bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:07

voor 200 euro per maand kun je bijna een eigen paard onderhouden (ligt een beetje aan de stalling waar je voor kiest)!
Ik vind het erg veel geld voor een paard van een ander hoor!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:11

Ik ook, paard van vriendin staat voor 150 euro op een stal inclusief. Komen dan hoefsmid kosten bij maar das niet eens elke maand.. En da natuurlijk voor entingen en eventuele andere zorg..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:33

200,- is een hoop geld, maar wat zijn de stallingskosten op die stal voor pensionklanten?
Je kunt zoals hierboven niet altijd vergelijken, omdat ze bijv in een andere regio staan.
Met een eigen paard heb je wel veel meer risico's zoals wanneer het paard ziek wordt én je kunt er zo mee stoppen, zonder de verantwoordelijkheid om hem te verkopen. Ook wanneer het paard chronisch ziek of kreupel wordt kún je er mee stoppen en is het niet jouw verantwoordelijkheid om moeilijke en soms dure beslissingen te nemen.
Ook heb je geen aanschafkosten...
Je bent dus 1 vast bedrag kwijt in tegen stelling tot een eigen paard, wat veel kan verschillen per maand.

Nadelen lijken me ook logisch, want als hij ziek/kreupel wordt zou je omdat je om het paard geeft juist wel graag meebeslissen. En ze kunnen natuurlijk ook besluiten dat ze hem willen verkopen. etc

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:51

max66 schreef:
voor 200 euro per maand kun je bijna een eigen paard onderhouden (ligt een beetje aan de stalling waar je voor kiest)!
Ik vind het erg veel geld voor een paard van een ander hoor!

Ik betaal €255 per maand voor mijn stalling, maar daar komen natuurlijk nog wel alle kosten bij voor de hoefsmit, DA, harnachement en zo.

Dus €200.- voor lease is imo ook best een fiks bedrag. Ik denk dat je hem als zou mogen leasen voor het bedrag wat nu per maand betaald wordt (€180.-) dat reëler is.

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:01

Hier in de regio betaal je gemiddeld tussen 260 en 330 euro aan stalling per maand,
De stal waarom het paard staat betaal je 280 euro per maand aan stalling..
Het is dan zeg maar mijn paard, mag er verder alles mee doen etc wat ik wil..
Ik ken de eigenaar van het paard goed (tevens eigenaar van stal), het paard zou nooit zomaar verkocht worden of weg gaan, omdat ze weet dat ik misschien in de toekomst hem wel zou willen kopen.
Verder valt er natuurlijk overal goede afspraken over te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:53

Dan denk ik dat je met 200,- goed zit, wanneer je het verder naar je zin hebt en niet naar een andere stal zou willen verhuizen...
Met een eigen paard heb je wat meer vrijheid, maar dat kost dus ook weer meer en heb je meer risico's.
Als je nu tevreden bent, dan is het imo wel een goede deal

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:04

Ja, voor hier zo in de regio moet ik zeggen dat ik het aan de ene kant een redelijke prijs vind..
Ik kan er verder alles mee wat ik wil.. En heb idd minder risico's dan wanneer het echt mijn eigen paard zou zijn. Ik denk dat ik het maar aanpak & kan het altijd proberen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:06

wow, wat een geld aan stalling! Bij ons betaal je 180 per maand!

In ieder geval zou ik het nooit betalen voor een paard van een ander. Als puntje bij paaltje komt heb je echt niks te zeggen over het paard hoor, ook al besluit de eigenaar het paard toch aan iemand anders te verkopen (omdat ie er dan meer voor krijgt bv).

Volgens mij heb jij je beslissing al wel gemaakt TS.....

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:42

Ja, het is inderdaad een hoop geld aan stalling.. (eigenlijk niet meer normaal)

Ik ken de mensen van het paard goed, misschien dat daarom het vertrouwen ook meer is dan bij een "onbekend" iemand..
Ik weet bijvoorbeeld dat ze nooit zomaar het paard zouden verkopen, en vooral omdat ze weten dat ik hem graag zou willen als het over een tijdje mogelijk is.
Ik heb vandaag gezegd dat ik het een paar maanden wil proberen, en dan aanzien hoe het gaat.
Dat is weer het fijne van een 'lease' paard.. per maand opzegbaar ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:49

Ik heb ook met de eigenaar van "mijn" paard afgesproken dat ik haar koop volgend jaar hoor, dit vertrouwen is er ook, dus ik snap je wel hoor.
Je kunt zo wel vast wennen aan de kosten voor een eigen paard, dat wel. Ik betaal nu 50 euro per maand en ga volgend jaar dus 180 euro p.m. (all-in) betalen (met DA/hoefsmid/entingen en ontwormen hoop ik gemiddeld met 250 euro uit te komen...).

Ik wens je in ieder geval veel plezier met je paardje!

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:58

Idd, dat was ook mijn eerste insteek.. Zit niet ergens aan vast, kan eigenlijk als het toch financieel niet gaat er mee stoppen, en ik weet stiekem ook wel dat ik hem straks wil kopen als ik afgerond ben met mijn studie! En inderdaad dit is een 'mooie' manier om aan de kosten te wennen!

Dankjewel..Zal vast lukken! Ik wens jou ook veel plezier

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:04

thanx!
Ik kan me ook voorstellen dat je je paard tzt. ook niet weghaald bij die vertrouwde stal waar je zelf ook goede contacten hebt, maar wel jammer dat die stallingskosten daar zo hoog zijn hoor!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:12

ik bied mijn shet ook aan om te verzorgen, nu weet ik alleen niet goed wat ik moet vragen per maand?
misschien dat jullie een idee hebben.

verzorger komt 2X per week, dan mag ze alles met hem doen en samen dingen ontdekken en leren.
ik geef ze zelf eten en ik mest zelf de stallen uit.
voor de shet betaal ik €100,- excl vlas.

Van de zomer en in de vakanties zal ze vaker komen om wat met hem te doen.
wat zouden jullie betalen?
en wat in de zomer als ze hem vaker verzorgt?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:23

mlsa91 schreef:
Ja, het is inderdaad een hoop geld aan stalling.. (eigenlijk niet meer normaal)

Ik ken de mensen van het paard goed, misschien dat daarom het vertrouwen ook meer is dan bij een "onbekend" iemand..
Ik weet bijvoorbeeld dat ze nooit zomaar het paard zouden verkopen, en vooral omdat ze weten dat ik hem graag zou willen als het over een tijdje mogelijk is.
Ik heb vandaag gezegd dat ik het een paar maanden wil proberen, en dan aanzien hoe het gaat.
Dat is weer het fijne van een 'lease' paard.. per maand opzegbaar ;)

Mijn ervaring is dat je de ergste ruzies kunt krijgen met mensen die goede kennissen of familie zijn. Ik zou vanuit dat oogpunt dan ook eerder kiezen voor het sparen van 200 euro per maand (2400 euro per jaar).

Zo vind ik het best link namelijk, je least het paard met het idee van beide kanten dat je hem later wel wilt hebben als je het geld hebt. Voelt het dan ook als 'jouw paard' voor jou en voor die kennissen? Wat als het paard dan tijdens jouw leaseperiode ziek wordt of blijvend kreupel wordt? Wil je hem dan nog steeds hebben? Een mondelinge afspraak is immers bindend, dus ook een koopafspraak op termijn. Wie betaalt de dierenartskosten? Wat als zij hem willen laten inslapen en jij niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:13

_Jordy_ schreef:
ik bied mijn shet ook aan om te verzorgen, nu weet ik alleen niet goed wat ik moet vragen per maand?

verzorger komt 2X per week, dan mag ze alles met hem doen en samen dingen ontdekken en leren.

Heb je al een verzorger dan?
Ik geloof dat er weinig animo is voor shetten wanneer er voor betaald moet worden....

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:15

ja ik heb inderdaad al een verzorger.
wij zijn beide aan het denken over een redelijke prijs.
ik weet enkel niet goed wat ik ervoor vragen moet.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:17

_Jordy_ schreef:

Ik zou er niks voor willen betalen. Voor mijn bijrijdpaarden betaal ik al niet, dus zou dat zeker niet voor een shetlander doen, sorry..

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:20

ik weet dat er meerdere zijn die hier anders over denken.
ik betaal voor de pony, het is mijn eigendom, maar het is wel zo dat een ander er alles mee mag doen.
we zijn opzoek naar een karretje zodat hij hier straks voor kan lopen.
op een manege betaald ze toch ook voor een pony?
nu mag ze mijn shet als eigen beschouwen. Ze weten dat ik een bijdrage in de kosten wil en dat vinden ze prima.

mijn vraag is alleen hoeveel ik kan vragen. Uiteraard in overleg met de verzorger straks.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:25

_Jordy_ schreef:
ik betaal voor de pony, het is mijn eigendom, maar het is wel zo dat een ander er alles mee mag doen.
nu mag ze mijn shet als eigen beschouwen. Ze weten dat ik een bijdrage in de kosten wil en dat vinden ze prima.

mijn vraag is alleen hoeveel ik kan vragen. Uiteraard in overleg met de verzorger straks.

Dus ze mogen iedereen meenemen, op wedstrijd, buitenritten rijden, van stal verhuizen, aan de pony knippen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:57

_Jordy_ schreef:
ja ik heb inderdaad al een verzorger.
wij zijn beide aan het denken over een redelijke prijs.
ik weet enkel niet goed wat ik ervoor vragen moet.

Hoe oud is ze en moet ze het zelf betalen?
Ik denk aan 25 tot 50 euro.
Wanneer je een fijne verzorgster hebt voor een shet, dan moet je er blij mij zijn is mijn mening.
Er zijn namelijk niet zoveel ruitertjes die erop passen en ouders die het willen voor hun jonge kinderen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:39

Eens met superwoman. Maar als je dan écht een bijdrage in de kosten wil, dan denk ik dat je niet meer dan 30 euro mag vragen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:33

Ik vind het best gek dat zo veel mensen in dit soort topics zeggen dat ze de bijrijdpaarden/ponies 'als eigen mogen beschouwen'...

volgens mij zit geen eigenaar erop te wachten dat iemand zijn paard/pony écht 'als eigen beschouwt'... zie ook de post van Sababer en als alles in overleg gaat heeft dat volgens mij niets met 'als eigen beschouwen' te maken.

Maar het bekt zo lekker he.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:49

_Jordy_, ik zou geen bijdrage betalen voor de shet, maar goed jij geeft aan dat zij het wel willen. Voor 2 dagen in de week, heeft ze de shet dus ongeveer een kwart van de week tot haar beschikking, dan zou ik maximaal een kwart van die 100,00 vragen... € 25,00 per maand dus.
Ben het verder eens met Sababer en Sallandval, "eigen beschouwen" klinkt heel leuk, maar is in 9 van de 10 gevallen niet zo. Waarschijnlijk zal ze met jou moeten overleggen voordat ze staarten/manen wil bijknippen, als ze een lange buitenrit wil maken of vriendinnetjes een keer wil laten rijden? Alles is in goed overleg dus, maar er is veel mogelijk :-)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:15

sallandval schreef:
Mijn ervaring is dat je de ergste ruzies kunt krijgen met mensen die goede kennissen of familie zijn. Ik zou vanuit dat oogpunt dan ook eerder kiezen voor het sparen van 200 euro per maand (2400 euro per jaar).

Zo vind ik het best link namelijk, je least het paard met het idee van beide kanten dat je hem later wel wilt hebben als je het geld hebt. Voelt het dan ook als 'jouw paard' voor jou en voor die kennissen? Wat als het paard dan tijdens jouw leaseperiode ziek wordt of blijvend kreupel wordt? Wil je hem dan nog steeds hebben? Een mondelinge afspraak is immers bindend, dus ook een koopafspraak op termijn. Wie betaalt de dierenartskosten? Wat als zij hem willen laten inslapen en jij niet?

Ik zit in de zelfde situatie, rijd ook een paard dat ik volgend jaar ga kopen. Op dit moment heb ik geen beslissingsbevoegdheid al doen we wel alles in overleg, maar de uiteindelijke beslissing ligt nu nog bij de eigenaar, net zoals de eventuele (dierenats)kosten.

Mocht het paard blijvend kreupel raken of ernstig ziek worden in de tussentijd dan zal ik het paard niet kopen. De eigenaar zou niet eens willen dat ik haar dan koop!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:38

Sababber schreef:
_Jordy_ schreef:

Dus ze mogen iedereen meenemen, op wedstrijd, buitenritten rijden, van stal verhuizen, aan de pony knippen?

sorry, maar dit is een beetje overdreven. volgens mij kan je zelf ook wel indenken wat ermee bedoelt word of niet?