Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:59

Max. Gewicht kun je er best bij zetten.
Of iemand goed zit kun je pas zien als ze komen proefrijden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:52

Sheran schreef:
Misschien wil ze alleen mensen op haar paard die goed met de bewegingen mee kunnen gaan/niet te dik zijn? Maar dat ze dat niet zo grof wilde zeggen?

Tja, ik heb supersportief, ik fiets elke dag een uur en loop heel veel, maar dat verandert niks aan het feit dat ik heel lang ben en dus geen lichtgewicht ben.....ik zou meteen al afknappen op zo'n advertentie, wees dan gewoon duidelijk in wat je zoekt!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:04

Ik zet zelf ook sowieso een max gewicht in mijn advertentie, het lijkt me super vervelend om iemand het erf op te zien lopen en diegene dan te vertellen dat je liever niet heb dat hij/zij opstapt. Hier max 85 kilo, lijkt me schappelijk voor een paard van 168.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:07

Ik had zelf een max van 65 kilo bij mijn paard van 1.70. Maar de ene persoon is de andere niet. Ik heb liever een sportief zwaarder persoon dan een lichter persoon met veel overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:21

Ik had ook max 65 voor mijn merrie van 175. Smal en rank paard, en ik weeg zelf maar 60 dus meer heeft ze ook nooit gedragen en "is ze niet gewend" ;)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:59

Is 65 kilo niet heel erg licht voor een paard van 1m70? Als je rekent op 600 kg en dan 15% neemt kom je toch op veel meer uit? Is het dan van belang om af te stemmen op het gewicht van de eigenaar?
(Niet aanvallend bedoeld trouwens, gewoon nieuwsgierig naar hoe jullie aan dit getal komen. Ik tik zelf de 50 nog belange niet aan, maar zou denken dat mijn verzorghafje van net geen 1m50 gemakkelijk iemand van 70/75 kg aan zou kunnen.)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:50

Ik stem idd af op mijn eigen gewicht. Ik ben van mening dat minder belasting beter is voor een paard. Dus over het algemeen zoek ik dan ook een bijrijder die niet te veel afwijkt van mezelf. Ik ben zelf 53 maar dat leek me niet haalbaar, vandaar 65.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:41

Geloof mij ik had ook iemand die echt gewoon veel te zwaar was. Paste ook niet in mijn 18 inch zadel.
En vond het banketstaaf om te zeggen maar ik baalde wel want zo iemand wil ik gewoon niet voor mijn paard. Dus ik snap dat mensen het melden. Van dit meisje wist ik ook niet hoe zwaar ze nou precies was.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:25

Sheran schreef:
Ik stem idd af op mijn eigen gewicht. Ik ben van mening dat minder belasting beter is voor een paard. Dus over het algemeen zoek ik dan ook een bijrijder die niet te veel afwijkt van mezelf. Ik ben zelf 53 maar dat leek me niet haalbaar, vandaar 65.

En hoe zou je zoiets dan nagaan? Vraag je een potentiële bijrijder om op je weegschaal te gaan staan? :')
Want je kan aan de buitenkant echt niet zien hoe zwaar iemand is en schijn bedriegt soms.
Ik vind het persoonlijk veel belangrijker hoe iemand rijdt dan die paar kilo meer of minder. En een mollig persoon die kort van stuk is kan net zoveel wegen of minder dan iemand met een heel lang en slank lijf.

Edit: @ Sheran, begrijp ik goed dat je een bijrijder zoekt maar zelf ook een bijrijdpaard zoekt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:37

Pallatin: ik heb jaren een eigen paard gehad maar die is ingeslapen inmiddels, ik sprak vanuit die ervaring.
En mijn onderschrift is hopeloos verouderd, ik ben inmiddels al sinds september samen met een toppaard. :=

En nee, ik ga ze niet op de weegschaal zetten :') , maar ik ga ervan uit dat iemand van 80 kilo dan niet gaat reageren. Maar natuurlijk is het het belangrijkst hoe ze rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:41

Poekkie schreef:
Is 65 kilo niet heel erg licht voor een paard van 1m70? Als je rekent op 600 kg en dan 15% neemt kom je toch op veel meer uit? Is het dan van belang om af te stemmen op het gewicht van de eigenaar?
(Niet aanvallend bedoeld trouwens, gewoon nieuwsgierig naar hoe jullie aan dit getal komen. Ik tik zelf de 50 nog belange niet aan, maar zou denken dat mijn verzorghafje van net geen 1m50 gemakkelijk iemand van 70/75 kg aan zou kunnen.)

15% incl tuig hè :)
Maar ik stem inderdaad af op m'n eigen gewicht. Vind dat zelf fijner er voor m'n paard ook, dat er niet iemand opstapt doe veel zwaarder is dan ik.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:45

Ha ha, ik zou op geen van jullie paarden Mogen rijden! Had trouwens voor bijrijders ook max gewicht van 65 kilo. (met als uitzondering dat als iemand heel goed kan rijden hier nog wel over te praten valt)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:49

Max gewicht heb ik dan weer rond 75 kilo, zelf weeg ik er 55.

Heb inmiddels niet 1 maar 2 verzorgsters waarvan de ene inmiddels ook rond kan draven, al is ze wat los in haar lijf dus komt ze achter de beweging wat Kim niet echt lekker vind uiteraard. De andere begint nu met prive lessen bij iemand anders en heb ik van de week geleerd een hoef uit te krabben. Is al een "oudere" vrouw maar enorm enthousiast dus die krijgt zeker ook een kans van me.

Hoop dat de eerste in ieder geval snel echt alleen aan het werk kan want nu ben ik wel echt veel bezig met begeleiding geven :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:11

Sjolvir schreef:
Ha ha, ik zou op geen van jullie paarden Mogen rijden! Had trouwens voor bijrijders ook max gewicht van 65 kilo. (met als uitzondering dat als iemand heel goed kan rijden hier nog wel over te praten valt)

Ik zit dan ook aan de grens...
Ik ben 1,63 en weeg nu 63/64 kg. Voor mijn zwangerschappen woog ik 55 kilo maar dat is nu never nooit niet realistisch. BMI is nog normaal en heb ook normaal postuur. Ik pas nog prima op een grote (niet te tengere) D pony en op een paard ben ik al snel aan de kleine en lichte kant.

Je vind niet zo makkelijk een volwassen vrouw van de lengte boven de 1,60 die minder dan 65 kg weegt...
(en als ze niet echt slank zijn, ga er dan maar vanuit dat ze liegen over hun gewicht O:)

Afbeelding
Hier op bijrijdhaflinger sporttype, ongeveer 1,50 hoog.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:25

Amen joyce! Ik ben 1.84 en heb een normaal/ slank postuur maar dan is 65 echt niet haalbaar, hoeft ook niet als je op het juiste paard zit. Een pony is echt een no go, maar een fries ging prima. Ellende voor mij was vooral dat ik hele lange benen heb en dat op kleintjes niet zo mooi vond, maar alle eigenaars voor wie ik heb gereden vonden het allemaal geen probleem en waren allang blij dat ik hun paard wilde rijden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:23

Pallatin schreef:
Amen joyce! Ik ben 1.84 en heb een normaal/ slank postuur maar dan is 65 echt niet haalbaar, hoeft ook niet als je op het juiste paard zit. Een pony is echt een no go, maar een fries ging prima. Ellende voor mij was vooral dat ik hele lange benen heb en dat op kleintjes niet zo mooi vond, maar alle eigenaars voor wie ik heb gereden vonden het allemaal geen probleem en waren allang blij dat ik hun paard wilde rijden

checked in met 1.87... dus tja.... ehhhhh....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:44

haha, maar ik bedoel, de gemiddelde paarden amazone is eerder 1,70-1,75.

Ik ben maar een ukkie...
Als ik met deze lengte en dit postuur al zoveel weeg, dan moet iemand met hetzelfde postuur maar 10 centimeter langer toch wel een paar kilo extra wegen... Die zitten dan al snel op de 70-75 kg lijkt mij. En dat zouden sommigen voor een paard van 1,65 te veel vinden.

Als je een normale lengte volwassen vrouw hebt (1,70-1,75) met normaal postuur (dus geen typje ala fotomodel, maar gewoon normaal BMI tussen de 20 (daaronder is echt laag) en 25 (daarboven licht overgewicht tot meer), dan zit je op een gewicht van 57-63 kg laag en met een gewicht van 70-75 nog op een gezond gewicht.
Wat denken jullie dat een volwassen man weegt? Spieren zijn ook nog zwaarder dan vet.

Iedereen moet het zelf weten, maar kan me goed voorstellen dat als je de kandidaten echt op de weegschaal zou zetten je niet zoveel over houdt om te kiezen O:)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:16

Opzich een interessante discussie hierboven, over gewicht. Ik ben nu stiekem ook wel benieuwd wat jullie van mij zeggen (als eigenaresse) van mijn tinker van 1.45m:

Afbeelding
Spoiler:
ik weeg hier 72 kilo, ja ik ben hard bezig om dat te veranderen, en mijn houding is op deze opname ook verre van perfect

Ik heb geen directe eisen aan mijn bijrijder gesteld. Ik ben mij er zeker van bewust dat tinkers niet meer kunnen dragen dan een andere pony van die lengte. Ik ga ervan uit dat wanneer mensen reageren dat ze zelf hebben overwogen of het geschikt is om op mijn paard te stappen of niet. Nu ben ik gezegend met een bijrijder met mooie maten :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:33

kan prima toch?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:49

Sjolvir schreef:
Pallatin schreef:

Sjolvir, ik volg je even niet? Zal wel door m'n blonde haar komen.... :o?
Je bent een heeeull lang eind, maar weegt minder dan 65 kilo?? :D

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:55

Ik ben 1.83 en weeg zo'n 70 kg. Ik ben van postuur gewoon normaal. Veel mensen die kleiner zijn dan ik wegen hetzelfde of zelfs meer op uitzonderingen na natuurlijk. Maar ik zou bij de meeste al geen kans maken dan haha. Vind mezelf er niet gek uitzien op een paard van 1.65, hoogstens omdat mijn voeten er een beetje onder uit komen :) Mensen hebben me ook gewoon grote e pony's laten bijrijden en ook dat zag er niet stom uit. Denk dat ik dus veel mazzel heb gehad met de mensen waarvoor ik mocht bijrijden *\o/*

Dit ben ik op mijn paard van 1.62

Afbeelding

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:01

Pallatin schreef:
Sjolvir schreef:

Sjolvir zal meer wegen dan 65 kg anders zou ze wel heel weinig wegen voor haar lengte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:12

Wel zonder zadel dus een iets ander beeld.
Maar mijn paard is +/- 175 en ik ben zelf 172 (weeg 60) met lange benen. En nu kan je goed zien hoe smal zij is, aangezien ik "best ver" onder d'r vandaan kom. (En nog niet eens recht zit) Vandaar mijn keus er geen veel zwaarder iemand op tr willen :)
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:32

CharxHebe schreef:
Pallatin schreef:

Sjolvir zal meer wegen dan 65 kg anders zou ze wel heel weinig wegen voor haar lengte :)

Inderdaad, ik weeg meer en had altijd voor bijrijders 65 kilo eis (uitzondering dus als ze heel netjes zouden kunnen rijden, heb liever iets zwaardere die netjes rijdt dan lichtere die hobbelt en stuiterd). Mijn normale gewicht is 72 kilo. (Sjol was 1.47 en forser en Toobs is 1.565)

De tinker past toch prima?

Veel is ook afh. van de bouw van een paard en laat ik nou alleen maar pony's hebben. :+
Waarbij de jongste helaas eigenlijk te klein is, maar kan er geen afscheid van nemen ze is maar 1.415... zucht.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:55

Ik heb het verhaal van hepsie gelezen en ik snap heeeeeeeel goed dat je van haar geen afscheid kunt nemen, zou het ook zeker niet doen, ookal is zij wat klein (of jij wat lang :D )

Ik vind de combi tinker echt meer dan prima....de schimmel hierboven ook, kan me aan de foto amper voorstellen dat je maar 1 cm scheelt met mij. Mijn paard is een dikke 10 cm groter dan de jouwe, maar bij mij zie je echt meer been eronder uit steken. Bij m'n bijrijdpaardje moest ik altijd m'n beugels 4 gaten langer maken terwijl we maar een paar cm's scheelden. En m'n instructrice verzucht nog steeds wel eens; j*zus wat heb je toch lange benen.....