vraag voor bijrijder verzorgers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:23

tinaaz schreef:
ponyparadijs schreef:
Ik ben er in het begin altijd bij om te kijken hoe de bijrijdster om gaat met mijn paard en mijn spullen
Daarnaast zijn er duidelijke afspraken over wat ze wel en niet mogen doen.
Ook de manier van verzorging en rijden wordt door mij bepaald
Ja dan roepen ze meteen dat ik een controle freak ben maar mijn paard wordt met bepaalde dingen gewoon behandeld zoals ik dat wil.
Heb ik er geen vertrouwen in dan ga ik niet verder met die bijrijdster
Ik vindt dat ik een kapitaal in handen geef aan de bijrijdster en moet dus een goed gevoel hebben bij die bijrijdster

Bovenstaande ga ik inderdaad in mee.
Wellicht is het handig om een bijdrage te vragen, zodat iemand zich in ieder geval verantwoordelijk voelt.
Nogmaals het is niet dat hier niets voorhanden is. Ik heb genoeg zooi en eigenlijk alles van goede kwaliteit.
Een bijrijder moet je ook het vertrouwen geven dat het goed zit en klikt.
Dat het bij voorbaat al gezeur wordt vind ik nogal grof gezegd. Ik ben tot nu toe altijd heel gemakkelijk geweest met bijrijders, wel eens te gemakkelijk, waardoor er dingen kapot waren/beschadigd en haar naam was haas, terwijl ik desbetreffende spulen niet eens gebruikte. Lief voor het paard was ze wel en ze hobbelde lekker rond. Maar voorzichtig met mijn spullen zoals ik zelf ben was ze niet. Niet omdat ze het verkeerd bedoelde, maar ze zag het gewoon niet.

Mijn bijrijdsters betalen altijd een bijdrage.
Omdat ik van mening ben dat als ze een bijdrage betalen ook meer verantwoordelijkheid nemen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:25

ponyparadijs schreef:
Omdat ik van mening ben dat als ze een bijdrage betalen ook meer verantwoordelijkheid nemen

En mijn ervaring is juist precies het tegenovergestelde.
Dat ze denken bepaalde rechten te hebben omdat ze er nu eenmaal voor betalen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:26

Natuurlijk kun je afspraken maken met bijrijders, maar ze moeten het wel zelf inzien inderdaad.
Sommige dingen zoals niet zwemmen met tuig om, daar zou ik niet eens aan denken om af te spreken. Het zou namelijk niet in m'n eigen hoofd opkomen om zoiets te doen.. Je kunt niet over alles afspraken maken, een bijrijder moet zelf ook wel enig besef hebben.

En dat is waarom er voor mij voorlopig geen bijrijder komt. Ik ben er allergisch voor als ik m'n paard wil poetsen en dan eerst m'n borstels schoon moet maken omdat ze compleet vol met haar/modder zitten. Of dat m'n zadel na rijden in de regen/ door modderpoelen niet is schoongemaakt en al 4 dagen zo in de kast blijkt te hangen.. Het is wel de bedoeling dat het je tijd oplevert en niet kost. Dan heb je als eigenaar namelijk meer lasten van de bijrijder dan de bedoeling is. En dat heb je niet altijd meteen door met proefrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:26

Brainless schreef:
ponyparadijs schreef:

En ik denk dan weer dat het per persoon verschilt, hoeveel ze er voor over hebben.

Mensen bij wie pappie en mammie het toch wel betalen, tjah, dat merken zij echt niet hoor. ;)

Verder lijkt een proeftijd mij perfect om mee te beginnen, bijvoorbeeld om bovengenoemde redenen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:28

Brainless schreef:
ponyparadijs schreef:

Ze hebben het 'recht' om het paard een aantal afgesproken dagen in de week te rijden.
Verder qua verzorging doe ik alles als het niet door de stal wordt gedaan.
Verder recht hebben ze niet maar daar is het bedrag ook niet groot genoeg voor naar mijn mening

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:29

Deetjeeuh schreef:
Verder lijkt een proeftijd mij perfect om mee te beginnen, bijvoorbeeld om bovengenoemde redenen.

Ik spreek altijd een proeftijd van een maand af.
Als die maand bijna is afgelopen bespreken we met elkaar hoe we het vonden gaan.
Meestal is het dan gewoon goed
Want als er iets is wat mij niet bevalt bespreek ik dat meteen

Soetekind

Re: vraag voor bijrijder verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:12

Bedankt voor al jullie tips, hier kan ik wat mee. Wat is een normale bijdrage voor ca 2-3dagen in de week?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:13

Ligt er aan wat de mogelijkheden zijn waar je paard staat en wat het paard kan, hoeveel vrijheid de bijrijder heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:14

tinaaz schreef:
Bedankt voor al jullie tips, hier kan ik wat mee. Wat is een normale bijdrage voor ca 2-3dagen in de week?

Dat hangt er van af wat er op die dagen gedaan mag worden, wat voor andere verplichtingen er zijn etc.
Dus: hoe lang rijden? Moet er worden gemest, gevoerd, etc. Moet er nog wekelijks/maandelijks les worden genomen?

Inderdaad ook de faciliteiten, wat heeft bijrijder tot beschikking (zadel of niet? etc.)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:39

Bak aan huis, spullen aan huis. Ik zorg dat het zadeltje netjes past. Verder is het handig dat als ik aan het voeren ben er bijvoorbeeld even een handje mee geholpen word. Maar vraag niet om binnen/buiten te zetten of uit te mesten of structureel iets te doen qua werkzaamheden. Wel moet de bak schoon blijven, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Ik ruim de mest ook op. Paard is nog groen, lesgeven kan ik zelf en kan daarbij ook de vooruitgang zien. Als het allemaal goed gaat maakt het me niet uit hoeveel ze willen komen, wel liefst 2X per week, rest vrij besteedbaar.
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 07-04-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:41

Is de bak in de winter goed bereikbaar? Waar kunnen evt. eigen spullen opgeruimd worden? Wat zijn de mogelijkheden later, ook buitenrijden etc? In wat voor omgeving zit je? Allemaal factoren die ook meespelen. :))

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:41

Ik kreeg voor mijn paard 3 dagen in de week 50 euro.
Maar dan heb je het over een Z1 dressuur, M springen leerpaard.
Op een stal met binnen en buitenbaan
In de buurt van Amsterdam.
En ja dat is slechts een hele kleine bijdrage

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 19:47

Deetjeeuh schreef:
Is de bak in de winter goed bereikbaar? Waar kunnen evt. eigen spullen opgeruimd worden? Wat zijn de mogelijkheden later, ook buitenrijden etc? In wat voor omgeving zit je? Allemaal factoren die ook meespelen. :))

Bak is verder prima, als het erg naar weer is zitten er binenbakken vlak in de buurt. Ik heb paar ruime ijzeren kasten die op slot kunnen. Je zit hier meteen in buitengebied met weinig verkeer. Elders rijden/wedstrijden rijden geen problemen mee.
Eventueel leerpaard staat hier ook, maar gebruik ik ook niet meer. Hobbelt mijn buurmeisje zo nu en dan lekker op rond.
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 07-04-15 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:48

Ik zou dan denk ik een bijdrage van rond de 30 (misschien 40) euro vragen. Je hebt immers een jong paard, geen binnenbak etc. Dat kan veel mensen al afschrikken, en ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de juiste treft. Maar dat is mijn mening. :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:24

Hangt ook erg van de regio af. Ik vroeg voor mijn jonge paard ook €50,- per maand, stond toen nog op stal met enkel buitenbak en er moesten ook klusjes gedaan. Daarentegen stond er wel begeleiding en hulp van mijzelf tegenover, waardoor ze konden bijleren. Maar inderdaad, het kan mensen afschrikken...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:37

Ik heb al een aantal reacties gekregen, nu even kennis maken en kijken hoe het verder gaat verlopen. Bedankt voor al jullie tips en meedenken

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:15

Hangt er echt een beetje van af. Ik heb net waarschijnlijk een nieuwe bijrijder en meisje hoeft niets te betalen, ik laat ze klusjes doen zoals in de winter de stal van paardlief mesten en af en toe helpen met vegen ofzo en ruil voor omgang met paardje

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:21

Anoniem schreef:
kwita schreef:
oke maar als ze even gaan zwemmen met je zadel in zout water....wat hier dus was gebeurd.... dan is het mooi verpest.... ze mogen het paard al gratis gebruiken en dat zouden hun ouders nooit voor hun kopen!
dan mogen de ouders ook best wat bijdragen in de vorm van een zadel, stoppen ze dan verkopen ze het gewoon weer door (evtw aan een andere verzorger)

Wanneer je alleen nog maar denkt in 'wat als' dan zou ik toch eens kijken of je die bijrijdster dan wel echt "nodig" hebt of "wilt"...

Daar kan je toch ook afspraken mee maken met je bijrijdster; niet zwemmen in zout water met een duur leren zadel.

En sorry, maar ik kan me niet indenken dat ouders hun kind 'even' een nieuw zadel toestoppen, hoeveel goudboompjes heb jij in je tuin staan? ;) En je moet maar net een gek vinden die je zadel overkoopt, als je zadel al niet ineens verdwijnt bij de eigenaar :+

beste mensen het gaat om een zadel van €100,00 ,dat kosten de 10 rittenkaarten tegenwoordig ook al op de manege! dat is echt geen hoofdprijs en het is en blijft hun eigendom,en gaat ook gewoon bij hun mee naar huis.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:25

dan nogsteeds. Een bijrijder zou dat niet hoeven kopen... dat is de verantwoordelijkhed van de eigenaar. En daarbij, hier moet niemand het in zijn hoofd halen een zadelmarktzadel van 100 euro op de rug van paardlief te kwakken hoor

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:30

Maar voor 100€ heb je geen fatsoenlijk zadel wat nagekeken is door een zadelmaker neem ik aan..

Ik was minimaal 800€ kwijt bij alle zadelmakers die ik gesproken heb. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad, verzorgpony en ik zijn er allebei flink op vooruit gegaan :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:40

olafgek schreef:
dan nogsteeds. Een bijrijder zou dat niet hoeven kopen... dat is de verantwoordelijkhed van de eigenaar. En daarbij, hier moet niemand het in zijn hoofd halen een zadelmarktzadel van 100 euro op de rug van paardlief te kwakken hoor

Het ligt er aan of de bijrijder zelf gevraagd heeft of zij het paard mag berijden, of dat de eigenaar dit heeft gevraagd.

Ik heb toevallig wel een extra zadel gekocht omdat mijn bijrijdster mijn zadel niet fijn vindt, maar normaal als iemand vraagt om op je paard te mogen rijden (en je hebt geen zadel), waarom zou de eigenaar dit dan zelf moeten betalen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:43

maar dat is een andere situatie dan algemeen en dan die van TS he... TS wil iemand zoeken voor haar paard

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:28

kwita schreef:
beste mensen het gaat om een zadel van €100,00 ,dat kosten de 10 rittenkaarten tegenwoordig ook al op de manege! dat is echt geen hoofdprijs en het is en blijft hun eigendom,en gaat ook gewoon bij hun mee naar huis.

Dat is ook maar wat je als eigenaar wil. Ik zou niet willen dat iemand even een goedkoop zadeltje op de kop tikt en het erop gooit. Als het nagekeken moet worden en nog aangepast dat red je niet voor honderd euro. Daarnaast heb je weinig aan een aangepast zadel als je stopt. Dan moet je wel geluk hebben wil het op de volgende ook passen. En een zadel wat je zelf voor 100 euro koopt is volgens mij ook niet echt verkoopbaar meer na een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:31

Toen ik nog bijreed heb ik altijd de spullen van de eigenaar gebruikt. Al het basisgebeuren om een paard te kunnen pakken en rijden was in ieder geval aanwezig en ook aanwezig voor mij. Wel kocht ik zelf regelmatig een leuk dekje of een halster wat de eigenaar dan ook weer kon gebruiken. Heb altijd zelf wel een hoofdstel gehad etc, maar een zadel kopen voor een paard wat ik misschien maar een korte tijd bijrijd zou ik echt nooit doen. Zit ik straks met een zadel opgescheept als de eigenaresse besluit dat ze weer de volledige zorg op zich wilt nemen.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:29

Ik gebruik ook alle spullen van de eigenaresse van mijn verzorgpaard. Ik heb in de afgelopen jaren wel twee keer een dekje gekocht, twee keer een leuk nieuw halster en ook bijpassende peeskapjes. Ik betaal niks aan haar, ze vindt het maar al te fijn dat ik haar wil verzorgen en rijden :). Ik betaal soms een keer voer, nieuwe spulletjes dus, haal altijd snoepjes als ze op zijn en betaal is een keer vliegenspray. Zo houden we het leuk :j.