Lienek schreef:Ik denk dat je net zoals ik haar opties moet geven of ze veranderd haar mentaliteit of ze zoekt een ander paard.
Je zegt het zelf al als je paard iets over komt vergeef je het je zelf nooit.
En het is wel de leeftijd die zien zulke dingen niet in denk.
Als haar iets overkomt ook niet
Ik vind het gewoon echt heel lastig. Vind het een leuke meid en wil haar graag helpen maar wat ik ook zeg, het komt niet binnen. Als ik één specifieke situatie neem en zeg 'dat mag niet' dan zal ze dat ook niet meer doen. Alleen in de dagelijkse omgang zijn er zoveel dingen die niet iedere dag hetzelfde zijn dat het onmogelijk is van te voren alles uit te sluiten op die manier. Ze zal daarin echt een stukje verantwoordelijkheid moeten nemen. Heb haar inderdaad al uitgelegd dat het risico op deze manier niet aanvaardbaar is voor mij, ook al meerdere keren uitgelegd dat het niet de bedoeling is dat het paard op haar past, maar dat het paard veilig moet zijn bij haar. Eigenlijk al heel veel uitgelegd maar er gebeurt nog weinig. Ik heb dit, ook op deze leeftijd, nog nooit zo meegemaakt dus ben vooral benieuwd of dat dan iets is dat gewoon wel of niet in iemands karakter zit, of dat daar toch een langere tijd voor nodig is om het te leren bijvoorbeeld. Of als iemand bijvoorbeeld nog een fijn boek/video weet met uitleg over hoe een paard de wereld bekijkt, waarom een paard zelf meestal niet snapt dat hij zijn benen niet in een halster/kruiwagen/opstapkrukje moet planten als jij dat voor zijn neus laat staan/hem er overheen laat lopen etc.
Merk dat ik er best wel van baal, met name omdat ik ergens toch het idee heb dat ze best wel wil. En met een stukje onervarenheid kan en wil ik best wel omgaan maar het continu risico's opzoeken gaat mij toch wat ver.
hanneke32xx schreef:Ik ben als 14 jarige ook begonnen met paarden te verzorgen. Ik begon met een wat oudere d-pony. Omdat dat beest zo ontzettend braaf was heb ik ook wel eens de risico's opgezocht. Nu zou ik dat niet zo snel meer doen maar het is wel iets wat bij de leeftijd past. Bij mij heeft het toen geholpen dat ik een keer de gevaren onder ogen heb gezien (pony die door de trailers los op het terrein loopt en wondjes heeft opgelopen). Sinds toen denk ik veel beter na over dingen.
Dank voor je eerlijke reactie! Ik moet bekennen dat ik ook weleens stiekem gedacht heb 'laat het dan maar eens mis gaan want misschien als hij wel een keer goed schrikt van wat ze doet en ze ligt ernaast, dat het kwartje valt' maar ik durf het daar niet op aan te laten komen. Je kunt 99x goed vallen en weer opstaan, zal je zien dat dit net die 100e keer is...