Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kar_lien

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:22

Ik verzorg en rij mijn bijrijdpaard nu een aantal jaar met heel veel plezier twee keer in de week, waar ik 60 euro in de maand voor betaal aan de eigenaresse. Geen enkel probleem want ik mag doen en laten met haar paard wat ik wil en ik ben onlangs zelfs gestart met wedstrijden rijden. Naast de kosten die ik daarvoor moet maken betaal ik zelf voor de privélessen die ik neem, omdat ik beter wil worden. In mijn ogen is dat ook logisch, ik wil dit graag en ben ook bereid om daarvoor te betalen.

Nu is het alleen zo dat mijn bijrijdpaard al ruim een maand niet fit is en niet te rijden is. In feite betaal ik nu dus 60 euro per maand om haar stal te mesten, de bak te mesten, ervoor te zorgen dat er stro en hooi ligt etc. Zolang deze situatie niet al te lang duurt vind ik dat niet erg, aangezien de vaste kosten voor de eigenaresse ook gewoon door blijven lopen, maar wat zouden jullie doen als duidelijk zou worden dat het paard voorlopig nog niet of zelfs misschien helemaal niet meer gereden kan worden?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:20

Dat ligt eraan hoe betrokken en verantwoordelijk jij je voelt voor het paard.
Vind je dat je ook gewoon mee bijdraagt als er niet gereden kan worden. Of trek je dan de bijdrage terug?
Jouw keuze. Wellicht praten met de eigenaar.
Kosten lopen door, ook als er niet gereden kan worden.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:56

Ayasha schreef:
Al was bijrijden gratis dan nog zou ik er mijn eigen paarden niet voor op geven. Ik blijf erbij: eigen paard is goud waard. Als bijrijden zoveel leuker is volgens jullie verkoop die knol dan en word bijrijder. Als het zo'n last is dan hebben jullie er beide niks aan.

hoi ik reageerde gewoon op het feit dat elke bijrijder gratis paardrijden verwacht, uiteraard doe ik mijn paarden ook niet weg daarvoor, ik duidde gewoon de ironie ervan aan.

@karlien, het siert je dat je door gaat met verzorgen.
Of je dit in de toekomst nog wil doen hangt af van wat jij wil, wil je een relatie met een paard, dan zou ik blijven, wil je gewoon rijden, dan kijk je beter verder.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:58

ik heb betaald en niet betaald bijgereden/ verzorgd. het ligt er ook een beetje aan waar je woont (omgeving) en welk niveau je rijdt. Nu heb ik zelf een bijrijdster . ik betaal haar niets en zij mij ook niet. dienst/ wederdienst! het enige wat ik zal vragen is dat ze ooit eens de paarden voert of uitmest als ik niet kan. maar tot nu toe doe ik dat zelf. mijn paarden staan aan huis, dat is ook alweer anders dan ergens op pension

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:10

Kar_lien schreef:
Ik verzorg en rij mijn bijrijdpaard nu een aantal jaar met heel veel plezier twee keer in de week, waar ik 60 euro in de maand voor betaal aan de eigenaresse. Geen enkel probleem want ik mag doen en laten met haar paard wat ik wil en ik ben onlangs zelfs gestart met wedstrijden rijden. Naast de kosten die ik daarvoor moet maken betaal ik zelf voor de privélessen die ik neem, omdat ik beter wil worden. In mijn ogen is dat ook logisch, ik wil dit graag en ben ook bereid om daarvoor te betalen.

Nu is het alleen zo dat mijn bijrijdpaard al ruim een maand niet fit is en niet te rijden is. In feite betaal ik nu dus 60 euro per maand om haar stal te mesten, de bak te mesten, ervoor te zorgen dat er stro en hooi ligt etc. Zolang deze situatie niet al te lang duurt vind ik dat niet erg, aangezien de vaste kosten voor de eigenaresse ook gewoon door blijven lopen, maar wat zouden jullie doen als duidelijk zou worden dat het paard voorlopig nog niet of zelfs misschien helemaal niet meer gereden kan worden?

De eigenaresse kan het paard dan verkopen, omdat het dan nog steeds geld kost maar niet meer gereden kan worden. Jij hebt het gemakkelijker. Je kunt dan zoeken naar een ander bijrijdpaard en daarin investeren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:20

Als ik al een bijdrage zou vragen aan mijn bijrijder (wat ik sowieso al niet doe), zou ik die acuut niet willen innen wanneer mijn paard uit de roulatie zou raken door ziekte of een blessure.
Het argument voor bijrijders laten betalen is vaak op een manege rijd je ook niet gratis. Maar op een manege rijd je wel. Als jouw lievelingspaard kreupel is, krijg je een ander om op te rijden.
Wanneer dus het rijden wegvalt, zou ik echt niet die bijdrage willen hebben van mijn bijrijder :n

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:35

Thanks voor jullie reacties, het blijft iets waar toch wel verschillend over gedacht wordt. Ikzelf voel me erg betrokken en zal dus ook door blijven betalen, maar als het echt langer gaat duren ga ik zeker het gesprek met de eigenaresse aan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:31

Lijkt me een slimme keuze.

Toen mijn merrie wegens einde vd dracht niet mee gereden kon worden, wilde mijn bijrijder door betalen. Dat heb ik toen niet geaccepteerd.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:21

Iedere situatie is anders, waardoor er naar mijn idee geen eenduidig antwoord is.

Voor mijn rijpaard heb ik geen bijrijder, al zou iemand er goed voor willen betalen dan nog heb ik liever dat hij een dagje stilstaat als ik geen tijd of energie heb. De enige die er in mijn ogen niets aan zou verknoeien is mijn instructeur en laat die nu net 70+ zijn :D

Voor mijn Tinker (zorgpaard) heb ik wel bijrijders.
Ik heb zelf niet veel zin en tijd om hem te berijden en hij kan vanwege zijn buikje best wat extra beweging gebruiken. Deze bijrijders zijn zelfstandig en hoeven alleen maar te rijden en een keer het zadel en hoofdstel in te vetten e.d.

Ik vraag geen bijdrage, maar vind wel dat een bijdrage hier best op zijn plaats zou zijn.
Gratis paardrijden, geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen, want deze bijrijders komen wanneer ze tijd hebben.
Omdat het voor mij een win-win situatie is laat ik het zo, als bijrijder zijnde mag je dan denk ik je handjes dichtknijpen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:26

Ik vind het een win-win situatie dus niemand hoeft te betalen. ;)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:26

Als een bijrijder betaald zie ik het toch meer als een lease contract. Als de bijrijder betaald wordt lijkt het meer training.
Het is toch fijn als er iemand extra zorg en aandacht aan je paard geeft als jij daar geen tijd voor hebt? Anders moet je geen bijrijder willen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:36

Zorg en aandacht is geen bijrijder, dat noem je een verzorgster.
Bijrijders zoeken een paard waar ze op mogen rijden.
Mijn inziens mogen ze dan ook iets bijdragen:
* paard verbeteren (niveau omhoog trainen)
* klussen/taken doen
* bijdrage betalen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:58

Achja... Ik heb een Ijslander staan op een stal met goede eb en vloed rijbak en het natuurgebied met ruiterpaden vlakbij. Heb niet persee een bijrijder nodig. Daarom vraag ik als ze willen rijden een kleine bijdrage ( bekap beurt van de smid) en wil ik dat er met regelmaat gelest word.
Dát word al als teveel ervaren.

Nou dan niet :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:24

Anke schreef:
Zorg en aandacht is geen bijrijder, dat noem je een verzorgster.
Bijrijders zoeken een paard waar ze op mogen rijden.
Mijn inziens mogen ze dan ook iets bijdragen:
* paard verbeteren (niveau omhoog trainen)
* klussen/taken doen
* bijdrage betalen

Dus En je paard verbeteren En bijdragen? en ook nog een klusjes doen?? nee..... dat vind ik niet nodig...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:53

Ik vermoed dat ze of bedoeld.
Een van die dingen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:59

Ik vind dit wel een interessante discussie.
Heb jarenlang paarden van anderen verzorgd/bijgereden en daar nooit voor betaald. Nu stonden de meeste pony's die ik reed ook niet op een pensionstal maar aan huis of op een weide zonder faciliteiten. Moest wel regelmatig meehelpen met klusjes, mijn eigen lessen betalen en soms ook eigen tuigage kopen.
Dus wellicht was het anders geweest als ik op een pensionstalling terecht kon.
Inmiddels heb ik mijn laatste verzorgpony gekocht, heb op dit moment nog genoeg tijd dus geen behoefte aan een bijrijder.
Maar ik kan me voorstellen dat dit over een paar jaar misschien wel zo is. Ik weet eigenlijk niet of ik dan een bijdrage zou vragen. Sta nu wel op een kleinschalige pensionstalling, maar heeft verder geen faciliteiten zoals een bak. Het ligt ideaal vlakbij het bos en de rijvereniging.
Als men op mijn pony wil rijden zal men dus naar alle waarschijnlijkheid lid moeten worden van de rijvereniging en bijvoorbeeld lessen zelf betalen. Er vanuit gaande dat de betreffende persoon niet enkel de bossen in gaat, wat ik overigens zelf ook een minder aantrekkelijk idee vind.
Dus op een bepaalde manier betaald men dan toch een bijdrage alleen ontvang ik het geld niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:48

bruintje123 schreef:
Ik vermoed dat ze of bedoeld.
Een van die dingen.

goed begrepen ;)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:11

er zijn zelden bijrijders die het paard beter rijden dan de eigenaar zelf. Meestal kunnen ze er zelf veel van leren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:26

Dat laatste ben ik dan weer niet met je eens, Desiree.
Op de manege waar ik vroeger (bij)gereden heb, reden veel bijrijders (hoger in de) wedstrijden met hun bijrijdpaard en was de eigenaar meer recreatief ingesteld.

Zo ook ik. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard reed er ook wel eens op, maar ik reed hem 4-5-6 dagen per week, had er om de week privéles mee en ben er Z-startgerechtigd mee geworden, waar de eigenaresse niet verder is gekomen dan de L1 met haar vorige paard.

En zo was ik echt geen uitzondering. Ik hoefde geen bijdrage te betalen, maar ik betaalde wel mijn lessen zelf (op verzoek van eigenaresse van instructeur gewijzigd) en ik betaalde de meerkosten voor de hoefsmid die mijn wedstrijden met zich meebrachten (rondom ijzers met stiftgaten ipv alleen voorijzers zonder). En wedstrijdkosten betaalde ik uiteraard ook zelf, behalve het vervoer, zij ging zelf met mij mee om ons te brengen met de trailer.

Ik heb overigens mijn vorige bijrijdster ook 'verplicht' om te lessen bij mijn instructrice (op eigen kosten). Op die manier was het bijrijden voor haar dus niet helemaal gratis, maar die kosten die ze investeerde, kreeg ze dan wel wat voor terug (meisje had tot dan toe uitsluitend manegeles gehad, nu dus intensieve privéles van een iets beter niveau dan de manegeles). En ik wist dat mijn pony door mij en door mijn bijrijdster op een vergelijkbare manier gereden werden.
Mijn huidige bijrijdster lest niet, ik zelf op die pony (zelfde als bovengenoemde) ook niet meer. Die is met een soort van VUT, wordt eigenlijk alleen nog in het bos gereden, ik doe hem met zijn bijna 28 jaar geen plezier meer met bakwerk.

Tegen de tijd dat ik een bijrijder voor mijn jonkie nodig heb, die ik nu aan het beleren ben (en les mee heb), zal daar ook mee gelest moeten worden en niet alleen maar vrijheid blijheid in het bos.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:33

Ik heb op de pensionstallen waar ik vroeger reed nooit gezien dat de bijrijder beter reed dan de eigenaar. Slechts één x. Mijn eigen bijrijdster destijds op iones. Zij had al op z niveau gereden en ik had iones nog maar een jaar of zo.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:38

Ik zal mezelf even als voorbeeld nemen: ik rijd regelmatig paarden voor anderen vanwege afwezigheid ruiter, ziekte ruiter, training paard, etc... Tot nu toe vraag ik hier nog geen geld voor, ik kan zelf nog een hoop leren. Uiteraard ben ik geen beginner, ik kan best een stukje rijden maar een Anky ben ik nou ook niet. Daarom rijd ik al die verschillende paarden, ik leer daar enorm veel van bij dus dat is mooi meegenomen! Betalen moeten mensen in mijn ogen pas doen als ik een z-amazone ben en hun paard wel degelijk kan opleiden tot een hoger niveau. Wat ik op dit moment kan is de training van een paard onderhouden en wat basis dressuurdingetjes bijbrengen (schouder binnen-/buitenwaarts, wijken,...) maar echt nog geen hoog niveau. Ik doe dat ook gewoon voor mezelf, dan zou betalen niet helemaal eerlijk zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:50

Desiree schreef:
Ik heb op de pensionstallen waar ik vroeger reed nooit gezien dat de bijrijder beter reed dan de eigenaar. Slechts één x. Mijn eigen bijrijdster destijds op iones. Zij had al op z niveau gereden en ik had iones nog maar een jaar of zo.

Het is ook mijn ervaring. Ligt er denk ik ook aan op wat voor stallen je staat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:25

Ik denk dat mensen die paarden trainen en niet van huis uit stallen hebben ook vaak eerst bijrijder zijn geweest.
En dat ging dan juist lekker dat ze daarna geld ervoor kregen en dan trainer werden.

Althans zo ging het bij mij vroeger wel en zo ken ik er meer.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:45

bruintje123 schreef:
Ik denk dat mensen die paarden trainen en niet van huis uit stallen hebben ook vaak eerst bijrijder zijn geweest.
En dat ging dan juist lekker dat ze daarna geld ervoor kregen en dan trainer werden.

Althans zo ging het bij mij vroeger wel en zo ken ik er meer.

O vergeet het maar. Ik was manegeruiter en mocht helemaal op niemand z´n paard rijden. Ik moest er zelf een paard voor kopen. En dat heb ik gedaan toen ik 23 was. Ik had het maar wat graag gewild, bijrijder zijn. Daarom snap ik nu niet waarom veel bijrijders zo gedemotiveerd zijn. Zie het bij de buurman met zijn friese paarden. Dan komen ze een paar keer en vervolgens hoor je er nooit meer iets van.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:54

En zo heb ik maar even op de manege gereden. Deze eigenaar had ook een handelstal en zo reed ik als 12 jarige de brave handelspaarden. Ik was groot voor mijn leeftijd dus dat was toen handig.
En die brave werden natuurlijk ook de minder brave. En zo heb ik daar erg veel geleerd.
Daarna ging ik op een stal rijden die deden corrigeren en zadelmak maken. En daar ben ik uiteindelijk ook gaan verdienen er aan.
Nadeel was alles ging weer weg en niets bleef tot het Z.
Dat heb ik dan weer met mijn uiteindelijk gekochte eerste eigen paard gedaan.

Maar ik verbaas me ook over de mentaliteit van de jeugd nu.
Maar misschien betrek ik dat teveel op mijzelf vroeger.
Elke vrije minuut zat ik bij de paarden
eigenlijk ook niet vrije minuten. :o