lesgeven met verzorgpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:00

Tot dat hafje struikelde en op z'n plaat ging. Kind er onder. Blijvende schade aan de rug...

Leuk! Ik pak popcorn voor het gerechtshof!

Niet gediplomeerd, niet lesgeven!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:21

horsegg schreef:
Natuurlijk snap ik dat. Maar vast aan een touwtje, stappend, op een pony die te vertrouwen is. Ja sorry ik zie het erg er niet van in. Maar dat zal wel aan mijn ervaring liggen := .

Mijn fjord was 200% bomproef, toch heb ik er vaak naast gelegen.
Een misstap is zo gebeurd, het hoeft ook niet aan de ruiter of begeleider te liggen. Er kan ook iets in de omgeving gebeuren waardoor het paard flipt.

Ben er zelfs in geslaagd om er in stilstand van af te vallen :')

LoveUggs

Re: lesgeven met verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:27

horsegg schreef:
Ik ken TS persoonlijk. Over het stukje “verzekeringen etc” Dat is aan haar om de keuze te maken. Ze is 14 jaar oud! Snappen jullie dan niet dat dat heel veel schade kan aanrichten om zo aanvallend op iemand te reageren?? Nee het is niet slim om het zonder verzekering en genoeg ervaring te doen etc. Maar laat de keuze gewoon aan haar.
Natuurlijk heeft iemand van zo jong geen top ervaring maar de kindjes een half uurtje hun dag maken en waar ze elke week naar uitkijken. Nee dat kan zeker geen kwaad.

Toevallig dat je zojuist een profiel hebt aangemaakt om ts haar waanideeën goed te praten :') echt een minuut voor je post. Dag ts. Vooral doen, tot er een afdonderd, zn nek breekt en jij verkeerd handeld, zit je je hele leven mee.

horsegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:33

LoveUggs schreef:
horsegg schreef:
Ik ken TS persoonlijk. Over het stukje “verzekeringen etc” Dat is aan haar om de keuze te maken. Ze is 14 jaar oud! Snappen jullie dan niet dat dat heel veel schade kan aanrichten om zo aanvallend op iemand te reageren?? Nee het is niet slim om het zonder verzekering en genoeg ervaring te doen etc. Maar laat de keuze gewoon aan haar.
Natuurlijk heeft iemand van zo jong geen top ervaring maar de kindjes een half uurtje hun dag maken en waar ze elke week naar uitkijken. Nee dat kan zeker geen kwaad.

Toevallig dat je zojuist een profiel hebt aangemaakt om ts haar waanideeën goed te praten :') echt een minuut voor je post. Dag ts. Vooral doen, tot er een afdonderd, zn nek breekt en jij verkeerd handeld, zit je je hele leven mee.

Mijn account bestaat al wel wat langer hoor ;) Om wat meer duidelijk te zijn, sinds 2016 al. Dus niet 1 minuut voor mijn post. Weet ook niet of je een beetje kan lezen? Maar ik praat het zeker niet goed.
maar lekker zo doorgaan met al die negatieve oliebol. Slaat echt nergens op meer.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:36

Sorry je hebt gelijk. Nogsteeds vind ik dat je het goedpraat. En ja ik kan lezen. Ook ik met mijn bijna 25 jaar maak fouten. Laat staan iemand van 10 jaar jonger.

horsegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:40

LoveUggs schreef:
Sorry je hebt gelijk. Nogsteeds vind ik dat je het goedpraat. En ja ik kan lezen. Ook ik met mijn bijna 25 jaar maak fouten. Laat staan iemand van 10 jaar jonger.

Iedereen maakt fouten, inclusief ik en Llouisee. Ik ben dan nog van mening dat paardrijden sowieso gevaarlijk is. Met wie en wat je het ook doet. Ik praat het zeker niet goed en snap ook niet hoe je erbij komt. Ik heb ook mijn eerlijke mening aan haar gegeven. Haar ouders trouwens voor de doordringens vinden dit juist leuk voor haar. Want wie vind zijn/haar kind nou niet de beste? Juist elke ouder, dus laten we dat uitsluiten.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:42

Weten haar ouders dan wel van de gevaren? En dat ze verantwoordelijk zijn mocht er iemand afdonderen en zn nek breken? Denk dat als ze weten dat ze dat risico lopen, dat t ze tonnen kan gaan kosten, dat ze er toch iets anders over denken

horsegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:44

Siersma schreef:
Weten haar ouders dan wel van de gevaren? En dat ze verantwoordelijk zijn mocht er iemand afdonderen en zn nek breken? Denk dat als ze weten dat ze dat risico lopen, dat t ze tonnen kan gaan kosten, dat ze er toch iets anders over denken

Maar is dat dan niet aan haar? We kunnen zo nog 10 pagina’s doorgaan maar als Eigenaren goedkeuren doet ze het toch wel. Ik geef haar gelijk hoor! En als ze het leuk vind en het dus niet om het geld doet, doet ze het dus gratis. Of het geld gaat naar eigenaren. Dan ligt het verzekering technisch al weer anders dan als ze het geld in eigen zak houd

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:46

Aan een touwrje is er inderdaad wat minder risico maar ook dan kan een paard nog misstappen en struikelen.
Of een daas of platvlieg die de haf prikt (en platvliegen gaan de meeste paarden van uit hun plaat, als een van mijn paarden er een heeft moet ik echt een veilige plek voor mijzelf zoeken)

En zoals eerder gezegd mocht er wat gebeuren komt de verzekering geld halen, ook al zouden ouders TS niet aanklagen.

Ik vond trouwens ook dat ik goed reed op mijn 17 de, 18de.
Als ik nu de video's terug kijk vraag ik mij daadwerkelijk af hoe ik ook tot de M1 ben gekomen voor mijn emigratie.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:47

Ik zou ook het toejuichen als mijn dochter les wil gaan geven, echter zal dit pas gebeuren zodra ze haar lesgeefpapieren heeft en een verzekering afgesloten is.

En dan nog zal ze eerst haar sporen moeten verdienen, voordat ik haar echt loslaat met het lesgeven. Want ook op de opleidingen leren ze nog maar een kwart van wat goed lesgeven inhoudt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:48

LLouisee schreef:
Ik rijd nu ook op eigen risico als ik val moet ik dat betalen en niet de eigenaren

Nou... Denk daar zal de verzekering het niet helemaal eens mee zijn. Ik ben ooit gevallen van een paard van een ander (de eerste keer dat ik erop stapte) en mijn verzekering ging mij toch wel even bellen of ik van mijn eigen paard was gestuiterd of die van een ander... En dat ging dan niet over de kosten van de eerste hulp maar vooral die van de ambulance... Eigenaresse van dat paard vond het niet zo tof dat ik eerlijk was geweest. Ik was toch zelf opgestapt. Maar goed ik vond het dan weer niet zo tof dat ze met mij zo'n risico had genomen want paard bleek eerder ook wel wat heftig te hebben gereageerd en dat was mij natuurlijk niet verteld.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 13-05-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:48

horsegg schreef:
Siersma schreef:

Maar is dat dan niet aan haar? We kunnen zo nog 10 pagina’s doorgaan maar als Eigenaren goedkeuren doet ze het toch wel. Ik geef haar gelijk hoor! En als ze het leuk vind en het dus niet om het geld doet, doet ze het dus gratis. Of het geld gaat naar eigenaren. Dan ligt het verzekering technisch al weer anders dan als ze het geld in eigen zak houd
Ze blijft nog steeds aansprakelijk aangezien zij degene is die lesgeeft en toezicht houd.

horsegg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:50

myk_en_shant schreef:
Ik zou ook het toejuichen als mijn dochter les wil gaan geven, echter zal dit pas gebeuren zodra ze haar lesgeefpapieren heeft en een verzekering afgesloten is.

En dan nog zal ze eerst haar sporen moeten verdienen, voordat ik haar echt loslaat met het lesgeven. Want ook op de opleidingen leren ze nog maar een kwart van wat goed lesgeven inhoudt.

Ja maar jij weet genoeg van paarden. Llouisee haar ouders niet, ook mijne niet. Zulk soort ouders die er niks van weten juichen het volle 100% toe.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:55

horsegg schreef:
myk_en_shant schreef:

Ja maar jij weet genoeg van paarden. Llouisee haar ouders niet, ook mijne niet. Zulk soort ouders die er niks van weten juichen het volle 100% toe.

Klopt, ondertussen heb ik mijn sporen aardig verdient, maar ook ik leer nog dagelijks wat bij.
Ben nu mijzelf aan het spitsen op centered riding en het voelt nu weer alsof ik nog maar net les geef. Moet nu zoveel omdenken en weer opnieuw mijn inzichten verrijken.

Dus ook al geef je al jaren les, het blijft een leerproces.
En les geven leer je echt niet na een aantal jaren manegelessen en een aantal privelessen hebt gehad.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:05

horsegg schreef:
LoveUggs schreef:

Iedereen maakt fouten, inclusief ik en Llouisee. Ik ben dan nog van mening dat paardrijden sowieso gevaarlijk is. Met wie en wat je het ook doet. Ik praat het zeker niet goed en snap ook niet hoe je erbij komt. Ik heb ook mijn eerlijke mening aan haar gegeven. Haar ouders trouwens voor de doordringens vinden dit juist leuk voor haar. Want wie vind zijn/haar kind nou niet de beste? Juist elke ouder, dus laten we dat uitsluiten.

Leeftijd is iets wat je niet hoeft te verbinden aan fouten maken en rijtechnisch goed zijn.

Maar, wanneer iedereen hier TS een advies probeert te geven en TS toch al voor haar zelf heeft besloten wat ze gaat doen dan vraag ik me af waarom je een topic opent.
En het komt erg kinderachtig over, hoe TS reageert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:29

Elvirawortel schreef:
En waarom zou een 21-jarig fit paard geen travers meer kunnen doen, kans lijkt me groot dat jij niet weet waar het knopje zit. Dat knopje zit op de hals, aan de linkerkant, bij haflingers is ie meestal geel.

Ik dacht echt; wtf lees ik nou? :+

Het eerste gedeelte was namelijk zo serieus :')

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:28

Nou, aan een lijntje kan ook veel gebeuren hoor. Mijn zus is eraf gevallen aan het lijntje, pony wou nog natrappen ook. Sindsdien is ze gestopt met rijden.

Waarom open je een topic als je niet wil dat er gereageerd wordt?

En TS wordt hier niet afgebroken. Er wordt enkel gezegd dat het geen goed idee is om les te gaan geven, dat er heel wat risico’s aan verbonden zijn en ze dit al helemaal niet op haar eentje kan beslissen.
Ja het kan goed gaan, maar het moet maar eens fout gaan. Het kan fout gaan bij iedereen, ook bij gediplomeerde lesgevers, maar dan is verzekerd zijn en goed weten hoe je moet handelen echt wel welkom!

Ik snap dat TS de risico’s er niet van inziet. Dat zal wel komen met de leeftijd. Maar net omdat TS die risico’s niet ziet, proberen mensen TS op de risico’s te wijzen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:44

Dan een praktijkvoorbeeld, wellicht helpt dat.

Meisje dat ik ken zat in een staplesje op een doodbraaf paard. Echt dood en doodbraaf, zetten geen stap verkeerd. Het meisje kon nog niet rijden, ze was net begonnen. Dus ook nog geen balans etc. Het doodbrave oudere kipmakke paard "schrok" van een eend in sloot, en week iets van de hoefslag af met een kleine tempoversnelling; het paard deed serieus maar iets van anderhalve drafpas naar binnen. Elke ruiter met een paar manegelessen had dat kunnen uitzitten en had er om gelachen, want sjonge jonge "die dooie deed ook eens wat". Maar omdat het meisje net begonnen was, al iets bang was aangelegd en niet ontspannen zat, geen balans had en dus ook niet voorbereid was op een onverwachte beweging, ging zij rechtdoor over de nek terwijl paard dus zijwaarts ging.

Ze strekte tijdens de val beide armen naar voren om zich op te vangen, en landde ongelukkig op haar handen. Resultaat was 2 gebroken polsen en een gescheurde ruggenwervel, en 3 weken ziekenhuisopname (platliggen). Stomste ongeluk OOIT, braafste beginnersknol ooit.

Als jij daar staat als instructrice, dan komt die verzekering van dat meisje bij jou verhaal halen. En ook al is het het braafste paard van de wereld en heb je hem aan een touw, of kindje mag een klein stukje los stappen, een ongeluk zit in een heel klein hoekje! En dat wil je jezelf als 14-jarige niet op de hals halen.

Bovendien vraag ik me af of de eigenaren van de paarden a) wel weten dat je dit van plan bent, b) akkoord zijn en c) de gevolgen overzien...

Maar goed, wat weten wij nou, ik zou zeggen, gewoon doen! Leuk joh! :j :')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:52

Barbet schreef:
Maar zo deden wij dat vroeger ook zo hoor, alleen hadden we het niet over 'les geven'.
In mijn kinder/tienertijd hadden wij pony's aan huis.
Daar mochten ook wel eens vriendjes/vriendinnetjes/neefjes/nichtjes op.
Ik stond daar dan ook bij aanwijzingen te geven.
Toen was er nog geen Bokt, maar in deze tijd had ik het waarschijnlijk ook wel les geven genoemd :)
Ik snap eigenlijk niet waar iedereen zo'n ophef om maakt, dat een meisje van 14 of 15 jaar zulke ideeën heeft of zelfs uitvoert.

Hier ben ik het toch wel mee eens hoor..
En ik vind in ieder geval dat de TS wél wordt afgebroken.
Als je leest welke worst-case-scenario's hier passeren...het gaat alleen maar over aansprakelijkheid, verzekeringen, vallen, (inclusief een gebroken nek...), arme pony's, slecht leren rijden, enz.
En dat pagina's lang... wat voegt dat nog toe?

Een beetje overdreven. TS is 14 of 15 en heeft gewoon wat leuks bedacht voor haarzelf, de verzorghaffen en kindjes uit de buurt. Het is goed dat ze weet dat ze voorzichtig moet zijn en dat er risico's zijn, maar om nou te zeggen dat dit op voorhand volstrekt onverantwoord is vind ik wat overdreven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:06

Kendra schreef:
Barbet schreef:
Maar zo deden wij dat vroeger ook zo hoor, alleen hadden we het niet over 'les geven'.
In mijn kinder/tienertijd hadden wij pony's aan huis.
Daar mochten ook wel eens vriendjes/vriendinnetjes/neefjes/nichtjes op.
Ik stond daar dan ook bij aanwijzingen te geven.
Toen was er nog geen Bokt, maar in deze tijd had ik het waarschijnlijk ook wel les geven genoemd :)
Ik snap eigenlijk niet waar iedereen zo'n ophef om maakt, dat een meisje van 14 of 15 jaar zulke ideeën heeft of zelfs uitvoert.

Hier ben ik het toch wel mee eens hoor..
En ik vind in ieder geval dat de TS wél wordt afgebroken.
Als je leest welke worst-case-scenario's hier passeren...het gaat alleen maar over aansprakelijkheid, verzekeringen, vallen, (inclusief een gebroken nek...), arme pony's, slecht leren rijden, enz.
En dat pagina's lang... wat voegt dat nog toe?

Een beetje overdreven. TS is 14 of 15 en heeft gewoon wat leuks bedacht voor haarzelf, de verzorghaffen en kindjes uit de buurt. Het is goed dat ze weet dat ze voorzichtig moet zijn en dat er risico's zijn, maar om nou te zeggen dat dit op voorhand volstrekt onverantwoord is vind ik wat overdreven....

Hier ben ik het ook wel mee eens. Altijd dat “wat als....” en alsof we zelf nooit jong zijn geweest. Alsof ze absoluut verboden moet worden zulke ideeën überhaupt te hebben.

Maar hoe TS vervolgens reageert, puberaal en mega eigenwijs, dan denk ik: ik zou dit niet doen. Ik vind wel dat TS zich overschat met haar kennis en kunde. Voor simpel wat rondjes stappen, ach... maar denken de basis te beheersen na wat lesjes? Oei...

Overigens er vanuit gaan dat de eigenaren het wel een goed idee vinden staat me het meeste tegen, dat vind ik echt niet oké. Dan denk ik: je bent hier nog niet klaar voor.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:52

Ja natuurlijk altijd dat ‘wat als’. Paarden zijn prooidieren, vluchtdieren. Zoals mensen zeggen onvoorspelbaar, daar ben ik het niet mee eens want paarden geven altijd minstens een aantal waarschuwingen voordat ze het beu zijn en trappen. Maar er kan altijd een eend uit de sloot vliegen of een beest het paard prikken, paard maakt even een onverwachte beweging en hop, daar lig je als je geen balans en 0 ervaring hebt. Jullie reacties zijn allemaal handjes voor de ogen want het meisje heeft zo’n leuk idee voor zichzelf bedacht. Zo leuk is het idee niet meer als het kindje er schreeuwend van de pijn naast ligt :)
Weet in godsnaam waar je mee bezig bent voordat je begint aan paarden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:53

Ongeacht welke leeftijd, is het gewoon zeer onverstandig. Je moet de veiligheid van je ruiter en paard in acht nemen en met de geringe ervaring van ts is dit onmogelijk om te doen.

Wil ts echt les gaan geven, doe dan de opleiding en kijk dan verder nadat je een verzekering afgesloten hebt.

Het is absoluut niet dat we ts het niet gunnen. Maar ik als paardrij-instructrice weet ik wat voor risico's eraan vastkleven als je dit niet via de correcte weg gaat doen.

Tijdens de opleiding wordt je echt op het hart gedrukt om een verzekering af te sluiten en veiligheid voor alles te zetten.

Goed en veilig les geven is iets wat je niet zomaar kunt en doet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 04:22

Toen ik op volwassen leeftijd mijn eerste eigen paard kocht dacht ik ook; groen paard? Moet kunnen, ik heb immers jaren ervaring! Zelfs wedstrijd-ervaring. >;)
Paard aan huis, zonder hulp van ouders of andere mede-volwassene.
Wat naïef :+ maar, ik heb er heel veel van geleerd! Het was afzien de eerste jaren.

Toch, zelfs een 20-er kan nog behoorlijke inschattingsfoutjes maken.

Voor het echte instructie-werk heb je gewoon een diploma nodig, heel veel rij-ervaring en het liefst niet op je verzorgpony’s. Toch vind ik een kind een rondje laten lopen op een pony niet heel erg. Het continue op TS inhakken staat me gewoon tegen.

TS; je kunt ook vragen bij de manege of je daar wat mee mag kijken en meehelpen? Om wat te leren en misschien een zakcentje te verdienen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:02

Karma schreef:
Toen ik op volwassen leeftijd mijn eerste eigen paard kocht dacht ik ook; groen paard? Moet kunnen, ik heb immers jaren ervaring! Zelfs wedstrijd-ervaring. >;)
Wat naïef :+ maar, ik heb er heel veel van geleerd! Het was afzien de eerste jaren.

Voor het echte instructie-werk heb je gewoon een diploma nodig, heel veel rij-ervaring en het liefst niet op je verzorgpony’s. Toch vind ik een kind een rondje laten lopen op een pony niet heel erg. Het continue op TS inhakken staat me gewoon tegen.

TS; je kunt ook vragen bij de manege of je daar wat mee mag kijken en meehelpen? Om wat te leren en misschien een zakcentje te verdienen?

Maar ts had het echt over lesgeven en niet over een simpel rondje rondstappen aan touw.
Zodra je een betaalde dienst levert, ben je eindverantwoordelijke over wat je bied. En daarvoor is ze niet bevoegd: paarden van een ander, geen diploma, geen verzekering, moet ik nog doorgaan...

Het is niet inhakken op haar, het is haar beschermen voor een grote fout.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:44

myk_en_shant schreef:
Karma schreef:

Maar ts had het echt over lesgeven en niet over een simpel rondje rondstappen aan touw.
Zodra je een betaalde dienst levert, ben je eindverantwoordelijke over wat je bied. En daarvoor is ze niet bevoegd: paarden van een ander, geen diploma, geen verzekering, moet ik nog doorgaan...

Het is niet inhakken op haar, het is haar beschermen voor een grote fout.

Dit heb ik nu al meerdere keren zien langskomen in dit topic, maar dat klopt in de regel gewoon niet. Zie dit artikel: https://www.horses.nl/articles/adv-zond ... prakelijk/

In de basis is de eigenaar van het paard aansprakelijk (wat TS niet is). Dit is slechts anders bij een grove fout. Maar in dat geval ben je ook aansprakelijk als je wel een diploma zou hebben. Het diploma maakt dan niet meer uit:

Citaat:
Als de instructeur niets te verwijten valt, is het uitgangspunt dat de bezitter van het paard aansprakelijk is voor de schade. Als het gaat om een manegeles is de manege dus aansprakelijk. Echter, de ruiter kiest er zelf voor om op een paard te gaan zitten, terwijl hij weet dat dit risico’s met zich meebrengt. De aansprakelijkheid wordt dan ook meestal verdeeld: vijftig procent voor de manege en vijftig procent voor de ruiter. Geef je les aan iemand op zijn of haar eigen paard, dan geldt ook de regel dat de bezitter van het paard (vaak de ruiter zelf) aansprakelijk is voor de schade.

Sterker nog een diploma en veel ervaring kan er voor zorgen dat fouten eerder worden aangerekend:

Citaat:
Sterker nog: van een jong iemand die zonder diploma een ander met springen helpt en een verkeerde afstand in een dubbel bouwt, mag minder worden verwacht dan van iemand die gediplomeerd springinstructeur is. Een gediplomeerd instructeur zal een fout dus eerder worden aangerekend. Hij heeft er immers voor geleerd.

Neemt niet weg dat het erg onverstandig is als TS op andermans paard les gaat geven, juist omdat dit er voor zorgt dat de eigenaar van de verzorgpaarden voor de kosten kan opdraaien.