De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:06

Annet_Dottie schreef:
anjali schreef:
Wat een afschuwelijke mensen!Eigenlijk zou je aangifte moeten doen hiervan.

Is allemaal gedaan toendertijd hoor, direct binnen 2 uur toen we van de stal terug kwamen met een lege trailer stonden we bij de politie, heb 3 week moeten zwijgen ivm het "onderzoek" om vervolgens te horen te krijgen dat het een civiele zaak was en dat als ik wat wou ik ermee naar de rechter zou moeten, dus dan zouden we maanden verder geweest zijn.
Tevens had ik alle bewijzen (mailcontact over de betaling, over hoe alles gegaan is, hoe ze officieel echt van mij was maar dus ook dat ik al maanden niks van die vrouw had gehoord al voordat ik verhuisde met de pony dus dat het uberhaupt allemaal als verrassing kwam) de stalhouders hebben alles dezelfde middag opgebiecht en uitgelegd aan mijn vader aan de telefoon. Uiteindelijk is mijn pony dus via een oproep op Facebook gevonden en werd ik gebeld door de pensionstal houdster waar ze dus op stal stond..

En inmiddels weer terug hoop ik toch?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:33

anjali schreef:
Amber_anne schreef:

Dat ze niet vraagt of ze haar vriendje mee mag nemen vind ik niet heel raar. Ik vind het vaak ook fijner als ik niet weet wie ik ga ontmoeten dat er iemand mee is, je weet maar nooit.
Wat er verder is gebeurd is natuurlijk helemaal niet oké en totaal ongepast

Maar ts ergerde er zich aan dat de would-be bijrijdster voortdurend zat te plakken en kleven met haar vriendje. Dat maakt toch geen serieuze indruk als je naar een paard komt kijken.

Dat snap ik vandaar dat ik had gezegd dat het totaal ongepast was wat er voor de rest was gebeurd.
Maar verder staat er specifiek dat ze het raar vond dat er niks is gevraagd. Daarop mijn uitleg

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:56

Ik ging een keertje kijken bij een oud bekende die een bijrijpaardje voor mij had. Een wat oudere haflinger die op een wei stond in het bos, mocht gewoon lekker buitenritten rijden. Totdat ik het dier zag, de rug was zo week dat hij tussen de koten hing, en daar reed zij nog gerust op... heb maar bedankt.

een advertentie gezet op marktplaats dat ik een bijrij of verzorgpaard zocht. Werd ik gebeld (hier na ook nooit meer mijn telnr op marktplaats gezet) door een man die een groepje haflingers had, waarvan een hengst. Begon de man te praten over het dekken, over mannelijk zaad en hoe dat overvloedig uit de merries kwam zetten. Hij wou mij welk komen ophalen zodat ik geen koste maakte aan vervoer. .... ben er nog ietswat getraumatiseerd over... zet NOOIT je tlnr op marktplaats bij dit soort advertenties...

Kreeg voordat ik verhuisde naar Koog aan de Zaan al een paard aangeboden. Een 5 jarige tinkermerrie die doorgereden moest worden. Stond op een tinkerstal, zag er allemaal heel gezellig uit. Het doorrijden bleek iets meer voet in aarde te hebben, paardje was erg onzeker, snel boos en uit haar doen.. heeft een jaar geduurd voordat we normaal door de bak konden. Maar het is gelukt! Ik had een goeie band met haar, en omdat de eigenaar dat ook inzag heb ik haar voor een mooie prijs kunnen overkopen. Het kan ook goed lopen :) Als je je bedenkt dat we eerder niet eens konden draven zonder protest, en we nu spring-lessen hebben en zelfs een paar keer een cross-les... en buitenritten in overvloed!!! kun je wel zeggen dat het een heel ander paard is geworden.

Een zeer sensiebele jonge merrie doorrijden, of ik dat wou doen omdat ik 'rustig en geduldig was' Maar natuurlijk! Heeft lang geduurd voordat ik haar lang en laag had, en rustig. Totdat de 'plaatselijke' springruiter die eens in de zoveel tijd op die man zijn paarden reed langs kwam. Trok het dier direct in de krul omdat het zo'n wilde was.... heb staan huilen als een klein kind.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:04

Amber_anne schreef:
ArankaM schreef:
Ze had ook niet gevraagd of ze haar vriendje mee mocht nemen, dat vond ik ook niet netjes.

Dat ze niet vraagt of ze haar vriendje mee mag nemen vind ik niet heel raar. Ik vind het vaak ook fijner als ik niet weet wie ik ga ontmoeten dat er iemand mee is, je weet maar nooit.
Wat er verder is gebeurd is natuurlijk helemaal niet oké en totaal ongepast

Het is natuurlijk begrijpelijk dat ze iemand mee wil nemen voor haar veiligheid, maar het gaat mij om het principe. Ik had niet verwacht dat er iemand mee zou komen. Als je iemand uitnodigd bij je thuis dan neemt iemand ook niet zomaar een vriend mee zonder het te vragen. Als ze het gevraagd had, had ik dat prima gevonden.

friendly

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:06

Vind het meenemen van vriendjelief nog een ding... maar als je dan iemand meenemen ga dan niet diegene aflebberen en heb ff respect voor de mensen om je heen en de reden waarom je daar komt. Kom op zeg. Ga dan ergens anders elkaar aflebberen..

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:07

ik heb ook een paard voor iemand gereden. Ruim 5 jaar bijgereden 2-3/week. Win-win situatie, zij geen tijd en ik mocht lessen en op wedstrijd etc.
Maar de ene op de andere dag, kreeg ik een berichtje, ik heb mijn paard verhuisd, bedankt en tot ziens. Heb het paard nooit meer gezien, het was al weg toen ik op stal kwam. Ben er echt kapot van geweest..
Maar nu heb ik inderdaad mijn eigen kanjer en kan ik lekker mijn eigen ding doen :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:29

Wat een verhalen zeg :wow: Hier gelukkig bijna altijd netjes alles afgehandeld, gelukkig!

Wel een pony 'bijgereden' bij een meisje thuis. Maximaal 5x geweest, eerste paar keren waren 'proefritjes', daarna zou ik gaan betalen. Prima allemaal. Kreeg alleen na die paar keer komen te horen dat de pony in kwestie verkocht werd (en stond vrijwel meteen online te koop). Heb toen aangegeven dat ik dan graag per direct wilde stoppen. Toen kreeg ik een nare reactie dat ik nog niet betaald had terwijl ik wel had gereden en haar spullen had gebruikt etc. Nou ben ik geen moeilijk mens en wou ik dus gerust wat betalen voor de keren dat ik geweest was, maar zij wilde dus absoluut de afgesproken €100 hebben (die normaal op maandbasis was). Ging ook gemeen roddelen tegen mensen dus heb maar niet betaald en contact verder verbroken... Bij dezelfde eigenaar zou ik ook geen klusjes hoeven doen maar toen ik een keertje kwam rijden vroeg ze me alsnog of ik misschien 'even' mee wilde helpen met de box uitmesten. Prima, geen probleem, tot ik daar een uur stond te zwoegen in één box omdat de stallen amper werden uitgemest en ze zowat tot de knieën in de mest stonden -O-

Ook een keertje een rare reactie gehad op een advertentie waarin ik een verzorgpony/bijrijdpaard zocht. Kreeg een mailtje van een man die wel een paard had staan aan huis die ik aandacht en beweging mocht geven. Verder amper informatie over het paard in kwestie ("het is een mannetje"), en hij leek daarnaast meer interesse te hebben in hoe ik er precies uit zag dan mijn ervaring met paarden := brrrr toch eng dat zulke mensen pennymeisjes kunnen benaderen als je erover nadenkt...

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:39

Ik heb verschillende 'bijrijders' gehad die mijn pony reden als ik een weekend of week weg was.

Pony een keer met kapotte mondhoeken terug gevonden in stal. Ik reed toen bitloos, maar dat durfde de bijrijder niet en had toen met bit gereden. (als je het rijden kunt noemen)

Een andere keer de pony na een week terug gezien met oud bloed aan onderbenen en peesbeschermers. Was waarschijnlijk van het schuren. Bijrijder had elke dag geborsteld, maar bloed niet gezien. (yea right!!)

Ook wel hele lieve bijrijders gehad. Eigenlijk te lief en onervaren voor mijn pony.

Mensen onder de 18 wil ik sowieso niet als bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:48

friendly schreef:

Dit is in 2014 allemaal gebeurd, maar na een maand is ze inderdaad weer terug gekomen bij mij :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:53

Er kwam een meisje bij mij op stal om mijn oud verzorgpaard te verzorgen. Want ik had de andere zelf gekocht :+

Vaak aangegeven verkoop je hem niet ? Nee hij gaat niet weg. Maar als je hier bent mag je der altijd op.

Toen kreeg ik echt eens een bericht ja mag ik ook op hem rijden ? Geen probleem pak maar je weet de spullen liggen.
Ik denk 2 weken later krijg ik een bericht als ik haar wou betalen per keer dat ze met hem ging rijden. En ze zou hem dan echt een uur aan het werk zetten.

Heb haar maar vriendelijk bedankt, dat ik niet ga betalen om haar op mijn paard te laten rijden als ik niet echt iemand nodig had. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:31

Een bijrijdpaard nemen die een half uur rijden verderop staat. Vooraf afgesproken dat ik geen bijdrage zou betalen omdat ik al €100 p er maand aan benzine kwijt was en dat voor mij als student al veel geld was. Paard verder doorrijden en meerdere malen per week alle paarden voeren en binnen zetten zodat de eigenaar niet naar stal hoefde te komen. Na een paar maanden van de buren van de stal te horen krijgen dat er ieder weekend andere personen kwamen proefrijden. Uiteindelijk na een jaar kreeg ik een telefoontje dat ik €150 per maand moest gaan betalen om te rijden. Als student met een inkomen van €400 per maand kon ik dit niet missen en gezegd dat dit helaas niet mogelijk was. Nooit meer iets van gehoord en uiteindelijk een aantal dagen later kreeg ik van de buren van de stal te horen dat ik heel snel mijn spullen moest ophalen omdat hij daar wilde vertrekken en ik anders mijn spullen niet meer terug zou zien. Snel er naar toe gegaan en inmiddels was al een set peeskappen weg. Nooit meer iets van hem gehoord. Ik kreeg voorheen altijd te horen hoe blij ze met me waren...

Vervolgens een jaar niet gereden vanwege studie en toen to h overnieuw gaan zoeken. Terecht gekomen bij een mevrou in het dorp. Paard zou zz lopen. Nou paar was niet vooruit te branden en moest letterlijk in draf geschopt worden en was zo stijf als een plank. Nog geen b niveau dus. Paard kreeg niet veel te eten want er was geen geld voor. Paard leefde op pulp. Buiten rijden zou gevaarlijk zijn want ze was al met hem in de sloot beland. Toch met hem gaan buitenrijden en paard was niet gevaarlijk maar had gewoon een duidelijke leider nodig. Uiteindelijk begon het paard steeds meer af te vallen en dit aangekaart. Je kon zn ribben al duidelijk zien. Was volgens hen niks aan de hand. Moest maar gewoon doorrijden. Dierenarts was geen geld voor en ik kon het niet meer aanzien dat hij steeds magerder werd en uiteindelijk gestopt.

En nu al bijna 2 jaar paardloos helaas. Maar ik heb geen zin meer in de teleurstellingen steeds. Ik wacht wel tot ik over een aantal jaren mijn eigen paard kan kopen.

Gelukkig ook jaren gereden voor hele fijne mensen!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:39

Annet_Dottie schreef:
friendly schreef:

Dit is in 2014 allemaal gebeurd, maar na een maand is ze inderdaad weer terug gekomen bij mij :)

Gelukkig

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:55

Wat bizar eigenlijk, als je als eigenaar niet eens fatsoenlijke voeding kan betalen dan gast het toch mis.
Zelf heb ik niet het budget van de wereld maar zodra ze er lichamelijk onder gaan lijden gaan ze de verkoop in of breng ik ze weg.
Eten en drinken zijn toch wel hun eerste levensbehoefte

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 00:52

Wat een verhalen zeg..
Gelukkig heb ik met mijn eigen bijrijdsters nooit problemen gehad (behalve dan eentje een keer een stalgenoot erop heeft laten zitten nadat die haar heeft staan pushen dat ze wel zou laten zien hoe het moest. Meisje was twaalf, heb het haar vergeven.)

puppy1128 schreef:
Oef, mijn eigen(!!) Paard kost niet eens zoveel. Als ik dat zou vragen maak ik nog winst. Ik denk dat ik een paard erbij ga kopen en 3 verzorgers ga zoeken, alle 3 even 250 betalen. Hoppa. Oh en dan na een jaartje weer verkopen natuurlijk. <<) :+

Nou ik had dus op mijn eerste stal een vrouw met vier bijrijders die alle drie €70 neertelden om een keer per week te mogen rijden. De stalling kostte volgens mij €150 dus die hield er dikke winst aan over :=.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:20

_lauraaa_ schreef:
Een bijrijdpaard nemen die een half uur rijden verderop staat. Vooraf afgesproken dat ik geen bijdrage zou betalen omdat ik al €100 p er maand aan benzine kwijt was en dat voor mij als student al veel geld was. Paard verder doorrijden en meerdere malen per week alle paarden voeren en binnen zetten zodat de eigenaar niet naar stal hoefde te komen. Na een paar maanden van de buren van de stal te horen krijgen dat er ieder weekend andere personen kwamen proefrijden. Uiteindelijk na een jaar kreeg ik een telefoontje dat ik €150 per maand moest gaan betalen om te rijden. Als student met een inkomen van €400 per maand kon ik dit niet missen en gezegd dat dit helaas niet mogelijk was. Nooit meer iets van gehoord en uiteindelijk een aantal dagen later kreeg ik van de buren van de stal te horen dat ik heel snel mijn spullen moest ophalen omdat hij daar wilde vertrekken en ik anders mijn spullen niet meer terug zou zien. Snel er naar toe gegaan en inmiddels was al een set peeskappen weg. Nooit meer iets van hem gehoord. Ik kreeg voorheen altijd te horen hoe blij ze met me waren...

Vervolgens een jaar niet gereden vanwege studie en toen to h overnieuw gaan zoeken. Terecht gekomen bij een mevrou in het dorp. Paard zou zz lopen. Nou paar was niet vooruit te branden en moest letterlijk in draf geschopt worden en was zo stijf als een plank. Nog geen b niveau dus. Paard kreeg niet veel te eten want er was geen geld voor. Paard leefde op pulp. Buiten rijden zou gevaarlijk zijn want ze was al met hem in de sloot beland. Toch met hem gaan buitenrijden en paard was niet gevaarlijk maar had gewoon een duidelijke leider nodig. Uiteindelijk begon het paard steeds meer af te vallen en dit aangekaart. Je kon zn ribben al duidelijk zien. Was volgens hen niks aan de hand. Moest maar gewoon doorrijden. Dierenarts was geen geld voor en ik kon het niet meer aanzien dat hij steeds magerder werd en uiteindelijk gestopt.

En nu al bijna 2 jaar paardloos helaas. Maar ik heb geen zin meer in de teleurstellingen steeds. Ik wacht wel tot ik over een aantal jaren mijn eigen paard kan kopen.

Gelukkig ook jaren gereden voor hele fijne mensen!

Wat ik wel gek vind is dat je toch naar buiten gaat als je geen toestemming hebt. Dat is voor mij de reden om geen bijrijder op mijn paard te willen. Als jij je nek breekt ben ik verantwoordelijk, zelfs als ik heb aangegeven dat je niet naar buiten mocht.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 07:53

Ik lees nergens dat er een "verbod" zou zijn op buitenrijen. Was de eigenaar in het verleden bljjkbaar niet goed bevallen, maar kan maar zo dat ze het wel zelf mocht proberen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:07

Ben je ook niet zelf aansprakelijk als je op het paard stapt of is dit dan verantwoording van de eigenaar

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:12

Dat blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar....

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:13

Wat een verhalen! Ik verbaas me ook over de eigenaren die het vervelend vinden als hun bijrijder beter rijdt dan zij. Alleen maar fijn voor het paard, toch?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:18

Amber_anne schreef:
Ben je ook niet zelf aansprakelijk als je op het paard stapt of is dit dan verantwoording van de eigenaar

Er wordt vaak uitgegaan van risico aanvaarding wanneer je op een paard stapt, aan de hand van je leeftijd (kinderen van 6 is anders dan bij volwassenen bijv), het verhaal wat je over het paard verteld is (wordt al gezegd dat hij levensgevaarlijk is of dat het een sloom half dood dier is) enz enz wordt vaak aangestuurd op een bepaalde verdeling van de kosten (voor schade/letsel bij de bijrijder).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:19

Heb je daar een bron voor?
Ik heb namelijk iets te vaak rechtzaken voorbij zien komen waar eigenaren aan het kortste eind trekken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:20

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:24

Ik ben nu op zoek naar iemand die het leuk vind om mijn pony's wat extra aandacht te geven omdat ik verhuisd ben. 16 plus.staat erin of anders een volwassene met kids.

Kreeg ik een berichtje van een meisje met de eerste vraag of er gereden kom worden en of haar vriendin mee mocht. Die was 16 en zij bijna 15. Even heen en weer gemaild. Nu opeens had ze per ongeluk getypt dat haar vriendin 16 is. Ik vind het al lastig om anderen mn pony's toe te vertrouwen maar dan is mijn argwaan gewekt. Je weet toch wel hoe oud een goede vriendin is op die leeftijd? Dus ik heb bedankt

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:28

Heb jaren met plezier paarden verzorgd en gereden. Wat kleine probleempjes maar dat is overal wel eens.

Toen ik uiteindelijk zelf een paard had en wegens zwangerschap niet meer kon rijden op zoek naar een bijrijder.
Meisje kwam en haar uitgelegd dat ik bitloos met een los teugeltje rij. Dus niet in de krul. Was een pittig maar braaf paard.
Meid stapt op en trekt haar meteen diep in de krul. Nog voordat ik iets kon zeggen is t paard twee keer omhoog gekomen en meid is eraf gekieperd. Retourtje ziekenhuis mogen doen, maar ze had gelukkig niets aan zich buiten wat gekneusde ribben.
Paard heeft echter een peesblessure opgelopen hierdoor en heeft er zes maanden uitgelegen.

Voor mijn huidige paard ook op zoek naar een bijrijder voor wat extra beweging. Geef je in de advertentie aan max maat 38 ivm klein zadel.
Moet wel passen dacht ze, met maatje 42.
Maar goed, ze was enthousiast dus een zadel erbij gekocht voor deze dame.
Na twee maand komt ze pardoes mijn spullen terug brengen wegens tijdgebrek.. Niet leuk.

Nu heel erg blij met mijn huidige bijrijder. Enthousiaste jongedame die lekker zelfstandig met mijn knollie de hort op gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:39

Maar ik vind het dan ook niet bijster slim om direct een zadel te kopen voor enkel een bijrijder die je net kent.