Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:08

Dat is op een manege toch ook niet. Daar betaal je toch ook vooraf. En als jij het paard 2 of 3 dagen doet heb je sowieso wel tijd om een lesje te rijden.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:28

@ Amable: ik begrijp je standpunt. Maar dat moet je inderdaad wel van tevoren laten betalen. Bedrag blijft hetzelfde maar je formuleert het inderdaad anders. Zal er eens over nadenken. Thanks!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:31

Dankjulliewel allemaal voor het meedenken. Ga ermee aan de slag. Goede tips gekregen. Goed om het eens vanuit een ander standpunt te bekijken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:33

Happy bijrijdster meldt zich hier :)
Ik volg dit topic al een tijdje en verbaas me eigelijk over veel reacties en uitspraken als 'als ze me dat 1 maal flikt, hoeft ze nooit meer weer te keren'.
Ik vroeg me af of de eigenaars zeker zijn dat alle regels en verwachtingen duidelijk zijn voor de bijrijdsters? En als ze niet gevogd worden, gaan jullie dan in gesprek of sturen jullie iemand dan op staande voet weg?

Ik ga even mijzelf aanhalen bij wijze van voorbeeld. Manegeruiter. Toen ik een verzorgpony kreeg was de afspraak 'behandel hem gewoon als je eigen pony'. Ik ben ongelofelijk blij (en nog steeds) met de aanpak van de eigenaresse, maar in het begin gaf mij dit wat onduidelijkheid. Zo liet ik bvb eens een vriendin op de pony rijden, want ja, dat was toch normaal? (In het oogpunt van een manegeruiter toch...). Ik liet de spullen netjes achter, maar van bvb invetten had ik nog nooit gehoord. Afspraken werden wel nagekomen en wat gevraagd werd, werd ook meteen gedaan. Zou jullie zo iemand dan onmiddelijk wegsturen? Uit veel posts lijkt het van wel, alhoewel ik op die moment niet beter wist. Of geven jullie in zo'n geval toch nog de kans om te groeien?
Uiteindelijk heeft de eigenaresse mij dit soort dingen 1 maal gezegd en werd dit onmiddelijk gerespecteerd. Inmiddels kom ik al bijna twee jaar trouw 3x/week, longeer ik ook, neem wekelijks les, vet elke maand het tuig in en sta ik altijd te bedelen om klusjes O:)

Wat betreft die vraag over 100 euro hierboven: als er een buitenbak is, vind ik dit een redelijke prijs en zou ik het zelf wel doen. Zeker als er dan nog les bij is. Ikzelf geef 50 euro per maand bijdrage en 60 per maand aan les (15/keer). Vind dit persoonlijk te goedkoop (3dagen per week,alles mag) en zou zonder morren 25 euro meer betalen als dat gevraagd zou worden. Maar idd,de 'gouden' verzorgsters hebben meestal al een vaste stek en zijn dus erg moeilijk te vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:28

Ik heb sinds twee weken 2 fanatieke meiden rondlopen. Meisje van 13 met een vriendinnetje van 11. Het jongste meisje mag als ze mee is op de welsh K pony van mijn vriendin rijden en dat gaat erg leuk. De moeder van de 13 jarige, die mee was bij de kennismaking, had aangegeven dat ze zelf ook het paardrijden wel weer wilde oppakken dus die heb ik gekoppeld aan een stalgenootje die ook iemand zocht. Hopen dat dat ook goed blijft gaan. Alleen voor mijn paard die alleen mag stappen zijn de meiden te onervaren. Dus daar kunnen ze alleen wat mee poetsen en aan de hand lopen.

De meisjes helpen goed mee op stal en kunnen ook al zelfstandig uitmesten, hooinetten vullen, op- en afzadelen en rijden. Omdat ze zo jong zijn voorlopig alleen als wij thuis zijn of er een volwassene op stal rond loopt en ik zal er af en toe wat tijd in moeten steken om ze verder te helpen met rijden, maar als dit zo doorgaat ben ik erg blij!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:12

Invetten en dat soort dingen zou gewoon in overleg gaan.
Is dat iets wat nog niet bekend is hoe dat moet leg ik dat met alle plezier uit.

Het normaal vinden dat zomaar een ander op de pony rijd vind ik toch wel een erg vreemde gedachte.
Jij bent de bijrijder, niet een ander. Met jou heb ik afspraken gemaakt, niet met een vriendinnetje wat ik niet ken. Nee ik zou je er niet om weg sturen maar het vertrouwen zou wel enorm dalen.
Ik kan zulke gedachtegang ook niet begrijpen. Het zou wel een reden kunnen zijn om bij een volgende rare actie er meteen klaar mee te zijn.

Ik heb de paarden aan huis en maak wel direct bij de eerste kennismaking bekend dat ik geen openbare pensionstal ben. Dus geen vriendinnen mee. Ouders en eventueel vriendje prima, maar meer ook niet.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:51

Morgen komt er iemand kijken bij mijn paard. Had vermeld dat het rijden er nog niet direct in zit en uitleg waarom niet . Dit werd positief opgenomen. Als het klikt begint ze met grondwerk en natuurlijk lekker tutten en wandelen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:48

Poekkie schreef:
Happy bijrijdster meldt zich hier :)
Ik volg dit topic al een tijdje en verbaas me eigelijk over veel reacties en uitspraken als 'als ze me dat 1 maal flikt, hoeft ze nooit meer weer te keren'.
Ik vroeg me af of de eigenaars zeker zijn dat alle regels en verwachtingen duidelijk zijn voor de bijrijdsters? En als ze niet gevogd worden, gaan jullie dan in gesprek of sturen jullie iemand dan op staande voet weg?

Ik ga even mijzelf aanhalen bij wijze van voorbeeld. Manegeruiter. Toen ik een verzorgpony kreeg was de afspraak 'behandel hem gewoon als je eigen pony'. Ik ben ongelofelijk blij (en nog steeds) met de aanpak van de eigenaresse, maar in het begin gaf mij dit wat onduidelijkheid. Zo liet ik bvb eens een vriendin op de pony rijden, want ja, dat was toch normaal? (In het oogpunt van een manegeruiter toch...). Ik liet de spullen netjes achter, maar van bvb invetten had ik nog nooit gehoord. Afspraken werden wel nagekomen en wat gevraagd werd, werd ook meteen gedaan. Zou jullie zo iemand dan onmiddelijk wegsturen? Uit veel posts lijkt het van wel, alhoewel ik op die moment niet beter wist. Of geven jullie in zo'n geval toch nog de kans om te groeien?
Uiteindelijk heeft de eigenaresse mij dit soort dingen 1 maal gezegd en werd dit onmiddelijk gerespecteerd. Inmiddels kom ik al bijna twee jaar trouw 3x/week, longeer ik ook, neem wekelijks les, vet elke maand het tuig in en sta ik altijd te bedelen om klusjes O:)

Wat betreft die vraag over 100 euro hierboven: als er een buitenbak is, vind ik dit een redelijke prijs en zou ik het zelf wel doen. Zeker als er dan nog les bij is. Ikzelf geef 50 euro per maand bijdrage en 60 per maand aan les (15/keer). Vind dit persoonlijk te goedkoop (3dagen per week,alles mag) en zou zonder morren 25 euro meer betalen als dat gevraagd zou worden. Maar idd,de 'gouden' verzorgsters hebben meestal al een vaste stek en zijn dus erg moeilijk te vinden.

Als er zonder dat ik het weet ineens iemand op mijn paard zit die ik niet ken zou ik daar inderdaad absoluut niet blij mee zijn. Ik zou je inderdaad gelijk wegsturen, maar dat is omdat ik in het begin zeg dat ik geen andere mensen op mijn paard wil hebben. Dat er elke maand ingevet wordt vind ik niet heel vanzelfsprekend, tenzij dit aan het begin vermeld is.Dat geldt eigenlijk voor heel veel dingen, wat voor de een vanzelfsprekend is is dat niet per se voor de ander. Daarom probeer ik eigenlijk alles te vermelden wat ik wil dat gedaan wordt en wat niet, juist om die onduidelijkheden te voorkomen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 13:55

Ok, als dit in het begin gezegd wordt, ben ik idd akkoord hoor! Dan vind ik het idd ook niet kunnen. hier was dus alleen gezegd 'behandeld hem maar zoals je eigen paard' en had ik de situatie verkeerd begrepen. Is ook maar 1 maal gebeurd en achteraf gezien zou ik zoeits eerst vragen en ook niet meer zomaar doen. Was gewoon een voorbeeld dat er ook dingen eerder uit onwetendheid / onduidelijkheid gebeuren dan uit slechte wil. Rare fratsen zijn er nooit meer gebeurd en ik en de eigenaresse komen al heel erg lang perfect overeen. Bedankt voor jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 16-03-17 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:21

Dat heb ik ook wel is gehad met m'n bijrijdepaard, ik had een vriendin laten uitstappen. Dit aan de eigenaresse verteld (ik zag er ook het kwaad niet van in) en die heeft toen ook gewoon op een normale manier gezegd dat niet te willen, maar dat het voor nu oké was omdat ze zelf al zei dat ze dat van tevoren wat duidelijk had moeten zeggen :)
Ik heb het daarna ook nooit meer gedaan uiteraard.
En als dat bij mijn paard zou gebeuren zou ik je ook niet direct wegsturen. Maar dat zal niet gebeuren want ik heb van tevoren aangegeven er geen andere op te willen hebben ;)
Maar als toen 13-jarig meisje was ik helemaal hoteldebotel blij met m'n verzorgpaard, dat ik gewoon uit goede wil en trots mijn manegevriendin wou laten uitstappen, zat ook geen kwaad in en was niet verkeerd bedoeld :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:29

Poekkie schreef:
Ok, als dit in het begin gezegd wordt, ben ik idd akkoord hoor! Dan vindt ik het idd ook niet kunnen. Maar hier was dus alleen gezegd 'behandeld hem maar zoals je eigen paard'. Is ook maar 1 maal gebeurd en achteraf gezien zou ik het ook niet meer doen. Was gewoon een voorbeeld dat er ook dingen eerder uit onwetendheid / onduidelijkheid gebeuren dan uit slechte wil.

Dat is idd weinig informatie, dan zou je imo niet direct weggestuurd moeten worden. Is wel de taak van de eigenaar om uit te leggen wat je wel en niet wilt hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:34

Ik weet nu wel voldoende :) Bedankt voor jullie reacties! Ik kan mij volledig aansluiten bij jullie mening.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:42

Hier ook wel jongere meiden gehad. Die reden sowieso alleen waar ik bij was ivm ervaring en mijn nog groene paard. Verder qua grondwerk verzorgen absoluut geen probleem als er iemand mee ging, samen poetsen ook prima, maar wel dat zij degene is die het paard van en naar paddock leidt/longeert ed. Immers, heb bij haar gezien of dat goed en veilig gaat. Heeft hier nooit problemen gegeven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:01

Toen die van mij nog door jonge meisjes werd bijgereden toen ze op de manege stond had ik paar duidelijke regels.
1. Nooit manen en staart knippen en ook niet borstelen. (Fjord met lange voorpluk) En uche.. heb lieve verzorgsters wel eens paard zijn manen ongevraagd zien knippen, helaas, was het er toen al af, reslutaat was niet fraai. :+
2. Nooit zonder cap op het paard, dan kom je er nooit meer op.
3. Niet van het terrain af met het paard.
4. Let op je vingers als je haar zo nodig wel iets uit je hand wil voeren (die van mij was door haar manege bestaan nogal gehaaid in snoepjes graaien), kan je beter gewoon in voerbak doen.
5. Niet met sandaaltjes of slippertjes bij mijn paarden in de buurt komen.
6. Niet ongevraagd iemand anders op mijn paard. (maar vond het geen probleem als 1 van de verzorgsters van 1 van de andere pony's daar er keer op zat in kader van ruilacties (mijne liep ook in de manegelessen).

Dat waren toen de belangrijkste, daar is nog een keer bijgekomen, kloppend schoeisel als er geen veiligheids beugels aan hangen.

Nu geen jonge verzorgers meer ivm stalling die daar niet voor geschikt is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:05

Dat niet staart borstelen moet ik inderdaad nog even een kertje extra benoemen O:) gaat toch hard met dunner worden zo met 4x per week fanatiek verzorgen %)

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:03

En wederom weer afgezegd Dit was de 2e keer afzeggen van deze persoon om kennis te komen maken. Heb duidelijk gemaakt dat het nu klaar was. Daarna bericht van een ander gehad en die wil zaterdag komen. Ze is wel wat jonger dan ik wou maar haar enthousiasme gaf de doorslag .
Zal morgen even wat regels opschrijven voor ik het vergeet te melden. Manen en staart niet knippen
Geen andere op mijn paard zonder overleg
Spullen netjes in mijn kast na gebruik
Wandelen of met de tijd buiten rijden in overleg en nooit alleen (meisje is 13)

Nog iemand tips?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 00:12

Probeer haar zelf dingen te laten doen :)
Heb weleens flink commentaar gekregen (ik borstelde te hard? Ben echt totaal niet ruw :') ) bij een kennismaking en mocht weinig zelf doen. Was niet prettig en kon zo ook niet laten zien hoe ik met paarden om ga.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 08:21

Ik vroeg toevallig vandaag aan mijn huidige bijrijdster wat haar eerste indruk indertijd was, ze rijdt ondertussen al ruim 2 jaar bij mij :) Wat ze vooral heel prettig vond was dat ik relaxed was en haar de ruimte gaf om haar eigen ding te doen. Het scheelt daarin natuurlijk dat ze een vrouw van toen 48 was die ook jaren een eigen paard gehad had, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat als je je paard gaat "delen", want dat is het natuurlijk, dat je die ander ook in d'r waarde laat. Je kan niet verwachten dat iemand anders alles op exact dezelfde manier doet als jij zelf en dat is voor je paard ook echt niet nodig. Ik geef wel altijd aan, vraag en overleg en als er ook maar iets is wat je dwars zit, zeg het me en krop het niet op. Ik wordt echt niet boos ofzo, we hebben bij een meningsverschil echt niet ineens vreselijke ruzie en door erover te blijven praten worden de dingen ook niet groter dan ze zijn.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:15

Alfi2010 schreef:
Ladygiroc schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, waar ik die advertenties kan vinden, op bokt en mp staat maar vrij weinig.
Ik vind 100 euro teveel, zeker omdat ie aan huis staat, toch? Voor 100 euro wil ik er 1 rijden die mee op wedstrijd mag en mijn eigen lesgeefmens mag uitzoeken. Verplicht lessen bij de aangeboden instructeur is voor mij al een no-go. Daarnaast verwacht IK voor die 100 euro dat ik altijd iets met het paard kan doen, ongeacht van het weer en geen klussen. Maar ik ben verwend, voor iets meer dan het dubbele heb ik er zelf 1 staan waar ik wél alle zeggenschap over heb.

Waarom is 100,00 euro te veel als het paard aan huis staat?

is niet teveel, ik vindt helemaal voor de dagen dat ze kunnen komen het een nette prijs. Geloof dat mensen zich behoorlijk verkijken op wat paarden echt kosten. Daarnaast is wat en hoe het paard gereden en verzorgd wordt zoeken naar iemand die daarmee klikt. Ik heb er zelf vier en rij recreatief. Dus waarom zou je dan een binnenbak moeten hebben als je die toch niet gebruikt...t is maar net een match zoeken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:24

Recreatief rijden kun je ook op 2 manieren opvatten, rij je alleen buiten heb je geen (binnen)bak nodig maar je kunt ook recreatief in een bak bezig zijn.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:20

Dat zie ik dan idd anders...

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 00:14

Ik vraag €20,- :=
En dan mag ze eigenlijk alles doen, zelf lessen nemen of niet, op wedstrijd, stallen mesten niet echt nodig, we hebben een buitenbak met verlichting, met slecht weer gaan we naar een binnenbak en rijden wanneer ze wilt... en ik vond €20 al best wat om te vragen :x

We hebben paarden ook thuis staan, maar we zijn dan inderdaad wel meer dan €100 per paard kwijt hoor

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:48

Ik stel m nog een keer: diegene die een bijrijder zoeken: via welke weg zoeken jullie? Adverteren jullie ook en zo ja, waar?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:12

Momenteel zoek ik niet, ik ga volgend jaar wel weer zoeken.
Ik had een advertentie staan op facebook.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:56

Pallatin schreef:
Ik stel m nog een keer: diegene die een bijrijder zoeken: via welke weg zoeken jullie? Adverteren jullie ook en zo ja, waar?

Toen ik zocht meerdere manieren. Bestaande oproepjes in regio bekijken van mensen die zich aanboden, verder oproepje op marktplaats Facebook en boktmarkt.