Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:07

sat_nath schreef:
Trouwens Bruintje gelijk uit school doorfietsen is vrijwel voor mij (en de meeste meisje die op de middelbare school zitten) onmogelijk om gelijk door te fietsen naar je verzorgpony. De druk van school is vrij hoog, het draait allemaal om goede/mooie cijfers halen. Bij de meeste scholieren zeggen de ouders school gaat voor en dat is ook zo. Je hebt er niks aan als je later geen (goed)diploma hebt omdat je zo nodig naar je verzorgpony moet fietsen. Misschien was dit vroeger niet zo, maar we leven in het "nu" en zo werkt het nu wel.

Alsof je vroeger wel met vieren thuis mocht komen. -O-
Alleen ontspanning hoort ook bij inspanning je kunt nooit presteren op school als de boog steeds gespannen is. Dus ja paardrijden en fietsen past daar prima bij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:08

sat_nath schreef:
Ehm als je met het wegbrengen hiermee mij bedoelt vat je het blijkbaar verkeerd op. Mijn ouders zetten mij in de winter en zelfs de zone bij stal af en dan blijf ik daar de hele dag. S'avonds halen ze me weer op.

Nee ik bedoel de meiden die ik hier aan huis heb gehad.
Die allemaal geen problemen hadden met een spat water of koud, die ouders hadden die reden in het donker.
Wat allemaal niet waar was bleek dan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:17

Anoniem schreef:
Interessante discussie. Voor de één is 10km op de fiets heel veel, voor de ander niet. Ik vind het zelf wel meevallen, vorig verzorgpaard stond ruim op 10km afstand en nam ongeveer een half uur fietsen in beslag. Stal lag in de polder wat inhoud dat je veelal langs kale vlakten moet fietsen, de wind is dan genadeloos :'). Was het afzien? Af en toe, ja. Maar ik had het er graag voor over. Inmiddels is paardlief verhuisd, en rijd ik haar niet meer. Nu heb ik een heel fijn nieuw plekje en ik mag in m'n handjes knijpen. 3 minuten fietsen van mijn huis af, heel lief en leuk paard, veel vrijheid en een leuke eigenaar. Ik hoef in principe geen klusjes te doen maar ben echt er echt niet vies van om de handen uit de mouwen te steken. Mocht ik ooit onverhoopt weer zoeken (want ik hoop hier nog heel lang te blijven), zal de afstand tot op zekere hoogte geen probleem zijn.

Dat je niet gelijk uit school naar je paard kan vind ik ook een beetje bull. Zit zelf nu in vijf vwo maar ga toch gelijk uit school naar stal. Kwestie van goed plannen. Op de dag dat ik paard verzorg heeft zij voorrang (en ja, huiswerk wordt 's avonds écht wel gedaan voor school ;)). Als ik school niet kan combineren met paardrijden had ik geen verzorgpaard moeten nemen. In de zomer heb je echt wel een beetje speling qua tijd en zou je bij wijze van spreken nog om 10 uur naar stal kunnen. Maar in de winter zorg ik dat paard eerst gedaan is voor het donker wordt en daarna komt huiswerk. Tot nu toe werkt dat prima voor mij en heb nog niet in de knel gezeten wat betreft huiswerk en paard.

Precies, dat is het.


Natuurlijk moet je niet op de dag dat je al weet dat je in de oren zit in het huiswerk net naar je paard gaan.
Maar er zijn ook dagen dat het wat minder druk is.
Kies je die dagen uit om wat met vriendinnen te doen, prima, maar dan past een bijrijdpaard misschien niet bij de keuzes van nu en kun je beter een uurtje op de manege hobbelen die je elk moment f kan zeggen.
Iedereen moet plannen en keuzes maken.
Als 10 km te ver weg, prima, dat is niet het probleem, wel dat men dat toch doet en dan niet betrouwbaar is in het komen. En na 3 maanden weer weg is.
Blijf dan bij voorbaat weg.

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:20

Danique schreef:
Dat maken zij toch zelf wel uit, of ze daar aan beginnen of niet? Dat jij dat niet doet is jouw goed recht en hoogst waarschijnlijk een goede, wel doordachte keuze, maar dat een ander het op een andere manier aanpakt maakt niet dat zij per definitie geen paardenmeisjes zijn, het niet verdienen, het niet mogen of het niet goed doen op hun manier.

Al wil iemand ieder jaar 3 maanden in de zomer een verzorgpaard/leasepaard/huurpaard/op de manege rijden, so what? Als jij als eigenaar iemand zoekt voor langere tijd dan nodig jij diegene toch gewoon niet uit?



Dat je daarin wordt voorgelogen is niet netjes bruintje123, zeker niet. Maar dat iemand die per definitie niet 10km wil fietsen, ook per definitie geen paardenmeisje is, vind ik erg ver gaan. En zo wordt het wel gebracht.

En gelijk uit school door naar de paarden? Echt niet, sowieso eerst naar huis omkleden. noem mij een verschrikkelijke trut, maar ik kleed me eerst om uit mijn normale kleding naar paardenkleding. Had ik echt zonde gevonden (en mijn ouders ook). Daarna uiteraard wel gelijk door naar de paarden, idd voor het donker thuis. ik kon heel goed plannen toen, en zorgde dat ik altijd huiswerk en dergelijke af had. Maar ik heb ook echt wel eens een keer paardlief (eigen paard, all incl stal) voor een dagje laten staan omdat ik het niet redde. dat kan nu eenmaal gebeuren en ja: school is bepalend voor je toekomst, je paard, grof gezegd, niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:23

Nee, natuurlijk wel rijkleding aan. Ik ga niet in m'n goede kleren paardrijden en daarbij heb ik gewoon mijn laarzen en cap nodig. Ik doelde er meer op dat ik vanuit school mij meteen omkleed en daarna weg ga, niet hier uren huiswerk ga maken en daarna pas naar stal. Volgens mij had ik dat wel duidelijk verwoord maar blijkbaar niet helemaal.

En ach, ik ben twee keer per week bij paardlief. Dat je je eigen paard een dagje laat staan als je het heel druk hebt snap ik. Maar als je er toch al niet zo vaak bent, vind ik afzeggen omdat je niet kunt plannen een beetje overdreven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-17 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:23

Dat mag jij vinden, ik heb die mening gevormd door meerdere van die meisjes ondertussen.
Ja ik heb ook hele fijne ruiters gehad hoor. Maar die verhuizen dan of zo |(

Nou even opkleden en binnen vijf minuten weer verder schaar ik ook direct van school uit door hoor :)
Maar huiswerk maken kan ook na het paard, voor die paar keer.
Ja natuurlijk is school belangrijk, maar heb je geen tijd voor een paard dan dat ook niet gaan doen.
Dat is de essentie van alles.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:24

Direct na school in je goede kleren met 12kg boeken lijkt mij ook niet echt ideaal.
Zelf fietste ik ook nooit meer dan 3km hoor, maar had dan ook de luxe dat er een overvloed paardjes in weitjes was in mijn dorp.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:25

sneeuwpop schreef:
sat_nath schreef:
Trouwens Bruintje gelijk uit school doorfietsen is vrijwel voor mij (en de meeste meisje die op de middelbare school zitten) onmogelijk om gelijk door te fietsen naar je verzorgpony. De druk van school is vrij hoog, het draait allemaal om goede/mooie cijfers halen. Bij de meeste scholieren zeggen de ouders school gaat voor en dat is ook zo. Je hebt er niks aan als je later geen (goed)diploma hebt omdat je zo nodig naar je verzorgpony moet fietsen. Misschien was dit vroeger niet zo, maar we leven in het "nu" en zo werkt het nu wel.


Waarom zou dat vroeger anders zijn?
Bij mij thuis ging het ook om eerst school en indien nodig als straf geen paard, dus zorgde ik dat ik geen straf zou krijgen.....


Bruintje zegt dat ze zelf vroeger wel uit school gelijk door fietste naar haar verzorgpaard en s'avonds huiswerk maakte. Vandaar mijn antwoord.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:28

sat_nath schreef:
Bruintje zegt dat ze zelf vroeger wel uit school gelijk door fietste naar haar verzorgpaard en s'avonds huiswerk maakte. Vandaar mijn antwoord.

Ja dat deed ik. Maar dan mocht ik toch nog niet met onvoldoendes thuis komen?
Wat is daar het verschil in?

of je de uren op een dag bij het paard als eerste doet of als laatste op de dag, het blijven even veel uren.
Of ik mijn huiswerk eerst maakte of laats maakte, het bleven even veel uren.
Overigens vind ik laatste fijner, dan was ik er even tussenuit geweest en weer fris in het hoofd. Direct door vanuit school weer in de boeken niet.
En ik had geen last van het donker, hoogstens terug vanaf het paard als het nog hartstikke druk op de weg was.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:36

Denk zeker dat het voor iedereen anders is zoals Pernilla al zei.
Iedereen z'n situatie is anders. Maar de verkeerde verwachtingen dat is het probleem. Als iemand weet dat het 10 km fietsen is en daar toch voor kiezen en dan uiteindelijk toch stoppen omdat het te ver is dat is gewoon vervelend. Je steekt toch tijd en moeite in iemand. Het is gewoon een teleurstelling.
Moet heel eerlijk zijn dat ik niet zou weten wat ik er voor over zou hebben als ik zou moeten fietsen. Ik heb heel wat verzorgpaarden gehad en wat afgefietst maar langer als 20 minuten niet. Maar sinds ik een auto heb komt de fiets niet veel meer buiten.
Ik ging trouwens nooit direct uit school ook al kwam ik er langs gefietst eerst naar huis en wat anders aan. Maar +/- 20 jaar geleden was het ook niet zo'n probleem om in het donker naar huis te fietsen.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:44

Bruintje, ik doel op de meiden die wel eerlijk zijn, niet op die iets zeggen en het vervolgens niet doen. Daar ben ik het ook niet mee eens en die mogen van mij ook gelijk weer vertrekken. Maar kom nou, geen paardenmeisje als je een keer afzegt of wat dan ook... Alsof die meiden geen andere dingen te doen hebben naast het paard te verzorgen. Ik heb ook wel eens (van te voren, uiteraard) afgezegd omdat er een concert was op de dag dat ik naar het paard zou gaan. Of onverhoopt toch mee moeten naar een familieverjaardag. Of huisarrest. Net of ik dat expres deed om maar niet te hoeven fietsen :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:51

Wow, waar heb ik het gehad over een keer afzeggen?
Totaal geen probleem mee. Lekker naar concert gaan, lekker naar verjaardag. Ziek kan helaas ook.
Maar dat weet je neem ik aan langer dan 2 uur van te voren. ( op ziek zijn soms na dan).
Maar afzeggen om regen? Afzeggen het is wel warm hè. Afzeggen omdat ze migraine hebben maar wel op facebook op de kermis staan. Ja donker, ja dat klopt, dat wordt het in de winter. Maar hey dat was vorig jaar ook al zo :+

Ik heb het echt over de meiden die het allemaal maar zo gemakkelijk vinden.
En ja dat is toch helaas wel wat ik vaak heb aangetrokken blijkbaar.
Maar lees je dit en het andere bijrijders topic door is dat wel wat veel eigenaren ervaren.

Ik vraag geen geld, geen klusjes, geen rijniveau.
Wel vraag ik iemand die de afgesproken tijd na komt en dan heb ik het niet over een dag eerder afzeggen.
Iemand die netjes met paard en spullen om gaat, maar daar heb ik dan eigenlijk nooit te klagen over gehad. Terwijl je dat ook vaak hoort. Maar iedereen is wat dat betreft wel netjes geweest.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:00

Dan begrijp je mij verkeerd, want ik heb het niet over dat soort meiden waar jij op doelt.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:00

Bruintje heb je het bericht gelezen waarop ik geantwoord heb? Dan begrijp je mijn antwoord.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:05

sat_nath schreef:
Bruintje heb je het bericht gelezen waarop ik geantwoord heb? Dan begrijp je mijn antwoord.

Ik heb al je berichten gelezen. Maar ik weet nu even niet wat je bedoeld :)


Danique
Maar hoe filter ik (en andere eigenaren) dan andere meiden?
Want die vrijblijvende, dus in mijn ogen daarom geen paarden meisjes, is wat je tegenkomt.
1 fijne ruiter op 10 waar je uiteindelijk niets mee kunt.
Mooi kletsen kunnen ze wel, maar daden..?

Misschien ligt het aan de regio.
Hier is het minder duur, dus de echt fanatieke hebben zelf wel een pony misschien?

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:32

sat_nath schreef:
Trouwens Bruintje gelijk uit school doorfietsen is vrijwel voor mij (en de meeste meisje die op de middelbare school zitten) onmogelijk om gelijk door te fietsen naar je verzorgpony. De druk van school is vrij hoog, het draait allemaal om goede/mooie cijfers halen. Bij de meeste scholieren zeggen de ouders school gaat voor en dat is ook zo. Je hebt er niks aan als je later geen (goed)diploma hebt omdat je zo nodig naar je verzorgpony moet fietsen. Misschien was dit vroeger niet zo, maar we leven in het "nu" en zo werkt het nu wel.


[/quote]Waarom zou dat vroeger anders zijn?
Bij mij thuis ging het ook om eerst school en indien nodig als straf geen paard, dus zorgde ik dat ik geen straf zou krijgen.....[/quote]

Bruintje zegt dat ze zelf vroeger wel uit school gelijk door fietste naar haar verzorgpaard en s'avonds huiswerk maakte. Vandaar mijn antwoord.[/quote]

Het eenalaatste bericht daar kwam mijn antwoord vandaan ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:37

Ja maar wil je nu zeggen? Ik begrijp je echt even niet? :)

Ja ik fietste direct door naar het paard. Ja ook ik ging me even omkleden, maar bleef niet langer dan het omkleden thuis. En we zijn er al achter dat iedereen dat bedoelde.

Dan hoefde ik hoogstens vroeg in het donker naar huis te fietsen als het nog druk op straat is.
Want later zat ik braafjes mijn huiswerk te maken.

Onvoldoendes mocht toen net zo min niet.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:38

Op bokt lees je het ook, iemand die twijfelt of ze wel een een verzorgpaard/ pony moet nemen en de adviezen van "probeer het gewoon" vliegen om je oren.
Blijkbaar is het gewoon om de energie en moeite die de eigenaar er voor doet als "normaal" te zien. Ik vind dat je er 100% voor met willen gaan en anders niet - blijkbaar ben ik ouderwets.

Om het voorbeeld van de shetlander te nemen, dat was al een shetlander en 30 min fietsen. Dat je liever een d pony wil en geen 30 min fietsen, dan had je er imo niet voor moeten kiezen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:40

Ik denk dat vaak niet gezien wordt hoeveel energie een eigenaar er in stopt.
Nu zullen er ook eigenaren zijn die dat niet doen, daar niet van.
Maar ik stop juist de eerste maanden veel energie in iemand zodat die daarna fijn zelfstandig verder kan.

Bak ligt er ook altijd gesleept en gesproeid bij. Ook dat gaat niet vanzelf.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:42

Zit wat in, want menig bijrijder ziet het nog als een dienst..... -O-

Sterre98

Berichten: 6347
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:44

Voor mij was 10km altijd de max, ik moest het op de fiets doen, moest altijd voor t eten thuis zijn, t mocht niet door 'enge' plekken komen. De eerste pony's stond op letterlijk 3 minuten fietsen van mijn huis. De rest stonden allemaal tussen 5/13 km.

Ik heb mezelf nooit als een dienst gezien, al ben ik het momenteel wel. De eigenaresse is hoogzwanger en ligt in het ziekenhuis, dus ik ben de enige die het paard traint. Maar ik zie mezelf nog steeds als de bijrijder die gewoon plezier heeft om verder te gaan met het paard trainen. Niet meer en niet minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:13

bruintje123 schreef:
sat_nath schreef:
Bruintje heb je het bericht gelezen waarop ik geantwoord heb? Dan begrijp je mijn antwoord.

Ik heb al je berichten gelezen. Maar ik weet nu even niet wat je bedoeld :)


Danique
Maar hoe filter ik (en andere eigenaren) dan andere meiden?
Want die vrijblijvende, dus in mijn ogen daarom geen paarden meisjes, is wat je tegenkomt.
1 fijne ruiter op 10 waar je uiteindelijk niets mee kunt.
Mooi kletsen kunnen ze wel, maar daden..?

Misschien ligt het aan de regio.
Hier is het minder duur, dus de echt fanatieke hebben zelf wel een pony misschien?

Geen idee, kwestie van intuitie, vertrouwen en niet te snel definitief maken? Ik ben geen eigenaar, gelukkig zeg, als ik al dat gezeik zo hoor :')

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:03

Ik kan plannen wat ik wil hoor, maar 10km heen en terug moet fietsen naar een bijrijdpaard gaat in mijn geval gewoon niet. 10km naar school, 16:10 uit school, 10km naar huis, 10km naar paard, dan zal het zo 18:00 zijn voordat ik daar ben. 20:00 weer op de fiets stappen en 20:40 ongeveer thuis. Avondeten, huiswerk, etc. Dan is het al gauw 23:00. De volgende dag weer 6:00 op. Dat houd ik niet vol en dus kies ik om ook niet voor een paard te kiezen die zo ver weg staat. Is het nou echt zo gek om mezelf niet compleet te willen uitputten? Is ook precies de reden dat ik met mijn bijrijdpaard gestopt ben. Het was vanaf mijn huis 7km en als ik uit school ging ook ongeveer 7km. En nee, 7km is niet veel, maar ík hield het niet vol. Ik vind niet dat dat mij minder 'paardenmeisje' maakt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 17:34

Maar jij rijd dan ook 5 doordeweekse dagen?
Dat verwacht ik niet van een bijrijder.
Mag wel. Daar niet van. Maar er zijn maar weinig eigenaren die dit eisen.

En ja dat zijn dan de tijden die je maakt.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:00

Wat enamorada zegt herken ik. Je bent gek als je voor twee dagen in de week misschien, zoveel op een dag doet en dat je dan ook nog om 6 uur op moet staan om naar school te gaan de volgende dag:n Mijn ouders zouden het niet eens goed vinden als ik zoveel op mijn bord zou krijgen en dan beweer jij dat we dan geen paardenmensen zijn? Sorry hoor maar ik ben het daar echt niet mee eens...