Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:30

Ja, als je ook les krijgt van de eigenaar vind ik ook wat anders.

Rock schreef:
Knoffer schreef:
Waarom zou het paard voor iemand rijden geen hulp/gunst zijn? Of je nou rijdt om het paard echt hoger in niveau te brengen of om gewoon beweging te geven/op niveau te houden, als de eigenaar bepaalde dagen niet kan, doe je degene toch een gunst om het paard beweging te geven. Dat rijden nou een veel leuker klusje is dan uitmesten staat daar toch inprincipe los van.

Tja, maar als jij zelf niet op het niveau van het paard bent, en eerder wat van het paard leert dan andersom vind ik dat dus wél een reden om een bijdrage te leveren.

Je neemt toch een bijrijder/verzorgen omdat je die nodig hebt, bij zoeken van een bijrijder/verzorger houd je dan toch rekening met je wensen. Dan zoek je dus iemand om jou een gunst te leveren en wie je dan uiteindelijk uit kiest en wat het niveau van degene is, maakt verder niet uit. Als het nou zo is dat je puur je paard laat rijden om andere ook plezier te laten hebben, dan vind ik het een ander verhaal.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:33

Citaat:
Tja, maar als jij zelf niet op het niveau van het paard bent, en eerder wat van het paard leert dan andersom vind ik dat dus wél een reden om een bijdrage te leveren.

Citaat:
Tja, maar ik vind ook vrij ver gaan om dat te gaan bekijken. Je neemt toch een bijrijder/verzorgen omdat je die nodig hebt, bij zoeken van een bijrijder/verzorger houd je dan toch rekening met je wensen. Dan zoek je dus iemand om jou een gunst te leveren. Als het nou zo is dat je puur je paard laat rijden om andere ook plezier te laten hebben, dan vind ik het een ander verhaal.

Idd Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:50

Als ik even voor mezelf spreek:
Ik heb geen bijrijder nodig. Mijn paard staat de hele dag buiten en wordt prima verzorgd op stal. Ik kan niet elke dag komen, maar dat is ook niet perse nodig.
Waarom ik dan toch een bijrijder heb? Omdat ik een ander ook plezier gun met mijn paard. Zij heeft er lol in en mijn paard vind het ook wel gezellig. Ze zijn lief voor elkaar en hebben lol in elkaar.
Mijn paard wordt er niet beter van, maar zeker ook niet slechter.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:54

spoekie schreef:
Jotee schreef:
Ik begin een beetje te twijfelen...

Jij doet de eigenaar een gunst. Dus je helpt de eigenaar uit de brand. Maar ik snap ook wel dat er een bijdrage word gevraagd.

Hmhm, moeilijk als ik er steeds langer over na ga denken! Nagelbijten / Gniffelen

Ik help je wel even.. Het ligt aan de situatie. Is het echt zo dat jij als bijrijder nog moet mesten of voeren naast het rijden, dan is het inderdaad zo dat je de eigenaar uit de brand helpt.

Ook als jij degene bent die het paard veel aanleert (en dan doel ik echt paard uitbrengen op hoger niveau of een professioneel iemand die het paard beleert en geen meisjes van 13 die dat wel 'ff' doen), dan is het bijna zo dat de eigenaar jou zou mogen betalen.

Is het echter zo dat de eigenaar jou een gunst verleend door jou op zijn paard te laten rijden (en dan alleen rijden in principe) en jij bent geen proffesional, dus het paard wordt er niet beter van en het maakt voor de eigenaar niet uit of er wel of niet iemand komt die dag. Dan mag iemand best een bijdrage leveren.

Dit is mijn mening..

Klopt. Ik ben zelf een bijrijder die betaald, maar wel uitmest en zo langzamerhand naar een niveau probeert te rijden. De eigenaresee wil dit jaar wedstrijden gaan starten, dus wel zo handig. Ik zit er een beetje tussen in Nagelbijten / Gniffelen

Maar hoelanger ik er over na denk, des te vager ik het vind worden om te betalen.

CPereira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:30

Isabonny schreef:
CPereira schreef:
Een keuze die compleet los stond van principes over of ik dan ineens betrouwbaarder zou zijn, maar gewoon simpelweg, gaan voor wat je hebben wilt.

Het is ook grote onzin dat een betalende verzorger betrouwbaarder is. Ik heb tot nu toe geen betalende ruiter gehad en de een was betrouwbaar en de ander niet. Maar dat had absoluut niets met geld te maken. Had eerder met de opvoeding van de meisjes te maken. De een ging met respect met de pony's om en deed er echt alles voor en de ander had overal schjit aan en deed waar ze zelf zin in had.

Toch ben je enigzins tegenstrijdig in je verhaal. Van de ene kant vind je nog steeds dat je er niet voor zou moeten betalen. Dat een eigenaar niet van jouw geld afhankelijk zou moeten zijn.
En van de andere kant betaal je nu dus toch braaf om te kunnen rijden.
Ben je dan toch van je geloof moeten afstappen?
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je nu wel betaald, als je dat eigenlijk dus niet zou willen.
Zijn er zo weinig verzorgpaarden in je omgeving? Of zijn die niet van het goede kaliber voor jouw?
Is het soms de marktwerking die hier aan bod komt? Weinig aanbod, dus dan kunnen de eigenaren zich geld vragen?
Of is het toch gewoon een fatsoenskwestie geworden: ik mag van je paard gebruik maken, daardoor hoef ik geen dure aanschafkosten te betalen, en daarom betaal je nu die vergoeding?

Daar ben ik nu dus eigenlijk wel benieuwd naar.

Een beetje laat antwoord... maar goed.

Ik ben in eerste instantie 'van mijn geloof afgestapt' simpelweg omdat ik het met mijn nieuwe financiële situatie wel kon betalen en omdat ik degene was die wilde paardrijden en ik vond niets waar het gratis was en waarbij het klikte. Het ging dus gewoon om het dikgedrukte gedeelte in mijn vorige bericht.
Of het hier marktwerking, etc. is zou ik niet weten, ik weet niet hoe anderen hier het regelen, ik zit niet zo 'in' het paardenwereldje hier. Het heeft in ieder geval niets met mijn rijkunsten, of iets dergelijks te maken, ik ben geen grootheid, dus heb geen spectaculair sportpaard nodig, maar ik zou best wat beter willen worden, dus wil wel een beetje kunnen lessen, etc.

Ik wil niet te veel los laten over de eigenaresse, dat zou aan haar zijn, maar het klikte gewoon meteen. Ze is totaal niet van mij afhankelijk, ik bied enkel zoals hier ergens ook al gezegd is, wat extra lucht.

Belangrijker dan de hele financiële kwestie, het klikt compleet. We delen een liefde voor dit paard en dat gaat heel leuk. We hebben enigzins dezelfde kijk er op en vullen mekaar aan. Dàt is met geen geld te betalen. Daar kan je geen prijskaartje aan hangen. Dus àls ik het geld dan kan missen... dan is het meer dan goed besteed Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:31

Knoffer schreef:
Waarom zou het paard voor iemand rijden geen hulp/gunst zijn? Of je nou rijdt om het paard echt hoger in niveau te brengen of om gewoon beweging te geven/op niveau te houden, als de eigenaar bepaalde dagen niet kan, doe je degene toch een gunst om het paard beweging te geven. Er zijn maneges waar paarden anders de hele dag in hun box staan omdat er geen land is. En als het veel dagen per week zijn dat de eigenaar niet kan, dan moet het paard toch ook op niveau/conditie gehouden worden. Het verschilt natuurlijk een beetje per sitiuatie. Maar dat rijden nou een veel leuker klusje is dan uitmesten staat daar toch in principe los van.

Mag ik vragen waarom jij een paard bij zou gaan rijden? Omdat je het leuk vind om paard te rijden en met paarden bezig te zijn of omdat je graag klusjes voor anderen opknapt?
En dan doel ik vooral even op je laatste zin

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 01:45

Tuurlijk doe je het omdat je het leuk vind om te rijden en met paarden bezig te zijn en daar komen soms minder leuke klusjes bij. Je bewijst elkaar een gunst, win win situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:07

Maar dat gaven ik en Yorghos dus ook al aan, dat geld niet altijd. En toch blijven mensen het onzin en afzetterij vinden om te betalen. Die vinden het dus wel leuk om de lusten, maar niet de lasten te delen. Lekker makkelijk

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:09

Die quote van mij was een reactie op een ander bericht. Dat ging over of je iemand een gunst bewijst, ik reageerde daarop dat ik vond van wel. (Uitgezonderd van de mensen die een bijrijder nemen alleen maar om andere ook plezier van hun paard te laten hebben.) Mijn bericht staat zo niet meer in de juiste context, dus ik snap jouw reactie op mijn bericht niet.

En sommige mensen kunnen misschien nou eenmaal niet de financiële lasten dragen, anders zou je wel een eigen paard kopen. Je helpt elkaar, voor beide makkelijk. Natuurlijk heb je types die alleen het leuke willen en verder nergens mee willen helpen, maar zo heb je ook eigenaren die je gebruiken. Die types heb je nou eenmaal.

Ik vind betalen per definitie niet logisch, maar ook geen afzetterij. Het verschilt ook wel per situatie. Ik snap best als je zelf net rond kunt komen met je paard en iemand vaak je paard kan doen, dat je wat vraagt. O.i.d. Als ik paard zou hebben, zou ik hopelijk gewoon rond komen en geen geld vragen. Ik heb liever gewoon een goede betrouwbare bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:49

Knoffer, ik probeerde uit te leggen dat het dus niet voor iedereen een gunst is als je zijn/ haar paard rijd. Wat je dus zelf nu ook aangeeft is dat er ook uitzonderingen zijn.
Ik reageerde gewoon op je stukje omdat er m.i. alleen vanuit wordt gegaan dat je met álles (inclusief het rijden) je de eigenaar een gunst bewijst. Dat er ook uitzonderingen zijn, daar hoor je maar weinig mensen over.
Waar haal ik iets uit zijn context dan? Of ik begrijp je verkeerd hoor Knipoog

Het ging mij vooral om het idee dat rijden ook een klusje is wat opgeknapt moet worden.

Knoffer schreef:
En sommige mensen kunnen misschien nou eenmaal niet de financiële lasten dragen, anders zou je wel een eigen paard kopen. Je helpt elkaar, voor beide makkelijk. Natuurlijk heb je types die alleen het leuke willen en verder nergens mee willen helpen, maar zo heb je ook eigenaren die je gebruiken. Die types heb je nou eenmaal.

Bij een bijrijdpaard hoef je toch ook niet álle financiele lasten te dragen, veelal maar een klein gedeelte? Anders zou je inderdaad een eigen paard kunnen kopen. Maar als je tegen een klein bedrag van een aantal dagen in de week een paard mag rijden is dat toch prima? Dan hoef je geen financiele lasten te dragen, maar heb je toch een paard tot je beschikking.

Het hangt denk ik veelal van de situatie af waarin je als eigenaar/ bijrijdster verkeerd. Ik ga misschien te snel uit van mijn eigen situatie en dan schiet het me weleens in het verkeerde keelgat als je soms een rare (om maar niet te zeggen asociale) reactie krijgt als mensen horen dat je bijrijdster betaald.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 01:35

Anique_Vaandrig schreef:
Knoffer, ik probeerde uit te leggen dat het dus niet voor iedereen een gunst is als je zijn/ haar paard rijd. Wat je dus zelf nu ook aangeeft is dat er ook uitzonderingen zijn.
Ik reageerde gewoon op je stukje omdat er m.i. alleen vanuit wordt gegaan dat je met álles (inclusief het rijden) je de eigenaar een gunst bewijst. Dat er ook uitzonderingen zijn, daar hoor je maar weinig mensen over.
Waar haal ik iets uit zijn context dan? Of ik begrijp je verkeerd hoor Knipoog

Het ging mij vooral om het idee dat rijden ook een klusje is wat opgeknapt moet worden.

Ik reageerde op de post van spoekie die boven mij stond. Ik quote haar post alleen in mijn post niet, omdat de post direct boven mij stond. Maar dat stukje van mij wat je quote was een reactie op:
spoekie schreef:
Het ligt aan de situatie. Is het echt zo dat jij als bijrijder nog moet mesten of voeren naast het rijden, dan is het inderdaad zo dat je de eigenaar uit de brand helpt.

Ook als jij degene bent die het paard veel aanleert (en dan doel ik echt paard uitbrengen op hoger niveau of een professioneel iemand die het paard beleert en geen meisjes van 13 die dat wel 'ff' doen), dan is het bijna zo dat de eigenaar jou zou mogen betalen.

Is het echter zo dat de eigenaar jou een gunst verleend door jou op zijn paard te laten rijden (en dan alleen rijden in principe) en jij bent geen proffesional, dus het paard wordt er niet beter van en het maakt voor de eigenaar niet uit of er wel of niet iemand komt die dag. Dan mag iemand best een bijdrage leveren.

Ik vind dus dat als je een paard beweging geeft/in conditie houdt dat je daarmee ook iemand een gunst bewijst. Of je nou op super niveau rijdt of niet. Ik kreeg het idee van spoekie dat zij vindt dat alleen als je het paard naar een hoger niveau traint dat rijden dan een gunst is, maar naar mijn idee is een paard in conditie houden en beweging geven ook een gunst. Voor jou is het natuurlijk een gunst dat je kunt rijden en rijden is leuk, maar ik vind dat niet weg nemen dat het een gunst is om te rijden.

Iemand reageerde op mij en daarop voegde ik nog wat bij m'n stukje:
Rock schreef:
Knoffer schreef:
Je neemt toch een bijrijder/verzorgen omdat je die nodig hebt, bij zoeken van een bijrijder/verzorger houd je dan toch rekening met je wensen. Dan zoek je dus iemand om jou een gunst te leveren en wie je dan uiteindelijk uit kiest en wat het niveau van degene is, maakt verder niet uit. Als het nou zo is dat je puur je paard laat rijden om andere ook plezier te laten hebben, dan vind ik het een ander verhaal.

Lol, ik weet niet of ik nu duidelijker heb gemaakt wat ik bedoel, maar goed Tong uitsteken
Het deed lijken alsof mijn post uit de lucht gegrepen was, maar dat was een reactie op.....daarom vond ik het raar hoe je het zo quote, het lijkt zo of het een statement van mij is ofzo, maar dat is niet zo, was gewoon een reactie op Tong uitsteken Ik probeerde dus spookie te zeggen dat ik vind dat rijden juist wel een gunst kan zijn ongeacht het niveau, waar ik later dus aan toe voegde dat er natuurlijk ook uitzonderingen kunnen zijn.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 01:49

Even een nieuwe post, anders wordt het zo'n post vol quotes Tong uitsteken

Anique_Vaandrig schreef:
Knoffer schreef:

Bij een bijrijdpaard hoef je toch ook niet álle financiele lasten te dragen, veelal maar een klein gedeelte? Anders zou je inderdaad een eigen paard kunnen kopen. Maar als je tegen een klein bedrag van een aantal dagen in de week een paard mag rijden is dat toch prima? Dan hoef je geen financiele lasten te dragen, maar heb je toch een paard tot je beschikking.

Het hangt denk ik veelal van de situatie af waarin je als eigenaar/ bijrijdster verkeerd. Ik ga misschien te snel uit van mijn eigen situatie en dan schiet het me weleens in het verkeerde keelgat als je soms een rare (om maar niet te zeggen asociale) reactie krijgt als mensen horen dat je bijrijdster betaald.

Ja, ik betaal zelf ook Knipoog Ik moet natuurlijk wel rond komen en ik wil (en moet soms i.v.m. tijden dat er in de bak gelest wordt, ik kan en de toestand van de grond buiten) ook lessen, maar ik heb een prima baan en woon nog thuis, dus ik kan wel wat missen Lachen Ja, het gaat meestal wel om redelijke bedragen idd, uitzonderingen daar gelaten. En het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd van de bijrijder of die ook al de kleine financiele lasten kunnen dragen. En het verschilt ook gewoon sowieso per situatie. Bij jou luxe, maar bij een andere stal moet je misschien alles zelf doen en is er niet eens een binnenbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 03:09

Aha Haha! Kijk nou snap ik het Haha! Dacht dat ik het topic aardig had gevolgd, niet goed genoeg dus Knipoog

Het laatste stukje ben ik zeker met je eens. Ik heb ook een bijrijdster/ verzorgster gehad die niet hoefde te betalen. We stonden toen nog op een stal waar in principe alles zelf gedaan moest worden, bovendien konden we toen niet rijden. Die stal was qua prijs wat lager en daar hoefde ze toen niets bij te betalen.

Nu sta ik op een superluxe stal waar eigenlijk alles wordt gedaan. Van mesten tot buiten zetten. Het enige wat mijn bijrijdster hoeft te doen is komen op de dagen die zij wil (in overleg uiteraard, maar in principe kan ze altijd op de dagen die ze kiest) en lekker gaan rijden of tutten. Daar vraag ik dan ook wel een bijdrage voor, simpelweg omdat ze alle luxe en alle vrijheid heeft.

Ach, het blijft moeilijk zoiets. Het enige wat je m.i. kunt doen, is duidelijk maken wat jij zoekt op het moment dat je een bijrijdpaard of verzorgster zoekt.
Spreken die eisen de ander wel en aan kan diegene zich daar ook in vinden, dan kun je verder gaan "onderhandelen".

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:41

ik heb nooit hoeven te betalen voor het verzorgen, maar dan praat ik over shetlanders en a - pony's.
Maar ik meste wel 4 x per week alle stallen (een stuk of 15) en zette de paarden binnen en buiten en deed klussen om de boerderij. Terrein aanvegen helpen met het verzorgen van het andere vee. En met hooi en stro halen. Leuke tijd en de dingen die ik deed waren langzaam uitgebreid (door tijd over en gewoontewording). Zij hebben later nog een iets grotere pony gekocht toen ik groter werd. Nee hoor niets dan lof dan wel gratis maar zeker niet voor niets.

Momenteel komen de verzorgers alleen rijden en zelf het mesten wordt niet gedaan kijk met zo iemand zou ik ook zeggen meebetalen in de kosten (hetzij in onderhoud hetzij in stalling)

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:46

Nouhja, ja en nee.

In het feit dat de verzorgster alle klussen klaart voor jou, hoeft er niet betaald te worden vind ik.
Want alles om het paard heen, hoort er ook bij en dat word neem ik aan ook door de verzorgster gedaan.

Maar het gebruik van alle matrialen enzo, kan het best wel.
Want je betaald stalgeld voor je pony, terwijl je er zelf amper komt.
Ja, tenzij je paard thuis staat, maar dan betaal je toch het voer en de rest van de verzorging voor je pony.

Je betaald dan gewoon een pony voor een ander, maar zo gaat het niet.
En het hoeft niet veel te zijn, maar voor het gebruik voor alles en ook de pony waar je veel tot alles mee mag doen, vind ik wel dat je er iets voor mag vragen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:56

Offtopic: waarom neemt iemand een paard of pony als je er toch niets mee doet? Verward

Anique_Vaandrig schreef:
Aha Haha! Kijk nou snap ik het Haha! Dacht dat ik het topic aardig had gevolgd, niet goed genoeg dus Knipoog

Het laatste stukje ben ik zeker met je eens. Ik heb ook een bijrijdster/ verzorgster gehad die niet hoefde te betalen. We stonden toen nog op een stal waar in principe alles zelf gedaan moest worden, bovendien konden we toen niet rijden. Die stal was qua prijs wat lager en daar hoefde ze toen niets bij te betalen.

Nu sta ik op een superluxe stal waar eigenlijk alles wordt gedaan. Van mesten tot buiten zetten. Het enige wat mijn bijrijdster hoeft te doen is komen op de dagen die zij wil (in overleg uiteraard, maar in principe kan ze altijd op de dagen die ze kiest) en lekker gaan rijden of tutten. Daar vraag ik dan ook wel een bijdrage voor, simpelweg omdat ze alle luxe en alle vrijheid heeft.

Ach, het blijft moeilijk zoiets. Het enige wat je m.i. kunt doen, is duidelijk maken wat jij zoekt op het moment dat je een bijrijdpaard of verzorgster zoekt.
Spreken die eisen de ander wel en aan kan diegene zich daar ook in vinden, dan kun je verder gaan "onderhandelen".

Mooi, ik was al bang dat al me gequote het er niet duidelijk op zou maken Tong uitsteken

Beste is idd om meteen elkaar duidelijk te maken wat je wil en verwacht, dan voorkom je een hoop misverstanden en meningsverschillen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:40

Knoffer schreef:
Ik reageerde op de post van spoekie die boven mij stond. Ik quote haar post alleen in mijn post niet, omdat de post direct boven mij stond. Maar dat stukje van mij wat je quote was een reactie op:
spoekie schreef:
Het ligt aan de situatie. Is het echt zo dat jij als bijrijder nog moet mesten of voeren naast het rijden, dan is het inderdaad zo dat je de eigenaar uit de brand helpt.

Ik vind dus dat als je een paard beweging geeft/in conditie houdt dat je daarmee ook iemand een gunst bewijst. Of je nou op super niveau rijdt of niet. Ik kreeg het idee van spoekie dat zij vindt dat alleen als je het paard naar een hoger niveau traint dat rijden dan een gunst is, maar naar mijn idee is een paard in conditie houden en beweging geven ook een gunst. Voor jou is het natuurlijk een gunst dat je kunt rijden en rijden is leuk, maar ik vind dat niet weg nemen dat het een gunst is om te rijden.

Lol, ik weet niet of ik nu duidelijker heb gemaakt wat ik bedoel, maar goed Tong uitsteken
Het deed lijken alsof mijn post uit de lucht gegrepen was, maar dat was een reactie op.....daarom vond ik het raar hoe je het zo quote, het lijkt zo of het een statement van mij is ofzo, maar dat is niet zo, was gewoon een reactie op Tong uitsteken Ik probeerde dus spookie te zeggen dat ik vind dat rijden juist wel een gunst kan zijn ongeacht het niveau, waar ik later dus aan toe voegde dat er natuurlijk ook uitzonderingen kunnen zijn.

Nou ik vind niet echt dat je een paard in conditie houdt als je hem 2 dagen in de week rijdt. Tenminste.. niet als de andere 5 dagen het paard ook gewoon wordt gereden.. Dus hier ga je wel erg kort door de bocht.
Ik ga dus ook van mijn situatie uit: Je hoeft geen klusjes te doen, alleen te rijden. Maar ik rijd zelf op de andere dagen. Zeker als het dan op 2 dagen aankomt, dan vind ik nog steeds niet dat er mij een gunst wordt verleend. Mijn paard zou er niet echt slechter van worden om die 2 dagen stil te staan en ook niet veel beter om dan wel gereden te worden..
Het rijden ongeacht het niveau wordt imo pas een gunst op het moment dat de eigenaar of zelf niet rijdt of maar 1 of 2x per week de tijd heeft om te rijden. Eerder niet. Ik doelde dus op mijn eigen situatie.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:55

Ik ken jouw situatie niet, die had je er ook niet bijgezet. Ik had het over het algemeen, ik dacht jij ook. Ik heb het erover als de eigenaar weinig kan, zet er niet voor niets bij 'in conditie houden'. Jij gaat kort door de bocht door er van uit te gaan dat ik het maar over 2 dagen heb (??? weet niet waar je dat vandaan haalt?) en om alleen van je eigen situatie uit te gaan.
Trouwens ook als een paard anders 2 dagen alleen in zijn box staat, is het wel fijn als iemand hem/haar zijn/haar benen kan laten strekken (dat kan met rijden, maar natuurlijk ook longeren, los gooien, oid).

Maar waarom neem jij een bijrijder? Puur om je bijrijder een plezier te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:01

Ik in principe wel Haha!

Om ook even op je vraag terug te komen waarom mensen een paard nemen - ervanuit gaand dat je een situatie bedoeld waarin de bijrijdster het grootste deel van de tijd voor het paard zorgt - Als prive je situatie noodgedwongen zo veranderd dat je geen tot weinig tijd meer hebt (ander werk, school, ziekte), ga je uiteraard eerst op zoek naar andere oplossingen dan je paard verkopen. Want misschien heb je na verloop van tijd wel weer tijd om ervan te genieten?

Zelf heb ik in zo´n soort situatie gezeten, een aantal jaar terug. Ik moest voor mijn opleiding onverwacht een half jaar in Den Haag gaan wonen. Mijn bijrijdster heeft toen 80% van de verzorging opgenomen, de andere 20% werd overgenomen door een bijrijdster die er toen bij kwam.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:59

Ja, ik snap dat er situaties zijn dat het noodgedwongen zo is. Maar soms zie je ook mensen die een paard hebben, verder gezond zijn e.d. in principe gewoon zelf zouden kunnen komen, maar er gewoon niets mee doen, ja, het op een weiland dumpen ofzo. Dat vind ik zo raar. Voor de heb ofzo Verward
Naja, laat ik het er maar op houden dat er gewoon rare mensen bestaan Tong uitsteken

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:03

Knoffer schreef:
Ja, ik snap dat er situaties zijn dat het noodgedwongen zo is. Maar soms zie je ook mensen die een paard hebben, verder gezond zijn e.d. in principe gewoon zelf zouden kunnen komen, maar er gewoon niets mee doen, ja, het op een weiland dumpen ofzo. Dat vind ik zo raar. Voor de heb ofzo Verward
Naja, laat ik het er maar op houden dat er gewoon rare mensen bestaan Tong uitsteken

Ze bestaan, jammer genoeg wel ja.

Vind het al helemaal zielig van ze als ze het paard dagen in de box laten staan, het er niet uit komt, stal vol stront heeft, zichzelf trapt van de mok e.d. Echt triest gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:04

Paarden die dag en nacht in de box staan vind ik inderdaad ook heel zielig, maar als ze gewoon op het weiland staan, dan vind ik daar persoonlijk niet zoveel mis mee.

Is een stuk dichter bij de natuur dan elke dag een paar uur trainen toch?

Wat natuurlijk wél belangrijk is, is dat dat paard niet van 24/7 wei wekenlang, ineens in de krul getrokken wordt zonder enige training, maar verder vind ik er niet zoveel mis mee!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:36

Nee, paard altijd op het land vind ik zeker niets mis mee. Mits ze af en toe bekapt worden en het weiland in goede conditie wordt gehouden. Je ziet soms ook paarden staan met veeeel te lange en slechte hoeven. Maar ik vraag me dan alleen af waarom je een paard neemt, als je er toch niets meer doet. Maar goed, is offtopic Tong uitsteken

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:55

Ik twijfel nog steeds! Hoe langer ik er over na denk, hoe gekker ik het vind om te betalen. Maar van de andere kant snap ik het ook wel! Nagelbijten / Gniffelen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:59

Ik vind het nog steeds absoluut niet gek, als bijrijders voor elke keer dat ze rijden een paard moeten huren zijn ze meestal duurder uit dan de schijtbedragjes die ze voor een bijrijdpaard moeten betalen. Ik vind het triest dat sommige mensen niet inzien dat het heel normaal is om voor een bijrijdpaard te betalen. Wat denk je dat het kost voor de eigenaar om zo'n paard te onderhouden? En dan is het in de regio waar ik woon nog goedkoop!

Ik vind het voor beide partijen gewoon een ideale oplossing om een klein bedrag te betalen voor een bijrijdpaard.

De eigenaar heeft kosten aan het paard en de bijrijder KAN een ongeval met het paard krijgen waar de eigenaar uiteraard voor de kosten opdraait. En een bijrijder heeft zelf geen eigen paard, meestal omdat voldoende geld ontbreekt of omdat tijd ontbreekt. Dus is het een ideale manier om voor een minimaal bedrag een beetje een eigen paard te hebben.