Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:15

ZE is in de twintig. Geen 14.
En een jong paard rij ik voor de les niet los omdat de les dan te lang duurt.
En zoals ik het bericht las was dat ook niet de bedoeling.
En was het meekijken direct van het begin.
Waarom zou een bijrijder daar tegen zijn?
ZE had dan ook gelijk kunnen krijgen van ojee echt niet goed. Goed gevoeld van je.
Maar deze kans wilde de bijrijder niet proberen.

miramii

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:23

@bruintje ik zie dat ik een pagina gemist had, snap de reacties nu wat beter. Bij onwil is er weinig tegen te doen. Bij deze m'n bericht aangepast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:26

Kan gebeuren. :)

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:47

miramii schreef:
@pink als tip, zorg voor goede begeleiding, verplicht die indien nodig. Gezien je zelf nu niet in de situatie zit dat je dat kunt bieden, is het belangrijk dat dat op een andere manier er is. Op die manier worden paard en ruiter in de gaten gehouden en gecorrigeerd. Als mede-tinker ruiter, weet ik heel goed hoe eigenwijs ze kunnen zijn.

Bedankt voor de tip.
Ik wil nu voor een nieuwe bijrijder dat er 1x in de 2 weken een half uur les word gevolgd, dit word dus ook een eis.
Tinkers kunnen behoorlijk eigenwijs zijn hahaha! }> :D

bruintje123 schreef:
ZE is in de twintig. Geen 14.
En een jong paard rij ik voor de les niet los omdat de les dan te lang duurt.
En zoals ik het bericht las was dat ook niet de bedoeling.
En was het meekijken direct van het begin.
Waarom zou een bijrijder daar tegen zijn?
ZE had dan ook gelijk kunnen krijgen van ojee echt niet goed. Goed gevoeld van je.
Maar deze kans wilde de bijrijder niet proberen.

Zo klopt het precies idd!
Morgen een nieuwe afspraak, dus we gaan er weer fris tegenaan!
Heb al even wat dingen op papier gezet wat ik van de toekomstige bijrijder wil weten.
Ik laat haar ook meteen rijden zodat ik kan zien hoe mijn paard op haar reageerd.
Dus ben benieuwd!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:32

Ik heb ook even een vraag. Mijn verzorgster wilde graag twee vriendinnen meenemen om naar mijn pony's te laten kijken. Dit wil ik eigenlijk absoluut niet (heb dit ook laten weten), maar voel me nu toch een beetje bot dat ik dat gezegd heb. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het leuk vindt om te laten zien, maar de ervaring heeft geleerd dat mensen dan toch net een stapje verder gaan om indruk te maken of er dingen gedaan worden die niet afgesproken zijn. Ook heb ik een 2-jarige staan die hengstengedrag vertoont en ik dus ook niet vertrouw bij vreemden. Daarnaast hebben mensen in mijn ogen ook niets te zoeken tussen mijn spullen en is stal geen speeltuin.

Staan jullie hier heel anders in of is dit geen vreemde eis? Ik schrok er eerlijk gezegd van dat ze dit vroeg aangezien ze pas een week komt.. Mijn gevoel zegt ook meteen "Oh, nee, dit is niet goed." Ik ben alleen misschien ook wel té beschermend als het om mijn pony's gaat.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:45

@AnnaB ik heb mijn verzorgster gemeld dat er zonder overleg met mij niemand op mijn paard mag. zo kan ze wel iemand meenemen en op stal letten ze er op dat de regels nagekomen worden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:50

Mijn vorige bijrijder nam ook de derde keer al iemand mee.
Ik heb toen ook laten weten dat als het steeds dezelfde vriendin is dat ik dat prima vind. Maar niet als het steeds een ander is. Ik ben geen pensionstal waar veel mensen komen.
En dat uiteraard haar vriend of ouders altijd welkom zijn.
Haar vriend had ze met kennismaken bij wat heel begrijpelijk is als meisje dat je niet alleen ergens heen gaat de eerste keer.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:56

De tweede keer is haar zusje al meegeweest en ik vind het niet nodig dat er steeds vriendinnen mee komen. Je komt daar voor mijn pony en niet om je uit te sloven tegenover vriendinnen. Bij mij op stal is helaas niet altijd toezicht op wat er achter op het erf gebeurt. Ouders zijn uiteraard altijd welkom, maar vriendinnen vind ik gewoon niet nodig. Dat is nu hopelijk duidelijk bij haar.

Mijn ouders vonden het vroeger ook nooit goed als ik vriendinnen mee nam. Ik kwam daar om mijn verzorgpaard te verzorgen/rijden en daar had ik geen vriendinnen bij nodig. Misschien dat ik het daarom ook vreemd/brutaal vind om dat zo snel al te vragen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:07

Vriendinnen kunnen natuurlijk ook opletten of er niks met je gebeurt.
1 vriendin vond ik altijd prima. Maar vriendinnenclubjes daar heb ik dan weer niks mee, dat gaat ook vaak ten koste van het paard.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:19

Als het die reden zou hebben dan zou ik er inderdaad nog wel over na kunnen denken, maar "omdat ik de pony's graag wil laten zien" wekt voor mij niet de indruk dat die reden erachter zit. Daarnaast zou ik dit dan ook graag van haar moeder vernomen hebben, maar die gaf aan er geen problemen mee te hebben als ze alleen op stal is. Het is dus puur met een clubje vriendinnen "voor de leuk". En als mijn 2-jarige andere mensen nou ontzettend leuk vond en zich goed kon gedragen tegenover anderen was het ook anders.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:25

Ik wil ook geen vriendjes of vriendinnetjes mee naar de paarden.

Op een gegeven moment waren de twee meiden van stal vriedinnen geworden (vorige bijrijder) en uiteindelijk dat stalgenootje dus op mijn paard zonder overleg.

Nu weet ik dat ze goed kan rijden. Maar ik was er echt niet happy mee. Uiteindelijk was dat ook een van de redenen dat die bijrijdster er toen mee gestopt is. Dat is geen leuk contact gebleven. Maar dan had ze niks moeten doen wat tegen de overduidelijke regels was.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:32

Ik vindt het ook niets hoor, ik heb ook een hengst staan (1.54 dus ook geen mini ofzo) en toch wel beetje paarden met een gebruiksaanwijzing. Dus geen vriendinnen mits ik zelf op stal ben.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:37

Bij mij hangt het ervan af wie het vraagt. Bijrijder van mijn shet mag vriendin meenemen, maar daar is haar moeder ook altijd bij en van haar weet ik dat ze niks doet wat niet zal mogen ongeacht wie erbij is.

Bij mijn paard ging het toen wel mis, vriendin mee die les ging geven en er op ging. Terwijl dat een volwassen bijrijder was van in de 40. Was ik behoorlijk boos over, ook omdat ik alles pas achteraf hoorde.
Bijrijdster vond het maar raar, want echt ze deed alles met de beste intenties en niks wat niet goed was voor mijn paard.
Die vergat dat ik bepaal wat goed is voor mijn paard.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:10

Oh jeetje! Ik zal echt nooit iemand anders om mijn bijrijdpaard zetten dan ikzelf. Voor een deel omdat het niet mijn paard is, een deel omdat Joy niet altijd op iedereen goed reageert en omdat ze gewoon nog jong is. En omdat ik nogal jaloers ben als er iemand op 'mijn' bijrijdpaard zou zitten haha

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:33

Dinsdag kom hier een jonge dame kennis maken met mij en mijn paard, ik ben benieuwd!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:29

Alfi2010 schreef:
Nadat ik op mijn vorige vraag veel nuttige tips heb gekregen meld ik mij weer even met een nieuwe vraag.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Ik geef op kleine schaal les aan de kinderen. In de lessen is het dragen van een bodyprotector verplicht (eerste paar keer kunnen ze die hier huren/lenen op basis van beschikbaarheid en dat ik er een in hun maat heb liggen). Maar meeste ouders vinden gelukkig zelf het dragen van een bodyprotector dusdanig belangrijk dat ze die aanschaffen bij de aanschaf van een rijbroek, laarzen en cap.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een leaser voor een van mijn paarden (100,00 euro per maand, voor 2-3x per week, evt. vaker en incl. 1x per week priveles) en wil ik daar het rijden met bodyprotector ook verplicht stellen zeker voor kinderen tot 18 jaar. Nu heeft er iemand gereageerd van 12 jaar (leeftijdseis was 14 jaar, maar wil haar wel een kans geven) die geen bodyprotector heeft en min of meer de "eis" heeft dat ik dat maar ter beschikking moet stellen.
Dat voelt voor mij een beetje raar. Voor het paard heb en stel ik alles ter beschikking, maar ruiteruitrusting hoort in mijn ogen voor eigen kosten.
Hoe denken jullie hierover? Tips/adviezen?

Ik zou zeggen,trek wel of niet aan wat je wilt maar da wel laten tekenen dat jij geen juridische aansprakelijkheid hebt in geval van een ernstig ongeluk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:38

Dat kan niet anjali.
Als eigenaar van je paard blijf je aansprakelijk wat je ook opschrijft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:48

PinkLove schreef:
bruintje123 schreef:
Dat ze ruiter het paard er niet doorheen zou willen slaan is haar volste recht. Maar dat was de vraag ook niet richting haar.
Het was gewoon even samen kijken. En dan denk ik dat de bijrijder met wat tips van de instructrice zelfs gewoon had kunnen rijden.
Nu heeft ze wat dat betreft ook echt haar eigen ruiten ingegooid. En laat ik daar geen medelijden mee hebben. Iemand die binnen 10 keer een paard beter denkt te kennen dan de eigenaresse kan ook maar beter weg blijven. En dan heb ik het niet over iemand die paarden traint en daar echt gevoel voor heeft. Dit is gewoon een eigenwijze penny.

Bedankt voor je reactie, dit vind ik fijn om te horen.
Ik wil ook niet zo'n eigenaresse zijn die perse haar gelijk wil hebben ofzo, maar ik verwacht wel bepaalde dingen en ik vroeg mij af of ik dan te opdringerig was of het meer tijd had moeten geven zodat ze er over na kon denken. Ik had wel heel veel vertrouwen in dit meisje, ze is in de 20 en volgt een goede opleiding, dus ik denk dat is geen pennymeisje meer.
Ze had die week daarvoor ook mijn paard haar staart veel te kort geknipt, ook zonder overleg, mijn stalgenootjes zeiden ik had de bijrijder toen al de deur gewezen.

[ [url=m/dytrii.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is jouw paard en jij bepaalt wat er mee gebeurt. Bijrijders die dat niet respecteren kun je missen als kiespijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:52

bruintje123 schreef:
Dat kan niet anjali.

Ik ging vroeger vaak naar de Dominicaanse Republiek vanwege de fijne Paso Fino paardjes die ze daar hebben. Maar voor je er op mocht moest je toch echt tekenen dat het je eigen verantwoordelijkheid was.....Wat je voor kleding aanhad dat was ook je eigen verantwoordelijkheid.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:53

anjali schreef:
bruintje123 schreef:
Dat kan niet anjali.

Ik ging vroeger vaak naar de Dominicaanse Republiek vanwege de fijne Paso Fino paardjes die ze daar hebben. Maar voor je er op mocht moest je toch echt tekenen dat het je eigen verantwoordelijkheid was.....Wat je voor kleding aanhad dat was ook je eigen verantwoordelijkheid.

Maar daar is het waarschijnlijk anders geregeld dan in NL :)

In Nederlands is de eigenaar altijd verantwoordelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:45

Poekkie schreef:
Ok, als dit in het begin gezegd wordt, ben ik idd akkoord hoor! Dan vind ik het idd ook niet kunnen. hier was dus alleen gezegd 'behandeld hem maar zoals je eigen paard' en had ik de situatie verkeerd begrepen. Is ook maar 1 maal gebeurd en achteraf gezien zou ik zoeits eerst vragen en ook niet meer zomaar doen. Was gewoon een voorbeeld dat er ook dingen eerder uit onwetendheid / onduidelijkheid gebeuren dan uit slechte wil. Rare fratsen zijn er nooit meer gebeurd en ik en de eigenaresse komen al heel erg lang perfect overeen. Bedankt voor jullie reacties.

Dat van" behandel hem maar als je eigen paard"wordt inderdaad gezegd maar dat geeft dus misverstanden. Want inderdaad zou jij mogelijk een vriendin op jouw eigen paard laten rijden. Maar de echte eigenaar wil dat dus niet.En zo krijg je problemen.Wees duidelijk naar elkaar.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:53

Even mijn ervaring met (toekomstige) bijrijders delen. Hebben jullie dit ooit meegemaakt. Ik vond het nogal brutaal of ja, hoe zeg je dat.....misschien is brutaal niet het juiste woord...apart verwoord misschien beter de situatie.
Lees maar even mee. Ben heel benieuwd hoe jullie zouden reageren in deze situatie.

Ik heb een advertentie staan voor een bijrijder/leaser vanaf 14 jaar voor minimaal 2 tot 3 dagen per week, vaker mag ook, incl. 1x per week les.
Nu reageerde er een meisje van 13, die wil graag 2x per week komen, maar ze kan alleen op zaterdag en zondag. Ik heb aangegeven dat geen goed plan te vinden want dan wordt het paard 2 dagen achter elkaar gereden en staat dan weer 5 dagen stil. Nu geeft ze als optie dat ik er dan voor doordeweeks maar een bijrijder bij moet zoeken zodat zij de zaterdag en de zondag kan doen!
Heb dit gelijk afgekapt. Dat gaat me echt te ver!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:53

@Alfi ik moest er eigenlijk wel een beetje om lachen.. dit is voor haar wel een mooie oplossing, maar blijkbaar denkt ze niet veel verder dan dat. Gewoon verder kijken naar een betere optie!

Zag vanmorgen een bijzondere eis op Facebook langskomen. Een eigenaar 'eiste' dat je naast paardrijden ook een andere sport deed. Anders kon je haar paard niet goed rijden..?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:16

Ja ik speel elke avond darts met het nodige bier.
Het ontspant me goed wat ik dan kan toepassen met het rijden.
Zou ze dat goed vinden :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:56

Misschien wil ze alleen mensen op haar paard die goed met de bewegingen mee kunnen gaan/niet te dik zijn? Maar dat ze dat niet zo grof wilde zeggen?