Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:52

Ik was aan huis niet veel minder kwijt, nouja qua geld minder, maar als je dan nog kijkt qua tijd. En de dingen die je "niet maandelijks hebt", onderhoud omheining, bemesting weiland, onderhoud weiland, onderhoud stallen"... Stroom en water kwamen op het "huis", huur stal zat ook in de "huur van het huis" dus een deel "zie je niet" direct.

ArGieVai

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:05

Klopt, volgens mij scheelt het nauwelijks met een pensionstal, helemaal als je kijkt naar hoe veel tijd er indd in zit...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:06

Als ik simpelweg mijn uurloon x de tijd doe dat ik stallen schoonmaak, veeg, ander onderhoud doe (en dan niet eens het materiaal optel :')) dan ben ik al meer kwijt :p

Maar het is vooral omdat het tijd is en veel "indirecte of niet vaak terugkerende" kosten zijn, dat mensen die niet meetellen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:52

Wat dat betreft zou ik NOOIT een paard aan huis willen. Ken mensen genoeg die het hebben en zitten altijd te puzzelen met vakanties enz..

heb ook nog een leven naast het paard :d.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:03

In de zomer is het heerlijk... In je pyjama naar buiten rennen om je paard te voeren en te knuffelen.. Maar veel werk, veel tijd... Nu ook liever een pensionstal hoor. Vooral in de winter als ik heel de dag weg ben, water bevriest, je wilt het goed doen voor de beesten, maar tis zo veel werk....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:51

Serendip90 schreef:
Ik was aan huis niet veel minder kwijt, nouja qua geld minder, maar als je dan nog kijkt qua tijd. En de dingen die je "niet maandelijks hebt", onderhoud omheining, bemesting weiland, onderhoud weiland, onderhoud stallen"... Stroom en water kwamen op het "huis", huur stal zat ook in de "huur van het huis" dus een deel "zie je niet" direct.

klopt.
Het heeft verder ook voor en nadelen.
Nu ze hier op stal staan, moet je vaak voeren.Dus een hele dag weg is ook regelenen dat er iemand komt voeren. Laat staan een vakantie.
Als het gaat vriezen baal ik helemaal :o . Ben je net schooon,nog even voeren en je stinkt weer... :+ Niet uitslapen, want ze moeten eten.
Hooi en Stro vaak in grote aantallen, waar je voor moet sparen.
Gaan zoveel dingen stuk... -O-
Het kost genoeg :j

Maar het is ook heerlijk om zelf te beslissen of hij meer of minder voer nodig heeft en welk voer, je weet dat er geen mensen op/in stallen hangen.
Je ziet direct zelf of je paard ergens last van heeft of niet en bent daarom niet afhankelijk. bijv achteraf in twijfels of het anders was gelopen als je die dag er eerder bij was... Geen mensen die je steeds tegen komt waar je je enigsinds onbewust toch aan ergerd. Spullen laten slingeren en ze blijven liggen ipv gejat :P
En vind het geluid tevreden paarden met kauwende kaken op stal ook heerlijk rustgevend.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:18

Dat laatste mis ik wel ja... Aan de andere kant, als hij nu iets heeft, dan ziet iemand op stal het... Ik ben heel de dag werken.... dus stel dat ie koliek krijgt --> toch net wat meer ogen :)

En ja, vooral in de winter is het super relax. Tis niet meer jouw "zorg"... Scheelt kopzorgen en je druk maken 's middags op je werk als het goed hard vriest.. "Toch in de pauze nog even naar huis glibberen" wat niet handig is, want je zit met je pak... :') (Altijd hebben ze op die dagen "cursus", dat je van 8 tot 8 sowieso op je werk zit :'))

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:27

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:51

mensen klagen alleen als de `tegenstanders`een paar keer achter elkaar posten.
hoezo overnemen? volgensmij mogen beide partijen gewoon rustig hier met elkaar praten.

ik vind gratis bijrijden ook een ontzettende gunfactor hebben, verzorgen moet imo gratis zijn.
maar nu zie ik hier ontzettend veel opmerkingen staan dat eigenaren afhankelijk zijn van de bijrijders en dat het een gunst is?
is het geen gunst van de eigenaar dat je op het paard mag klimmen?
is het geen supergrote gunst als dat ook nog eens gratis mag?
is het niet heel normaal dat je als je de meest fantastische hobby ter wereld heb t uitgevoerd, je ook nog even zorgt dat het paard lekker schoon staat?
als je het niet voor jezelf of de eigenaar wilt doen, doe het dan voor het paard.

ik betaal ook gewoon weidehuur maar moet wel zelf uitmesten.
dat hoort er gewoon bij.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:13

minikatje schreef:
mensen klagen alleen als de `tegenstanders`een paar keer achter elkaar posten.
hoezo overnemen? volgensmij mogen beide partijen gewoon rustig hier met elkaar praten.

dat lijkt mij ook :j

Citaat:
ik vind gratis bijrijden ook een ontzettende gunfactor hebben, verzorgen moet imo gratis zijn.
maar nu zie ik hier ontzettend veel opmerkingen staan dat eigenaren afhankelijk zijn van de bijrijders en dat het een gunst is?

Ik denk dat als iemand ergens van afhankelijk is je inderdaad kunt spreken van een gunst, maar m.i. moet je niet aan paarden beginnen als je afhankelijk bent van een bijrijder.

Citaat:
is het geen gunst van de eigenaar dat je op het paard mag klimmen?
is het geen supergrote gunst als dat ook nog eens gratis mag?
is het niet heel normaal dat je als je de meest fantastische hobby ter wereld heb t uitgevoerd, je ook nog even zorgt dat het paard lekker schoon staat?
als je het niet voor jezelf of de eigenaar wilt doen, doe het dan voor het paard.

ik betaal ook gewoon weidehuur maar moet wel zelf uitmesten.
dat hoort er gewoon bij.

Als je geen paard ter beschikking hebt en een ander heeft dat wel dan verleent die persoon jou inderdaad een gunst als hij je op zijn paard laat rijden. Maar er blijft natuurlijk sprake van marktwerking en vraag/aanbod. Dus als er veel vraag is naar bijrijders en weinig aanbod, dan heb je kans dat je er geen vindt, of dat je er geen vindt die aan alle eisen voldoet. Aangezien er een paardenoverschot is denk ik dat er meer mensen met paarden zijn dan mensen die daar graag op zouden willen rijden. Gezien het aantal topics waar direct of indirect wordt geklaagd over het aantal bijrijders of het niveau er van denk ik dat dat een irritatiefactor is van veel eigenaren, aar je doet er niets aan.

Wat 'normaal' is is trouwens heel subjectief. Iemand kan iets normaal vinden maar dat betekent niet vanzelfsprekend dat hij andere mensen kan vinden die dat ook normaal vinden. Zo vind ik blijkbaar heel andere dingen normaal dan jij bijvoorbeeld. Mijn paard maakt het echt niet uit of ik of iemand anders de drollen uit de stal haalt of het tuig invet. Een 'verzorgster' zou dat dus niet doen voor mijn paard maar voor mij, maar ik doe het persoonlijk liever zelf. En als iemand mijn paard een keer per dag extra aandacht zou komen geven zou ik dát juist een 'supergrote gunst' vinden (ook al is het niet nódig). Dus ja; je komt er nooit uit want het is een kwestie van een ander referentiekader.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:49

Tja wel of niet betalen.

Ik kreeg op mn 14e een lease pony, ik betaalde 150 gulden in de maand en mocht alles zelf bepalen, had ik iets nodig kon ik het aangeven en als het ook echt nodig was werd het aangeschaft.
Ik werkte er zelf hard voor om die pony te kunnen betalen en ik moet zeggen ik heb er ontzettend veel van geleerd en besefte me steeds meer wat er allemaal bij kwam kijken om een eigen paard te hebben.

Ik vindt het eigen keus van de eigenaar en ik vindt dat je als verzorgster ook moet beseffen dat als je op een manege gaat lessen je ook moet betalen zo ook wanneer je een eigen paard hebt.
Wat als het paard door een fout van de verzorg(st)er geblesseerd of gewond raakt, je moet dit als eigenaar wel ophoesten.

Ik heb sinds kort een moeder en dochter die mijn shetje verzorgen, ik vraag er niks voor maar heb wel aangegeven in de advertentie al dat ik het wel fijn zou vinden als er menlessen genomen werden maar dan wel op eigen kosten.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:09

Mioux schreef:
Ik vind t zowiezo een goede deal om te zeggen, jij mag rijden zoveel keer per week, maar in ruil graag de wei of stal doen en evt t tuig invetten en onderhouden etc etc

dat is hier ook zo, ook al help ik ze wel

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:31

Ik stond ook op zelfverzorging, de kosten waren idd hoger dan op pension. Ik weet nu wat ik per maand kwijt ben en krijg geen extra kosten voor onderhoud, vervangen, in/doorzaaien ed. Voordeel van op pension staan is je hoeft niets te regelen als je weg wilt.

Ik ben ondertussen ook druk op zoek voor een bijrijder voor de oudste. Ook ik vraag een bijdrage per maand van 50 euro.Waarom? Ik heb een zadel die voor af en toe nog leuk te gebruiken is. Maar als er 3 of meer dagen mee gereden moet worden is het zadel rap aan vervanging toe. Ook zal ik extra geld moeten uitgeven aan voer. Ik krijg extra onderhoud aan tuigage te doen en de spullen slijten sneller. Jonge mensen genoeg, maar de ouders vinden het te duur.

Tja de pony mag wat meer beweging hebben (staat 24/7 buiten) maar het hoeft niet.
Ook ik ben niet afhankelijk van bijrijder die betaald. Het is "klusjes" vrij. Op vorige stal was het niet klusjes vrij, maar wel betaal vrij. Mijn laatste super verzorgster ging echt voor het mesten, klusjes op stal, verzorgen, poetsen, loswerken maar het rijden was niet echt haar ding. Helaas sta ik nu te ver van haar huis, en school vreet tijd.

Het zijn nu gewoon zware en onzekere tijden, mensen durven niet goed meer extra kosten op de nek te halen.
Maar 3.85 afgerond per keer is te duur, en nog niet meegerekend dat ze in de vakanties elke dag mogen rijden/komen. Soms vraag ik me af, er worden kapitalen aan sportscholen, clubs, en andere sporten uitgegeven maar paardrijden buiten een manege moet wel gratis?

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:47

Ik moet zeggen dat ik het ook echt belachelijk vindt dat tegenwoordig iedereen geld vraagt voor het verzorgen van het paard. Volgens mij is dit echt iets 'nieuws' van tegenwoordig.

Ik heb het idee dat vele dit doen omdat ze niet rondkomen met de kosten. Maar een (eerlijke) verzorgster, steekt toch al haar tijd in het paard. En doet er van alles mee, zodat jij er even van 'verlost' bent ? Ik vind dat je blij moet zijn dat iemand tijd in het paard steekt, goed met de spullen is, en goed met het paard is. Het paard blij, verzorgster blij, en eigenaar blij.

Ik rij ook al een aantal jaren paard, eerst op een manege. En later ben ik over gegaan naar verzorgpaarden. Meer omdat ik het een uitdaging vond, en omdat ik vind dat je simpelweg op een eigen paard gewoon veel meer leert en je veel eerder een band kan opbouwen met het dier. En vooral dat laatste, daar steek ik mijn handen voor in het vuur. Als ik nu terug kijk naar die tijd, kan ik met zekerheid zeggen dat ik er echt veel van geleerd heb. Ik heb een paar verschillende paarden bereden, en allemaal hun eigen karakter en dingen. Wél moest ik ook betalen voor al deze paarden. Het valt mij op, in de regio/provincie waar ik woon vraagt iedereen geld voor het verzorgen van het paard. Nu achteraf denk ik, erg eigenlijk dat ze daar geld voor durften te vragen... Ik was zo iemand die altijd kwam opdagen, nooit afzei, de spullen goed onderhield, lief was voor het paard, en er vooral elke vrije minuut in stook. En regelmatig lekker stond te poetsen met het leder. En nooit werd dat eigenlijk allemaal echt gewaardeerd... Wel kreeg ik altijd te horen dat ze mij een fijne en eerlijke meid vonden, lief voor het paard en noem maar op.
De reden dat ik moest betalen was ook voor de meeste dat ze niet rond konden komen, het te duur vonden. Van 1 paard heb ik het nooit erg gevonden, al moest ik daar wel belachelijk veel voor betalen :o, ik heb zo veel geleerd van dat paard en ik kon met haar lezen en schrijven. Geweldig gewoon... Helaas werd ze verkocht.

En nu zoek ik dus nog steeds een bijrijdpaard. Maar iedereen vraagt er tegenwoordig voor, en het lijkt mij juist weer zo ontzettend leuk om er de energie in te steken :j

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:04

@yunaa, ik zoek dus een kleine ruiter ivm een pony. Doe ik het gratis heb ik zo 150 penny's voor mijn deur. Komen allemaal 2 of 3 keer en je hoort er nooit meer van. Dus om het lekker gratis rijden te voorkomen vraag ik een bijdrage.

Ik steek graag mijn tijd in de nieuwe ruiter, begeleid het tot ze zelfstandig kunnen, en weer helpen als er iets niet lekker loopt. Ook gewoon af en toe een steuntje in de rug met rijden geven is normaal voor mij. Gouden verzorgsters hoeven van mij ook niet te betalen, maar meestal zijn dat jongeren die mee komen of al op stal rondlopen. Helaas zitten er nu weinig jongeren bij ons op stal.

Ook heb ik wel eens gedaan, het kost je niets maar af en toe eens wat vernieuwen is erg fijn. Hier mee bedoel ik een halster, touw, borsteltje die redelijk goedkope dingen. Stoppen ze na een tijd (omdat ze er uit groeien) verdwijnen die spullen met hun mee.

Krijg ik via via iemand aangeboden kunnen ze kennis komen maken, mijn voorkeur is altijd in de winterperiode. Je haalt gelijk de mooi weer ruiters eruit. Met baggerregen, pakken sneeuw of ijs is het gewoon moeilijk te komen. Daar heb ik geen problemen mee.

Heel vaak heb ik verzorgers gehad die met de herfst weer vertrokken. Met bijrijders heb ik dit probleem dus niet. Natuurlijk kunnen situaties altijd veranderen in het huishouden van de bijrijder, er is altijd in goed overleg gestopt. Mijn toppers (verzorg of bijrijder) komen af en toe nog mee naar stal. Veel te groot voor de pony maar de liefde zit er nog wel. Ook hoor ik vaak ik heb zo leuke tijd gehad zeker met die gekke pony.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:12

Prisca schreef:
Wat dat betreft zou ik NOOIT een paard aan huis willen. Ken mensen genoeg die het hebben en zitten altijd te puzzelen met vakanties enz..

heb ook nog een leven naast het paard :d.

Ach het is zo heerlijk om je paarden aan huis te hebben en je bent evenveel tijd kwijt als dat ze op stal staan want hier heb je de reistijd niet maar in plaats daar van wel het werk (kak rapen, wei op orde houden, voeren). En als we voor paar weken naar NL gaan dan hebben we hier een super fijn adres waar de paarden ook graag zijn.
De band met de paarden is zo veranderd nu we ze aan huis hebben staan. Daar kan geen enkele stalling tegenop!
En onze betaalde bijrijder van vroeger komt hier fijn gratis vakantie doen en rijden met de paarden door de heuvels. Dat is toch genieten voor alle partijen. Dus in het verleden kostte het haar wat, maar tot op de dag van vandaag heeft ze er ook wat voor terug gekregen. Vroeger onbeperkt rijden op fijn paard en nu gratis vakantie in de Franse heuvels. Helemaal goed toch! En "haar" paard hinnikte toch zo verbaasd en blij toen hij haar zag aankomen. Begreep er helemaal niets van maar vond het geweldig en wij ook.
Vind het zo'n onzin dat verzorgpaarden gratis moeten zijn. Ga eens een uur per week op een manege paard privé les doen. Dat kost ook geld en je krijgt er niet zo'n fijn paard voor terug.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-11-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:13

BlueStar schreef:
@yunaa, ik zoek dus een kleine ruiter ivm een pony. Doe ik het gratis heb ik zo 150 penny's voor mijn deur. Komen allemaal 2 of 3 keer en je hoort er nooit meer van. Dus om het lekker gratis rijden te voorkomen vraag ik een bijdrage.

Ik steek graag mijn tijd in de nieuwe ruiter, begeleid het tot ze zelfstandig kunnen, en weer helpen als er iets niet lekker loopt. Ook gewoon af en toe een steuntje in de rug met rijden geven is normaal voor mij. Gouden verzorgsters hoeven van mij ook niet te betalen, maar meestal zijn dat jongeren die mee komen of al op stal rondlopen. Helaas zitten er nu weinig jongeren bij ons op stal.

Ook heb ik wel eens gedaan, het kost je niets maar af en toe eens wat vernieuwen is erg fijn. Hier mee bedoel ik een halster, touw, borsteltje die redelijk goedkope dingen. Stoppen ze na een tijd (omdat ze er uit groeien) verdwijnen die spullen met hun mee.

Krijg ik via via iemand aangeboden kunnen ze kennis komen maken, mijn voorkeur is altijd in de winterperiode. Je haalt gelijk de mooi weer ruiters eruit. Met baggerregen, pakken sneeuw of ijs is het gewoon moeilijk te komen. Daar heb ik geen problemen mee.

Heel vaak heb ik verzorgers gehad die met de herfst weer vertrokken. Met bijrijders heb ik dit probleem dus niet. Natuurlijk kunnen situaties altijd veranderen in het huishouden van de bijrijder, er is altijd in goed overleg gestopt. Mijn toppers (verzorg of bijrijder) komen af en toe nog mee naar stal. Veel te groot voor de pony maar de liefde zit er nog wel. Ook hoor ik vaak ik heb zo leuke tijd gehad zeker met die gekke pony.

Veel penny's hebben natuurlijk ook nog geen verantwoordelijkheidsgevoel. Maar toch heb je er ook wel schaarse tussen zitten, die het paard in opperste goede handen verzorgen. Meestal kan je na de kennismaking wel inschatten hoe iemand in elkaar zit. Tenminste, dat heb ik dan altijd.

En waar is waar, als je een bijdrage vraagt, heb je als bijrijdster/verzorgster eigenlijk standaard de plicht om steeds te komen. Omdat je dan een soortvan 'druk' hebt. Veel penny's snappen dit niet, want ook al betaal je er niets voor... In mijn ogen kom je gewoon altijd opdagen ! Het paard is nu eenmaal afhankelijk van een mens.

Het is zeker slim van je om in de winterperiode mensen te zoeken. Veel mensen, dat zag ik ook in mijn omgeving, haakte op zo'n periode af. Toch te koud en noem maar op. De zomer daar in tegen is natuurlijk voor iedereen een top periode !

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:46

@ Yunnaa: Op een manegepaard rijden kost toch ook geld? Waarom zou een eigenaar dan geen kosten mogen rekenen voor bijv. slijtage van spullen, rijden van paard, etc.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:49

Omdat je als eigenaar iets aan je verzorgsters hoort te hebben :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:59

Serendip90 schreef:
Omdat je als eigenaar iets aan je verzorgsters hoort te hebben :)

Een bijrijdster kost mij meer dan de 5 tientjes die ze lapt. Het is een enorme gunfactor.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:09

Ja en? :) Als zij toch je paardje goed en netjes verzorgen.... En eventueel nog wat helpen als er klussen gedaan moeten worden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:11

Verzorging betaal ik de staleigenaar voor, net als alle klussen; voor die diensten betaal ik de staleigenaar.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:12

Poetst die jouw paard ook? Geeft die jouw paard aandacht? :) Als je volpension staat, dan komt een verzorgster puur om je paard wat extra aandacht te geven, te rijden etc. Misschien eventueel nog een drol die in de stal ligt eruit te scheppen (ok, dan helpt ze de staleigenaar).. Maar je mag al blij zijn als ze je paard goed verzorgen en bijvoorbeeld je zadel en hoofdstel etc invetten :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:15

Zadel heeft ze nog nooit ingevet, ze heeft nog nooit een dekje gewassen of wat dan ook. Nogmaals; pure gunfactor. Zij heeft enorm mazzel met mij :D

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:25

Daarom, blij zijn als ze het wel doen! Blij zijn als ze dingen zien en het doen, ook al is het maar een drol uit de stal halen als ze 's avonds komen rijden... Eigen initiatief bij de verzorging, even een kwartier langer blijven zodat ie net wat beter droog is met het zweetdeken op, voordat het deken weer omgaat, die kleine dingetjes....

En als ze dat niet zien, dan is het gewoon vreselijk :+

Als iemand dat wel allemaal ziet, dan vind ik sowieso dat het gratis moet zijn en dat je zelfs nog mee moet denken wat ze willen en of het te realiseren is...