Waarom is het zo'n schande...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: Waarom is het zo'n schande...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:47

Himyar schreef:
Er wordt veel gezegd dat de eigenaar blij mag zijn dat de bijrijder hem/haar ondersteuning verleent. Maar hoe zit het wanneer het betreffende paard voor langere tijd ziek wordt, onbruikbaar is voor rijden en extra verzorging nodig heeft? Is die bijrijder er dan ook nog voor de eigenaar voor al die lange weken/maanden en helpt de bijrijder dan ook bij de extra verzorging van het paard? Want ook dergelijke zaken horen bij de paarden houderij. Nog afgezien van de (enorme) dierenartskosten die aandoeningen met zich mee brengen.

Ja, ik wel... En toen het paard weer beter was en mevrouw weer zelf 7 dagen per week wilde rijden, kon ik een ander paard gaan zoeken... Terwijl ik ook 75E per maand betaalde.

Ik zou nu niet zo snel meer voor een paard betalen, heb nu het geluk dat ik gratis kan rijden. En als ik het zo hoor is er hier in de omgeving (Gouda, Waddinxveen, Randstad dus) nog wel meer te rijden, gratis. Als ik een tijdje niks kan rijden vind ik dat ook niet zo erg, heb er eigenlijk te weinig tijd voor. Nu heb ik een paardje wat ik kan rijden als ik tijd heb, dat is wel heel relax.

Ik heb ook besloten niet meer te investeren in het paard van een ander, het eerst volgende paard waar ik geld in ga stoppen, wordt m'n eigen paard Knipoog.

Focussed, ik vind jouw geval een beetje raar hoor. Ik kan me voorstellen dat je het leuk vindt als je verzorgster af en toe iets koopt, maar dat ze 4E moet bijleggen omdat jij net een camera hebt gekocht vind ik erg vreemd.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 08:27

Inderdaad, een op een is gewoon het beste, een paard: 1 persoon die eigenaar is en alles gewoon zelf doet en regelt. Iedereen die paard wil rijden, koopt gewoon zijn eigen paard of gaat bij een manege rijden. Geen gedoe meer met irritaties en valse hoop en verwachtingen. Heb je het geld niet of de tijd niet, dan rijd je gewoon niet. Dat gedoe met een paard delen, geeft alleen maar ellende. En dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die paarden trainer zijn (of denken dat ze het zijn), want daar gaat het hier niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:25

Tuurlijk, iedereen heeft een supermanège in de buurt met superpaarden waar je oneindig veel kan leren ... En uiteraard ook met paarden die geschikt zijn voor de discipline die je wil beoefenen en ook lessen en wedstrijden in die discipline ...

Sorry hoor, maar of eigen paard, of manège vind ik toch wel wat overdreven. Je moet gewoon goede afspraken maken. Bij de één zit daar betaling bij, bij de andere niet. Je bent met z'n twee om afspraken te maken en je daaraan te houden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:32

Het is moeilijk om een waterdichte constructie te krijgen met afspraken en hoe kan je elkaar aan die afspraken houden? Dan mag je het allemaal wel zwart op wit gaan zetten en bij een notaris langs gaan ofzo. Je hoort zo vaak zoveel teleurgestelde bijrijders EN eigenaars.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenkom ... derland%29

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:46

Himyar schreef:
Het is moeilijk om een waterdichte constructie te krijgen met afspraken en hoe kan je elkaar aan die afspraken houden? Dan mag je het allemaal wel zwart op wit gaan zetten en bij een notaris langs gaan ofzo. Je hoort zo vaak zoveel teleurgestelde bijrijders EN eigenaars.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenkom ... derland%29

Veel afspraken zouden niet gemaakt hoeven te worden, omdat het vanzelfsprekend is. (denk aan: netjes omgaan met spullen en paard, afbellen als je niet kan e.d.) dan word de lijst al een stuk kleiner.
En als er dingen niet duidelijk zijn, even vragen of iets kan voordat je het zomaar doet.. dat scheelt ook een hoop ergenis en onduidelijkheid.
Via een notaris vastleggen is wat overdreven, mondeling moet ook goed kunnen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:03

Als je hier eens goed leest wat allemaal de frustraties zijn bij mensen, zowel eigenaars als bijrijders, dan kom je er achter dat het allemaal niet zo simpel ligt… Er zijn zoveel dingen waar problemen over kunnen bestaan/ontstaan… En zoveel mensen die hun mondelinge afspraken niet na komen. Iemand kan wel afbellen, maar na hoeveel keer afbellen in een maand, begint de irritatie op te komen? En hoe lang van te voren belt iemand af, een half uur of een paar uur of een dag? Wat is acceptabel? En wat gebeurt er als mensen ziek worden of het paard wordt ziek? Etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:03

Tuurlijk kan er altijd iets verkeerd lopen, maar dat kan met alles gebeuren. Om dan te gaan zeggen dat mensen maar ofwel hun eigen paard moeten kopen, ofwel op de manège blijven rijden vind ik echt wel ver gaan.

Trouwens, irritaties van eigenaars/berijders .. Zolang jij het niet bent en jouw bijrijder het niet is heb je er toch vrij weinig mee te maken lijkt mij? Dus laat ieder z'n eigen ding doen en doe zelf ook je eigen ding Knipoog

Je moet gewoon de eigenaars/paarden vinden waar het mee klikt, en dan heb je eigenlijk geen afspraken nodig om alles goed te laten verlopen. Ik heb dat nu gevonden, maar ik heb ook teleurstellingen gehad. Dat hoort erbij, dat is met alles in het leven ... Ik kan momenteel geen eigen paard kopen en op de manège heb ik het ook wel gezien. Sowieso is er nergens een manège die zich bezig houdt met wat ik leuk vind (endurance/trec). Wat moet ik dan? Maar niet meer met paarden bezig zijn?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:23

Ach ja, ieder zijn mening. Maar niets is voor altijd en de manier waarop de overeenkomst soms wordt beëindigd (eigenaar verkoop plots het paard) of niet beëindigd (niet meer op komen dagen vanwege allerlei redenen, maar geen duidelijkheid geven of men er nou wel of niet mee wil stoppen of dat men Überhaupt nog wel in staat is om nog op te komen dagen na bijvoorbeeld een verhuizing), geeft ook nogal eens flink wat reden tot frustratie. Dus ook over dergelijke zaken moet enige duidelijkheid zijn en een soort van termijn van tevoren waarop men de ander van dergelijke dingen op de hoogte brengt.
Gelukkig heb ik van dit hele gebeuren nu zelf geen last meer, maar in het verleden wel allemaal mee gemaakt. En daarom weet ik hoe moeilijk het is om elkaar "tevreden" te houden.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 16-07-07 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:33

Himyar schreef:
Ach ja, ieder zijn mening. Maar niets is voor altijd en de manier waarop de overeenkomst soms wordt beëindigd (eigenaar verkoop plots het paard) of niet beëindigd (niet meer op komen dagen vanwege allerlei redenen, maar geen duidelijkheid geven of men er nou wel of niet mee wil stoppen of dat men Überhaupt nog wel in staat is om nog op te komen dagen na bijvoorbeeld een verhuizing), geeft ook nogal eens flink wat reden tot frustratie. Dus ook over dergelijke zaken moet enige duidelijkheid zijn en een soort van termijn van tevoren waarop men de ander van dergelijke dingen op de hoogte brengt.

*Checkt profiel* dat dacht ik al, jij hebt een eigen paard. En die heb je gekocht omdat je op de manege nog zo veel kon leren, en omdat je daar alles met het paardje kon wat je wilde?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:35

Nee, die heb ik zelf gefokt Haha! .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:39

Die heb je zelf gefokt omdat je op de manege nog zoveel kon leren, n omdat je daar alles met het paardje kon wat je wilde?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:43

Omdat veulentjes zo schattig zijn Haha! .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:46

Jammer dat ze ook groot worden Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:49

Inderdaad, daar had ik toen nog niet zo bij stil gestaan, dom. Want ze beginnen dan steeds meer geld te kosten en moeten dan worden gecastreerd en ingereden en van al dat soort toestanden. De eerste vier jaar van deze zijn leven heb ik nauwelijks op hem gereden en zijn moeder had ik al verkocht. En tijdens de laatste maanden van de dracht en de zoogperiode heb ik ook niet op de moeder gereden. Dus ik heb een hele tijd wel een paard/paarden gehad, maar niet gereden. Dat is ook min of meer bijzaak, niet hoofdzaak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 14:08

Oh nee, ik vind rijden ook wel een hoofdzaak. Toen ik een maand lang m'n paard alleen maar longeerde begon ik het echt te missen. Ik rij in veel diciplines, zowel dressuur matig, als springen, als buiten, als een beetje freestyle achtig, als met dameszadel. Ik doe veel verschillende dingen, maar k wil er wel graag op.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:41

Utan schreef:
Himyar schreef:
Natuurlijk zullen er goede ruiters tussen zitten, maar de meesten zullen nou niet direct je paard de zijgangen leren, leren changeren etc. Mensen die je paard wel van alles kunnen leren en dat op verzoek van de eigenaar ook doen, zijn een heel ander verhaal.

Dus als je paard iets bijleert dan vind je het wel prima als het gratis is? M.a.w. je gaat iemand die je paard 0,0 bijleert (en misschien zelfs wel dingen rijtechnisch 'verpest' ) wel op je paard laten (leren) rijden maar dan moet deze bijbetalen en dan is alles oke?

Bovenstaande als voorbeeld.
Het maakt hier niet uit wat je zegt, er is altijd wel weer iemand die als je A zegt, B zegt. En als je B zegt, A zegt... of dingen uit zijn verband trekt of negatief uit legt. Als je zegt dat bijrijders beter worden van jouw paard, omdat ze hun rijden kunnen verbeteren, dan laat je of a) je paard verknallen door sukkels of b) zijn bijrijders plotseling allemaal grand prix ruiters die juist door jou betaald zouden moeten worden.
En als je zegt dat ze maar naar een manege moeten gaan dan zijn ze daar of a) te goed voor en leren ze daar niets meer of b) zijn ze heel erg zielig dat ze geen eigen paard kunnen kopen en een ander wel (ben ik zielig als ik golf zou willen leren spelen, maar daar het geld niet voor heb?).
En als een eigenaar een bijrijder nodig heeft vanwege tijd of geldgebrek dan moet deze of a) het paard maar weg doen of b) eeuwig de bijrijder dankbaar zijn dat deze bestaat en daarvoor steeds bij aankomst de rode loper uitrollen.

Door dit soort discussies, kom ik steeds meer tot de conclusie dat het bijrijder/eigenaar gebeuren vroeg of laat gedoemd is te mislukken.... Ook vanwege het geharrewar over geld. En dan zeg ik niet dat eigenaren allemaal engelen zijn en bijrijders allemaal het tegendeel. Ik zeg alleen maar dat het snel zo'n touwtrek wedstrijd wordt. En daar wil ik voor waarschuwen, want een gewaarschuwd mens telt voor twee. En je wilt toch dat je zoveel mogelijk lol beleeft aan je hobby en zo weinig mogelijk teleurstelling. Maar natuurlijk zullen er altijd wel "gevallen" zijn waarbij alles van een leien dakje gaat en mensen alles gelijk open en eerlijk uitpraten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:10

Denk eens na TS, hoe het jou op langere termijn zal gaan bevallen met een bijrijder. Waarbij bijvoorbeeld ca. 85 % van de kosten, verantwoordelijkheden / werkzaamheden voor jouw rekening zijn en ca. 57 % van het plezier voor jou is (4 dagen). En waarbij de bijrijder 15 % van de kosten, werkzaamheden/verantwoordelijkheden heeft en 43% van het plezier (3 dagen). Hoe ga je je daar op langere termijn bij voelen? Vooral als het wat minder begint te klikken tussen jou en de bijrijder of als de bijrijder dingen doet/zegt waaraan je je irriteert.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 16:16

Himyar schreef:
Denk eens na TS, hoe het jou op langere termijn zal gaan bevallen met een bijrijder. Waarbij bijvoorbeeld ca. 85 % van de kosten, verantwoordelijkheden / werkzaamheden voor jouw rekening zijn en ca. 57 % van het plezier voor jou is (4 dagen). En waarbij de bijrijder 15 % van de kosten, werkzaamheden/verantwoordelijkheden heeft en 43% van het plezier (3 dagen). Hoe ga je je daar op langere termijn bij voelen? Vooral als het wat minder begint te klikken tussen jou en de bijrijder of als de bijrijder dingen doet/zegt waaraan je je irriteert.

Ik ben voorlopig blij dat mijn bijrijdster mijn paard de beweging geeft die ze lekker vind. Maar ik heb wel verteld dat het altijd kan gebeuren dat ik haar niet meer nodig heb, dat ik m'n paard altijd kan verhuizen en dat als het mis gaat ik degene ben die beslist wat er gebeurd. Dat ze mag rijden, maar dat ik de baas ben. En dat we veel kunnen overleggen, maar dat niet alles kan... En daar was ze het mee eens...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:35

Ik hoop echt dat je een van de personen bent en zal blijven waarbij het allemaal leuk en goed loopt en het geen (macht)strijd wordt. Ik gun het iedereen van harte!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:48

Vjestagirl schreef:
Ik ben voorlopig blij dat mijn bijrijdster mijn paard de beweging geeft die ze lekker vind.

Dan vraag ik me af... voor wie heb je de bijrijdster/bijrijder nou? Voor jezelf, voor het paard of voor de bijrijder? In dit geval toch puur voor het paard?

Ik kijk het echt van de andere kant. Jij gaat studeren en jij laat je paard waar die staat. Doordat je niet elke dag heen en weer wilt rijden kan je het paard niet de beweging geven die ze lekker vind (leid ik maar even af). Dus dan moet iemand maar geld betalen omdat jij zonodig je paard wilt laten staan waar ze staat en jij wilt studeren?

Ja ik vind het eigenlijk schandalig dat mensen soms een bijdragen durven te vragen, helemaal met de reden dat men wel eens geen zin heeft! Dus omdat iemand geen zin heeft moet iemand anders maar betalen om je paard te rijden. Ik zeg dan... wees blij dat iemand uberhaupt jouw paard WIL rijden!

Natuurlijk betaal je om te mogen rijden op een manege, maar daar kies je zelf voor.. in zo'n geval wordt je toch gevraagd?

Daarbij investeer je in andersman paard. Investeren in iets wat nooit van jouw wordt... dat zou ik nooit doen.. En dat verhaal van die 4 euro van focussed vindt ik helemaal te belachelijk voor woorden. Draai het eens om.. jij zet je bijrijdster eruit omdat ze geen vier euro wilde betalen voor een frontriem die jij wil.. .. het moet toch niet gekker worden.

Wees blij met elkaar! En zonder geld komt vaak een minder hoop wrijving voor!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:05

Himyar: waarom zo negatief?
Je leest alleen de slechte verhalen op bokt. En waarom?
Omdat die nou eenmaal interessanter zijn dan de positieve verhalen.
Bijna niemand plaatst een verhaal dat het zo goed gaat met zijn of haar bijrijdpaard.
Juist als het niet goed gaat wordt er advies gevraagd of gewoon geschreven om het even kwijt te zijn.
Baseer je mening dus niet op de verhalen die hier op bokt staan.

In mijn geval is het super geregeld.
Ik heb 1x per week een eigen paard om op te rijden en verder met vakanties of bij ziekte.
Daar wordt geen vergoeding voor gevraagd. Zij is blij met mij en ik ben blij met haar en haar paard.
Super geregeld dus.
Ja, het kan zijn dat ze me straks niet meer nodig heeft.
Dat is jammer, maar het risico van bijrijden. Dat is iets wat je je als bijrijder altijd moet realiseren.
En als dat in goed overleg en met goede communicatie gaat kom je er altijd wel samen uit.
Is die communicatie niet goed, dan is dat heel vervelend, maar ook daar is weinig aan te doen.
Als bijrijder heb je nou eenmaal geen zeggenschap over een paard.

Wil niet zeggen dat je niet kan overleggen of je mening kan geven over de welzijn van het paard.
Ik overleg regelmatig en heb veel contact met de eigenaar.
Zo toon je initiatief.
Het is dan weer aan de eigenaar of hij/zij er wat mee doet.

Samenvatting: goede communicatie en de juiste instelling zijn heel belangrijk. Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 23:23

zap schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben voorlopig blij dat mijn bijrijdster mijn paard de beweging geeft die ze lekker vind.

Dan vraag ik me af... voor wie heb je de bijrijdster/bijrijder nou? Voor jezelf, voor het paard of voor de bijrijder? In dit geval toch puur voor het paard?

Ik kijk het echt van de andere kant. Jij gaat studeren en jij laat je paard waar die staat. Doordat je niet elke dag heen en weer wilt rijden kan je het paard niet de beweging geven die ze lekker vind (leid ik maar even af). Dus dan moet iemand maar geld betalen omdat jij zonodig je paard wilt laten staan waar ze staat en jij wilt studeren?

Ja ik vind het eigenlijk schandalig dat mensen soms een bijdragen durven te vragen, helemaal met de reden dat men wel eens geen zin heeft! Dus omdat iemand geen zin heeft moet iemand anders maar betalen om je paard te rijden. Ik zeg dan... wees blij dat iemand uberhaupt jouw paard WIL rijden!

Natuurlijk betaal je om te mogen rijden op een manege, maar daar kies je zelf voor.. in zo'n geval wordt je toch gevraagd?

Daarbij investeer je in andersman paard. Investeren in iets wat nooit van jouw wordt... dat zou ik nooit doen.. En dat verhaal van die 4 euro van focussed vindt ik helemaal te belachelijk voor woorden. Draai het eens om.. jij zet je bijrijdster eruit omdat ze geen vier euro wilde betalen voor een frontriem die jij wil.. .. het moet toch niet gekker worden.

Wees blij met elkaar! En zonder geld komt vaak een minder hoop wrijving voor!

Als ik zou kunnen dan zou ik mijn paard iedere dag rijden of lekker meenemen. Ik weet dat het niet eerlijk is tegenover een dier wat zo veel stress heeft aan verandering (lees: het duurt een maand voordat ze zichzelf weer is als er een nieuw paard bij komt) om dat te verhuizen, terwijl ik nog nieteens weet of ik de studie wel leuk vind. En ik denk dat je zelf ook wel snapt dat 5 uur reistijd per dag niet echt reëel is

Ik vind dat iemand die bij mij rijd echt alle lusten heeft en niet de lasten. En waarom zou je daar niet voor hoeven te betalen. Als je wilt baskteballen, volleyballen, fitnessen, roeien of wat dan ook en je wilt zelf geen sporthal, fitnestoestel of roeiboot aanschaffen dan betaal je ook.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:32

Amanda schreef:
Himyar: waarom zo negatief?
Je leest alleen de slechte verhalen op bokt. En waarom?
Omdat die nou eenmaal interessanter zijn dan de positieve verhalen.
Bijna niemand plaatst een verhaal dat het zo goed gaat met zijn of haar bijrijdpaard.

Ik ga niet helemaal in detail, maar ik probeer het kort uit te leggen: ik heb over de jaren vier verschillende bijrijdsters gehad. En nu ben ik zo ver dat ik liever mijn paard weg zou doen dan daar weer aan te beginnen. Voor mij nooit meer, maar dat kan met sommige dingen ook aan mij liggen hoor. Hoe ik daar mee om ga/ging of erop reageer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:50

Dat is voor iedereen persoonlijk en als je alleen maar slechte ervaringen hebt gehad is het natuurlijk te begrijpen dat je er liever niet meer aan begint ...

Maar om dan maar te stellen dat mensen ofwel hun eigen paard moeten kopen, ofwel op de manège blijven rijden vind ik wel ver staan.

En stel nog: mensen rijden op de manège maar leren daar niks meer bij (of dat denken ze), hebben geld genoeg en kopen een eigen paard, maar weten eigenlijk weinig tot niks af van onderhoud en verzorging. Zéér leuk voor het paard hé ...

Ik blijf erbij dat verzorgpaarden, mits goed geregeld, ideaal is om ervaring op te doen met betrekking tot het latere eigen paard. Dat zal dat paard ook alleen maar ten goede komen. Maar uiteraard horen hier afspraken bij en moet het van 2 kanten komen en als het niet klikt moet je weer uit mekaar gaan. En inderdaad, hier lees je bijna alleen de slechte ervaringen want goede ervaringen is niet zo leuk om te vertellen zeker?

Zal dan even goed nieuws brengen: Ik ben nu een jaar een verzorger van 3 superpaarden, heb eigenlijk een pony voor mezelf, koop hier ook spulletjes voor enzo (uit mezelf, niet omdat de eigenaar dat wil). In een jaar tijd heb ik enorm veel bijgeleerd (rij nu ook op een niet zo makkelijke half-arabier wat ik eigenlijk nooit gedacht had dat ik dat zou durven) en dit zeker mede dankzij de eigenaresse en haar motivatie en begrip. Eind juli ga ik met de pony een TREC wedstrijd rijden, heb ookal een endurancewedstrijd gereden en volgend jaar gaan we vaker starten. Dit alles vind de eigenaar heel leuk en ze vindt het leuk dat ze mij op die manier een plezier kan doen. Ik ga ook altijd mee als groom op wedstrijden, wat de eigenaar super vindt en vindt dat ik haar daar superhard mee help, maar ik vind het gewoon leuk. Als ik iets heb wat me beter of leuker lijkt kan ik dit altijd vertellen (ook als er iets zou zijn wat minder zou zijn) en dan wordt daar rekening mee gehouden. Nu bv. zou ik de pony graag zonder bit gaan rijden, en dit mag ik gewoon doen, omdat ze weet dat ik niet zou doen wat ik niets zou aankunnen en ook de pony niks zou laten doen waardoor die iets aan de hand zou krijgen. Uiteraard kan er altijd wat gebeuren, maar ook hier is over gesproken en is er duidelijkheid over.

Kortom: beter dan dit kan ik het niet hebben. En dit is ook na een aantal teleurstellingen en de gedachte dat ik nooit nog een verzorgpaard zou vinden. Heb een aantal verzorgpaarden voor korte tijd gehad, waar het door diverse omstandigheden weer mis liep. Werd zelfs door iemand uitgelachen dat ik nooit verzorgpaarden kon houden en dat ik dus wel een erg slecht mens moest zijn om mee om te gaan ... Ik bedoel maar: het is nooit allemaal slecht, maar goede dingen worden gewoon niet zo vaak verteld Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:02

Himyar schreef:
Ik ga niet helemaal in detail, maar ik probeer het kort uit te leggen: ik heb over de jaren vier verschillende bijrijdsters gehad. En nu ben ik zo ver dat ik liever mijn paard weg zou doen dan daar weer aan te beginnen. Voor mij nooit meer, maar dat kan met sommige dingen ook aan mij liggen hoor. Hoe ik daar mee om ga/ging of erop reageer.

Details zijn niet nodig.
Maar zo begrijp ik tenminste wel waar je je mening op baseert Lachen
Jammer dat je zelf zulke negatieve ervaringen hebt. Het kan ook gewoon goed gaan.
Persoonlijk zou ik zelf niet meer op een manege willen rijden.
Simpelweg omdat ik er niks meer leer.
Daarom is dit voor mij een perfecte oplossing en de eigenaar is ook geholpen.
Ik heb overigens af en toe wel les met dit paard bij dezelfde instructrice als de eigenaar.
Wat ook weer helpt om het paard op dezelfde manier te rijden.