Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myou

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:26

Ik vind aan de hand van dit verhaal ook dat jij gewoon in je gelijk staat. Wat ik mij alleen afvraag, heeft ze eerder dit benoemd? Dat het niet zo lekker ging en dat ze twijfels had. En hoelang heb jij dit los gelaten? Dus ben je er zelf niet bij geweest.. Ik snap namelijk als bijrijder ook dat er een punt komt dat het vertrouwen weg is...

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:40

Bedankt voor de reacties, vanaf Januari is ze een bijrijder en ze heeft ongeveer 10x op mijn paard gereden in totaal, ook grondwerk en gewandeld enz. Dus het is niet zo dat ze al 2 jaar erop rijd en ineens allemaal dure lessen moet volgen, ik vroeg eerst om 1 les om te kijken wat er aan de hand is. Ik heb een stalgenootje gevraagd die ook een tinker heeft en zij heeft vanmorgen even op mijn paard gereden en niks vreemds aan de hand, wel even uitproberen en stilstaan maar dat was goed te corrigeren door mijn stalgenoot. Daarna heb ik er zelf ook op gezeten.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:39

Als iets niet lukt onder het zadel zou mijn eerste keus ook zijn: rijtechnisch dingen uitsluiten dmv een lesje. Als het daar niet aan ligt: tuig nakijken en dan evt. de medische molen. Vind het dus helemaal niet gek dat je les hebt voorgesteld. Snap eerlijk gezegd niet dat ze dat zelf niet heeft bedacht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:44

Misschien dat ze wel wist dat eruit ging komen dat het aan haar eigen rijkunsten lag. Dan kun je toch beter de eigenaar voor onzin kosten op laten draaien?
Blij zijn dat zulk eigenwijze ruiter weg is. Die willen niets leren. En die zal over 10 jaar nog geen haar beter rijden. Maar mocht ze ooit een eigen paard krijgen wel veel kwijt zijn aan zadelmakers en peuten, maar het ligt nooit aan henzelf.
En helaas zijn er ondertussen veel van dit soort ruiters.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:24

Het ziet er naar uit dat ik op zoek ga naar een bijrijder. Het is nog een paar dingen afwachten. Maar het zou zijn voor een ervaren paard en een onervaren paard. Beiden braaf maar wel wakker. Ze hebben karakter maar zijn goudeerlijk. Ze staan op kleinschalige stal tussen Utrecht en Amsterdam met goede voorzieningen.

Ik zit nog in dubio hoe ik het het beste kan aanpakken.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:05

bruintje123 schreef:
Misschien dat ze wel wist dat eruit ging komen dat het aan haar eigen rijkunsten lag. Dan kun je toch beter de eigenaar voor onzin kosten op laten draaien?
Blij zijn dat zulk eigenwijze ruiter weg is. Die willen niets leren. En die zal over 10 jaar nog geen haar beter rijden. Maar mocht ze ooit een eigen paard krijgen wel veel kwijt zijn aan zadelmakers en peuten, maar het ligt nooit aan henzelf.
En helaas zijn er ondertussen veel van dit soort ruiters.

Ja uiteindelijk moet ik blij zijn, maar ik vond het heel vervelend dat het zo is gelopen, vooral ook omdat ik grote zorgen met mijn zoon heb en dit wist ze.
Naar mijn inziens had het heel leuk kunnen zijn, ik begrijp dat niet zo goed eigenlijk, ik stel mijn paard ter beschikking, een bijrijder mag er vrij mee poetsen, knuffelen, longeren, rijden in de bak of in het bos.
De bijrijder mag er ook nog gratis op rijden omdat ik allang blij dat mijn paard aandacht krijgt omdat ik dat zelf op dit moment niet kan geven ivm een zieke zoon. Dus ik vind dat ik er zelf beter van word en mijn jonge paard word makkelijker en meer doorgereden.
Volgens mij is dat niet zo´n verkeerde deal, ik snap dan echt niet waarom zo´n bijrijder er dan zo vreemd mee omgaat in mijn ogen.

Om in haar woorden te zeggen wat ze ervan vond:
Een paard is niet dwars, het is geen mens en kan helemaal niet zo denken, een paard ziet geen spoken want dat kan ze niet denken, Wat wel kan is dat ze de manier van werken niet fijn vind, Ik ga niet op een paard zitten die heel duidelijk aangeeft dat er iets niet goed zit in haar lijf. En dan ga ik er al helemaal niet doorheen rammen met een instructeur of wat dan ook.

Dus ik mijn mening geven dat ik wel wil dat er een instructrice meekijkt en vanuit daar bepalen wat er nodig is en dat ik zeker niet wil dat er doorheen geramt word maar wel wil kijken wat er aan de hand is.

Zij wil er rustig overnadenken want volgens haar voelt dit niet goed.

Dus ik aangeven dat ik gelijk antwoord wil omdat ik meer dingen aan mijn hoofd heb en dat ik graag wil dat ze daar rekening mee houd.

Maar dat doet ze dus niet en bekijkt het vanuit haar perspectief en zij vind het belachelijk dat ik haar geen tijd geef om erover na te denken.

Dus toen heb ik gezegd dat ik niet meer wil dat ze mijn bijrijder is omdat ze zich niet aan mijn regels en wensen kan houden en zich niet kan/wil inleven in mijn situatie.

Ik heb inmiddels een advertentie op facebook gehad en aardig wat reacties voor een nieuwe bijrijder.
Donderdag heb ik een afspraak met een potentiele bijrijder... hebben jullie nog tips voor mij?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:30

Gewoon duidelijk zijn waar je staat, wat je verwacht ect... :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:34

Ik vind het zeker niet raar dat je eerst samen met een instructeur wilt kijken of de bijrijder niet onbewust verkeerde signalen geeft aan je paard.
Zal niet de eerste ruiter zijn die zijn eigen kunde overschat en het paard/tuig de schuld geeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:41

Precies Cobie.
En het klopt paarden denken niet als mensen. ZE reageren instinctief. En als de ruiter geen leiding kan geven doen ze het zelf wel.
De ene zal lekker eens een sprintje trekken en bokken. Die van jou niks doen.

Tips. Nee. Want ik begrijp de jonge garde die denkt alles te weten op allerlei vlak ook niet meer.
Het enige wat ik denk. De tijd zal het jullie nog wel leren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:09

tip: spreek gelijk af dat er minimaal om de week gelest wordt bij een instructeur in overleg.
Als ze dat er niet voor over hebben kun je er beter niet aan beginnen. Of ze moeten echt heel handig zijn met rijden en veel ervaring hebben met doorrijden van jonge paarden of probleempaarden.
Anders heb je straks weer voor niets je tijd ergens in gestopt en er weer zorgen van...

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:12

joyce B schreef:
tip: spreek gelijk af dat er minimaal om de week gelest wordt bij een instructeur in overleg.
Als ze dat er niet voor over hebben kun je er beter niet aan beginnen. Of ze moeten echt heel handig zijn met rijden en veel ervaring hebben met doorrijden van jonge paarden of probleempaarden.
Anders heb je straks weer voor niets je tijd ergens in gestopt en er weer zorgen van...

Dat is een hele goede tip! Bedankt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:36

En toch snap ik de bijrijdster ook wel..

Ik heb ook ooit een paard bijgereden.. paard zou steigeren en zich achterover laten vallen.. ik ben daar toen mee aan de slag gegaan en eigenlijk was ze super braaf.. alleen als ik haar vroeg om actief en voorwaarts te draven ging ze in protest.. ik heb toen op den duur ook gezegd er moet een osteopaat bij komen en eerder kruip ik er niet meer op want iets in haar lijf zit haar dwars.. het is niet dat ze niet wil, maar ze kan het gewoon niet.. als mij toen gezegd werd dat ik eerst met in instructrice moest proberen had ik ook geweigerd.. paardje had gewoon echt pijn en wanneer ik door haar protest heen zou gaan vragen (onder begeleiding van instructrice) wist ik zeker dat ze omhoog zou komen en zich zou laten vallen.. dus ik wou er gewoon niet meer op totdat ze nagekeken was..

Nu is mijn situatie natuurlijk iets anders qua problematiek.. maar het principe is hetzelfde..
En eigenlijk kan ik alleen maar aanmoedigen dat iemand dan de keuze neemt voor het welzijn van het paard..

Ik zou dus samen met de bijrijdster kijken waar zij tegen aan loopt.. en uiteraard ken je je eigen paard het beste dus ook zijn/haar streken.. maar ik zou wel open staan voor de visie van mijn bijrijder.. zeker als zij degene is die mijn paard (veel) gereden/gezien heeft terwijl ik zelf een tijd afwezig was..

En instructrice erbij kan inderdaad fijn zijn qua (rijtechnische) begeleiding.. zeker wanneer het klikt qua rijden en visie.. en vooral visie is dan belangrijk.. want een instructrice die aanmoedigd om door te drammen/rijden terwijl mijn paard duidelijk pijn aangeeft sluit niet aan bij mijn visie.. maar goed als ik ervan overtuigd ben dat het paard pijn heeft zou ik er sws niet meer op gaan

Dus in grote lijnen snap ik je bijrijder wel :D
Al weet ik natuurlijk niet hoe jou situatie precies is

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:50

@Licor:
Mijn paard is 5 jaar oud en ik heb haar al 4 jaar, ik heb haar zelf helemaal tot nu toe opgeleid tot hoe ze is, dus ik ken haar door en door. Mijn merrie is heel dominant, zelfverzekerd en eigenwijs. Met grondwerken en leren longeren ging ze ook stilstaan en wou geen stap meer zetten of het longeertouw uit mijn handen trekken en lekker naar de bakrand om grassprietjes te eten, toen heb ik grondwerklessen genomen en met de juiste hulp kan ze nu heerlijk braaf grondwerken en longeren.
Doordat ik het afgelopen jaar 7 maanden in het ziekenhuis heb gezeten met mijn zoon kan ik niet genoeg tijd aan haar besteden en ik voel mij niet fit genoeg om haar zelf te rijden op het moment. Ik heb dit de bijrijder ook uitgelegd hoe mijn paard in elkaar zit en waarom ik het zo wil en zij bleef bij haar eigen standpunt, ja wat moet ik dan? Ze had zelf ook met mij kunnen overleggen van nouja ik durf het toch niet aan, misschien wil de instructrice zelf wel even rijden en voelen hoe het gaat? Maar ze stond verder helemaal niet open voor overleg zeg maar. En ik vind overleggen heel belangrijk, bij mij kan in overleg heel veel. Maar als je alleen je eigen standpunt aanhoud, zelfs nadat ik dingen heb uitgelegd, daar niet vanaf wil wijken en ook niet in overleg wil gaan, hoe we dit kunnen oplossen, daar kan ik niet zo goed over.

Toevallig heb ik vanmorgen mijn stalgenoot op mijn paard laten rijden om te kijken wat er aan de hand is, maar het is wat ik al verwachte, ze is lekker eigenwijs, naar een paar keer rustig aansporen en een zelfverzekerde ruiter erop ging het heel goed! Er is in dit geval dus niks aan de hand. Als ik tijdens die les had gezien dat mijn merrie het niet prettig vond dan had ik de les meteen afgekapt en idd een osteopaat langs laten komen, maar ik kan niet allemaal kosten maken omdat mijn bijrijder het zegt die ik nog maar net ken en ik het zelf niet eens heb gezien hoe de vork in de steel zit.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 03:41

Nee snap ik..
Dat is ook wat ik bedoel met dat jij uiteindelijk je paard het beste kent.. overleg vind ik ook belangrijk en moet ook van 2 kanten komen want anders heeft het nog geen zin..
maar het standpunt van ik denk dat er iets niet goed zit dus dan stap ik niet meer op in het kader van welzijn voor het paard vind ik an sich eigenlijk een heel goed standpunt.. iets wat in mijn ogen juist te weinig voor komt tegenwoordig..
maar daarbinnen moet natuurlijk wel overleg zijn en dan kom je daar samen uit..

Nu heb je inderdaad je stalgenoot als second opion zeg maar en dat komt mooi overeen met wat je al vermoedde.. en wat ik ook echt wel geloof..
maar ik vond dat in het topic naar mijn mening wat te snel voorbij ging aan het standpunt van je bijrijdster wat ik dus opzich niet verkeerd vond.. zeker niet met enkel de info uit je eerste bericht zeg maar

En heel veel beterschap voor je zoontje! En sterkte voor jullie als gezin.. wat een rot situatie ook Y;(

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 07:43

Licor, er is niemand hier die zegt dat de bijrijder het paard er maar "doorheen" moet slaan onder toezicht/op aanwijzingen van een instructeur. Bij zo'n instructeur zou ik afstappen en het paard aan die persoon overhandigen. ;)

Jij geeft zelf ook aan dat jij samen met de ruiter zou kijken waar die tegenaan loopt.
Of de eigenaar langs de bakrand staat of een instructeur, ik zou als ruiter liever daar een instructeur hebben dan de eigenaar. ;)

Daarnaast is stilstaan minder gevaarlijk dan steigeren en achterover klappen. Bij zo'n paard zou ik ook niet meer op stappen waarbij bij stilstaan ik het probleem nog wel zou durven laten zien aan een derde partij.

Bij mij komt er ook geen bijrijder op mijn paard die bij voorbaat aangeeft geen les te willen nemen (wat ik gemakshalve aanneem wat hier het geval is aangezien bijrijder al 10 keer gereden heeft).
Zelf stap ik op een "nieuw" paard in het begin ook graag onder toezicht van een instructeur op het dier ( 1 a 2 keer in de week). Niets fijner dan gelijk een goede start samen hebben.
.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:09

Even een aanvulling op cobiie, een goede instructeur kan zien of het aangeleerd gedrag is of juist een lichamelijke beperking.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:21

Mijn bijrijder van mn merrie staat met haar op de voorpagina vandaag. Wat een super leuke verrassing <3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:21

Dat ze ruiter het paard er niet doorheen zou willen slaan is haar volste recht. Maar dat was de vraag ook niet richting haar.
Het was gewoon even samen kijken. En dan denk ik dat de bijrijder met wat tips van de instructrice zelfs gewoon had kunnen rijden.
Nu heeft ze wat dat betreft ook echt haar eigen ruiten ingegooid. En laat ik daar geen medelijden mee hebben. Iemand die binnen 10 keer een paard beter denkt te kennen dan de eigenaresse kan ook maar beter weg blijven. En dan heb ik het niet over iemand die paarden traint en daar echt gevoel voor heeft. Dit is gewoon een eigenwijze penny.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:50

bruintje123 schreef:
Dat ze ruiter het paard er niet doorheen zou willen slaan is haar volste recht. Maar dat was de vraag ook niet richting haar.
Het was gewoon even samen kijken. En dan denk ik dat de bijrijder met wat tips van de instructrice zelfs gewoon had kunnen rijden.
Nu heeft ze wat dat betreft ook echt haar eigen ruiten ingegooid. En laat ik daar geen medelijden mee hebben. Iemand die binnen 10 keer een paard beter denkt te kennen dan de eigenaresse kan ook maar beter weg blijven. En dan heb ik het niet over iemand die paarden traint en daar echt gevoel voor heeft. Dit is gewoon een eigenwijze penny.

Bedankt voor je reactie, dit vind ik fijn om te horen.
Ik wil ook niet zo'n eigenaresse zijn die perse haar gelijk wil hebben ofzo, maar ik verwacht wel bepaalde dingen en ik vroeg mij af of ik dan te opdringerig was of het meer tijd had moeten geven zodat ze er over na kon denken. Ik had wel heel veel vertrouwen in dit meisje, ze is in de 20 en volgt een goede opleiding, dus ik denk dat is geen pennymeisje meer.
Ze had die week daarvoor ook mijn paard haar staart veel te kort geknipt, ook zonder overleg, mijn stalgenootjes zeiden ik had de bijrijder toen al de deur gewezen.

Afbeelding

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:20

Ik ook weer even klaar ermee..had een superlief meisje gevonden, heel enthousiast, rond mijn leeftijd. Maar vergeten voldoende door te vragen naar haar ervaring :S
Dom dom dom, mn peerd vond het niks rijtechnisch. Zo niets, dat ie gister zwaar liep staart te zwaaien met ogen op schoteltjes toen ik opstapte. Nu heb ik ook echt een ruin met prinsessegedrag, maar dit is echt geen goed idee:S

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:47

danoesje schreef:
Ik ook weer even klaar ermee..had een superlief meisje gevonden, heel enthousiast, rond mijn leeftijd. Maar vergeten voldoende door te vragen naar haar ervaring :S
Dom dom dom, mn peerd vond het niks rijtechnisch. Zo niets, dat ie gister zwaar liep staart te zwaaien met ogen op schoteltjes toen ik opstapte. Nu heb ik ook echt een ruin met prinsessegedrag, maar dit is echt geen goed idee:S

Hhahaha mooi verwoord. Nouja.. gewoon eerlijk zijn werkt t best.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:01

Vond het zooo moeilijk om haar af te zeggen! Ze had een vriendinnetje van me kunnen zijn. Maar kon echt niet normaal rijden gister zo scheef, eerst maar een paar dagen longeren nu. Dat is het dus echt niet waard...Kortom, ik lees mee met jullie avonturen en geef hem lekker 2 dagen vrij :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:14

@danoesje Is het geen optie dat je haar aantal keer zelf begeleid met het rijden? Of dat ze bijv voorlopig wekelijks lest met hem? Dan hoef je miss nog geen afscheid te nemen? Als het verder goed klikt, is het de investering miss wel waard?

@PinkLove Manen of staart knippen zonder overleg is hier ook een no go, maar ook iets wat ik altijd wel meteen duidelijk aangeef bij kennismaking/eerste week. Als zij echt het idee heeft dat het aan het paard ligt idd positief dat ze er dan niet op wil stappen en 'er doorheen' rijden, maar waarom ze niet open staat voor keer samen kijken of met instructrice erbij snap ik niet helemaal. Blijft toch jouw paard en verantwoordelijkheid.
Hier kijk ik vaak even keer mee als bijrijder ergens tegen aan loopt, of idd even een lesje. ALles in goed overleg.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:36

Darkadia, daar heb ik over nagedacht, maar het zijn echt teveel dingen waaraan geschaafd moet worden icm een behoorlijk gevoelig paard, fysiek niet altijd heel voordelig (hoog op de benen en lange rug) en nog vrij jong (in juni 7) dat na 2 keer verkeerd rijden daar echt lichamelijke klachten van heeft. Daarnaast heb ik een bijrijder om me te ontlasten, niet om vervolgens kosten te moeten maken voor een fysio oid. Gelukkig gaf ze zelf aan 'graag of niet' toen ik twijfelde (niet zo bot als het er nu staat overigens) dus dat maakte het makkelijker. Ik zie haar ondanks haar enthousiasme niet snel zo handig worden dat ze hem echt lekker aan het lopen krijgt. Ik had voorgesteld om nog een les bij mijn instructrice te doen maar die had er ook een beetje een hard hoofd in al.

Auuuw staart kort knippen zou ik ook heeeeel erg niet lollig vinden!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:51

@pink als tip, zorg voor goede begeleiding, verplicht die indien nodig. Gezien je zelf nu niet in de situatie zit dat je dat kunt bieden, is het belangrijk dat dat op een andere manier er is. Op die manier worden paard en ruiter in de gaten gehouden en gecorrigeerd. Als mede-tinker ruiter, weet ik heel goed hoe eigenwijs ze kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door miramii op 22-03-17 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt