Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:47

Ik kom even binnenvallen hier :) Lees al een tijdje stilletjes mee. Zou er iemand mijn advertentie eens willen lezen en kijken of ik nog iets over het hoofd gezien heb wat eigenaars graag willen weten als ze een bijrijder zoeken? Dat zou heel fijn zijn :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:18

Anke schreef:
Oh balen zeg.

Ik vind zoiets als tijd/afstand iets waar iemand vooraf over moet nadenken.
Voordat er gereageerd wordt.

Inderdaad... Had laatst ook iemand die vond dat ze 2 maanden proeftijd zou moeten krijgen zodat ze kon kijken of het te doen was met de afstand... Proeftijd vind ik geen probleem, fijn juist, maar 2 maanden? En dan vwg de afstand...?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:21

TrIjNiE__ schreef:
Ik kom even binnenvallen hier :) Lees al een tijdje stilletjes mee. Zou er iemand mijn advertentie eens willen lezen en kijken of ik nog iets over het hoofd gezien heb wat eigenaars graag willen weten als ze een bijrijder zoeken? Dat zou heel fijn zijn :)

Leuk dat je zoveel info geeft, maar ik als eigenaar zou door alle super specifieke ritjes en pony's en 17-jarige eigenaresses en boswandelingetjes etc etc etc door de bomen het bos niet meer zien. Ik zou het iets globaler houden, focussen op je ervaring en op wat je zoekt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:31

Ook mijn idee. Te gedetailleerde info. Verwijs dan liever naar je profiel. Dan kunnen mensen het daar lezen als ze meer willen weten.

Ik schrijf zelf ook veel te veel meer je hoeft niet elk paard apart te noemen. Noem wel je ervaring met rijden, klusjes en het oppassen op de paarden en geef aan dat je zoekt, in welke regio en hoeveel tijd je hebt. (Zoals je nu al deed)

TrIjNiE__

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:01

Dus eigenlijk gewoon vermelden dat ik enkel de basis ken van dressuur en wel veel ervaring heb met buitenrijden? Dankjewel iedereen! :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:04

Ik heb onwijs veel aan mensen die hun niveau weten in te schatten. Welke dressuuroefeningen kun je? Hoe voel je je op een buitenritje? Springen? Wat vind je belangrijk, wat wil je graag doen? Hou je van een eerder pittig of rustig paard?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:13

Eapy schreef:
Ik heb onwijs veel aan mensen die hun niveau weten in te schatten. Welke dressuuroefeningen kun je? Hoe voel je je op een buitenritje? Springen? Wat vind je belangrijk, wat wil je graag doen? Hou je van een eerder pittig of rustig paard?

Dat vind ik dus erg moeilijk om te zeggen zoiets :o Het is namelijk al zo lang geleden dat ik nog eens in de piste gereden heb... Ik heb nooit zijgangen geleerd. Stelling en buiging had ik moeite mee, omdat het paard wat moeilijk was voor mij. Buitenritten hangt af van het paard. Als je weet dat het paard bomproof is ben je natuurlijk een stuk meer op je gemak. Springen enkel op de manege een paar keer gedaan, ook al jaren geleden... En ik ben eerder voor de rustige paarden :o Damn, vrees dat ik er nooit eentje ga vinden hoor, als ik mezelf zo hoor...

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:14

Maar de meeste dingen leer je snel als je regelmatig les hebt denk ik? Dat heb ik dus nooit gehad (manegelessen niet meegerekend, maar daar leerde ik echt niets bij)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:16

Maar beter dat eerlijk aangeven dan je te goed voordoen.
Die heb ik hier een keer een op het erf gehad. Hele verhalen wat ze kon, maar toen het paard de volte wat sneller inzetten dan ze verwachte (ja je hoefde aan hem niet te sleuren zoals op sommige manege paarden) toen lag ze er aan de buitenkant al af.
Daar heb je dus niets aan, hoop gezwets en toch niet kunnen rijden.
Dan beter bescheiden en dat het mee valt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:19

bruintje123 schreef:
Die heb ik hier een keer een op het erf gehad. Hele verhalen wat ze kon, maar toen het paard de volte wat sneller inzetten dan ze verwachte (ja je hoefde aan hem niet te sleuren zoals op sommige manege paarden) toen lag ze er aan de buitenkant al af.

Haha oeps. Gevalletje "ik ben 11 en heb 10 jaar ervaring"

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:20

Whaha, ja zoiets ja :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:22

Eapy schreef:
bruintje123 schreef:

Haha oeps. Gevalletje "ik ben 11 en heb 10 jaar ervaring"

Dat heeft toch nooit iemand echt gezegd? :wow: _O- Hoop ik... :')

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:24

bruintje123 schreef:

Haha zo erg ben ik nog net niet denk ik :') Maar ik weet wel van mezelf dat ik bijvoorbeeld geen nette B-proef zou kunnen rijden. (Figuren kan ik wel, maar niet met correcte aanleuning, stelling etc) Straks toch nog het een en ander aanpassen aan de advertentie om dat allemaal een beetje duidelijk te maken.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:24

bruintje123 schreef:
Dat heeft toch nooit iemand echt gezegd? :wow: _O- Hoop ik... :')

Zeker wel! Ik had vorige week ook iemand die me een berichtje stuurde met enkel "ik doe het 1 keer in de 2 weken." (... Ik zoek iemand voor minimaal 2x per week)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:27

Ja meestal is het niveau verre van wat ze zeggen.

Bij verzorgsters vind ik het niveau van rijden niet belangrijk.
Iemand die bijrijder wil zijn, heb ik wel bepaalde eisen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:29

Ik moet wel zeggen dat ik het ook lastig vond een niveau te beschrijven toen ik op zoek was naar een bijrijdpaard. Ik was 12/13 en had alleen nog maar manege ervaring, maar ik was absoluut niet bang, leerde snel, reed vriendelijk en was vrij handig (ook volgens instructeur toen). Maar beschrijf dat maar is als jong meisje, snap best dat sommige dat lastig vinden!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:36

Gewoon omschrijven dat je niet bang bent aangelegd. Zoveel x jaar manege ervaring. Nog veel te leren hebt en daarvoor openstaat.

Valt wel mee toch. Vaak zijn ze toch bang bij doorvragen. Liegen of verzwijgen ze dat ze angstig zijn.

Bijrijdpaard. Vaak willen ze een bomproof ervaren (les) paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:45

Anke schreef:
Gewoon omschrijven dat je niet bang bent aangelegd. Zoveel x jaar manege ervaring. Nog veel te leren hebt en daarvoor openstaat.

Valt wel mee toch. Vaak zijn ze toch bang bij doorvragen. Liegen of verzwijgen ze dat ze angstig zijn.

Denk dat dat vooral een stukje onzekerheid is, als in dat niet durven zeggen.

Maar wat je nu zegt, is voor mij nu heel logisch, maar heb ik als 12-jarige best even over gedaan.
Ook bang iets neer te zetten wat misschien verkeerd begrepen werd, in de zin dat mensen teveel zouden verwachten van mijn kunnen ;)

Een nette advertentie maken als serieuze 12-jarie is best een uitdaging :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:02

TrIjNiE__ schreef:
Eapy schreef:

Dat vind ik dus erg moeilijk om te zeggen zoiets :o Het is namelijk al zo lang geleden dat ik nog eens in de piste gereden heb... Ik heb nooit zijgangen geleerd. Stelling en buiging had ik moeite mee, omdat het paard wat moeilijk was voor mij. Buitenritten hangt af van het paard. Als je weet dat het paard bomproof is ben je natuurlijk een stuk meer op je gemak. Springen enkel op de manege een paar keer gedaan, ook al jaren geleden... En ik ben eerder voor de rustige paarden :o Damn, vrees dat ik er nooit eentje ga vinden hoor, als ik mezelf zo hoor...

Ga dan wat manegelessen nemen. Liefst privé.

Veel mensen overschatten zichzelf, daar zullen ook wat eigenaren rekening mee houden. Echter blijft het een tegenvaller wanneer het gebeurd bij iemand die komt bijrijden/verzorgen.
Eigenlijk is het dus echt wel belangrijk om precies te weten wat je wel en niet kan en eventueel waar je aan wilt werken.
Ook wat je precies zoekt, want een eigenaar kan dan ookal bedenken of het kan klikken of niet.
Wel bij jezelf blijven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:07

Anoniem schreef:
Anke schreef:

Denk dat dat vooral een stukje onzekerheid is, als in dat niet durven zeggen.

Maar wat je nu zegt, is voor mij nu heel logisch, maar heb ik als 12-jarige best even over gedaan.
Ook bang iets neer te zetten wat misschien verkeerd begrepen werd, in de zin dat mensen teveel zouden verwachten van mijn kunnen ;)

Een nette advertentie maken als serieuze 12-jarie is best een uitdaging :D

Goede foto's zeggen meer dan 1000 woorden.
Ik neem aan dat je foto's gebruikt waar je trots op bent en dan kan je als eigenaar iig zien waar je naar toe kan werken.
Een nieuwe combinatie heeft tijd nodig, daar kan men wel doorheen kijken. Dan zie je nog of iemand het gebruik van de buitenteugel snapt - dit gaat zo vaak al mis....en is echt iets waardoor een eigenaar veel werk kan krijgen aan rechtrichten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:20

Ik vind niveau wel lastig.
dat is namelijk ook erg afhankelijk van een klik met een paard.

En ik heb niet veel mooie rijfoto's. En slechts weinig filmpjes.

Voor mijn eigen pony vroeg ik altijd naar aantal jaren rijervaring, welke manege ze les hadden (gehad) wat voor dingen ze in de les deden en of ze al meer verzorgpaarden of pony's hadden gehad.

Ik heb voor mijzelf nu mijn wedstrijdklasseringen er bij staan en de vermelding dat rijniveau afhankelijk is van niveau van en klik met het paard.

Ik ben geen super talentvolle ruiter met perfecte houding en rijd niet met alle paarden simpel weg. Dan ben je bang dat het mensen tegen valt. Aan de andere kant heb ik wel op wedstrijden bewezen dat ik winstpuntwaardig met meerdere dieren in de L2 leuk mee kon doen (3 KNHS en nog 2 alleen oefenwedstrijden) en afgelopen winter ook wel regelmatig in de prijzen reed en gelijk de eerste wedstrijd in de M1 ook winst gereden. Daarna gestopt om eerst verder te trainen. Ik heb zelf pony's naar L2/M niveau getraind en meerdere hoogopgeleide paarden mogen rijden en zelf een Z1 dressuur leerpaard gehad, dus in de training werden bepaalde M2 en Z oefeningen ook regelmatig meegenomen. Maar als een paard voor mij niet fijn te rijden is komt dat er echt niet uit.

Merkte dat al sterk toen ik vorig jaar op zoek ging naar een nieuw leerpaard. Met de een rijd je vliegende wissels en denk je wauw en is het soms spannend als ze eigenlijk net wat te heet zijn, met een ander denk je oei wat is het paard stug/scheef/slecht aan het been/onregelmatig vul maar in...

Ik vind het heel lastig om dan recht te doen aan mijn niveau maar ook geen te hoge verwachtingen te wekken.

Daarbij moeten de meeste mensen wennen aan een nieuw paard, moeten veel paarden aan een andere ruiter wennen of proberen wat uit en heb je vaak toch wel een aantal keren rijden nodig om wat aan elkaar te wennen en af te tasten.

Ik vind het eerlijk gezegd wel raar als manegeruiters zonder wedstrijdervaring een KNHS wedstrijdniveau aan zichzelf plakken. Ik vraag dan wel eens naar de F-proefjes. Dat geeft in elk geval een indicatie. Maar niet iedereen doet daar aan mee natuurlijk.

Uiteindelijk gaat het toch om het proefrijden. Ik stap zelf liever nuet als eerste op een vreemd paard en ik zet liever ook niet iemand zomaar op mijn gevoelige KWPN merrie. Wil geen ongelukken. Dus dan is mijn oude pony vaak de pineut als proefkonijn.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:36

sneeuwpop schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Ga dan wat manegelessen nemen. Liefst privé.

Veel mensen overschatten zichzelf, daar zullen ook wat eigenaren rekening mee houden. Echter blijft het een tegenvaller wanneer het gebeurd bij iemand die komt bijrijden/verzorgen.
Eigenlijk is het dus echt wel belangrijk om precies te weten wat je wel en niet kan en eventueel waar je aan wilt werken.
Ook wat je precies zoekt, want een eigenaar kan dan ookal bedenken of het kan klikken of niet.
Wel bij jezelf blijven.

Maneges spreken mij niet aan. Diegenen waar ik gereden heb waren niet fijn, verkeerde manier van rijden en geen fijne paarden. En de mogelijkheden zijn niet eindeloos hier.

igrilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:23

Ik ben zelf een tijd op zoek geweest naar een bijrijdpaard nadat mijn eigen paard vorig jaar overleden is. Ik heb afgelopen weken een nog vrij jonge merrie gereden. Ervaren met wedstrijden maar nog heel groen op buitenritten. Een paard met issues wat betreft autoriteit, ook omdat ze weet hoe groot ze is. Bij vorige ruiters heeft ze zich imponerend gedragen en daar is ze keer op keer mee weggekomen. Nu laat ze zich niet zomaar meer iets vertellen. Een paard waar dus nog veel werk in zit, lekker ontspannen samen het bos in en opgeladen thuis komen, zat er voorlopig nog niet in. Eigenaar vindt dit overdreven en zegt dat er niks mis is met zijn paard, gewoon aanpakken en niet bang zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan op een bokkend paard dat in een halve seconde 180 graden de andere kant op staat als iets haar niet zint en keer op keer weigert. Ik ben niet bang aangelegd en laat zeker niet over me heen lopen maar er zijn grenzen. Ik heb aangegeven hier niet voor te willen betalen (voorlopig) omdat mijn doelstelling, ontspannen rijden en samen genieten, er voorlopig nog niet in zit. Eigenaar beledigd en toen kon ik vertrekken. Maar dit paard rijden voelt voor mij als zo'n opgave en zo'n grote uitdaging dat ik bijna dacht: hier zou ik geld voor moeten krijgen ipv er voor te moeten betalen. Natuurlijk onzin, ik zou het nooit vragen maar het gaat om het principe. Ik ben hier de tekortkomingen (hoewel ik de angst van vorige ruiters enorm goed begrijp, dus absoluut geen kritiek!) van eerdere ruiters aan het oplossen waarbij ik af en toe in gevaarlijke situaties terecht kom maar volgens de eigenaar moet ik het geloof ik toch vooral als een eer zien dat ik er uberhaupt op mag, want volgens hem is dit een toppaard. Terwijl het paard door alle fratsen al een behoorlijke reputatie heeft daar op stal, zegt toch al veel lijkt me. Die discussie ben ik verder niet met hem aan gegaan, heeft geen enkele zin, gelijk krijg ik toch niet. Bij hem sta ik nu te boek als iemand die vind dat ze beter kan rijden dan de rest en geen zin heeft om andermans problemen op te lossen. Tja, volgens de eigenaar zijn er geen problemen, niet piepen en doorgaan. Ik had best door willen zetten maar ook ik had dus mijn voorwaarden maar daar viel niet over te praten helaas. Alsof ik als bijrijder mij alleen te schikken heb naar de nukken en grillen van de eigenaar.
Kortom, het verhaal van een andere kant, als je te maken hebt met nukkige eigenaren.

Daarnaast heb ik moeite met de gemiddelde advertentie waarin bijrijd- en verzorgpaarden worden aangeboden. Je kunt de stal en de wei komen schoonmaken en je mag rijden en ja ik vraag wel een vergoeding. Soms wel 75 of 100 euro...Het kan aan mij liggen hoor maar ik doe wat voor jou (stal en wei uitmesten, je paard beweging geven! Het paard corrigeren op allerlei fronten, want niet zelden schort het daar ook nog aan alle kanten aan!) en jij doet wat voor mij (ik mag op je paard rijden en leer een hele hoop!). Mijn inziens sta je dan quitte. En per slot van rekening heb ik jou niet opgedragen een paard te kopen, dat heb je zelf gedaan en nou moet ik jou bijstaan in de kosten? Ik vind het een rare manier van doen. En ja, ik weet precies hoe duur elke maand een paard is, heb zelf een eigen paard gehad maar nog nooit een bijrijder. Ik vraag me af of meer mensen er zo over denken en hun vraagtekens hebben bij het principe betalen voor je bijrijdpaard. Een lease paard vind ik iets anders, dan zijn de afspraken volgens mij ook vaak anders.
Ik heb in ieder geval voor voorlopig besloten alleen te betalen voor een fijne buitenrit op een goed getraind paard. Ik heb even geen zin in probleempaarden en arrogante eigenaren met allerlei bijzondere eisen.
Een heel verhaal maar ik moest het even kwijt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:49

Voor corrigeren moet een eigenaar doorgaans een goede ruiter/instructeur of trainingsstal betalen. Ik zou daar ook niet voor betalen.

Ieder kan voor zichzelf bepalen of hij of zij een paard leuk of vraag genoeg vind en de mogelijkheden een bepaald bedrag waard. Ook al is het een Totilas, Valegro of London in wording. Zelfde voor stalking, lessen/instructeurs en paarden die de kop staan etc. Als iemand het te duur vind ziet diegene er van af.

Rijdt de eigenaar zelf ook op zijn/haar paard?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-08-17 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

igrilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:54

nee eigenaar is bejaard en heeft het paard voor de sier of zo...