Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:32

Pallatin schreef:
Ik stel m nog een keer: diegene die een bijrijder zoeken: via welke weg zoeken jullie? Adverteren jullie ook en zo ja, waar?

Nou eigenlijk vooral, marktplaats, facebook, boktmarkt, al heeft mij dat niks verder geholpen :=
Ik heb dan, een aantal maanden terug, het wijze besluit genomen om af te zien van een bijrijder. Ten eerste om de simpele reden het gebrek aan de basis in het rijden. Ten tweede om de manier waarop er om gesprongen werd met het materiaal.
Op de één of andere manier lijkt het er soms op dat "men" het verstand uitschakelt of zo, waardoor helder nadenken niet meer aan de orde is. Heel apart eigenlijk :?
Dit terwijl ik niks geks vraag of te hoge verwachtingen zou hebben.

dynara

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:15

Ik heb overal al eens geprobeert... heb succes en geluk met facebook gehad. Op boktmarkt en marktplaats heb ik vaker niet serieuze pennymeisjes gehad helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:28

Mijn vorige bijrijder ook via Facebook, en die daarvoor reed al bij mij op stal en haar toen huidige bijrijdpaard ging verhuizen wat voor haar te ver was

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:42

Pallatin schreef:
Ik stel m nog een keer: diegene die een bijrijder zoeken: via welke weg zoeken jullie? Adverteren jullie ook en zo ja, waar?

Locale manege, briefjes opgehangen.
Oude manege waar mijn paard had gestaan en in de lessen had gelopen, briefjes opgehangen.
FB en bokt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:01

Ik heb mijn huidige verzorgster via Bokt gevonden. :) Ik zou het niet aanraden om alleen via Facebook te adverteren omdat er ook mensen zijn die geen Facebook hebben (ja, echt!) waaronder ik. Nu was ik niet echt op zoek naar iemand, maar de BoktMarkt houd ik toch altijd een beetje in de gaten en zodoende stuitte ik op de advertentie van mijn verzorgster.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:20

Bedankt voor de reacties! Ik heb idd ook geen Facebook, dus dat zou ik even uit moeten zoeken...heb je via Facebook iets per regio?
Nou ja, m'n instructrice heb ik gevraagd, maar ze vindt geen van haar (manege)klanten goed genoeg om op m'n paard te rijden :')
En de stalhouder weet ook dat ik voor een bijrijder open sta...ik zie wel of iemand zich meldt
Ik vind het toch best gek dat er zo weinig animo is, ik sta in de randstad, aan het bos en op een accommodatie waar je altijd droog kunt rijden. Maar goed, betreft ook een jong dier en het is dus geen kant en klaar paard, dat zal mensen misschien ook afschrikken :o

WillemijnvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:38

@Pallatin Er zijn facebookgroepen per regio. Meerdere zelfs, ik zit bijvoorbeeld in 2 groepen voor Noord-Holland :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:47

@Pallatin Dat maakt zeker wel verschil. Ik heb het ook gemerkt met mijn jonkie, die ook de nodige leiding nodig heeft. Meiden van 16/17 die handige manegeruiters waren waren voor hem gewoon echt nog niet handig genoeg. En dat zijn wel vaak degenen die nog echt tijd hebben voor een verzorg/bijrijdpaardje.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 09:50

Ik laat ook niet zomaar iemand op mijn paard rijden, ik moet wel het idee hebben dat het verantwoord is en de ruiter doortastend genoeg. Veel manege paarden lopen hun rondje wel, maar de mijne moet je echt rijden. Wil je een volte, dan moet je echt een volte inzetten met de juiste hulpen, anders loopt ie zo tegen het schot. Een beetje sturen is niet voldoende. Dat is echt omdat hij het anders niet snapt, geen onwil of narigheid. Ook aan de hand is dat zo, vindt hij iets eng dan staat ie stil. Boos worden werkt averechts, hij moet kunnen vertrouwen op diegene die hem leidt op dat moment. Dan loopt hij vaak zo weer mee. Nou ja, we zien het wel. Anders blijft het zoals nu, maar misschien komt de juiste persoon nog voorbij ;)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:54

Nadat ik op mijn vorige vraag veel nuttige tips heb gekregen meld ik mij weer even met een nieuwe vraag.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Ik geef op kleine schaal les aan de kinderen. In de lessen is het dragen van een bodyprotector verplicht (eerste paar keer kunnen ze die hier huren/lenen op basis van beschikbaarheid en dat ik er een in hun maat heb liggen). Maar meeste ouders vinden gelukkig zelf het dragen van een bodyprotector dusdanig belangrijk dat ze die aanschaffen bij de aanschaf van een rijbroek, laarzen en cap.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een leaser voor een van mijn paarden (100,00 euro per maand, voor 2-3x per week, evt. vaker en incl. 1x per week priveles) en wil ik daar het rijden met bodyprotector ook verplicht stellen zeker voor kinderen tot 18 jaar. Nu heeft er iemand gereageerd van 12 jaar (leeftijdseis was 14 jaar, maar wil haar wel een kans geven) die geen bodyprotector heeft en min of meer de "eis" heeft dat ik dat maar ter beschikking moet stellen.
Dat voelt voor mij een beetje raar. Voor het paard heb en stel ik alles ter beschikking, maar ruiteruitrusting hoort in mijn ogen voor eigen kosten.
Hoe denken jullie hierover? Tips/adviezen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:56

Jouw paard, jouw regels zou ik zeggen. Als jij je er niet fijn bij voelt dat ze niks draagt en zij wil het niet, dan kun je beter iemand zoeken die het wel wil.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:19

Als je lest bij een manege dan moet je ook zelf voor je eigen broek, cap, etc. zorgen dus dat zou ik hierbij niet anders doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:23

Ruiterkleding lijkt me ook voor de ruiter.
Je betaald haar laarzen toch ook niet.
Is ze het niet eens met het dragen van een BP dan is jou paard niet de juiste keuze van haar om te willen verzorgen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:40

Met de anderen hierboven eens. Wat je wel zou kunnen doen als je dat ziet zitten is er bijvoorbeeld 20 euro bovenop gooien en dan zeggen dat ze de body Protector kan gebruiken. Maar in principe is het haar verantwoordelijkheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:44

wat kost een bodyprotector? Aantal tientjes? Dan gewoon 10 of 20 euro bij de leaseprijs op... Dan "huurt" ze hem. Heb je de kosten er uit en blijft ze rijden kun je van het gespaarde bedrag er weer 1 bij kopen in de volgende maat...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:23

Lughnassadh schreef:
Als je lest bij een manege dan moet je ook zelf voor je eigen broek, cap, etc. zorgen dus dat zou ik hierbij niet anders doen.

En toch is dat niet helemaal waar. Een manege schrijft normaal geen rijkleding voor, adviseert dit wel, maar vaak wordt er ook gezegd dat er prima gereden kan worden met een joggingbroek en schoenen met een hakje, een cap kan je vaak lenen. Men kiest uiteindelijk meestal zelf voor de aanschaf van degelijke rijkleding. Ik snap wel dat dit meisje denkt, als de eigenaar wil dat ik een bodyprotector draag, dan mag zij daar voor zorgen. Ik begrijp de gedachtegang. Neemt niet weg dat ik er zelf ook niet voor zou kiezen om deze voor haar aan te schaffen. Ik zou haar duidelijk de keuze geven, of wel deze deal en je regelt een bodyprotector, of de deal gaat niet door. Want jij beslist uiteindelijk wie onder welke condities op jouw paard komt rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:37

Cap sponser ik ook niet... moeten ze ook zelf kopen... zou ik denken.

Als ze echt verder perfect lijkt koop je desnoods 2e handse op mp? gewoon een hh of equitheme, die zijn zo duur nog niet. (heb zelf een aerowear die zijn uche.. prijzig).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:13

Ik kan mij wel indenken dat iemand die nooit met BP rijdt, dan speciaal een BP zou moeten kopen voor DIT paard te kunnen rijden. Zeker voor de eerste maand is er weinig zekerheid qua klik met eigenaar en paard en is het toch eerder proefperiode (als ik het zo mag noemen. Ik bedoel niet dat het dan gratis is, maar eerder dat er nog een grote kans is dat het je toch niet ligt of dat je volgens de eigenaar toch niet goed genoeg rijdt of ...). Stel dat het dan toch niet klikt, dan heb je als ruiter wel 'onnodige' kosten gemaakt aan een BP. Dus ik begrijp wel dat dat meisje eerst een BP aan de eigenaar vraagt. Zelf zou ik dr denk ik 1 uitlenen voor een maand ofzo (al dan niet voor een tientje waarborg) en dan afspreken dat ze na die periode haar eigen moet aanschaffen.

Edit: ik hou hierbij rekening dat je er ter beschikking hebt. Zou zelf niet gaan kopen, dat kan zij ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:21

Ik zou ze zelf de keuze laten.
1. Of ze schaft zelf een BP aan.
2. Of ze betaald (doorlopend) een 1 of 2 tientjes extra per maand en jij verhuurd haar een BP.
Lijkt mij de meest duidelijke oplossing :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:30

Inxs schreef:
Ik zou ze zelf de keuze laten.
1. Of ze schaft zelf een BP aan.
2. Of ze betaald (doorlopend) een 1 of 2 tientjes extra per maand en jij verhuurd haar een BP.
Lijkt mij de meest duidelijke oplossing :-)

Dat zou ik inderdaad ook doen :)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:56

Thanks voor alle reacties.
Heb normaal gesproken inderdaad wel bp's voor de verhuur, maar de leskindjes zijn kleiner en haar maat heb ik dus (nog) niet op voorraad. En mijn eigen bp is te groot.
Maar probleem is inmiddels van de baan. Vanmorgen wilde ze nog een kennismakingsafspraak maken, vanmiddag kreeg ik een berichtje dat ze een ander verzorgpaardje had gevonden. Probleem opgelost. Maar wel goed om te weten dat jullie er dus hetzelfde over denken.

Lesklantjes kunnen overigens de eerste maand een bp en evt. een cap gratis lenen, daarna zelf aanschaffen of inderdaad huren.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:30

Door omstandigheden zoek ik ook een bijrijder voor mijn Tinker. Onze zoon van anderhalf is sinds hij geboren is chronisch ziek, hij heeft al 7x in het ziekenhuis gelegen enz.
Nu had ik een bijrijder gevonden in Januari, ik heb haar vrij gelaten omdat ik steeds bij mijn zoon in het ziekenhuis zat. Inmiddels zijn we weer thuis en kunnen we verder met thuiszorg. De bijrijder gaf aan dat mijn paard steeds stilstaat tijdens het rijden, dus ze dacht dat er wat aan de hand was lichamelijk en wou niet meer rijden op haar totdat ze helemaal was nagekeken. Ik reageer daarop dat ik heel graag mee wil kijken samen met een instructrice om te kijken wat het probleem is. Eerst was ze hiermee akkoord, dus ik regel een afspraak met mijn instructrice en ik deel dat mee aan mijn bijrijder. Zegt ze ik wil toch dat ze eerst helemaal nagekeken word en het zadel ook voordat ik er weer opstap. Dus ik zeg ik wil graag even meekijken want ik heb jou nog nooit zien rijden, mijn paard is dominant dus het kan ook een rangorde probleem zijn. Als je de les volgt en we kijken dan kunnen we dan altijd nog besluiten om te zien wat er nodig is voor mijn paard zodat ze haar beter gaat voelen, maar dat ik zonder mee te kijken niet dingen ga inzetten. Dit wou ze niet en ze wou er rustig over na denken want het voelde voor haar niet goed, zoals ze zei. Dus ik zeg haar dat ik graag wel een antwoord van haar wil omdat ik meer dingen aan mijn hoofd heb en ik hier geen gedoe bij kan gebruiken. Nouja je kan wel raden, dat is dus een heel gedoe geworden. Ook heeft ze een paar werken terug de staart van mijn paard geknipt zonder overleg en veeel te kort.
Nu vond de bijrijder dat ik haar tijd had moeten geven om erover na te denken.
Wat vinden jullie? Als ik duidelijk aangeef dat ik thuis genoeg zorgen heb en graag meteen een antwoord van haar verwacht of ze wel of niet die les wil volgen ben ik dan opdringerig of is dit mijn recht?
Inmiddels is ze mijn bijrijder niet meer, want zo kan ik niet communiceren, ik ben op zoek naar iemand anders...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:13

Tja, hoe jij het vertelt vind ik idd dat je gelijk hebt. Eerst uitsluiten of het aan jezelf (in dit geval bijrijder) ligt, dan tuig en medische molen..

Vind het zelfs een beetje vreemd dat ze er zolang over na wilde denken? Les is sowieso aan te raden, of ze nu 'recreatief' rijdt of Z.

Snap dus dat het dan klaar is, ik zou zelf ook niet iemand met mijn pony aan de slag kunnen laten gaan zonder toezicht en/of les..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:02

Nou ja, les ligt er wat mij betreft wel aan hoor! Als ik zo 50e/maand ineens mocht gaan bijbetalen voor les als bijrijder zou ik ook gauw weg zijn!
Maar dat ligt er dus echt aan. En ik snap jou ook wel dat je zegt eerst ruiter uitsluiten. Dat zou ik zelf ook doen

Hier ben ik echt helemaal weg van mijn bijrijdster. Laatst kleine miscommunicatie, kwam ik aan op stal en z'n stal was al gedaan! Ze heeft ook heel veel verantwoordelijkheidsgevoel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:10

Ik begrijp niet waarom ze geen les zou willen en aan de hand van daaruit verder wil kijken.
Of ze moet eigenlijk al weten dat het aan haar rijden ligt en zich daarvoor schaamt.

Ik begrijp heel goed dat je niet eerst de hele mikmak van peuten erbij gaat halen als het gewoon rijtechnisch is.
Heb je zelf niet ergens een uurtje de tijd om een keer te rijden en te voelen wat hij doet?