betalen van bijrijdsters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: betalen van bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:56

En thuis kost een paard natuurlijk niks.
Was het maar zo'n feest

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:56

Hier loopt al eenzelfde topic over, beetje herhaling van zetten dit

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:57

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:07

Waar ik wel een beetje moe van word is de 'bijrijders' die niet willen betalen, want ze doen al klusjes, maken pennyvlechtjes enzovoorts. Mensen die denken dat het leven gratis is. Zeuren om 'bijdrages' omdat het de eigenaar hun verantwoordelijkheid is, want tjaaaah 'ze verlenen een dienst'. Ga dan op schaapmakke pony's manege lessen volgen, 1 x per week, vast bedrag, geen gelul....

Als je het mij vraagt zijn veel mensen die een bijrijdpaard zoeken gewoon verwende egocentrische mensen die totaal geen rekening houden met de context.

En ja, ik zoek een bijrijder. Liefst betalend, maar mag ook gratis. Wil diegene zelfs naar wedstrijden brengen etc. Wil het ook wel zelf betalen, maar ik zoek iemand met de juiste mentaliteit. Het gaat me niet om geld, maar om principe mentaliteit en karakter. En als je daar niet bepaalde voorwaardes voor obver hebt dan ga je maar naar ponyparkslagharen om Fury, Penny en Shadow te poetsen

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:11

Volgens mij is het maar net hoe je er tegen aan kijkt.
Als je een bijrijder zoekt om je paard te verzorgen, extra te rijden en misschien te trainen dan zou geld 'geven' wel kunnen.
Maar als iemand zomaar op jouw paard mag rijden, omdat diegene zelf geen paard heeft etc. dan vind ik het wel normaal dat die ruiter dan iets moet betalen aan de eigenaar ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:19

Ik heb nu mijn eigen paard maar daarvoor heb ik altijd het geluk gehad paarden voor een eigenaar te mogen rijden. Ik maakte ze zadelmak en bracht ze uit in de sport t/m Z1 zelfs. Heb er nooit voor hoeven te betalen en mijn wedstrijdkosten werden ook vergoed. Paard werd door mijn training veel meer waard. En daar was de eigenaar dan weer goed mee.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 02:32

Ik heb samen met mijn moeder een paard en heb sinds vorig jaar een verzorgpony er bij. Het was in eerste instantie om haar uit de brand te helpen omdat ze zwanger was, maar hij is zo leuk dat ik niet meer ben gestopt. Ik hoef niets bij te betalen, maar doe verder wel alles. Ik ben er sowieso 4x in de week en de eigenaresse misschien 1.Ik betaal trouwens wel mijn lessen en zijn voer. Verdere kosten zoals het zadel, hoefsmid ezo, mag ik van haar niet eens betalen omdat ze te blij is dat ik haar paardje wil doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:19

jenoes schreef:
Wat ik mij nu afvraag is hoe zit dat met betalen van bijrijders/verzorgers...
Zelf loop ik er tegen aan dat ik graag een nieuw bijrijdpaardje wil, maar iedereen hier geld voor wil.
Naast dat ik dit gewoon niet heb, vind ik het toch ook altijd erg dubbel.
Zelf betalen voor mijn lessen, appeltjes worteltjes etc etc vind ik niet meer dan normaal en misschien een kleine bijdrage voor gebruik van spullen etc zou ik ook nog niet zo heel erg vinden (denk aan max. 50,- per maand), maar ze vragen gerust 150+.
Persoonlijk ben ik van mening dat de eigenaar hulp wil en die dus eigenlijk zou moeten betalen... (nu is dat vaak wel wat veel gevraagd maar even kort gezegd is dat mijn mening)
Neem bijvoorbeeld de uitlaatservice voor mijn hond, zij laat mijn hond uit, vind ze leuk, en ik betaal haar.
Of mijn oppasadres, ik pas op hun kinderen, en ik krijg betaald...
Hier hoeft de honduitlater ook niet te betalen of de oppas geld toe te geven om spelletjes te mogen doen met de kids.
Waarom moet ik dan wel betalen om op iemand z'n paard te passen/uit te laten?
Waarom wordt een bijrijder niet betaald voor geleverde diensten?
Hoe zit dit nu precies, waar ligt de grens?
(ja ik weet dat paarden een dure hobby is, maar kinderen zijn ook niet gratis)

Om eerlijk te zijn vind ik dit een heel irritante eindeloze discussie.
Ik blijf van mening dat ik niet mijn verzorgster/bijrijder haar hobby ga bekostigen.
Er word op mijn paard gereden, gebit, hoeven, (ga nog maar even door) alles word gebruikt en slijt.
Eigenlijk kost t ons alleen maar geld.
Maar dit is natuurlijk altijd in overleg met verzorger/bijrijder en eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:20

Collie2008 schreef:
Waar ik wel een beetje moe van word is de 'bijrijders' die niet willen betalen, want ze doen al klusjes, maken pennyvlechtjes enzovoorts. Mensen die denken dat het leven gratis is. Zeuren om 'bijdrages' omdat het de eigenaar hun verantwoordelijkheid is, want tjaaaah 'ze verlenen een dienst'. Ga dan op schaapmakke pony's manege lessen volgen, 1 x per week, vast bedrag, geen gelul....

Als je het mij vraagt zijn veel mensen die een bijrijdpaard zoeken gewoon verwende egocentrische mensen die totaal geen rekening houden met de context.

En ja, ik zoek een bijrijder. Liefst betalend, maar mag ook gratis. Wil diegene zelfs naar wedstrijden brengen etc. Wil het ook wel zelf betalen, maar ik zoek iemand met de juiste mentaliteit. Het gaat me niet om geld, maar om principe mentaliteit en karakter. En als je daar niet bepaalde voorwaardes voor obver hebt dan ga je maar naar ponyparkslagharen om Fury, Penny en Shadow te poetsen

Amen!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:24

Collie2008 schreef:

Helemaal mee eens!!

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:34

Ik vind niet dat je er geld voor mag vragen. De eigenaren hebben alwel genoeg kosten aan het paard zelf. (hoefsmid, tandarts, zadelmaker ect.) Ik ben het er wel mee eens dat ik 150 euro wel erg veel geld vind. Maar ik neem aan dat daar dan ook lessen bij in zitten. 30 euro per maand voor bijv. de hoefsmid vind ik zeker wel redelijk.

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:31

Ik ben het er (als verzorger) helemaal mee eens dat je geen geld moet gaan vragen om een paard te verzorgen. Zodra je er geld voor krijgt ben je (vind ik) geen verzorger meer maar inderdaad iemand die het paard serieus verder traint of een andere serieuze dienst aanbiedt.

In mijn geval betaal ik niets en heb ik al een paar keer voorzichtig aangeboden om dingen als de hoefsmid e.d. (mee) te betalen maar dat hoefde niet.

Ik zou zelf ook aardig 'boos' worden als de eigenaar aan zou bieden om mij te betalen voor het verzorgen van haar paard. Ze doet al zo veel en ik heb het zo verschrikkelijk leuk en makkelijk daar en ik heb soms al het gevoel dat zij mijn droom aan het financieren is dat het idee dat ik er geld voor zou krijgen echt ongemakkelijk is.

Nou ben ik geen doorsnee 'poets-kroel-pennymeisje' (om het zo maar even te noemen, niet dat er daar iets mis mee is) en ben ik vaak elke dag fanatiek met het paard aan de slag en les ik minimaal één keer per week op kosten van mijn ouders ( 8-) ) en soms zelfs 2x per week als ik zelf geld over heb. Maar geen haar op mijn hoofd die hier geld voor wilt.

Ik koop dus maar halsters en halstertouwen (alles dat er kapot gaat waar ik bij was vervang ik zelf, al hangt er een reserve in de kast :o ) en doe ik netjes al m'n klusjes en help ik waar ik kans zie en doe ik m'n uiterste best om het vertrouwen dat de eigenaar in mij heeft niet te schaden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:27

Nutmeg, het gaat om bijrijders die betalen he, niet de eigenaar die de bijrijder betaald :+
Ik ben van mening dat je voor een verzorgster(dus niet rijden) helemaal geen geld moet vragen; dan heb je een betalende stalhulp die wat met het paard mag doen, ook niet echt eerlijk.

Met bijrijden is een bijdrage vragen prima, mits het niet de pan uit rijst, of als jouw paard er echt beter van wordt (zeg een L-paard wordt bereden door een Z-ruiter en deze rijdt er ook wedstrijden mee waardoor het niveau van het paard beter wordt).
Wat ik laatst zag: Iemand die een bijrijder zocht voor (hulp met) inrijden en doorrijden. Het paard wordt er dus stukken beter van, maar de bijrijder moest wel mooi 100 euro per maand neertellen voor iets waarbij je voor een trainingsstal moet betalen.

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:34

Haha, oeps, wat ben ik soms ook blond :o?

Maar als verzorger/bijrijder een bijdrage betalen vind ik (afhankelijk van de situatie) normaal. Als je veel mag vind ik een 'normale' bijdrage/het zelf betalen van bijvoorbeeld lessen netjes. Maar ik zie soms ook van die abnormale bedragen langskomen voor '2x in de week waarvan één keer rijden' met eisen waar je ook al veel mensen mee afschrikt.

Maar EskeGirl bedankt dat je het toch zei, ik had het topic gelezen en later dacht ik 'laat ik eens reageren' en toen raakte alles toch even in de war |o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:39

Kan gebeuren :)
Zou leuk zijn, als bijrijders betaald zouden worden... helaas is het andersom :+.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:43

Ik, als paardeneigenaar, vind dat je helemaal gelijk hebt, TS. Degene die een paard aanschaft moet daar voor dokken. Wil je ook nog iemand die het werk voor je doet hoor je daar geen geld voor te vangen. Een paar tientjes per maand kan ik wel heel goed voor inkomen, maar meer dan €50 echt niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:22

Eskegirl, jouw voorbeeld over de hulp met inrijden en doorrijden vind ik niet kloppend. Bij een trainingstal moet je idd betalen. Echter wel voor ruiters met veel ervaring!
Een verzorgster vinden, zal nooit zo ervaren zijn. Voor de bijrijder dus ook erg leerzaam. Ook handig als ervaring voordat je zelf een groen paard koopt.
Dus die 100 vind ik niet zo gek, aangezien een paard per maand gewoon veel geld kost.
Als eigenaar zou ik het niet willen, maar dat is ieder voor zich..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:25

sneeuwpop schreef:
Eskegirl, jouw voorbeeld over de hulp met inrijden en doorrijden vind ik niet kloppend. Bij een trainingstal moet je idd betalen. Echter wel voor ruiters met veel ervaring!
Een verzorgster vinden, zal nooit zo ervaren zijn. Voor de bijrijder dus ook erg leerzaam. Ook handig als ervaring voordat je zelf een groen paard koopt.
Dus die 100 vind ik niet zo gek, aangezien een paard per maand gewoon veel geld kost.
Als eigenaar zou ik het niet willen, maar dat is ieder voor zich..

Het ging in deze advertentie om hulp bij inrijden, ik neem dus aan dat de eigenaar een ervareb ruiter wil en geen 12-jarig manege meisje.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:29

Dan nog..... hoeveel erg ervaren mensen zijn er?
Denk dat het realistisch is dat het iemand gaat worden die niet heel ervaren is. Die worden erg ervaren worden over het algemeen wel gevraagd en kunnen gratis rijden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:11

Ik vind dat voorbeeld echt te idioot voor woorden. Als je een paard (te) veel geld vindt kosten moet je er geen kopen.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:25

Ben ik toch enorm blij dat ik niet meer met verzorgpaarden etc hoef te zeulen en lekker man eigen dier heb!

Lenen en leasen ben ik nooit zo dol opgeweest.
Maar idd een eigenaar hoeft de hobby van een ander niet te spekken.

Maar daar integen je koopt een paard voor jezel en niet voor een verzorgster lijkt me.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:29

Ik heb altijd eerst op een manege gereden, heb daar een paardje geleasd voor 3 dagen per week. Daar betaalde ik 225 euro per maand voor. Natuurlijk wilde ik allemaal leuke spulletjes voor het paard, ik was elke maand wel bij de epplejeck te vinden en gaf per maand minimaal 50 euro daar uit. Dan had ik nog een barbon, die natuurlijk erg opliep. Ik was er vaak en het was natuurlijk heel verleidelijk om steeds dingen te bestellen en op de bon te zetten. Ik kwam vaak zelfs uit rond de 100 euro per maand. Daarnaast had ik ook nog eens de wedstrijd kosten, bijna 50 per maand want bijna elke zondag had ik wedstrijd. Ik mocht alleen in de bak rijden en absoluut niet zelfstandig springen of buitenritten maken. Zelfs buiten het terrein wandelen mocht niet zonder toestemming!!!! Ik mocht dus eigenlijk bijna niks...
425 euro dus per maand!

Nu heb ik een verzorgpaardje (staat aan huis bij een vriendin), ik mag er alles mee doen wat ik wil. Ik mag 2-4 dagen rijden (mag ik per week beslissen welke dagen ik ga rijden en wanneer poetsen en wandelen enzo.)
Als ik 4 dage rijd, mag ik daarbuiten om ook nog heen om lekker extra te poetsen, wandele, wassen etc.. als ik maar een appje stuur dat ik extra kom, is het al goed.
Het enige wat ik qua klusjes moet doen, is de stal uitmesten en eigen troep netjes opruimen. Voor dit betaal ik dan €75,- En dan mag ik alles! Dressuren, springen, buitenritten, buiten wandelen... Als ik maar even laat weten dat ik ga wandelen dan is het goed, dan schrikt ze niet als de stal leeg is en het paard nergens te vinden is..

Hierbuiten om betaal ik de hoefsmid, 1x in de 8 weken dan 30 euro.. dus 1x in de 2 maanden. per maand dus 15 euro.

Dan heb ik 1x in de week les (telt wel als 1 rijdag natuurlijk). Ik les samen met mijn vriendin, die met haar andere paard lest. Per les is 60 euro, dus we betalen beide 30 euro per les van een uur. Dus 120 euro in de maand voor de lessen. Best prijzig, maar degene die komt lesgeven komt van best ver, dus sowieso vanwege de reiskosten snap ik het wel, en ze is ook tegelijkertijd osteopaat dus ze kan echt met je bezig zijn met rijden, op een hele goede maar ook een hele andere manier dan op maneges.

Hier heb ik geen barbon dus ik moet steeds eten en drinken van thuis meenemen. En epplejeck hoef ik ook minder vaak heen, want ze heeft al best veel spullen. ik ga ook niet meer regelmatig. Nu betaal ik per maand 210 euro bij elkaar!

Ik geef nu dus 215 euro per maand MINDER uit!

Sommige mensen vinden 75 euro heel veel en dan nog hoefsmid en les erbij.
Dat ik de les zelf moet betalen is nog wel logisch maar die andere 2... ik vind het niet erg, ik heb een fulltime baan..

Maar dat ik 'zoveel' betaal heeft ook een reden (privé) dus dan snap ik het wel.. En aangezien het een vriendin is, doe ik dit wel.. Als een vreemde dit had gevraagd zoveel had ik het niet gedaan maar dit is echt een hele goede vriendin en wil haar graag helpen bij alles.

Ook spaar ik per maand nog wat in een noodpotje, dit is niet veel.. 10 euro per maand.

Ookal zijn verzorgpaarden vaak duur, maneges zijn VEEL duurder zeker als je least!!!!! ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:36

Wat jij betaald voor leasen vind ik abnormaal, daar kan je een eigen paard voor houden :n
Een vriendin van me least een paard voor 4-5 dagen per week, voor zo'n 200-250 euro, loopt daardoor ook niet meer in de lessen en veel meer vrijheid dan jij...

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:52

Daarom ben ik ook op de manege gestopt met leasen, veel te duur, paard liep ook nog in de lessen en mocht bijna niks... Voor mijn verzorgpaard betaal ik niet eens zo gek veel, die 75 euro, de lessen, 120 euro per maand, maken het duur. Maar de instructrice is zo goed dat ik het er wel voor over heb. :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:53

75 euro is een mooie prijs voor alles wat je mag :j
Lessen vind ik zelf heel duur, maar als je het ervoor over hebt...

Ik blijf erbij dat met rijden een bijdrage prima is, maar voor enkel verzorgen niet.