Gini schreef:Maar ik vind dat waardeoordeel dat er meteen opgeplakt moet worden zo irritant. Iemand die niet doet wat jij doet zet je al meteen in de kolom 'mensen met paarden', terwijl die mensen op een ander vlak dan misschien verder gaan, beter doen, meer doen dan jij. En uiteraard is het niet erg wanneer verwachtingen niet matchen, maar daar moet toch niet meteen een waardeoordeel aan hangen van: pfuh, jij bent maar een mens met een paard. Toch?
Ik snap je punt inderdaad, het wordt ook veel als waardeoordeel gebruikt. Maar zolang je je beseft dat dat ook dan vooral een waardeoordeel vanuit iemands perspectief (prioriteiten) is en niet een vaststaand algemeen feit, vind ik het zelf nooit zo'n probleem om die omschrijvingen te gebruiken en snap ik de wat stekelige reactie die mensen soms hebben op die discussie niet zo. Zeker wanneer je je realiseert dat ook "paardenmens" juist absoluut niet altijd positief bedoeld hoeft te zijn, het stigma van mensen die niks anders in de kop hebben en dus saai en zeer beperkt zijn in hun interesses hangt daar ook hard aan. Mijn collega's denken bijv. zo over mij, daar was ik een stuk positiever uit de bus gekomen als ze mij hadden gezien als een mens met paarden
Vandaar ook de nuance dat alles relatief is, iemand kan wel vinden dat iets beter is maar dat wil niet zeggen dat het dat ook daadwerkelijk is- en inderdaad, in andere vlakken "scoort" iemand met andere prioriteiten juist weer beter. Geldt net zo hard voor mij als voor alle andere miljarden op deze aardbol