Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horsegg schreef:Natuurlijk snap ik dat. Maar vast aan een touwtje, stappend, op een pony die te vertrouwen is. Ja sorry ik zie het erg er niet van in. Maar dat zal wel aan mijn ervaring liggen.
horsegg schreef:Ik ken TS persoonlijk. Over het stukje “verzekeringen etc” Dat is aan haar om de keuze te maken. Ze is 14 jaar oud! Snappen jullie dan niet dat dat heel veel schade kan aanrichten om zo aanvallend op iemand te reageren?? Nee het is niet slim om het zonder verzekering en genoeg ervaring te doen etc. Maar laat de keuze gewoon aan haar.
Natuurlijk heeft iemand van zo jong geen top ervaring maar de kindjes een half uurtje hun dag maken en waar ze elke week naar uitkijken. Nee dat kan zeker geen kwaad.
LoveUggs schreef:horsegg schreef:Ik ken TS persoonlijk. Over het stukje “verzekeringen etc” Dat is aan haar om de keuze te maken. Ze is 14 jaar oud! Snappen jullie dan niet dat dat heel veel schade kan aanrichten om zo aanvallend op iemand te reageren?? Nee het is niet slim om het zonder verzekering en genoeg ervaring te doen etc. Maar laat de keuze gewoon aan haar.
Natuurlijk heeft iemand van zo jong geen top ervaring maar de kindjes een half uurtje hun dag maken en waar ze elke week naar uitkijken. Nee dat kan zeker geen kwaad.
Toevallig dat je zojuist een profiel hebt aangemaakt om ts haar waanideeën goed te pratenecht een minuut voor je post. Dag ts. Vooral doen, tot er een afdonderd, zn nek breekt en jij verkeerd handeld, zit je je hele leven mee.
LoveUggs schreef:Sorry je hebt gelijk. Nogsteeds vind ik dat je het goedpraat. En ja ik kan lezen. Ook ik met mijn bijna 25 jaar maak fouten. Laat staan iemand van 10 jaar jonger.
Siersma schreef:Weten haar ouders dan wel van de gevaren? En dat ze verantwoordelijk zijn mocht er iemand afdonderen en zn nek breken? Denk dat als ze weten dat ze dat risico lopen, dat t ze tonnen kan gaan kosten, dat ze er toch iets anders over denken
LLouisee schreef:Ik rijd nu ook op eigen risico als ik val moet ik dat betalen en niet de eigenaren
horsegg schreef:Ze blijft nog steeds aansprakelijk aangezien zij degene is die lesgeeft en toezicht houd.Siersma schreef:Weten haar ouders dan wel van de gevaren? En dat ze verantwoordelijk zijn mocht er iemand afdonderen en zn nek breken? Denk dat als ze weten dat ze dat risico lopen, dat t ze tonnen kan gaan kosten, dat ze er toch iets anders over denken
Maar is dat dan niet aan haar? We kunnen zo nog 10 pagina’s doorgaan maar als Eigenaren goedkeuren doet ze het toch wel. Ik geef haar gelijk hoor! En als ze het leuk vind en het dus niet om het geld doet, doet ze het dus gratis. Of het geld gaat naar eigenaren. Dan ligt het verzekering technisch al weer anders dan als ze het geld in eigen zak houd
myk_en_shant schreef:Ik zou ook het toejuichen als mijn dochter les wil gaan geven, echter zal dit pas gebeuren zodra ze haar lesgeefpapieren heeft en een verzekering afgesloten is.
En dan nog zal ze eerst haar sporen moeten verdienen, voordat ik haar echt loslaat met het lesgeven. Want ook op de opleidingen leren ze nog maar een kwart van wat goed lesgeven inhoudt.
horsegg schreef:myk_en_shant schreef:Ik zou ook het toejuichen als mijn dochter les wil gaan geven, echter zal dit pas gebeuren zodra ze haar lesgeefpapieren heeft en een verzekering afgesloten is.
En dan nog zal ze eerst haar sporen moeten verdienen, voordat ik haar echt loslaat met het lesgeven. Want ook op de opleidingen leren ze nog maar een kwart van wat goed lesgeven inhoudt.
Ja maar jij weet genoeg van paarden. Llouisee haar ouders niet, ook mijne niet. Zulk soort ouders die er niks van weten juichen het volle 100% toe.
horsegg schreef:LoveUggs schreef:Sorry je hebt gelijk. Nogsteeds vind ik dat je het goedpraat. En ja ik kan lezen. Ook ik met mijn bijna 25 jaar maak fouten. Laat staan iemand van 10 jaar jonger.
Iedereen maakt fouten, inclusief ik en Llouisee. Ik ben dan nog van mening dat paardrijden sowieso gevaarlijk is. Met wie en wat je het ook doet. Ik praat het zeker niet goed en snap ook niet hoe je erbij komt. Ik heb ook mijn eerlijke mening aan haar gegeven. Haar ouders trouwens voor de doordringens vinden dit juist leuk voor haar. Want wie vind zijn/haar kind nou niet de beste? Juist elke ouder, dus laten we dat uitsluiten.
Elvirawortel schreef:En waarom zou een 21-jarig fit paard geen travers meer kunnen doen, kans lijkt me groot dat jij niet weet waar het knopje zit. Dat knopje zit op de hals, aan de linkerkant, bij haflingers is ie meestal geel.
Barbet schreef:Maar zo deden wij dat vroeger ook zo hoor, alleen hadden we het niet over 'les geven'.
In mijn kinder/tienertijd hadden wij pony's aan huis.
Daar mochten ook wel eens vriendjes/vriendinnetjes/neefjes/nichtjes op.
Ik stond daar dan ook bij aanwijzingen te geven.
Toen was er nog geen Bokt, maar in deze tijd had ik het waarschijnlijk ook wel les geven genoemd![]()
Ik snap eigenlijk niet waar iedereen zo'n ophef om maakt, dat een meisje van 14 of 15 jaar zulke ideeën heeft of zelfs uitvoert.
Kendra schreef:Barbet schreef:Maar zo deden wij dat vroeger ook zo hoor, alleen hadden we het niet over 'les geven'.
In mijn kinder/tienertijd hadden wij pony's aan huis.
Daar mochten ook wel eens vriendjes/vriendinnetjes/neefjes/nichtjes op.
Ik stond daar dan ook bij aanwijzingen te geven.
Toen was er nog geen Bokt, maar in deze tijd had ik het waarschijnlijk ook wel les geven genoemd![]()
Ik snap eigenlijk niet waar iedereen zo'n ophef om maakt, dat een meisje van 14 of 15 jaar zulke ideeën heeft of zelfs uitvoert.
Hier ben ik het toch wel mee eens hoor..
En ik vind in ieder geval dat de TS wél wordt afgebroken.
Als je leest welke worst-case-scenario's hier passeren...het gaat alleen maar over aansprakelijkheid, verzekeringen, vallen, (inclusief een gebroken nek...), arme pony's, slecht leren rijden, enz.
En dat pagina's lang... wat voegt dat nog toe?
Een beetje overdreven. TS is 14 of 15 en heeft gewoon wat leuks bedacht voor haarzelf, de verzorghaffen en kindjes uit de buurt. Het is goed dat ze weet dat ze voorzichtig moet zijn en dat er risico's zijn, maar om nou te zeggen dat dit op voorhand volstrekt onverantwoord is vind ik wat overdreven....
Karma schreef:Toen ik op volwassen leeftijd mijn eerste eigen paard kocht dacht ik ook; groen paard? Moet kunnen, ik heb immers jaren ervaring! Zelfs wedstrijd-ervaring.![]()
Paard aan huis, zonder hulp van ouders of andere mede-volwassene.
Wat naïefmaar, ik heb er heel veel van geleerd! Het was afzien de eerste jaren.
Toch, zelfs een 20-er kan nog behoorlijke inschattingsfoutjes maken.
Voor het echte instructie-werk heb je gewoon een diploma nodig, heel veel rij-ervaring en het liefst niet op je verzorgpony’s. Toch vind ik een kind een rondje laten lopen op een pony niet heel erg. Het continue op TS inhakken staat me gewoon tegen.
TS; je kunt ook vragen bij de manege of je daar wat mee mag kijken en meehelpen? Om wat te leren en misschien een zakcentje te verdienen?
myk_en_shant schreef:Karma schreef:Toen ik op volwassen leeftijd mijn eerste eigen paard kocht dacht ik ook; groen paard? Moet kunnen, ik heb immers jaren ervaring! Zelfs wedstrijd-ervaring.![]()
Paard aan huis, zonder hulp van ouders of andere mede-volwassene.
Wat naïefmaar, ik heb er heel veel van geleerd! Het was afzien de eerste jaren.
Toch, zelfs een 20-er kan nog behoorlijke inschattingsfoutjes maken.
Voor het echte instructie-werk heb je gewoon een diploma nodig, heel veel rij-ervaring en het liefst niet op je verzorgpony’s. Toch vind ik een kind een rondje laten lopen op een pony niet heel erg. Het continue op TS inhakken staat me gewoon tegen.
TS; je kunt ook vragen bij de manege of je daar wat mee mag kijken en meehelpen? Om wat te leren en misschien een zakcentje te verdienen?
Maar ts had het echt over lesgeven en niet over een simpel rondje rondstappen aan touw.
Zodra je een betaalde dienst levert, ben je eindverantwoordelijke over wat je bied. En daarvoor is ze niet bevoegd: paarden van een ander, geen diploma, geen verzekering, moet ik nog doorgaan...
Het is niet inhakken op haar, het is haar beschermen voor een grote fout.
Citaat:Als de instructeur niets te verwijten valt, is het uitgangspunt dat de bezitter van het paard aansprakelijk is voor de schade. Als het gaat om een manegeles is de manege dus aansprakelijk. Echter, de ruiter kiest er zelf voor om op een paard te gaan zitten, terwijl hij weet dat dit risico’s met zich meebrengt. De aansprakelijkheid wordt dan ook meestal verdeeld: vijftig procent voor de manege en vijftig procent voor de ruiter. Geef je les aan iemand op zijn of haar eigen paard, dan geldt ook de regel dat de bezitter van het paard (vaak de ruiter zelf) aansprakelijk is voor de schade.
Citaat:Sterker nog: van een jong iemand die zonder diploma een ander met springen helpt en een verkeerde afstand in een dubbel bouwt, mag minder worden verwacht dan van iemand die gediplomeerd springinstructeur is. Een gediplomeerd instructeur zal een fout dus eerder worden aangerekend. Hij heeft er immers voor geleerd.