Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:13

Ik vind dat ook met deze advertentie heel lastig in te schatten is hoe moeilijk ze is. Gaat ze rechts ipv links of moet je oppassen dat je niet meteen in het zand ligt?
Het klinkt allemaal een beetje te oplettend van jou kant, je wilt alles te precies denk ik.
Denk dat het zeker leuk kan zijn hoor!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 23:20

imaudy schreef:
Ik vind dat ook met deze advertentie heel lastig in te schatten is hoe moeilijk ze is. Gaat ze rechts ipv links of moet je oppassen dat je niet meteen in het zand ligt?
Het klinkt allemaal een beetje te oplettend van jou kant, je wilt alles te precies denk ik.
Denk dat het zeker leuk kan zijn hoor!

Het probleem is dat ik dat ook niet kan zeggen. Bij mij is ze doodbraaf, maar als je haar alles zelf laat bepalen en niks durft te corrigeren weet ik niet hoe bont ze het zal maken.

Poekkie

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:22

Dat type ponies kennende zou ik eerder gokken op ‘beetje slenteren, beetje eten, draf? Wat is dat?’ Dan rodeo :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 23:25

Poekkie, in principe wel. Maaaaar, laat je haar buiten teveel grazen en doen, dan kan ze opeens omdraaien en naar huis rennen. Dat heeft ze bij mijn beste vriendin een keer geflikt. Zij durfde echter ook écht niet door te pakken, en ik zat op een ander paard, dus ik kon niet corrigeren. Beetje ongelukkige samenloop... Maar omdat ik dus ook die kant van haar heb gezien durf ik niet meer te zeggen "doodbraaf, zet je peuter er maar op".

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:39

Is het zo dat bijrijders en verzorgers steeds verwender zijn? Ik denk dat het meer de mensen zijn de specifiek op jou reactie afkomen of dat het toevallig dit moment is.

ik ken ook genoeg mensen waarvan ik denk: die zou ik niet op mijn paard laten zitten als ik die had.
Maar volgens mij zijn er ook genoeg hardwerkende bijrijders! Ik spreek hier natuurlijk als bijrijder hé :=

Ik denk persoonlijk dat het wel mee valt maar ik heb geen eigen paard dus ik kan het natuurlijk niet van 2 kanten bekijken....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:51

Nala schreef:
Poekkie, in principe wel. Maaaaar, laat je haar buiten teveel grazen en doen, dan kan ze opeens omdraaien en naar huis rennen. Dat heeft ze bij mijn beste vriendin een keer geflikt. Zij durfde echter ook écht niet door te pakken, en ik zat op een ander paard, dus ik kon niet corrigeren. Beetje ongelukkige samenloop... Maar omdat ik dus ook die kant van haar heb gezien durf ik niet meer te zeggen "doodbraaf, zet je peuter er maar op".

Oei ja snap ik hoor! Als je meewandelt bij een onzekere ruiter misschien een longeerlijn aan houden dan?

Ik vind je in elk geval heel fijn en netjes reageren :) ook al is het niet het type advertentie waar ik op zou happen, ik hoop oprecht dat je een fijne match vindt en een fijne tijd mag beleven. Moesten mijn posts soms wat betweterig of opdringerig overkomen, dat is zeker niet de bedoeling geweest.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 23:59

Poekkie schreef:
Nala schreef:

Oei ja snap ik hoor! Als je meewandelt bij een onzekere ruiter misschien een longeerlijn aan houden dan?

Ik vind je in elk geval heel fijn en netjes reageren :) ook al is het niet het type advertentie waar ik op zou happen, ik hoop oprecht dat je een fijne match vindt en een fijne tijd mag beleven. Moesten mijn posts soms wat betweterig of opdringerig overkomen, dat is zeker niet de bedoeling geweest.

Dat met de longeerlijn doe ik inderdaad ook. In de bak is dat geen optie aangezien ze de bak en de longe samen associeert met stoom afblazen. Dan mag ze van mij wel springen en bokken zolang het joligheid is en geen dominantie. Geen handige combi met een beginner _O-

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 00:34

Nala schreef:
Gezocht: iemand die het leuk en gezellig vindt samen met mij van mijn pony en de natuur te genieten.
Ik heb een leuke Mérens pony, Nala. Ze is 12 jaar oud en 1.45m groot. Ze is super lief, maar wel het typetje dat graag haar grenzen test
Ik rijd met haar vooral lange buitenritten, maar er mag met haar ook in de bak gereden, gelongeerd, grondwerk, en uiteraard geknuffeld en getut tut worden!
Mocht je ook willen rijden, dan zitten er een paar "eisen" aan. Aangezien ze maar klein is mogen haar ruiters maximaal 1.70 zijn, en vanwege de grootte van haar zadel zit er een maximum van broekmaat 36-38 aan. Mocht je het leuk vinden om met haar een beetje aan haar basis in de bak (lees: doorlopen, figuren rijden, niet als een plank door de bocht...) te werken, dan zou dat helemaal geweldig zijn!

Nala schreef:
Ik heb er inderdaad nog eens over nagedacht, wat nou echt het belangrijkste is. En ik vind de veelzijdigheid en gezelligheid leuker, al moet ik dan misschien zelf nog wat aan de ruiter "sleutelen".

Hier wil ik even op inhaken.

In eerste instantie wilde je dus een bijrijder die je pony dressuurmatig kan verbeteren, omdat jouw interesse hier simpelweg niet ligt.

Maar aan de hand van bovenstaande reactie en de herschreven advertentie, krijg ik het idee dat je op zoek bent naar iemand die het leuk vindt om samen met jou bij je paard te zijn? (en wat je verwacht wat er in werkelijkheid gedaan wordt, is me nu ook niet helemaal duidelijk meer)

Ik wil je niet bekritiseren, maar bedenk wel dat je nu (weer) een ander soort publiek aanspreekt. Als je op zoek bent naar iemand die haar verbeteren kan dan is het wel zo handig als het een ervaren ruiter betreft, daar staat tegenover dat diegene waarschijnlijk ook een mate van zelfstandigheid verlangt. Maar als je gezellig samen bij je pony wil zijn en buitenritten wil maken (met één pony?) dan wordt het juist interessant voor minder ervaren of jongere ruiters die wellicht niet zonder jouw supervisie kunnen.
In het laatste geval vraag ik me eerlijk gezegd af of je dan wel een bijrijder nodig hebt.

Kortom, ik heb het idee dat je misschien nog wat langer moet nadenken. :o

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 00:40

Lang verhaal kort: ik heb 6 jaar lang bijrijdpaarden gehad, en sinds een jaar een eigen paard. Onlangs hing er een briefje op stal dat iemand een bijrijdpaard zoekt. Ik dacht "goh, ik heb eigenlijk niemand nodig, maar ik gun het wel iemand". Dus zodoende kwam er de eerste advertentie die erg leek op die nu. Een stalgenootje kwam met het idee dat het toch handig zou zijn om iemand te vinden die bakwerk leuk vindt, als win-win situatie. En daar kwam de oorspronkelijke advertentie uit dit topic vandaan.

Mij lijkt beide wel wat, dus ik zie wel waar het schip strandt.

Ties1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 00:52

Iemand die mijn paard wou bijrijden vroeg er geld voor want zij was van mening dat mijn paard er beter van zou worden wanneer zij er op zou rijden :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 01:23

_Penotti schreef:
Citaat:
ik heb er ook oprecht heel veel van geleerd maar het kwam allemaal niet voor niks!

Ik denk dat daar nu het grootste probleem wel zit.
Paardrijden leer je niet in 104 uurtjes . Namelijk 2 jaar lang elke week een lesje dan zegt men ik rijd AL 2 jaar paard. Nee je komt net kijken. Maar dan zijn ze boos :')
En die verzorging leer je ook niet door het paard wat al opgezadeld klaar staat.

Dat echt met paarden omgaan word niet veel meer geleerd merk ik.
En dan is de overstap naar een verzorgpaard veel te groot. Waar men wel verwacht dat de ruiters meer zelfstandig zijn.
Ik vraag me wel eens af leren ze dat niet meer op de manege of alleen die dat aangeven te willen?

Dit. Dit is mijn frustratie, ze kunnen niet rijden, dus paard wordt er niet beter van, ze kunnen niet met paarden omgaan.
Mijn dame is geen manegepaard, en ik heb ze opgevoed, maar het blijft een paard, en een paard wat schrikt of even opzij stapt, of even reageert op een andere manier dan ze zouden willen, is iets wat ze simpelweg niet aankunnen.
Femke_Tweety schreef:
continue af laten weten is niet netjes, maar sommige eigenaren verwachten welhaast sloofjes die ja, dankjewel en amen zeggen tegen iedere klus en iedere voorwaarde van de ozo belangrijke eigenaar, als ik dit topic zo lees.

Oh, ze hoeven hier helemaal geen klusjes te doen :) nergens voor nodig. Maar ik heb wel voorwaarden, zoals dat ze met mijn paard moeten kunnen omgaan, en beter kunnen rijden dan manegeniveau. En gewoon komen op de afgesproken dagen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 01:33

Coentjuh schreef:
Bizar TS. Maar vroeger was dat anders, de kinderen van nu of de opvoeding van nu verpest deze generatie en ben bang dat dat steeds erger wordt.

Maak je geen zorgen, mensen geloven al letterlijk millenia dat de generatie die na hen komt totaal verdorven is, betekent hoogstens dat je oud wordt... _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 01:37

Eerlijk gezegd neem ik de reacties uit de beginpost met een korreltje zout.
Er zal vast weleens een bijdehandte reactie tussen zitten, maar zoveel enorm brutale reacties lijkt me toch een beetje sterk.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:06

Cayenne schreef:
Eerlijk gezegd neem ik de reacties uit de beginpost met een korreltje zout.
Er zal vast weleens een bijdehandte reactie tussen zitten, maar zoveel enorm brutale reacties lijkt me toch een beetje sterk.

Was het maar zo, sommigen zijn echt zo brutaal.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:41

Ik vind dit wel herkenbaar.

Toen ik voor mijn vorige paard een verzorgster zocht ben ik 2 jaar! bezig geweest om een passende verzorgster te vinden.
Ik vroeg iemand van 18+ die sterk in zijn/haar schoenen stond.
Het rijden zou in de eerste instantie zijn als ik erbij was, want paard was nogal een aparte. (niet gemeen, maar kon dominant en sterk zijn. Als je niet duidelijk was ging ze rustig rechts ipv links.)

Er heeft echt van alles gereageerd.
10 jarige die zeiden veel ervaring te hebben.
Mensen die blijkbaar de advertentie niet gelezen hadden, want als ik mijn merrie voorstelde en hun vertelde over haar streken dan trokken ze wit weg.
Anderen die na 2 keer komen het toch te ver vonden.

Uiteindelijk iemand gevonden die perfect paste en toen overleed mijn paard aan koliek......

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:55

Ik denk ook dat het een lastige is...
Als ik naar mijn eigen situatie kijk; ik heb aan beide kanten gestaan:
Als eigenaar met bijrijdster, en dan vind ik gewoon dat er na een paar keer samen gaan vertrouwen moet zijn. Met afgelegen stal dan eventueel duidelijke afspraken als in sms’en ofzo, ik neem aan dat jij daar ook vaak alleen bent?
Er bij blijven omdat je het interessant vindt, vind ik dus echt op de vingers kijken, ongeacht jouw bedoelingen. Als jij naar mij wil kijken om zelf te leren mag je me toch echt betalen hoor :D

Nu is mijn paard helaas vervroegd met pensioen en ik heb momenteel geen budget voor een nieuw (sport)paard. Dus ging ik opzoek naar een halve stal, opzich had ik geen eisen. Ik heb dus best wel wat rij ervaring, ook wedstrijd ervaring. Ik zou eventueel, wat jij wil, dus wel kunnen. Maar ik heb nu een paardje gevonden, one in a Million. Rijdt haar nu drie maanden en we gaan op jumping, wekelijks springles, zijn al gaan crossen en zondag is onze eerste oefencross. Ik betaal een fikse bijdragen maar dit paard geeft mij mogelijkheden en de eigenaar vertrouwt me en geeft me kansen...Dat is voor mij dus veel interessanter, en ik denk dus dat als gelijkaardigen de keuze hebben, jouw oorspronkelijke advertentie dus echt niet interessant genoeg is, en dan vrees ik toch echt dat dat vooral komt door dat je er altijd bij wil zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:03

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zo'n moeite hebt met de reacties van de potentiele bijrijders.
Jij hebt geen zin in bakwerk, je zoekt daar iemand voor. Iemand die een bepaald niveau, want anders heeft je pony helemaal niets aan dat bakwerk, iemand die om kan gaan met een sterk en dominant karakter, iemand met een bepaald postuur en ook nog eens iemand die het okay vind dat jij er te allen tijden bij bent, dus dat die persoon zich ook nog eens aan moet passen aan jouw tijdschema.

Oftewel, je hebt nogal wat noten op je zang en je hebt zelf geen zin in bepaalde dingen met je pony, die moet de potentiele bijrijder maar doen. En die bijrijder moet maar alles okay vinden, omdat jij geen bijdrage vraagt.

Nou de bijrijder investeert een hoop tijd in jouw pony en stelt haar kennis en kunde ter beschikking. Als de kandidaat dan vind dat die naast die tijd die geinvesteerd wordt in de opleiding van JOUW paard, bepaalde grenzen aangeeft mbt reistijd, poetstijd etc, dan vind je dat verwend en niet normaal?? Sorry, ik vind jouw houding verwend en niet normaal. Jij vraagt een dienst, hebt veel noten op je zang. De bijrijder levert jou een dienst, is niet jouw sloofje omdat jij vind dat diegene maar zijn handjes dicht mag knijpen om jouw pony op te mogen leiden.

Ik heb de indruk dat jij jezelf als een gunst gevende partij ziet waar de bijrijder maar gewoon blij mee moet zijn, maar zo is het niet. Jij bent de vragende partij, jij hebt iets nodig, de bijrijder biedt jou iets en mag daar best zijn/haar grenzen en wensen bij aangeven en anders no deal. Dat hoef jij niet af te doen als verwend en niet normaal als die persoon aangeeft geen interesse heeft in wat jij te bieden hebt, vanwege de randvoorwaarde (locatie, reistijd, poetstijd).

Denk om een bijrijder te vinden waar je langdurig goed mee door de deur kunt, je een denk-omslag moet maken. Ik ben bekend met beide kanten, als bijrijder en als eigenaar...maar voor iemand met jou houding als eigenaar, daar was ik ook nooit aan begonnen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:11

Deze nieuwe advertentie is een stuk uitnodigender.
Maar wat grenzen testen betreft dan weer niet.

Eisen vanuit eigenaar zijn naar mijn idee ook duidelijk verschillend per regio.
Hier in de buurt zoveel paarden, daar hoef je echt geen bijdrage te vragen want dan reageert er niemand.
Terwijl dat in het Westland heel normaal is.

Klusjes is denk ik ook verschillend hoe staat een paard gestald.
Hier hoeft de bijrijder dat niet, ik mest en veeg de stallen, op de dag dat er afgesproken is dat een bijrijder zou komen laat ik dat dan niet expres liggen. Komt die niet opdagen mag ik het alsnog op een tijdstip wat misschien minder goed gaat. Want mijn ervaring is dat af appen een half uurtje voor de afgesproken tijd is.
Maar een aanbieding van, zal ik een keer tuig poetsen zou ik niet uit de weg gaan.
Maar die komt zeker niet vanzelf.

Ja ik verwacht dat als iemand 3 keer in de week komt dat dit ook zo is.
Natuurlijk kan er altijd iets tussen komen.
Maar als een bijrijder dan ongeveer 1 keer in de 2 weken als gemiddelde komt is het toch over voor mij.

Ik zorg als eigenaar dat er een goed gesleepte/gesproeide/verlichte bak ligt.
De paarden er netjes bij staan, goed tuig hebben dat je gratis mag gebruiken.
er is manenspray, vliegenspray, alles mag gebruikt worden.
Dan vind ik de tegenprestatie de afgesproken tijd op komen dagen om je hobby uit te moge voeren niet teveel gevraagd.

Hoe gaat dat eigenlijk bij een manege, te laat afbellen/appen s toch de les betalen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:30

Kijk, het is heel simpel. De goede verzorgers kopen op ten duur zelf. :D

En ze zijn schaars, heel schaars.

Je moet dus als eigenaar echt wel wat goeds te bieden hebben. Want een goede verzorger/bijrijder wil ook een stukje onafhankelijkheid hebben. Ook eens een dagje gewoon niks doen met je paard, behalve tutten en doen.

Maar heb je dan constant d eigenaar van het paard in je nek hijgen, dan haken ze af. En het is jouw goed recht dat je er bij wil zijn, maar dan moet je iemand zoeken die veel sturing nodig heeft en niet de onafhankelijke, doorgewinterde paardenmensen die je eigenlijk bij je paard wilt. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:53

Kuggur schreef:
Coentjuh schreef:
Bizar TS. Maar vroeger was dat anders, de kinderen van nu of de opvoeding van nu verpest deze generatie en ben bang dat dat steeds erger wordt.

Maak je geen zorgen, mensen geloven al letterlijk millenia dat de generatie die na hen komt totaal verdorven is, betekent hoogstens dat je oud wordt... _O-

Hihi en daarbovenop, de huidige 40-ers hebben de 'jeugd van tegenwoordig' opgevoed dus is alle ellende ook nog eens dubbel en dwars onze fout *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:59

Eens met Kuggur. Ik ken alleen maar hele fijne kinderen en jongeren. Zowel in eigen familie als daarbuiten. Wel vind ik, en dat is van alle tijden en had ik ook, dat jonge mensen wat gemakkelijker zijn met poetsen, opruimen. Maar ook dat geldt zeker niet voor iedereen.

Nala, je vraagt om tekst hulp en als je die krijgt lijkt het zelfs alsof je die niet eens gelezen hebt.
Je hebt een leuk paard dus zal wel goed komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:01

Tallie1979 schreef:
Kijk, het is heel simpel. De goede verzorgers kopen op ten duur zelf. :D

En ze zijn schaars, heel schaars.

Je moet dus als eigenaar echt wel wat goeds te bieden hebben. Want een goede verzorger/bijrijder wil ook een stukje onafhankelijkheid hebben. Ook eens een dagje gewoon niks doen met je paard, behalve tutten en doen.

Maar heb je dan constant d eigenaar van het paard in je nek hijgen, dan haken ze af. En het is jouw goed recht dat je er bij wil zijn, maar dan moet je iemand zoeken die veel sturing nodig heeft en niet de onafhankelijke, doorgewinterde paardenmensen die je eigenlijk bij je paard wilt. :)

Zijn ze echt heel schaars, of vertikken ze het gewoon te betalen voor een verzorgpaard :o?

Want ik ben de laatste, bijvoorbeeld.

Mijn eigen paard is al een tijdje dood en daarvoor stond hij op vervroegd pensioen. En ik heb/had voorlopig geen zin in een tweede eigen paard/een nieuwe. In mijn vorige woonplaats kon ik een paard gaan verzorgen waar ik alles mee mocht. Lessen, wedstrijden, naar het strand, ze was meer van mij dan van de eigenaar, bij wijze van. Maar ik deed er dan ook alles voor. Iedere dag was ik er, drollen wippen, paard verzorgen, op de weide, er vanaf, losgooien in de paddock, worteltje hier, appeltje daar, als ze medicatie moest deed ik dat. Ik maakte het tuigage schoon, waste regelmatig de peesbeschermers en dekjes, hield de borstels schoon. Ik gebruikte het zadel van mijn eigen paard op haar, omdat dit tien keer beter lag dan haar eigen zadel. Zorgde voor de afspraak met de hoefsmid, de osteopaat en belde de dierenarts wanneer er een probleem was.

Genoeg eigenaren die dit zoeken voor hun paard op de dagen dat ze niet kunnen. Maar dan vervolgens wel geld vragen :D. Dank je de koekoek. Ik ben inmiddels ook gestopt met het zoeken van een verzorgpaard (ik hoef niet eens perse te rijden) :). Ooit komt er wel weer een eigen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:07

Zo te horen heb ik nog wel een paard voor je staan San87 :D

Ik herken er wel veel in in wat ik vroeger deed.
Op de afspraken maken na, al was ik er meestal wel bij, zo plande de eigenaar dat dan weer wel :P

En het aparte, dat verlang ik nu allemaal niet eens van een bijrijder.
Komen wanneer afgesproken, dat is al heel wat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:13

_Penotti schreef:
Zo te horen heb ik nog wel een paard voor je staan San87 :D

Ik herken er wel veel in in wat ik vroeger deed.
Op de afspraken maken na, al was ik er meestal wel bij, zo plande de eigenaar dat dan weer wel :P

En het aparte, dat verlang ik nu allemaal niet eens van een bijrijder.
Komen wanneer afgesproken, dat is al heel wat.

Als dat paard een beetje in de buurt staat (Rhenen en omgeving), heb ik best interesse :)).

Maar echt, het is wel een serieuze klacht aan mijn kant :o .

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:14

Helaas, dat is nogal een stukje weg ;(