bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:13

Ik vind de vergelijking met manegelessen altijd een beetje krom. Tijdens een manegeles krijg je les. Nu wisselt het niveau per manege heel erg, maar op een goede manege leer je dan meer dan wanneer je voor jezelf aan het rijden bent op een verzorgpaard. Natuurlijk bouw je meer een band op met een verzorgpaard, maar manegelessen neem je meestal om te leren en niet om een band op te bouwen met een paard. Het doel is dus anders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:17

Overigens vind ik dat je een recreatief verzorgpaard zonder les en een manege kunt vergelijken zoals je een snackbar en een Mac Donalds kunt vergelijken. Het een is wel wat beter dan het andere, maar op de lange termijn is er geen verschil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:22

MarcoBorsato schreef:
Ja maar hoe je staat is toch je eigen keus? Ik vind niet dat een bijrijder moet meebetalen aan hoe jij staat. Als het je wat te veel wordt op financieel gebied, ga je ergens anders staan. Ik vind niet dat het bedrag afhankelijk moet zijn van de faciliteiten. Jij kiest voor die luxe, je bijrijder niet. Niet dat je die had uiteindelijk, maar je snapt m'n punt hoop ik.

Waren we er niet over eens dat het feit dat je een bijrijder zoekt geen financiele reden mag hebben, maar meer tijdgebrek? Zodat, mocht bijrijder het af laten weten of niet over de brug komen met de financiele compensatie, eigenaar niet in de problemen komt?
En dan, vind ik niet dat een mogelijke bijrijder eisen kan stellen over het feit dat de eigenaar goedkoper moet gaan staan om zo minder bij te hoeven dragen in maandelijkse kosten.
Want er zijn meer redenen om op een stal te blijven staan dan alleen de luxe van een binnenbak of andere accomodatie.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-11 04:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:27

Bedoel je mogelijke huurder?

En ja, we zijn het eens, maar als je bijvoorbeeld ergens full pension moet staan omdat je geen tijd hebt voor de verzorging, vind ik dat je die kosten niet zou moeten doorberekenen.

En nee, een mogelijke huurder mag geen eisen stellen over de stal waar het dier staat, maar ik begrijp heel goed dat bijrijders niet willen betalen voor de plek, maar voor het dier. Als het om de plek gaat, zijn ze goedkoper uit bij een manege.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:30

Ik ga een paard toch niet verplaatsen omdat een mogelijke huurder denkt dat het ergens anders goedkoper kan.
En wat betreft de bijkomende factoren die je doen beslissen om op een stal te blijven behalve luxe van de accomodatie: wat zou je zeggen van toezicht en de zekerheid dat je paard ook goed verzorgd wordt als je een dagje niet kan, ziek bent of op vakantie bent? Het feit dat er iemand is met verstand van zaken, met auto en trailer en de bereidheid om naar een kliniek af te reizen als ik een van mijn paarden met koliek staat en ik toevallig op dienstreis zit in verweggistan? Dat mijn paard zijn voedingssupplementen of medicijnen krijgt, dat hij wordt losgezet en binnengehaald, dat er beschikking is over stapmolen en kantine en de nodige gezelligheid aanwezig is?
Ik heb zelf geen auto die een trailer kan trekken, en geen trailer. Maar het feit dat ik op een stal sta waar er altijd voor me gereden kan worden in geval van nood, maakt het naast de goede verzorging en toezicht gewoon waard dat ik er een x bedrag voor neertel.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-11 04:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:34

Ik heb mijn bijrijders nooit een bijdrage gevraagd in de kosten.
Ik heb nu geen bijrijder meer, en dit hou ik ook liever zo, maar toen ik er wel 1 had was dit puur omdat ik zelf de tijd er niet voor op kon brengen.
Het was voor mijn zo'n opluchting te weten dat mijn paard gewoon gereden werd, in overleg kon alles enz enz.
Ik vind het niet nodig om iemand geld te vragen die mij juist uit de brand helpt.

Voor deze merrie van mij was heb ik haar jaren gereden voor haar oude eigenaar. Deze reed zelf nooit meer, had er gewoon mijn eigen paard aan.
Heb nooit iets hoeven te betalen, ja enkel de ijzers die er voor mijn wedstrijden onderkwamen.

overigens vind ik een kleine bijdrage heus wel reel, maar dit hangt natuurlijk ook heel erg van de situatie van de bijrijder af.
Ik was toen de tijd een student, op m'n weekend baantje na was er voor mij niks bij dus op dat moment financieel bijdragen aan een paard was zowiezo geen optie.
als het nou iemand is die al jaren werkt, dan moet 50-70 euro per maand wel een mogelijkheid zijn.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:38

mandylfmarca schreef:
Ja ik snap je helemaal.
Maar de bijdrage had meer te maken met faciliteiten we zitten aan hetbos en hei en zandgat en natuurlijk hoevaak 5 keer per week en dat dan keer 4 is 20 keer rijden op een soort eigen paard. Ga eens na dat manegelessen 10 euro kosten em dat dan keer 20 lesjes..

Maar je geeft toch geen rijles?
Ik rij bijvoorbeeld jonge paarden in, daarna blijven ze vaak nog even hangen, totdat ze terug gaan naar de eigenaar. Al die paarden moeten bewegen en verzorgt worden. Vooral bij jonge paarden is het belangrijk dat ze zoveel mogelijk indrukken krijgen en daarom bezig gehouden worden. Als iemand daarmee helpt dan is dat fantastisch. Natuurlijk geef ik ook aanwijzingen en advies en leer ik ze ook eventueel de kneepjes van het inrijden. Maar dat gaat in een moeite door, het kost me geen tijd en levert veel voldoening op, zowel voor mij als voor de paarden. Alle faciliteiten heb ik hier ook. Ze zijn er voor het paard, niet voor de berijder. Dus die zijn nu eenmaal nodig. Dus ik ben altijd blij als er weer eens iemand komt helpen, omdat ik mezelf ook niet in 10 kan snijden. En dat zo iemand eens lekker gaat rijden, in of outdoors is goed voor het paard en voor mij, dan heb ik meer tijd over om me te concentreren op de probleemgevallen of voor mezelf (soms ook een probleemgeval)
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 20-02-11 04:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:42

Cassidy schreef:
Ik ga een paard toch niet verplaatsen omdat een mogelijke huurder denkt dat het ergens anders goedkoper kan.
En wat betreft de bijkomende factoren die je doen beslissen om op een stal te blijven behalve luxe van de accomodatie: wat zou je zeggen van toezicht en de zekerheid dat je paard ook goed verzorgd wordt als je een dagje niet kan, ziek bent of op vakantie bent? Het feit dat er iemand is met verstand van zaken, met auto en trailer en de bereidheid om naar een kliniek af te reizen als ik een van mijn paarden met koliek staat en ik toevallig op dienstreis zit in verweggistan? Dat mijn paard zijn voedingssupplementen of medicijnen krijgt, dat hij wordt losgezet en binnengehaald, dat er beschikking is over stapmolen en kantine en de nodige gezelligheid aanwezig is?
Ik heb zelf geen auto die een trailer kan trekken, en geen trailer. Maar het feit dat ik op een stal sta waar er altijd voor me gereden kan worden in geval van nood, maakt het naast de goede verzorging en toezicht gewoon waard dat ik er een x bedrag voor neertel.

Dat zijn allemaal dingen die je zelf kiest, en waarvandaan je de afweging maakt of je een paard kunt en wilt houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:43

@ MaXcomx
Als je hulp nodig hebt, is er dan niet wat te regelen in de vorm van Azubi's of aspirant Pferdewirt?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:46

Ik ben het wel met Cassidy eens.
Natuurlijk kies je zelf, maar het is van de gekke dat iemand geld moet betalen, voor het werk dat je eigenlijk zelf moet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:47

MarcoBorsato schreef:
[
Dat zijn allemaal dingen die je zelf kiest, en waarvandaan je de afweging maakt of je een paard kunt en wilt houden.

Mee eens. Maar het leven kan rare dingen doen. Je kunt je baan kwijtraken, arbeidsongeschikt worden of even in de financiele problemen komen om wat voor reden ook. En een tijdelijk probleem, is dat dan meteen een reden om alles maar te verkopen?
En ik heb duidelijk aangegeven dat je een betalende bijrijder zoekt omdat je tijdgebrek hebt, maar tijdelijke financiele problemen kunnen ook een reden zijn om te kijken naar iemand die deelt in de kosten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:51

maXcomX schreef:
Natuurlijk kies je zelf, maar het is van de gekke dat iemand geld moet betalen, voor het werk dat je eigenlijk zelf moet doen.

Niet mee eens. Jij als eigenaar hebt het risico van de investering in de aanschaf van een dier. Wat een bijrijder gaat en moet betalen is de HELFT van de stallingkosten. En jij als Polotrainer weet wat er aan kosten voor smid, DA, verzekering, wormenkuren, en vervanging van harnachement bij komt. En het risico van blijvende ongeschiktheid door fouten van de bijrijder. Dekt de kosten bij lange na niet, hoe je het of wendt of keert.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:55

Cassidy schreef:
@ MaXcomx
Als je hulp nodig hebt, is er dan niet wat te regelen in de vorm van Azubi's of aspirant Pferdewirt?

Haha, ik kan alles zelf. Kost meer tijd, maar dan gebeurt het zeker goed.
Polosport en paarden is in deze regio niet echt "in". Maar af en toe komt de belangstelling van mensen die he manege gedoe zat zijn. Landwirt is gericht op akkerbouw en koeien, maar dat wordt hier steeds minder. Die gaan ook liever richting Oost of Polen. Het wordt wel steeds meer paard, maar het onderwijs is nog gericht op voortzetting van de familie bedrijven. Het groeit wel, maar heel langzaam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:58

Toevallig hadden we een jaar geleden ook een Poloruiter op stal staan.
Die zetten zijn paarden in training bij ruiters die in het Poloseizoen Argentijnen over liet komen met verstand van Polopaarden en de training ervan. Als je de hulp al niet in eigen land kunt krijgen, allicht een optie om Argentijnen over te laten komen? Zou alleen niet durven zeggen wat voor rompslomp aan visa een werkvergunningen dat in Duitsland met zich meebrengt,....

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 05:02

Cassidy schreef:
maXcomX schreef:

Niet mee eens. Jij als eigenaar hebt het risico van de investering in de aanschaf van een dier. Wat een bijrijder gaat en moet betalen is de HELFT van de stallingkosten. En jij als Polotrainer weet wat er aan kosten voor smid, DA, verzekering, wormenkuren, en vervanging van harnachement bij komt. En het risico van blijvende ongeschiktheid door fouten van de bijrijder. Dekt de kosten bij lange na niet, hoe je het of wendt of keert.

Ik kan er goed van leven, maak je niet ongerust. Alle kosten worden in rekening gebracht bij de eigenaren. Mijn eigen paarden helpen mij met inrijden of soms met koeien drijven als er niets te doen is (wat zelden voor komt)
Stel je hebt 4 paarden, die staan er en moeten ook verzorgt worden. Dan is het toch normaal als iemand je komt helpen, niet laat betalen? Hou dan anders 1 paard aan en doe de rest weg. Haha, ja rekeningen te over, maar die laat ik niet betalen door iemand die me helpt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 05:07

Cassidy schreef:
Toevallig hadden we een jaar geleden ook een Poloruiter op stal staan.
Die zetten zijn paarden in training bij ruiters die in het Poloseizoen Argentijnen over liet komen met verstand van Polopaarden en de training ervan. Als je de hulp al niet in eigen land kunt krijgen, allicht een optie om Argentijnen over te laten komen? Zou alleen niet durven zeggen wat voor rompslomp aan visa een werkvergunningen dat in Duitsland met zich meebrengt,....

Ja dat ken maar al te goed. Maar die Argentijnen werken daar (Nederland) ook illegaal hoor!
Die staan echt niet op een witte loonlijst!
En ze kunnen paardrijden -en goed-, maar daar heb je het ook mee gehad. Op een uitzondering na zijn het geen sterren in verzorging of normale omgang met een paard.
Een poloruiter op stal... Was er geen caravan meer beschikbaar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 05:12

Poloruiter staat er niet meer, in tegenstelling tot wat vele poloruiters doen heeft hij zijn paarden in de winter in eigen land gehouden ipv naar Frankrijk te verplaatsen, en heeft besloten ze toch wat dichter bij huis te zetten.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 05:21

Dat is wel zo makkelijk ja. Maar ik krijg hier alleen de jonge paarden. Die worden "standaard" ingereden en zijn gewend aan stick & ball. Hierna gaan ze terug om voor de sport te trainen. De eigenaar of fokker heeft zelf de paarden staan, totdat deze jonkies ze moeten vervangen. De meeste polopaarden doorstaan 5 levensstadia:
van 0-3 op de weide
3-4 inrijden/basis training
4-6 polotraining
6-12 sport
12 >> pensioen, werkhulp, manege of slacht.

Er kan een jaar meer of minder marge op zitten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 08:16

mijn paard vind het heerlijk , het luie lekkere leven van weide met maatje en af en toe
misbruikt worden door een invalide die hem gebruikt in stap als fysio ..

voor de financieen hoef ik geen bijrijder

voor het paard zou iets meer conditie geen slechte zijn , iets meer kilometers draaien
zeker omdat ik steeds minder kan doen

zoek al eeuwigheid een bijrijder .. bij gebleken geschiktheid is er dan heel veel mogelijk
er staat een trailer en als men liever een dressuur zadel heeft (en evt wedstrijden) , prima , wil men buiten rijden
dan zullen er ijzers onder moeten, paard zal dan ook meer voer (meusli/biksjes) moeten krijgen

en vroeg dus een bijdrage (voor de extra kosten die een bijrijder met zich mee brengt EN hopend op iets ouder iets verantwoordelijker persoon die serieus is )

momenteel ben ik blij als ik iemand kan vinden die m de bak doorkrijgt en er zelf ook op blijft tijdens het door de bak gaan :')
het grootste excuus is dat ik sterker zou zijn :') of je mijn paard nu met of zonder bit rijd meer dan gewicht vd teugels heb je niet in je handen .. en mijn benen ..tja heb die rolstoel omdat die zo sterk zijn :j

het is al lastig genoeg om iemand te vinden die kan zitten ..laat staan die na het rijden even een masserende checkende borstel er over heen gooit en wat extra te eten geeft na het rijden hoefjes even checkt op steentjes ed (over bijhouden tuigage en schoonmaken bit hebben we het dan niet eens ..laat staan overige bezigheden )

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 08:58

Weet je, ik vind het zo eigenaardig dat al die mensen die roepen als bijrijder dat dat altijd gratis moet zelf meestal geen paard aanschaffen. Dan toch geen geld voor??
En dan zou iemand zijn hobby op mijn kosten moeten kunnen beoefenen.

Nee hoor, dat punt ben ik allang voorbij...
Mijn ervaring is helaas dat mensen op andermans spullen lang zo zuinig niet zijn als op hun eigen, nee bijrijders voor mij nooit meer, en al helemaal niet gratis.
Ga maar lekker op een manege rijden zeg ik dan.

Tot nu toe heb ik altijd meer werk gehad aan de bijrijders dan dat ik er zelf voordeel van had, of dat mijn paard er beter van werd, echt niet, betaald heeft er nooit iemand hier, maar als het me dan ook nog meer tijd kost omdat ik die mensen dan nog moet staan lesgeven...tja...dan kan ik wel beter gebruik maken van mijn tijd en er zelf opstappen. En dan heb je het er nog niet eens over dat je paard verkloot wordt en dat je zelf weer mag gaan corrigeren. Dat was helaas steeds mijn ervaring :(

Neuhh, ik geloof dat mijn paarden het op een aantal hectare grond ook niet erg vinden om als grasmaaiers te dienen :D laat maar lekker lopen!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:29

Als jij een bijrijder nodig hebt zodat het paard onderhouden kan worden en op conditie blijft vind ik niet dat je daar geld voor mag vragen.

Wel zou ik "eisen" om op eigen kosten minimaal 1x per week les te nemen bij mijn instructrice. Dan steken ze het geld in het dier zelf en weet je dat ze op een goede manier leren rijden. Uiteraard komen ook alle extratjes en eventuele wedstrijdkosten dan voor hun rekening. Maarom daarnaast nog eens 100 euro te vragen voor alleen het bijrijden en alle andere kosten er dan nog eens bij. Tja, dan kun je je toch gaan afvragen of het niet haalbaar is een eigen paard aan te schaffen. Stallen heb je ook al rond de 150 euro per maand.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:39