen dat je de eerste paar keer afspreekt op een dag die jullie beiden uit komt. Voor ze weg gaat gelijk afspreken wanneer ze er weer kan zijn. Als je het te los laat dan komt er vaak te veel tussen. als je een vaste dag afspreekt gaat diegene de afspraken er ook meer omheen plannen. En alvast dus afspreken welke dagen ze na de inwerkperiode zelfstandig gaat doen en, als je lessen belangrijk vind of, bij wie en wanneer er gelest gaat worden.
Scheelt gedoe achteraf.
Ik heb bijvoorbeeld oppas nodig, ook al "werk" ik alleen thuis. Ik ben dan ook niet super flexibel omdat mijn huidige oppas/gastouder dit ook niet is en mijn man full-time werkt en dan in de avond en het weekend graag ook weg wil kunnen en zaken moet regelen. En er nog boodschappen, een huishouden, klussen, en de hele paardenboel gedaan moet worden. Zo hebben veel mensen toch over de dag en week heen dingen die moeten gebeuren en soms de dagen aardig breken. Vaste duidelijke afspraken maken helpt. En duidelijk zijn over je verwachtingen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:28

Ik heb tot op heden ook nog geen reactie gehad van mijn verzorgster, nog geen "oké". Voor mij is dat ook wel een teken dat het haar allemaal niet zoveel boeit.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:39

Alfi2010 schreef:

Ik ga mee in wat joyceB zegt, misschien voortaan iets concreter afspreken. En als aanvulling daarop, ik denk niet dat het perse desinteresse is van de bijrijdster maar eerder een perfect voorbeeld van hoe mensen tegenwoordig omgaan met afspraken maken. Nu hoeven we niet meer te bellen maar kunnen we gewoon appen/mailen/fb chatten en dat maakt het veel makkelijker om er 'makkelijk/flexibel' in te zijn. En dat is niet alleen de jongere generatie. Ik heb meerdere instructrices gehad met wie het 3 dagen (of meer...) duurde om een afspraak te maken voor rijles omdat ze niet gelijk reageerden, dan vergaten te reageren, dan het toch wilde verzetten, oh toch liever op een andere tijdstip...
Ik vind dat persoonlijk vervelend want ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben qua week indeling. Maar ik heb me er een beetje bij neergelegd dat het tegenwoordig zo gaat :') En om het te voorkomen dat ik dan zelf maar duidelijker of concreter moet zijn met wanneer ik kan.

Dat gezegd, volkomen terecht dat je met haar niet verder wilde hoor! Zeker ook omdat ze zo lang niets liet horen van zich na de kennismaking, dat is gewoon jammer. En dat soort ergenis is het gewoon niet waard. Maar voor de volgende keer zou ik de tip geven om heel duidelijk aan te geven dat je zondag avond uiterlijk de afspraak moet hebben staan (en dus niet pas zondag avond laten weten wanneer ze misschien kan die week). :)

@AnnaB, jammer zeg, ik zou daar ook snel klaar mee zijn. Graag of niet!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:42

maar die jeugd zit zowat vastgelijmd aan die telefoon, maar als het dan om een concrete afsprak gaat is hij ineens uit beeld.
En dan inderdaad het zelf er maar weer achteraangaan is heel herkenbaar.
Ik begrijp dat niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:50

Lastig allemaal hoor.
Als je al eigenaar zondag afspraken vast wil leggen hebben ze zich daar maar aan te houden. Lijkt me inderdaad vrij logisch dat de meeste mensen niet op het laatste moment alles opzij schuiven om paraat te staan voor de bijrijder.
Het is maar net wat je afspreekt en wilt. Zou inderdaad de volgende keer gelijk duidelijk zijn bij de kennismaking. Denk dat voor vele vaste dagen het makkelijkste is, is toch ook een stok achter de deur. Van uitstel komt afstel zeggen ze niet voor niets.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:43

Bedankt voor alle reacties.

Heb naar mijn idee bij de kennismaking al duidelijke aangegeven dat ik uiterlijk op zondagavond voor die week wil weten op welke dagen ze kan komen. Vaste dagen afspreken hoeft voor mij niet zo, ben zelf redelijk flexibel en wil dat ook voor een bijrijder zijn, maar wil wel dat ze minimaal twee keer week komt en dan niet twee dagen achter elkaar en dan weer een week niet. Dat waren mijn enigste eisen. Had niet verwacht dat dat zo moeilijk zou zijn. Leek mij eerlijk gezegd wel logisch dat als je hulp nodig hebt de eerste keren dat je dan afspreekt hoe laat je komt en niet zo iets vaags als: vroeg. Wat voor de ene vroeg is is voor de andere laat zullen we maar zeggen. Maar blijkbaar is niet alles zo logisch als het lijkt.

Les-eis had ik ook: minimaal 1x per week, zeker in het begin. En die les zou ik zelf geven.

Telefonisch ben ik overigens slecht bereikbaar: werk aan huis maar ben veel buiten bezig met dieren of in gesprek met klanten of sta les te geven en heb dan geen telefoon bij me. Dus ik had voorgesteld: stuur een berichtje via facebook, dat bekijk ik in ieder geval meerdere keren per dag (lees: ongeveer om de twee uur vanaf 8.00u tot 22.00u) en beantwoord ik dan ook gelijk. Dus ik ben niet heel moeilijk qua afspraken maken, maar wil wel graag weten waar ik aan toe ben.

Ga wel proberen iets te doen met jullie tips.
Aan de andere kant denk ik: paard is nu ook blij (zonder bijrijdster).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:59

Ik volg dit topic al een tijdje met heel veel interesse, vind het heel fijn om de kijk van eigenaren te lezen op bepaalde verzorger-situaties. Ben dus ook wel benieuwd wat jullie van mijn situatie vinden.

Ik wil op den duur namelijk weer gaan paardrijden, maar mis vooral het contact. Ik vind vanaf de grond werken heel erg leuk, longeren, maar vooral een lekker stuk wandelen en een uitgebreide poetsbeurt bijvoorbeeld. In de toekomst zou ik heel graag weer in het zadel klimmen, maar daarvoor wil ik eerst mijn doelgewicht bereikt hebben en daarnaast wil ik een paard graag 'kennen' voordat ik erop ga zitten. Ik ben er een paar keer slecht vanaf gedonderd en daarna helemaal gestopt met rijden, waardoor ik mijn zenuwen van destijds behouden heb.

Zouden jullie daar, als eigenaren, uberhaupt behoefte aan hebben? Ik heb niets te bieden aan een paard behalve knuffels en een wandelmaatje, ben absoluut geen kundige ruiter en wil er dus de eerste periode helemaal nog niet op klimmen (behalve misschien een rondje uitstappen of een staprondje door het bos, maar daar stopt het ook wel). Zoals ik hier lees is het toch vooral een kwestie van extra beweging en iemand die het paard iets kan bieden, en aangezien ik dat allebei niet heb...
Nou is het hier in de regio sowieso mega lastig om iets te vinden hoor, vaak wordt er een flinke bijdrage gevraagd en wordt er echt verwacht dat er 2/3 keer per week gereden wordt op minstens L niveau. Voor mij zou het dus puur werken vanaf de grond (en dan ook nog eens op basisniveau, kan prima longeren maar ben geen ervaren grondwerker ofzo) en wandelen zijn.